Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

CCC wil stekker uit wielerploeg trekken vanwege gevolgen coronacrisis

Gepost door El Chaba 
El Chaba 03 april 2020 16:16
CCC wil stekker uit wielerploeg trekken vanwege gevolgen coronacrisis

Het Poolse bedrijf CCC wil de stekker uit de wielerploeg trekken vanwege de gevolgen van de coronacrisis. Volgens eigenaar Dariusz Milek moet het bedrijf de sponsoring noodgedwongen staken.

CCC is sinds 2019 actief als WorldTour-ploeg in het wielrennen en heeft nog een contract voor dit en volgend jaar, maar het bedrijf zal moeten bezuinigen vanwege de coronacrisis.

"We hebben een contract dat ons verplicht voor dit jaar en voor het volgende, maar het bedrijf moet en wil zich tegen lage kosten terugtrekken, omdat de fietsers simpelweg geen diensten verlenen", zegt Milek in gesprek met Poolse media.

Omdat er niet gekoerst wordt, kan het bedrijf de verwachte advertentie-inkomsten vergeten. "We hebben geen 265 wedstrijddagen bij Eurosport meer. Het heeft dus geen zin om in deze sponsoring te investeren, omdat we er geen baat bij hebben."

De mededeling van Milek is mogelijk slecht nieuws voor bijvoorbeeld Marianne Vos. Zij maakt deel uit van de vrouwenploeg CCC-Liv. Bij de mannen koersen onder anderen olympisch kampioen Greg Van Avermaet, Ilnur Zakarin en Matteo Trentin voor CCC.

De internationale wielerbond UCI trof woensdag extra maatregelen vanwege de coronacrisis. De wielerunie gelastte alle koersen af die in mei zouden worden verreden, waaronder het Critérium du Dauphiné in Frankrijk.

[www.nu.nl]

Dit is dus de eerste en er zullen er nog velen volgen, vrees ik..
Slimmerd 03 april 2020 17:43
Leve het verdienmodel van wielrennen
Anony 04 april 2020 02:27
Het artikel van nu.nl lijkt mij duidelijk een geval van niet al te best vertalen en heel veel eigen interpretatie.

Maar dat de situatie problematisch is, staat hoe dan ook vast.
veluweracer 04 april 2020 05:05
Doet me enigszins denken aan die scène in de documentaire 'Welcome in my world' waarin Paul de Baeremaeker door zijn sponsor gevraagd wordt om een gedeeltelijke terugbetaling van sponsorgeld omdat hij niet geleverd had wat hij had toegezegd. Dat daar voornamelijk een ongeval en blessures bij zijn renners de oorzaak van was probeerde hij met alle macht de meesmuilende heren aan het verstand te brengen maar ze leken vooral plezier te beleven aan zijn felle verweer. Uiteindelijk bleek het machtsspelletje enkel ordinair vermaak te zijn voor de geldschieters. Er werd zelfs nog voor het volgende seizoen aan Zotte Polle een sponsorcontract toegezegd. Handen werden geschud, de glazen geheven en voor Polle was er weer iets om voor te leven.
Andere Peter 05 april 2020 03:11
En daarom denk ik dat er snel weer gekoerst wordt, zodra dat kan met aanvaardbare risico's voor de renners. Evt zonder of met weinig publiek. Ik gebruik het woord veilig bewust niet. Dat is wielrennen nooit.

De investeerders moeten zoveel mogelijk return on investment krijgen. Seizoen met zeker 2 maanden verlengen. Doorrijden tot half december ofzo. Voor mijn part de Vuelta nog met de Kerst of zelfs in januari. Think out of the box.

Hetzelfde geldt voor al die voetballers, voetbalclubs en vertegenwoordigers die nu in koor roepen dat ze geen zin meer hebben het seizoen af te maken. FoxSports moeten overeind blijven. Afraffelen dus in juli. Om de twee dagen een wedstrijd. Spelen zondag-woensdag-vrijdag-zondag. Dan ben je in 15 dagen klaar. Je zult zien dat het nog ontzettend leuk wordt. Het volk zal na de heropening snakken naar brood en spelen. Aansluitend in augustus de Europese toernooien. En in september, vrijwel zonder enige voorbereiding, het nieuwe seizoen. Als ze piepen over arbeid/rust, dan de wisselmogelijkheden verruimen en/of 2x35 minuten gaan spelen om dat seizoen snel af te maken. Maar de sporteconomie moet zo vol mogelijk doorrollen.
Slimmerd 05 april 2020 07:11
Hoop woorden, weinig zinnigs.
Curzio 05 april 2020 09:08
Ik denk dat het voor voetbal een stukje lastiger wordt, omdat een stadion de ideale setting biedt voor massale besmettingen. Dit is ook al gebleken. Wielrennen zou, mits er voldoende wil en durf is, eerder hervat kunnen worden dan stadionsporten.
Frederik D. 05 april 2020 11:51
Bergamo Atalanta of wat de naam is kampioen van Italië?
MarkV 05 april 2020 12:04
Voetbal zonder publiek kan makkelijk en dan heb je inclusief reserves, trainers en arbitrage maar zo'n 40 mensen nodig, tel er wat organisatie bij op en je komt op zo'n 50 mensen. Waarbij iedereen eigenlijk wel die 1.5m afstand kan houden behalve de 23 mannen op het veld en zelfs die een groot deel van de wedstrijd niet met meerderen tegelijk kort op elkaar (vooral bij corners). Risico op mensen die er niet horen die bij de sporters komen is erg klein.

Voor een wielerkoers zonder publiek heb je een peloton nodig wat al 3x zoveel mensen zijn die ook allemaal veel dichter op elkaar zitten dan voetballers en je hebt ook veel meer omkadering nodig. Ploegleiders/mecaniciens/masseurs/hotels etc. Je kunt wel zeggen er is geen publiek, maar dat moet je dan ook maar handhaven.
Curzio 05 april 2020 18:37
Wordt nu ook gehandhaafd toch?
Maar je hebt gelijk dat voetbal zonder publiek ook een prima optie is, mijn voorstel is om dat in de komende jaren dan ook gewoon zo te laten.
Orakel 06 april 2020 21:59
Zo lang vliegen niet verboden is, moeten ze niet moeilijk doen over 100-200 renners. Het is een gesloten club mensen.
Doel moet ook niet zijn om 0 besmettingen te bereiken, maar de boel een beetje onder controle houden, zorgen dat het niet uit de hand loopt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/04/2020 21:59 door Orakel.
Andere Peter 07 april 2020 01:59
Luijt 07 april 2020 10:35
"niet moeilijk doen over 100-200 renners. Het is een gesloten club mensen".

Het tourcircus afschilderen als een gesloten club mensen van 100 a 200 mensen, ook al is er geen publiek, dat is niet helemaal conform de werkelijkheid.
Alle sponsor, tv- en kijkersbelangen ten spijt, zodra je dit soort evenementen weer gaat organiseren, ben je niet zo verstandig bezig. En ik druk me vandaag maar eens wat gematigd uit om niet al te veel lieden de gordijnen in te jagen.
Ik kan die koppen van die gasten (virologen, medici (zoals Arend Jan Meinders # steroptreden bij Jinek) die iedere avond op TV verkondigen dat afstand houden noodzaak is zo langzamerhand ook niet meer zien, maar dit is wel de realiteit. En ze weten er wat meer van dan wij prikkers die zo graag "Exact!" roepen met een duimpje omhoog als iemand hier oproept tot koersen!
Frederik D. 07 april 2020 11:31
Ik deel je mening, al vind ik dan wel weer al die virologen en zo zeer interessant. Maar de visie van AP is misschien niet zo zeer zijn mening als wel een uiting van zijn realisme: wat wij, bezorgde burgers, ook vinden, de wielrenorganisaties zullen proberen om weer zo snel mogelijk te wielrennen. Misschien zoiets. En misschien moet er maar eerst in Zuid-Korea of zo'n land gekoerst worden. Dan kan men hier zien of dat daar goed gaat.
Horsie is back 07 april 2020 12:01
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik deel je mening, al vind ik dan wel weer al die
> virologen en zo zeer interessant. Maar de visie
> van AP is misschien niet zo zeer zijn mening als
> wel een uiting van zijn realisme: wat wij,
> bezorgde burgers, ook vinden, de
> wielrenorganisaties zullen proberen om weer zo
> snel mogelijk te wielrennen. Misschien zoiets. En
> misschien moet er maar eerst in Zuid-Korea of zo'n
> land gekoerst worden. Dan kan men hier zien of dat
> daar goed gaat.

Natuurlijk zijn virologen interessant en soms is dat ook de clash van experts op verschillend terrein. Damian Denys werd bijvoorbeeld bij Op1 als ware het een bokswedstrijd door Ab Osterhaus in de hoek gedrukt. Niet zozeer, dat Denys onzin verkocht, maar hij bracht het niet zo goed als op papier eerder.

De virologen zijn de datacruncher bij het wielrennen, zoals de Fin en de Roemeen. De wetenschap blijft paardenrete belangrijk al was het alleen maar als een kompas. Welke wetenschapper gaat uitzoeken in welke mate dit coronavirus ook het verstand aantast?

Zo werd het gisteren bij Op1 ongemakkelijk toen de interviewers maar door bleven zagen over die tijger in een dierentuin, die besmet was geraakt.
M.a.w. poesie mauw, poesie mauw. Herinnert iemand zich hier nog dat legendarische tv fragment uit de show van ene Tom Manders?
Dat kwam effe goed uit. Ab bleek ooit gepromoveerd op coronavirussen en katachtigen als ik het goed heb.
MarkV 07 april 2020 13:01
Het gaat niet alleen om 150 wielrenners, maar ook alle omkadering. Vergis je niet hoeveel mensen er nodig zijn voor een televisieuitzending, voor de organisatie, bv medisch personeel dat paraat moet staan maar elders hard nodig kan zijn.

Een afgesloten stadion is veel beter te controleren omgeving. Sporten als tennis zouden eigenlijk nu al door kunnen gaan misschien.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/04/2020 13:03 door MarkV.
El Chaba 07 april 2020 13:54
En hoe moeten die tennissers dan de wereld over reizen? En in welke hotels moeten ze verblijven?
Frederik D. 07 april 2020 15:57
Ja, dat lieve meisje dat helaas vrij vroeg is overleden. En Tom Manders zelf deed het zeer respectvol. Ik vind het een mooi stukje tv. Net als Manders' muizenhokjes, muizenkooitjes, muizenvalletjes. Formidabel, kerel, formidabel.

De heer Denys is een kulfilosoof die een cultfilosoof wil worden. Osterhaus heeft gelijk.
MarkV 07 april 2020 16:34
Met het vliegtuig.
Het Hilton.
Horsie is back 07 april 2020 17:41
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, dat lieve meisje dat helaas vrij vroeg is
> overleden. En Tom Manders zelf deed het zeer
> respectvol. Ik vind het een mooi stukje tv. Net
> als Manders' muizenhokjes, muizenkooitjes,
> muizenvalletjes. Formidabel, kerel, formidabel.
>
> De heer Denys is een kulfilosoof die een
> cultfilosoof wil worden. Osterhaus heeft gelijk.

Nu we hier toch op dit prikbord in de beken-modus zitten.
Ik herinner me nu ooit tijdens een Dorus Show met een of ander variete act (Mouling Rouge achtig) voor het eerst erg opgewonden te zijn geraakt.
Arousal is een mooi Engels woord.
Andere Peter 08 april 2020 01:34
Bv de Australiërs mogen het land niet in of uit. En het zuidelijk halfrond zou de piek wel eens later kunnen krijgen. Tennis is, mede door het extreem mondiale, bij nader inzien complexer dan je zou denken. Het is meer dan 2 spelers tegenover elkaar plaatsen.

Ik weet niet goed hoe het met de financiering zit. Wie verdient eraan? Wat valt er om als je het niet doet? Bv Foxsports is een motor om de Eredivisie hoe dan ook af te maken. Zelfs al zou het oktober worden. Plus UEFA, kwalificatieplekjes. Zonder competitie kan Foxsports omvallen (wat veel clubs in voortbestaan zou bedreigen) en kan NL in theorie alle Europa-Cup-plekjes voor 2021 verliezen. Dat wil niemand.

In het wielrennen zullen Eurosport en ASO er alles aan doen om voort te gaan. Meer dan de ploegen misschien. Sommige ploegsponsoren zitten misschien op zwart zaad, die houden misschien liever zoveel mogelijk geld op zak.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2020 02:55 door Andere Peter.
Andere Peter 08 april 2020 01:45
Ik gaf een duimpje vanwege zijn vaststelling dat het doel niet moet zijn nul besmettingen te garanderen. Je streeft daarnaar, je doet er alles aan. Maar je pakt het leven wel weer op bij aanvaardbaar risico. Als je naar nul risico op verkeersdoden zou willen, dan moet je het verkeer afschaffen. Dat wil ook niemand. We hebben geleerd bepaalde risico's aanvaardbaar te vinden. Dat is bij Corona nu nog lastig, omdat we de risico's moeilijker kunnen inschatten. Maar daar komt in rap tempo verandering in.

Het is zo simpel om alles dicht te houden. Maar dat heeft ook nadelen, ook voor gezondheid.

Ik verbijzonder de sport trouwens niet. Je moet per sector kijken. Bv scholen zou ik eerder (gedeeltelijk) heropenen dan sportwedstrijden organiseren. Kleinere risico's vanwege de jeugdige populatie.

Als je ziet je goed het volk zich aan afstand houden houdt, dan wil ik een wielerwedstrijd met minimaal publiek niet op voorhand als onmogelijk taxeren. Nodig is oplossingsgericht out of the box denken. Voetbal met publiek of zonder publiek? Prima discussie. Maar misschien verzinnen we nog wel eens een tussenweg.
Andere Peter 08 april 2020 01:57
En het peloton is natuurlijk een gesloten circuit. Daarmee bedoelt de schrijver allicht niet dat ze nooit contact hebben met anderen. Bedoeld wordt misschien dat ze heel goed medisch te monitoren zijn. En het zit wel redelijk met de immuunsystemen. Ik zou eerder een wielerwedstrijd organiseren dan de horeca open gooien. Wanneer de tijd rijp is, weet ik ook nog niet. Maar je moet er wel voor gaan om zoveel mogelijk af te maken.

Ik praat vanuit een dagelijkse werkervaring in een vitale sector waar het nu zeer druk is. Waar op een werkvloer met tot 500 mdws wordt gestreefd naar afstand houden, hetgeen niet te garanderen is. Voortdurend passeren mdws elkaar op korte afstand. Dat is niet uit te sluiten. Het lijkt goed te gaan. Geen enkele besmetting nog (voor zover bekend). We leren de risico's in te schatten en er zo verantwoordelijk mogelijk mee om te gaan. Maar op mijn werkvloer bestaat er geen nul risico. De één voelt zich er ongemakkelijker bij dan de ander. Maar je kunt aanvaardbaar doorwerken. Ik snap evt mensen die al weken niet op het werk zijn geweest, een andere beleving hebben.

Maar ik denk echt dat de maatschappij weer zal herstarten vanuit taxaties over aanvaardbare risico's. Wielrenners op pad sturen is daarbij niet de gevaarlijkste. Ik denk zelfs dat Corona niet het grootste gevaar voor een herstartende wielrenner al zijn. Er zijn wel grotere beroepsgevaren (die men al wel heeft leren accepteren).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2020 01:57 door Andere Peter.
Andere Peter 08 april 2020 02:00
Akkoord. Maar die omkadering kan best een stuk versimpelder. Ik denk dat driekwart eruit kan, misschien 90%. Veel minder volgauto's. Slechts enkele algemene persauto's. Misschien zelfs de ploegleiders uit koers nemen. Communiceren met oortjes en materiaal/drinken via (rijdende) neutrale bevoorradingen. En het zal toch wel lukken om 2 leuke Italiaanse rondemissen te vinden die al immuun zijn?
Frederik D. 08 april 2020 11:30
De dames van weleer
in schimmig zwart en wit
deden je dromen
van tja van wat, tja, van wat.
Horsie is back 08 april 2020 17:04
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> De dames van weleer
> in schimmig zwart en wit
> deden je dromen
> van tja van wat, tja, van wat.

Nu jij me er weer op attendeert. Het kwam door de belevenis van een pirouette, een welbekend nummer van viervoeters. grinning smiley
Frederik D. 08 april 2020 18:50
Dames van weleer ... Sinds een paar jaar pas ken ik het filmpje van Catootje en de botermarkt. Het liedje ken ik al langer. Maar die barones, nauwelijks goed te zien, edoch die heeft wel wat. En het Nederlands van weleer, kom er tegenwoordig nog maar eens om. Maar dit alles is zo subjectief.

Ik twijfel aan veel. Maar nog nooit heb ik getwijfeld aan Dylans motorongeluk. Tot nu dan. Maar Jan Cremer als autoriteit? Nou, zijn voornaamste lichaamsdeel was niet zijn .... maar zijn dikke duim.
Horsie is back 08 april 2020 23:36
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------

> Ik twijfel aan veel. Maar nog nooit heb ik getwijfeld aan Dylans motorongeluk. Tot nu dan.

Genie Google roerde zich even en nu denkt Horsie, dat het Triumph motorongeluk wel degelijk heeft plaatsgevonden (whiplash), maar dat Dylan dit ook als zeg maar alibi heeft gebruikt om even goed te comtempleren. Want in een rollercoaster terechtgekomen, waar Danny Vera een flink puntje aan zou kunnen zuigen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2020 23:38 door Horsie is back.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen