Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Corona virus: update

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 04 maart 2020 10:42
Gisteren raakte in de Verenigde Arabische Emiraten bekend dat minstens zes personen - renners en niet-renners - tijdens de UAE Tour positief hebben getest op het coronavirus. Volgens de Gazzetta dello Sport en enkele Colombiaanse media zou daarbij een Colombiaanse renner besmet zijn. Er wordt nadrukkelijk in de richting gewezen van topsprinter Fernando Gaviria. Hij is op dit moment immers nog de enige Colombiaanse renner die in quarantaine zit in Dubai. In zijn thuisland maken ze zich dan ook zorgen. “Wij hebben geen informatie over hem”, klinkt het bij zijn familie.

Het lokale ministerie van Volksgezondheid en Preventie (MoHAP) in de Emiraten maakte gisteravond bekend dat al zeker twee Russen, twee Italianen, een Duitser en een Colombiaan besmet zijn. “Zij zijn in contact gekomen met de twee eerdere besmettingen die in deze wielerronde werden vastgesteld”, klonk het in de mededeling van de overheid. Die Colombiaan zou Fernando Gaviria zijn: hij is de enige Colombiaanse renner die in quarantaine zit.

De Colombiaanse krant El Tiempo nam contact op met de familie van Gaviria, in de hoop meer informatie te vergaren. Maar ook papa Hernando en zus Juliana zijn in het ongewisse. “Wij kunnen niet met hem praten, dus we weten van niets”, aldus Hernando. Juliana beaamt: “We hebben geen informatie over hem.”

Quarantaine tot 14 maart
De renners van UAE Team Emirates zitten inmiddels zes dagen in quarantaine, terwijl ook de stafleden en renners van Cofidis, Gazprom-Rusvelo en Groupama-FDJ hun kamer niet mogen verlaten.

Cofidis zal nog tot 14 maart in quarantaine moeten blijven in de Verenigde Arabische Emiraten. Dat kondigde het Franse WorldTour-team woensdag zelf aan.Teambaas Thierry Vittu maakte het nieuws bekend op sociale media. “De deadline ligt dan wel erg ver weg, maar toch zijn we een beetje opgelucht”, legde hij uit. “Tot dusver wisten we van niets. Het feit dat er nu duidelijkheid is, doet deugd.”

Cofidis startte in de Emiraten zonder Belgen. Het Franse team is er aanwezig met de Spanjaarden Jesus en José Herrada, de Eritreeër Natnael Berhane, de Australiër Nathan Haas, de Deen Jesper Hansen, de Fransman Stéphane Rossetto en de Italiaan Attilio Viviani.

Vorige week donderdag werd de UAE Tour stopgezet wegens het coronavirus. Alle renners en stafleden werden nadien getest op het virus en moesten in hun hotels blijven. De meeste ploegen konden intussen naar huis terugkeren.


Bizar dat anno 2020 Gaviria blijkbaar zijn familie niet kan bereiken/contacteren..
Hoop dat alles snel goed komt..
Sub Culture 04 maart 2020 11:29
Wielerartsen willen dat Italiaanse koersen afgelast worden: “Het meest verantwoordelijke om te doen”

Wielerartsen van 13 professionele wielerteams vragen voor de afgelasting van het Italiaanse voorjaar. In een open brief willen de dokters dat de Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan - San Remo niet doorgaan nu het coronavirus zich meer en meer verspreidt. “Dit is de meest verantwoordelijk ingreep: voor de renners, maar ook voor de algemene gezondheid.” Deceuninck - Quick-Step ondertekende de brief niet.

Team Sunweb, CCC, Lotto Soudal, Team Jumbo Visma en ga zo maar door. Dokters van dertien WorldTour-ploegen verspreidden woensdagochtend een persbericht waarin ze de UCI en koersorganisatoren RCS en ASO oproepen om het Italiaanse voorjaar en - als dat nodig zou blijken - Parijs-Nice af te blazen. “Op dit moment is er veel onzekerheid over COVID-19”, openen de artsen. “Daarom is het nodig om vooraf duidelijke plannen op te stellen voor alle mogelijke scenario’s. En dat is op dit moment niet het geval.”

Veel vragen, geen oplossingen
De artsen kaarten aan dat het verre van zeker is dat hun renners veilig zullen kunnen rijden. “Er zijn weinig sporten die zo dicht met het publiek in contact komen dan het wielrennen. Daarnaast is het voorjaar ook de periode waarin renners kunnen kampen met koorts of ademhalingsproblemen. Wat zal er gebeuren als een renner die symptomen krijgt tijdens een van de komende koersen? Worden ze in quarantaine gebracht? Wordt de hele ploeg in quarantaine gebracht? Zo ja, voor hoelang? Hoe zullen ze getest worden? Enzovoort. Wij vragen dan ook - op een respectvolle manier - om de Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan - San Remo te annuleren. En ook Parijs-Nice als daar geen duidelijk plan voor opgesteld wordt. Het is de meest verantwoordelijke maatregel, voor de renners, de staff en de algemene volksgezondheid.”

Onduidelijkheid troef
Nog opvallend: bij de teams die de brief ondertekenden, staat er geen dokter van Deceuninck - Quick-Step vermeld. De oproep van de artsen komt er trouwens daags nadat de Italiaanse La Gazzetta dello Sport het nieuws lanceerde dat de Italiaanse regering alle sportevenementen van de komende maand in het land wou schrappen. Dat nadat koersorganisator RCS eerder al had aangekondigd dat het Italiaanse drieluik gewoon zou kunnen doorgaan.
Frederik D. 04 maart 2020 11:38
- Ploeg van Langeveld wil niet naar verplichte Italiaanse koersen
EF Pro Cycling heeft de internationale wielrenunie UCI gevraagd vanwege het nieuwe coronavirus te mogen afzien van deelname aan de komende wedstrijden in Italië. Volgens de Amerikaanse krant The Wall Street Journal hoopt het team zonder sanctie te kunnen wegblijven uit de Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo. -

Bron: nu.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2020 11:39 door Frederik D..
opoeepo 04 maart 2020 11:53
Patrick Levefere zet zijn wagens aan de kant in Reims. Er zijn, in zijn inzicht, teveel onzekerheden.

We zullen zaterdag ander vertier moeten vinden.
Slimmerd 04 maart 2020 12:25
Waarom tekent zijn dokter dan niet als die 13 andere die verklaring?
Andere Peter 04 maart 2020 12:51
Ieder mens maakt zijn eigen afwegingen. Dus je kan besluiten thuis te blijven. Dat is nog iets anders dan oproepen dat een evenement geen doorgang mag vinden.

De gezondheid van de renners? Laat mij niet lachen. Als die voorop staat dan kan er geen koers gereden worden. Oh ironie... het bedreiginkje komt één keer van buitenaf en plots staan 'de wielerartsen' voor de gezondheid van de renners.De werkelijke gezondheidsbedreigingen voor renners komen heus van binnenuit: vallen, een sporthart of foute preparatie.

Renners worden goed gemonitord en zullen, zelfs wanneer ze Corona oplopen, spoedig de juiste behandelingen krijgen. En ze vallen absoluut niet in de risicogroepen (integendeel, zelfs. Je mag aannemen dat die immuunsystemen vrij goed werken).

De enige steekhoudende afweging om evt wielerwedstrijden te schrappen, is verspreiding in het publiek. Dat is een serieus risico. Dat moet je als organisatie in overleg met de overheid voorzichtig afwegen. Daar kun je een plan in trekken. Maar laat dát dan de argumentatie zijn. Niet de kans dat een 25-jarige met gedegen medische verzorging (dáár sta je als arts voor) een kuchje oploopt.

Teveel onzekerheden? Alleen als je jezelf niet goed geïnformeerd hebt. Da kun je ook makkelijk inhoudsloos olie op het vuur gooien.

Wat deze artsen (en Lefevere natuurlijk weer eens, wielerpopulist nr 1) hier doen is pure stemmingmakerij. En maatschappelijk uiterst onverantwoord ook. Waar mogelijk kan de samenleving beter gewoon doordraaien.

Heus: al jullie kinderen lopen op school een groter risico dan het rennerspeloton. Ik ben erg blij dat wij de scholen open houden en dat er niet ergens een huisarts drukte maakt of een schoolhoofd (vergelijk Lefevere) de krijtjes verstopt.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2020 12:58 door Andere Peter.
Slimmerd 04 maart 2020 12:58
Prettig dat je weer terug bent en het meteen weer beter weet dan de goegemeente
valse trage 04 maart 2020 13:00
thumbs up well said, Different Pete!
Andere Peter 04 maart 2020 13:01
De goegemeente? Is dat de wielerwereld? Deze site? Ik volg gewoon de richtlijnen van het RIVM, van het ministerie, van WHO, van internationale deskundigen. Dat lijkt mij een betere vertegenwoordiging van de goegemeente dan de eerste signalen van wat we hier zien gebeuren (de berichtgeving is nog erg vers, ik houd enig voorbehoud en ben ook weer even weg de komende tijd).
Clavan 04 maart 2020 13:06
Ik ben het er niet mee oneens. Alleen de belerende toon van je verhaal kan misschien hier en daar wat irritatie opwekken.
Andere Peter 04 maart 2020 13:13
Thanx voor de feedback. Ik zit er niet zo mee als er wat irritatie is. Ik houd van een stevige stellingname. Liever een keer iets te scherp dan al teveel enerzijds/anderzijds. Ik blijf uit een discussie weg als ik niets toe te voegen heb. Het gevoel dat ik hier de discussie wel een zwier kon geven, bekroop mij hier wel. Uiteraard heb ik er herkenning bij dat ik wel eens erg gesloten redeneer, op het drammerige af.

Nee, dan zo'n Lefevere? Hij is in mijn ogen juist degene die hier het belerende vingertje opheft. Of zo'n 'wielerarts' (je kunt daar niet in afstuderen hoor). Ik poog hen een koekje van eigen deeg te geven. Met hun f*cking moral high ground.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2020 13:15 door Andere Peter.
shake 04 maart 2020 13:19
Lefevre geeft als argument ook dat als de wedstrijden el doorgaan en een renner ziek wordt het de vraag is hoe lang het hele team [of misschien wel hele peloton; Shake] dan in quarantaine moet blijven en hoe lang.

Lijkt me een steekhoudend argument.
Horsie is back 04 maart 2020 13:22
Andere Peter somt wel wat al te gemakkelijk 'sporthart' op in het rijtje als gezondheidsbedreiging. Sporthart staat natuurlijk niet synoniem voor pathologisch.
In het huidige tijdsgewricht zijn in de topsport immuunsystemen niet bij voorbaat boven alle twijfel verheven. O.a. het RED-S syndroom begint school te maken.

Italië en nu ook de landen aan de overkant van de Middellandse zee lopen meer risico door lokale verspreiding in plaats van bij een aantal separate landen nog geïmporteerde verspreiding. Het virus vliegt niet door de lucht, maar hoe van mens tot mens verspreiding gaat kunnen we maar beter vragen aan de besmette schipbreukelingen van de Diamond Princess in de buitenwateren van Japan.

RED-S betekent Relative Energy-Deficiency (chronisch energietekort), wat wel iets meer is dan een tijdelijke "hongerklop".
Cecchini 04 maart 2020 13:23
Zoals ze ook al zo mooi zeiden, het Centraal Station in Utrecht is ook een evenement
Tinuz 04 maart 2020 13:39
Omdat de meeste mensen volledig afgericht staan op officiele instanties een tweet van de WHO:

"Globally, about 3.4% of reported #COVID19 cases have died. By comparison, seasonal flu generally kills far fewer than 1% of those infected"-@DrTedros #coronavirus

Dit coronavirus heeft dus een mortality rate van bijna 3,5%, volgens de WHO. Dat is 35 maal hoger dan een gewoon griepje.
De zorgen van iemand als Lefevere zijn mijns inziens terecht. Gelukkig hoef ik die keuze niet te maken over wat er ter zake wel of niet moet gebeuren.
Horsie is back 04 maart 2020 14:08
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Omdat de meeste mensen volledig afgericht staan op
> officiele instanties een tweet van de WHO:
>
> "Globally, about 3.4% of reported #COVID19
> cases have died. By comparison, seasonal flu
> generally kills far fewer than 1% of those
> infected"-@DrTedros #coronavirus

>
> Dit coronavirus heeft dus een mortality rate van
> bijna 3,5%, volgens de WHO. Dat is 35 maal hoger
> dan een gewoon griepje.
> De zorgen van iemand als Lefevere zijn mijns
> inziens terecht. Gelukkig hoef ik die keuze niet
> te maken over wat er ter zake wel of niet moet
> gebeuren.

De grootste studie kwam uit China zelf. Resultaat van 1,4%, nog altijd 14 maal hoger dan een gewone griep. Dit percentage wordt voornamelijk bepaald door ouderen. Het uiteindelijke percentage komt wel onder de 1%, het is geen Ebola, dat net, hoe ironisch zou je bijna willen schrijven, nu vrijwel geheel bedwongen is.

Het grote probleem blijft natuurlijk, dat ongeremde verspreiding leidt tot gigantische aantallen van besmettingen (geen natuurlijke afweer) c.q. doden en een extreme ontwrichting van onze maatschappij, niet alleen economisch. Globalisme moet misschien toch wel weer tikkie terug naar Glokalisatie, las Horsie in de VK.
opoeepo 04 maart 2020 14:10
Organisator Vegni is al op zoek naar nieuwe data - dit seizoen - voor Strade, MSR en T-A.
Dat zal gezien de omstandigheden én de overvolle kalender niet meevallen.
Cecchini 04 maart 2020 15:04
Teletekst

Wielerploeg Jumbo-Visma reist niet
naar Italië af voor de voorjaarskoers
Strade Bianche.De ploeg besloot dit
vanwege het coronavirus in Italië.De
ploeg zou met onder anderen Wout van
Aerts,Mike Teunissen en Antwan Tolhoek
aan de start verschijnen.

Eerder op de dag hadden de artsen van
14 wielerploegen,waaronder Jumbo-Visma,
in een petitie gevraagd om de koersen
Strade Bianche,Tirreno-Adriatico en
Milaan-Sanremo af te gelasten.

"Het coronavirus kan een impact hebben
op de gezondheid van de renners",zeggen
zij in een gezamenlijke verklaring.
Cecchini 04 maart 2020 15:04
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2020 15:05 door Cecchini.
Bummetje 04 maart 2020 15:24
Later vandaag zal de stekker er wel helemaal uit gaan. Jammer voor ons maar op zich geen verrassing. Wat mij dan wel weer verbaasd is waarom er afgelopen maandag nog wordt geroepen dat alles door zou gaan. Waren ze toen echt nog zo naïef?
Surplace op souplesse 04 maart 2020 15:30
De Tirreno kan het vergeten, maar ik zie een gouden mogelijkheid tot een grote ronde experiment van twee weken in mei (als de lucht geklaard is), met of er voor of er na op de woensdag/zaterdag de combo Strade/MSR.

Is Andere Peter trouwens inmiddels zo ver van het wielrennen af gedobberd dat hij hier speciaal komt met een bakvissentirade over Lefevere omdat hij denkt dat die inmiddels de manager van EF Education is? Of komt hij alleen wat inhoudsloos olie op het vuur gooien, na zichzelf niet goed geïnformeerd te hebben?

Deceuninck en Donpatrick hebben juist de hele tijd een bagetalliserende toon gehanteerd. Dat Lefevere een journalist antwoord geeft op de vraag waarom zij niet hebben ondertekend (of hoe en wat) met 'Ja, ik heb de wagens nu ook maar even langs de kant gezet' afdoen als belerend populisme is wel heel populi....creatief met meningkurk. (Of heb ik nu uitspraken van Lefevere gemist?)

Verder kun je als je een beetje begrijpend kan lezen uit de meeste berichten van de ploegen wel opmaken dat 'gezondheid van de renners' vooral ook 'de houdbare fitheid in een mogelijke quarantaine plaatsing' betekent. Die ploegen zijn niet bang voor een coronaatje, maar voor de quarantaine. Het komt dan ook niet voor niets een dag nadat de ploegen, die nu nog in UAE zitten, te horen kregen dat ze nog eens twee weken nor er bij hebben.

En als je de richtlijnen volgt van de deskundigen weet je dat er inmiddels een negatief reisadvies geldt voor Noord-Italië. Wielrenners zijn geen mensen, laat staan toeristen, maar het is wel iets van een indicatie.

Al met al is het natuurlijk wel zo dat het negatief reisadvies, verboden op samenscholing, quarantainefobie, gestelvrees (voor renners, als ook coronatifosi), prioriteit-bij-andere-koersen en Teide-nijd tesamen uiteindelijk toch te weinig goede argumenten zijn om La Primafica te kuisen, laat staan jezelf er uit te willen terugtrekken. Homo's.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2020 19:10 door Surplace op souplesse.
tvm 04 maart 2020 15:44
Het begint er meer en meer op te lijken dat Jasper Stuyven de grote winnaar van het voorjaar gaat zijn.
Clavan 04 maart 2020 16:03
Dus Dumoulin en Kruiswijk starten gewoon met dezelfde wedstrijd kilometers aan het seizoen als de concurrentie. smileys with beer
Horsie is back 04 maart 2020 16:21
De DNA-opmaak van een post om 15.30 uur doet wel ergens aan denken. Déja-vu, het meeste verspreide virus van deze planeet.

Sorry, Cec. Onder verkeerde boom.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2020 16:52 door Horsie is back.
Eqquipo 04 maart 2020 16:39
Mitchelton-Scott rijdt de komende 2,5 week helemaal geen koersen.

[sporza.be]
Inigo 04 maart 2020 17:07
Patient 1 in Italie is een amateur-marathonloper. Naar laatste berichten een week lang buiten bewustzijn op de Intensive Care. Met je zekerheden.
Curzio 04 maart 2020 17:15
Het lijkt mij vooral dat Levefre niet zit te wachten om z'n renners 14 dagen in quarantaine te moeten houden. Een plausibele medische afweging.
Frederik D. 04 maart 2020 18:13
Jongens, meisjes, Annemiek van Vleuten, de muze van menig wielerfanaat op leeftijd, start niet in Drenthe.

Bron

Jumbo Visma mijdt de witte-stratenrace.
Luijt 04 maart 2020 22:59
"heb ik er herkenning bij"
Luijt 04 maart 2020 23:02
Ja Petrus, nu jij weer.
En dan knollie bollie weer.
En dan
Eqquipo 05 maart 2020 08:47
Sky gaat op zijn vroegst pas weer vanaf 23maart (Catalunya) koersen.
Eindhovuh 05 maart 2020 09:51
Krijg steeds meer de indruk dat de komende maand er gewoon geen koersen worden gereden, of
überhaupt grotere evenementen worden georganiseerd.
Het kan nog een paar dagen duren, maar feitelijk is het nog zo dat iedere dag er meer is afgelast dan de dag ervoor. Bundesliga, Serie A, Primera Division, e.t.c., allemaal of al zonder publiek, uitgesteld of in onderzoek.

Het is even niet anders.
Cecchini 05 maart 2020 10:29
Bundesliga, Primera Division ? Nergens nieuws over gelezen. Paniekzaaierij ?
Eddy Veen 05 maart 2020 10:31
Tom Dumoulin, Mathieu van der Poel, Corona; je wordt als wielerliefhebber wel erg op de proef gesteld.
Horsie is back 05 maart 2020 10:33
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------

> Het kan nog een paar dagen duren, maar feitelijk
> is het nog zo dat iedere dag er meer is afgelast
> dan de dag ervoor. Bundesliga, Serie A, Primera
> Division, e.t.c., allemaal of al zonder publiek,
> uitgesteld of in onderzoek.
>
> Het is even niet anders.

Je vergeet de 290 miljoen kinderen wereldwijd, die niet meer naar school gaan,
Horsie is back 05 maart 2020 10:35
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tom Dumoulin, Mathieu van der Poel, Corona; je wordt als wielerliefhebber wel erg op de proef gesteld.

Dat geldt niet voor jou, maar wat dacht je van vorige week. grinning smiley
Eindhovuh 05 maart 2020 10:51
Eindhovuh 05 maart 2020 10:52
Tja zo zijn er nog wel meer dingen inderdaad. Maar dit is een wielerprikbord, mijn uitstapje naar voetbal is al offtopic.
Horsie is back 05 maart 2020 10:53
Dit topic staat uiteraard in relatie met het wielrennen. De situatie is nu echter zodanig veranderd, dat buiten China op één dag een bijna twintigvoudig aantal nieuwe besmettingen te registreren viel. Men probeert nu het coronavirus zo lang mogelijk zo goed mogelijk in te dammen, totdat het punt bereikt kan worden, dat de kosten bij lange na niet meer op zullen wegen tegen de baten. En dan wordt het "vrij gegeven" en treedt de toestand in, die we al jarenlang met een griepgolf kennen.
Die vergelijking hinkt hier helaas enorm.
Slimmerd 05 maart 2020 10:57
Geen Primera dus, maar Spaanse teams die Italiaanse clubs op bezoek krijgen in Europese wedstrijden
Horsie is back 05 maart 2020 10:58
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jongens, meisjes, Annemiek van Vleuten, de muze
> van menig wielerfanaat op leeftijd, start niet in
> Drenthe.
>

Mag je ook meerdere muze's hebben? De laatste is Letizia.
Eindhovuh 05 maart 2020 11:01
"De toestand die we jarenlang met een griepgolf kennen."
Ik hoor helemaal niet bij de paniekroepers, bagatelliseren lijkt mij ook niet nodig. In Italië is de mortaliteit nu 3,46%. 39% van de mensen die nu besmet is verblijft thuis. 61% verblijft in het ziekenhuis, waarvan 11% op IC.
Dat is toch iets anders dan een gewone griep lijkt mij.
Eindhovuh 05 maart 2020 11:01
Horsie is back 05 maart 2020 11:37
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> "De toestand die we jarenlang met een griepgolf kennen."
> Ik hoor helemaal niet bij de paniekroepers, bagatelliseren lijkt mij ook niet nodig. In Italië is de mortaliteit nu 3,46%. 39% van de mensen die nu besmet is verblijft thuis. 61% verblijft in het ziekenhuis, waarvan 11% op IC. Dat is toch iets anders dan een gewone griep lijkt mij.

Misschien de laatste zin toch maar eens nalezen.
De mortaliteitscijfers zijn statistisch gezien uiteraard "verwrongen" cijfers. Maar ook bij 1% is dit nog altijd 10 keer hoger.
Inigo 05 maart 2020 13:16
Mortaliteitscijfers zullen razendsnel stijgen zodra ziekenhuis-capaciteit bereikt is. Dat is de hoofdreden van zowat alle maatregelen in Europa..
MarkV 05 maart 2020 13:32
Gewoon een natuurlijke correctie op de vergrijzing en doorgeslagen levensverlengingsmentaliteit in het westen.

Alsnog zouden zelfs 100 miljoen doden een druppel in een oceaan van de overbevolking zijn, terwijl we slechts over duizenden spreken.

Er zullen meer indirecte slachtoffers zijn door de economische schade dan door het virus zelf.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2020 13:39 door MarkV.
Horsie is back 05 maart 2020 13:48
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mortaliteitscijfers zullen razendsnel stijgen
> zodra ziekenhuis-capaciteit bereikt is. Dat is de
> hoofdreden van zowat alle maatregelen in Europa..

De Chinezen hebben Hubei volledig van de buitenwereld afgesloten. Het aantal doden in dat enorme rijk buiten Hubei is dan ook extreem laag gebleven.
Alle mensen, die in Hubei het virus hebben opgelopen zijn daarna onvermoed met een onhoorbare tikkende tijdbom vertrokken.
Misschien moeten we ook lering trekken uit de woorden van een voetbaltrainer (Klopp I presume), die vooral wilde aangeven, wat doet de mening van een voetbaltrainer in deze zaak er nou toe.
opoeepo 05 maart 2020 13:59
De laatste mondiale crisis was 2008. Toen zat het (denkbeeldige, maar effectieve) vaccin in
de geldpompen.
Nu zijn de pompen leeg en staan we voorlopig machteloos.
Handen wassen (al of niet in onschuld) dan maar en op naar de watercrisis.
Horsie is back 05 maart 2020 14:06
MarkV Schreef:
-------------------------------------------------------

> Alsnog zouden zelfs 100 miljoen doden een druppel
> in een oceaan van de overbevolking zijn, terwijl
> we slechts over duizenden spreken.
>

Jouw oceaan heeft nog minder inhoud dan een kop thee.
ton duk 05 maart 2020 14:09
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------

> Misschien moeten we ook lering trekken uit de
> woorden van een voetbaltrainer (Klopp I presume),
> die vooral wilde aangeven, wat doet de mening van
> een voetbaltrainer in deze zaak er nou toe.

mits ongeschoren...
gr
Horsie is back 05 maart 2020 14:14
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Misschien moeten we ook lering trekken uit de woorden van een voetbaltrainer (Klopp I presume), die vooral wilde aangeven, wat doet de mening
> van een voetbaltrainer in deze zaak er nou toe.
>
> mits ongeschoren...
> gr

Krek. Op zich natuurlijk wel verfrissend, want tegenwoordig zien we toch ook mening BN'er die desgevraagd, maar vooral ook ongevraagd, een keek op de wereld geeft. Recent schreef Horsie al. Kennedy zei het al, het hebben van een mening is comfortabel, maar eerst erover (moeten) nadenken (vaak) niet.
Frederik D. 05 maart 2020 14:33
Zie titel. Bron: nu.nl
Frederik D. 05 maart 2020 14:37
De oude Grieken hadden er negen. Een beetje Hindoe, je weet wel, een aanhanger van het geloof in grote getallen en getalen, heeft er al gauw 999. En dromers als wij hebben er minimaal 1001. Maar we weten ook: beter één bij de hand dan tientallen die onbereikbaar zijn. smiling smiley
opoeepo 05 maart 2020 14:56
Horsie is back Schreef:
------------------------------------------------------
>
> Je vergeet de 290 miljoen kinderen wereldwijd, die
> niet meer naar school gaan,



Opgeteld bij de kinderen, die nog nooit naar school zijn geweest zijn dat er
dan 560 miljoen.
Sub Culture 05 maart 2020 15:05
Is dat prikbordbevolking inbegrepen?
MarkV 05 maart 2020 15:40
100 miljoen is niks, of er nu 7.8 of 7.7 miljard mensen op deze aardbol rondlopen, het zal weinig tot geen verschil maken.
Een economische crisis daarentegen heeft veel meer invloed.

Het zou voor de planeet (en de overlevenden) zelfs beter zijn als er een stuk of 3 miljard mensen minder waren.
Frederik D. 05 maart 2020 16:03
Er wordt al een eeuw gewaarschuwd tegen de overbevolking. Maar de boodschap sloeg nooit echt aan. Neem Jesse Klaver. Drie kinderen of zo. Dus een grootvervuiler.

Maar misschien kan de mensheid haar aantal drastisch verminderen op humane wijze. Gewoon vanaf nu één kind per vrouw. En vrouwen die zich niet kunnen voortplanten, mogen één kind adopteren of een hond uit het asiel nemen. Goed, deze voorgestelde halvering van de mensenplaag kost tijd. Maar dan krijg je ook wat. En de vergrijzing dan? Wel, wat denkt men van helpende robots?

Ik ben voor een humane oplossing van het bevolkingsvraagstuk. Mensen hoeven niet naar één of andere slachtbank.
Cecchini 05 maart 2020 16:05
Waar is Adolf als we hem nodig hebben.
Anony 05 maart 2020 16:48
ASO laat een extra deelnemer per team toe in Parijs-Nice.
El Chaba 05 maart 2020 16:57
Haha, lijkenpikkers.. grinning smiley
Horsie is back 05 maart 2020 17:15
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> De oude Grieken hadden er negen. Een beetje
> Hindoe, je weet wel, een aanhanger van het geloof
> in grote getallen en getalen, heeft er al gauw
> 999. En dromers als wij hebben er minimaal 1001.
> Maar we weten ook: beter één bij de hand dan
> tientallen die onbereikbaar zijn. smiling smiley

Onbereikbaar: Céline Dion beschrijft dit mooi in haar early days: si loin et sans adresse.
Was overigens even op reis met het Wattbeest. De tellerstand staat nu op 486983 uur. cool smiley
Surplace op souplesse 05 maart 2020 17:21
Morgen: 'Elk ProConti team dat mee wil doen mag komen.'

Maar misschien dat QS hun kasseienobsessie dan even terzijde kan schuiven en Cavagna zijn putsch met De Gendt kan laten doen.
MarkV 05 maart 2020 17:56
Van mij hoeven er geen 100 miljoen joden dood, zoveel zijn er ook niet.
Virussen zijn niet racistisch ;-)
Curzio 05 maart 2020 18:15
Volgens mensen die het kunnen weten, met name statisticus Hans Rosling, is noch overpopulatie, noch populatiegroei het grote probleem. Zie bijvoorbeeld hier: [www.youtube.com].

Als je het hebt over vervuiling, met name CO2 uitstoot, dragen de miljarden arme mensen op deze wereld (waar de groei plaatsvindt) veel minder bij aan klimaatverandering dan de paar honderd miljoen rijke stinkerds.
Ook qua natuurlijke hulpbronnen zou de aarde voldoende moeten bieden aan ik geloof 10 miljard mensen, mits enigszins eerlijk verdeeld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2020 18:16 door Curzio.
Clavan 05 maart 2020 18:21
Ik voorzie dat de Dorpenomloop van Rucphen een paar wildcards gaat uitdelen.
Frederik D. 05 maart 2020 18:39
Zou kunnen. In elk geval koffie in wegwerpbekers. Leve de duurzaamheid. En winnen heeft weinig zin want een kus van de rondejuf, wier naam mij even is ontschoten maar die van voren Kaylee heet, zit er niet in.


BnDeStem



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2020 18:41 door Frederik D..
Eindhovuh 05 maart 2020 18:41
Luchtfietserij natuurlijk.
Die arme mensen willen rijker worden en gaan dus meer uitstoten. De rijkere gaan hun levenstijl niet aanpassen in een mate en een tempo dat de totale uitstoot gaat dalen.
Andere Peter 05 maart 2020 18:45
Prima tav sporthart. En ook wel eens dat het immuunsysteem van een topsporter ook juist wel eens iets minder dan supergoed zal zijn. Maar heus, deze 30-jarige gezonde mannen zijn geen kwetsbare risicogroep.

Niets wijst erop dat fietsen in een peloton sneller voor besmetting zorgt dan pakweg door een drukke binnenstad van stoplicht tot stoplicht fietsen. En dat gaat gewoon door.
Frederik D. 05 maart 2020 18:45
Andere Peter 05 maart 2020 18:48
Ik heb het woord zekerheden niet gebruikt. Ik heb die 'onzekerheden' aan de kaak gesteld. Dat valt best mee.

Ik zie nogal een verschil tussen een amateur marathon-loper en een georganiseerd profpeloton.
Andere Peter 05 maart 2020 18:49
Dit heb ik zó gemist... eye rolling smiley
Andere Peter 05 maart 2020 18:54
Dat besefte ik (later) ook. Dat is best een steekhoudend argument. Een ongemak. Dat de winstkansen in latere klassiekers zou kunnen bedreigen. Plausibele afweging, ja. Maar heeft weinig met gezondheidsrisico's te maken. Het motief om af te zeggen met dan zijn: we willen onze renners niet bloot stellen aan het risico dat ze een paar weken vastzitten in een hotel.

Zoals ik ook heb gezegd dat verspreidingsrisico's van publiek naar publiek reëel zijn. Prima motief.

Maar gezondheidsrisico's voor de renners, dan zie ik als een drogredenering die erin gaat als zoete koek.
Andere Peter 05 maart 2020 18:55
Clavan 05 maart 2020 18:57
Ik had begrepen dat ze Tom Boonen wilden laten starten. Of haal ik nu 2 verhalen door elkaar?
lodjan 05 maart 2020 18:59
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------

> Niets wijst erop dat fietsen in een peloton
> sneller voor besmetting zorgt dan pakweg door een
> drukke binnenstad van stoplicht tot stoplicht
> fietsen.

Dan heb je Bram Tankink gisteren niet gehoord. In een peloton (dat heel dicht opeen rijdt) wordt heel wat af geroggeld, gehoest, gespuugd, neus gesnoten, etc. Degenen die achter je rijden ademen dat deels weer in.
Andere Peter 05 maart 2020 18:59
Die ploegen zijn niet bang voor een coronaatje, maar voor de quarantaine.

Helemaal eens en steekhoudend. Maar zeg dat dan. En alleen dat. En kom niet met die schaamlap van zogenaamde wielerartsen. De artsen staan geheel buiten het quarantaine-ongemak.
Andere Peter 05 maart 2020 19:04
Zo lust ik er nog wel een paar. Mortaliteitscijfers zullen razendsnel zakken we meerekenen dat een veelvoud van de vastgestelde ziektegevallen, het virus ook heeft/had, zonder ziekteverschijnselen te hebben gehad, zonder zich te hebben laten testen.

Zoals Horsie zei: het gemiddelde mortaliteitscijfer (vooral bepaald door kwetsbare of oude mensen) zegt maar weinig over de ernst bij 30-jarige topfitte mensen.

(Overigens was dit bv bij de Spaanse Griep heel anders. Daar is vermoedelijk iets mee aan de hand geweest waarbij een sterk immuunsysteem van het lichaam de ziekte verergerde)
Andere Peter 05 maart 2020 19:07
Er zullen meer indirecte slachtoffers zijn door de economische schade dan door het virus zelf.

Helemaal eens. Daarom is het ook onverantwoord om onnodig bedrijvigheid te schrappen.
El Chaba 05 maart 2020 19:30
Wellicht, maar dat zullen we natuurlijk nooit echt weten. Dat is een eeuw geleden en de overlevering daarvan is natuurlijk maar zeer beperkt.
Sub Culture 05 maart 2020 19:54
Nokere Koerse en Bredene-Koksijde Classic worden de grote winnaars van het Corona Virus, het kan verkeren.
Andere Peter 05 maart 2020 20:04
Yep. Hence 'vermoedelijk'.
Horsie is back 05 maart 2020 20:09
Overigens zijn er in Europa tot gisteren volgens het WHO rapport buiten Italië (80) en Frankrijk (4) geen doden gevallen. Invloed populatie?
Besmettingen oorspronkelijk natuurlijk steeds geïmporteerd en vervolgens lokaal in vooral privé omgeving verder verspreid.
Het hakt er wel in natuurlijk. Wie weet zich trouwens nog Mexicaanse griep, SARS of MERS serieus te herinneren?
Anony 05 maart 2020 20:14
Als wielerliefhebber vind ik het toch wel ontzettend jammer dat er zo wordt 'gesneden' in de mooie voorjaarsperiode. We hebben te weinig kennis om te weten hoe we deze epidemie nu echt moeten inschatten, maar ik troostte me met het oeroude idee dat koers altijd doorgaat. Het wordt nagelbijten voor onze Vlaamse klassiekers.
Sub Culture 05 maart 2020 20:51
Ik heb niet het gevoel dat het nagelbijten wordt..
De medische bijstand is hier prima, even nog een massahysterie momentje overleven als de eerste dode valt en eens dat wekenlange kloteweer eindelijk voorbij trekt en ik met vogelgezang en zicht op morningwood kan ontwaken in mooie maartse nadagen zal ook het Coronavirus een stille dood sterven.

ps: 19 april 2020 is een prima vervangdatum voor de Strade.
Curzio 05 maart 2020 21:09
En als ze rijker worden neemt het geboortecijfer vanzelf af en stagneert de groei van de wereldpopulatie.

Verplichte geboortebeperking op grote schaal is net zo goed luchtfietserij. Daarbij pakt het in China ook niet zo geweldig uit (40 miljoen mannen zonder kans op een partner geloof ik).

Mijn punt is: overpopulatie en klimaatverandering zijn twee verschillende dingen. Het één beinvloedt het ander enigszins, maar er zijn veel grotere en belangrijkere factoren die klimaatverandering bepalen, en die factoren zijn ook nog eens beter aan te pakken.
MarkV 05 maart 2020 21:27
Ik heb het nooit over klimaatverandering gehad. Ik vind overbevolking om legio redenen een veel groter probleem dan klimaatverandering. Ook als de mensheid nu per direct uitsterft zal het klimaat veranderen.

Overbevolking leidt echter ook tot ontbossing, verwoestijning, opraken van natuurlijke rijkdommen, afnemen biodiversiteit en talloze andere side effects.
En dan heb ik het nog niet eens over oorlogen en ander (etnisch) geweld tussen mensen onderling. Of over het feit dat al die miljarden arme mensen er alles aan doen om ook rijk te worden en net zo veel willen uitstoten en consumeren als dat wij doen, op zich begrijpelijk, maar dat kan de aarde niet ondersteunen en al helemaal niet voor de genoemde 10 miljard (wat dichter bij is dan je denkt).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2020 21:36 door MarkV.
El Chaba 05 maart 2020 21:57
Hup Fabio Jakobsen..!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2020 21:58 door El Chaba.
El Chaba 05 maart 2020 22:02
Ik denk dat de 'Vlaamse voorjaarskoersen' (inclusief de Waalse) nog de meeste kans hebben om doorgang te vinden, maar ik steek er zeker niet mijn handen voor in het vuur.
Hup de lente, lees: hup warm weer..!
Curzio 06 maart 2020 09:59
"Overbevolking leidt echter ook tot ontbossing, verwoestijning, opraken van natuurlijke rijkdommen, afnemen biodiversiteit en talloze andere side effects."

Niet noodzakelijk toch? Afhankelijk van hoe een en ander ingericht wordt. Verwoestijning kan juist worden tegengegaan door mensen (neem een organisatie als Justdiggit) en bos kan worden aangeplant. Een andere ontwikkeling is vertical farming, oftewel op kunstmatige manier gewassen verbouwen met veel minder ruimte en hulpbronnen dan nu.

Kijk, op de manier waarop het nu gaat zou ik ook liever met 3 miljard mensen zijn dan met 7 miljard, maar nog steeds denk ik dat de bevolkingsomvang als zodanig niet het grote probleem is en ik heb ook nog nooit iemand aannemelijk zien maken dat dit wel zo is.
Aerts 06 maart 2020 10:51
Curzio heeft blijkbaar 'feitenkennis' gelezen. Dit boek gaf mij ook een hele relaxte vakantie, waarin een heleboel zorgen van mij waren weggenomen.

De enige zorg die ik daarna nog had, was mijn pensioenleeftijd. Corona lijkt hier een handje bij te helpen, echter mijn oppassers van kinderen heb ik nog even nodig. Dus dan maar weer liever 3 jaar later met pensioen....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/03/2020 10:52 door Aerts.
opoeepo 06 maart 2020 12:36
Sporza: "Officieel, Milan- San Remo en Tirreno uitgesteld".



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/03/2020 12:36 door opoeepo.
Clavan 06 maart 2020 14:19
Jumbo-Visma rijdt Drenthe met de ProTour ploeg
Slimmerd 06 maart 2020 14:23
En geen Paris-Nice
Inigo 06 maart 2020 14:36
Ik vind dit verantwoordelijk nemen. Natuurlijk is het risico voor de renners zelf erg klein. Zelfs de staff zal grotendeels uit mensen bestaan die niet in de risicogroepen vallen. Maar met een groot internationaal evenement draag je vrijwel altijd bij aan de versnelde verspreiding van dit onbekende virus.
Sub Culture 06 maart 2020 14:41
Hoe spijtig het ook is maar alle ploegen zouden nu eigenlijk moeten passen voor Parijs-Nice.
Er zijn inmiddels al zoveel ploegen en toppers afgehaakt en de omstandigheden indachtig lijkt een eindoverwinning in Parijs-Nice mij een bijkomstigheid.
Clavan 06 maart 2020 14:52
Ik vraag mij af hoe de UCI omgaat met de eventuele ' boete' bij het niet starten bij de Worldtour wedstrijden indien deze niet afgelast worden.
Clavan 06 maart 2020 15:19
Horsie is back 06 maart 2020 15:22
De Strade Bianche is alvast gewonnen door Kwiatkowski al reed ie wel in zijn uppie. Een monsterachtige overwinning zonder waarde dus.
Horsie is back 06 maart 2020 15:24
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Parijs-Nies

"Nice", zou Onslow zeggen.
Clavan 06 maart 2020 15:30
Gelijk trek in bier uit blik.
Slimmerd 06 maart 2020 16:19
Volgens mij is er iets van een uitzonderingsregel gemaakt ivm Covid-19
lodjan 06 maart 2020 16:57
Ach, de 5e plaats voor Boogerd in de Tour staat ook nog steeds.
MarkV 06 maart 2020 17:07
In een perfecte wereld waar iedereen onzelfzuchtig in harmonie met elkaar samen leeft en werkt kan het werken ja.
Alleen leven wij niet in zo'n wereld. Ga eens twee weken in Nigeria kijken, of in de Schilderswijk.

edit.

Los daarvan, zelfs als we aannemen dat we het kunnen. Dat we de aarde tot de uiterste limiet zou kunnen uitwringen is nog geen reden om het ook daadwerkelijk te doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/03/2020 17:21 door MarkV.
valse trage 06 maart 2020 18:00
smileys with beer... En om natuur-en sterrenkundeboeken te lezen. En van die ouderwetse witte opa-hemden... die moet ik ook weer eens gaan aanschaffen. Zitten heerlijk.
El Chaba 06 maart 2020 18:25
grinning smiley
Halve liters toch..?
MarkV 06 maart 2020 18:27
In Drenthe is ook Corona.

Alleen nog maar koersen in Groningen en Friesland de komende weken.
Clavan 06 maart 2020 21:45
De Britse blikken lager zijn zo'n 440 ml te tijde van de opnames. Dus technical geen halve liters smileys with beerdrinking smiley
Horsie is back 07 maart 2020 00:11
Nu het vandaag geen koerskijkdag wordt, kan er verder gewerkt worden aan de oplossing voor het hoe en waarom van het gegeven, dat wielrenners steeds jonger in de prijzen vallen. Ergo, het Evenepoel fenomeen.

WK beloften 1996-2005 hadden gemiddeld 1121 dagen nodig om een eerste profzege binnen te halen.
Sinds 2006 tot 2012 is dat nog maar 138 dagen.

Dezelfde vergelijking voor het aantal zeges in seizoen na wereldtitel beloften: 0,2 tegen 2,5.

De vraag is natuurlijk: Hoe ligt dat nu voor de periode sinds 2012?

Disclaimer: Horsie heeft het te druk, trainen op een herboren racefiets en privé activiteiten.

Bron: VK 11 mei 2012.

Strade Bianche wordt zondag toch gereden al is dat maar op ZWIFT online.
Annemiek van Vleuten neemt het op met Simon Yates en Deryl Impey. Just saying.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/03/2020 00:32 door Horsie is back.
Andere Peter 07 maart 2020 10:57
In het algemeen kun je misschien zelfs zeggen dat de bandbreedte van leeftijd waarmee renners in de prijzen vallen, enorm is opgerekt.. Want niet zo heel lang geleden stonden we allemaal versteld van Chris Horner en nog een paar oudjes. De klassieke bandbreedte van pakweg 26 tot pakweg 33 is niet meer van toepassing.

Doet dit zich eigenlijk bij meer duursporten voor?
Horsie is back 07 maart 2020 12:54
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> In het algemeen kun je misschien zelfs zeggen dat de bandbreedte van leeftijd waarmee renners in de prijzen vallen, enorm is opgerekt.. Want niet zo
> heel lang geleden stonden we allemaal versteld van Chris Horner en nog een paar oudjes. De klassieke bandbreedte van pakweg 26 tot pakweg 33 is niet
> meer van toepassing.

Doet dit zich eigenlijk bij meer duursporten voor?

De bandbreedte van leeftijd waarmee renners in de prijzen vallen is inderdaad enorm opgerekt, wat nog niet inhoudt dat de absolute top in jaren gemeten ook zo opgerekt is. In het wielrennen op de weg bepaalt vooral winst het idee van absolute top. In de sporten waarin prestaties neutraal worden gemeten in tijd, zie je dat het veel eerder ophoudt. In het schaatsen beginnen toppers zodra ze de 35 jaar bereiken of benaderen soms al (relatief) aardig te piepen. Topsport is Spartaans en vaak een snelkookpan methode, waarmee het water zo snel mogelijk het kookpunt moet bereiken. Maar dit handhaven is toch nog wel iets anders. Bovendien is het enige wat in de praktijk eeuwig blijft voortduren de achtervolgende meute. Aan de top verblijft iemand altijd maar tijdelijk.

De voornaamste reden voor de snellere en veelvuldiger winsten van de WK Beloften is simpel. Ze mogen veel eerder prof worden, waarmee dus ook de kans gegeven is te winnen. Met WK Beloften hebben we daarbij ook geen koekenbakkers.

Wat topsport bedrijven op veel jongere leeftijd vroeger incidenteel, tegenwoordig is het structureel. Er worden ook kampioenschappen gehouden "alle leeftijden".
Nog jaren door blijven gaan in de topsport is vaak natuurlijk ook een verdienmodel en in het wielrennen kun je als je een beetje kunt peddelen op het vlakke nog aardig lang meegaan, mits je daarvoor leeft, zoals een Valverde. Opoe kan tenslotte bij 54 km/h midden of bijna achter in het peloton de meute volgen. Alleen op de Mollema bult wordt het al iets lastiger. Wielrennen op de weg is daarmee ook democratischer. Je mag langer meedoen, want aan de eindmeet wordt pas de rekening opgemaakt en je wordt niet meteen er uit geknikkerd omdat je de kwalificatie niet hebt overleefd.

In elke sport zie je de verjonging en dus ook eerder echte topsport. Daarom vind ik de euforie rondom Evenepoel, indien gebaseerd op zijn leeftijd een hype.

De verjonging in de topsport heeft ook in toenemende mate te maken met het eerder af kunnen sluiten van de cyclus qua training, die naar de Olympus moet leiden,
want er wordt immers eerder begonnen. Vroeger mochten vrouwen immers "niks" en dat gold ook in zekere mate voor de jongens en jongere mannen.

Wel gaat men er steeds meer vanuit, dat ook in de sport zo laat mogelijk met een absolute specialisatie moet worden begonnen. Generiek versus specifiek.
Daarvan is Evenepoel misschien wle het meest in het oog sprekende voorbeeld al hebben "wij" natuurlijk ook nog een hoogvlieger van een schans.

Disclaimer: Valverde handhaaft zich ook buiten het vlakke heel aardig.
Eqquipo 08 maart 2020 20:34
Is inmiddels al bekend welke renners uit de UAE tour besmet zijn geraakt met Corona en hoe het hun vergaat? (Mogelijk loop ik flink achter in deze, maar meen het nog niet gehoord te hebben). Ik dacht dat er naast omkadering toch ook 4 renners besmet waren.
Sub Culture 09 maart 2020 07:56
Bij mijn weten is het 'verontrustend' stil rondom de betrokken renners.
Koppizoektwachtwoord 09 maart 2020 10:57
Sinkeldam is in ieder geval weer losgelaten: [nos.nl]
Luijt 09 maart 2020 23:13
Ik jou ook. Jij weet tenminste shit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen