Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Hoe gaat het met jullie?

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 19 maart 2020 09:39
Ondergaan jullie 'het' allemaal ietwat gelaten?
Wie maakt zich zorgen, heeft slapeloze nachten?

Zelf probeer ik zo accuraat mogelijk de opgelegde maatregelen door de regering en gezondheidsinstellingen op te volgen, mijn burgerplicht te vervullen, zeg maar.
Ik lig er niet van wakker maar compleet gelaten onderga ik het ook niet.

Talk to me
x
Lobsen 19 maart 2020 09:48
Ik ben nu al twee weken thuis en moet zeggen, gelaten is het juiste woord.
Gelukkig mogen we in Denemarken nog wel een wandeling maken dus we kunnen nog wel het huis uit.
Maar ik mis de belangrijkste bijzaak in het leven wel enorm.

Stay safe
opoeepo 19 maart 2020 09:55
Ga straks naar de supermarkt (moet toch gebeuren) met latex handschoentjes aan.
Contant betalen, dat wel, maar die pinkastjes vertrouw
ik niet.
Eddy Veen 19 maart 2020 10:02
Ik werk in de psychiatrie, Dat kan niet vanuit huis. Elke dag Harderwijk-Utrecht vice versa in dunbevolkte treinen. Ik mis wel het vertier van normaal en daar maakt wielrennen kijken een belangrijk deel van uit.
ton duk 19 maart 2020 10:14
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik werk in de psychiatrie, Dat kan niet vanuit
> huis.

Wat weer wel op deze pagina kan...
gr
Slimmerd 19 maart 2020 10:15
Gaat hier prima, ben denk (nog) vrij gelaten onder alles. Probeer uiteraard wel mijn burgerplicht te vervullen, social distancing ed., maar verder moet er elke dag ook nog 'gewoon' gewerkt worden en dat kan niet vanuit huis.

Is het gek dat ik nu zelfs al uit kijk naar zondag, wanneer Sporza me MSR 2011 gaat voorschotelen?
ton duk 19 maart 2020 10:27
Bewust op de fiets (weer werkt mee, meestal bus ik) naar het werk waar de verdiepingen 7 t/m 23 gesloten zijn en we met 30 vd +- 1000 aanwezig zijn...Die anderen 970 werken thuis. Vitale functie hebben en genoeg tijd om te prikken winking smiley

Na overleg met Blueprint en Keuteberg vooral gehamsterd op toiletpapier en eieren van HOL-kwaliteit

Best bang om de situatie omdat (nog steeds) niet iedereen getrouw en bewust de RIVM-richtlijnen volgen ......
gr

ps: Mijn Februari-vakantie INDONESIE heb ik in ieder geval nog mooi meegepakt winking smiley
Sub Culture 19 maart 2020 11:01
Hier halverwege februari nog in Italië geweest (Rome).
Toen was er al een oppervlakkige screening in de luchthaven.

Ik wissel overigens af tussen thuiswerk en het werk zelf.
Thuiswerken is vooral binnen niksen of een wandeling of fietstocht maken met de werk gsm bij de hand.
Terwijl ik mij op het werk zelf toch min of meer nuttig kan maken.
Horsie is back 19 maart 2020 11:28
Dit is nog eens wat anders dan How does it feel in het stramien van Like A Rolling Stone. Kudo's voor de topicstarter derhalve.

Desondanks bekruipt Horsie toch het unheimlische gevoel, dat uiteindelijk een psychose de wereld meer in zijn greep gaat krijgen dan het coronavirus zelf.
Gisteren konden we nationwide aan de hand van mondkapjesdebat zien hoe dat in zijn werk gaat bij zelfs hen, die toch bovengemiddeld intelligent mogen heten.

Disclaimer: Dit is ook maar een mening.
Frederik D. 19 maart 2020 12:04
Doe voorzichtig.
Clavan 19 maart 2020 12:05
Hier alles prima hoor. Ik kan mijn werkzaamheden vanuit huis doen. Maar tezamen met mijn vrouw en kinderen die ook online scholing moeten krijgen is het netwerk soms wat overbelast. Dus online de bandbreedtes verhoogd. duurt alleen paar dagen omdat er ook een nieuwe modem bij hoort. dat is eigenlijk de enige Corona stress bij mij. Vrouw maakt zich iets meer zorgen. Maar dat zal wel in de genen zitten. Bedgymnastiek zit daardoor ook op een laag pitje. Probeer vandaar af en toe te fietsen in mijn eentje in de duinen ter lering en vermaak.
De supermarkten zijn weer aangevuld, daar valt niet tegen op te hamsteren, heb mijn beklag gedaan op het bord bij de AH smileys with beer. LaChouffe was in de aanbieding dus wat meegenomen.
Heb ook eindelijk GrandHotel Europa uitgelezen.
Het gras in de achtertuin heeft ook veel te lijden nu de jongens dagelijks uren daar nu voetballen. In mijn omgeving nog geen mensen die ziek zijn en/of vermoedens van besmetting.

Groetjes
Eindhovuh 19 maart 2020 13:09
Ik ben hard aan het werk om het bedrijf overeind te houden.
Heeft flinke impact, maar de 30 werknemers werken keihard vanuit huis, mooi die betrokkenheid.
Ik heb veel waardering voor de inzet van zorgmedewerkers, agenten, leraren etc. Ik heb soms wel de indruk dat mensen die voor de overheid werken(in welke vorm dan ook), weinig snappen van de ondernemingsrisico’s en de potentiële ellende voor werknemers. Een school, politiebureau e.d. gaat immers niet failliet. We zijn een samenleving die elkaar in balans houdt.
Het zijn bizarre tijden en het einde is niet in zicht.
Allemaal sterkte.
Horsie is back 19 maart 2020 13:16
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eddy Veen Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik werk in de psychiatrie, Dat kan niet vanuit
> > huis.
>
> Wat weer wel op deze pagina kan...
> gr

Wat bedoel U Ton? Klandizie genoeg? Nu Youp in het ziekenhuis ligt mag dit wel. Beterschap Youpie!
MarkV 19 maart 2020 13:34
Qua gezondheid alles prima, wel vervelend dat mijn vrouw bij haar familie in Frankrijk zit maar gelukkig is er internet.
Thuiswerken op ongeveer 10% van normale productiviteit, ach het houd je bezig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2020 13:35 door MarkV.
Horsie is back 19 maart 2020 13:43
Bijna alle vergelijkingen hinken, dus ook deze, maar het virus kwam weliswaar met stip op 18 binnen, maar staat nog altijd pas op 17.

Disclaimer: Ik ben geen robot met een punt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2020 13:48 door Horsie is back.
Frederik D. 19 maart 2020 13:59
Het wordt een kwestie van nogal wat maanden, niet van een paar weken. En de lange duur zal stress veroorzaken, mede stress uit verveling.

De Olympische Spelen gaan niet door. Dat is nog niet officieel maar zit wel in het vat. De Tour kunnen we ook vergeten. En de Ronde van Spanje? Heel misschien wordt die nog wel verreden, zo gok ik met vele natte vingers.

Dan de presidentsverkiezing in de VS. Die kan men eventueel uitsmeren over een paar dagen. Maar ze zal wel voeten in de aarde hebben.

Het particuliere bedrijfsleven heeft het nu moeilijk.

Maar het milieu vaart er tamelijk wel bij. Minder uitstoot van kwalijke gassen en zo. Cruiseschepen liggen aan ankers, vliegtuigen staan aan de grond en minder vrachtauto's rijden.

De ellende komt grotendeels van de pretindustrie, met name van de reisindustrie. Carnaval en skisport geselen ons land. Die open grenzen, wellicht niet zo'n verstandig idee. Ik zou toch de gerania in ere willen herstellen. Er is niets mis met achter de gerania zitten en je zondes overdenken.
El Chaba 19 maart 2020 14:17
Met mij relatief goed.
Ik werkte al voor één derde thuis en nu is dat voor ruim twee derde. Bij ons was alles daar de laatste jaren gelukkig al prima op ingericht.

Qua verveling is het best lastig, aangezien ik een enorme sportnieuws-junk ben en dat ligt allemaal volledig op zijn gat natuurlijk. Netflix en Ziggo XL Movies & Series verzachten het leed in ieder geval wat. Ben wel nog lichtjes optimistisch over het doorgaan van bijvoorbeeld de Tour. De OS lijken mij uitgesloten, aangezien dat een evenement is op mondiaal niveau. Je ziet nu al dat het in Zuid en Midden Amerika, Afrika en een land als Indonesië pas goed gaat beginnen en die landen maken met hun vaak gebrekkige voorzieningen een veel minder grote kans op een adequate en snelle indamming van het virus, dan 'wij' hier.

Wel grote zorgen over mijn vader van 83 jaar, die woont in het epicentrum van de ellende, Breda. En je kunt hem ook niet bezoeken, zelfs niet als het mis gaat, dat is wellicht één van de ergste neveneffecten van deze pandemie. Gelukkig is hij wel kerngezond.

Dit wordt een kwestie van letterlijk en figuurlijk uitzieken.
Clavan 19 maart 2020 14:19
Ik ben nu in de gelukkige omstandigheid dat ik inderdaad werk voor de grootste stad van het land. Daar ben ik nu heel blij mee. Ik heb ook wel eens nagedacht om over te stappen op het bedrijfsleven. Kon ik veel meer verdienen. Maar koos toch voor ' veiligheid' en mijn flexibele uren. Al zijn de voorwaarden niet meer zo ruim als vroeger hoor. wij zijn ook gewoon in dienst i.p.v. een aanstelling.
Het bedrijfsleven krijgt harde klappen alsmede de hele cultuursector en de zzp'ers. De opmerkingen van Kwiebus waren uiteraard niet slim. Maar daar schijnt hij heel goed in te zijn. Ik ken hem nog van' vroeger'.
Gelukkig staat de BV Nederland er goed voor en zijn er grote regelingen in gang gezet om iedereen te helpen. Je zou zelf kunnen zeggen, wat een goed sociaal en maoistisch beleid voeren de liberalen toch drinking smiley
Mijn vrouw werkt wel in het bedrijfsleven. Maar wel in een sector die het nu heel erg druk heeft. Vooral in het versturen van handzepen, geneesmiddelen en glijmiddelen confused smiley.

Maar goed we moeten het samen doen. En onthoud wat Rutte zei, " let een beetje op de buurvrouw van 28 die de was ophangt"
Horsie is back 19 maart 2020 14:21
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
En onthoud wat
> Rutte zei, " let een beetje op de buurvrouw van 28
> die de was ophangt"

En jij bent nog 16?
Tinuz 19 maart 2020 14:32
Eén van de eerste dingen die mij dan weer opvallen op momenten als deze is tot wat een zelfgenoegzaam, geindoctrineerd volkje het gros van de Nederlander verworden is. Weinig vrije, authentieke geesten.
EN nogmaals de verduidelijking hoezeer we geregeerd worden door charlatans. Dan doen zelfs de Belgen het een stuk beter.
Allemaal samen, volgens de Nederlandse goegemeente. Ja,ja, behalve als je een andere mening hebt. Dan moet je bij voorbaat al kapot. Dikke middelvinger. tongue sticking out smiley

Klote allemaal.
Clavan 19 maart 2020 14:32
Nee hoor. Oude ziel in een jong goddelijk lichaam
Heisenberg 19 maart 2020 14:43
Heb je verder nog wat te zeiken?

Hoor je zelf ook bij de groep die je beschrijft of sta je daar boven?
Heisenberg 19 maart 2020 14:48
Met mij en mijn naasten gaat het eigenlijk heel goed. Ik mis de sport alleen verschrikkelijk, nu al. Geen finale van de Tirreno op maandagmiddag 17:07, geen Nokere-Koerse, geen FC Utrecht-Vitesse, dat vind ik al vreselijk. Maar dan geen Ronde van Vlaanderen, geen Giro, geen EK, dat is echt drama. En dan mis ik ook nog eens toppers als ARC 10-Hazerswoudse Boys 2.

En ja, ik weet dat dit allemaal niks voorstelt. Ik ben nou eenmaal een egoïst die zich nauwelijks druk maakt om vier doden in een Brabants dorp, maar wel baalt als een stekker van het missen van een sportwedstrijd.
valse trage 19 maart 2020 14:50
Ik zat al vanaf de kerst werkeloos thuis. Toen ik geen geld meer verdiende met online poker, ben ik maar gaan schaken (beter voor de portemonnee). Nu kan ik het WK-kandidatentoernooi in Rusland een beetje volgen, bij gebrek aan wielrennen. Commentaar van Gusti, Carlsen en Firouzja. Hup Chess24, hup Giri en Ding!
Slimmerd 19 maart 2020 14:51
Heb je het nu over die Belgen allemaal lekker in Zeeland in een kroeg gaan zitten?
Clavan 19 maart 2020 14:53
Yes! Ik hoor eindelijk bij een clubje hot smiley
Anony 19 maart 2020 14:54
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb je het nu over die Belgen allemaal lekker in
> Zeeland in een kroeg gaan zitten?


Dat was een heel kleine delegatie, die serieus met de vinger gewezen worden door die vele andere Belgen.
valse trage 19 maart 2020 14:55
Precies, dit gaat een enorme ramp worden in de 'arme landen'. In Brazilië werd de pandemie vorige week nog afgedaan als onzin door die malloot van een Bolsonaro...
Slimmerd 19 maart 2020 14:56
ARC 10 - Hazerswoudse Boys 2 aanschouwen en ondertussen de mannen op het veld op de hoogte houden van hoe VDP er al vroeg aan begint in MSR.....
Slimmerd 19 maart 2020 14:57
Anony, ik bedoel hier ook niet elk Belgje mee (dat snap je hoop ik wel)
Anony 19 maart 2020 15:01
Ik werk voor de nationale spoorwegmaatschappij, en van ons verwachten ze werk op het terrein omdat wij voor 'dienstverlening' instaan. Doorgaans ben ik iemand die niet snel schrik heeft, maar de situatie maakt mij toch dermate bezorgd dat ik zo veel als mogelijk thuis probeer te blijven om met zo weinig mogelijk mensen in contact te moeten komen. Ik heb de afgelopen dagen wel een aantal fietstochtjes gedaan om een frisse neus te halen en van de zon te genieten, en dat was volgens de regels hier met maar maximaal 1 andere persoon bij. Mijn vriendin woont zestig kilometer verderop, dat is momenteel wel een behoorlijk lastig gegeven.

Wat wielrennen betreft vind ik het opvallend hoe snel ik de 'klik' heb kunnen maken. Zeker wat voorjaarsklassiekers betreft kijk ik maanden lang uit naar 'mijn koers'. Maar waar ik de eerste dagen nog baalde als een stekker omwille van de afgelastingen, heeft de liefde voor mijn naasten en de medemens het volledig overgenomen en is (volks-)gezondheid het enige wat nu echt van belang is.
Clavan 19 maart 2020 15:02
Hoe zal het in Baarle-Hertog zijn?
De zwarte trui 19 maart 2020 15:22
Verplicht thuiswerken ook voor mij. Inderdaad < 40% effectiviteit. Voordeel is wel dat mijn (lange) reistijd is weggevallen en ik daarom deze week al 2x lekker zelf buiten heb kunnen fietsen. Ivm een mogelijke 'lockdown' twijfel ik over de aanschaf van een indoortrainer. De sportschool zit dicht dus de Wattbike gaat voorlopig niet meer mijn sportbehoefte vervullen... Afkicken van TV sport met koersen uit de oude doos ga ik denk ik niet doen. De Landis etappe zwerft ook nog ergens onbekeken rond op een HD recorder. De hier (en op wielerflits) geopperde docu's kunnen mij meer bekoren.

Aan China te zien hebben we nog een paar maanden te gaan voordat het hier voorbij zal zijn. Benieuwd hoe snel daar de dierenmarkten weer open gaan, of zullen er lessen getrokken zijn?
Frederik D. 19 maart 2020 15:26
Mooi gezegd, liefde voor je naasten. Maar we, en dus ook ik, blijven daarnaast toch ook egoïsten. Zie andere reacties alhier. Maar van mij mag je ons blijven wijzen op onze verantwoordelijkheden jegens de anderen, met name jegens de kwetsbare groepen.

Ik kom ook op enkele andere sites. En daar wordt ook wel over het coronavirus gesproken. Maar hier wordt er meer persoonlijk over gesproken, niet op een al te subjectieve wijze maar op een wijze die zowel persoonlijk als ook objectief is. Als u begrijpt wat ik bedoel. smiling smiley
Eqquipo 19 maart 2020 15:41
Zelf alles goed, maar t'is wel lastig en wat zorgen.

Vrouwlief werkt in de gezondheidsbranche en draait 70uur.

De directe buren hebben corona en verderop in de straat ook een gezin besmet. Tegelijk spelen onze kinderen (lagere schoolleeftijd) wel de halve dag buiten met kinderen uit de buurt. Lekker natuurlijk, maar ook een iets ongemakkelijk gevoel. Welke buren en buurkinderen hebben allemaal contact met elkaar gehad voordat bekend werd dat die 2 gezinnen besmet zijn?

En zo goed en kwaad als het gaat werk ik vanuit huis.
Anony 19 maart 2020 16:09
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ivm een mogelijke 'lockdown' twijfel ik over de
> aanschaf van een indoortrainer.

Ik heb sinds kort een Wahoo Kickr Core. En Zwift heeft best wel een motiverend effect. Het is wel een investering, maar mij zal het alvast een pak extra kilometers bezorgen wanneer buiten rijden (voornamelijk door het weer, maar eventueel met de huidige crisis ook) een veel minder aantrekkelijk gegeven is.
merijntje mortirolo 19 maart 2020 16:24
-
Haaaiii Sub, kek topic. Toffe reacties al. Daar kan nog meer bij..

Geestelijk: kut en een beetje in de rouw. Ik en (zeker ook) het geweldige bedrijf waarvoor ik de afgelopen 18 maanden met enorm veel plezier gewerkt heb gaan het verdomd lastig krijgen.

Lichamelijk: redelijk okee.

De komende drie maanden zal er geestelijk niet veel veranderen. Hopelijk lichamelijk ook niet.

Wie weet kom ik er morgen nog op terug. Als ik op de praatstoel geraak.

kVerwacht overigens een lockdown (dom woord) nog voor (het eind van) het weekend, die Rutte is redelijk voorspelbaar.

#kusjes!

(Voor wie dit leest: edit dagen later is vanwege vrees voor gevoelige zieltjes).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2020 15:23 door merijntje mortirolo.
Frederik D. 19 maart 2020 16:47
Hebben jullie geen Nederlandse woorden of begrippen voor total lockdown en social distancy? Lichamelijke afstand en algehele afsluiting?
Clavan 19 maart 2020 17:19
Sterkte en veel hartjes voor de gezondheidszorg ( en hopelijk eindelijk extra waardering en geld)
Curzio 19 maart 2020 17:31
Ik zie die verkiezingen in de VS wel uitgesteld worden door Trump. Noodtoestand geeft hem veel mogelijkheden.
Andere Peter 19 maart 2020 18:26
En van de liefde wist ik nog niet veel,
maar ik begreep wat jij me wilde zeggen
Ik was geen kind meer;
En het werd zomer
Andere Peter 19 maart 2020 18:50
Ik ben als vitaal bestempeld cool smiley eye rolling smiley.Distributie/voedselketen. Superdruk. Onnavolgbaar klantgedrag. Lastig plannen, maar toch ook wel een geweldige professionele uitdaging. Naast de rationele problemen zijn er pakweg 500 medewerkers waar we met een team voor zorgen. Die zich zorgen maken. Die soms snotteren maar die toch worden geacht door te werken. Op een werkplek met soms 200 mdws tegelijk op de vloer, waar anderhalve meter afstand fysiek onmogelijk is. En steeds na 12 uur in die dynamiek het enorme contrast met uitgestorven wegen en stations.

Over mijn eigen gezondheid maak ik mij geen zorgen. Wel over mijn ouders (pa 86 en fit maar longpatiënt en ma 78). En over anderen in mijn kring met verminderde immuniteit. De sport mis ik door de werkhectiek minder dan ik dacht. Op momenten van automatismen is het gek. Weekend zonder tv-sport is raar. Ik vier mijn verjaardag altijd op de zondag van ofwel RVV ofwel PR, dat zal ook vreemd zijn.
Horsie is back 19 maart 2020 18:56
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> En van de liefde wist ik nog niet veel,
> maar ik begreep wat jij me wilde zeggen
> Ik was geen kind meer;
> En het werd zomer


Moet zeggen, dat ik daaraan niet dacht, maar ergens zat dit nog wel. Rob de Nijs.
Het ging mij vooral om de discrepantie tussen een hunkerende jongeling (16) en een reeds volwassen vrouw (28).
En de zelfverklaarde representatie van Clavan is er een vol met hunkering. Geen bezwaar natuurlijk. smiling smiley
veluweracer 19 maart 2020 19:00
Gisteren toen een vriend op bezoek kwam hebben we in mijn tuin ieders in een schuurtje die tegenover elkaar staan gezeten met daartussen een grote vuurpot waar veel virusdodende rook vanaf kwam. Hij maakte zich zorgen want zijn vriendin was ziek geworden op Tenerife. Hij was zelf al week terug van de overwintering aldaar maar zij bleef nog 2 weken. Maar ze kan nu misschien niet eens meer naar huis terug met het vliegtuig op korte termijn. Mijn broer denkt dat hij het heeft, en zijn vriendin ook. Ik en mijn vriendin hebben geen klachten. Maar we zijn wel wat angstig voor elkaar. Zij is nog buitenshuis aan het werk. Ik werk al jaren thuis. Zolang ik internet heb kan mijn handel doorgaan.
Andere Peter 19 maart 2020 19:06
Haha, jij met je altijd toepasselijke Dylan-teksten. Ik dacht echt dat dit een vette knipoog van je was naar Rob de Nijs.

Nou ja, voor de jeugdige kijkers dan. Uit de categorie leuk-fout:

''En ik begeep wat jij mij wilde zeggen... ik was geen kind meer''

Ik ben trouwens nieuwsgierig of ze die vrouw van 28 ooit nog hebben opgepakt voor misbruik van de 16-jarige Rob... Ik vrees dat deze tekst anno 2020 niet meer zou kunnen. Overigens is Rob 77, dus die vrouw moet nu 89 zijn. Zal wel verjaard zijn.

Als 16-jarige wilde ik ook wel een vrouw van 28. En ik moet zeggen dat ik daar tegenwoordig niet anders over denk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2020 19:11 door Andere Peter.
Frederik D. 19 maart 2020 19:07
Gaat waarschijnlijk via het Hoger Gerechtshof.
Frederik D. 19 maart 2020 19:08
Oude vieze vrouwen dus.
De zwarte trui 19 maart 2020 20:12
Die Wahoo of Tacx flux 2 zal het wel worden (indien nog voorradig) bij een 'algehele afsluiting'. Zwiften waarschijnlijk niet, ik ben meer een autist die zijn eigen blokken/intervallen wil afwerken dan een 'sociale rit' op Zwift. Competitie zoek ik wel weer als het mag bij een van de wielerverenigingen in de buurt.
MarkV 19 maart 2020 20:16
Dat Trump er zit is vervelend, maar als het virus nog steeds rondwaart tegen die tijd of weer terug van weggeweest is dan zijn verkiezingen ook onverantwoord.
Als dit in de tijd van Obama was gebeurd had men dat hier in Europa ook vanzelfsprekend gevonden.
Andere Peter 19 maart 2020 21:03
Yep. Ik volg Amerikaanse politiek op de voet en ik heb daar nog nauwelijks een verstandig mens over gehoord. Speelt nu niet. Er zijn wel enkele primaries uitgesteld.

Ik heb wel commentatoren gehoord die vrezen dat Trump sowieso een nederlaag niet zou accepteren en als ongeldig zou zien. Feiten negeren. Gespeculeer over een president die niet meewerkt aan de traditionele overdracht... Dat beeld volgt uit Trumps bizarre claims dat hij een landslide zege zou hebben gewonnen (nonsens), dat hij een van de ruimste zeges in het electoral college ooit zou hebben behaald (nonsens), dat hij ook de popular vote zou hebben gewonnen omdat er in California 1 miljoen doden op Democraten zouden hebben gestemd (nonsens).
Ridder Kale Knikker 19 maart 2020 21:30
Hier gaat het, gezien de omstandigheden, wel ok. Woon in een hutje op de hei, veel rust om mij en mijn puberkinderen heen. Omdat werken nu nauwelijks gaat omdat al mijn cliënten afbellen omdat ze nu wel iets anders aan hun hoofd hebben dan het oorspronkelijke vraagstuk (ik werk als trainer/coach, help mensen met houding, gedrag en communicatie). Wandel veel en bewaar de kalmte en probeer vooral mijn mindset te veranderen.

Mijn vriendin werkt in t onderwijs, dus die doet het ook vanaf thuis nu. We maken er iets moois van samen. Probeer altijd het positieve te zien, al is dat nu best lastig. Ben bevreesd voor wat kwetsbare mensen in mijn omgeving (ouders, vrienden), maar heb tegelijkertijd veel vertrouwen in de aanpak in Nederland. Geen idee of dat vertrouwen terecht is, maar dat zal de tijd uitwijzen. Hopelijk kunnen we het hier snel weer over de sport hebben. Hup koers!

Ik wens ons allen veel gezondheid en sterkte toe. Laten we lief blijven voor elkaar en goed voor mekander blijven zorgen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2020 21:37 door Ridder Kale Knikker.
Luijt 19 maart 2020 22:07
Ha die Sub, fijn dat je naar mijn gezondheid informeert. Ik ben snotterig, goed terug, maar geen koorts. Kansloze missie om je in deze staat te laten testen, dus of ik "het" heb, ik weet hut niet.
Ik denk dat ik het opgedaan heb in jouw Belgenland, toen we op de laatste avond dat dat nog kon afgelopen vrijdag gegeten hebben in Antwerpen Daarna 2 dagen in Zeeland fietsen was er teveel aan voor ondergetekende.
Mijn fiets, althans de fiets waar ik het liefst op fiets, is eindelijk helemaal tip top in orde. Des te frustrerender dat ik dat zelf vooralsnog niet ben. Waarschijnlijk mag er niet meer gefietst worden, zodra ik hersteld ben. Ook irri, maar.goed.
Ik snap ook niet zo goed waarom in je eentje buiten fietsen verboden zou moeten worden. Maar goed, ik begrijp wel meer niet.
Anyways, I'm Sid Snot and everyone who thinks punk is dead is gonna be!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2020 22:13 door Luijt.
El Chaba 19 maart 2020 22:13
Vast niet, Luijt.
Las net dat het 'normale' winterse griepvirus bij ons ook weer meer en meer de kop opsteekt, dus zelfs met koorts hoeft het niet per se het Coronavirus te zijn.
En je zegt het zelf al, geen koorts, dus nog zo'n grote kans dat het dat niet is..
Luijt 19 maart 2020 22:17
Weet je wat ook zo kut is Sub? Dat je als vogelvrije vrije jongen met een eigen onderneming op dit moment geen klote verdient. Tot zo ver.
Heb jij al ergens last van Sub?
Luijt 19 maart 2020 22:20
Gelukkig zijn er de tenenkrommende eentweetjes nog tussen bepaalde lieden hierboven, wier namen ik maar niet wil onthouden.
Brieske 19 maart 2020 23:02
Ik woon in Uden. Vet gezellig dus!
Samen koken en nieuwe gerechten ontdekken, milieuwat een kleine boost krijgt, de saamhorigheid is mooi om te zien, we worden creatiever, mensen helpen elkaar, over 9 maanden nieuw begin van een babyboom, over twee maanden gaan vastgeroeste stellen hun vleugels spreidden...

Om de economie of baan verlies moeten we niet zo moeilijk doen, fuckingluxeproblemen waarvoor wel een plan B is. Het gros gaat last krijgen van dat 'griepje', mijn lief is herstellende. Voor meer dan het gros valt het mee, sommige bezwijken aan deze natuurlijke schifting. Klote natuurlijk, maar blijf relativeren...

Mad love. Kapot gaan we toch. X
Sub Culture 20 maart 2020 08:50
Ik heb nergens last van, al schrok deze ochtend wel eventjes van een spontane hoestbui.

En voorts ontwikkel ik een, voorlopig, gezonde variant van smetvrees.
Luijt 20 maart 2020 09:05
Gelukkig!
Dat je smetvrees ontwikkelt is goed, misschien word je dan ook wat kritischer op dat zgn smetteloze treintje...
Inigo 20 maart 2020 12:08
Een aantal dagen binnen en ik begin mentaal het naderende noodlot te accepteren. Het was voor een groot deel zo voorspelbaar. En blijkbaar nog steeds tokkies die met z'n allen in het park gaan rondhangen? Met computer en internet kan ik zelf prima werken en me vermaken. Af en toe even op het balkon - wat plantjes kweken. Een wandelingetje nu het nog mogelijk is. Wat afleiding vinden is niet heel makkelijk. Feit is dat het ergste nog gaat komen. Naast de nabije gezondheidszorgen voor zwakkeren in mijn omgeving ook het volgende. Ik ben op dit moment vooral ongerust over de instabiele situatie in de VS en de geopolitieke gevolgen van de veel succesvollere aanpak van de Chinezen (de fabrieken beginnen daar al weer te draaien). De VS ziet zijn leidende economische positie in gevaar komen en het kan dan niet lang duren voor ze eieren voor hun geld kiezen en volledig op de anti-China tour gaan. De kans op een gewapend conflict is in 3 decennia niet zo groot geweest, want de VS zal redeneren dat ze beter nu kunnen schieten dan volgend jaar als ze sowieso bankrupt zijn. Een snel medicijn is werkelijk mijn enige hoop op dit moment. Een vaccin zal te lang duren, maar misschien kunnen we anti-stoffen in een maand of 3 hebben die het fractie van IC patiënten en de IC tijd danig verkort. Reken maar dat VS en China alle ethische rode lijnen op dit moment doorknippen om als eerste als redder een medicijn te kunnen presenteren aan de wereld...
Frederik D. 20 maart 2020 13:08
Misschien leidt de coronacrisis tot enige samenwerking tussen China en de VS. Misschien ben je te pessimistisch.
Sub Culture 20 maart 2020 13:09
Ik heb nooit van krommenaas gebaard als het over het besmette verleden/heden van de #zegetrein ging.

Het is gegroeid als een spontane gimmick en het werkte de juiste mensen op de zenuwen, vandaar dat ik het gecontinueerd heb.
Inigo 20 maart 2020 14:08
Klopt, onder burgers lijkt het er wel op dat deze crisis tot aardig wat verbroedering leidt. Aan de andere kant, die regimes die nu aan de macht zijn in China en VS...
bakfiets 20 maart 2020 14:37
met de huidige olieprijs, is schali olie niet rendabel, en kan Putin zijn economie ook niet meer redden, zeker spannende tijden.
opoeepo 20 maart 2020 14:39
Samenwerking? Ze belazeren hun eigen bevolking liever eerst.
Zojuist een item op MSNBC, waarin naar voren kwam, dat meerdere VS-senatoren, die als
lid van de gezondheidsraad werden geïnformeerd over de stand van zaken niet als eerste
hun achterban/inwoners informeerden, maar hun effectenmakelaars opdracht gaven voor
tientallen miljoenen aandelen te verkopen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2020 14:39 door opoeepo.
Frederik D. 20 maart 2020 14:44
Laten we toch heel voorzichtig zijn met allerlei samenzweringstheorieën. Ik ga hier niet elke samenzweringstheorie en elke suggestie tot een samenzwering weerleggen. Maar goed, anderzijds hebben de burgers recht op een transparante, hard werkende en humane overheid. De overheid zou zich dus beter moeten presenteren, het liefst zonder allerlei PR-bureautjes. smiling smiley
Clavan 20 maart 2020 15:27
Ik heb via een vriend, die heel wat Chinese collega's heeft in de wereldwijde effecten bussines, al flink wat app-jes en berichten mogen zien waar de chinezen uitleggen dat het virus een CIA uitvinding is om de Chinese economie te ontwrichten etc.
Van beide kanten zijn ze gewoon knettergek...
Horsie is back 20 maart 2020 15:38
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb via een vriend, die heel wat Chinese
> collega's heeft in de wereldwijde effecten
> bussines, al flink wat app-jes en berichten mogen
> zien waar de chinezen uitleggen dat het virus een
> CIA uitvinding is om de Chinese economie te
> ontwrichten etc.
> Van beide kanten zijn ze gewoon knettergek...

L'enfer c'est les autres.
Clavan 20 maart 2020 15:42
Horsie is back Schreef:

> L'enfer c'est les autres.

Ik vond ' Les Aventures de Rabbi Jacob ' beter.
Horsie is back 20 maart 2020 15:44
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
>
> > L'enfer c'est les autres.
>
> Ik vond ' Les Aventures de Rabbi Jacob ' beter.

Dat was geen boek, maar een uitspraak.
Frederik D. 20 maart 2020 15:56
Ik vermoed dat zulke samenzweringstheorieën vooral uit landen komen als China, Rusland en Iran en minder van "ons", al hebben we hier ook vele op hol geslagen complotgelovigen. Het fraaie van complotgeloofjes is dat ze elkaar tegenspreken. Volgens Chinese complotgeloofjes komt het huidige coronavirus uit de koker van de CIA en volgens sommige Amerikaanse complotgeloofjes komt het virus uit een lab in Wuhan, al of niet opzettelijk gemuteerd/gefabriceerd. Ik heb hier geen zin om in te gaan op zulke geloofjes. Daarvoor zijn andere, meer gespecialiseerde sites. Maar vooruit, een link naar Nature:
Artikel Nature
Inigo 20 maart 2020 16:44
Die mensen kunnen toch niet logisch nadenken dan? CIA zou een virus loslaten en vervolgens vrolijk de Amerikaanse grenzen lang openhouden en het ook in eigen huis binnenkrijgen (en vervolgens laten ontsporen voordat ze het gaan testen). Als je je dat wijs laat maken....
El Chaba 20 maart 2020 17:17
Beide landen zijn veel te sterk om de ander te kunnen verslaan en dat weten hun leiders zelf ook heel goed. Er is een hoop mis met hen maar suïcidaal zijn ze zeker niet. Ze hebben er echt geen enkel belang bij om een oorlog met elkaar te beginnen, dus dat gaat absoluut niet gebeuren, daar ben ik heilig van overtuigd.

Ik ben het wel met je eens dat de veroorzaker van al deze ellende, China, hier waarschijnlijk beter uit gaat komen dan het westen en de rest van de wereld. Heel zuur, maar helaas niet te veranderen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2020 17:20 door El Chaba.
Clavan 20 maart 2020 17:18
Meent U dat nu?
Frederik D. 20 maart 2020 18:05
Valse vlaggen en toneelspelers. Dat zie je zo. smiling smiley
Koppizoektwachtwoord 20 maart 2020 23:41
Top topic!
Bonusschoondochter door huisarts gediagnosticeerd als coronapatiënt, voelt zich doodziek. Bonuszoon (sorry voor die woorden) heeft al een paar dagen dezelfde klachten maar in iets mindere mate. Samen in thuisquarantaine dus. Mijn vriendin (toen wat kwakkelig) logeerde er begin vorige week, heeft nu corona-achtige klachten. Ik (longlijder (ABPA), een jaar geleden een hartoperatie gehad (voor Horsie: een ablatie), niet meer piepjong) werk vanaf volgende week thuis en voel me kiplecker. Maar mocht ik me hier hier tegen de tijd van de Vuelta al een paar maanden niet meer hebben laten zien dan weten jullie was er aan de hand is (was).
Sterkte allemaal, en bouw alsjeblieft die groepsimmuniteit gauw op.
Horsie is back 21 maart 2020 01:18
@Koppiezoektwachtwoord.

Mooie persoonlijke woorden. En Horsie maar denken, dat zijn boezemfibrillaties in het verleden hier toch geen indruk maakten. grinning smiley. Sterkte toegewenst voor iedereen.
punt 21 maart 2020 01:38
Geen enkele zorg om het coronavirus hier. Wel zorgen om het kuddegedrag en het gebrek aan denkvermogen. Wat me dan wel weer goed doet is het meeleven met de zwakkeren in de samenleving.

Maar weer even wat cijfers:

De Italiaanse gezondheidsauthoriteit heeft onderzoek gedaan naar de mensen die in Italie aan het coronavirus zijn overleden. Wat blijkt: 99,2% had onderliggende medische aandoeningen. 48,5% had er zelfs 3 of meer, 25,6% had er twee. De gemiddelde leeftijd van de overledenen is 79,5 jaar. Alle doden onder de 40 zijn mannen die al ernstige gezondheidsproblemen hadden.

Kortom, het zijn voornamelijk mensen met een zwakke gezondheid die aan het virus overlijden. Net zoals die elk jaar aan griepvarianten overlijden. Ter herinnering: elk jaar overlijden er tussen de 291.000 en 646.000 mensen aan de griep. Dat zijn over het algemeen niet gezonde, jonge mensen, maar mensen die al een zwakke gezondheid hadden. Natuurlijk nog steeds erg vervelend voor die mensen en hun nabestaanden, laten we dat voorop stellen. Maar het coronavirus is niets anders dan griepvarianten van voorgaande jaren.
Horsie is back 21 maart 2020 02:14
@punt

Kijk nu nog even naar een spannende film op mijn PC. Zag meteen, dat @Punt niet de moeite had genomen een reactie van Horsie aan te klikken. Soit.
Nu inhoudelijk. Cijfermatig zou je het zelfs met wat mitsen en maren eens met je kunnen zijn. Maar je vergeet één cruciale factor. Anders dan bij influenza (afgezien van het ontbreken van natuurlijke weerstand tegen het virus) sterven die zwakkeren aan ernstige ademhalingsproblemen, dus stikken uiteindelijk. Toch één van de allerberoerdste manieren om dood te gaan. Bij griep zullen ook zeker wel eens ouderen op de IC belanden, maar velen sterven over het algemeen behalve voor de directe nabestaanden een stille dood.

Dat is nu dus absoluut niet het geval en ook al schraap je het cosmetische, psychotische effect er van af. Er blijft een ongekende poel van ellende over.

Bij sommige website's moet je wel eens invullen, dat je geen robot bent. Zeker niet gezien!
Frederik D. 21 maart 2020 03:34
Sterkte, Koppi.
Frederik D. 21 maart 2020 03:35
(Maakte wel indruk op mij, hoor. Maar dat weet je best wel. smiling smiley )
punt 21 maart 2020 04:48
@Horsie

Wat je zegt klopt niet. Ook dankzij influenza sterven mensen aan ademhalingsziektes. Volgens de WHO tot 650.000 mensen per jaar:

[www.who.int]

Wel met je eens dat het een erg beroerde manier van dood gaan is.
D.R.E. 21 maart 2020 07:10
Persoonlijk alles goed in huizen D.R.E.. Dagelijks maak ik de gekte mee op mijn werk (filiaalmanager supermarkt). Ook via deze weg de oproep om in de supermarkt afstand te houden! Hellaas zie ik elke dag dat mensen het kopen van wc papier belangrijker vinden dan deze maatregel te volgen. Tot slot mega respect en waardering voor al mijn collega's die zich elke dag inzetten om de winkel weer vol en netjes te krijgen
Curzio 21 maart 2020 07:43
Klopt, en ik denk dat Europa dat nu ook zal vinden. Maar voor het land zelf zal het weer een splijtpunt worden.
Curzio 21 maart 2020 07:54
Het corona-virus kent wel degelijk een veel ernstiger beloop dan de meeste influenza-varianten (de Spaanse griep uitgezonderd). Het klinkt wel leuk om te zeggen dat mensen twee of meer kwalen hadden en dus al 'ziek' waren, maar geloof maar gerust dat die mensen zich niet als ziek beschouwden. Misschien diabetes en een keer een stent in het hart, dat zijn mensen die normaliter nog 20 jaar kunnen leven. En daarnaast moet je de impact niet onderschatten op het lichaam van mensen die wel ernstig ziek worden (5% van de bewezen besmettingen belandt op de IC!) maar niet overlijden. Het gaat niet alleen om mortaliteit, het sterftecijfer, maar ook om morbiditeit, de ziektelast. Beiden liggen bij corona aanzienlijk hoger dan bij influenza, ook bij relatief gezonde mensen.

En verder is het cruciale punt niet de individuele patient, hoe cru dat misschien ook klinkt, maar het systeem als geheel. We lopen serieus risico dat over 1-3 weken de zorg- en IC-capaciteit in geheel Nederland overschreden zijn en de negatieve neveneffecten daarvan zijn in potentie enorm.
Clavan 21 maart 2020 08:26
Sterkte daar. Fietsen(kijken) is dan maar bijzaak.
lodjan 21 maart 2020 08:59
Luijt 21 maart 2020 08:59
Hier en daar een prikje uitdelen, daar is een prikbord voor.
lodjan 21 maart 2020 09:11
Ik onderga het gelaten en heb er geen slapeloze nachten van. Natuurlijk maak ik me wel een beetje zorgen om mijn rond de 80 jarige ouders in Brabant. Een familielid en vriend in Brabant hebben Corona. Twee bruiloften waar ik heen ga in april en juni zullen wel niet door gaan.

Met werk ben ik erg druk en mis de koers dus (nog) niet. Al zal dat de komende zondagen wel anders zijn. Nu heb ik wel eindelijk weer kans om zelf te fietsen in droge en zonnige omstandigheden.
punt 21 maart 2020 10:52
Ik geloof niets gerust. Ik baseer mijn mening op feiten, op cijfers. Maak vergelijkingen tussen de nieuwe variant van het coronavirus en nieuwe griepvarianten van de afgelopen jaren voor we roepen hoe erg het allemaal is.

5 miljoen mensen in een jaar die ernstig ziek in het ziekenhuis worden opgenomen vanwege de griep. Maar daar hoor je nooit iets over.

De fout die veel mensen maken is dat we denken dat trends zich eindeloos door zetten. Er is een opwaartse of neerwaartse trend en we denken dat die zich bijna eindeloos door zal blijven zetten. Zonder stil te staan bij cycli, of bij de het normale patroon van groei, stagnatie, aftakeling. Het was bijvoorbeeld een van de redenen dat mensen in de jaren 70 dachten dat ze op de drempel van een nieuwe ijstijd stonden. Een aantal jaar met koudere temperaturen en men dacht dat dat wel zo door zou blijven gaan.
Luijt 21 maart 2020 11:24
"Mensen in de jaren 70".
Ik zet een punt achter dit citaat en voeg er slechts nog aan toe dat "mensen" (alleen nu misschien wat meer) nu weer denken dat de aarde steeds verder opwarmt.
Het is me wat met de "mensen".
Gelukkig, het blijkt te gaan om "cycli", waarop wij "mensen" geen enkele invloed hebben.

Kreeg gisteren nog wat beelden van vrienden uit Baselga, dat ligt in dat mooie fietsgebied rond Bergamo deze doorsnee griep heerst. Business as usual daar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2020 11:25 door Luijt.
Koppizoektwachtwoord 21 maart 2020 12:05
Stel er kiepert morgen een bus van een viaduct, bovenop de A12. Kettingbotsing, 16 doden. Redelijk heftig. Punt lijkt me zo iemand die dan de boel kan relativeren door te stellen dat er jaarlijks honderden mensen in het Nederlandse verkeer sneuvelen en er in Azië wekelijks een bus in het ravijn dondert.
Koppizoektwachtwoord 21 maart 2020 12:13
Thanks. Ook ik blijf er gelaten onder (maar ben niet eens zo diep van binnen wel bang).
Wat Curzio zegt: het hebben van een onderliggende ziekte doet je nog niet ziek voelen. In mijn geval: een bescheiden longontsteking zo eens per jaar na een verkoudheid of griepje, dan is het even wat minder. Maar verder niks aan de hand en ik lees nog zonder bril.
MarkV 21 maart 2020 12:25
Als we door die kettingbotsing het halve verkeer in Nederland stil leggen om te voorkomen dat er mensen in het verkeer omkomen dan klopt de vergelijking iets beter.
Curzio 21 maart 2020 12:25
Die vergelijkingen worden al uittentreuren gemaakt, alleen ze zijn niet terecht. Geen enkele viroloog in Nederland beweert dat corona en influenza van dezelfde proporties zijn. Over feiten en cijfers gesproken.

Ik leen even een stukje dat iemand anders schreef op een ander forum, en verder ben ik er ook wel weer klaar mee moet ik zeggen:

Dat de ene winter (bijv. 14/15 of 17/18 een oversterfte van 8 à 9 duizend laat zien en de andere, zoals de huidige, niet komt o.a. door de effectiviteit van het vaccin. Dat wordt ieder jaar opnieuw gemaakt op basis van een (ik zeg maar) intelligente gok op welke griepvariant(en) de komende winter zullen heersen. Die oversterfte is verspreid over ca 20 weken, dus gemiddeld 450 extra sterfgevallen bovenop de voor de winterperiode "normale" aantallen van 2700 à 2900. Dat begint dan met 100 extra per week piekt na een week of 12 even met 1000 extra per week en neemt daarna weer snel af. Dan gaat het voornamelijk om ouderen met een verzwakte conditie, zelden om ziekehuisopnames, laat staan IC. We zijn er aan gewend, we kunnen niet meer doen en het wordt ook niet meer dan dat.
Covid-19 veroorzaakt in een bepaald percentage ernstig longfalen (ongeacht de leeftijd) met veel meer ziekenhuis en IC opname. En voor een aantal mensen dat genezen uit de IC komt blijvende longschade.
Covid-19 lijkt ook zeer besmettelijk te zijn, meer dan griep. En we zijn nog maar net begonnen, we zitten in week 3.Het aantal doden is in één dag toegenomen met 30 tot 106. Dat betekent dat er per week 210 extra sterfgevallen zijn. Maar het blijft niet bij 30 per dag. We kunnen nu al met zekerheid zeggen dat de oversterfte ver over die van een griepgolf heen zal gaan. We maken ons dus vooral zorgen over het aantal sterfgevallen (en geinvalideerde genezingen) dat nog gaat komen, niet over de stand van de dag.
Horsie is back 21 maart 2020 12:42
punt Schreef:
-------------------------------------------------------
> @Horsie
>
> Wat je zegt klopt niet. Ook dankzij influenza
> sterven mensen aan ademhalingsziektes. Volgens de
> WHO tot 650.000 mensen per jaar:
>
> [www.who.int]
> -to-650-000-people-die-of-respiratory-diseases-lin
> ked-to-seasonal-flu-each-year
>
> Wel met je eens dat het een erg beroerde manier
> van dood gaan is.

Je bedoelt, dat je geen robot bent?
De Wet van de Grote Getallen laat zien, dat de individuele mens doorgaans geen sjoege heeft van deze wereld. Het brein kan immers niet verder tellen dan 150.
Maar de mensen, die voortijdig sterven als gevolg van ademhalingsziektes, sterven niet aan iets, dat ze net verkregen hebben.
Dus die vergelijking gaat behoorlijk mank. Dadelijk zeg je nog, dat het leven zelf de grootste ploert is, want dat heeft immers een sterftepercentage van 100.

Het enorme verschil met deze pandemie met zoiets als influenza, is dat iedereen besmet kan (zal) worden, totdat groepsimmuniteit is bereikt.
Dit virus is dus, zoals de Engelse taal zo mooi uitdrukt: indiscriminate. "Zonder aanziens des persoons". De HIV met zijn pakweg 30 miljoen doden (and counting) is voor de gemiddelde burger de ver van mijn bed show gebleven. De Homo Sapiens kon/kan immers het verschil zien met de Homo Homo Sapiens.

Ik heb het vaker gebruikt: Lies, big lies and statistics.

Nog een keertje Dylan. Het is Horsie maar.

There's 7 people dead on a South Dakota farm.
There's 7 people dead on a South Dakota farm.
Somewhere's in the distance there's 7 new people born.

Pas toen ik ouder werd, begon ik te beseffen hoe haunting deze laatste line is, maar voor jou, Punt, is dit gewoon -7 +7 = 0?
punt 21 maart 2020 12:50
De quote maakt al de fout door Covid-19 te vergelijken met de griep: "meer besmettelijk dan de griep". Covid-19 is de griep, of beter valt onder de griep paraplu, het is een griepvariant. De 450 extra sterfgevallen (en gevallen die ziekenhuisopname vereisen) komen niet bovenop de griepaantallen, maar voor een groot deel in plaats van oude griepvarianten. Wat dat betreft laten de sterftecijfers waar de quote het veel over heeft een bemoedigend beeld zien. Gemiddeld zijn er 146 per dag aan het nieuwe coronavirus overleden. In een aantal landen stijgt het aantal gevallen nog, in andere is het al aan het dalen. Bedenkende dat er gemiddeld tussen de 794 en 1770 mensen per dag aan de griep overlijden is de schade te overzien. Hoe erg ook voor de overledenen en hun nabestaanden.
Horsie is back 21 maart 2020 13:03
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> (Maakte wel indruk op mij, hoor. Maar dat weet je
> best wel. smiling smiley )

Refereerde aan de schaarse reacties, deels ook wel verklaarbaar door de klinische wijze waarop ik dat beschreef.
Vaag herinnert Horsie zich wel, dat er een paar reacties waren. Was jij daar ook één van?

Disclaimer: Eén van mijn stokpaardjes is om het aantal beroepen te tellen, dat hier op de prik over wielrennen leutert. Viroloog is daar bijgekomen, maar aan de andere kant zijn er trawanten, die beweren, dat Nederland geen 17 miljoen bondscoaches meer kent, maar 17 miljoen virologen. The undertaker sighs.
Maar een cardioloog ben ik hier nog nooit tegengekomen. grinning smiley
Horsie is back 21 maart 2020 13:10
punt Schreef:
-------------------------------------------------------
> De quote maakt al de fout door Covid-19 te
> vergelijken met de griep: "meer besmettelijk dan
> de griep". Covid-19 is de griep, of beter valt
> onder de griep paraplu, het is een griepvariant.
> De 450 extra sterfgevallen (en gevallen die
> ziekenhuisopname vereisen) komen niet bovenop de
> griepaantallen, maar voor een groot deel in plaats
> van oude griepvarianten. Wat dat betreft laten de
> sterftecijfers waar de quote het veel over heeft
> een bemoedigend beeld zien. Gemiddeld zijn er 146
> per dag aan het nieuwe coronavirus overleden. In
> een aantal landen stijgt het aantal gevallen nog,
> in andere is het al aan het dalen. Bedenkende dat
> er gemiddeld tussen de 794 en 1770 mensen per dag
> aan de griep overlijden is de schade te overzien.
> Hoe erg ook voor de overledenen en hun
> nabestaanden.

Deze pandemie staat factisch op plaats 16 aller tijden, maar qua impact langzamerhand misschien wel op plaats 1.
Frederik D. 21 maart 2020 13:21
Beste Paard van Stal

Men hoeft niet altijd direct te reageren. Men kan ook later in reacties laten blijken dat er begrip en medeleven is. Maar dat komt blijkbaar niet altijd goed over. Sorry dan.

Dit gaat niet alleen over mij. Er zijn hier zat mensen, waaronder ook rouwdouwers, die begrip en medeleven hebben. Dat blijkt een beetje tussen de regels door.

smiling smiley
Luijt 21 maart 2020 13:24
Hee daar D.R.E.
op naar de next episode met the motherfockin D.O. double G.
Hou je taai man!
valse trage 21 maart 2020 14:02
punt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Covid-19 is de griep, of beter valt
> onder de griep paraplu, het is een griepvariant.

U bent af.
valse trage 21 maart 2020 14:05
Heel veel beterschap en sterkte, Koppi!
Clavan 21 maart 2020 14:07
Nu pas? Ik ben gestopt met discussieren om het discussieren. Iemand die met feiten en cijfers over tafel komt kun je niks meer wijs brengen. winking smiley
valse trage 21 maart 2020 14:11
Hahaha, precies! Nee dat was hij inderdaad al lang.

Ik ben zelf ook te lui om al die zelfverklaarde recalcitrante genieën, danwel nuchtere - niet gehinderd door enige kennis van de materie - 'feiten'-Googelaars, van weerwoord te bedienen. Onbegonnen werk. Ze geloven maar wat ze willen geloven.
Curzio 21 maart 2020 14:11
Geen enkele zin die je hier hebt opgeschreven, op de laatste na, bevat een kloppende bewering.
Eqquipo 21 maart 2020 16:07
De Capo's al over? Cipressa in zicht? Hoe ligt de Poggio erbij?

Hoe het gaat tsja, hoe onbelangrijk dat wielrennen nu ook moge zijn, toch ook een cri de coeur; "Ik mis de de koers!!"
Eindhovuh 21 maart 2020 16:25
ton duk 21 maart 2020 17:27
Frederik D. 21 maart 2020 18:50
Goed. Met moeder en kind gaat het goed. Ik ben donderdag opa geworden. Niet mijn idee. Maar mij werd niets gevraagd. Goed dus, ik ben nu opa. Bij de bevalling in het ziekenhuis mocht alleen de vader als publiek aanwezig zijn. Moeder en kind zijn nu thuis. Ze hebben kraamzorg. En dat is goed. Maar zolang er kraamzorg is, mag er geen bezoek zijn, ook als de kraamzorg verlenende persoon niet aanwezig is. Dus oma en opa hebben het kind nog niet in levend lijfje gezien. Maar goed, er is internet en beeldtelefoon. Mooie foto's en mooie filmpjes. Mooi dat dit mogelijk is.
opoeepo 21 maart 2020 20:02
De timing had beter gekund, maar van harte gefeliciteerd.
El Chaba 21 maart 2020 20:53
Mooi Frederik, gefeliciteerd!
Inigo 21 maart 2020 21:26
@punt: Ga even een uurtje op de IC meelopen volgende week. Hou je een trauma voor het leven aan over.
Eindhovuh 21 maart 2020 21:30
Sub Culture 21 maart 2020 21:58
Anony 21 maart 2020 23:46
Luijt 22 maart 2020 00:46
Zo jong al opa, gefeliciteerd man!
merijntje mortirolo 22 maart 2020 01:02
-
Hoe oud is Frederik dan?

Ik was 43 toen onze kleine smurf geboren werd.

#opabaard
punt 22 maart 2020 02:21
Laten we samen gaan dan. Kunnen we ook vragen naar de historie van het coronavirus. Het coronavirus is al tientallen jaren oud. 13% van alle influenza-varianten is een coronavirus-variant. Covid-19 is een nieuwe variant van het coronavirus.
Kuiperberg 22 maart 2020 09:23
Ik ben nog blij dat ik een hond thuis heb. A. hij is vrolijk en B. lekker even naar buiten met de hond. Ik zag dat ze Spanje al geiten uitlieten om toch maar even te kunnen wandelen.

Ik denk steeds aan die plaat van De Dijk, je weet pas wat je mist als ze er niet is...Nou, we missen nu zoveel wat we eigenlijk als een vast ritueel in ons dag/week/maandprogramma hadden staan.
Het meest erger ik me aan een deel van mijn landgenoten - als ik die beelden zie op de markten en stranden in Nederland, dan vraag ik me echt af, waar zit je verstand?? Jan en Alleman staat verdomme vlakbij elkaar. Waar willen naar toe, dagelijks 600 of meer doden zoals in Italië. Italië is ons voorland, en ik was drie weken geleden nog in Rome. Was al behoorlijk rustig maar je voelde de komende dreiging toch wel. Nu is deze prachtstad verandert in een spookstad.

Ik verwacht dit hele jaar geen wielrennen meer. Zou mij verbazen als het wel gebeurt. Natuurlijk is er hoop, maar de realiteit is denk ik anders.
Clavan 22 maart 2020 10:10
Ik heb mezelf ook op de fiets verbaasd. Wat is er nu makkelijker om even alleen te gaan fietsen. Ik ben gisteren zoveel groepen tegengekomen van +10 mensen. Onbegrijpelijk.
valse trage 22 maart 2020 10:55
punt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laten we samen gaan dan. Kunnen we ook vragen naar
> de historie van het coronavirus. Het coronavirus
> is al tientallen jaren oud. 13% van alle
> influenza-varianten is een coronavirus-variant.
> Covid-19 is een nieuwe variant van het
> coronavirus.

Goed, omdat het zo makkelijk is, reageer ik toch.

Hoezo 'het' coronavirus is al tientallen jaren oud? Iemand met ook maar een heel klein beetje kennis van zaken zou gezegd hebben dat het coronavirus tientallen jaren geleden 'ontdekt'/voor het eerst beschreven is. Misschien is het wel miljoenen jaren oud. Ik heb in ieder geval geen idee. Het antwoord laat ik graag aan jouw Googlekunsten over. Misschien leer je nog wat.

Influenza en Corona zijn in de verste verte geen verwanten van mekaar. Even een korte check op Wikipedia leert dat ze genetisch en structureel compleet verschillend zijn. M.a.w. in lekentaal, het zijn 2 compleet verschillende pakketjes, die niet met mekaar hybridiseren:

- coronavirussen behoren tot de Coronaviridae en zijn positive-sense single-stranded RNA-virussen.
- influenzavirussen behoren tot de Orthomyxoviridae en zijn negative-sense single-stranded RNA-virussen.

Wat positive en negative sense RNA inhoudt, laat ik ook graag aan jou over, anders wordt het te lang. Het staat allemaal op Wikipedia.

- Er is tussen de virale fusion proteins geen sequence similarity (e.g. aminozuurvolgorde). M.a.w. alhoewel het coronavirus spike protein en influenza hemagglutinin dezelfde rol spelen in membraanfusie van het virus met de hostcell, en ook het mechanisme min of meer hetzelfde is, zijn ze niet verwant.

- Ik kan nog wel even doorgaan, maar heb geen zin meer smiling smiley

Waar heb je die nonsens vandaan dat 13% van alle influenza-varianten een coronavirus-variant is? Het zijn 2 verschillende apparaten.
Inigo 22 maart 2020 11:12
Juist. Laten we stoppen deze trol te voeden...
Sub Culture 22 maart 2020 11:23
Ik vind het inzetten op groepsimmuniteit wel een zeer riskant gegeven in NL.

Hier in België had ik nog liever strengere maatregelen gezien alhoewel ik tot mijn tevredenheid erg veel discipline zie, tenminste op basis van mijn beperkte actieradius.
Ik woon vlakbij enkele populaire natuurgebieden en zelfs met het mooie voorjaarsweer is het relatief kalm.
De politie is zichtbaar aanwezig en doet zijn werk.
Qua verhouding aangepaste bedden naar inwoners toe staan we hier op eenzame hoogte en heb ook veel vertrouwen in onze medische begeleiding.

Enige waar ik voor vrees is laksheid eens het aantal besmettingen in dalende lijn zal gaan.
Frederik D. 22 maart 2020 11:26
Ik ben iets ouder. Maar ook in mijn positie geniet ik van jullie felicitaties. smiling smiley

Zo'n geboorte, ach, je wist dat het ging gebeuren. En zo lang alles maar goed gaat, kan ik er mee leven dat ik de boorling niet lijflijk mag zien. Mijn vrouw kan dat iets minder. Maar zeker drie maal per dag is er digitaal contact. In elk geval, het pasgeboren kind lijkt veel op zijn vader.

Of het kind later gaat fietsen? Waarschijnlijk niet. Ik heb ook nog ergens een aantal nichtjes. Schatjes maar ik kon er geen Annemiekjes van maken. Oom F. vinden ze best wel aardig. Maar dat fietsen van hem, iets minder. smiling smiley Gekke jongens, wielrenliefhebbers.
Clavan 22 maart 2020 11:30
Groepsimmuniteit is nooit de inzet geweest van dit beleid maar een bijvangst. Nadeel is wel dat de mensen zich moeten houden aan de ‘regels’. Anders kom je nooit aan de spreiding.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2020 11:31 door Clavan.
Luijt 22 maart 2020 11:54
Geen flauw idee.
Koppizoektwachtwoord 22 maart 2020 13:42
Maar aardige jongens, over het algemeen.
Ook van hieruit nog de felicitaties!
Horsie is back 22 maart 2020 13:43
Horsie ziet het weer langs komen op zijn youtube lijst, niet qua wielrennen, want niet erg geneigd dingen terug te kijken, zelfs niet WK Baan.
Waar is Tjappie2 eigenlijk?

The fortune telling lady has taken all her things inside.

Toch een perfecte beschrijving (aan de vooravond) van een apocalyptische wereld.

In Buitenhof twee knappe koppen over virussen.

Urbanisatie/reizen (Frederik D. ?)/ecologische verstoringen als bijna een industrieel proces.
Maar vooral ook: de moderne mens accepteert steeds minder risico's in het leven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2020 13:43 door Horsie is back.
Tjappie2 22 maart 2020 14:40
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waar is Tjappie2 eigenlijk?

Tjappie2 is deze topic aan het doorploegen.

Wel mooi dat iedereen hier (al is het dan digitaal) een beetje naar elkaar omkijkt.

Om ook maar een duit in het zakje te doen: Ik merk dat dit hele gedoe me niet echt in de koude kleren gaat zitten. Normaal gesproken ben ik in de herfst/winter vaak al voor een wat langere periode wat somber (op een aanvaardbaar/dragelijk niveau hoor, daar niet van), en net op het moment dat ik meestal weer een beetje lekker in een ritme kom krijgen we die halve lockdown om onze oren. Dus qua timing is dat nogal vervelend en heeft het ook echt wel wat impact op mijn persoonlijk welbevinden.

Maar goed, ik ben (nog) ziektevrij, mijn naasten gelukkig ook en als ik die beelden van de IC's zie dan weet ik ook wel dat een beetje somberheid nou niet echt het grootste probleem is momenteel. Kortom: even de tanden op elkaar en hopen op betere tijden.
Horsie is back 22 maart 2020 15:10
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Waar is Tjappie2 eigenlijk?
>
> Tjappie2 is deze topic aan het doorploegen.
>

Mooi, dat je even reageert.
Frederik D. 22 maart 2020 16:13
Leve de gerania

Het virus dat ons thans teistert, komt uit China, althans voor zo ver mijn informatie reikt, en is via reizigers verspreid over de rest van de wereld. Reizen is dus een deel van het probleem, genaamd coronavirus, geworden. Over dat deel van het probleem hoor je nog weinig. Maar mijns inziens moet er wel gepraat worden over reizen als deel van het probleem.

Reizen was al problematisch. Het gereis draagt immers bij aan de opwarming van de aarde.

Bij alle ellende is er wel een klein beetje goed nieuws, namelijk dat er thans minder vervuiling en zo wordt geproduceerd dankzij het feit dat de economie voor een groot deel stil ligt.

Er zullen lessen uit deze ellende worden getrokken. Bijvoorbeeld dat er een proaktiever beleid inzake mogelijke virussen gevoerd moet worden. Bijvoorbeeld veel meer steekproefsgewijs controleren op mogelijke virussen, met name op linke plekken. En ook grotere noodvoorraden, bijvoorbeeld van mondkapjes.

En ik vind het terecht dat we steeds minder risico's accepteren. Maar dat is even een ander hoofdstukje.
Frederik D. 22 maart 2020 16:15
Sterkte en wijsheid toegewenst, Tjappie.
opoeepo 22 maart 2020 16:29
De mensheid heeft bewezen geen lessen te trekken uit het verleden. Zo zal deze periode van iets minder
vervuiling razendsnel gecompenseerd geworden, als deze crisis voorbij is, door - letterlijk - vol gas te geven
om de economie weer op gang te trekken.
De Nationale tekorten zullen de pan uit rijzen en bezuinigingen ons om de oren vliegen. Fake news zal ons
nog verder op het verkeerde been zetten en gevaarlijke populisten zullen hun kans grijpen.
Maar verder zie ik de toekomst wel met optimisme tegemoet, maar eerlijkheidshalve heeft dat ook wel
met mijn leeftijd te maken.

[www.youtube.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2020 16:40 door opoeepo.
Horsie is back 22 maart 2020 18:27
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------

> En ik vind het terecht dat we steeds minder risico's accepteren. Maar dat is even een ander hoofdstukje.

Helemaal niks op tegen, maar ik heb dat rijtje van grootste pandemieën in de geschiedenis eens bekeken en dan kun je niet anders veronderstellen, dat de mens zich in vroegere tijden er gemakkelijker bij neerlegde (moest leggen) in de betekenis van het noodlot en uiteraard het geloof.
opoeepo 22 maart 2020 18:35
Die leefde dan ook niet in de maakbare maatschappij.
Clavan 22 maart 2020 18:45
In Italie vandaag voor het eerst een mindere stijging van de geteste besmettingen en ook minder doden. Er wordt nu gesproken dat het weekend van 7 maart de besmettingen in Italie sky-high heeft doen toenemen. Hadden ze maar eerder het sociale leven min of meer op slot gedaan, wordt nu gezegd. Achteraf is het mooi wonen......
Zoals de italianen een sociaal volk zijn met hechte familie banden zijn de nederlanders een eigenwijs volk.
Nederland is het deze week de week van de waarheid.

Wat wil ik eigenlijk zeggen?
Sub Culture 22 maart 2020 18:52
Eerst maar eens de komende dagen afwachten in Italië, in het weekend is de doorstroming van cijfers al eens minder accuraat en kunnen verkeerde conclusies worden getrokken.
Maar ik hoop van harte dat ze daar het ergste achter de rug hebben.
Ik las eerder vandaag een theorie dat vooral de Europese wedstrijd tussen Atalanta en Valencia in de CL in Milaan een van de broeihaarden moet zijn geweest voor de spectaculaire uitbraak.

Hier in België is de verwachting dat er in de loop van volgende week 'resultaat' wordt verwacht van de maatregelen van de voorbije twee weken.
Klinkt mss ietwat luguber overigens maar als cijferfetisjist kom ik met al die cijfergegevens, grafiekjes en andere percentages wel ongelofelijk aan mijn trekken de voorbije dagen.

En trekken mag u bij wijlen letterlijk nemen ja.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2020 18:57 door Sub Culture.
Frederik D. 22 maart 2020 18:56
Moest neerleggen ... Maar niet van harte. De mens in het algemeen wil overleven, zowel nu als vroeger. Godsdienst is, dikwijls dan, een uiting van die overlevingsdrang: een hiernamaals proclameren om het hiernumaals voort te zetten. Misschien geldt wel dat wij tegenwoordig her en der laconiek met de dood omgaan want neem de ideologie van het voltooide leven. Maar wellicht duiken we nu te diep in de diepere existentiefilosofieën. smiling smiley
Clavan 22 maart 2020 19:04
* ik lees het nu inderdaad op de socials



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2020 19:11 door Clavan.
Frederik D. 22 maart 2020 19:15
Ik kom tot een cijfer van 3 tot 5 procent inzake het aantal sterfgevallen en het aantal besmettingen.
Nederland

-Het Robert Koch Institut (RKI) - het Duitse RIVM - heeft zaterdag 16.662 geregistreerde besmettingen met het coronavirus in Duitsland gemeld. Dat zijn er 2705 meer dan vrijdag. Het RKI meldt 47 doden.-
[duitslandinstituut.nl]
0,25%. Een tiende ongeveer van elders.

Wat zou de oorzaak van dit percentageverschil kunnen zijn, SB?
Sub Culture 22 maart 2020 19:22
Ligt het aan de volksgeest?

Nederlanders doorgaans wat eigenwijzer terwijl Duitsers gedisciplineerder in het leven staan, of zijn dat achterhaalde clichés?
Wat ik wel weet is dat ze in Duitsland enorm veel capaciteit hebben naar opvang van patiënten en ze het zich nu zelfs kunnen permitteren aan de Frans-Duitse grens zelfs capaciteit te verlenen aan Franse lotgenoten.

In België heb je ergens ook wel dat meer nederige, mss zelfs onderdanige, we zijn niet voor niks door talloze volkeren onder de voet gelopen doorheen de eeuwen 'oei de regering zegt dat we dit moeten doen, dan doen we dat maar zeker?'

In Duitsland en België zijn intussen al in beide landen ruim 260 mensen hersteld van het Coronavirus, terwijl dat er in NL nog maar 2 zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2020 19:23 door Sub Culture.
Koppizoektwachtwoord 22 maart 2020 19:42
Maar twee hersteld? Nee, het zijn er gelukkig veel meer. Het RIVM houdt het niet bij, maar alleen al rond Uden zijn er 30 hersteld, aldus [www.bd.nl]
Frederik D. 22 maart 2020 20:26
Er schijnen ook nog verschillende varianten van het virus te zijn. Althans dat las ik ergens.
Sub Culture 22 maart 2020 21:03
ah ok, ik beroep mij vooral op deze statistieken



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2020 21:04 door Sub Culture.
opoeepo 22 maart 2020 21:20
Johns Hopkins University meldt in Duitsland bijna 24000 besmettingen en 92 sterfgevallen.
Dat zijn de cijfers, die ook het RIVM hanteert.
Horsie is back 22 maart 2020 22:40
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er schijnen ook nog verschillende varianten van
> het virus te zijn. Althans dat las ik ergens.

Als jij elke dag van de week een iets ander jasje aantrekt, dan zeggen we toch ook niet dat we hier te maken hebben van Frederik D. varianten. smiling smiley
Hoor net Ab Osterhaus er ook iets over zeggen. Blijft over dat er maar één Corona virus werkzaam is.

Strategie, het toverwoord ook van vele wielrenners, wordt ook door voor ons de grootste doerakken, in alle uitbundigheid bedreven.
Op het allerkleinste niveau dus. Maar vooral onze hersens zijn ware meesters gezien hun complexiteit. confused smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2020 23:02 door Horsie is back.
Horsie is back 22 maart 2020 22:44
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> ah ok, ik beroep mij vooral op
> [url=https://www.worldometers.info/coronavirus
> ]deze statistieken[/url]

Dat is inderdaad de meeste uitgebreide maar is wel particulier en kan daardoor gemakkelijker communiceren.
Frederik D. 22 maart 2020 22:44
Frederik D. 22 maart 2020 22:46
0.4 procent versus 4 procent elders. Zeer opmerkelijk.
Andere Peter 22 maart 2020 22:49
Dat mortaliteitscijfer zegt maar heel weinig. Je kunt landen of verschillende virussen alleen maar goed vergelijken als er onder alle omstandigheden op dezelfde manier wordt omgegaan met tests. En dat is per definitie niet het geval. Zelfs in één land en bij één virus, verandert steevast het testbeleid, soms onder invloed van schaarste aan beschikbare tests of medisch personeel.

Als er een groter deel van de ogenschijnlijk gezonde populatie wordt getest (bv Zuid-Korea), dan valt het mortaliteitscijfer veel lager uit. Wie alleen de doden test, komt tot een mortaliteit van 100%. Wie iedereen op de IC test, zal op een hoger cijfer uitkomen dan wat we nu zien in bv NL. Wie 17 miljoen Nederlanders test, test ook de mensen die er helemaal niets van merken. Dan kom je op een lagere mortaliteit uit.

Dat verklaart dat je op zoveel plaatsen zulke grote verschillen ziet. Het mortaliteitscijfer zegt meer over het testbeleid dan over iets anders.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2020 23:17 door Andere Peter.
Andere Peter 22 maart 2020 23:03
Ook met dat hersteldcijfer is het vooral een kwestie van wie je in je populatie opneemt. Ik denk dat er al vele duizenden, zo niet tienduizenden in NL hersteld zijn. Als we aannemen dat de mortaliteit ligt tussen de 4% en 1%, dan kun je bij 179 doden (22/3) aannemen dat er al tussen de 5.000 en 18.000 zijn hersteld of zullen herstellen (wanneer noem je iemand eigenlijk hersteld?).

Een kennis van mij en zijn huisarts vermoeden (achteraf) dat hij Corona heeft gehad en dat hij (hopelijk) hersteld is. Carnaval gevierd in brandhaard. Alle symptomen gehad, zij het zeer mild. Gezonde vent van 38 jaar met goed immuunsysteem. Dus het is nooit kritisch genoeg geworden om te testen. Zelfquarantaine en social distancing.

Ik vermoed dat er in Nederland minder snel wordt getest. In Italië ligt die mortaliteit op bijna 10%. Dat lijkt mij niet echt zo. Het zorgsysteem heeft schaarse capaciteit. Waarschijnlijk zijn er nog veel méér mensen besmet, die (nog) niet getest zijn. En die worden pas getest als de symptomen zwaarder worden. Zulke zaken beïnvloeden dat cijfer. Daarom kun je denk ik moeilijk iets over de volksgeest zeggen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2020 23:09 door Andere Peter.
Horsie is back 22 maart 2020 23:07
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> 0.4 procent versus 4 procent elders. Zeer
> opmerkelijk.

Lies, big lies and statistics. Statistiek (primair Wiskunde) is in onze maatschappij een ware accelerator gebleken. Het is echter ook een bron van fake statistiek.
Dat geldt natuurlijk niet voor de beschrijvende statistiek, zoals het tellen van het aantal doden.
El Chaba 22 maart 2020 23:26
Horsie is back 22 maart 2020 23:33
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Precies!

Kijk ik naar de cijfers van het WHO (laatste reportdag, ze lopen achter), dan valt het steeds beter op, dat EUROPA het merendeel van geregistreerde besmettingen en doden (87 resp.89%) voor zijn rekening neemt. Zou het ook te maken kunnen hebben, dat Europa, toch heel lang het zelfverklaarde centrum van het universum, in de moderne tijd juist relatief weinig te maken heeft gehad met grotere virus uitbraken van allerlei snit?
valse trage 23 maart 2020 00:13
AP! AP! AP! Je heet dan wel AP en niet punt, maar dit zijn goede punten. Eensch kerel!
Horsie is back 23 maart 2020 01:08
valse trage Schreef:
-------------------------------------------------------
> AP! AP! AP! Je heet dan wel AP en niet punt, maar
> dit zijn goede punten. Eensch kerel!

Het dodental is de uiteindelijke uitkomst (outcome) van een vergelijking, maar welk aandeel al de hiervoor verantwoordelijke variabelen of zelfs onbekenden hebben in de totstandkoming van de vergelijking is met geen kwantumcomputer precies te berekenen. Dus we blijven vooralsnog in dikke mist door de tijd heen rijden. Maar niet te ontkennen valt dat we zelfs dan indicaties moeten hebben hoe ver het nog is, terwijl onderweg alle zeilen bijgezet moeten worden om zelfs maar op de weg te blijven. Dus de Chinezen hadden/hebben tot nog toe het recht aan hun zijde.

Maar AP is altijd wel interessant om te volgen, omdat zoals hijzelf wel eens gesteld heeft, graag out-of-the-box denkt.
Eindhovuh 23 maart 2020 10:26
Ik was 2 weken geleden (weekend 7 maart) in Hamburg. Met 45.000 mensen bij HSV en daarna met duizenden feesten op en om de Reeperbahn/St Pauli.
Ik geloof niet dat de Duitsers erg gedisciplineerd waren Sub.
Daar gaat de klap ook deze week komen vrees ik.
MarkV 23 maart 2020 10:44
Dichtbevolkt en veel reizende mensen.
De doorsnee Indiër, Chinees, Nigeriaan en zelfs Amerikaan is nog nooit in hun leven buiten hun land geweest, vaak zelfs niet uit hun staat/provincie.
In Europa gaat mede mogelijk gemaakt door absurd goedkope vluchten iedereen overal naartoe. In Nederland door de kleine afstanden tussen steden is het nog extremer. De reisbewegingen tussen verschillende populatiecentra zijn groter dan waar dan ook. We zijn het dichtst bevolkte land van de westerse wereld, op Monaco en wat eilanden a la Malta na.
Frederik D. 23 maart 2020 11:11
Van nu.nl vernam ik dat men in Duitsland veel meer test dan bij ons, ook vooral omdat daar men over tests beschikt en hier niet. Het aantal besmettingsgevallen is bij ons dus inderdaad een stuk hoger dan de officiële cijfers aangeven.

Mijns inziens hebben we betrouwbare cijfers nodig om het virus in te kunnen dammen. Maar zonder tests krijgen we die cijfers niet.

nu.nl
Frederik D. 23 maart 2020 11:12
Ik wil gewoon gewone cijfers.
Frederik D. 23 maart 2020 11:15
Reizen maakt meer stuk dan ons lief is. Dag Tui, Sunweb e.d. Gister nog op TV een reclame voor Turkish Airways gezien. Zijn vakanties naar Turkije dan nog mogelijk?
MarkV 23 maart 2020 11:46
SARS was ook een coronavirus, het is een verzamelnaam.

Net zoals er vele verschillende griep (Influenza) virussen zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2020 11:46 door MarkV.
Andere Peter 23 maart 2020 11:50
Ik zou zeggen: je hebt veel tests nodig om tot een andere strategie te komen dan total lockdown. Als je niet weet waar het zit, dan moet je ongeveer iedereen als besmet beschouwen. Wanneer gaan ze in hemelsnaam weer naar buiten in China?

Paradoxaal genoeg helpt veel testen dus vooral de economie een vangnet te geven in de apocalyps.

Nederland is vooral opmerkelijk in de combinatie geen total lockdown (maar er is natuurlijk best veel dicht) en niet extreem veel tests. Nederland (we hebben niet toevallig al zo lang Rutte) is nog steeds het anti-totalitaire land bij uitstek. 'Land wars van betutteling' zongen die gasten in 15 miljoen mensen. Geen regels, maar eigen verantwoordelijkheid, dat is onze primaire reactie. Zelfs hier. De ultieme test. Waar op het eerste gezicht een totalitair land als China in het voordeel is. ik weet ook niet of dat net wel of net niet goed gaat. Maar ik vind het wel mooi om vast te stellen.

Wat weer heel gunstig is in NL tov veel andere landen: het vertrouwen in de regering en de wetenschappers is groot. Dat is nu noodzaak hoor. Zet dat bv eens naast anti-wetenschapper Trump.



Trump on the cover of Newyorker magazine



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2020 11:52 door Andere Peter.
Andere Peter 23 maart 2020 11:54
Dichtbevolkt en veel reizende mensen

Exact! Dat is zijn meest bepalende factor in de verspreiding tot dusver.
Andere Peter 23 maart 2020 11:55
Die bestaan niet.
Horsie is back 23 maart 2020 12:11
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van nu.nl vernam ik dat men in Duitsland veel meer
> test dan bij ons, ook vooral omdat daar men over
> tests beschikt en hier niet. Het aantal
> besmettingsgevallen is bij ons dus inderdaad een
> stuk hoger dan de officiële cijfers aangeven.
>
> Mijns inziens hebben we betrouwbare cijfers nodig
> om het virus in te kunnen dammen. Maar zonder
> tests krijgen we die cijfers niet.
>
> [url=https://www.nu.nl/coronavirus/6039112/waarom-
> duitsland-veel-besmettingen-maar-een-laag-sterftec
> ijfer-heeft.html]nu.nl[/url]

In het weekend, dat in Brabant een steekproef onder verplegend personeel werd gedaan, was duidelijk, dat de controle weg was.
Wat vooral helpt is het terugdringen van het aantal personen, dat één besmet persoon kan besmetten.
Zonder actie zou de hele wereld in minder dan 3 maanden totaal besmet zijn (geweest).

Dus afstand van elkaar houden en andere hygiënische maatregelen zijn het effectiefst. Als je pech hebt kun je zelfs als hardloper besmet raken als je even vermoeid een leuning vastpakt, terwijl er al uren niemand daar is geweest. Loop je in een storm met windkracht 12, dan kun je het leven laten door een verdwaalde dakpan, die vele tientallen meters is gevlogen en op jouw hoofd tot stilstand komt.

Velen denken als de man, die van de Empire State Building afsprong en onderweg gevraagd hoe het met hem ging.; "So far, so good".

Maar testen moet je uiteraard niet laten, maar je moet ook zien te voorkomen, dat je daarmee een schijnzekerheid opbouwt.
Sub Culture 23 maart 2020 12:17
In principe is een leuning vastpakken geen probleem.
Op voorwaarde dat je die hand goed wast nadien alvorens die je gezicht aanraakt.
Dat is het ook het dubbele aan de vele mensen die ik nu in de supermarkt met handschoenen aan de winkelkar zie, wat maakt het uit als je je met je handschoen in het gezicht wrijft, krabt?
Frederik D. 23 maart 2020 12:19
Frederik D. 23 maart 2020 12:22
Die bestaan wel. In Nederland leven er zoveel vrouwen en zoveel mannen . De gemiddelde lengte is .... Enzovoort. CBS dus. smiling smiley Op grond van harde cijfers kun je eventuele trends ontdekken of, iets voorzichtiger, voorzichtig postuleren.
Horsie is back 23 maart 2020 12:42
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die bestaan wel. In Nederland leven er zoveel
> vrouwen en zoveel mannen . De gemiddelde lengte is
> .... Enzovoort. CBS dus. smiling smiley Op grond van harde
> cijfers kun je eventuele trends ontdekken of, iets
> voorzichtiger, voorzichtig postuleren.

Uiteraard, maar ze zijn niet absoluut. Maar als jij als bevolkingsteller voor de spiegel staat en je ziet maar één Frederik D. dan schrijf je op: één ex. Homo Sapiens.
Frederik D. 23 maart 2020 14:01
Ja. Maar elk coronavirus kan weer voorkomen in diverse stammen. Althans dat las ik ergens. Maar goed, ik moet dus mijn bron opzoeken en goed weergeven. Nu roep ik maar wat. Sorry.

Maar hier een bron:
New Scientist



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2020 14:10 door Frederik D..
Horsie is back 23 maart 2020 14:16
Zie het videootje van shorttracker Knegt langs komen en hoe hij al lachende de afstand van 1,5 meter tot de interviewer afmeet.

Het is al weer enige tijd geleden, maar mijn zieke en te snelle schildklier moest uitgeschakeld worden en gezien o.a. mijn leeftijd moest dat meteen raak zijn, want het radioactieve jodium-131 (afhankelijk ook wel van de dosering neem ik aan, niettemin) kan maar één keer per half jaar gebruikt worden.

Elke dag werd er door een laborant met een stok op twee manieren de actieve stralingsdoses in mijn lichaam gemeten. Hij had eerst een gesprek op gepaste afstand, maar omdat die afstand voor een gesprek, in elk geval voor mij, wat groot leek, deed ik, niet gehinderd door enige kennis en besef, een stap naar voren.
Nooit heb ik iemand zich zo snel zich van Horsie zien distantiëren grinning smiley.

Destijds werd ik na 9 dagen quarantaine weer de wijde of is het weidewereld ingestuurd.

Hashtag: Social Distancing.
Andere Peter 23 maart 2020 15:38
Ik snap wat je bedoelt. Maar twijfel altijd aan alle cijfers. onderzoek altijd wat de bron is, wat de populatie is.

Zelfs zoiets simpels als gemiddelde lengte is aan verandering onderhevig. Populatie en meetmethoden zijn van belang. Regionale verschillen. Leeftijdsverschillen. Oude mensen krimpen weer ietsje. Verschillen naar welvaart/welstand. Als er door Corona uiteindelijk 10.000 mensen overlijden, waarvan 90% 80+ is, dan neemt de gemiddelde lengte in NL door Corona toe... Maar daarmee zijn de overlevenden niet langer geworden.

Uiteraard is er minder onzekerheid dan bij bv corona-mortaliteit.
Frederik D. 23 maart 2020 17:45
Ook hier is mijn reactie: uiteraard. smiling smiley
Frederik D. 23 maart 2020 17:46
Toch wel heftig.
Horsie is back 23 maart 2020 17:59
RIVM publiceert voor het eerst, denk ik, een epidemiologische analyse.

De categorie 55-59 jaar heeft het grootste aantal geregistreerde besmettingen, één persoon is overleden. Tot aan deze categorie is iedereen nog in leven.
Daarna neemt de kans op overlijden met elke categorie onmiskenbaar toe. Besmettingen vrouwen en mannen nagenoeg gelijk, mannen overlijden aanmerkelijk vaker.
Koploper qua onderliggende aandoeningen zijn long- en hartziekten, diabetes. Immuun deficiëntie en zwangerschap lijken daarentegen redelijk veilig.

Disclaimer: Sommigen zijn meer gelijk dan anderen. Sanne en Lieke kregen een balk voor in de huiskamer. # Ongekend. smiling smiley
Horsie is back 23 maart 2020 18:50
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch wel heftig.

Tijdens de quarantaine heb ik me wel vermaakt. Erger was de aanloop er naartoe een aantal maanden eerder, toen door de lamlendigheid van het ziekenhuis, ik veel eerder te maken kreeg met een relaps van de schildklierziekte dan verwacht (ondanks mijn waarschuwingen), doordat "men" was vergeten, de abnormale hoeveelheid TSH anti-stoffen in de beginfase in de diagnose mee te nemen. Dus 6 weken wachttijd teneinde te kunnen signaleren, wat de schildklier nog in petto had, was daarmee een no-go area.

Du moment, dat ik ze van de ernst van de situatie overtuigde, kreeg ik in de apotheek een syncope tijdens wel zeker een acute aanval van boezemfibrilleren.
De ECG grafieken een paar uur later zagen er dan ook niet uit. Er kon geen cardiale oorzaak voor de syncope worden gevonden en na 30 uur mocht ik weer naar huis. Hondsberoerd mede als gevolg van de onderligggende urineweginfectie. Later heb ik het schriftelijke dossier aangevraagd en kon ik als een astronoom terugkijken naar de oerknal of in elk geval bijna. Buitengewoon leerzaam.

Op basis van dat dossier heb ik later de anamnese van die dag "onderuit geschoffeld".
Heb daar geen vrienden, wel een vriendin, die me, terwijl ze met een patiënt achter een gordijn bezig was. mij sommeerde niet zo vals te zingen.
In die tijd draaide ik namelijk o.a. Joe Cocker's With the Help of my Friends. grinning smiley
Frederik D. 23 maart 2020 19:41
Ik geef je een smiling smiley . Niet omdat ik het bagatelliseer. Maar omdat ik je bericht opsla in mijn geheugen. Glimlachende empathie. Voor zo ver dat iets betekent.
Frederik D. 23 maart 2020 19:56
Sanne en Lieke? Ik ben uitgekeken op de Sannes. Sanne, wat een inauthentieke naam. Echt, dan liever een jochie met de naam Sue. En Lieke? Is zij een calvéniste? Lieketje.
Horsie is back 23 maart 2020 20:34
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sanne en Lieke? Ik ben uitgekeken op de Sannes.
> Sanne, wat een inauthentieke naam. Echt, dan
> liever een jochie met de naam Sue. En Lieke? Is
> zij een calvéniste? Lieketje.

Dit is ongekend. Sanne en Lieke Wevers natuurlijk, tweeling, waarvan de een, Sanne, een gouden olympische medaille heeft op de evenwichtsbalk.

Dit gaat vooralsnog niet meer gebeuren. IOC lid Dick Pound heeft al tegen USA Today laten lekken, dat uitstel OS onvermijdbaar is.
USA Today gaat er kennelijk al van uit, dat uitstel tot 2021 zal plaatsvinden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2020 20:39 door Horsie is back.
Ulrich A. Boschwitz 24 maart 2020 07:26
Ik hoop dat de corona crisis ons noopt tot nadenken. Is de geglobaliseerde wereld en de neoliberale inrichting van onze samenlevingen wel zo ideaal? Neoliberalisme steunt op uitbuiting van arbeid (dalende AIQ) en onze planeet met het Antropoceen tot gevolg. Het neoliberalisme is niet alleen als ideologie inferieur (Bas Jacobs: “De belofte van het kapitalisme wordt niet ingelost. De overheid heeft sinds de jaren tachtig alle recepten van het kapitalistische boekje opgevolgd: lagere belastingen, minder herverdeling, kleinere overheid, liberalisering en flexibilisering van de arbeidsmarkt, financiële sector en kapitaalverkeer en meer internationale vrijhandel. Maar de groei van het bbp en de arbeidsproductiviteit zijn in die periode alleen maar gedaald. ”) maar misschien schadelijker heeft ook de rechts-populistische reactie uitgelokt.

Quote

Corona: Geen binnendringer
Dit is de normale orde

De maatregelen tegen corona zijn veelal identiek aan de maatregelen waar klimaatactivisten al decennia om vragen: minder verplaatsing, minder werken, minder uitbuiting van de planeet. Ineens kan het wél.

Bram Ieven en Jan Overwijk
18 maart 2020

We zien twee kaarten van China. Op de linkerkaart, van begin januari 2020, zien we hoe oranje stikstofwolken zich uitstrekken over het land. Op de rechterkaart, van anderhalve maand later, zijn diezelfde wolken verdwenen. Wat is er gebeurd? Het was de Franse wetenschapsfilosoof Bruno Latour die deze satellietbeelden deelde in een tweet en erop wees dat een virus de politieke maatregelen wist af te dwingen die de Chinese staat aanvankelijk voor onmogelijk hield. Het rechterplaatje toont namelijk een China na het stopzetten van intensief verkeer, als gevolg van de quarantaine die de Covid-19-pandemie moest indammen.

Latour heeft gelijk. Het coronavirus is net als de mensen en instituties in ons ecosysteem een echte politieke actor. Maar we moeten veel verder durven gaan: we moeten ook kijken welke rol ons politieke systeem zelf speelde in het tot stand brengen van deze nieuwe actor.

In een mondiale economie die steeds dieper ingrijpt in het ecosysteem, is het niet verwonderlijk dat er nieuwe virussen opduiken die vervolgens razendsnel van de ene naar de andere kant van de wereld migreren. Anders dan we geneigd zijn te denken, is daar helemaal niets ‘puur natuurlijks’ aan. Niet alleen de snelheid waarmee het virus zich verspreidt wordt gedreven door de economische globalisering en geleid door sociaal-economische ongelijkheid. Dat geldt ook voor de manier waarop virussen zoals Covid-19 in onze maatschappij terechtkomen. Zoals de bioloog Rob Wallace, auteur van Big Farms Make Big Flu, onlangs fijntjes opmerkte: naarmate we ons bewegen richting een planeet waarop oerbossen en millennia oude ecosystemen moeten wijken voor geïndustrialiseerde landbouw, en de handel in wilde dieren exponentieel toeneemt, zullen de ‘ziekteverwekkers die tot nu toe onder controle werden gehouden door de ecologie van het woud vrijkomen en de hele wereld bedreigen’.

Het is deze catastrofale verwikkeling van mondiaal kapitalisme en ecokolonialisme die ons zowel de urgente ecologische dreiging van het coronavirus heeft opgeleverd als de bredere klimaatontwrichting die al het leven op deze planeet bedreigt.

Dat inzicht dwingt ons om op een andere manier over de coronacrisis na te denken dan we tot nu toe hebben gedaan. Het is namelijk een illusie om te denken dat dit virus een indringer is die ons van buitenaf bedreigt.

Dat is echter wel hoe er tot nu toe over het coronavirus wordt gedacht. President Donald Trump noemde het een ‘foreign virus’ en vervolgde met een sluiting van de grenzen. Het is typerend voor de gefixeerdheid op het buiten en op de Ander die ook onze politiek al twintig jaar in een wurggreep houdt. Het virus wordt verbeeld als een indringer, een bioterrorist die ‘onze manier van leven’ tijdelijk maar radicaal verstoort. Dus in plaats van het virus te begrijpen als een politieke actor die voortkomt uit de manier waarop we het ecosysteem verregaand beïnvloeden, in plaats van te concluderen dat dit virus letterlijk en figuurlijk een mutatie is in het mondiale neoliberaal kapitalisme, presenteert de politiek het als een externe vijand.

Maar het virus is niet de afwijking of het monster: het toont alleen de monsterlijkheid van business as usual.

De maatregelen die de overheid aanvankelijk nam vielen bovendien volkomen binnen de neoliberale orde en gingen helemaal uit van het idee dat Covid-19 een indringer is waar we zelf geen enkele schuld aan hebben. Eerst was er het volstrekt vrijblijvende en geïndividualiseerde appèl: was je handen en ga verder met werken en consumeren. Daarna trof de regering stapsgewijs meer omvangrijke maatregelen, die de productie echter zo veel mogelijk moesten ontzien.

De scholen zijn inmiddels dicht, de horeca heeft de deuren gesloten en niet-vitale activiteiten zijn gestaakt. De ernst van de situatie is doorgedrongen. Maar nog steeds zijn we niet bereid om werkelijk op een andere manier over dit virus en onze verhouding tot het ecosysteem te denken. ‘Nederland is nu een patiënt’, verklaarde premier Mark Rutte. De maatregelen vormen kortom een uitzonderlijke behandeling om het virus koortsachtig uit het maatschappelijk lichaam te verdrijven. Het doel is de binnendringer weer buiten te sluiten en de normale orde te herstellen.

Het probleem is alleen: dit is de normale orde, maar dan in extremis.

Natuurlijk is het niet toevallig dat deze neoliberale strategie de politieke bestrijding van het virus zo veel mogelijk privatiseert en kapitaalaccumulatie wil beschermen tegen de uitval en weigering van arbeid. Het leidmotief van de neoliberale politiek is altijd al geweest om werkelijk politiek handelen, gebaseerd op collectieve solidariteit, zo veel mogelijk in te dammen. Net als het virus zijn politiek en democratie bovenal een bedreiging voor de marktorde. Friedrich Hayek, de oervader van het neoliberalisme, liet er geen misverstand over bestaan: ‘De politiek moet worden onttroond’, schreef hij in Law, Legislation and Liberty (1979). De afgelopen decennia werd het leeuwendeel van ons politieke bedrijf door dat devies geleid.

Elke poging tot een omslag in ons politieke denken, elke poging om de urgentie van de klimaatcrisis of de mogelijkheid van een solidair handelen te doen landen bij de bestaande politieke orde, werd smalend weggelachen. Van links tot rechts, het was altijd weer: there is no alternative. Ook pvda’er Jeroen Dijsselbloem liet bijvoorbeeld weten de neoliberale begrotingsregels als metafysische noodzaak te zien: ‘Ook zonder vvd zou ik bezuinigen.’

Maar klopt dat wel, dat er geen alternatief is? Paradoxaal genoeg werpen de maatregelen die nu genomen worden om de coronapandemie in te dammen een heel ander licht op de zaak.

Experts lijken het over één kwestie eens te zijn: sociale isolatie is de enige en beste manier om de verspreiding van het virus in te dammen of te vertragen. In praktische zin betekent dit dat een van de belangrijkste levensaders van onze economie tijdelijk moet worden afgesneden, of volkomen herdacht moet worden: de gestroomlijnde werkdag van negen tot vijf.

Dat leidt tot scenario’s en adviezen die verstrekkende gevolgen hebben voor het sociale leven, dat nu in verregaande mate wordt stilgelegd. Dit is niet enkel een historisch unieke situatie. Het is welbeschouwd ook een uniek moment voor het herdenken van onze politieke situatie. De maatregelen die nu worden genomen, zijn immers in veel opzichten identiek aan de maatregelen waar klimaatactivisten al decennia om vragen: minder verplaatsing, minder werken en minder exploitatie. Kortom: het terugdraaien van de eeuwige economische groei om op die manier de ontwrichting van het klimaat een halt toe te roepen, juist door werkenden te emanciperen.

De afgelopen weken zagen we dat wat altijd als onmogelijk werd voorgesteld, nu wel degelijk mogelijk blijkt. We zijn in toptempo omgeschakeld naar een flexibeler werkregime waarin thuiswerken de regel is en waarin mensen potentieel weer meer controle krijgen over hun eigen tijd. We accepteren ook met z’n allen dat er minder gewerkt zal worden. Iedereen lijkt bereid dit alles boven op een aantal persoonlijke maatregelen in acht te nemen, om op die manier als maatschappij een wezenlijk verschil te maken. Hier wordt als nooit tevoren duidelijk dat de organisatie van ons werk een door en door politiek en ecologisch thema is. En het is precies deze herinrichting van werk die nodig is om deze kleine ecologische crisis het hoofd te bieden, die ook nodig is om de grote ecologische ineenstorting te bestrijden.

Als de situatie maar als urgent beleefd wordt, blijken de sociale maatregelen die vanuit progressieve bewegingen al lang geëist worden plots wel degelijk haalbaar. Op Twitter worden volop overzichten bijgehouden van wat er nu allemaal mogelijk blijkt in de Verenigde Staten. Een lukrake greep: politie van Louisiana zet tijdelijk geen mensen meer uit hun huis, Detroit sluit water weer aan voor wanbetalers, telefoonmaatschappijen sluiten de komende zestig dagen niemand meer af, bedrijven regelen betaald ziekteverlof voor werknemers. Het zijn levensnoodzakelijke maatregelen voor economisch kwetsbare groepen. Ze zijn mogelijk als de urgentie maar duidelijk is.

En het is helaas ook echt nodig. Want ook in Nederland bleek de afgelopen week hoe ontzettend kwetsbaar vele groepen in onze samenleving zijn geworden door decennia van neoliberaal beleid. Steeds meer mensen hebben een nulurencontract, werken met flexibele of tijdelijke contracten, of werken als zzp’er. Het zijn beproefde methodes om bedrijfsrisico’s af te wentelen op de werknemers. Het feit dat deze precaire arbeiders nu met de gebakken peren zitten is daarom een feature, geen bug. Minister van Economische Zaken en Klimaat Eric Wiebes laat echter laconiek weten dit als een eigen risico te zien: werknemers met flexibele contracten hebben die toch zelf afgesloten? Het staat in schril contrast met de welwillendheid waarmee zijn kabinet luistert naar de smeekbeden van grootvervuiler klm.

Tegen het neoliberalisme hebben we geen indamming, maar juist een uitbraak van politiek nodig. De coronapandemie is een menselijke en maatschappelijk tragedie, maar juist in dat opzicht kan het ook een echt omslagpunt zijn. We moeten deze gebeurtenissen politiseren. Door in de bestrijding van Covid-19 verregaand te leunen op solidariteit heeft de neoliberale politiek de deur op een kier gezet. We vangen een eerste glimp op van wat mogelijk is. Het komt er nu op aan om de deur in te trappen.

Dat doen we om te beginnen door anders na te denken over de verhouding tussen onze maatschappij en ons ecosysteem. We kunnen het ons eenvoudigweg niet langer veroorloven om dat ecosysteem als een buitenstaander en indringer te zien, waar we ondertussen eindeloos op kunnen vrijbuiten. De uitbraak van het coronavirus vraagt om een andere houding. Zoals Bruno Latour al duidelijk maakte: ons ecosysteem is in al zijn complexiteit een politieke actor die net zo’n wezenlijk deel uitmaakt van onze samenleving als de gemiddelde burger dat doet. Cultuur en natuur staan dus niet tegenover elkaar, maar zijn onherroepelijk met elkaar vervlochten.

Zoals het coronavirus deel uitmaakt van onze samenleving, zo is de manier waarop we ons gemeenschappelijk leven en werk organiseren onlosmakelijk verbonden met een veelomvattender ecosysteem. Het is de grote les die we uit deze ecologische catastrofe moeten trekken. Willen we dus ontsnappen aan de neoliberale indamming, dan moeten we onze democratische en politieke macht inzetten om twee thema’s met elkaar te verbinden: onze verhouding tot het ecosysteem en de organisatie van leven en werk daarbinnen. Concreet betekent dit een grootschalige transformatie van onze samenleving, via wat in de Verenigde Staten de Green New Deal heet en wat wij het Ecosociaal Deltaplan willen noemen. Geen bail-out van het grootkapitaal, maar van werkenden en van de planeet. Oftewel, omvangrijke publieke investeringen om onze samenleving klimaatneutraal te maken, terwijl we de baten en lasten daarvan eerlijk verdelen en een alternatieve organisatie van arbeid realiseren.

De Covid-19-pandemie maakt duidelijk dat het kan. En als we het doen, kan het neoliberaal kapitalisme als een stikstofwolk boven ons land wegwaaien.

Bram Ieven is universitair docent aan het Leiden University Centre for the Arts in Society. Jan Overwijk is promovendus sociale filosofie aan de Universiteit van Amsterdam
Clavan 24 maart 2020 08:49
Bram Ieven is toch de partner van Aafke Romijn?
Horsie is back 24 maart 2020 13:15
@Ulrich, bedankt voor het plaatsen, terwijl je geen letter hebt toegevoegd. Zéér lezenswaardig. De Homo Economicus, waarvan die ene kuif nog wel het meest extreme voorbeeld is (God schreeuwt al jaren tevergeefs, waar is je tax return?), dacht dat de Homo Filosophicus al uitgestorven was.
De Homo Ludens krijgt het nu natuurlijk het hardst voor zijn kiezen.

Als er een zondebok aan te wijzen valt, dan is het waarom is de olympische sport van dansen op de vulkaan niet al lang verboden?

In de VK werd heel inzichtelijk een analyse gegeven voor wie de risico's het grootst zijn en dus ook om te sterven. En ineens kwam het bij me boven.
Deze ziekte heeft alle kenmerken van acuut ernstig hartfalen. Het syndroom (geen ziekte als zodanig) hartfalen slaat op het toenemende onvermogen van het hart bloed aan te zuigen en weer door te sluizen naar de rest van het lichaam, alle organen. Hartfalen wordt als term vaak verkeerd gebruikt, ook in kranten.

De prognose is net zo ernstig, zo niet veel ernstiger, want 50% sterft binnen een maand en is daarmee dodelijker dan vrijwel alle kankersoorten.
Aan hartfalen gaat heel zelden iemand van onder de 50 dood. De dodelijke spiraal begint vooral vanaf de 70.

Ik heb in mijn leven maar ongeveer 5 minuten gevoeld wat het is om acuut ernstig hartfalen te hebben. De laatste kilometer op weg naar de huisarts, nog geheel onwetend wat er met me aan de hand was. Ik voelde me ineens als Victor Campenaerts in zijn laatste ronden van het WUR in Aguascalientes, met het grote verschil, dat ik nog niet veel inspanning had gedaan. Bij boezemfibrilleren gaan de boezems zodanig te keer, dat deze praktisch niet meer van hun plaats komen, met als gevolg ook ontregeling van de kamers, van waaruit het bloed uiteindelijk weer het lichaam in moet worden gepompt.

Aan het hebben van een hartgerelateerde aandoening had ik op dat moment nog niet eens gedacht. De bekende bias.
Toen iemand mijn kapper vertelde, dat ik een hartaanval had gehad. had hij hem ook nog net niet uitgelachen. De term hartaanval klopte uiteraard ook niet.

Toen ik later mijn medisch dossier van heden naar verleden terug las, concludeerde ik, dat op dag 4 feitelijk al werd geconstateerd, dat de brand meester was.
Enkele uren na opname in het ziekenhuis aan de monitor gelegen, irriteerde ik de dienstdoende cardioloog dusdanig, door nadat ze had uitgelegd, dat er sprake was van hartvergroting (thorax), niet deemoedig knikte, maar heel laconiek vroeg Hoeveel cc dan? Ik had daarbij de 1700cc in gedachten, ooit gemeten bij Rik van Steenbergen. grinning smiley

Bij de MRI, 8 weken later, bleek mijn hart in rust welteverstaan, nog steeds 11,1 liter bloed per minuut rond te pompen (74 x 150ml).
Dit als gevolg van een compensatiemechanisme, dat vernoemd is naar Frank Starling. Op den duur wordt dit natuurlijk fataal.
Ter vergelijking: Chris Froome heeft bijvoorbeeld in uiterste inspanning 150*40 ml=6000ml/70=85,7ml/kg/min. zuurstof nodig, vereist 30 liter bloed.

Deze ontboezeming moest ik even kwijt.
Ter leering ende vermaeck.
Luijt 24 maart 2020 13:26
Blijkens dit topic "Hoe gaat het met jullie" beschikken we hier op het forum over een aantal lieden dat het toch beter weet dan menig wetenschapper. Geruststellende gedachte.
shake 25 maart 2020 19:49
Mooi om te zien dat dit topic meer posts heeft en bekeken is dan menig ander koerstopic van de afgelopen maanden. Toch ook veel goed nieuws gelezen over nieuwe opa's en jarige wielerzonen. Hopelijk wordt het een mooie tweede seizoenshelft met de Ronde van ItSpaFra en veel Vlaamse koersen. Groeten vanuit Eindhoven
Eddy Veen 25 maart 2020 23:52
Over jarigen gesproken: Wilco, gefeliciteerd met je 29ste!
Eddy Veen 26 maart 2020 12:07
Voor wie nog een uurtje vrij heeft: [www.ad.nl]
Clavan 26 maart 2020 18:12
Puck Moonen doet het nu met onze bmx-er Twan van Gendt. Hij heeft veel ervaring met heuvels dus dat komt wel goed.
Horsie is back 26 maart 2020 19:21
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Puck Moonen doet het nu met onze bmx-er Twan van
> Gendt. Hij heeft veel ervaring met heuvels dus dat
> komt wel goed.

U bedoelt wellicht: Well, If "I" die on top of the hill, and if "I" don't make it, you know my baby will

Uit de "huillende en lachende zegetrein".
Horsie is back 27 maart 2020 14:06
Het is me het dagje wel. De Wereld Draait na vanavond niet meer door. Bill Gates op CNN en dan ook nog iemand die met Murder Most Foul (een song van bijna 17 minuten over en rond de moord van JFK) het Youtoep kanaal opslingert. Aan de andere kant kon deze dag, alhoewel het Corona landschap in deze wereld erg verschillend van karakter is, wel eens de eerste dag zijn, dat de wereld (de vergelijkingen van niet alleen Horsie hinken) iets meer lucht begint te krijgen.
Horsie is back 27 maart 2020 22:25
Zag net op youtube weer REM's Everybody hurts (voor een plaat uit 1992 buitengewoon veel views). Het meeste wat je altijd van de video bijblijft is het surrealistische SF-deel, waarin 400 mensen feitelijk in lockdown in een auto op een snelweg toch maar uitstappen en uiteindelijk in het niets verdwijnen. De muziek is prachtig en je zou het een mooie smartlap kunnen noemen, maar met name dat ongrijpbare slot doet je twijfelen, zeker in deze tijden.
Horsie is back 27 maart 2020 22:25
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2020 22:25 door Horsie is back.
Andere Peter 28 maart 2020 12:03
Het idee van wetenschap is nu juist dat je het altijd beter kunt doen. Daar helpt een forum bij. Ik zie overigens niemand die het beter weet dan menig wetenschapper. Ik zie een uitwisseling van beelden, verwachtingen, overtuigingen. Dat staat niet haaks op wetenschap, dat maakt er zelfs onderdeel van uit.
Frederik D. 28 maart 2020 19:53
Afgezien van een enkeling is iedereen hier er toch wel van doordrongen dat het woord aan de wetenschap is. Ook AP zegt dat. Maar ik zeg het nog maar eens omdat ik ook jou zeer serieus neem en aldus gaarne met jou in gesprek blijf.
Luijt 28 maart 2020 20:46
Dank voor de broodnodige duiding
Luijt 28 maart 2020 20:50
Goeie tekst opa. Ik probeer meestal ook wel met iedereen in gesprek te blijven, maar niet zelden loopt men toch weg. Jammer is dat.
Luijt 28 maart 2020 20:51
Het oudere werk van REM is beter.
Andere Peter 29 maart 2020 14:11
Ik begreep dat 'It's the end of the world as we know it' een bescheiden re-entry maakte in Amerikaanse hitlijsten...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen