Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Stoppen met fietsen op de weg?

Gepost door Luijt 
Luijt 17 april 2020 09:45
Luijt 17 april 2020 09:46
Artikel komt van de site: "In de leiderstrui".

Ik ben tegen, btw.
Clavan 17 april 2020 10:08
‘s morgens vroeg net na zonsopkomst solo op de ATB door de duinen crossen is nog heerlijk rustig.
De zwarte trui 17 april 2020 10:27
De dalende cijfers spreken voor zich.
Prikdude 17 april 2020 10:32
Voor de voornamelijk oudere, maar soms ook jonge stelletjes die er geen kloot van begrijpen en zelf anderhalve meter van elkaar rijden zodat jij er binnen een halve meter langs moet, volstaat vaak een belletje in combinatie met een deftige vermaning - al mag de popo er best wat beter opklappen (en men zou de max twee moeten combineren met enkel achter elkaar rijden).

De binnen een halve meter inhalende groepjes racemongolen zijn lastiger te temmen. Daar draag ik inmiddels een flacon spiritus voor op zak, dat blijkt redelijk effectief. Als ze te hard gaan werkt een lekkere grote roggel in de smoel ook wel. Ho sorry, ja ook niet verstandig om zo dichtbij in te halen. Hebben ze dan nog praatjes dan steek je ze gewoon neer met je mee gebrachte stanleymes.
Eindhovuh 17 april 2020 10:35
Ik ben ook tegen. Wanneer ik buiten wielren kom ik echt niet vaak in situaties terecht waardoor je binnen 1,5 meter komt. Heel sporadisch bij in halen als er net toevallig aan de andere kant een tegenligger exact op hetzelfde moment je tegemoet komt. Scheelt wellicht dat ik vrijwel meteen het buitengebied inschiet.

Als je dit een probleem vindt moet je een algehele lockdown doen. In de gemiddelde winkel e.d. zie ik veel en veel meer risico.
Beetje paniekerig allemaal. (En ik neem Corona heel serieus, gisteren een sterfgeval in de familie, dus ken de drama's van nabij.).
Frederik D. 17 april 2020 10:38
Ik zwaai gewoon met mijn Sig Sauer P226 Nitron RX FS Kal. 9x19 mm.
cire 17 april 2020 10:41
Ik ben het er mee eens dat groepen eerder moeten worden aangesproken of beboet. De vraag is dan wel waar en hoe je de beperkte handhavingscapaciteit inzet: in de polders/natuurgebieden of in de stadsparken?.

Maar fietsen helemaal verbieden kan sowieso niet. Dan kan ik ook geen boodschappen doen of naar mijn werk. En alleen "wielrennen" verbieden? Dan trek ik toch een keer andere minder strakke kleding aan. Meer maatregelen is een volledige lockdown... En daar is (gelukkig) onvoldoende draagvlak voor.
Curzio 17 april 2020 11:09
Precies. Anderhalve meter afstand is ook geen doel op zich natuurlijk.
Noot 17 april 2020 12:01
Hier in het Noorden hebben we geen corona. Maar als ik fiets probeer ik dat op rustige tijdstippen te doen, mijdt ik de smalle fietspaden en gebruik als het kan de weg ernaast. Daar rijdt toch geen hond.
lodjan 17 april 2020 12:22
De noot is hoog
lodjan 17 april 2020 12:28
Slechtste wielersite, dat 'In de leiderstrui'. Iedere keer als hier een stukje geplaatst wordt, weet ik weer waarom ik er nooit kom. Meestal wat uit de context gerukt plak- en knipwerk.

Ik fiets alleen en zoek rustige wegen in de polder op. Dat wil ik graag zo houden.
Horsie is back 17 april 2020 13:23
Horsie heeft natuurlijk altijd nog zijn nukkig Wattbeest 2.0
De laatste onthouding in consumeren van het wielervirus was een paar jaar geleden vanwege de zeg 40-daagse vastenperiode na een prostaatoperatie.
Ooit zat ik buitengewoon vaak op het Wattbeest, zelfs in combinatie met trainen buiten, zij het iets minder, maar mede daardoor ontwikkelde ik een verschrikkelijke virusziekte. Ga ik niet uitleggen, maar ben er wel 99% van overtuigd gelijk te hebben met mijn diagnose achteraf. In hindsight klingt zo pedant.
Zit nu op een frequentie van 23 dagen per maand (31 dagen) trainen, één minder dan "voor" de corona crisis.

Training is puur individueel. De enige bemoeienis van anderen is om te vragen of Horsie de weg kwijt is.
Nog eens uitleggen: Train op bepaalde primair zo veilig mogelijke trajecten met testen in allerlei vorm, maar behalve aan het begin of einde van de training globaal tussen 5 en 50 seconden. Anaeroob stuff, hetgeen betekent dat je daarna de energiepool, afhankelijk natuurlijk van de intensiteit en duur van de test voorafgaand, veelal niet meer tijd in beslag nemend dan 5 tot 10 minuten, moet bijvullen. Want anders dan Manx sprinters op de weg moet sprinten zo veel mogelijk in uitgeruste vorm gebeuren. Dus je gaat geen 5 tot 10 minuten van de plek des heils wegrijden, je moet tenslotte ook weer terug. Dus de "pauze" wordt opgevuld met uitbollen, op een gegeven moment notities maken naast de racefiets en daarna weer rustig oriënteren op de volgende test (uptempo, sub-maximaal of maximaal). Vandaar soms de obligate vraag van omstanders, bent U de weg kwijt of en doet altijd wel goed, gaat het wel goed met U? Ook op deze prik, uiteraard. grinning smiley

Nu de rationale achter de zogenaamde besmettingskans. "We" hebben natuurlijk al enkele animaties over de verspreiding zien langskomen.
Eerst de zogenaamde anderhalve meter afstand bewaren. Een prima maatregel voor groepjes mensen, laat staan menigten.
Maar op strikt individuele basis moet je tamelijk lang (WHO zei eerst 15 minuten binnen 1m afstand) dicht bij iemand staan om blijvend te besmetten. Natuurlijk kan er altijd een virusdeeltje van de ene mens op de andere mens terechtkomen, maar bij een incidentele besmetting zal dat heel veel mensen niet of nauwelijks deren en de vraag is zelfs of er dan een echte besmetting zal plaatsvinden. Gisteren werd bekend gemaakt, dat er slechts 3% van de bevolking met het virus in aanraking is geweest, wellicht het dubbele, maar ok. De vraag is dus in hoeverre een zero tolerance beleid extra aan effectiviteit zal kunnen bieden.

Bestemming is daar natuurlijk het hoogst of zelfs onvermijdelijk zonder beschermingsmiddelen (en dan nog), waar niet alleen continu contact is tussen mensen, maar vooral ook op één en dezelfde plaats, met bovendien voortdurend wisselende contacten. Vandaar uiteraard de verpleegtehuizen.
Als heel Nederland Carnaval op zijn Brabants had gevierd of was blijven vieren, had het er heel wat slechter voorgestaan.

Dezer dagen denk ik vaak aan een hinkende vergelijking: Loop of fiets je bij storm (beroemd is Horsie's Mr. Toad's Ride 25 januari 1990, top 80 km/h na 1,09s versnelling op een 2 tot 3% helling), dan kun je door een dakpan naar de andere kant gepromoveerd worden. Maar hoe groot is die kans nu? Regent het daarentegen dakpannen, dan verandert dat natuurlijk de zaak.

Buiten rijdend moet je natuurlijk drukte's mijden. Trouwens, hoe kun je anders hard rijden. Op de ploegenachtervolging kun je met zijn allen achter elkaar (België heeft immers een professor, die beroemd is geworden met aerodynamica van motoren et cetera) onder bepaalde omstandigheden 65 km/h blijven rijden, maar dat is doorgaans in een velodroom of op een afgebakend traject.
Horsie is back 17 april 2020 19:51
Stoppen met fietsen op de baan? Is dat een woordgrapje? De topic titel blijft heilig.

Philippe Gilbert kreeg al een boete in Monaco voor buiten fietsen en nu claimt Victor Campenaerts (zie Cycling Weekly), dat hij van de UCI geen toestemming krijgt om een poging te doen het WUR van Brad Wiggins (Zee niveau) te verbeteren. Wiggo had al laten weten: "Kom maar op!"

Eerder waren de wereldrecord pogingen op de 4 km individuele achtervolging en last but not least op de 1 km met staande start, door ja ja, Theo Bos, allemaal in Cochabamba, gesneuveld door o.a. de internationale reisrestricties.
Luijt 17 april 2020 22:21
Dank voor deze inspirerende tips!
Luijt 17 april 2020 22:23
Dus, voor of tegen?
Cecchini 17 april 2020 23:05
Horsie is back 18 april 2020 00:28
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus, voor of tegen?

Ooit vernam Horsie of was dit al in een vorig leven, dat één van de Uwen een glazen bol had, dus vanwaar de twijfel? hot smiley
Luijt 18 april 2020 17:48
Geen breedsprakig quasi geletterd gekoeterwaal.
Gewoon voor of tegen?
Disclaimer: laat maar.
Horsie is back 18 april 2020 19:13
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Geen breedsprakig quasi geletterd gekoeterwaal.
> Gewoon voor of tegen?
> Disclaimer: laat maar.

Ho nou, Luijt. Weshalb gleich in die Luft gehen?

Natuurlijk ben ik tegen een verbod voor individuele fietsers om buiten te fietsen en niet alleen omdat dit mezelf ook zou betreffen.
Luijt 18 april 2020 21:16
Jij hebt je wattbike
Eqquipo 19 april 2020 21:26
Vandaag een rondje Utrechtse Heuvelrug gedaan. Was haast een toertocht zoveel wielrenners/liefhebbers. Volgende keer toch een wat rustiger tijdstip uitzoeken.
Luijt 20 april 2020 10:40
Kinderen hoeven niet naar allerlei sportevenementen, dus:
Ik kies ieder weekend een ander voor mij minder bekend fietsgebied in Nederland uit en mijdt gegarandeerde drukte op Ronde Hoep, Posbank, Zuid-Limburg.
Extra broodje in de achterzak en gaan.
Vorige week Weerribben+Tjeukemeer en afgelopen weekend Dalfsen-Hellendoorn-Vroomshoop-Ommen.
Mooi!

Iemand nog tips voor fijne rustige fietsgebieden in Nederland?
Die anderhalve paardenkop die dit forum bezoekt maakt het daar toch niet plotseling te druk.....
Eindhovuh 20 april 2020 11:09
West-Brabant en dan richting Zeeland.
Of ten zuiden van Breda, en dan richting Chaam, Alphen en verder.
Luijt 20 april 2020 13:51
Bedoel je onder meer Oud Gastel? Was er vorig jaar voor het eerst ivm met de beroemde plaatselijke ronde. Was leuk, maar vond het niet per se heel mooi daar.
Cecchini 20 april 2020 20:50
Ik zou zeggen doe eens een rondje Twente. Te beginnen in Oldenzaal, daarna op weg naar de Lutte, om vandaar uit via landelijke weggetjes door te steken naar Losser, via een andere weg vanuit Losser weer terug naar de Lutte, om daarna de weg verder te volgen naar Beuningen, Denekamp, Tilligte, Ootmarsum, Reutum, Tubbergen, Albergen, Weerselo, Rossum om uiteindelijk weer terug te keren in Oldenzaal. Het is maar een 60 km die ik regelmatig fietste als ik mijn oude moeder opzocht. Jeugdsentiment dus.
Eindhovuh 20 april 2020 22:36
Nou niet precies wat ik bedoelde(kan wel), maar je kan vanuit Breda richting Drimmelen gaan(Biebosch), en dan met een lus naar het westen. Mooi hoor.
Of onder Roosendaal langs naar Bergen op zoom en dan stukje Zeeland over de oesterdam en weer terug.(terug kan ook over oud gastel dan ja).

Zelf rijd ik veelal ten zuiden van Breda al is dat iets lastiger nu omdat je de grens niet over kan. Maar Slingerdreef, dan richting Chaam, Alphen, Gilze, Oosterhout, mooie landelijke bosrijke omgeving.
Luijt 20 april 2020 22:54
Dank voor jullie inspirerende reacties. Leuk!
Luijt 20 april 2020 22:55
Idem Eindhovuh, jij ook muchos gracias
Luijt 20 april 2020 22:55
Rondje Markermeer, ook fijn. Lekker monotoon.
Horsie is back 20 april 2020 23:41
En Horsie al die tijd maar denken, dat Luijt overal al geweest was. "No" says Usain. smiling smiley
lodjan 21 april 2020 06:36
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Of onder Roosendaal langs naar Bergen op zoom en
> dan stukje Zeeland over de oesterdam en weer
> terug.(terug kan ook over oud gastel dan ja).

Via Heimolen over de Vossenweg achter kasteel Mattemburgh langs naar de Rijzende weg in Woensdrecht en door naar de Oesterdam. Afwisselend rondje qua landschappen en dit stukje over de Brabantse Wal is geaccidenteerd.
Luijt 21 april 2020 08:11
En nog wat balkbraaksel uit de stal. Ook dank daarvoor.
Koppizoektwachtwoord 23 april 2020 11:57
Of een lus (erbij) door de Achterhoek. Rond Winterswijk zal het wat drukker zijn, maar er is ook daar genoeg aan rustige weggetjes. Pak wat hellinkjes in het Montferland en als ze je de grens nog laten passeren (mondkapje op?): de Elterberg.
Luijt 23 april 2020 14:14
Montferland en omstreken ken ik. Winterswijk eo niet. Daar wilde ik ook nog een keer naartoe de komende tijd. Alleen drukte vind ik niks.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen