Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Trainingsbeest Van Vleuten laat (bijna) alle mannen achter zich

Gepost door Luijt 
Luijt 17 januari 2020 11:49
Van NOS.nl

Trainingsbeest Van Vleuten laat (bijna) alle mannen achter zich

Het was een kort lijstje, maar het deed veel stof opwaaien op social media. Het twitteraccount Velofacts dook in de gegevens van profrenners op de sportapp Strava en achterhaalde welke renners sinds Kerstmis de meeste trainingskilometers op de teller hebben.

Tourwinnaar Egan Bernal is de nummer een met het duizelingwekkende aantal van 2.638 geregistreerde kilometers. De nummer twee legde slechts twee kilometers minder af. Wie? Niemand minder dan Annemiek van Vleuten.

[t.co]


Van Vleuten staat bekend als een trainingsbeest, die regelmatig met mannelijke teamgenoten als de gebroeders Simon en Adam Yates en Esteban Chaves haar trainingsritjes afwerkt. De extra inspanningen leveren haar geen windeieren op, zo blijkt uit de resultaten in de afgelopen jaren. Zo werd ze eind september Yorkshire voor het eerst wereldkampioen op de weg na een ijzersterke solo van liefst 105 kilometer.

In december genoot ze volop van bijna een maand in Colombia, waarbij ze via social media vrijwel dagelijks stralende updates gaf van haar trainingsritjes boven de 2.000 of 3.000 meter.

Tussen kerst en oud en nieuw verbleef ze op Gran Canaria, waar haar ploeg een trainingskamp had belegd. En de afgelopen dagen trainde ze met de mannen van Mitchelton-Scott nog op de flanken van de Etna.


Annemiek van Vleuten maakt een selfie tijdens de training TWITTER ANNEMIEK VAN VLEUTEN

Met zulke cijfers ligt overtraindheid op de loer, zou je zeggen. Maar Van Vleuten lijkt heel goed te weten waar ze mee bezig is. Zo schreef ze op de rustdag van het negendaagse trainingskamp met haar mannelijke collega's op Sicilië onder meer: "Ik ben er aan gewend om veel volume te trainen, waardoor ik ook in staat ben om dit kamp goed te volbrengen. Je kunt niet opeens heel veel meer kilometers maken dan je normaal doet. Dat zou niet goed zijn. Dat is een proces van jaren, wat ik met mijn trainer Louis (Delahaije, red.) doe, om veel uren te maken."

'Echt één van de jongens'
"Normaal gesproken ben ik één van de sterksten van een trainingskamp, als we met de meiden gaan trainen", schrijft Van Vleuten. "Hier ben ik duidelijk de zwakste van het stel. Dus ook met een goede conditie en met 'Colombia' in de benen, ben ik hier de minste. Dat zorgt ervoor dat ik hier constant een beetje buiten mijn comfortzone train."

"Ik voel me daarbij ook wel echt één van de renners, ook al ben ik dan lid van de vrouwenploeg", vervolgt Van Vleuten. "Het is niet dat ze speciaal op me gaan wachten of me speciaal behandelen. Daar zou ik me ook heel ongemakkelijk bij voelen. Ze doen niks speciaals voor mij, dus ik ben echt één van de jongens."

Voordat Van Vleuten haar eerste wedstrijdkilometers maakt in de Omloop Het Nieuwsblad (29 februari) gaat ze zeker nog een keer op een lang trainingskamp op de flanken van de Teide op Tenerife. Na de Omloop verdedigt ze op 7 maart haar titel in de Strade Bianche.

Stravanoia
Lang niet alle profrenners gebruiken Strava. Sommige ploegen, zoals Deceuninck-QuickStep, verbieden hun renners hun data op Strava openbaar te maken. Maar dat de populariteit van de app een psychologisch effect heeft in het peloton is wel zeker.

Juist in de winterse voorbereiding op het seizoen houden de renners elkaars trainingsuren scherp in de gaten. Het Belgische dagblad Het Nieuwsblad schreef vorig jaar al over de 'stravanoia', die in het peloton om zich heen greep.
Horsie is back 17 januari 2020 12:37
Als Annemiek van Vleuten op 29 februari a.s. aan de start staat voor de Omloop van Het Nieuwsblad heeft ze als warming-up er al een Omloop op zitten.

Disclaimer:
Egan Bernal bleef in vergelijking met Annemiek van Vleuten wel twee keer achter de kachel zitten: 16 activiteiten in plaats van 18 activiteiten.
Sub Culture 17 januari 2020 14:08
Laat het trainingsbeest bij wijze van experiment eens starten in een korte etappekoers van een week.
Eindhovuh 17 januari 2020 14:14
In het stuk staat toch dat ze de minste is van alle mannen in dat trainingskamp?
Tjappie2 17 januari 2020 14:20
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> In het stuk staat toch dat ze de minste is van
> alle mannen in dat trainingskamp?

Uiteraard. En er is ook niemand die anders verwacht.

De titel van het artikel slaat echter op "de gegevens van profrenners op de sportapp Strava en [...] welke renners sinds Kerstmis de meeste trainingskilometers op de teller hebben ". Qua kwantiteit scoort Van Vleuten op dat punt het "best".
Lucho Herrera 17 januari 2020 15:16
De wedstrijden van mannen zijn 2 keer zo lang. Is dit trainingsregime van van Vleuten behalve bewonderenswaardig niet ook een beetje freaky? Waarom zoveel kilometersmaken? Terwijl de wedstrijden bij dames vaak niet langer dan 3 uur duren.
Wanny 17 januari 2020 15:38
Bij de mannen is er meer controle en ploegenspel. Gaat het vaker om die ene beslissende punch.

Bij dameswedstrijden wint toch vaak de sterkste. Als Van Vleuten langer hard kan fietsen dan de rest, is de kans groot dat ze ook wint. Zeker op lastiger terrein.
Clavan 17 januari 2020 16:44
Ik word niet echt warm van Van Vleuten. Maar zij waarschijnlijk ook niet van mij. Dus houden we het op een gelijkspel, oke?
Horsie is back 17 januari 2020 17:34
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eindhovuh Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > In het stuk staat toch dat ze de minste is van
> > alle mannen in dat trainingskamp?
>
> Uiteraard. En er is ook niemand die anders
> verwacht.
>

Uiteraard, Tjappie2? Informeer dan maar eens bij de Roemeen, die haar in zijn jaarlijkse klimlijstjes opnam.
Zij is op een klein segment freaking goed, the alien has gone, remember. Disclaimer: het gaat hier niet over dat trainingskamp.

Kijk, dat ze met dit trainingsregime op het tijdrijdvlak geen partij meer is van de door Horsie geïntroduceerde Chloe, moge evident zijn.
Met een schuin oog ziet Horsie hierboven, dat Clavan niet echt warm wordt van van Vleuten. Zij is een fenomeen in de betekenis van een verschijnsel.
Clavan krijgt het gratis advies iemand te zoeken, die op 'em lijkt of misschien heeft 'em dat al gedaan. grinning smiley
Horsie is back 17 januari 2020 17:42
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> De wedstrijden van mannen zijn 2 keer zo lang. Is
> dit trainingsregime van van Vleuten behalve
> bewonderenswaardig niet ook een beetje freaky?
> Waarom zoveel kilometersmaken? Terwijl de
> wedstrijden bij dames vaak niet langer dan 3 uur
> duren.

De vrouwen rijden intensiever, los nog van het geringere volume, dat ze draaien. Op vlak terrein waar de groepsdynamica van het peloton ook een duidelijke betekenis heeft, is van Vleuten uiteraard ook kansloos. Maar zodra het terrein de fysieke alsook fysiologische mogelijkheden van vrouwen beginnen te overstijgen, kan Annemiek van Vleuten een deel van het natuurlijke verschil tussen mannen en vrouwen dichten.
Horsie is back 17 januari 2020 17:44
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laat het trainingsbeest bij wijze van experiment
> eens starten in een korte etappekoers van een
> week.

Zoals in de Boels Ladies Tour. Ligt ze op kop, dan sturen ze haar de verkeerde afslag op. In Berg en Dal, het vooroorlogse werkterrein van Horsie.
Horsie is back 17 januari 2020 17:46
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> In het stuk staat toch dat ze de minste is van
> alle mannen in dat trainingskamp?

smiling smiley
jor 17 januari 2020 20:37
Bergop is elke vrouw volstrekt kansloos. Jammer voor haar is er geen tour de france van 3 weken. Die wint ze dan standaaard met minimal 20 min voorsprong. Het volume dat zij traint is eigenlijk niet mogelijk. De rest van het peloton komt niet eens op de helft.
Horsie is back 17 januari 2020 21:50
jor Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bergop is elke vrouw volstrekt kansloos. Jammer voor haar is er geen tour de france van 3 weken.
> Die wint ze dan standaaard met minimal 20 min voorsprong. Het volume dat zij traint is eigenlijk niet mogelijk. De rest van het peloton komt niet eens op de helft.

Dat volstrekt in je eerste zin dekt niet helemaal de lading. Annemieke van Vleuten is bergop een heleboel mannen te sterk af, wat nog iets anders is dan hetzelfde te doen in een superzware bergetappe van 4 klimmen en meer dan 6 uur. In alle top sporten is het gemiddelde verschil tussen mannen en vrouwen 9 tot 11 percent, al wordt naarmate de inspanning langer moet worden volgehouden de kloof ietsjes minder. Annemiek van Vleuten en ook Chloe Dygert slaan daar op bepaalde onderdelen een bres in en beantwoorden niet geheel meer aan het algemene profiel. Zwemmen is waarschijnlijk de enige sport, waar de top vrouwen o.a. het flinke gebrek aan testosteron kunnen pareren, mits de inspanning maar lang genoeg duurt. grinning smiley

Disclaimer1: Bergop vergelijken we prestaties door de verhouding wattage/gewicht, want Newton's zwaartekracht wacht immers op niemand. Daar heeft Annemiek van Vleuten uiteraard ook haar faam aan te danken.

Disclaimer2: Marianne Vos (operatie goed verlopen) behoorde in dat verleden ook tot dat kaliber.
jor 17 januari 2020 22:10
Met volstreks kansloos refereer ik naar de Giro Rosa en lange klimmen. Op kortere klimmen is er misschien een enkeling die met een topdag haar kan verslaan. Maar over meerdere dagen is haar constantheid ongekend, en daarmee win je grote rondes. Al zijn er weinig echte rondes voor vrouwen.

Wb. Vos: zij is/was vooral goed als sprinter, heuvels en veldrijden. Bergop was niet haar specialiteit, tijdrijden ook niet, al is ze wel boven gemiddeld.
Horsie is back 17 januari 2020 22:37
jor Schreef:
-------------------------------------------------------
> Met volstreks kansloos refereer ik naar de Giro
> Rosa en lange klimmen.

Horsie ziet het. Uwes was bezig met een onderlinge krachtvergelijking, terwijl Horsie in termen dacht van man tegen vrouw of vrouw tegen man.
Excusez-moi, Jor.

> Wb. Vos: zij is/was vooral goed als sprinter,
> heuvels en veldrijden. Bergop was niet haar
> specialiteit, tijdrijden ook niet, al is ze wel
> boven gemiddeld.

Ik doelde bij Marianne Vos niet unbedingt op haar klimmerskwaliteiten, alhoewel haar raid tijdens een etappe in de Giro Rosa 2011 er ook buitenaards uitzag.
jor 18 januari 2020 00:04
Ik hoop dat Vos na haar operatie snel weer iets moois laat zien.
Horsie is back 18 januari 2020 01:24
jor Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik hoop dat Vos na haar operatie snel weer iets
> moois laat zien.

Marianne Vos kan nu eerst goed recupereren en met een trainer als Delahaije zal het wel weer goed komen.
Annemieke van Vleuten staat ook onder zijn hoede en zo is de cirkel weer rond.
Surplace op souplesse 18 januari 2020 10:20
Toch te hopen dat de gehandicapte subcategorieën wat minder de ruvue passeren hier in 2020. Vooral een Luijt zou beter moeten weten dan zo achteloos met wortelen te strooien."De door Horsie geïntroduceerde Chloe.." Frankenstein die als een wattagepooier hier zijn loopse teefjes in het bordeel komt laten paraderen



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2020 10:22 door Surplace op souplesse.
Sub Culture 18 januari 2020 10:32
Ik ga zowaar akkoord met deze onverlaat.
Zeg 'neen!' tegen vrouwenwielrennen en veldrijden op het prikbord! En hoogbejaarde wijncharlatans.
Luijt 18 januari 2020 13:04
Ja, dan piept ze wel anders
Horsie is back 18 januari 2020 14:04
Zegt Jan tegen Antonio: "Het lijkt erop dat we bewegen, maar we staan toch nog steeds gewoon stil, al een half uur, n'est-ce pas?"

Zegt een toeschouwer: "Jullie gaan nergens naar toe".
Orakel 18 januari 2020 15:22
Een klein detail:

Zelf blijft Van Vleuten nuchter. Ze stelt dat negentig procent van haar ritten duurtrainingen waren en tijdens haar trainingskamp met de mannen in Italië had ze haar eigen uitwegen. 'Als het even te snel ging, kon ik aan de klink van de wagen hangen of desnoods even in de volgwagen stappen. Maar het klopt dat ik gewoon one of the boys was.'
Horsie is back 18 januari 2020 21:35
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een klein detail:
>
> Zelf blijft Van Vleuten nuchter. Ze stelt dat negentig procent van haar ritten duurtrainingen waren en tijdens haar trainingskamp met de mannen in Italië had ze haar eigen uitwegen. 'Als het even te snel ging, kon ik aan de klink van de wagen hangen of desnoods even in de volgwagen stappen. Maar het klopt dat ik gewoon one of the boys was.'

Negentig procent duurtrainingen? Moderne training bestaat trouwens al voor 80% uit relatief lage belastingen. Ook wel te hopen als je in drie achtereenvolgende ritten een hele dag rijden propt. Voor je het weet heb je tig hongerkloppen achter de rug. Overigens reed ze dag 1 van haar 9-daagse noodgedwongen 190km solo, omdat de jongens een valse start maakten. Neuh, ze kwam te laat aan met haar vliegtuig. Het zou te ver gaan om haar in de laatste drie dagen drie keer LBL zu zu muten, maar ze kwam er toch dichtbij. In duurtempo wel te verstaan, want energetisch is het onmogelijk dit in reëel wedstrijdtempo te doen. Een mooie anecdote is wel, dat ze ook bergop één dag de boys wel zo goed als kon volgen, omdat vriendje Aeolus vooraan het tempo van het peloton dicteerde.

Voor "ons" is het van belang gedurende 2020 te bekijken wat het deze 37-jarige wielerdiva "extra" zal brengen.
Of dat we de bastaard van het internet, een zekere Antoine V. nadien ook een beetje gelijk hebben moeten geven als die "nu" zegt, dat het posten van al die monumentale ritten van niet alleen Annemiek van Vleuten, ook niet een vorm van onanie is.

Disclaimer: De 9-daagse werd onderbroken door één dag met een coffeeride.
Luijt 19 januari 2020 00:45
Mij kan zo'n bericht eigenlijk maar matig boeien.
Luijt 19 januari 2020 00:47
Ik heb ook spijt. Sorry hiervoor.
Horsie is back 23 januari 2020 13:03
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mij kan zo'n bericht eigenlijk maar matig boeien.

Lees op WAF ook effe de column van Frank Heinen.
merijntje mortirolo 23 januari 2020 22:01
-
Leave me alone, I'm in the middle of the making of the master blaster jamming in Cafuckingtania.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen