Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Komen er wel renners opdagen om de Tour te betwisten?

Gepost door Cecchini 
Cecchini 01 april 2020 13:44
Door PeterWinnen

Mijnheer Prudhomme, fijn dat u met ons wilt videobellen vanuit uw thuiskantoor. De boeien van de Franse lockdown zullen onderhand knellen?

Ik waardeer uw bezorgdheid, maar als directeur van de Tour de France heb ik natuurlijk de juiste papieren om vitale verplaatsingen te maken. Ik ben niet eens thuis op dit moment.

Ah, dat is mooi. U inspecteert de route van de Tour die er niet komt?

Op 15 mei hakken we de knoop door. Dat wil zeggen, op 15 mei motiveren we klip en klaar waarom de Tour er wel komt.

Dat klinkt alsof ‘de motivatie’ al rond is.

In concept is alles klaar. Ga er maar vanuit dat de woorden van onze minister van Sport centraal staan: de Tour de France overstijgt de sport.

Uw minister van Sport, Roxana Maracineanu, ziet een Tour zonder publiek voor zich. Hier in Nederland wordt zoiets als een absurdistische sketch beschouwd.

Typisch Nederland, de feestneuzennatie. Maar we zenden alles uit hoor. Op de bank is het nog fijner feesten.

Bent u niet bang dat, nu bijna de hele wereld op slot zit, het instituut Tour de France en zelfs de zogenaamd verlichte natie Frankrijk aan de foute kant van de geschiedenis belandt?

Wat bent u toch een zwartkijker. Frankrijk heeft de wereld al meer geschonken dan ze verdiende.

Komen er wel renners opdagen om de Tour te betwisten?

Kijk, het is heel eenvoudig. Renners staan onder contract bij hun ploegen. De ploegen leven bij de gratie van hun geldschieters, en de geldschieters kunnen niet zonder de Tour. Zonder ons flikkert de wielersport in mekaar. Iedereen komt.

Nou, bij het Nederlandse Jumbo-Visma zijn ze niet zo stellig. Met drie kandidaat-winnaars komen ze graag, maar alleen als de gezondheid van hun renners en alle inwoners van Frankrijk gegarandeerd is.

Elke renner en elke ploeg is natuurlijk vrij de Tour niet te winnen.

Het wordt dus een kale Tour: geen publiek in de berm, geen reclamekaravaan, geen hotemetoten op het podium om de truien uit reiken. Een spooktour.

Ach, alles is een kwestie van verbeelding. Om op de bezwaren van Jumbo-Visma terug te komen: het is niet zo moeilijk moreel gezuiverd aan de start te verschijnen.

Ik vrees dat ik u kwijtraak.

Een andere tak van sport; als ik Red Bull zeg, wat zegt u dan?

Dan zeg ik Max.

Juist. Red Bull heeft overwogen zijn coureurs waaronder uw nationale troetelkind Max Verstappen op een speciaal trainingskamp gecontroleerd bloot te stellen aan het coronavirus opdat ze, eenmaal hersteld en geïmmuniseerd, de strijd om het wereldkampioenschap zouden kunnen hervatten.

Dat zieke plan is binnenskamers toch afgeschoten?

Het zieke plan werd afgeschoten; de idee erachter kon niet meer afgeschoten worden.

Immune renners, dat moet een droom voor u zijn?

Ik droom me wat af.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen