Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Met sloop Mollemabult verdwijnt stukje sportief erfgoed

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 06 maart 2020 05:45
Quote

Met sloop Mollemabult verdwijnt stukje sportief erfgoed


De provincie Groningen is deze week begonnen met de sloop van het viaduct over het Aduarderdiep bij Nieuwklap. Het bouwwerk is overbodig geworden door de aanleg van een nieuw verkeersknooppunt tussen Stad en Aduard.

GESCHREVEN DOOR
Jan Been
Verslaggever

Met de sloop verdwijnt een stukje sportief erfgoed, want het viaduct in de Friesestraatweg (N355) staat bekend als de Mollemabult, genoemd naar wielrenner Bauke Mollema. Mollema fietste in zijn scholierentijd dagelijks heen en terug van Zuidhorn naar Groningen over het viaduct.

Wielerhistorie
Uitvoerder Aad Cats van sloopbedrijf LEK kent het verhaal van de Mollemabult:
'Ze hebben me toen ik hier kwam verteld dat dit een stukje wielerhistorie is. Spijtig voor Mollema dat we het weghalen, maar 't is niet anders.'
Er staan vijf weken voor de sloopklus.



Moeiteloos in stukken
Een graafmachine knipt het gewapende beton moeiteloos in stukken. Het puin wordt afgevoerd en hergebruikt in de wegenbouw. Onder het viaduct drijft een ponton in het Aduarderdiep. Dat voorkomt dat puin in het water valt.
Ook zijn er doeken aan het viaduct bevestigd om ervoor te zorgen dat de buren geen last hebben van het stof dat vrijkomt bij de sloop.

[www.rtvnoord.nl]

Dit is natuurlijk groot nieuws. Daarom gaf Mollema ook een interview over de sloop op NPO radio 1. Via onderstaande de link kan je dat interview terugluisteren.
[www.nporadio1.nl]

Jammer dat die bult verdwijnt. Waar kunnen de wielrenners uit die regio nu nog terecht als ze bergop willen trainen?
Horsie is back 06 maart 2020 13:16
163+ prikkers hebben zich natuurlijk al weer een bult gelachen bij deze post van "ons" aller Ulrich.
Uiteraard even gekeken (behalve op Strava) om te kunnen inschatten wat deze "bult" nu helemaal voorstelt, behalve dan dat Mollema hier vroeger vaker over heen is gegaan. Horsie als zelfverklaard Senkrechtstarter (voor insiders, meer dan dertig jaar geleden droeg Jens Geluk deze naam) deed de entourage van de brug en ook de er onderdoor lopende snelweg denken aan "zijn eigen" Poggio in de regio. Bijvoorbeeld, alwaar hij in de stromende regen een heel pelotonnetje met Rensters van the Opposite Sex zag rijden. Een hoogst aangename ervaring, zoveel wezens met zo'n plezier op de renfiets te zien zitten. Op dat moment kon Horsie zich wel enigszins identificeren met al die prikkers, die al dan niet deasant gekleed op de bank koers kijken.

Groningen zal inderdaad wel als Snollebolleke's Jacques' Brel vlakke land door het leven kunnen gaan, maar een parkeergarage op en af rijden lijkt al voldoende om de training op de Mollema brug te kunnen compenseren.

Dit brengt Horsie op de Million Dallar Bash vraag: Hoeveel meters is in Nederland de weg, die het langst omhoog loopt?
Dat zal ongetwijfeld in Limburg zijn.

In Nimwegen zal dit waarschijnlijk (met een beetje goede wil) de Oude Kleefsebaan zijn. Rond de 3 kilometer.
Clavan 06 maart 2020 13:33
Google gaf antwoord. Niet in Limburg. Maar in/op de Veluwe
El Chaba 06 maart 2020 18:39
Waar kunnen de wielrenners uit die regio nu nog terecht als ze bergop willen trainen?

Waar kunnen de zwakzinnigen uit die regio nu nog terecht als ze hun onzin kwijt willen?
Geen zorg, Ulrich, het wielerprikbord biedt hen soelaas..
Sub Culture 06 maart 2020 18:47
Het sentiment rond de afbraak van een brug in Groningen.. daar gaat dit over.

Als het nu nog ging over een uit natuursteen opgetrokken 17de eeuws bruggetje over een kabbelend beekje in Houffalize in het pittoreske Belgiƫ.
ton duk 06 maart 2020 18:59
Leuk artikel van RTV Noord
Ik mocht gelijk aan dit denken :
[www.wvwestfrisia.nl]
Wielernostalgie is niet voor iedereen...
gr
merijntje mortirolo 06 maart 2020 19:08
-
Wat was dat ook alweer met dat bruggetje, Sub? Ik hoorde dat woensdag of dinsdag (of heel misschien maandag) ergens in een nieuwsitem, geloof ik, maar kreeg niet alles mee.

Klonk redelijk opmerkelijk 'qua verhaal.'
Clavan 06 maart 2020 21:40
Houffalize....mijn 2e dorpje far from home. Kamperen bij C&P, dagen atb-en in die omgeving, drankje halen bij Achouffe en om 2100 uur kapot op matje liggen....heerlijk.
Luijt 08 maart 2020 08:54
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen