Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Rondje 2 hoest nu ?

Gepost door ton duk 
ton duk 29 maart 2020 14:23
Ondergaan jullie 'het' allemaal ietwat gelaten?
Wie maakt zich zorgen, heeft slapeloze nachten?

Ikzelf kreeg vorige week een telefoontje van mijn H-manager..
Ik had 18-3 contact gehad met iemand die dagen later corona kreeg ..
Of ik toch maar huis wilde blijven en pas op 2-4 me weer wil gaan melden op het werk (welk nog maar halve dagen DAAR en halve dagen HIER thuis is)
Nu weet ik inmiddels dat dat contact ruim binnen de richtlijnen was maar het geeft toch een spanning...
Ook nog virtueel gekletst met mijn 18-3-contact en daar werd ik niet vrolijk van...dat Corona slaat toe op diverse manieren op verschillende momenten en in diverse gradaties …..

Hoe is het ,nu 10 dagen verder, met jullie ?


gr
Frederik D. 29 maart 2020 15:20
Hier bij mij gaat het redelijk. Maar ik heb wel mijn zorgen. Ik heb bijvoorbeeld een schoonmoeder, die al op leeftijd is. En zij heeft een oudere broer. Af en toe ben ik coronamoe, dat wil zeggen dat ik denk: rot op met die corona, ik ga mijn eigen zin doen. Maar daarna schaam ik me diep en spreek ik mezelf ernstig toe: bekrompen egoïst ...
Horsie is back 29 maart 2020 16:58
De pangolin is toch best een leuk dier, maar wordt door het mensdier wel met heul veel argusogen bekeken. Terecht, neen natuurlijk, want wie heeft de pangolin zijn land afgenomen, zodat de stress in het beestje en ook anderen toesloeg en virussen op de trein konden springen? Kortom: The Covid-19 culprit is us, not pangolins. En gaat het mensdier gewoon op de oude voet door met zijn leven, zoals in het laatste decennium, dan zullen nog vele plagen volgen. Nietzsche verklaarde God dood, dus die kon geen Egyptische plagen meer sturen. Inmiddels kan het mensdier het zelf wel.

De Covid-19 patiënt zero is klaarblijkelijk gevonden, zoals men dat ook dacht van een Noord-Brabander, tot na onderzoek (gepubliceerd) onder ziekenhuispersoneel geconcludeerd moest worden, dat het coronavirus al lang eerder door Noord-Brabant toerde. Uiteindelijk leidde een encounter van Adam en Eva tot de "eerste boreling", maar ook dat verhaaltje slaat natuurlijk nergens op. Ook hier is op meerdere plaatsen heel geleidelijk een transformatie ontstaan, die na vele omwegen uiteindelijk heeft geleid tot de bevolkers van deze prik.

Clustervorming is het magische woord. In Noord-Brabant was het vooral de carnaval, dansen op de vulkaan, in Spanje en Italië waren het ook massa bijeenkomsten (bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd) op onverantwoordelijke tijden, naast andere factoren, die de crisis in die landen zo diep maakte.

Hoe het met Horsie is? Sociale leven voorheen in vergelijking met al die moderne mensdieren 0,001 en nu dan 0,0001.
Als wielrenner is trainen gemakkelijk. Niemand houdt tenslotte Horsie's wiel, dus de 1,5m afstand is altijd gewaarborgd! grinning smiley
Geen zorg om kinderen of lief, dus blijft voornamelijk over familie.

Zag her en der al bijdragen langskomen, die zeggen dat de coronavirus qua slachtoffers uiteindelijk nauwelijks boven dan van ernstige griepgolven zal uitkomen.
Dat zal best, maar een denktank becijferde ook 40 miljoen doden wereldwijd zonder interventie en dan zou dat vermaledijde stuk genetisch materiaal, dat alleen maar kan parasiteren op ander levend materiaal, ineens met stip de hitparade opstormen, terwijl het nu nog een bescheiden plaats inneemt.

Als datafreak steeds langs allerlei website's fietsend, ook het internet, maar daar toch ook een heleboel trash, ontstaat toch de indruk dat het virus heel geleidelijk gaat worden ingedamd. Er zullen nog een heleboel mensen dood gaan en ook al dan niet ernstig ziek, maar het sein brand meester komt er beslist.

Deze pandemie heeft het karakter van een cardioversie, een veelvoud van die van Orson Welles in 1939, toen zo wil de overlevering, half Amerika in paniek raakte, want hoorden ze niet: The Marsians are coming? Uiteindelijk had dit een virtueel karakter. The Germans who came to fry 6 million Jews had dat natuurlijk niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2020 17:03 door Horsie is back.
Latino 29 maart 2020 17:58
Clavan 29 maart 2020 18:22
Ach wat zal ik zeggen. Iedereen in mijn omgeving nog gezond behoudens 2 personen die 'het' hebben maa thuis kunnen uitzieken. Van wat ik van hen hoor is het geen pretje. Vooral de hevige hoofdpijn en hoest die maar langzaam over gaat.
Mijn ouders wonen in een land waar ze sinds vannacht 00:00 uur niet meer naar buiten mogen want ze zijn 70+. Boodschappen wordt voor hun geregeld door the Council. Ze hebben daar maar 40 corona doden maar de gezondheidszorg begint nu al te kraken of de verwachting is dat het gaat kraken. En vanuit hier kan ik ze ook niet helpen dus heb ik daar wel zorgen over.

En na 2 weken thuisonderwijs heb ik wat meer respect voor het onderwijzend personeel. Vooral het aspect om niet gelijk elk kind een klap voor de harses te geven. Thuis werken is eventjes leuk. Maar ik ben er nu wel klaar mee. En ik mis gewoon naar buiten gaan en sociaal contact te hebben met anderen. Ik mis het fietsen in een groepje. het op zaterdag coachen bij het voetbalteam. En het dom lullen in de kantine na een voetbalwedstrijd hier in de kelderklasse..

..maar ach wat klaag ik. Anne Frank zat 1,5 jaar achter een boekenkast en was nog vrolijker
Frederik D. 29 maart 2020 18:32
Maar de auteur is Michiel van der Plas. Of toch niet? Of voor de helft?
Jan Dirk Snel over MvdP
Van der Plas, de nette vader van Annelies van der Pies. En via wat associaties kom ik uit bij Joan Jett en bij het bericht:
Componist overleden aan corona
Maar over hondjes gesproken, Staring dichtte:
Bereisde Roel zag op zijn togten
Geweldig veel ! Twee Bullebijters vochten,
Voor 't wijnhuis, in een kleine Poolsche stad,
Terwijl hij juist aan 't venster zat:
"Zulk vechten, Menschen! - - Zij verslonden
Malkander letterlijk! Met iedren hap, ging oor
Of poot er àf - en glad als vet er dòòr!
Ons scheiden kwam te laat! wij vonden
Het restjen: - op mijn eer,
De staarten, en niets meer."
opoeepo 29 maart 2020 18:53
Nee, ik hoest niet. Niet nu en niet later.
Ik volg de(gedeeltelijke) Lukasjenko kuur; ontkenning, sauna en wodka. (IJshockey is wat lastig hier)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2020 19:00 door opoeepo.
Frederik D. 29 maart 2020 19:11
Ik ben nu wel uitgerust.
Luijt 30 maart 2020 11:45
Ha die Ton, ik onderga het een en ander inmiddels weer in goede gezondheid.

Hou ook allerlei Corona-statistiekjes bij in de hoop daar moed uit te putten. Op die cijfers valt volgens velen ook weer van alles op af te dingen, maar dat maakt me niet zoveel uit. Een bepaalde lijn valt er wel uit te halen, denk ik dan. Bovendien kan ik het me ook steeds minder schelen wat quasi-deskundigen ervan vinden en houd ik mezelf ook graag voor de gek.
Kennelijk m'n hele leven al; zo kwam ik dit weekend bij het opruimen een oude doos met allerlei door mij volgekalkte schrifjtes tegen vol met lijstjes. Lijstjes van meisjes in volgorde van begeerlijkheid en/of bereikbaarheid. Maar ook lijstjes met klassementen met renners en schaatsers, waar ik dan zelf ook in voor kwam - en meestal niet op onverdienstelijke plekken. Zo vond ik mezelf laatst terug op een mooie derde plaats achter Ard Schenk en Jean Rene Bernaudeau, maar toch maar mooi ruim voor Emerson Fittipaldi (mocht er ook in vanwege z'n mooie naam), Kaj Arne Stenshjemmet en Christian Seznec. Mijn beste vriend daar dan weer ruim achter; verschil moest er wel zijn, natuurlijk. Maar goed, ik dwaal af.

In deze tijden maak ik me vooral zorgen over lieve (oudere) mensen met wat minder weerstand (zoals jullie).
Sub Culture 30 maart 2020 21:09
Ik merkte dat ik de voorbije weken best goed kon gedijen in de coronamaatschappij.
Niet zelden betrapte ik mij zelfs op de gedachte, dit mag een poosje aanhouden, los van alle leed en pijn waarmee talloze mensen worden geconfronteerd door het virus.
Een gedachte die me enigszins terugslingerde als een boemerang in het gezicht toen ik het voorbije weekend plots werd bevangen door een beklemmend, onprettig gevoel dat moeilijk te definiëren valt.

Voorts vooral content dat ik in mijn nabije omgeving nog niet geconfronteerd ben met het virus.

Ik wens jullie allemaal een goeie gezondheid en weinig angst.
Andere Peter 01 april 2020 09:18
Mooi omschreven. Herkenbaar.
Andere Peter 01 april 2020 09:21
Hyperdrukke werkomgeving in vitale sector contrasteert enorm met de uitgestorven straten daar juist buiten.

Het is de wereld van Ti Ta Tovenaar. Dan doe ik dit *klapt* en alles staat stil.
Frederik D. 01 april 2020 11:15
Dat is oud. Een paar dagen geleden praatten mijn vrouw en ik over toneelspelers van weleer. "En dan was er Addy, uit De Kleine Zielen", zeide en sprak ik. "Wie?" reageerde mijn vrouw. Ja, wie was dat ook weer? Wie speelde Addy? Addy, een naam die me altijd bij is gebleven. Verder weet ik er niets van af. Blijkbaar ving ik de naam Addy op van anderen. Uh, Lex van Delden? Schiet me plots te binnen.
Horsie is back 01 april 2020 12:09
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hyperdrukke werkomgeving in vitale sector
> contrasteert enorm met de uitgestorven straten
> daar juist buiten.
>
> Het is de wereld van Ti Ta Tovenaar. Dan doe ik
> dit
*klapt* en alles staat stil.

"Erger" me aan de uitspraak: Nederland in de ban van. Het is toch echt in de ban gedaan door..
Horsie is back 01 april 2020 13:24
Het woord hoest verwijst natuurlijk naar hoe is het en is geen inventaris naar hoe iedereen wel of niet hoest. Ben hoogst serieus.

SARS, MERS en SARS-CoV-2 hebben allemaal de R in de naam. R staat voor Respiratory (Ademhaling).
De basale behoefte aan zuurstof in volledige rust is ongeveer 15ml/kg/min. Dus je hebt bij een gewicht van 80 kg, 1200ml per minuut nodig aan zuurstof. Uitgaande van een zuurstofgehalte van 200 ml per liter bloed (hoogst ideaal natuurlijk), betekent dit dus 6 liter bloed per minuut rondpompen. Bij een gewicht van 100 kg wordt de zuurstofbehoefte per kg lichaamsgewicht al 25% hoger. Vooral Ronde renners, die iets willen winnen moeten als het er opaan komt bij inspanning al boven de 30 liter bloed per minuut kunnen rondpompen. Bij 6 liter en een gewicht van 75 betekent dit dan een Vo2 max van 80 ml/kg/min.

Maar de slachtoffers in deze crisis (no pun intended) zijn natuurlijk niet de Ronderenners, maar zij die door leeftijd (afname Vo2 vanaf leeftijd 47) en overgewicht (meer druk op de borstkas en meer zuurstofbehoefte) van nature al veel meer moeite hebben met ademhalen. Maar zolang het bankzitten en heel lichte bezigheden betreft houden de echte ouderen al dan niet met medicinale ondersteuning het zeker nog wel een tijd uit.

Edoch, nu komt dat nog volstrekt onbekende virus even langs, alhoewel dat voor de epidemiologen natuurlijk wel een déjà-vu gevoel gaf, vandaar de verwijzing naar Sars. Het is welhaast puur een heel ernstige longziekte en ineens wordt het zwaar of nauwelijks meer goed kunnen ademhalen door de enorme ontstekingen, dus ondermijning buffer zuurstofvoorraad, maar ook het vermogen om zuurstof uit het bloed op te nemen en daarmee is dus ook de hartfunctie in het geding.
Vele ouderen hebben bovendien onder de radar al vaak een milde vorm van chronisch hartfalen.
En op de koop toe is het tevens een enorme aanslag op het lichaam en psyche, waartegen alles wat aanwezig is in de strijd wordt geworpen.

Naar nu blijkt is de sterfte het hoogst in de leeftijdscategorie 80-85 jaar, maar de meeste ziekenhuis en IC-opnamen liggen daarvoor.
M.a.w. de harde conclusie is, dat de ouderen dat niet halen of een zodanig slechte prognose hebben, dat ze daar dan ook niet meer terecht komen.

MERS begon in de woestijn, maar SARS-CoV-2 in een miljoenenstad, economisch gezien in het epicentrum van de wereld.

Hoe het met Horsie is? Zijn nachtmerries beperken zich tot nu toe tot de slaap.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen