Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

1960

Gepost door Frederik D. 
Frederik D. 04 april 2020 14:01
Er is geen wielrennen. Helaas. We missen het echt. Maar misschien kunnen we elke dag een wielrenjaar een beetje belichten, te beginnen met 1960. En we zien wel of het loopt.

Nu de uitslag van de Ronde van Vlaanderen in 1960:
Ronde van Vlaanderen - 3 April 1960

1 BELArthur Decabooter (BEL) Groene Leeuw 5h52'00"
2 FRAJean Graczyk (FRA) Helyett - Leroux zt
3 BELRik Van Looy (BEL) Faema zt
4 BELGilbert Desmet (BEL) Carpano zt
5 BELHenri De Wolf (BEL) zt
6 BELFrans De Mulder (BEL) Groene Leeuw zt
7 FRAPierre Ruby (FRA) Peugeot - BP - Dunlop zt
8 BELRaymond Impanis (BEL) Faema zt
9 BELFrans Schoubben (BEL) Peugeot - BP - Dunlop zt
10 BELAlfons Hermans (BEL) Dr. Mann zt
11 BELJozef Planckaert (BEL) Flandria - Wiel's zt
12 BELAlfred De Bruyne (BEL) Carpano zt
13 ITAStefano Gaggero (ITA) Carpano zt
14 FRAJacques Anquetil (FRA) Helyett - Leroux zt
15 IRLSeamus Elliott (IRL) Helyett - Leroux 6"
16 BELWilly Schroeders (BEL) Faema 15"
17 BELJozef Schils (BEL) zt
18 BELYvo Molenaers (BEL) Carpano zt
19 BELValère Paulissen (BEL) Mercier - Hutchinson - BP zt
20 FRAFrançois Mahé (FRA) Rapha - Gitane zt
21 FRABernard Gauthier (FRA) Mercier - Hutchinson - BP zt
22 ITANino Defilippis (ITA) Carpano 1'32"
23 BELWilly Haelterman (BEL) 1'35"
24 BELLéopold Rosseel (BEL) Flandria - Wiel's 1'42"
25 BELJan Van Gompel (BEL) Libertas zt
26 BELMartin Van Geneugden (BEL) Carpano zt
27 NEDJo De Haan (NED) Rapha - Gitane zt
28 NEDBastiaan Maliepaard (NED) Radium zt
29 BELOswald Declercq (BEL) Flandria - Wiel's zt
30 BELJan Zagers (BEL) Libertas zt

Arthur Decabooter, wie kent hem nog? En won hij nog meer? Van dat soort vragen. En o ja, waren er nog belangrijke gebeurtenissen in 1960.
Eddy Veen 04 april 2020 14:29
Geboren in 1960: Henri Manders (2/3), Pedro Delgado (15/4), Allan Peiper (26/3), Henk Baars (3/8), Steven Rooks (7/8), Laurent Fignon (12/8), Moreno Argentin (17/8), Johan Lammerts (2/10), Frits van Bindsbergen (18/8) en Christian Prudhomme (11/11). Die ASO-meneer is dus precies dertig jaar ouder dan Tom Dumoulin.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/04/2020 14:32 door Eddy Veen.
Frederik D. 04 april 2020 14:46
Over Arthur "El Toro" Decabooter is er een boekwerkje geschreven.
Boekwerkje
Wellicht was 1960 het topjaar voor Decabooter. Hij won niet alleen de RvV maar ook twee ritten in de Vuelta en de puntentrui. Een echte ronderenner was Decabooter evenwel niet gezien zijn opgaves in de Tour en de Giro. Hij was een zwager van Walter Godefroot. De vrouw van Walter is een zuster van de vrouw van Arthur, Tuur.
Horsie is back 04 april 2020 14:59
Horsie geeft als advies BEL de renners eens op, maar hoeveel ervan zouden na lang zoeken nog kunnen antwoorden?
Mijn eerste reactie was toch: Met z'n allen emigreren naar WAF, U weet wel, het Facebook concept vol met Wielrennen, Anekdote's en Foto's.
Het is dat de roverhoofdman van die club zo'n gloeiende hekel aan Horsie heeft (aanleiding irrelevant), anders verwijlde ik daar wel vaker. Dwaal af.

Van 1960 tot weer in 2020 oftewel van Tokyo tot Tokyo is een lange weg, maar het is nu nog steeds onzeker of er inderdaad over zo'n twee maanden geleidelijk aan groen licht wordt gegeven. En in Tokyo belanden we sowieso niet al hebben we een tijdje de illusie gekoesterd, dat oktober net zo als in 1960 een optie was.
Wandelende encyclopediën hebben we hier zeker wel, al telt Horsie op een racefiets zonder rem effe niet helemaal mee.

Uiteraard zijn er items genoeg, maar is daar wel zo heel veel animo voor als bijvoorbeeld Horsie bijziend als hij is steeds weer op RIVM en Worldodometers uitkomt onderwijl denkend op zoek te zijn geweest naar Procycling.

April zou de maand moeten worden van al weer een opvoering van de Hoogmis in Cochabamba met het neerstrijken van een Brise squad baanrenners, teneinde als eerste de Bannister 4 minuten barrière te kunnen doorbreken. Behoorlijk flauw, nu Filippo Ganna al lang bewezen heeft daar virtueel al onder te zijn geweest.

Zag net een video op CNN over Ecuador met op het asfalt achtergelaten doden (corona of anderszins). Het eerste wat bij de omstanders opviel was, dat er geen een tussen stond, die zo op het eerste gezicht een normaal gewicht had. Zullen we dat het JK effect noemen?

Time is an Ocean, but it ends at the shore.

Disclaimer: Het initiatief van Frederik D. mag zeker gewaardeerd worden en als Horsie weer een lied mag promoten dan is het "Hello in there", het befaamde lied van John Prine, door Natalie Merchant zonder haar 10.000 Maniacs, maar wel met Michael Stipe en Bill Bragg akoestisch live gezongen in 1990.
Voor één keer mag His Bobness met zijn "I'm not there" aan de zijlijn blijven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/04/2020 15:01 door Horsie is back.
Horsie is back 04 april 2020 15:00
Bedenk net, dat het "geheime" knopje van Der Töff von Ittgen een herinnering waard zou kunnen zijn. Maar hoor ik daar niet "Ook dat nog!". grinning smiley
Clavan 04 april 2020 15:33
WAF is een groepje zielige oude zielen. Nadat ik een ‘ doping grapje’ had gemaakt over Sunweb werd ik op de vingers getikt door de hoofdclown daar. Zeker bang voor z’n uitnodigingen voor wielerkoersen die hij op hun uitnodiging mocht bijwonen.
Gelijk eruit gestapt.

OnTopic: puik idee Frederik D.
jor 04 april 2020 16:24
20 Belgen in de top 30. Blijkbaar had het toen niet zo'n internnationaal aanzien. Of hadden Belgen toen speciale krachten?.
Frederik D. 04 april 2020 16:44
Deze ?
Youtube
Pas als het schrijnt, is het kunst?
Horsie is back 04 april 2020 18:41
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Deze ?
> Y
> outube

> Pas als het schrijnt, is het kunst?

Neen, zoek onder Natalie Merchant - Hello in There (Live) en het concert van Glasgow 1990 komt in meerdere versies boven drijven.\
De kunst van Escher zou van een schrijnwerker afkomstig kunnen zijn maar of dat nou schrijnend is?

Overigens heeft Horsie nu honger na 157 minuten interval sprinttraining. Boeie toch. smiling smiley
Frederik D. 04 april 2020 18:51
Bedankt voor je commentaar. Ten eerste, Escher is meer schrijnwerker, handwerksman, dan kunstenaar. Ik begrijp niet goed dat men met hem wegloopt. Ik zou haast zeggen: waarde kunstjatters, steel Escher maar blijf van Breitner af. En dan ten tweede. Denk aan je gewicht. En dat wil ik hier tegen alle mannen zeggen. Overgewicht vergroot het risico.
MarkV 04 april 2020 19:02
JdB 04 april 2020 19:58
Sub Culture 04 april 2020 20:27
-komt topic binnen

-ziet relaas van Horsie dat bestaat uit maar dan één alinea

-rent topic terstond buiten


no offence
Luijt 04 april 2020 20:31
157 minuten interval sprinttraining. Grappig! Zinvol ook.
Horsie is back 04 april 2020 21:02
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> -komt topic binnen
>
> -ziet relaas van Horsie dat bestaat uit maar dan
> één alinea
>
> -rent topic terstond buiten
>
>
> no offence

I wouldn't pay it any mind (Sub)
It's just a shadow you're seeing, that Horsie's chasing.
Horsie is back 04 april 2020 21:06
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> 157 minuten interval sprinttraining. Grappig!
> Zinvol ook.

Luijt voor, tijdens en na Luijt blijft Luijt.
Horsie is back 04 april 2020 21:32
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bedankt voor je commentaar. Ten eerste, Escher is
> meer schrijnwerker, handwerksman, dan kunstenaar.
> Ik begrijp niet goed dat men met hem wegloopt. Ik
> zou haast zeggen: waarde kunstjatters, steel
> Escher maar blijf van Breitner af. En dan ten
> tweede. Denk aan je gewicht. En dat wil ik hier
> tegen alle mannen zeggen. Overgewicht vergroot het
> risico.

De naam Breitner zegt me wel iets, maar U zult ongetwijfeld een betere kunstkenner zijn.

(Ernstig) overgewicht is door welke oorzaak ook uiteraard al een gezondheidsepidemie op zich en speelt nu een rol doordat (gebrek aan) ademhaling en de hang van het virus naar vetcellen nu ineens veel fataler zijn dan bij influenza.

Aan de andere kant is het wellicht ironisch, dat zij die nu primair het slachtoffer worden, bij de Spaanse Griep niet eens deze leeftijd bereikt zouden hebben en nu wel nog in leven zijn of waren. Hoe devastated dit virus ook vooral in de grote hotspots van deze wereld huis houdt, een Ebola achtig virus, minder dodelijk maar vooral gemakkelijker overdraagbaar zou ontstaan op de juiste plek (niet vanuit ons perspectief) pas een echt wereldwijd drama veroorzaken. Vrij naar Boudry.
Luijt 04 april 2020 22:13
Een vriend van mij heeft encyclopedische kennis van het wielrennen en schaatsen. We deden een keer mee aan een tourkwis, waarin de vraag gesteld werd wie de tour van 1960 won. Ik wist dat niet meteen uit mn hoofd, maar hij riep: ja Nencini natuurlijk, maar wie was nummer 8? En brulde daar meteen ook het juiste antwoord achteraan. Gelukkig zit hij niet op dit forum.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/04/2020 22:16 door Luijt.
Sub Culture 04 april 2020 22:42
Ik hoop dat die vriend van jou ooit, op een dag, de liefde mag bedrijven met een leuke vrouw, of een man. Dat mag ook hé.
Cecchini 04 april 2020 22:52
Henry Anglade brulde ik nog

merijntje mortirolo 05 april 2020 05:00
-
Is Leon van het forum af?

Jammer.

Wat Sub zegt hoop ik ook.
Koppizoektwachtwoord 05 april 2020 10:37
'En o ja, waren er nog belangrijke gebeurtenissen in 1960.' Jazeker, tegen het einde van dat jaar werd ik verwekt.
Koppizoektwachtwoord 05 april 2020 10:38
Maar toch, Nencini is was basiskennis.
Frederik D. 05 april 2020 11:48
Because Jacques Anquetil was absent after winning the 1960 Giro d'Italia, Roger Rivière became the main favourite. Halfway the race, Rivière was in second place behind Nencini, and with his specialty the time trial remaining, he was still favourite for the victory. When Rivière had a career-ending crash in the fourteenth stage, this changed, and Nencini won the Tour easily.
Aldus wiki.
Frederik D. 05 april 2020 11:49
Wat bezielde je ouders om jou te verwekken? smiling smiley
Horsie is back 05 april 2020 11:52
In 1962 begon iemand met schoenen te smijten, in 1960 liep iemand zonder de marathon in Rome.
Luijt 05 april 2020 14:41
Is laatst voor het eerst sinds lange tijd gebeurd. Met een vrouw nog wel. Was hard nodig.
Luijt 05 april 2020 14:43
FIETSEN, niet weer die doodlopers.
Koppizoektwachtwoord 05 april 2020 20:09
Keiharde lust. Ze waren een maand getrouwd en in afwachting van de oplevering van een bescheiden huurwoning verbleven ze een paar weken in een sombere hotelkamer. Dus dan moet je wat.
Frederik D. 05 april 2020 22:29
Stof voor een novelle: de verwekking van een rotjochie. Uiteraard: smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen