Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Ronde 2020

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 02 april 2020 08:59
Het grootste volksfeest van Vlaanderen zal niet doorgaan op zondag 5 april. Daarom zijn Sporza en Flanders Classics samen op zoek gegaan naar een vernieuwend initiatief. Fietsen in groep is al een tijdje niet meer toegestaan, maar daar brengt de eerste virtuele editie van Vlaanderens Mooiste voor profrenners verandering in: DeRonde2020 – een koers vanuit hun kot. Want thuis op de rollen rijden kan nog wél.

In een gesloten rit voor enkel profrenners, rijden 13 profs de laatste 32 km van De Ronde virtueel tegen elkaar, thuis op de rollen. Het parcours zit momenteel reeds ingeladen in het digitale platform van Bkool.

We kijken live mee bij de deelnemende renners wanneer ze de virtuele Oude Kwaremont en Paterberg bedwingen. En koers zou geen koers zijn zonder commentaar van Michel Wuyts en José De Cauwer. Zij zijn allebei van de partij om ook het verhaal van deze unieke Ronde van Vlaanderen te vertellen.

DeRonde2020 is nu zondag 5 april te zien bij ons op Eén vanaf 15.30 uur. Een uur later zal een virtuele Ronde van Vlaanderen winnaar 2020 gekroond worden.

DeRonde2020 wordt om 13.35 uur voorafgegaan door Sporza Retro: De Ronde van Vlaanderen. Om 16.30 uur volgt De Ronde 103.



Help, ik kijk hier naar uit, louter om de stemmen van José en Michel te horen.
Boeit me zelfs geen ruk wie de betreffende profs zijn.
Nelis! 02 april 2020 09:17
Ik heb na Parijs-Nice geen enkele koers (dus in terugblik of iets dergelijks) meer gekeken. Ik kan er nog steeds niet warm van worden. Ik mis het wielrennen wel hoor, hoewel het natuurlijk goed is dat er in deze omstandigheden niet wordt gefietst.

Misschien dat dit evenement mij kan verleiden om 'm op te zetten. Maar, bij mij is het wellicht wel afhankelijk van de deelnemers.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2020 09:18 door Nelis!.
Sub Culture 02 april 2020 11:15
Deelnemers:

- Remco Evenepoel
- Yves Lampaert
- Zdenek Stybar
- Wout van Aert
- Mike Teunissen
- Oliver Naesen
- Greg Van Avermaet
- Alberto Bettiol
- Jasper Stuyven
- Tim Wellens
- Thomas De Gendt
- Michael Matthews
- Nicholas Roche

Leuk!
Horsie is back 02 april 2020 11:50
Remco gaat het niet winnen, want hij wordt net als de Gendt wegens too high Watts uit de race gehaald. ZWIFT Most Foul Play, where the SWIFT don't win the race.
veluweracer 02 april 2020 15:03
Eindelijk weer wat verpozing. Ik zie er wel naar uit. Sporza zal met dit idee ook wel een primeurtje hebben.
Clavan 02 april 2020 15:13
Ben vooral benieuwd naar de grafische vormgeving...
merijntje mortirolo 02 april 2020 15:25
-
Best aardig rijtje.

Jammer dat Sagan, VDP, Kristoff, Terpstra, Gilbert, Boonen en Cancellara niet meedoen.
MarkV 02 april 2020 15:26
Op zich niets anders dan de Formule 1 coureurs die een racing simulatie gingen spelen.
Frederik D. 02 april 2020 15:57
Op de rollers .... Is dat dan domweg zo hard trappen als je kunt, of worden klimmetjes en afzinkjes gesimuleerd door meer en minder weerstand op de rollers? Kun je rollers programmeren?
Bummetje 02 april 2020 16:37
Jazeker kunnen zelfs eenvoudige thuistrainers al jaren automatisch de weerstand aanpassen adhv een virtueel parcours. Maar dat is dan ook het enige. De kasseien, het weer, positionering, etc zijn niet te simuleren. Mogelijk krijgen de renners wel wat meer weerstand als ze op kop rijden van een groepje (zo werkt het bij Zwift, maar bij Bkool mogelijk niet?)
Anony 02 april 2020 19:41
Met dat grote verschil dat ze hier wel (meer) fysieke prestaties leveren.
Horsie is back 02 april 2020 19:52
Oh zo benieuwd naar de reactie van de Fin, die ook net als bijna iedereen gedwongen binnen moest gaan fietsen en op zijn twitter trots aangaf, dat hij er aan lag te komen. Immers bijna de omineuze 2 Watt grens per kg lichaamsgewicht over 10 minuten aantikkend, waardoor Brompie bijna de hik kreeg. Not Normal!

Wattage in de sur-place-modus heeft overigens net zo veel met de werkelijkheid te maken als de droom met de daad.

Disclaimer: Alle niet-essentiële meningen moeten thuisblijven. "Dat worden dan rare beelden, orakelt iemand".
Brieske 02 april 2020 21:52
Dit wordt echt hilarisch volgens mij. Renners gaan lopen kutten en kloten, weg tactiek. Dom rijden en aanvallen.

Groet
Slimmerd 02 april 2020 23:36
Bkool schijnt nogal een concurrent van Zwift te zijn en de ploeg VDP heeft sponsorcontract met Zwift. Als erge a dat zij zondag zelf ook een evenement hebben met o.a. VDP
tvm 04 april 2020 12:22
Brieske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit wordt echt hilarisch volgens mij. Renners gaan
> lopen kutten en kloten, weg tactiek. Dom rijden en
> aanvallen.
>
> Groet

Dit wordt gewoon een tijdrit hoor.
Prikdude 04 april 2020 13:22
Unieke kans voor de zichzelf proclamerende liefhebber van koers om de skinny jeans te zinken achter het station.

En dan heeft het gezamenlijke Vlaamse intellect ook nog eens geappelleerd om de ver in het krachtig collectieve geheugen weggezonken editie van 2017 als proloogje van 3 uur te verorberen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/04/2020 13:23 door Prikdude.
Prikdude 04 april 2020 13:23
Nicholas Roche.
Clavan 04 april 2020 17:02
Morgen 20 graden. Ik ga echt niet kijken naar een videospelletje
merijntje mortirolo 04 april 2020 17:06
-
Echt wel.

Wat wilde je anders doen dan?

Je wijf masseren in de zon zeker?

Daar in de duinen bij Egmond?

Wel lekker, trouwens.

Goed idee.
Erik S. 04 april 2020 21:31
Er wordt morgen niet gemasseerd in mijn duinen!
Clavan 05 april 2020 00:03
Groepjes van 3 mag nog net. Dus als je je wilt aanmelden kan het nog. Wij zijn zo jaren ‘70 sleutel feest
Clavan 05 april 2020 00:04
Wax on wax off
merijntje mortirolo 05 april 2020 05:04
-
Ik ga even klooien op ACR en kom er zo aan!

We zien elkaar tussen de varens om een uurtje of tien.
Erik S. 05 april 2020 09:50
Gaan we meteen even jagen op wilde asperge...
Anony 05 april 2020 16:28
Greg is een competitiebeest, een flandrien met misschien wel de hoogste basisvorm van alle profs.
Een virtuele Ronde is binnen, hopelijk ooit nog een echte. Het had vandaag, met dit weer, zomaar gekund.
Slimmerd 05 april 2020 16:45
Tis voor Greg natuurlijk ook wel prettig dat je niet vroeg in de koers kan vallen of de slag kan missen
Anony 05 april 2020 17:03
Terwijl duur, uithouding en weerstand dan weer zijn sterkste punten zijn, en die hier dus weinig ter zake deden.
Frederik D. 05 april 2020 17:57
Een tijdrit op rollers.
Horsie is back 05 april 2020 18:45
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een tijdrit op rollers.

Jij bent nog één van de weinigen die op afstand nog met Horsie wil chillen.
Tegen jou kan ik wel zeggen, dat de uitslag volkomen fake is. Kijk maar op de twitter account van Guido Vroemen! Have fun.

Greg van Avermaet deed volgens de Fin 434 Watt gemiddeld en bij een gewicht van 74 kg dus omgerekend 5,86w/kg en daarmee moet toch gevreesd worden, dat d'en Eddy op de Sporthochschule Köln in 1975 Gregorius er finaal afgereden zou hebben.
Ontluisterend resultaat overigens van Remco, die zo'n tijdrit ruim verliest.

Gewicht van de eerste 10 respectievelijk: 74/71/70/69/78/61/65/78/73/68 kg.
Er kan heel goed berekend worden welke hoeveelheid arbeid er nodig is om bij aanname van bepaalde variabelen zo'n traject te rijden. Voor iedereen is dat dus hetzelfde, maar daar houdt de vergelijking met het echie op, los van de normaal ook meespelende drag invloeden. Maar het was nu dus een tijdrit.

De invloed van de morfologie van het lichaam in het echt (biomechanisch/luchtweerstand/voortdurend wisselende houdingen, torque ook) is niet exact te berekenen.
Het is nog steeds zo, dat men een acceleratie, waarbij dus krachten, snelheden, houdingen heel snel en voortdurend veranderen, niet precies kan berekenen.
De professor van de aerodynamica, een Belg, zwijgt als het graf als ik hem iets vraag over een match sprint. Te moeilijk.

Dus daarom zegt men ook, dat op de rollers, ook al is dat op de eigen fiets, de wattage absoluut is en niet relatief, waardoor anders dan in het echie en zeker bergop, meer spierkracht duidelijk in het voordeel is. Miguel Indurain zou met zijn 87 kg elke indoorwedstrijd gewonnen hebben.

Disclaimer: Horsie gaat nu weer proberen te berekenen hoeveel engelen er op een speldenknop passen. Antwoord staat al vast.
Overigens voor Horsie is Remco wel degelijk de morele winnaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/04/2020 19:45 door Horsie is back.
Inigo 05 april 2020 20:59
Ik vond het toch vermakelijk. Maar moet zeggen dat dat ook deels kwam door het heerlijke commentaar van Wuyts en de Cauwer. Over de Spaanse bomen in Vlaanderen. Over de geindustrialiseerde buitenwijken van Ronse. Over het slijm uit de mond van Naesen waar geen mondkapje tegenop kan. Wuyts rekende zich continue rijk met het aantal Belgen in de kopgroep.

Dit hoeven ze van mij niet elk weekend te doen, overigens.
Sub Culture 05 april 2020 21:28
Ik had er weinig verwachtingen van en het ging nog ver onder die verwachtingen.
Ik vond er helemaal niks aan.

Ook als is fijn dat ze zoveel moeite hebben ingestoken om een alternatief aan te bieden.
Nelis! 05 april 2020 21:38
Het was aardig om even naar te kijken. Hoewel ik het parcours helemaal niet realistisch vond. Dan heb ik het over de omgeving waarin ze fietsten, dat leek nergens op. Hadden ze niet gewoon een filmpje kunnen maken en de renners daar virtueel doorheen laten rijden?
veluweracer 06 april 2020 12:19
3 virtuele wedstrijden gezien. Twee maal koers en een paardenrace. Ik werd er niet echt warm van.
Horsie is back 06 april 2020 13:24
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> 3 virtuele wedstrijden gezien. Twee maal koers en
> een paardenrace. Ik werd er niet echt warm van.

Logisch toch, je deed geen trap te veel. Geen zweetdruppel gelaten. De enige druppels zaten hoogstwaarschijnlijk in het glas trap pistenbier dat voor je stond. smiling smiley
Het probleem blijft dat elke rechtgeaarde wielerfan (compliment, hè) op zijn klompen aanvoelt, dat wat hem/haar wordt voorgeschoteld uiteindelijk fake is.
Horsie heeft dit al eerder uitgelegd. Nu blijkt bijvoorbeeld de runner-up Naesen objectief gesproken ook al beter te hebben gepresteerd dan de winnaar. Om maar helemaal te zwijgen van Remco Evenepoel.

Zou je 's werelds beste roeiers hier aan de start hebben gehad, dan waren alle wielrenners verslagen.
Weet niet of Wiggo nog steeds puik aan het trainen is (roeicarrière was al naar zijn grootjes, je kunt ook niet ongestraft 20-30 kg bijspijkeren), maar zou hij bij zijn gewicht van dik boven de 80 kg meegedaan hebben, dan had hij waarschijnlijk gewonnen.
veluweracer 06 april 2020 14:52
Ik wilde eerst de fietstrainer voor de televisie zetten maar dat vond ik toch wat overdreven. En natuurlijk had ik mijn verwachtingen flink getemperd en het was beter dan niets. Maar laat het alstublieft niet de toekomst van de wielersport zijn.
Slimmerd 06 april 2020 15:57
Natuurlijk is dit niet de toekomst, maar door dit vertoon en enthousiasme bij de deelnemers is dit wel een stap zijnde ontwikkeling van E-cycling lijkt me.
Met voetbal is dit al flink gegroeid, maar wegens de fysieke inspanning vind ik dit in ieder geval meer van sport hebben.
veluweracer 07 april 2020 19:27
Het kan een verbreding van de wielersport worden. Nu kan het wat aan populariteit winnen en van dat enthousiasme zal straks nog wel wat over zijn. Dus als Greg onverhoopt zonder ploeg komt te zitten kan hij zich hier op storten. Hij heeft voor zijn winst toch flink gepresteerd. We moeten het niet onderschatten.
Binnenkort start de virtuele versie van de Ronde van Zwitserland met een ander platform genaamd Rouvy en daar zijn de graphics vervangen door videobeelden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/04/2020 19:30 door veluweracer.
Horsie is back 07 april 2020 20:12
@Veluweracer. Net zoals vooral Strava bevolkt is door de lycra generatie geldt dat uiteraard ook in bepaalde mate voor E-cycling, maar voor de profselectie zou, zo lang er heel gewoon in de natuur (of op de baan, mind you) gereden kan worden, hetzelfde betekenen als het verbieden van alle seksuele interpersoonlijke interacties door die te laten vervangen door.. vult U zelf maar in!
veluweracer 07 april 2020 22:40
E-cruising? Een virtuele ronde langs allerlei schimmige parkeerplaatsen en legale tippelzones?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen