Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Denise Betsema mag weer crossen

Gepost door lodjan 
lodjan 20 januari 2020 19:20
Ze heeft een dopingschorsing van zes maanden gekregen en ze kan dus weer crossen.

Het Nieuwsblad:

Denise Betsema mag weer veldrijden. De 26-jarige Nederlandse werd in april vorig op non-actief gezet na een positieve test op anabole steroïden. De UCI heeft haar nu groen licht gegeven om opnieuw aan competitie te doen. Ze kreeg nu een schorsing van zes maanden, maar heeft die intussen uitgezeten. Ze start zaterdag in de veldrit van Zonnebeke als lid van Pauwels Sauzen-Bingoal.

Het was een veldritsprookje: van tienermama tot veldritsensatie. Denise Betsema was de verrassing in de cross vorig seizoen: vijftien zeges, waarbij de Wereldbekermanche in Koksijde én een profcontract bij Marlux-Bingoal (nu Pauwels Sauzen-Bingoal) als toetje. Tot in april bekendraakte dat de Nederlandse na de cross in Hoogerheide positief had getest op anabole steroïden. Haar team zette haar meteen op non-actief, in afwachting van een uitspraak.

Betsema schreeuwde haar onschuld uit en nam een dopingexpert in dienst. Er werden afwijkende lichaamseigen steroïden in haar lichaam aangetroffen en ze wilde uitzoeken hoe dat kwam. Intussen bleef ze verder trainen omdat ze ervan uitging dat de UCI haar finaal vrij zou pleiten.

Dat deed de UCI finaal niet, want die legde haar vandaag een schorsing op van zes maanden, met terugwerkende kracht. Aangezien ze die termijn al heeft uitgezeten, mag ze meteen weer crossen.

Betsema werd door Pauwels Sauzen-Bingoal meteen weer in de armen gesloten. Morgen geeft ze samen met ploegmanager Jurgen Mettepenningen meer duiding op een persconferentie in Waasmunster. “Yes, ik mag per direct weer crossen. Ontzettend blij en opgelucht met dit onwijs goede nieuws. Morgen vertel ik er meer over”, postte ze op sociale media. Begeleid met een filmpje in haar ploeguitrusting op het strand van haar woonplaats Texel.

De uitspraak zou ook goed nieuws kunnen zijn voor onze landgenote Sofie De Vuyst. De Flandrienne van het Jaar staat momenteel op non-actief nadat ook zij werd betrapt op anabole steroïden. Ook zij schreeuwt haar onschuld uit.

Door Werner Bourlez



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/01/2020 19:21 door lodjan.
Horsie is back 20 januari 2020 19:58
Mathieu van der Poel trouwens ook, maar dan in de stofwolken van Parijs-Roubaix. Bron: CW.
veluweracer 20 januari 2020 20:18
Misschien is er ook nog een plekje voor haar in de WK selectie. Die zal gebrand zijn op wraak.
Eqquipo 20 januari 2020 21:04
Om dit topic nog enigszins dragelijk te maken, want geen modderklossen en geen vrouwenwielrennen; ik verwonder mij bij dit type communiqué toch over enkele zaken.

- Is er sprake van strafvermindering, omdat er meegewerkt is / iemand bijgenaaid is?
- Is er reden voor twijfel vanuit de UCI dat de schorsing enkel 6 maanden bedraagt?
- En dan het tijdstip van bekendmaken zegt eigenlijk "Tjsa, je had van ons eigenlijk al vanaf 4 oktober mogen rijden, maar dat hebben we je nagelaten te vertellen". Is dat aanleiding voor een renner om direct een zaak tegen de UCI te beginnen? (En te winnen). Of gaat zoiets in onderling overleg, bijv. doordat optie 1 van toepassing is?

Iemand die hier zijn licht over kan laten schijnen?

De UCI in elk al geval niet. "The UCI will not make any further comments" klinkt het vanuit Lausanne
Horsie is back 20 januari 2020 22:40
Goeddoeme, nog meer modderklossen en vrouwenwielrennen?

Misschien kan @Equippo tot morgen wachten als er meer bekend is?

The UCI heeft het over case resolved by acceptance of consequences.
Dat zal dan wel betekenen. Verantwoordelijk voor wat er in haar lichaam is gevonden, maar niet beschuldigd van any wrongdoing.
Klaarblijkelijk is de oorzaak achterhaald, waarom er afwijkende lichaamseigen steroïden in haar lichaam zijn gevonden.
lodjan 21 januari 2020 00:46
HLN:

Nieuws dat niet in goede aard valt bij Katie Compton. De 41-jarige Amerikaanse - goed voor liefst 15 nationale titels in eigen land en vier medailles op een WK - is niet mals op Twitter. “Dit is bullsh*t. Een renner die TWEE keer test op anabole steroïden en een schorsing krijgt van zes maanden? De UCI laat zuivere atleten weer vallen.” 

Toen enkele maanden geleden bekend raakte dat Betsema tegen de dopinglamp liep, reageerde diezelfde Compton ook al ontgoocheld. Dit doet pijn”, schreef ze toen neer. “Spijtig genoeg ben ik niet verbaasd maar wel erg teleurgesteld. Maar misschien is het goed dat die testen valsspelers pakken? Laten we ook nog haaranalyses aan bloed- en urinetesten toevoegen om er nog meer te pakken.”
opoeepo 21 januari 2020 01:13
EËN keer, Katie. (as you bloody well know) De B-staal geldt niet als tweede test.

Zaterdag. Zonnebeke. Komt allen!

Hup Denise!
lodjan 21 januari 2020 01:19
Deze positieve tests werden in de Wereldbeker Hoogerheide (27 januari 2019) én de Superprestige Middelkerke (16 februari 2019) afgenomen.
Horsie is back 21 januari 2020 01:23
opoeepo Schreef:
-------------------------------------------------------
> EËN keer, Katie. (as you bloody well know) De B-staal geldt niet als tweede test.
>
> Zaterdag. Zonnebeke. Komt allen!
>
> Hup Denise!

Eigen Denise eerst, denkt Opoeepo meteen. Maar zei der Jan al niet, wie niet tot twee kan tellen, weet ook niet wat drie is.
Hoogerheide 27 jan 2019 en Middelkerke 16 feb 2019.

Er komt nog een persconferentie, dus laten we eerst eens afwachten.
opoeepo 21 januari 2020 01:28
ton duk 21 januari 2020 07:24
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien is er ook nog een plekje voor haar in de
> WK selectie. Die zal gebrand zijn op wraak.

Ze voldoet sowieso niet aan de gestelde HOL-criteria van topklasseringen in wereldbekers.........
gr
Eindhovuh 21 januari 2020 08:04
Zouden er nog mensen zijn die zo’n “ik snap er niets van” verhaaltje geloven?
ton duk 21 januari 2020 09:15
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zouden er nog mensen zijn die zo’n “ik snap er
> niets van” verhaaltje geloven?

Ik tenzij het in een andere taal wordt gebezigd
gr
ton duk 21 januari 2020 11:55
waardoor we effectief spreken over een schorsing van ongeveer 1 jaar ?
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/01/2020 11:55 door ton duk.
opoeepo 21 januari 2020 13:50
Effectief niet meer dan 3 - 4 maanden, gerekend vanaf de start van
het huidig veldritseizoen.
Haar laatste wegkoers reed ze in 2017.
veluweracer 21 januari 2020 14:11
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Misschien is er ook nog een plekje voor haar in
> de
> > WK selectie. Die zal gebrand zijn op wraak.
>
> Ze voldoet sowieso niet aan de gestelde
> HOL-criteria van topklasseringen in
> wereldbekers.........
> gr

Dat regeltje zag ik over het hoofd. Gerben krijgt ruzie met andere meiden als hij daaraan voorbij zou gaan.
veluweracer 21 januari 2020 14:15
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zouden er nog mensen zijn die zo’n “ik snap er
> niets van” verhaaltje geloven?

Niet van renners uit een team waar Mario De Clercq een vinger in de pap heeft. Vermoed ik.
ton duk 21 januari 2020 14:20
opoeepo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Effectief niet meer dan 3 - 4 maanden, gerekend
> vanaf de start van
> het huidig veldritseizoen.
> Haar laatste wegkoers reed ze in 2017.

Tuurlijk, uwes heeft gelijk
gr
lodjan 21 januari 2020 17:09
VERVUILD SUPPLEMENT OORZAAK ELLENDE DENISE BETSEMA

WF
Gisteren werd bekend dat Denise Betsema weer mag crossen, nadat ze door de UCI zes maanden werd geschorst vanwege een positieve dopingtest. De veldrijdster heeft echter kunnen aantonen dat de anabole steroïden in haar lichaam terecht zijn gekomen door een vervuild supplement dat werd verstrekt bij een Belgische apotheker, zo vertelt Betsema op een ingelaste persconferentie. 

Gisteren werd bekend dat Betsema toestemming heeft gekregen van de UCI om weer deel te nemen aan wedstrijden. Afgelopen april werd ze door haar ploeg op non-actief gesteld omdat er een vorm van anabole steroïden in haar lichaam was aangetroffen. Op de persconferentie onthulde ze dat het een vervuiling van 0,37% betrof.

De afgelopen maanden heeft ze met succes kunnen aantonen dat de Belgische apotheker verantwoordelijk was voor het vervuilde supplement. De UCI concludeerde vervolgens dat er geen intentie was om doping te gebruiken. De 26-jarige renster is met terugwerkende kracht voor zes maanden geschorst, waardoor ze per direct weer kan deelnemen aan veldritten.

“Ik heb nooit positief getest”
Op de vraag waarom Betsema haar supplementen bestelde bij een Belgische apotheker, reageerde ze als volgt. “De reden is omdat de Belgische richtlijnen nog strenger zijn en de kans op contaminatie dus niet aanwezig is. De supplementen zouden zuiver moeten zijn. Ik heb nog geen verhaal gehaald bij de apotheker, maar daar kan ik verder ook niks over zeggen.”

De renster van Pauwels Sauzen-Bingoal leefde lange tijd in onzekerheid, maar vrijdag kwam dan eindelijk het verlossende antwoord van de UCI. “Je bent continue in afwachting van nieuws. Alles heeft gewoon ontzettend lang geduurd. Soms was er weer een lichtpuntje, maar toen ik vrijdag of zaterdag de brief kreeg van de UCI volgde pas de opluchting.”

Betsema is blij dat ze weer kan crossen, maar ze stelt zich wel vragen bij de huidige gang van zaken. “Achteraf denk je toch: waarom had het allemaal niet wat sneller kunnen gaan?”, doelt ze op de schorsing van zes maanden. “Ik heb uiteindelijk nooit positief getest. Maar ik concentreer me nu vooral weer op het feit dat ik weer kan fietsen.”

De reacties vanuit het veldritwereldje 
En fietsen zal ze zaterdag weer doen tijdens de Kasteelcross van Zonnebeke. De grote vraag is hoe Betsema zal worden ontvangen door haar collega’s in het veld. Zo is Katie Compton geen voorstander van een terugkeer van de Texelse. “Ik heb veel steun gehad van bepaalde collega’s, maar er zijn ook minder leuke woorden geuit. Daar heb ik echter geen boodschap aan”, aldus Betsema.

De 26-jarige renster zal over enkele dagen dus aan de start staan in Zonnebeke, maar Betsema is er zondag niet bij in Hoogerheide. Bondscoach Gerben de Knegt heeft zijn selectie al op papier. “Maar ik sta ook niet meer in de top-50 van de UCI ranking, aangezien al mijn resultaten zullen worden geschrapt vanaf Hoogerheide 2019. Ik vermoed dat er voor het weekend nog een update zal plaatsvinden.”
opoeepo 21 januari 2020 17:58
Marlux was toch een Belgische ploeg?
Ik had het verdacht(er) gevonden, als ze door de duinen naar Apotheek
Noordeinde in Cocksdorp was gefietst om zelf wat te halen.
Eindhovuh 21 januari 2020 18:29
“De reden is omdat de Belgische richtlijnen nog strenger zijn en de kans op contaminatie dus niet aanwezig is. De supplementen zouden zuiver moeten zijn. Ik heb nog geen verhaal gehaald bij de apotheker, maar daar kan ik verder ook niks over zeggen.”

Leuk altijd, cabaret.
Tjappie2 21 januari 2020 18:51
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zouden er nog mensen zijn die zo’n “ik snap er
> niets van” verhaaltje geloven?

Die verhaaltjes interesseren me niets. Wel ben ik altijd blij wanneer er een sporter uit de klauwen van de dopingjagers heeft kunnen ontsnappen.

Hoewel Betsema natuurlijk wel een tijdje de pineut is geweest had het erger gekund.
veluweracer 21 januari 2020 19:01
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> “De reden is omdat de Belgische richtlijnen nog
> strenger zijn en de kans op contaminatie dus niet
> aanwezig is. De supplementen zouden zuiver moeten
> zijn. Ik heb nog geen verhaal gehaald bij de
> apotheker, maar daar kan ik verder ook niks over
> zeggen.”
>
> Leuk altijd, cabaret.

Ik had die apotheker direct een bezoek gebracht na mijn eerste positieve plasje en ik had exact dezelfde spullen weer willen hebben om als testmateriaal te dienen. Die Betsema toch. Dit vind ik toch weer erg verdacht en onlogisch klinken.
Clavan 21 januari 2020 19:12
Is ook gebeurt:

Van de NOS=Fakenieuws site;

Onderzoek naar voedingssupplementen

Waarom moest het negen maanden duren om Betsema een schorsing van slechts een half jaar op te leggen? Daar kan Douwe de Boer meer over vertellen, hij is dopingexpert aan de Universiteit van Maastricht en werd al in april door Betsema in de arm genomen. "Ze kwam bij me en ik ben gaan onderzoeken waar het probleem zou kunnen liggen."

Dat is een proces dat tijd kost, benadrukt De Boer. "Eerst vraag je een contra-expertise (voor de B-staal) aan, dat duurt toch zeker een maand. Toen ook die positief was, zijn we gaan kijken naar de supplementen die ze gebruikte. We weten intussen dat positieve testen veroorzaakt kunnen worden door vervuilde supplementen, dat is een bekend scenario."


Dit is een proportionele straf.

Douwe de Boer
Een van de supplementen die Betsema nam gedurende het seizoen, bleek een positieve test op anabole steroïden te veroorzaken. "Als ik aantoon dat dat het probleem van die supplementen is, is dat nog geen geldig bewijs. Want Denise of ik kan het testmonster zelf vervuild hebben."

"Daarom moesten we de UCI ervan overtuigen mee te werken. We moesten ze een ongeopende verpakking sturen van het supplement wat zij in eigen beheer konden testen. Dat heeft behoorlijk wat tijd gekost."
veluweracer 21 januari 2020 19:23
Dit klinkt logisch. Ik lees net een artikel van gelijke strekking op WF. En is nu de volgende stap die apotheker aanklagen wegens het leveren van vervuilde supplementen? Terwijl die wist dat 'de regels' in België(lees Vlaanderen) toch oh zo veel strenger waren. Is dit een poging tot sabotage van haar loopbaan? Of beter gezegd fietsbaan
veluweracer 21 januari 2020 19:23
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit klinkt logisch. Ik lees net een artikel van
> gelijke strekking op WF. En is nu de volgende stap
> die apotheker aanklagen wegens het leveren van
> vervuilde supplementen? Terwijl die wist dat 'de
> regels' in België(lees Vlaanderen) toch oh zo
> veel strenger waren. Is dit een poging tot
> sabotage van haar loopbaan? Of beter gezegd
> fietsbaan.
Horsie is back 21 januari 2020 19:30
Mooi van Tjappie2, hè, dat ie dopingjagers klauwen toedicht. Hij vergeet gemakshalve toch, dat er op de keper beschouwd veel meer topsporters de dans ontspringen, dan dat er moeten brommen. Voedingssupplementen zijn vanouds her de boosdoeners. Vooral zorgen, dat je nog wat overhoudt, want als je in biefstukken (niet luchtdicht afgesloten) handelt ben je zelfs bij veel minder dan 37%, pardon 0,37% vervuiling de klos. Het enige voedingssupplement, dat Horsie ooit tot zich nam, was een druivensuikertje, in tabletvorm, niet in een glas. Las vandaag ook nog een vernietigend commentaar komend uit de mond van de Moeder Aller Sporten op de befaamde Marginal Gains Methode. Dus vanuit de oekaze, dat een sporter hoe dan ook verantwoordelijk wordt gehouden van wat er in het lichaam terechtkomt, moet Denise inderdaad even bloeden. Nu nog wachten op wat die 0,37% haar nu daadwerkelijk aan pure snelheidswinst heeft gebracht. Of zou de vervuiling van het daadwerkelijke spul waarmee ze zovele wedstrijden won nog veel hoger zijn geweest? Moeder Natuur maakt immers rare sprongen. Denise gelukkig van blijdschap. Nu maar hopen, dat als ze weer is geacclimatiseerd ze ook daadwerkelijk weer in de soeppan mee mag roeren.
opoeepo 21 januari 2020 21:16
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eindhovuh Schreef:

>
> Ik had die apotheker direct een bezoek gebracht na
> mijn eerste positieve plasje en ik had exact
> dezelfde spullen weer willen hebben om als
> testmateriaal te dienen. Die Betsema toch. Dit
> vind ik toch weer erg verdacht en onlogisch
> klinken.


Ja, zaterdag maar eerst heel goed controleren of er geen motortje in haar fiets zit.
Horsie is back 21 januari 2020 21:59
De dopingjagers met klauwen hebben het ook niet gemakkelijk. Er ontsnappen er te veel en de betrapten blijken ook nog eens voor 40% "onschuldig".
Maar dit geldt niet voor het gewichtje heffen. Bij hertesten van samples OS 2008 Beijing en OS 2012 van Londen staat de tellerstand voor zondaars intussen op 60.
opoeepo 21 januari 2020 22:08
Vreemd. Zo zwaar zijn die fietsen tegenwoordig niet meer.
Eqquipo 21 januari 2020 23:15
Indien met doping wil gebruiken is het dus zaak het eerst het juiste vervuilde supplement te hebben. Mocht men tegen de lamp lopen blijft de ellende tot 6 maanden bespaart.
Eddy Veen 22 januari 2020 00:11
Betsema, Brand, Alvarado, Worst, Kastelijn, van Alphen, wat een weelde!
Horsie is back 22 januari 2020 00:20
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Betsema, Brand, Alvarado, Worst, Kastelijn, van
> Alphen, wat een weelde!

Is het dan al zondag, Eddy? smiling smiley
Maar verder duimpje omhoog.
Horsie is back 22 januari 2020 00:33
Aan te nemen valt dat voedingssupplementen tot een batch behoren. Zijn die dan niet allemaal vervuild? Waar blijft de terugroepreactie of heeft Denise gelijk alles ingekocht? Alhoewel van een apotheker en niet van een fabrikant. Hebben nu anderen zonder het te weten ook vervuild rondgereden (bij veldrijden sowieso)?
Allemaal vragen. Maar hoe je het wendt of keert, dopingbestrijding blijft heden ten dage erg problematisch, zeker met steeds geavanceerdere detectiemethoden.
Zo modderen we maar aan. Aan de andere kant, taferelen als vooral aan het einde van de vorige eeuw hoeven we niet meer te aanschouwen.
De afschrik werking heeft dus ook een functie.
Curzio 22 januari 2020 08:54
Dit is toch een plausibel verhaal. Ik snap best dat een sporter de schijn al snel tegen heeft, maar laten we niet doen alsof het testsysteem op doping nu zo vlekkeloos is, verre van zelfs. Er zullen sporters zijn die onterecht niet veroordeeld worden maar ook sporters die onterecht een schorsing aan de broek krijgen.
ton duk 22 januari 2020 10:49
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Betsema, Brand, Alvarado, Worst, Kastelijn, van
> Alphen, wat een weelde!

Die weelde bleek vorig jaar toch meer een blok aan menig Hol-been...zo kan ik me nog herinneren dat Worst een gat dicht reed op Betsema (achteraf misschien maar goed ook winking smiley
gr
Eddy Veen 22 januari 2020 11:18
Eigenlijk verlang ik naar het weg- en MTB-seizoen (TD, MVDP, niet naar de Vuelta aub), maar je moet wat als ook het natuurijs het af laat wetenwinking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2020 11:18 door Eddy Veen.
Luijt 22 januari 2020 11:26
Veel plezier Denise!
veluweracer 22 januari 2020 21:56
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi van Tjappie2, hè, dat ie dopingjagers
> klauwen toedicht. Hij vergeet gemakshalve toch,
> dat er op de keper beschouwd veel meer topsporters
> de dans ontspringen, dan dat er moeten brommen.
> Voedingssupplementen zijn vanouds her de
> boosdoeners. Vooral zorgen, dat je nog wat
> overhoudt, want als je in biefstukken (niet
> luchtdicht afgesloten) handelt ben je zelfs bij
> veel minder dan 37%, pardon 0,37% vervuiling de
> klos. Het enige voedingssupplement, dat Horsie
> ooit tot zich nam, was een druivensuikertje, in
> tabletvorm, niet in een glas. Las vandaag ook nog
> een vernietigend commentaar komend uit de mond van
> de Moeder Aller Sporten op de befaamde Marginal
> Gains Methode. Dus vanuit de oekaze, dat een
> sporter hoe dan ook verantwoordelijk wordt
> gehouden van wat er in het lichaam terechtkomt,
> moet Denise inderdaad even bloeden. Nu nog wachten
> op wat die 0,37% haar nu daadwerkelijk aan pure
> snelheidswinst heeft gebracht. Of zou de
> vervuiling van het daadwerkelijke spul waarmee ze
> zovele wedstrijden won nog veel hoger zijn
> geweest? Moeder Natuur maakt immers rare sprongen.
> Denise gelukkig van blijdschap. Nu maar hopen, dat
> als ze weer is geacclimatiseerd ze ook
> daadwerkelijk weer in de soeppan mee mag roeren.

Dat laatste zal met arendsogen bekeken worden. Hoewel het niet echt logisch zou zijn als ze direct top drie zou rijden. Ze kan voor die paar wedstrijden een minder resultaat nog makkelijk op een gebrek aan koershardheid gooien.
Horsie is back 23 januari 2020 00:00
Het enige voedingssupplement dat werkt hebben "we" jarenlang op tv kunnen zien. Popeye die Sidonia redt.
Wacht effe, Horsie, dadelijk zijn we weer bij nitraat, rode bieten, dus hoe kan het ook anders bij Bird of Paradise.
opoeepo 25 januari 2020 17:13
In haar eerste, post-anabolische, cross eindigt Denise als tweede vlak achter Majerus.
Bij de mannen wint een zekere Mathieu van der Poel.
veluweracer 25 januari 2020 22:30
Toch wel verrassend om zo'n geweldige uitslag te rijden. Weliswaar in een van toppers ontdaan peloton maar ze toonde dezelfde spirit en gretigheid als voorheen. Morgen mag ze haar kunsten demonstreren in Hoogerheide en dan zal ze weten waar ze echt staat.
Eddy Veen 26 januari 2020 00:16
Shirin Van Anrooij is beter dan Majerus (https://www.sportuitslagen.org/veldrijden-petange-uitslagen-2019-2020-dames-epf96602.html#412431), dus Betsema moet het vandaag in Hoogerheide laten zien.
Eddy Veen 26 januari 2020 11:23
Ze is niet geselecteerd: [www.wielerflits.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen