Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Doping in je oor: van muziek kun je echt beter gaan sporten

Gepost door Cecchini 
Cecchini 18 april 2020 13:09
Nu de sportscholen dicht zijn, valt op hoeveel hardlopers er zijn, en hoe vaak zij oortjes in hebben. Studies tonen aan dat muziek kan helpen sportprestaties te verbeteren.

Margreet Vermeulen/Volkskrant



Het is 1910 en de excentrieke, Amerikaanse statisticus Leonard P. Ayres volgt een zesdaagse wielerwedstrijd in Madison Square Garden, New York, stopwatch in de hand. Een blaaskapel speelt aan de zijlijn, met tussenpozen. En dan ziet Ayres iets vreemds: als de band speelt, rijden de wielrijders gemiddeld één mijl in 3.04 seconden. Als de band zwijgt, doen ze er gemiddeld 3.21 seconden over.

Een nieuw onderzoeksterrein zag het licht: het intrigerende effect van muziek op sportprestaties. Inmiddels is muziek niet meer weg te denken uit de sport. Of het nu om recreatieve sport gaat of topsport. ‘Ik ken geen topsporter die er niet op de een of andere manier gebruik van maakt’, zegt sportpsycholoog en neuropsycholoog Patrick van der Molen. Hij kent voetballers die naar The Eye of the Tiger luisteren om in de juiste (glorieuze) stemming te komen voor een wedstrijd en zwemmers als Michael Phelps die zweren bij hun favoriete playlist om alles uit de training te halen. Van alle amateurhardlopers heeft 75 procent oortjes in tijdens het rennen, volgens de organisatie Runners World.

Een mooie song of lekkere beat in de oren leidt ons af van de inspanning die we al sportend moeten leveren. Tegelijk worden vervelende signalen van het lichaam onderdrukt. Vermoeidheid, ongemak, pijn, de hoge hartslag en het gehijg verdwijnen naar de achtergrond. Dat psychologische effect van muziek is meetbaar. Proefpersonen in sportpsychologische studies voelen zich na afloop van een training met muziek prettiger. Een ander psychologisch effect is dat sporters een training met muziek als minder zwaar ervaren dan als ze diezelfde workout doen in stilte.

Muziek helpt sporters ook in een flow te komen. De muziek stimuleert de motorcortex in de hersenen met als gevolg dat er minder bewust denkwerk nodig om de spieren aan te sturen. Dat leiden onderzoekers af uit de hersengolfpatronen van proefpersonen op de hometrainer. Als die gingen fietsen zonder muziek of met een audioboek in de oren, kwam de flow niet. Hij kwam wel op de tonen van Don’t Let Me Be Misunderstood.

De Britse sportpsycholoog Costas Karageorghis, die van dit thema zijn levenswerk heeft gemaakt, noemt muziek ‘een vorm van legale doping’. Volgens hem kunnen de effecten van muziek op prestaties behoorlijk groot zijn. In één studie, waarbij hij in 2012 een stel goedgetrainde triatleten op de loopband zette, vond hij zelfs dat de renners mét muziek bijna 20 procent langer konden doorrennen dan in stilte.

De meeste sporters gebruiken muziek als achtergrondmuziek, voor een fijne sfeer of om gemotiveerd te raken. Maar volgens Karageorghis kunnen we nog effectiever sporten als we proberen ons loopritme of fietsritme te synchroniseren met de muziek. Effectiever in de zin dat sporters 6 à 7 procent minder zuurstof nodig hebben voor dezelfde inspanning als het ze lukt in het tempo van de muziek te bewegen. Dat geldt vooral voor sporten waarbij veel repeterende bewegingen worden gemaakt als hardlopen, fietsen en zwemmen en niet bij krachttraining. Sowieso is muziek vooral effectief bij submaximale inspanning.

Inmiddels zijn er hardloopapps op de markt die het tempo van de muziek afstemmen op het tempo van de loper, zodat je niet zelf hoeft te synchroniseren.
Als mensen harder gaan sporten, willen ze vaak snellere achtergrondmuziek. Maar er is discussie over de vraag of tempo’s boven de 140 beats per minute wel extra voordeel opleveren. In een studie van Karageorghis in 2011 mochten proefpersonen op de hometrainer zelf de muziek uitkiezen. Niemand koos heel snelle muziek, ook niet als ze een heel intensieve training kregen. Sindsdien geldt die 140 bpm als de ‘sweet spot’.

Desondanks besloten Italiaanse sportpsychologen om de proef op de som te nemen door negentien trouwe sportschoolbezoekers te laten trainen op popmuziek met verschillende tempo’s, variërend van 90 bpm tot 190 bpm. De deelnemers wandelden stevig door op een loopband en trainden op de beenpers. In februari stonden de resultaten in Frontiers of Psychology.

Naarmate de achtergrondmuziek sneller ging, werd de training als lichter ervaren. Bovendien: hoe sneller de muziek, des te sneller ook de hartslag van de deelnemers: een indicatie dat snellere muziek ook voordelen oplevert voor het verbeteren van de conditie.Eén studie die een nieuwe kant op wijst, bewijst nog niets. Maar het is het proberen waard. Kies niet alleen muziek die je stemming verbetert en je energie geeft, maar ga voor een supersnelle achtergrondbeat om het effect van je work-out te vergroten – zonder dat je er harder voor hoeft te lopen.
Andere Peter 18 april 2020 14:07
Och, ik kan hier best een keus uit maken, die 140bpm:

[jog.fm]

Ik ga voor:

1 She sells sanctuary
2 Paper in fire
3 Baby I'm a star
4 Civil war
5 Unforgiven
6 Hotel California
7 Angie
8 Don't dream it's over
9 You really got me
10 Tainted love Suspicious minds

(Guilty pleasures: No limit, Knock on wood, Beat it)



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2020 14:20 door Andere Peter.
Cecchini 18 april 2020 14:36
Nou omdat ik deze topic toch ben begonnen en Andere Peter hem direct inkopt heb ik de vrijheid het werk van LCD Soundsystem, Daft Punk, Chemical Borthers, Faithless, Underworld en Talking Heads aan te bevelen, muziek waarbij zelfs de enigszins stramme Cecchini nog (met enige schaamte dat wel) de dansvloer durft onveilig te maken. Ik geef toe, ik sport (fiets) altijd zonder oortjes. Ik hoor dan toch meestal het verkeer van links of rechts komen.
Horsie is back 18 april 2020 14:45
Kostelijk stuk en dank voor het plaatsen, Cecchini.

Eën mijl in 3.04 seconden. Mama Mia, da's hard. Wellicht is bedoeld 3 minuten en 4 seconden, gemiddeld 31,49 km/h.
Toch us gauw even bellen met Ajax voetballer Carel Eiting, die als toerist in de virtuele Jumbo Visma Team Race Godenzonen als Robert Gesink en Steven Kruijswijk aftroefde. Welke deundreun had die wel niet in zijn oordopje? They're coming to take me away in a white jacket?

Merkwaardig genoeg wordt in het artikel geen gewag gemaakt van de meest normale muziek, die er is, een juichende menigte in een stadion of langs de lijn of weg.
Dat werkt ongetwijfeld stimulerend (het thuis-effect bestaat ook echt) en heeft daardoor enig effect op de prestatie.

De marge bij gematigde inspanningen ten opzichte van het absoluut maximale bereik is immens.
Nergens wordt dit duidelijker dan bij de 1 kilometer met staande start. Niet zelden dalen de wattages bij de meet tot waarden, waar de Groten der Aarde, dit nog na één uur presteren. Jeffrey Hoogland, als pur-sang sprinter toch wel, moest in 2018 op een stoel gezeten, twintig minuten lang "uithijgen".

M.a.w. het moet heel gemakkelijk zijn door deze marge allerlei vals positieve effecten te vinden, die alleen op dat niveau te vinden zullen zijn.
Maar dat in het echie muziek zo'n geweldige invloed op de hoogte van de sportprestatie zou kunnen uitoefenen staat wat Horsie betreft echt ter discussie.

Disclaimer: Maar misschien moet Horsie het maar eens proberen met:

The guilty undertaker sighs, the lonesome grinder cries...
El Chaba 18 april 2020 15:18
Had ik niet achter je gezocht, maar verdomd goeie muziekkeuze! thumbs up
The Cult op één op AP zijn lijstje mag er ook wezen!
Sub Culture 18 april 2020 15:24
Scooter in de fitness.



Gaten in de grond stampen op het ritme van Teutoonse beats.
De zwarte trui 18 april 2020 15:59
213W. Maar het zal jou wel als muziek in de oren klinken dat Ajax zijn spelers op een Wattbike heeft gezet...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2020 16:00 door De zwarte trui.
Anony 18 april 2020 16:09
Wat lopen betreft zie ik er heil in. Op de fiets niet zo. Toch zeker outdoor geniet ik meer van de omgeving en is het ook belangrijker om verkeer te kunnen horen. Indoor is het wel een alternatief voor een podcast, een serie of eventueel goed in combinatie met Zwift en consoorten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2020 16:09 door Anony.
Andere Peter 18 april 2020 16:31
En iedereen zal wel gezien hebben dat Carel Eiting nu in twéé sporten een eeuwig talent is.

Jumbo afgetroefd
Luijt 18 april 2020 17:51
Ik sport nooit met muziek in mn oor. Nooit. Ga het niet doen ook.
Luijt 18 april 2020 17:55
Helemaal zo gek nog niet, wat je daar allemaal noemt. In die categorie kan ik The Shamen ook aanbevelen. Ebeneezer Goode kon/kan ik nog steeds uit mn hoofd. Vooral leuk met een pil in je mik.
Luijt 18 april 2020 17:56
Carel zn knie is daaraan debet.
Luijt 18 april 2020 17:57
Horsie is back 18 april 2020 18:35
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> 213W. Maar het zal jou wel als muziek in de oren
> klinken dat Ajax zijn spelers op een Wattbike
> heeft gezet...

Hoezo dat? Als je Horsie echt woedend wil hebben, dan moet je over een Wattbike blijven zeuren. cool smiley
Horsie is back 18 april 2020 18:48
De hoofdmeester heeft al zijn leerlingen on-line verzameld.

Vandaag gaan we het gemiddelde berekenen, jullie krijgen deze getallen voorgeschoteld:

Faites vos Jeux

260
266
260
255
237
220
206
209
197
198
207
206
195
192
190
204
213
205
202
201
194
190
219
222

Disclaimer: Strasser reed in 2017 deze uurgemiddelden Wattage gedurende een volle dag.
Frederik D. 18 april 2020 18:57
Vroeger had je 33 toeren langspeelplaten, bijvoorbeeld van de trage Grateful Dead. Maar je kon ze ook op een snelheid van 78 toeren per minuut draaien. Dan klonk Grateful Dead plots zeer opwindend. En dat brengt me op volgens sommigen het eerste R&R nummer.

Rocket 88, oerversie

Jawel, de oerversie is van Ike Turner maar onder pseudoniem.

Versie James Cotton

En hups, een mooie, rustige, repititie van Richards en Cotton:

Little Red Rooster
Horsie is back 18 april 2020 19:05
Alle drie stukjes afgeluisterd, maar zong op nummer drie niet de Little Red Rooster zelf of hoorde ik in de verte ook nog een Howlin' Wolf? smiling smiley
Frederik D. 18 april 2020 19:18
Howling Wolf was in 2012 al dood, al heeft hij nog wel een zoon. Ik hoorde echter geen Howling Wolf, noch diens zoon. smiling smiley Howlin' Wolf speelde ook mondharmonica. Net als Alan Wilson, nee, geen broer van Dennis maar lid van Canned Heat.

[www.youtube.com]

Son House, even groot als Robert Johnson en onder meer gecoverd door de White Stripes, Death Letter.

Mooie avondschemeringmuziek, op de fiets richting stad, richting huis. Maar ieder zijn meug. smiling smiley
veluweracer 18 april 2020 19:47
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik sport nooit met muziek in mn oor. Nooit. Ga het
> niet doen ook.

Ben er lang geleden ook maar mee gestopt. Ik luisterde graag naar de radio op fiets maar je schrikt je rot van elke brommer die je voorbij sjeest.
Horsie is back 18 april 2020 19:53
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Howling Wolf was in 2012 al dood, al heeft hij nog
> wel een zoon. Ik hoorde echter geen Howling Wolf,
> noch diens zoon. smiling smiley Howlin' Wolf speelde ook
> mondharmonica. Net als Alan Wilson, nee, geen
> broer van Dennis maar lid van Canned Heat.
>
> [www.youtube.com]
>
> Son House, even groot als Robert Johnson en onder
> meer gecoverd door de White Stripes, Death Letter.
>
> Mooie avondschemeringmuziek, op de fiets richting
> stad, richting huis. Maar ieder zijn meug. smiling smiley

Was maar een grapje: een zingend rood haantje (2012) en een huilende wolf (1961) op de achtergrond. Je mag toch met de tijd husselen.
Clavan 18 april 2020 21:39
What is so civil about war anyway?

Goh dat ik ooit vroeger nog eens een hele nacht voor het VVV kantoor heb gebivakkeerd om kaartjes te kopen voor hun concert in het Goffertpark.
In voorprogramma trouwens BlindMelon en The Cult.
Clavan 18 april 2020 21:49
Pills 'n' Thrills and Bellyaches van the Happy Mondays doet het ook altijd goed. Met Shaun Ryder, volgens mij ‘91, op Pinkpop backstage nog een natuursigaretje gedeeld.
Dat die gast nog leeft
Sub Culture 18 april 2020 22:21
Holy shit, Clavan dropt hier even de naam van één van mijn persoonlijke helden Shaun Ryder.

Call the copssss
Clavan 18 april 2020 22:29
Where here....Our Firm.

9 januari 2021 in de herkansing in de Paradiso
Andere Peter 19 april 2020 03:08
Je zou het niet meteen zoeken achter Axl en GNR, maar Civil War is een anti-oorlogssong met een krachtige en tijdloze tekst. Maakt duidelijk dat elke oorlog een burgeroorlog is. Refereert aan de moorden op Kennedy en ML King. Alsmede aan het Vietnamtrauma.

So I never fell for Vietnam
We got the wall of D.C. to remind us all
That you can't trust freedom
When it's not in your hands
When everybody's fightin'
For their promised land
And I don't need your civil war
It feeds the rich while it buries the poor
Your power hungry sellin' soldiers
In a human grocery store


Ik heb nooit begrepen waarom dit nummer niet in aanzien tussen enkele andere GNR-klassiekers staat. Even episch als November rain.

Met enige cynisme (en ik ben niet anti-Amerikaans hoor) is deze zinsnede zelfs te zien als de kern van het Amerikaanse buitenlandse beleid na 1945:

You can't trust freedom when it's not in your hands

Overigens had Churchill dat voor die tijd al gezien:
''You can always count on the Americans to do the right thing - after they have tried everything else."
Koppizoektwachtwoord 19 april 2020 11:25
Over nog leven gesproken; ik zag Pogues voorman Shane MacGowan eens van zijn kruk tuimelen en niet in staat een correcte noot (of toon, hoe heten die dingen) te zingen.
Happy Mondays, oké, maar de Stone Roses blijven tijdloos geweldig.
Sub Culture 19 april 2020 12:40
Ik heb de Stone Roses tijdens hun reünietour gezien, dat viel mij toch ook redelijk tegen. Desondanks grote fan.
Luijt 19 april 2020 17:16
Er kwamen toen heel veel fijne dingetjes uit Manchester. Fools Gold kwam in Gouden Engel in Nijmegen begin jaren 90 heel vaak voorbij. Om 2 uur s nachts ging het raam open, boxen naar buiten en op straat verder. Meestal niet heel lang.
Orakel 19 april 2020 18:48
Mooi topic om mijn huidige pareltje onder de aandacht te brengen:
Destroyer - Crimson Tide
Maar ik luister meestal wat lome muziek, wat schijnbaar de stijging van de hartslag frustreert. Vandaar mijn schamele 200 Watt maximum in een half uur hometrainen...
Prikdude 19 april 2020 19:13
Klinkt als een toffe ervaring - wellicht leuker dan een 'regulier' concert? En is niet 95% van de concerten uiteindelijk teleurstellend?
lodjan 19 april 2020 21:37
The Smiths! (82-87)
Frederik D. 19 april 2020 22:04
Ik heb net wat beluisterd van de Smiths. Het bekoort mij niet echt. Maar misschien moet ik ze vaker proberen. Sorry dat ik zo conservatief ben. Maar ik vind het wel boeiend om te horen wat anderen bevalt. En misschien heb ik nog veel bijscholing nodig. smiling smiley
Luijt 20 april 2020 10:28
Je zou het inderdaad zeker niet zoeken achter Axl. In "One of a Million" zien en horen we de echte William Bruce aan het werk.
Luijt 20 april 2020 10:32
Mick was zaterdag ook goed bij stem in dat Live Aid-achtige gebeuren.
Clavan 20 april 2020 10:59
De hele plaat is geweldig. Als je van lome muziek houdt wil ik ook nog Mark Kozelek aanraden. Solo of als/met SunKillMoon. Wel niet echt vrolijke muziek.
Surplace op souplesse 20 april 2020 11:02
El Chaba 20 april 2020 11:12
Daar zijn de meningen over verdeeld hoor. Je kunt het juist ook zien als een parodie over/aanklacht tegen het racisme van de gemiddelde Amerikaanse redneck of hillbilly.
Geweldig nummer trouwens.
Clavan 20 april 2020 11:39
Zo word Morrisey van hieronder genoemde The Smiths ook in verband gebracht met Brits nationalisme en racisme in z’n nummers. Maar anderen benoemen dat weer als parodie. Wie weet het?

(p.s. ik zou mijn hand niet in het vuur steken voor die Morrisey. Een typische FredPerry english bloke)
Horsie is back 20 april 2020 12:36
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi topic om mijn huidige pareltje onder de
> aandacht te brengen:
> Destroyer - Crimson Tide
> Maar ik luister meestal wat lome muziek, wat
> schijnbaar de stijging van de hartslag frustreert.
> Vandaar mijn schamele 200 Watt maximum in een half
> uur hometrainen...

Wat was je minimum Wattage? smiling smiley
Stijging hartslag frustreren dan toch met Pro240 blijven trappen. Succes verzekerd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/04/2020 12:37 door Horsie is back.
Luijt 20 april 2020 13:47
Ik weet het, maar ik zeg niet.
Aerts 20 april 2020 14:57
Goede muziek is heerlijk. Maar buiten sport ik altijd zonder oortjes. Voor de veiligheid, maar ook om de natuur te horen. Bovendien fiets ik ook om te ontsnappen aan de drukke samenleving. Daarom houd ik juist van de stilte en zo mijn gedachten lekker te laten varen.
Sub Culture 20 april 2020 15:46
lodjan 20 april 2020 19:30
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> The Smiths! (82-87)

Niet om op te fietsen overigens.
Als 15 jarige luisterde ik naar de Engelse top 40 en vond The Smiths geweldig vanaf This Charming Man.

Ik fiets nooit (meer) met muziek, maar vroeger, tijdens mijn stage in Zuid-Frankrijk eind jaren 80, fietste ik met Supertramp en ELO op mijn walkman. Nog steeds denk ik daar aan terug wanneer ik die muziek weer hoor.
Luijt 21 april 2020 17:07
Dat is het leuke van muziek hè. Bepaalde nummers koppel je voor eens en voor altijd aan bepaalde perioden, gebeurtenissen (vakanties, uitgaansgelegenheden etc) in je leven.
Cecchini 21 april 2020 21:12
"Housuh in de pausuh"

302 keer de Col du VAM op om de top van de Everest te bereiken

Wielrenner Adne Koster fietste in Drenthe bijna 10 kilometer bergop om zodoende virtueel de Mount Everest te beklimmen.

Rob Gollin/Volkskrant



Twee dagen na zijn langdurige bestorming van de enige berg in Drenthe voelt Adne Koster uit Roden nog het zuur in de benen. De 19-jarige semiprof in dienst van de Nederlandse wielerploeg Metec TKH maakte zondag nog een tochtje met zijn vriendin en zijn moeder, maar meer dan een kort rondje op gezapig tempo zat er niet in.

Dat viel te verwachten na zijn prestatie van afgelopen zaterdag. Maar liefst 302 keer beklom hij achterelkaar de Col du VAM, een vinnig puistje gevormd door een voormalige vuilnisbelt bij Wijster die sinds oktober 2018 officieel open is voor fietsers; gemiddeld stijgingspercentage bijna 10 procent. Koster verwezenlijkte er de Everest Challenge, net zo lang een klim oprijden totdat je de top van de Mount Everest hebt gehaald. De eis is 8.848 hoogtemeters, zijn teller stopte bij 9.714 hoogtemeters. ‘Ik dacht dat ik na elke keer 30 hoogtemeters had gewonnen, maar dat bleken er 32,5 te zijn. Het was wat verwarrend. Voor de zekerheid ben ik maar een tijdje doorgegaan.’

De onderneming begon bij het krieken van de dag, om 5.03 uur, en stopte voor het vallen van de avond, om 20.20 uur. Hij legde 343,5 kilometer af, met een gemiddelde van 24,5. De pure fietstijd kwam uit op 14 uur, één minuut en vijf seconden. Er waren zes onderbrekingen, om macaroni, pannekoeken en suikergoed weg te werken en bidons bij te vullen. Koster kent de berg als zijn broekzak. Hij traint er twee keer per week. Vorig jaar werd hij op de klim nog districtskampioen.

Uitdagingen aangaan helpen hem de leegte op de wielerkalender te bestrijden. Zo fietste hij al 380 kilometer met een ploeggenoot en creëerde op prestatieapp Strava een volledige plattegrond van zijn woonplaats door elke straat aan te doen, 182 kilometer bij elkaar.

Zijn gestel is op de VAM-berg danig op de proef gesteld, blikt Koster terug. ‘Het was mooi dat mijn broer van 16 de eerste 150 ronden mee fietste. De 50 daarna gingen nog, de 50 die volgden waren lastig en voor de laatste reeks had ik echt muziek nodig.’ In de oortjes klonk een programma van SLAM!, Housuh in de Pauzuh.

Hij wist zich herhaaldelijk op te peppen door beloningen uit te stellen: toch maar niet stoppen, even wachten met de muziek. Dat hij er doorheen zat, merkte hij vooral toen hij niet meer in staat bleek goed te formuleren. ‘Ik kon tegen mensen langs de kant niet meer zeggen dat dit mijn 222ste rondje was. Ik zei alleen maar twee, twee, twee.’ Nog een hachelijk moment: tijdens een stop in ronde 234 lukte het nauwelijks een pannekoek weg te werken. Die bleef steken in de slokdarm. ‘Vrijwel alle energie gaat naar je spieren. Als je dan een grote hap neemt en niet goed kauwt, krijgt je lichaam het moeilijk.’

Het is hem uiteindelijk wel bevallen, de challenge. ‘Het smaakt naar nog een keer. Maar dan eerder op de Alpe d’Huez dan op de VAM-berg.’ Heeft hij al een volgende beproeving in gedachten? ‘Ik heb pas een nieuwe mountainbike. Misschien dat ik routes aan elkaar knoop, tot ik erbij neerval.’
lodjan 22 april 2020 07:18
Prettig gestoord, die Adne Koster.
Andere Peter 22 april 2020 08:51
The Smiths werden doodgeknuffeld door de toen nog echt linksige VARA.. Ik zie allerlei overtuigingen die ik met progressief associeer. Ik vermoed dat sommigen bepaalden uitingen en teksten te letterlijk nemen. Dat moet je ook niet doen met 'Hang the DJ'
Prikdude 22 april 2020 16:42
Morrissey heeft tijdens zijn solotocht in het bos der inspiratie ergens een ferme rechtse afslag genomen.

Edit: wel een tijdje nadat hij een redelijk toepasselijk nummertje voor deze tijden maakte: [youtu.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/04/2020 16:47 door Prikdude.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen