Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

1e jaars junior uit Moorsele rijdt 320 km rondom West-Vlaanderen met een gemiddelde van bijna 30 km/u

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 27 april 2020 13:50
Quote

1e jaars junior uit Moorsele rijdt 320 km rondom West-Vlaanderen met een gemiddelde van bijna 30 km/u


Net als zijn broer Guillaume rijdt Andreas Deceuninck voor het team Gaverzicht-Be Okay uit Deerlijk. De 1e jaars junior uit Moorsele was al een paar weken genoodzaakt duurtrainingen te doen en beet zich dan maar in een uitdaging die hij in de schoot kreeg geworpen. Hij reed 320 km aan gemiddeld bijna 30 km/u. “Had nog nooit meer dan 160 km ver gereden”, beweert hij.



Waarom wilde je per se een rondje West-Vlaanderen rijden?
Andreas Deceuninck: “Om verschillende redenen. In navolging van Oliver Naesen en Maxime Pirard, die rond (Oost-)Vlaanderen reden, en Thomas De Gendt die samen met Jasper De Buyst zijn eigen Milaan-Sanremo reed, werd ik uitgedaagd door 2 ploegmaats om rond West-Vlaanderen te fietsen. Daar ik niet bang ben om uitdagingen aan te gaan en ik al enkele weken duurtrainingen aan het doen was, stemde ik ermee in. Het was een zot idee en het staat mooi op Strava. We hebben er een groepje opgericht met de ploeg. Iedere week strijden we om het meeste kilometers te hebben in 1 week tijd – ik spande er al 2 keer de kroon. Tevens vond ik dit een mooie training. Het doel was om de ronde uit te rijden en voor het donker thuis te zijn. Dat is al bij al goed gelukt.”

Hoe heb je het aangepakt?
Andreas Deceuninck: “Ik heb de rit laten maken door de 2 ploegmaats die mij uitgedaagd hebben, Jonas Ingelbeen en Antoon Desmet. Die laatste reed vanaf km 17 mee tot aan de Rodeberg, die ik bedwongen heb omstreeks km 55. Daarna heb ik alleen mijn tocht verdergezet. Ik reed richting Middelkerke, waar ik had afgesproken met WTV in Middelkerke. Ik heb toen bij bakkerij Verman een heerlijke chocoladekoek naar binnen gewerkt, een interviewtje gedaan en enkele sfeerbeelden laten maken. Vanaf Knokke-Heist draaide ik weg van de zee en kreeg dan eindelijk de wind een beetje mee. Ik moest dan nog een kleine 100 km alleen rijden voordat ik bij mijn ploegmaat Alec Segaert kwam. In die kleine 10 km raakten mijn bidons leeg, en zo heb ik 15 km moeten rijden zonder drinken. Bij ene superette heb ik dan bevoorraad en een ijsje gegeten.”

“In Dentergem stond Alec te wachten op mij. Hij vulde mijn bidons met water en had ook nog wat gelletjes meegenomen. Na een korte babbel op de fiets heb ik mij in zijn wiel geposteerd en kuiste ik mijn tenen uit om hem bij te houden. Omdat ik al 260 km in de benen had, was de snelheid die hij ontwikkelde verschroeiend maar nog net doenbaar. Door dat tempo hebben we Sep Vanmarcke ingehaald langs het water. (lacht fijntjes) Ik eindigde de 320 km met een gemiddelde snelheid van 29,3 km/u, wat eigenlijk best veel is over zo’n lange afstand.”

“Ik heb geprobeerd om een constant vermogen te ontwikkelen om niet veel energie te verliezen, maar zonder vermogensmeter deed ikµ het op het gevoel en dat draaide heel goed uit. Ik heb geprobeerd om de 30 km een koekje te eten en omdat ik speciale fietszakken op mijn fiets had gemonteerd, kon ik genoeg koekjes meenemen. Ik verloor in totaal 2 kg gedurende mijn rit. Het was de 1e keer dat ik een rit gedaan heb van boven de 200 km, wat in de wielerwereld bekend staat als een magische grens. Mijn vorige langste rit stond op 160km.”

Heb je dit seizoen al gekoerst? Hoop je nog wedstrijden te rijden dit jaar?
Andreas Deceuninck: “Ik heb deze winter op de piste kunnen koersen. Het gevoel zat goed maar de uitslagen waren net iets minder. Op het BK Omnium draaide het vierkant , ik weet nog steeds niet waarom. Mijn 1e wegkoers was in Vlamertinge. Ik kon me in het peloton zetten en mee aanvallen. De week erna heb ik in de Klijte gekoerst, een vrij zware maar mooie wedstrijd. Dat was dan ook de laatste dag dat er gekoerst mocht worden in België. Ik hoop dat er dit jaar nog gekoerst kan worden en misschien kan het koersseizoen verlengd worden met een maand. Ik schat dat we begin of half juli terug mogen koersen en dan zal ik proberen in goede vorm te zijn.”

Hoe blik je terug op je tijd bij de nieuwelingen?
Andreas Deceuninck: “Met een dubbel gevoel. Mijn 1e jaar was niet super, maar zeker ook niet slecht met enkele mooie uitslagen – zoals 8e op het PK tijdrijden en 9e op het PK op de weg, die beiden werden gewonnen door Alec Segaert. Ik mocht toen ook al mee naar grote wedstrijden, zoals de Ronde van Denemarken, waar ik in de koninginnenrit weg reed met een paar Denen maar jammer genoeg ten val kwam. Ik reed ook een paar wedstrijden in Nederland, waaronder het wielerweekend van Roden, waar ik 2e Belg werd. Ik heb ook de Ronde van Oostenrijk gereden, maar die is niet zo goed verlopen heb door een acute tandontsteking. Op het BK ploegentijdrijden werden we 2e, na het oppermachtige Balen.”

“Als 2e jaars begon ik zeer goed, op de piste pakte ik brons in de puntenkoers en werd 7e in een meeting voor de Beker van België. Mijn 1e wegkoers verliep goed, tot ik in de laatste ronde in onzachte aanraking kwam met het asfalt door een kwalijke duw van een concurrent. Die val zou mij nog weken achtervolgen omdat de bloedtoevoer naar de benen afgesneden werd en ik daardoor maar aan halve kracht kon fietsen. Na 3 weken te sukkelen ben ik naar mijn osteopaat Frank Segaert gegaan. Die heeft het probleem kunnen oplossen en zo werd ik terug week per week beter. Ik was in mijn uitslagen wat wisselvallig omdat ik tijdens het jaar klierkoorts had zonder het zelf te weten. Ik bleef doorkoersen, maar het was de ene week beter dan de andere. Ik reed toch nog mooie uitslagen: 1e in Moorsele, mijn thuisgemeente, en in Escanaffles, waar ik geen al te goede dag had maar in de sprint won tegen een Fransman. Ik reed veel top 10 en top 20-plaatsen bijeen.”

“Helaas mocht ik niet te veel in het buitenland koersen, enkel in Denemarken en Luxemburg. In Denemarken had ik de 1e dag niet zo’n goede benen, de 2e dag stond er een tijdrit gepland die niet is kunnen doorgaan omdat er een renner werd omvergereden door een auto tijdens zijn tijdrit en jammer genoeg het leven liet. De laatste dag stond de koninginnenrit op het menu van ruim 100 km. Ik maakte nog veel plaatsen goed en kwam de top 50 binnengevlogen. Ik sloot het seizoen af met een 3e plaats op het BK ploegentijdrijden en een 23e plaats in de topcompetitie van Affligem. Sinds begin dit seizoen werk ik samen met een gerenommeerde trainer met veel ervaring, namelijk Daniël Moenaert uit Ruddervoorde.”

[wielerverhaal.com]

Om een dergelijke prestatie neer te zetten als junior moet je wel uit het goede hout gesneden zijn. Van de sympathieke Andreas gaan we in de toekomst nog veel horen hoop ik. Mensen met een buitengewoon goede fysiek hebben heel vaak de Belgische nationaliteit valt mij op. Daarom domineren de Belgen ook zo in het wielrennen dat immers een sport is waarvoor een goede fysiek onontbeerlijk is. Hoe het komt dat het uitgerekend de Belgen zijn die vaak fysiek uitblinken weet ik niet. Maar dat hoeft ook niet om toch van al dat succes te kunnen genieten nietwaar? Maar nieuwsgierig naar de oorzaak ben ik wel.
valse trage 27 april 2020 15:33
Hmmm, 320km lijkt me niet erg gezond voor zo'n jong, onvolgroeid gastje. Alec Segaert, zoon van Frank Segaert?
Acute tandonsteking, klierkoorts, bloedtoevoer naar de benen afgesneden, osteopaat... een echte Belg inderdaad.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2020 15:35 door valse trage.
Clavan 27 april 2020 21:52
Wat een lelijkerd.
Horsie is back 27 april 2020 22:21
Nieuwsgierig naar de oorzaak? Wie niet? Nu nog de vraag bedenken.

Zeg Ulrich, dit ritje was toch wel met minstens 5000 hoogtemeters?

Excusez-moi Clavan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2020 22:23 door Horsie is back.
Ulrich A. Boschwitz 28 april 2020 05:59
valse trage Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hmmm, 320km lijkt me niet erg gezond voor zo'n
> jong, onvolgroeid gastje.

Voor Nederlandse junioren en zelfs beloften zou ik zo'n rit dan ook sterk afraden.

> Acute tandonsteking, klierkoorts, bloedtoevoer
> naar de benen afgesneden, osteopaat... een echte
> Belg inderdaad.

Hij kent wat ongemakken en dan toch die uitdaging aangaan en weten te completeren zo sterk zijn alleen Belgen.
El Chaba 28 april 2020 09:56
Zoals de meeste Belgen. Zit ook in de genen..
Eddy Veen 29 april 2020 01:15
Evert van Benthem en zijn drie kompanen reden de Elfstedentocht van 1985 een vergelijkbaar gemiddelde, inclusief klunen.
veluweracer 30 april 2020 18:07
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een lelijkerd.

Dat zijn de mooiste renners. Een coureur moet een grote neus hebben, flaporen en dicht op elkaar staande ogen. Een kalend Lombrosohoofd maakt het helemaal af.
valse trage 30 april 2020 23:09
Inderdaad. En hij is ook al zeer sterk in het opnoemen van zijn medisch dossier, ook al had niemand daarom gevraagd. Alleen de 'ontstoken sinussen' ontbreken nog.
veluweracer 01 mei 2020 02:06
Dé kwaal onder de Vlaamse coureurs. Boonen had er iets tegen gevonden.
Luijt 01 mei 2020 13:46
Ulli, ik denk dat Belgen gewoon betere mensen zijn.
Luijt 01 mei 2020 13:48
lelijk? Het lijkt mij een lief joch.
El Chaba 01 mei 2020 15:56
Zoals in:
Vriend A van vriend B: wat je vind je van mijn nieuwe vriendin?
Vriend B: ze lijkt me heel erg lief..
Luijt 01 mei 2020 23:24
Nee, meer als in dat ie gewoon een lieve uitstraling heeft.
Frederik D. 02 mei 2020 20:34
Soms ben je wel grappig.
Frederik D. 02 mei 2020 20:36
Eenmaal 35: een doorleefde kop met tersluikse guitigheid en een slim brilletje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen