Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Operatie Aderlass

Gepost door Ridder Kale Knikker 
Ridder Kale Knikker 22 februari 2020 08:54
Zojuist berichtje op twitter van Pirmin Lang, oud wielrenner van oa IAM dat hij onderdeel uitmaakte van het Aderlass netwerk. Ik neem aam dst nu snel andere namen bekend worden gemaakt? Dit berichtje van deze Zwitser lijkt mij namelijk een vlugge bekentenis voordat de scheisse echt losbarst. Iemand meer informatie of een andere zienswijze?
veluweracer 22 februari 2020 10:43
Georg Preidler, Stefan Denifl, Alessandro Petacchi, Kristijan Koren, Kristijan Durasek en Borut Bozic zijn de andere aderlaters.
Clavan 22 februari 2020 14:16
Clement is ook weer eens geschokt
NOS:Voormalig wielrenner Pirmin Lang heeft bekendgemaakt dat hij lange tijd doping heeft gebruikt. De 35-jarige Zwitser behoorde tot de klantenkring van de Duitse dopingarts Mark Schmidt, de spil in de dopingzaak die de naam Operatie Aderlass meekreeg.

Tussen 2013 en 2016 reed Lang voor het Zwitserse topteam IAM Cycling, waar hij ploeggenoot was van de Nederlander Stef Clement. De NOS-wieleranalist is meer dan verrast door het nieuws. "Dit komt hard binnen, als er iemand was waarvan ik het zeker niet had verwacht was het Pirmin wel. Dit bewijst maar weer dat je voor niemand je hand in het vuur kan steken."

Clement reed in 2015 en 2016 samen met Lang. Hij maakte hem van dichtbij mee. "Ik ging met hem op trainingskamp en dacht hem aardig te kennen. Maar als je dit dan hoort, schrik je wel behoorlijk."

Pantano en Denifl

Lang is niet de enige renner uit het ondertussen opgeheven IAM Cycling die in opspraak is gekomen. Ook Jarlinson Pantano en Stefan Denifl hebben het afgelopen jaar dopinggebruik bekend. Dat zet Clement wel aan het denken. "Was ik dan echt zo naïef in mijn tijd als ploeggenoot? Daarnaast is Lang een renner met een niet al te spectaculaire erelijst, dan vraag je je helemaal af waarom..." De beste resultaten van Lang zijn een tweede plaats op het Zwitsers kampioenschap in 2016 en de overwinning in de Antwerpse Havenpijl van 2011.

Volgens Clement is nogmaals bewezen dat je nog niet kan zeggen dat het heel erg goed gaat met het huidige wielrennen. "Operation Aderlass is één zaak, maar wie zegt dat er niet nog veel meer andere dokters zijn die zich niet aan de regels houden."

Lang stopte in 2017, maar bleef wel actief in de wielersport als begeleider van Zwitsers wielertalent. Daarmee stopt hij na zijn bekentenis.

Lang zegt bij zijn werk als begeleider te hebben geprobeerd jonge wielrenners juist te beschermen tegen de dingen die hij heeft ervaren en de fouten die hij heeft gemaakt. "De negatieve druk, de slechte invloeden, de prestatie tegen elke prijs, het bedrog. Ik wilde ze behoeden voor de fouten die ik heb gemaakt."



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/02/2020 15:24 door Clavan.
opoeepo 22 februari 2020 14:59
Ader lasst ook elders niet los. Bij de WK biatlon is vanochtend vroeg een inval gedaan
in de kamer van kersverse wereldkampioen Loginov.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen