Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Kiryienka stopt door hartproblemen

Gepost door Anony 
Anony 30 januari 2020 20:13
Zoek niet meer naar Vasil Kirijenka (38) in het peloton. De hardrijder van Team INEOS moet noodgedwongen stoppen omwille van hartproblemen.

Begin vorig jaar werd Kiryienka opgeschrikt door hartproblemen. Die waren bij een screening aan het licht gekomen. Na een behandeling werd hij eind april opnieuw fit verklaard en kon de renner met de Ronde van Romandië zijn eerste wedstrijd afwerken. Eind juni bewees de Wit-Rus dat hij er weer helemaal stond door op de Europese Spelen voor eigen publiek in Minsk de tijdrit te winnen. Afgelopen najaar startte hij ook in de Vuelta. Eind oktober zette hij zijn krabbel onder een nieuw contract bij Team INEOS voor het seizoen 2020, maar hij houdt het nu dus toch voor bekeken.

“Het is echt een droevige dag voor mij”, verklaart Kiryienka. “Maar dit is de juiste beslissing op basis van het advies dat ik kreeg van het medisch team. Ik heb een fantastische carrière achter de rug en heb van elke minuut koers met dit team genoten. Het is een ongelooflijke reis geweest. Ik ben zo dankbaar voor alle steun die ik in mijn carrière heb gekregen.”

Kiryienka was een gepatenteerd hardrijder die zich in 2015 in het Amerikaanse Richmond tot wereldkampioen tegen de klok kroonde. Hij pakte ook goud in de tijdrit op de Europese Spelen van 2015 in Bakoe en veroverde vijf nationale titels in de discipline. Verder won hij onder meer drie etappes in de Giro en eentje in de Vuelta. Ook de Route du Sud (2011), Chrono des Nations (2015, 2016) en GP Citta di Camaiore (2008) staan op zijn palmares.

Kiryienka trok in 2013 naar Sky, dat sinds vorig jaar Team INEOS genoemd wordt. Daarvoor reed hij voor onder meer Movistar en Caisse d’Epargne

Bron: Het Nieuwsblad
veluweracer 30 januari 2020 20:58
Niet vreemd als je jarenlang onderdeel bent geweest van een goed geoliede en opgevoerde machine die ongetwijfeld op speciale hoogwaardige brandstof gereden heeft. Dan is slijtage van de zuigers niet ongebruikelijk.
Horsie is back 30 januari 2020 21:28
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet vreemd als je jarenlang onderdeel bent
> geweest van een goed geoliede en opgevoerde
> machine die ongetwijfeld op speciale hoogwaardige
> brandstof gereden heeft. Dan is slijtage van de
> zuigers niet ongebruikelijk.

Slijtage van de kniestangen zou je eerder verwachten, zoals ook der Jan op zijn zesenveertigste zich voornamelijk nog kan bewijzen op een Töff.
Nergens hebben we kunnen lezen wat de werkelijke hartproblemen van Vasil Kirijenka zijn, maar hartfalen, de echte hartziekte, waarbij de zuigers echt niet meer goed werken en het zuurstofopnamevermogen kan zakken tot maar net boven de grens < 20 ml/kg/minuut, voldoende om op een canapé naar Omloop Het Nieuwsblad te kunnen kijken, zal hier niet van toepassing zijn.

Dus, veluweracer, met het hart op de tong, denk goed na aan welke kant je staat.
Tjappie2 30 januari 2020 22:00
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet vreemd als je jarenlang onderdeel bent
> geweest van een goed geoliede en opgevoerde
> machine die ongetwijfeld op speciale hoogwaardige
> brandstof gereden heeft. Dan is slijtage van de
> zuigers niet ongebruikelijk.

grinning smiley

Het aantal veronderstellingen in deze post is geweldig! Dank daarvoor thumbs up
veluweracer 31 januari 2020 00:55
Het is ietwat wit zwart zoals ik het beschrijf. Maar het komt wel uit mijn hart. Je kunt op 78 toeren per minuut hoogstwaarschijnlijk ook maar een beperkt aantal tijdritten de drijfstangscharnieren heel houden maar dit lijkt nog het meest op een onherstelbaar verlies aan motorvermogen.
Horsie is back 31 januari 2020 03:02
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is ietwat wit zwart zoals ik het beschrijf.
> Maar het komt wel uit mijn hart. Je kunt op 78 toeren per minuut hoogstwaarschijnlijk ook maar een beperkt aantal tijdritten de drijfstangscharnieren heel houden maar dit lijkt nog het meest op een onherstelbaar verlies aan motorvermogen.

78 toeren? De moeder van het levenslied zong daarop, toe ... drink niet meer.
Om 54 km/h met 78 rpm te kunnen rijden hebben je verzetten nodig, die Bird of Paradise ook vaak gebruikt.
Met een verzet van 10 meters per omwenteling haal je met 78 rpm nog alijd maar lousy 13 m/s = 46,8 km/h.
Dat kan Annemiek van Vleuten nog wel, gezwegen van je weet wel, de naam, die van Luijt niet vernoemd mag worden.

Wat er precies met Vasil Kirijenka aan de hand is wordt natuurlijk niet openbaar besproken. Er is wel evident een voorgeschiedenis.
Het hoeft ook niet eens zo levensbedreigend te zijn, maar afhankelijk van wat er precies aan de hand is, kan het wel levensbedreigend worden in geval van extreme duurinspanningen in het moderne topsportregime. Op een leeftijd van 38 kijk je ook anders naar een risico profiel. Zo was er ooit een 38 jarige, die het eens op kousenvoeten probeerde en verrek, het werkte.

Als medische leek kan iemand zich langzamerhand wel afvragen of er toch niet iets aan de hand is met de moderne slaven van de weg.
Was dit vroeger ook al zo en wordt er tegenwoordig veel beter gescreend zodat er in feite alleen sprake is van meer zichtbare data?
D, Marrage 31 januari 2020 11:14
Vervanger: triatleet Wurf.
Clavan 31 januari 2020 17:20
Gaat Ineos weer lopend de Ventoux op?
Nelis! 31 januari 2020 17:28
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gaat Ineos weer lopend de Ventoux op?


Je moet roeien met de riemen die je hebt.
El Chaba 01 februari 2020 20:11
Horsie is back 01 februari 2020 22:44
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gaat Ineos weer lopend de Ventoux op?

Douwe Draaisma maakt bezwaar: 1. Het was Team Sky en 2. het is nog steeds Mont Ventoux
en 3. Een vrouw in een tijgervel zingt So you're Brad Pitt, that doesn't impress me much. smiling smiley

Disclaimer: Het commentaar van El Chaba made me do this.
El Chaba 01 februari 2020 23:33
I am innocent!
Sub Culture 02 februari 2020 00:27
Quote
Horsie
Horsie is back 06 december 2019 13:07
"So you're Brad Pitt" zong ooit ene madam met ene bontmantel. "That doesn't impress me much".

Horsie zegt: "Zo, je hebt dit jaar al 5 keer gewonnen?" Kom volgend jaar maar eens terug!

Shania Twain fetish?



is trouwens jaguarprint als 'ouwe Sub' ook even bezwaar mag maken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/02/2020 00:29 door Sub Culture.
Horsie is back 02 februari 2020 01:23
Sub:
Je kent toch wel de ongeschreven wet, dat psychologen en psychiaters niet zonder onderzoek en dus ook niet on-line hun oordeel mogen geven?
Van Horsie kan veel gezegd worden, maar niet dat ie een fetish heeft en al zeker geen SM fetish. Dus "ouwe Sub", waarvan (heel) veel geaccepteerd wordt, want idiosyncratisch, je hebt nu je hand overspeeld. Trouwens, je kaartenbak is volgens mij niet op orde, maar dat geheel terzijde. grinning smiley

Disclaimer: Keep your eyes on that horizon, maybe we'll see that Omloop Day rising.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/02/2020 01:23 door Horsie is back.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen