Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Tour gaat naar augustus, Vuelta is in september en Giro in oktober'

Gepost door Cecchini 
Cecchini 14 april 2020 20:00
Van de NOS site

De Franse president Emmanuel Macron nam maandag al een voorschot op het uitstellen van de Tour de France door tot half juli grote evenementen te verbieden in de strijd tegen het coronavirus. Dinsdag moest de organisatie van de Tour, die lang aan de startdatum van 27 juni vasthield, zich daar bij neerleggen.

"Het is nu onmogelijk om de Tour op de oorspronkelijke datum te laten starten. We zoeken naar een nieuwe datum."

Pact tussen drie grote ronden?

Over die nieuwe datum wordt al volop gespeculeerd. De Franse krant Le Parisien denkt aan 25 juli, Le Dauphiné meldt dat het 29 augustus wordt en het Spaanse Marca meent te weten dat de Tour een onderdeel is van een pact tussen de drie grote ronden.

"De Tour de France staat nu ingepland in de eerste drie weken van augustus, de Vuelta a España in september en de Giro d'Italia in oktober. Tenminste, als het coronavirus geen roet in het eten gooit, natuurlijk", aldus Marca.

Marca: "De drie grote rondes zullen geen etappes inleveren. Ook op de nieuwe kalender duren ze drie weken. Er zal ook minstens een week liggen tussen het einde van de ene grote ronde en het begin van de volgende."

De Giro zou in mei gereden worden, maar werd al in een vroeg stadium afgelast. De start van de Vuelta staat nog altijd gepland op 14 augustus in Utrecht.

De laatste keer dat de Tour niet doorging, was in 1946 toen Frankrijk herstellende was van de Tweede Wereldoorlog. 's Werelds bekendste wielerkoers heeft duizenden handhavers nodig om het publiek langs de routes onder controle te houden zodat de renners veilig kunnen passeren.


Danny@dnelissen op twitter


Er volgt nu snel top overleg ASO, RCS en UCI. De wielerplannen zullen snel bekend worden... geruchten gaan nu Tour begint eind augustus, Giro in oktober en Vuelta in november. Deze week weten we waarschijnlijk meer.
Anony 14 april 2020 20:36
Lig veel meer wakker van klassiekers dan Giro en Vuelta. Dat de Tour op alles voorrang krijgt, wil ik in het belang van de sport zeker begrijpen. Maar ik hoop dat ze niet enkel grote rondes gaan plannen. 't Is te zeggen: proberen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/04/2020 20:37 door Anony.
Brieske 14 april 2020 21:23
What about handzame classics?

Groet
Clavan 14 april 2020 21:59
De sluitingsprijs dan maar op 31 december?
Sub Culture 14 april 2020 22:09
Je bedoelt Handzame Classic(zonder -s)
Die koers bestaat al een aantal jaar niet meer en heet nu Bredene Koksijde Classic.

Bij leven en welzijn doorgang op kerstdag ofzo.
Sub Culture 14 april 2020 22:11
Ik vind het best leuk dat door het opschuiven van het wegwielrennen dat hele veldrijden lekker onderbelicht zal blijven.

Don't you dare, Wuyts!
Andere Peter 14 april 2020 23:53
Zo zal het gaan. Denk ik. En hoop ik. Op basis van de economische belangen. Grote koersen slaan de handen ineen en verdelen de schaarse koersdata. Je hoort steeds over uiterste startmomenten. maar zoiets bestaat niet, dat verschuift steeds.

Drie weken nodig voor een grote ronde. Steeds een week ertussen. Als de Tour op 3 oktober begint, dan kan de Giro daarna en dan is de Vuelta klaar enkele dagen voor Kerst. En zelfs dat is niet het uiterste, want een iets aangepaste Vuelta-2020 (effe niet in Utrecht starten zeg ik als Utrechter) kan ook prima in januari-2021. Dán haal je wat verloren kapitaal terug (want in januari ligt de boel normaliter plat). Prima tv-tijdstip ook, januari. Misschien wil die Vuelta nooit meer anders. Think outside the box.

De grote eendagskoersen daar doorheen of daarvoor. Het Waalse werk en MSR in september. RVV en PR kunnen met soortgelijke koersen prima tijdens Giro of Vuelta.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/04/2020 23:59 door Andere Peter.
Andere Peter 14 april 2020 23:54
thumbs up That is the spirit.
Andere Peter 14 april 2020 23:56
En er zijn nog zoveel meer kansen. Dit kan het definitieve einde zijn van benzineslurpende en zwerfplastic verspreidende reclamekaavaans.
Andere Peter 15 april 2020 00:02
Iemand al gehoord of Contador in training is voor een comeback? Dit jaar wordt misschien wel de uitgelezen kans om alle drie de grote ronden in één jaar te winnen... ;-)
Eindhovuh 15 april 2020 11:39
De Tour zegt nu te starten op 29 augustus. [nos.nl]

Ik ben heel benieuwd. Het blijft bijzonder lastig om zo ver vooruit te kijken.
Dat de economie tegen die tijd weer enigzins in beweging moet zijn gekomen lijkt mij een must. Anders valt op de langere duur de zorg e.d. überhaupt niet meer te betalen. We gaan het zien.
Horsie is back 15 april 2020 12:05
Als de hele wielerkalender dadelijk in de herfst en misschien zelfs wel in een deel van de winter wordt gepropt krijgen we ongetwijfeld beelden, zoals in de jaren dertig van de vorige eeuw. Dansmarathons. Als zijn hersens Horsie niet bedriegen (standaard modus lijkt het af en toe wel), dan stamt uit die periode de gevleugelde uitdrukking,

"They shoot horsies, don't they?"

Goeddoeme. Zie nu pas dat ik horsies schrijf in plaats van natuurlijk horses.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2020 12:40 door Horsie is back.
Clavan 15 april 2020 14:05
'Yes I fok horses' zou Luns tegen Kennedy gezegd hebben. Of dat waar is? Ik was er niet bij.
veluweracer 15 april 2020 14:48
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het best leuk dat door het opschuiven van
> het wegwielrennen dat hele veldrijden lekker
> onderbelicht zal blijven.
>
> Don't you dare, Wuyts!

Reken straks toch maar op een cross of drie per week.
Curzio 15 april 2020 15:54
Ik kan me niet voorstellen dat er voldoende internationale belangstelling is van de televisie-kijker voor drie grote ronden achter elkaar met maar één week ertussen. Nog even los van het startveld wat je dan krijgt. Het lijkt me beter om de Vuelta te laten vervallen eigenlijk.
MarkV 15 april 2020 17:43
Het is toch van de gekken dat de Vuelta die gewoon op haar eigen plekje kan blijven staan zou moeten vervallen om plaats te maken voor de Tour. Met alle gevolgen van dien voor het al zwaar getroffen Spanje.
Donderstraal toch op met die Tour.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2020 17:43 door MarkV.
Andere Peter 15 april 2020 18:17
Ik ben er vrij zeker van dat het juist meer dan ooit gaat leven. De honger naar normalisering zal enorm zijn. Sport is de perfecte escape. Goedkoop vermaak ook. Ik zie geen enkele bedreiging.

Dat weinig mensen er nu zin in hebben zegt niets over het succes straks.
Andere Peter 15 april 2020 18:20
Wat mij dus ook leuk lijkt: laat al die grote ronden hun rustdagen op zondag (!) houden. Paradoxaal genoeg kan dat collectief het beste zijn, mits we juist op die zondagen steeds een grote klassieker hebben. Op de eerste rustdag in de Vuelta RVV. En op de volgende rustdag in de Vuelta P-R. Collectief maximaliseer je dan de aandacht. Wielrennen lineair programmeren.

Zo'n grote crisis... zoveel kansen!
lodjan 15 april 2020 18:25
Heeft de ASO de Vuelta niet gered van de ondergang, en nog steeds een dikke vinger in de pap?
lodjan 15 april 2020 18:28
En buiten de (school)vakantietijd, dus minder potentiële kijkers.
Curzio 15 april 2020 18:49
Er zijn denk ik momenteel hogere belangen in het spel dan wat er eerlijk voelt of welke ronde het meest aantrekkelijke wielrennen oplevert. Daarom is het doorgaan van de Tour essentieel. Als je het dan op basis van eerlijkheid zou willen spelen, dan zou de Giro moeten vervallen. Of men moet de mentale flexibiliteit opbrengen om voor een Vuelta van 2 weken en Giro van 2 weken te kiezen (eenmalig), dat zou misschien ook direct nog wat extra aandacht genereren.
Curzio 15 april 2020 18:50
Ha, dit vind ik een heerlijk idee. Zal nooit gebeuren, maar het zou wel heel vet zijn.
Andere Peter 15 april 2020 18:56
Ik verwacht het ook niet. Maar ik wil graag dat er creatief wordt gedacht in wat er wèl kan.
Horsie is back 15 april 2020 19:08
Wielrennen kijken wordt het nieuwe bingen. Ik krijg nu al medelijden met Slimmerd, die dit alles hier moet verslaggeven. smiling smiley
diravi 16 april 2020 07:32
Zolang er geen vaccin is en er wereldwijd nog nieuwe besmettingen bijkomen zullen er geen evenementen plaatsvinden.
Luijt 16 april 2020 15:46
Exactamundo.
Behalve misschien op fight-island van die UFC-baas.
Eqquipo 16 april 2020 16:39
Vuelta-start mogelijk niet in Utrecht.

[sporza.be]
Prikdude 17 april 2020 01:58
Man bijt hond.
Slimmerd 17 april 2020 14:05
Was er maar iets om verslag van te geven...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen