Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Weer misbruik gemeld in Belgisch vrouwenteam

Gepost door lodjan 
lodjan 29 februari 2020 13:13
Na misbruik bij team Healthmate, nu ook bij Doltcini- Van Eyck Sport. [www.lemonde.fr]
lodjan 29 februari 2020 13:16
lodjan 09 maart 2020 01:12
Betrapte Franse renster zegt epo te hebben gebruikt onder invloed van Belgische manager

De Franse wielrenster Marion Sicot, die in juni 2019 positief testte op epo, heeft op de Franse tv verklaard doping te hebben gebruikt om betere prestaties te kunnen leveren en zo te worden gerust gelaten door Marc Bracke, de algemeen manager van haar toenmalig team Doltcini-Van Eyck Sport. De voorzitter van de Franse wielerbond vroeg de UCI begin dit jaar een onderzoek te starten. Volgens de Franse krant Le Monde zou die eind februari effectief een onderzoek hebben opgestart na getuigenissen van andere leden van het team.

ODBS 8 maart 2020 23u11 Bron: Belga

3RVMarc Bracke, de eigenaar van de ploeg Doltcini-Van Eyck Sport

De 31-jarige Sicot legde haar positieve test af op 27 juni 2019 na het Frans kampioenschap tijdrijden, waarin ze als tiende eindigde. “Ik zat op dat moment zo diep dat ik besloten heb om het risico te nemen”, verklaarde Sicot zondag. “Eind mei bestelde ik tien flesjes epo op internet. Ik wilde mijn sportdirecteur Marc Bracke een prestatie tonen, waardoor hij mij als evenwaardig aanschouwde als de andere meisjes en waardoor ik in het team kon blijven. Ik hoopte zo ook dat hij mij zou gerust laten.”

“Ik spoot de epo op 24 juni in”, ging Sicot verder. “En op 18 juli kreeg ik te horen dat ik positief had getest.”

Sicot kwam in 2018 binnen bij het team van Doltcini-Van Eyck. Ze had er officieel een contract als onafhankelijk renster, maar verklaarde zondag “enkel haar onkosten terugbetaald te krijgen”. “En eigenlijk zelfs dat niet”, aldus Sicot. “Ik kreeg enkel mijn trein- en vliegtuigtickets terugbetaald.” Sportdirecteur Marc Bracke ontkende deze gang van zaken bij Stade 2, een programma op de Franse openbare TV.

Sicot verklaarde dat de maanden voor haar positieve dopingtest haar relatie met Bracke zienderogen slechter werd. “Vanaf november 2018 vroeg hij me om foto’s in mijn ondergoed door te sturen, zodat hij zo mijn gewicht kon controleren”, aldus Sicot. Bracke erkende bij Stade 2 om zulke foto’s te hebben gevraagd.

“Dit gebeurde soms tot twee maal per week”, vervolgde Sicot. Indien ik de foto’s niet stuurde, zou ik in het begin van het seizoen geen wedstrijden mogen rijden, zei hij. In de weken die volgden vroeg hij ook foto’s in string. Daar ben ik niet op ingegaan.”

“Zonder al deze gebeurtenissen zou ik nooit geprobeerd hebben mijn prestaties te verbeteren met epo”, besloot de Française. “Ik erken mijn fout en verwacht een zware schorsing. Maar ik hoop dat door deze omstandigheden uit te leggen de straf toch iets lichter zal zijn.”

3
lodjan 09 maart 2020 01:19
Heksenjacht”

Bracke ontkent de aantijgingen in alle toonaarden. Zijn uitleg is dat hij de foto’s vroeg om professionele redenen. “Ja, om de benen te bekijken. Ik ben niet geïnteresseerd in foto’s van vrouwen in ondergoed”, reageerde hij bij Le Monde.

“Dit is een heksenjacht”, vertelt Bracke aan onze redactie. “Ik zit al 18 jaar in het vrouwenwielrennen en zie mijn opgebouwde reputatie in een klap onterecht afbrokkelen. Nooit heb ik aan Sara Youmans gevraagd om foto’s in bikini of lingerie naar mij door te sturen.

Wel geeft hij toe dat hij haar vanuit de andere kant van de wereld in 2019 heeft gevraagd om een foto van haar benen door te sturen. “Was dat ongelukkig in deze #MeToo-tijden en de heisa rond wielermanager Patrick Van Gansen? Ongetwijfeld. Zou ik het opnieuw doen? Allicht niet. Maar ik wil die vraag om een foto van haar rennersbenen wel kaderen”, vertelt hij. “Vroeger, toen ik zelf nog actief wielrenner was, vroeg mijn ploegleider ook steevast om een foto van mijn rennersbenen door te sturen. Op die manier kan je namelijk zien hoeveel vlees er nog aanhangt. Anders gezegd: hoe scherp of onscherp iemand staat. Ik heb ooit nog wel eens zulke foto’s gevraagd aan rensters die zich bij het team wilde voegen. Het was, bij nader inzien, ongelukkig.”

Bracke zegt perplex te staan over de “heksenjacht” op zijn persoon, zegt hij. “Dit pik ik niet. Bel gerust elke renster in mijn team: iedereen zal mij ervaren als streng, maar rechtvaardig. Er is net een heel charter opgesteld binnen het team voor de inwonende rensters. Zo mogen ze niet in pyjama in de gemeenschappelijke ruimte verschijnen, houd ik nooit meetings op hun slaapkamer en gelden er specifieke regels bij massages. Net om zulke toestanden en misverstanden te vermijden.”

“Niets te verbergen”

De Oost-Vlaming wijst naar zijn vrouw, ook wielrenster, “die de voorbije vijf jaar perfect op de hoogte was van alles wat binnen het team en in het huis gebeurde”. Bracke zegt dat hij maandag al de expliciete steun heeft gekregen van zijn hoofdsponsors. “Ik kreeg in oktober al de vraag van de UCI om mee te werken aan het onderzoek. Samen met mijn advocaat heb ik op alle vragen geantwoord. Ik heb niets te verbergen.”

Hij benadrukt dat hij de Sara Youmans nooit in levenden lijve heeft ontmoet. “Ze is nooit één moment renster van ons team geweest. Eigenlijk zou ik haar meteen een contract moeten aanbieden, opdat ze zou kunnen zien hoe streng en strikt wij opereren.”

Ook de Canadese Maggie Coles-Lyster sprak in de Franse krant over een incident bij de ploeg van Bracke, die in 2017 nog Lares-Waowdeals heette. Volgens de toen 18-jarige renster werd ze seksueel aangerand door een van de verzorgers, die sindsdien ontslagen werd.

“Die klacht is alvast niet tegen mij of het team gericht”, zegt Bracke, die in “alle openheid” wil communiceren. “Ze is destijds naar ons gestapt met de melding dat een verzorger, een jonge Fransman van 21 toen, haar te intiem had gemasseerd en foto’s van haar had genomen. Ik heb hem toen een waarschuwing gegeven. Wat later hebben we hem dan uit het team gezet. We hebben, denk ik, kordaat gehandeld toen. Nadien heb ik niets meer van die zaak gehoord. De renster in kwestie heeft nadien nog voor ons gekoerst. Ik heb de indruk dat de journalist van Le Monde alles op een hoop heeft gegooid in de hoop mij te beschadigen. Dat is gelukt. Ik moet hem bedanken om mijn reputatie te besmeuren. Maar ik sta recht in mijn schoenen, net als de rest van mijn staff.”

Het is het tweede formele onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag bij een Belgische wielerploeg voor vrouwen. In 2019 startte de UCI een procedure op tegen Patrick Van Gansen, manager van HealthMate-Cyclelive, na een reeks klachten.
Horsie is back 09 maart 2020 12:57
Saillant detail. Marion Sicot dacht bij het zetten van de EPO spuit op haar verjaardag natuurlijk, dat ze zichzelf een cadeau in spe gaf.

Maar een drama blijft het. Horsie moest wel weer meteen denken aan de grand dame van het Franse vrouwenwielrennen, U weet wel van die Sur Place.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen