Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Maandag allicht beslissing Italiaanse WT koersen

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 01 maart 2020 10:14
De kans dat de Italiaanse WorldTour-koersen komende weken zullen plaatsvinden, lijkt met de dag kleiner te worden.

Het coronavirus woekert hardnekkig in Italië en steeds meer evenementen worden afgeschaft. “Maandag wordt de knoop doorgehakt”, zegt bondsvoorzitter Tom Van Damme aan Belga.

De Strade Bianche wordt normaal gezien op zaterdag 7 maart gereden. Daarna volgt de rittenkoers Tirreno-Adriatico en Milaan-Sanremo op 21 maart. In Italië loopt het aantal besmette personen met corona dag na dag op, vooral in het noorden zijn er veel gevallen, al verspreidt het virus zich stilaan over het land.

In de marge van de Omloop Het Nieuwsblad was dit thema dan ook het grote gespreksonderwerp bij de teams en veel ploegen gaan intussen uit van een worstcasescenario. Ze vrezen dat de wedstrijden niet georganiseerd worden en er op zoek moet worden gegaan naar alternatieven.

Tom Van Damme is voorzitter van de wegcommissie van de UCI en vertelde dat de zaak van dichtbij wordt opgevolgd. “Je kan nu nog niet zeggen dat de koersen worden afgeschaft”, vertelde hij. “Daarvoor is het nog te vroeg, maar de ploegen zullen wel tijdig op de hoogte gebracht worden. Maandag wordt wellicht officieel de knoop doorgehakt. RCS heeft overigens als organisator daar zelf weinig over te zeggen, het zijn de overheidsinstanties die daar over gaan en die de beslissing nemen in het kader van de volksgezondheid.”

Ook logistiek wordt het niet simpel om de koers te organiseren. “Veel stafleden van RCS zitten nog vast in de UAE Tour”, zegt Van Damme. “De vraag is dus ook of ze wel tijdig terug naar Italië kunnen reizen, maar ik herhaal: het is te vroeg om nu al te zeggen dat de koersen niet plaatsvinden.”



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2020 10:24 door Sub Culture.
Sub Culture 01 maart 2020 10:25
Een eventuele afgelasting van de Tirreno zou er wel eens voor kunnen zorgen dat Parijs-Nice straks dé ultieme deelnemerslijst heeft.
Slimmerd 01 maart 2020 10:31
Geen knechten, acht kopmannen per ploeg, dat moet hilarisch worden
opoeepo 01 maart 2020 13:53
Het doorgaan van Paris - Nice lijkt me geen zekerheidje.
Slimmerd 01 maart 2020 13:58
Gebaseerd op wat?
opoeepo 01 maart 2020 14:01
De groei van het aantal coronapatiënten, maar ook het feit, dat de halve marathon van Parijs vandaag
is afgelast vanwege het virus.
Slimmerd 01 maart 2020 14:03
Centreert het zich in Frankrijk rondom Parijs alleen of verder? Gisteren en vandaag wordt er namelijk nog zonder problemen gekoerst en de Koers naar de Zon rijdt alleen maar weg van Parijs natuurlijk
opoeepo 01 maart 2020 14:20
Het is veel minder regionaal dan in b.v. Italië.
Gisteren kwam de eerste melding vanuit Nice.
In heel Frankrijk wordt zelfs zoenen in de ban gedaan. Dan heeft het
leven ook geen zin meer natuurlijk en kun je beter het bijltje erbij neerleggen.
Alle landelijke indoorbijeenkomsten met 5000 (of meer) deelnemers zijn ook afgelast.
Frederik D. 01 maart 2020 16:13
Daten en prostitutiebezoek, ik zou er voorlopig vanaf zien. Vooruitlopend op de Sire-reclame:
Voor je het weet,
heeft het virus je beet.
El Chaba 01 maart 2020 22:05
Dat zou wel eens tegen kunnen vallen, of meevallen het is maar hoe je het bekijkt.
De inschrijvingstermijn voor P-N is namelijk voorbij, dus kunnen alleen nog renners invallen, die als reserve zijn ingeschreven door de ploeg (max. drie geloof ik).
Gilbert bijvoorbeeld was zo slim om dat te doen, puur en alleen omdat hij er rekening mee heeft gehouden, dat de T-A misschien wel eens afgelast zou kunnen worden door het Coronavirus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2020 22:06 door El Chaba.
Andere Peter 02 maart 2020 00:13
Is er geen tussenoplossing denkbaar? Wel rijden, maar publiek en samenscholing ontmoedigen?
tvm 02 maart 2020 00:38
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is er geen tussenoplossing denkbaar? Wel rijden,
> maar publiek en samenscholing ontmoedigen?

Ja, groep renners mag max 20 zijn ivm samenscholingsverbod. Indien te groot moet je je eigen waaier vormen.
Curzio 02 maart 2020 09:00
Of Moscon laveert op de motor tussen de groepjes en slaat willekeurige renners van de fiets als de groep te groot is.
Eindhovuh 02 maart 2020 09:17
Bij de triathlon hebben ze een fluitje op de motor om stayeren tegen te gaan.
Lijkt me ook wel iets voor hem.
valse trage 02 maart 2020 11:11
valse trage 02 maart 2020 11:12
Wat een pro. Respecc!
Sub Culture 02 maart 2020 13:39
Leuk nieuws, er wordt zaterdag 'gewoon' gekoerst!

MVDP zou wel hoogst onzeker zijn.
Wanny 02 maart 2020 13:45
Slimmerd 02 maart 2020 13:45
Hele Italiaanse voorjaar vindt doorgang, voor ons liefhebbers erg fijn
Eindhovuh 02 maart 2020 14:06
Onverwacht!
Top!
Zorro 02 maart 2020 14:13
22 februari 2020) Het coronavirus houdt de wereld al een paar maanden flink bezig en nu ook de Italiaanse sportwereld. Zo zijn vanwege noodmaatregelen, die de Italiaanse regering zaterdagavond aankondigde, verschillende wedstrijden in de Serie A van het programma geschrapt. En met het snel naderende Italiaanse voorjaar zou ook Milaan-Sanremo in het gedrang kunnen komen.

Nederlandse media melden dat de noodmaatregelen zijn afgekondigd voor de regio's Veneto en Lombardije. Hoofdstad van Lombardije is Milaan, wat ook de startplaats is van La Primavera. Buiten de startplaats, ligt de rest van het parcours wel buiten het afgesloten gebied. Verder komt Strade Bianchi vooralsnog niet in het gedrang. De wedstrijd speelt zich namelijk af in het zuidelijker gelegen Toscane.

Italië is in Europa het land met de meeste besmettingen van corona. Sinds de sterke stijging van de afgelopen dagen zijn in het land ongeveer honderd mensen getroffen. In andere landen zoals Duitsland en Frankrijk is er sprake van zestien en twaalf gevallen.
opoeepo 02 maart 2020 15:18
In Italië is het aantal besmettingen 1700, het aantal doden is 34.
Frankrijk 130 - 3
Duitsland 130 - 0

Of het goed nieuws is, weten we pas enkele weken later.
Frederik D. 02 maart 2020 15:27
De wielerkoersen Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo gaan vooralsnog gewoon door, zo heeft koersorganisator RCS Sport maandag volgens Belgische media laten weten aan de ploegen die meedoen.

Aldus Nu.nl, 15 minuten geleden.
Andere Peter 02 maart 2020 15:28
Lollig allemaal. Maar als je weet hoe besmetting plaatsvindt, dan besef je: het zijn niet de renners waar je je als organisatie zorgen over hoeft te maken. Die renners worden afdoende gemonitord en zullen met een verkoudheid wat sneller aan de kant blijven. Zijn ook zo fit dat de ergste gevolgen vrijwel ondenkbaar zijn.

Het probleem is je snotterende buurman in het publiek op de Cipressa. Prijsuitreiking, ploegpresentatie. In die samenscholingen zit het risico van onbeheersbaarheid. Maar die kun je volgens mij ook op een alternatieve manier doen, voor de tv-kijkers.
Frederik D. 02 maart 2020 15:29
Wijze woorden.
opoeepo 02 maart 2020 15:57
De Wethouder van Welzijn van Lombardije vraagt ondertussen aan alle 65-plussers of ze de komende
weken binnen willen blijven.
ton duk 02 maart 2020 17:30
Zou eigenlijk overal standaardregel moeten zijn...wel lullig voor Cyclad
gr
Horsie is back 02 maart 2020 17:46
Mag je over zo'n ernstige zaak grappen maken? Natuurlijk altijd al moet je wel van te voren je publiek inschatten. Boven de 80 komt hier toch niemand. Dus met een Crude Fatality Ratio van 21,9% kun je maar beter niet oud en wijs zijn. Het virus heeft het vooral gemunt op den oudere jongere en niet op onze liefste schepsels.

Waar komt het virus vandaan? Voor 96% identiek met bats met een slechte hoest, in het Engels een bad cough. Het zogenaamde BatCOV virus.

De grote roerganger zong ooit: "In this room the heatpipes just cough".
Maar gelukkig, sinds schrikkeldag, beginnen hier weer velen te hoesten.

Disclaimer: Echt goede informatie vind je uiteraard bij de WHO.
Frederik D. 02 maart 2020 20:14
Grapjes mogen best, vind ik. Maar het blijft ook een ernstige zaak. Ik vermoed dat men nu een beetje virusmoe wordt en aldus ook een stuk lakser. Ik hoop toch dat de instanties op hun hoede blijven.
valse trage 02 maart 2020 21:58
Inderdaad, het internet vol zwakbegaafde roeptoeters met 0 kennis maar wél een mening is duidelijk virusmoe. Go coronavirus!
Ulrich A. Boschwitz 03 maart 2020 06:32
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> De wielerkoersen Strade Bianche, Tirreno-Adriatico
> en Milaan-San Remo gaan vooralsnog gewoon door, zo
> heeft koersorganisator RCS Sport maandag volgens
> Belgische media laten weten aan de ploegen die
> meedoen.
>
> Aldus Nu.nl, 15 minuten geleden.

Goed nieuws voor de breedgeschouderde Gilbert dat MSR vooralsnog doorgaat. Want als hij die koers weet te winnen dan heeft hij elk monument binnen. Ik denk wel dat het hem gaat lukken. Want als de breedgeschouderde Gilbert ergens 100% zijn zinnen op zet dan lukt het hem ook. Zie bijvoorbeeld Parijs-Roubaix. Deze breedgeschouderde renners gingen hem voor:

Quote

Eddy Merckx

7x Milaan-Sanremo • 1966, 1967, 1969, 1971, 1972, 1975, 1976

2x Ronde van Vlaanderen • 1969, 1975

3x Parijs-Roubaix • 1968, 1970, 1973

5x Luik-Bastenaken-Luik • 1969, 1971, 1972, 1973, 1975

2x Ronde van Lombardije • 1971, 1972

Quote

Roger De Vlaeminck

3x Milaan-Sanremo • 1973, 1978, 1979

1x Ronde van Vlaanderen • 1977

4x Parijs-Roubaix • 1972, 1974, 1975, 1977

1x Luik-Bastenaken-Luik • 1970

2x Ronde van Lombardije • 1974, 1976

Quote

Rik Van Looy

1x Milaan-Sanremo • 1958

2x Ronde van Vlaanderen • 1959, 1962

3x Parijs-Roubaix • 1961, 1962, 1965

1x Luik-Bastenaken-Luik • 1961

1x Ronde van Lombardije • 1959

Opvallend dat alleen Belgen het is gelukt om alle vijf monumenten te winnen. Onlogisch is dat bij nadere beschouwing echter niet want Belgen zijn immers het sterkste volk van de wereld.
El Chaba 03 maart 2020 10:45
Anderhalve troll en een paardenkop..
Eindhovuh 03 maart 2020 11:10
Wel mooi om die erelijsten te zien.
Ik heb die tijden niet meegekregen, maar was de Vlaeminck toen een een legendarische grootheid, of was de verschroeiende schaduw van Merckx te oogverblindend?
Sub Culture 03 maart 2020 11:57
De Vlaeminck was een pure stylist, alleskunner (piste, veldrijden, weg, sprinter, tijdrijder, redelijk bergop)
Reed een groot deel van zijn imposante palmares bijeen in volle Merckxperiode.

Door eigen toedoen tegenwoordig zichzelf een beetje herleidt tot karikatuur
opoeepo 03 maart 2020 13:39
Na Eddy en Remco de grootste aller tijden.
JW 03 maart 2020 14:13
valse trage 03 maart 2020 20:14
JW 03 maart 2020 22:02
Ik vrees nu dat er in Italië snel een regeringsbesluit zal vallen om alle grote evenementen voor de rest van de maand te verbieden. Tsja, ze moeten wat.
El Chaba 03 maart 2020 22:14
Nou ja, vooralsnog hè.
In het doorgaan van de Strade Bianche geloof ik wel, die is zaterdag al en bovendien niet in Lombardije, maar M-Sr is pas over 18 dagen, dus dan kan er nog heel veel in de situatie veranderen c.q. verergeren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/03/2020 22:15 door El Chaba.
El Chaba 03 maart 2020 22:18
Grapjes mogen wat mij betreft áltijd, zolang het voor iedereen maar duidelijk is dát het een grapje is. Lachen (humor) is de perfecte afleiding en ontspanning in tijden van stress, verdriet, lijden, etc..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/03/2020 22:19 door El Chaba.
Horsie is back 03 maart 2020 22:44
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Grapjes mogen wat mij betreft áltijd, zolang het
> voor iedereen maar duidelijk is dát het een
> grapje is. Lachen (humor) is de perfecte afleiding
> en ontspanning in tijden van stress, verdriet,
> lijden, etc..

Van 24 naar 23 besmettingen. Het kind bleek niet besmet. Kon een glimlach niet onderdrukken.
Frederik D. 03 maart 2020 23:13
En een beetje blijheid, bijvoorbeeld van jou, is ook mooi. smiling smiley
Horsie is back 03 maart 2020 23:31
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> En een beetje blijheid, bijvoorbeeld van jou, is ook mooi. smiling smiley

Horsie is de kindstatus al lang geleden ontgroeid.
Het meest kenmerkende tot nu toe is echter, dat kinderen bij besmetting het minste te vrezen hebben, wat bij andere besmettingen niet noodzakelijkerwijs ook zo is.
Vandaar dus mijn glimlach. Dus over de top: toch geen witte besmette raaf.

Disclaimer: Hoeveel zwarte raven moet je gezien hebben, voordat je weet, dat er geen witte (albino telt niet) raven bestaan?
Andere Peter 04 maart 2020 01:26
Ik denk dat je eigenlijk over alles een grap kunt maken. Echter: hoe gevoeliger het onderwerp, des te geslaagder de grap moet zijn.
opoeepo 04 maart 2020 02:17
Volgens het Italiaans persbureau ANSA, staat de Italiaanse regering op het punt
om alle sportevenementen voor de maand maart af te gelasten.
Sub Culture 04 maart 2020 06:15
ANSA heeft gezegd dat de Italiaanse regering de mogelijkheid heeft om alles voor de komende maand af te gelasten, toch een kleine nuance..
Slimmerd 04 maart 2020 09:31
EF Education heeft inmiddels zelf gevraagd de Italiaanse koersen te mogen overslaan.

In UAE nog altijd vier teams 'vast'; UAE, Groupama, Cofidis en RusVelo. Vier renners zouden positief getest zijn op corona, waaronder Gaviria.
ton duk 04 maart 2020 09:49
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Groupama, Cofidis en RusVelo. Vier renners zouden
> positief getest zijn op corona, waaronder Gaviria

Die prompt Gavirius als nieuwe bijnaam heeft..
Gr.
Sub Culture 04 maart 2020 10:33
Wat vind je daar nu zelf van?
Frederik D. 04 maart 2020 11:09
Ik zou toch zeggen: alle raven.
El Chaba 04 maart 2020 11:46
Dit valt duidelijk niet onder het criterium van Andere Peter.
Horsie is back 04 maart 2020 11:48
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zou toch zeggen: alle raven.

We kunnen het ook Papa gaai vragen, die schijnt nu ook statistiek te bedrijven.
Bedankt dat je er op in bent gaan.
opoeepo 04 maart 2020 16:39
Volgens Demare zijn alle renners negatief getest, maar waren er vier gasten op dezelfde verdieping
wel positief. Vandaar de quarantaine, die nog zal duren tot 14 maart.
Ondertussen heeft Diego Ulissi hierdoor de geboorte van zijn dochter gemist.
Curzio 04 maart 2020 17:17
Horsie is back 04 maart 2020 21:00
Als MSR niet doorgaat is dat de eerste keer voor alle prikkers hier. Voor MSR zelf echter al de vierde keer. Volgens de onuitputtelijke Fin.
Sub Culture 04 maart 2020 21:37
Jij gaat niet bepalen wat wel en niet de eerste keer voor mij is, nietszeggende paardenkotelet.
Horsie is back 04 maart 2020 22:24
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jij gaat niet bepalen wat wel en niet de eerste
> keer voor mij is, nietszeggende paardenkotelet.

Dus U was er in 1945 al?
Sub Culture 05 maart 2020 16:04
Ik zie niet ja, maar zeker ook niet neen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen