Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Merijn Zeeman: Het gaat helemaal niet goed met het Nederlandse wielrennen

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 22 februari 2020 20:47
Quote

Merijn Zeeman: Het gaat helemaal niet goed met het Nederlandse wielrennen


Renners, ploegbazen en sportief directeuren reflecteren op de staat van het wielrennen in Nederland. Deel 5: Merijn Zeeman, sportief directeur bij Jumbo-Visma. ‘De KNWU moet zich bezinnen op zijn rol.’

Kick Hommes 21 februari 2020, 13:08

Hoe staat het wielrennen ervoor in Nederland?
“Wat zeggen de anderen? Dat het goed gaat? Ja, in de topsport is het goed geregeld. Maar eigenlijk vind ik dat het niet goed gaat. Je ziet dat het aantal licentiehouders bij de jeugd al jaren daalt. Steeds minder jonge mensen doen aan wielrennen.

“Het is niet mijn bedoeling de wielerunie KNWU de maat te nemen, maar de structuur van het wielrennen in Nederland hangt aan mensen en niet aan plannen. In het veldrijden bijvoorbeeld stoppen Gerben de Knegt en een aantal fanatieke coaches ziel en zaligheid in trainingen door het hele land. Daar plukt de sport de vruchten van. Maar het verbloemt de gebrekkige structuur.

“Wij hebben met de ploeg nu een Academy, waarin we met een fietsprogramma naar scholen gaan. Dat wordt gefinancierd door partners, omdat wij een plan hebben. Er zijn al drieduizend kinderen bereikt. Ik ken het hoe en waarom niet hoor, maar we merken nauwelijks initiatief en medewerking van de KNWU. De bond moet zich herbezinnen op zijn rol. Als we achterover leunen, gebeurt er niks. Dan komt er een punt dat we geen basispotentieel meer hebben. De begeleiding voor een talent is er wel, maar als de vijver met talent opdroogt, komt er een probleem.”

Is er een imagoprobleem?
“Nee, helemaal niet. Het grenzen willen verleggen, dat zit echt wel in kinderen. Op scholen liggen leerlingen na een fietstest van twee minuten uitgeput op de grond. En daarna willen ze gewoon wéér. Maar zij kijken niet naar wielrennen op televisie. Tom Dumoulin kan niet door een winkelstraat lopen, dan wordt hij overal herkend. Maar op een schoolplein kan hij rustig een boterhammetje eten. In de belevingswereld van kinderen spelen wij geen rol. De enige manier om kinderen enthousiast te krijgen, is naar ze toe gaan.”

Jumbo-Visma heeft een profploeg, een opleidingsploeg, een Academy. Jullie willen een vrouwenploeg. Dat wordt een wijdverbreid netwerk, net als de Rabobank-ploeg dat had. Is zo’n grote en brede ploeg voor de onderliggende structuren in Nederland noodzakelijk?
“Dat denk ik wel, ja. Anders komt de sport op alle vlakken stil te staan. Wat blijft er over als wij talentontwikkeling en topsport niet oppakken? Dat betekent onherroepelijk een terugslag in ontwikkeling en in prestatie. Wij zijn in een ratrace verwikkeld om het telkens beter te doen. We bieden nu goede mensen een plek aan in de sport. Als jij goed kan denken en doorzettingsvermogen hebt, kan je als bewegingswetenschapper ook zo terecht bij Shell of Philips. Nu kunnen we ze behouden voor de sport.”

Jullie bieden ook coaches opleidingen aan bij Jumbo-Visma.
“Je kan geen trainer hebben die alleen maar fysiek met je bezig is. Er zijn drie aspecten: trainen, tactiek en coaching. Ik vind dat je twee van die drie aspecten in één persoon moet zien te krijgen. Daar is geen opleiding voor in Nederland, dus we scholen trainers bij via onze Talenten Academie. Zodat wij mensen hebben die de modernste trainingsschema’s maken, maar ook een arm om een schouder kunnen leggen als een renner zit met al zijn onzekerheden.”

Jullie werken met een voedingsapp, met voor elke renner een persoonlijk voedingsplan. Dat vind jij een belangrijk onderdeel van jullie topsportprogramma?
“Ik denk dat de foodcoach-app een van de grootste innovaties van de laatste jaren in de sport is geweest. Je moet bedenken dat een ploeg bestaat uit 27 renners. De meeste teams hebben één sportdiëtist. Sommige teams doen gek en hebben er twee of drie. Maar dat betekent dat één diëtist per dag zeker dertien mensen moet begeleiden. Dat logistieke probleem hebben we opgelost met die app.

“Elke renner krijgt nu uit vijfhonderd maaltijden dagelijks een advies over wat hij moet eten. We zien een directe relatie met prestatie. Het is niet bewezen, maar we krijgen wel feedback van renners dat ze zich veel beter voelen. Jumbo gaat er ook mee naar de markt. Er zijn veel rages in voedselland, maar ik vind het mooi dat je binnenkort dezelfde maaltijd kan eten als bijvoorbeeld Steven Kruijswijk.”

Jumbo-Visma had vorig jaar een bescheiden budget. Dat is dit jaar flink verhoogd.
Wat wordt er met dat geld gedaan?

“Dat was nodig om Roglic, Groenewegen, Kruijswijk, Dumoulin, Teunissen en Van Aert in de ploeg te houden. Het geld ging naar de rennersgroep, simpel. Wij willen de Tour de France winnen, en het is al heel moeilijk om renners fit te krijgen. Kijk naar Dumoulin nu, kijk naar de knieblessure van Kruijswijk. Maar ik geloof heel erg dat als een groep lang bij elkaar blijft, ze steeds succesvoller worden. Er gaat ook wel geld naar de begeleiding. Al proberen we daar creatief te zijn.

“Het klopt dat we van Klein Duimpje naar een grote ploeg op wereldniveau met heel fors budget zijn gegroeid. En Jumbo is met ons meegegaan. Want het bedrag dat nu genoeg is, is dat morgen niet meer. Omdat zij meedenken, zijn wij in staat talenten van vijftien jaar oud te zoeken. Daarom heb ik wel vertrouwen in de lange termijn van deze ploeg.”

En in de lange termijn van het Nederlandse wielrennen?
“Daar heb ik nog niet veel vertrouwen in. Maar we gaan niet toekijken. Wij steken een waakvlam aan en we stimuleren kinderen om te gaan fietsen en om lid te worden van een vereniging. We helpen de verenigingen om de kinderen goed te begeleiden zodat ze lid blijven van de vereniging.”

Bron: [twitter.com]

Het gaat dus niet goed met het wielrennen in Nederland. Daar probeert het profteam waar Zeeman aan verbonden is wat aan te doen door met een fietsprogramma de scholen langs te gaan. Maar gaat dat het tij keren? Ik hoop alvast van wel. Hopen jullie dat ook?
Eddy Veen 22 februari 2020 23:17
Ik hoop het ook, maar ik merk dat alle dingen waarin ik geïnteresseerd ben steeds minder in zwang zijn. Ik moet steeds verder in mijn cocon kruipen om mijn ideale omgeving te kunnen koesteren. Zo creëer ik mijn eigen schijnwereld, waar ik overigens erg van kan genieten.
Horsie is back 23 februari 2020 01:48
Horsie zag de topictitel en dacht "wel alle bommen en granaten", totdat de naam van de auteur op zijn netvlies belandde. Een serene rust daalde neer.
Och arm, Ulrich probeert een wit voetje te halen op dit prikbord. Hoe schattig!

Maar is het niet zo dat in de prikkershemel er meer vreugde is over de terugkeer van één .....

Met een fietsprogramma langs gaan en ze dan in twee minuten uitgeput op het gras achter te laten?
Wel nee, joh, laat ze eerst de schans afspringen, voetballen, pirouettes met één hand op de rekstok laten maken, kortom zo gevarieerd mogelijk laten sporten.
Horsie deed in zijn leven aan hoog, ver, polshoog, driesprong, 100m, 200m, 400m, 800m, halve marathon, voetbal, totdat ie van zijn vader een fiets kreeg om deze in no time van bepaalde onderdelen te bevrijden, zodat mamalief voor Horsie's verjaardag maar een echte racefiets kocht, waarmee dezelfde dag nog het aangezicht werd geschonden, nadat voor een plotseling opdoemend stoplicht de voor- en achterrem tegelijkertijd werd aangetrokken.
emerson 23 februari 2020 10:27
dat is mooi gesproken
Cyclad58 23 februari 2020 11:09
Om een andere reden maak ik me ook zorgen om de toekomst van het Nederlandse mannen wielrennen. Om de vrouwen maak ik me totaal geen zorgen, dat zit wel goed. Die tendens zie je in veel andere sporten ook. Waar de vrouwen in Nederland het mooie sportweer maken blijven de mannen steeds meer achter. In het schaatsen is die trend ook te bespeuren en in atletiek bijvoorbeeld ook. Het kan niet alleen met fysiologie te maken hebben.
Eindhovuh 23 februari 2020 11:25
Heeft met o.a. welvaart te maken. En met emancipatie.
Wanneer landen welvarender worden gaan eerst de mannen sporten. En er zijn culturen waar sowieso meer mannen sporten dan vrouwen. Zeker in “mannelijke sporten”.
In de meeste sporten is dus de concurrentie voor de mannen gewoon groter.
Frederik D. 23 februari 2020 12:09
Interessant. smiling smiley Misschien doe ik dat ook wel.
Prikdude 23 februari 2020 12:15
Je zorgen maken over de toekomst van het wielrennen in Nederland. Dat is als ongerust zijn over je dochter omdat ze een keer haar tampon in de verkeerde vuilnisbak heeft gegooid.
opoeepo 23 februari 2020 12:55
Zorgen maken? Om wat? Code geel? Humbug!
Binnenkort zitten we, na de definitieve afgelasting van de Giro, allemaal thuis in plastic tentjes, te
wachten op de virusvrije robots, die de noodzakelijke (over)levensmiddelen komen afleveren.

It's all over now, baby blue.

Jip, 02.02 - 02.20.
Tjappie2 25 februari 2020 21:12
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik merk dat alle dingen
> waarin ik geïnteresseerd ben steeds minder in
> zwang zijn. Ik moet steeds verder in mijn cocon
> kruipen om mijn ideale omgeving te kunnen
> koesteren. Zo creëer ik mijn eigen schijnwereld,
> waar ik overigens erg van kan genieten.

Ik vind dit echt schitterend verwoord! thumbs up
El Chaba 25 februari 2020 23:41
Ach, dit prikbord is volgens mij ook al exemplarisch voor 'het Nederlandse wielrennen'. Wie of wat komt hier nog in vergelijking met vroeger, behalve anderhalve troll en een paardenkop..?
Horsie is back 26 februari 2020 13:14
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ach, dit prikbord is volgens mij ook al
> exemplarisch voor 'het Nederlandse wielrennen'.
> Wie of wat komt hier nog in vergelijking met
> vroeger, behalve anderhalve troll en een
> paardenkop..?

Och tijden van weleer; die van de Noord-Hollander, die Rotjeknor onveilig maakte. Kintenna (105) schijnt intussen PC (100) van zijn eeuwige troon te hebben gestoten.

Disclaimer1: WAF, hoe veelkleurig ook, lijkt Horsie ook niet zo'n goed alternatief. Reclimb that bridge after it's gone, You're ain't going nowhere.
MarkV 26 februari 2020 13:38
Het hele idee van een internetforum is nog meer uit de mode dan de wielersport am sich.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen