Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dumoulin: 'Zonder hoogtestage onmogelijk om Tour de France te winnen'

Gepost door El Chaba 
El Chaba 16 april 2020 13:40
Dumoulin: 'Zonder hoogtestage onmogelijk om Tour de France te winnen'

Tom Dumoulin acht zichzelf kansloos voor de eindzege in de Tour de France als hij vooraf niet op hoogtestage kan. Woensdag stelde de organisatie van de grootste wielerronde de start uit naar 29 augustus.

Dumoulin is blij dat er met de nieuwe datum duidelijkheid is. De renner van Jumbo-Visma houdt er wel rekening mee dat zijn voorbereiding vanwege de coronacrisis verre van optimaal zal zijn.

"Als ik geen hoogtestage kan doen, dan zie ik mezelf de Tour niet winnen. Het vraagt een specifieke voorbereiding om een goed klassement te rijden en een hoogtestage is daarbij noodzakelijk", zegt Dumoulin donderdag tegen Cycling News.

"Als het niet mogelijk is voor mij om op hoogtestage te gaan, dan wil ik nog steeds de Tour rijden. Maar mogelijk wel met een ander doel dan de gele trui."

Dumoulin zit tijdens de coronacrisis thuis in België, vlak over de grens bij Maastricht. Daarmee is hij in het nadeel ten opzichte van veel andere renners die in Andorra wonen. Egan Bernal, de Tour-winnaar van vorig jaar, woont in Colombia op grote hoogte.

"We moeten natuurlijk afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt. Maar misschien kunnen we in mei of juni weer buiten trainen. Dan kunnen renners die in de bergen wonen zich beter voorbereiden door op hoogte te trainen", denkt de 29-jarige renner.

Thuisisolatie is mentaal zwaar voor Dumoulin

De Limburger heeft inmiddels al tien maanden geen koers meer gereden, na de knieblessure die hij vorig jaar opliep. "Gezien de omstandigheden gaat het goed met me. Maar het is een vreemde situatie waarin we leven."

"Ik probeer me momenteel fit te houden, maar ik train niet superhard of superlang. We weten gewoon niet wanneer we weer kunnen koersen."

De winnaar van de Giro in 2017 heeft het vooral mentaal zwaar. "Dit jaar moest mijn comebackseizoen worden. Ik wilde me herstellen nadat ik vorig seizoen een klotejaar heb gehad. Maar de hele wereld staat nu op zijn kop en dit jaar is voorlopig nog slechter dan het vorige. Dat is best moeilijk om mee om te gaan."

[www.nu.nl]
veluweracer 16 april 2020 14:03
Misschien moet hij maar stoppen met wielrennen. Elke keer dat zichzelf indekken tegen slechte resultaten is een patroon aan het worden. Ik begin steeds meer aan zijn prestaties te twijfelen. Wat is daar allemaal wel niet voor nodig geweest?
Horsie is back 16 april 2020 14:15
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien moet hij maar stoppen met wielrennen. Uw mening?
> Elke keer dat zichzelf indekken tegen slechte resultaten is een patroon aan het worden. Tom zit in een Sackgasse, maar gij weet niet of hij daar niet uit komt.
> Ik begin steeds meer aan zijn prestaties te twijfelen. Wat suggereert U?
> Wat is daar allemaal wel niet voor nodig geweest? Wat suggereert U?

Horsie moet het hier even bij laten, want de Raleigh roept.
El Chaba 16 april 2020 14:19
Lijkt me een heel duidelijk verhaal. Alle ronderenners trainen tegenwoordig voorafgaand aan een grote ronde enkele weken op hoogte en dat doen ze niet voor niks: omdat het een voordeel is. Als zijn concurrenten dat wel kunnen doen voor de Tour en hij niet, is hij dus kansloos voor een goed klassement. Dat is toch helemaal geen raar verhaal..?
Prikdude 16 april 2020 14:33
Nadat ik aan twee verschillende wielervrienden (waaronder ene El Chaba) van de week vroeg wie deze crisis wellicht niet als (top-) renner gaat overleven gaven ze hetzelfde antwoord dat ik ook in m'n hoofd had: Tom Dumoulin.

Veluweracer verandert direct weer in TFHM, maar zijn gevoel over de toekomst van Dumoulin is wel te volgen. Hoop voor de vele fans alhier dat Tom strijdbaar blijft.
Cecchini 16 april 2020 14:38
Dumoulin vergeet dat vele renners niet eens naar buiten mogen. In Spanje, Frankrijk, Italie , en volgens mij ook Colombia is er een complete lockdown en mag je ook niet sporten. Hij mag tenminste nog naar buiten om te fietsen, hij mag alleen niet een paar minuten op een bankje rust nemen want dat heb je direct de Belgische gendarme aan je broek hangen
Luijt 16 april 2020 15:18
Wie was die andere wielervriend?
El Chaba 16 april 2020 15:29
Wielervriend? You wish, mijn wielervrienden hebben namelijk verstand van wielrennen.. grinning smiley

On topic: ja, dat heb ik inderdaad gezegd, wellicht.
Als dit allemaal langer gaat duren dan we nu denken.

Maar ik zie niet in wat dat met zijn verhaal over die hoogtestage te maken heeft. Dat is gewoon een valide argument, waarom hij misschien niet voor een goed klassement in de Tour kan gaan. Bovendien voegt hij daar aan toe dat hij sowieso wel de Tour wil gaan rijden als die door zou gaan:

"Als het niet mogelijk is voor mij om op hoogtestage te gaan, dan wil ik nog steeds de Tour rijden. Maar mogelijk wel met een ander doel dan de gele trui."
El Chaba 16 april 2020 15:30
Ook een wielervriend van jou.
Curzio 16 april 2020 15:34
In Oostenrijk hebben ze de maatregelen toch versoepelt recentelijk? Het lijkt me dat als de Tour door kan gaan, hoogtestages t.z.t. ook wel door kunnen gaan op diverse plekken.
Prikdude 16 april 2020 15:36
Bobbie Traksel.
Luijt 16 april 2020 15:52
Oké, dan hebben we dus El Chabaab en Bobbie. Dan zal t wel kloppen. Ook nog vrouwen geraadpleegd toevallig, of paarden?
Clavan 16 april 2020 16:05
Ik ben blij om te lezen dat er nog prikkers zijn met vrienden.
Eqquipo 16 april 2020 16:18
Een proefballon-dwarsstraat die ik weinig voorbij zie komen; kan het nationale kampioenschap tijdrijden niet gewoon doorgang vinden in juni? Of wellicht een nationele-tijdritcompetitie-vorm al eerder instellen? Prima mogelijk om op een zondag ergens een parcours van 20km af te sluiten in een wat afgelegen gebied. Renners hoeven niet bij elkaar in de buurt te komen en de motor blijft netjes op afstand filmen. Uiteraard zonder publiek te verrijden. En waarschijnlijk ook zonder soigneurs e.d. Maar het lijkt mij een zeer aanlokkelijk alternatief t.o.v. het grote niets van nu. Afwisseling met materieel kan ook nog. Bijv. 2 week voor het NK hetzelfde parcours alvast warmdraaien, maar dan op de gewone koersfiets.

Hebben de renners iets om voor te trainen, kan de NOS mooi wat uitzenden en hebben wij wat wielrennen op TV.

Belangrijkste argument tegen, het past niet in de tijdsgeest? Maar wat is die dan? En waarom kan onderhand niet gekeken worden naar wat wél kan.
Eqquipo 16 april 2020 16:20
Precies, mooi vanuit het pension van de Bull van Beveland trainen. (matige bijnaam trouwens)
El Chaba 16 april 2020 16:34
Eens hoor, prima plan!
Luijt 16 april 2020 16:50
Ja Eqquipo, dat vind ik eigenlijk ook, maar 't kan zijn dat ik dat vind omdat jij het bent en het zo goed opschrijft. Daar ga ik nog even over nadenken.
El Chaba 16 april 2020 17:03
El Chabaab..? Dat is te veel eer voor mij, waarde Luijt.
El Chaba 16 april 2020 17:08
Over misselijkmakende stemmingmakerij gesproken..
Frederik D. 16 april 2020 18:37
Met als gevolg dat ik langzamerhand een dumouliaan word. Nog even en ik roep: Auch ich bin ein dumoulinist. smiling smiley
Prikdude 16 april 2020 19:34
Hoewel geen heel slecht idee, kijk ik dan liever nog zo'n computerkoers, maar iedereen z'n ding natuurlijk.
veluweracer 16 april 2020 21:42
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Misschien moet hij maar stoppen met wielrennen.
> Uw mening?
Dat eeuwige zoeken naar excuses voor een mogelijk
niet optimaal kunnen presteren door een keur aan
redenen sinds zijn, ja, was het ook alweer en wanneer
precies begon weet ik niet meer en daarbij dat blijkbaar
graag kenbaar maken spreekt boekdelen voor mij. Er
lijkt telkens weer ergens in Tom een drolletje dwars te
zitten. Ik zou zo graag eens horen dat hij van plan is de
beuk er weer in te gooien in plaats van dat gejammer
steeds.
> > Elke keer dat zichzelf indekken tegen slechte
> resultaten is een patroon aan het worden. Tom
> zit in een Sackgasse, maar gij weet niet of hij
> daar niet uit komt.

De existentiële crisis loert om de hoek. Geduldig
wachtend op het juiste moment om Tom bij zijn nekvel
te grijpen.
> > Ik begin steeds meer aan zijn prestaties te
> twijfelen. Wat suggereert U?
Dat hij voorheen een onnatuurlijk hoog niveau heeft
gehaald.
> > Wat is daar allemaal wel niet voor nodig
> geweest? Wat suggereert U?
> Vermoedelijk meer dan alleen een hoogtestage.
> Horsie moet het hier even bij laten, want de
> Raleigh roept.
Andere Peter 17 april 2020 01:22
Lijkt mij ook haalbaar.

Het past nu wellicht niet in de tijdgeest. Maar in juni vast wel.
Andere Peter 17 april 2020 01:25
Hij zoekt helemaal niet naar een excuus. Het is maar wat je wil lezen. Enige onzekerheid lijkt mij niet gek bij een renner die al zo lang geen wedstrijd reed.
El Chaba 17 april 2020 05:48
Nee, wel versoepeld.
veluweracer 17 april 2020 18:44
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij zoekt helemaal niet naar een excuus. Het is
> maar wat je wil lezen. Enige onzekerheid lijkt mij
> niet gek bij een renner die al zo lang geen
> wedstrijd reed.

Hij hoeft niet te zoeken want telkens dient er zich vanzelf wel iets weer aan om zich achter te verschuilen.
Nelis! 18 april 2020 08:48
Ik vind veluweracer met afstand de meest vervelende, negatieve, zure prikker die ik in al die jaren ben tegengekomen. Ik ben blij dat ik niet met jou hoef te leven.
veluweracer 18 april 2020 22:12
Dat verandert heus wel weer als er andere tijden aanbreken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen