Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

1e jaars belofte uit Oudenaarde knalt in 3 en half uur 30 keer de Kluisberg op zonder opwarming

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 29 april 2020 13:30
Quote

1e jaars belofte uit Oudenaarde knalt in 3 en half uur 30 keer de Kluisberg op zonder opwarming

Enrico Dhaeye uit Ruien, Oudenaarde, reed maandag in de schaduw van Remco Evenepoel, die 50 keer de Muur van Geraardsbergen bedwong, zelf 30 keer de Kluisberg op. De 1e jaars belofte van het team Home Solution-Soenens deed 3 en half uur over net geen 100 km met 2.156 hoogtemeters. En dat zonder opwarming!



Waarom de Kluisberg?
Enrico Dhaeye: “Ik woon aan de voet van de Kluisberg en zat al een tijdje met het idee in mijn hoofd om dit eens te doen. Zondagmiddag, de dag voor ik de inspanning op de Kluisberg leverde, had ik telefonisch contact met mijn nonkel en die vroeg me of ik nog geen uitdaging had, zoals zovele andere coureurs. Ik antwoordde maar meteen antwoordde dat ik daags nadien eens 30 keer de Kluisberg zou oprijden. Het was als grap bedoeld. Maar ik wilde me niet laten kennen, dus begon ik maandagochtend om half 9 met mijn uitdaging. Mijn goede vriend Ewout De Keyser, ook wielrenner, vergezelde mij. Natuurlijk met respect voor de social distance.”

Op welke momenten had je het het moeilijkst, zowel fysiek als mentaal?
Enrico Dhaeye: “De 1e beklimmingen waren het moeilijkste omdat we meteen begonnen zijn zonder opwarming. Daarna vond ik mijn ritme wel. Maar na 8 rondjes, zijnde 16 beklimmingen, begon mijn rug het toch wel lastig te hebben. Ik heb toen de eerste rondjes erna eerst wat rustiger gereden. Eens de rugpijn over was, kon ik weer snellere rondetijden neerzetten. Mentaal viel het op zich wel goed mee. Alleen op het einde dachten we dat we bezig waren aan onze laatste ronde, maar toen bleek er nog een rondje extra nodig om aan onze 30 keer Kluisberg te voldoen. Eens de challenge voltooid, gaf het een enorme voldoening. Ik denk al na over iets nieuws.”

Hoe blik je terug op je tijd bij de juniores?
Enrico Dhaeye: “Als 1e jaars mocht ik meteen mee naar Parijs-Roubaix, een droom die uitkwam. Maar na 40 km viel ik daar en moest ik opgeven. Heel m’n seizoen als 1e jaars bleef ik last ondervinden van die val. Uiteindelijk kwam in het late najaar van 2018 de oplossing. Kinesist David Bombeke merkte dat mijn staartbeentje niet meer op zijn plaats zat, waardoor ik veel kracht verloor. Na een paar behandelingen was het probleem van de baan. Als 2e jaars heb ik een mooi seizoen kunnen afwerken. Het BK in Anzegem was mijn grote doel. Maar een paar dagen voor het BK maakte ik in de Omloop der 3 Provincies een valpartij in de afdaling van de Paterberg. Op vrijdag bracht ik nog snel een bezoek aan Bombeke, die terug alles in orde brach. Maar tijdens het 1e gedeelte van het BK ondervond ik toch last. Ik wilde zo graag presteren voor de vele supporters dat ik uiteindelijk toch nog 8e werd.”

Hoe heb je je debuut bij de beloften beleefd?
Enrico Dhaeye: “Zeer aangenaam. Met de Ster van Zwolle kreeg ik meteen een grote opdracht. Na 113 km moest ik de wedstrijd verlaten. Ik had me laten doen door de oudere beloften om m’n positie te behouden in deze waaierkoers. De dag erna mocht ik van start in Gent-Staden. Daar wilde ik de fout van ervoor rechtzetten. Ik werd er 14e, meteen goed voor het vertrouwen.”

Heb je nog doelen voor het najaar?
Enrico Dhaeye: “Mijn doelen voor het najaar zijn eerst en vooral nog veel bijleren hoe de beloften de wedstrijden aanpakken, want als 1e jaars is het vooral een grote leerschool voor de jaren daarna. Nu valt dit voor het grootste deel weg. Maar als ik 1 doel mag stellen, dan hoop ik om na deze coronaperiode terug op hetzelfde niveau als het begin van het seizoen te rijden en dat ik in de grotere wedstrijden hier en daar mijn neus aan het venster kan steken.”

[wielerverhaal.com]

En daar is opnieuw een jonge sympathieke Belg die een knalprestatie neerzet in deze koersloze dagen. Het talent van de Belgen ligt dus echt wel bij sporten waarvoor je fysiek zeer in orde moet zijn. Wanneer je als Belg een sportcarrière ambieert dan kies je het beste dus voor een fysiek zware sport zoals wielrennen. Nederlanders zou ik dat advies niet zo snel geven maar eerder iets als darten. Want als je succes wil moet je wel een sport kiezen waarbij je een goede kans hebt om er goed in te worden. Zo zou ik iemand die bijvoorbeeld tot de San behoort ook nooit een sport adviseren waar lengte een belangrijke rol bij speelt. Over de San gesproken, ik las eens een interessant artikel daarover. Even zoeken...

Quote

Eerst uitgeroeid, nu uitgegeven

Twee eeuwen geleden aarzelden we nog over hun mens-zijn. Tegenwoordig gelden de Khoisan als onze oer-voorouders – en vanwege hun minimalisme en paleo-dieet ook nog eens als voorbeeld voor de zoekende westerling. Maar wat is er over van hun cultuur?

Fred de Vries
18 december 2019

Met een zeer kwalijke rol voor de Nederlanders.

Quote

De voornaamste impuls was de expansiedrang van de Hollandse kolonisten, met als vooruitgeschoven team de zogenaamde trekboere die vanuit de Kaap steeds dieper de droge, onherbergzame binnenlanden in trokken, op zoek naar water en grond voor hun vee. Ze stuitten daar op San-volken. Penn schrijft: ‘Terwijl de Hollandse nederzetting in de Kaap zich ontwikkelde tot een kolonie, verplaatste de frontier zich naar het droge hart van zuidelijk Afrika. [De trekboere] verstoorden en vernietigden de levens van de gemeenschappen die dit gebied door de eeuwen heen tot hun thuis hadden gemaakt.’

...

Al snel raakten de Nederlandse koloniale bestuurders ervan overtuigd dat de San-gemeenschap volledig vernietigd moest worden. Aan beweegredenen geen gebrek. De San-cultuur werd in de eerste plaats als minderwaardig afgeschilderd. De Bushmen waren het prototype van de meest gedegenereerde verschijning van ‘de ander’. Ze kenden geen bezit, geen huizen, ze hadden geen politieke of administratieve structuren, zelfs geen leiders. Hun geloof was primitief en draaide onder meer om een medicijnman en voorouders. Hun taal was onbegrijpelijk. Ze waren analfabeet en onhygiënisch. En op de koop toe bezetten ze grond waar de kolonisten een veel betere bestemming voor hadden.

...

Dat gaf de kolonisten de vrijbrief om erop los te moorden. Penn spreekt van ‘genocidale wreedheden’.

Ach ja je moet toch wat in deze lockdown tijden.
Wanny 29 april 2020 15:25
Dank voor deze post.

Ik was in de veronderstelling dat er geen Belgische beloften meer waren, aangezien die categorie doorgaans wordt overgeslagen door onze Zuiderburen. Maar er is dus toch nog een enkeling die een jaartje bij de beloften gaat rijden alvorens het profpeloton te gaan domineren.

Toch weer wat geleerd vandaag.
merijntje mortirolo 29 april 2020 17:15
-
Goed punt. Doorgaans zijn ze eerst aanvoerder van de jeugd van Anderlecht of een of andere andere sociale instelling om vervolgens te denken: "Wat een kutspel, dat voetbal, ik ga koersen."

Mochten ze wel ooit eens van jongsafaan beginnen te koersen, dannuh geldt de volgende regel: een eerstejaars nieuweling uit België rijdt elke willekeurige eerstejaars U23 uit Nederland he-le-maal naar de ty-fus.

#hupBelgië
Tinuz 29 april 2020 17:23
Ondertussen is de Muur platgewalst, neme ik aan. De zoekende zichzelf flagellerende westerling hoeft niet verder meer te zoeken. Hallelujah.
El Chaba 29 april 2020 17:51
Met een zeer kwalijke rol voor de Nederlanders.

Heel kwalijk ja, naar de maatstaven van nu wel te verstaan. Net zoals zo'n beetje elk volk op onze planeet in het verleden dingen heeft gedaan, die het huidige daglicht niet kunnen verdragen, maar die in de context van die tijd normaal waren. De Belgen In Congo bijvoorbeeld. En zo zijn er talloze voorbeelden te noemen.

Ik voel me daar als Nederlander dus nul, komma nul verantwoordelijk voor. In het nu, excuses aanbieden voor dingen uit het verleden, is compleet belachelijk. Zoals bijvoorbeeld die idioten van de Grauwe Eeuw dat willen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/04/2020 17:52 door El Chaba.
Nelis! 29 april 2020 18:33
Interessant Chaba. Stel dat land A door zijn misdragingen vele jaren geleden in land B voordeel heeft gehad. En stel dat land B daar nu nog steeds (financiële) hinder van heeft. Of dat land A daardoor nu nog steeds voordeel van heeft. Verandert dat jouw uitgesproken mening?
Frederik D. 29 april 2020 19:45
Ho, ho, ho ... Mijn inheemse, niet-Germaanse voorouders in het jaar 0 of iets daaromtrent werden onder de voet gelopen door Germaanse indringers.
Horsie is back 29 april 2020 19:50
Sinds wanneer speelt lengte een belangrijke rol bij het wielrennen? No Bullshit detective Ulrich.
Je misbruikt dit argument om iets negatiefs over de Hollanders te kunnen schrijven. Inhoudelijk doet jouw verhaal in de context waarin jij het gebruikt er totaal niet toe.

Had maar beter een foto van de UFO laten zien, waarmee deze enthousiasteling telkens in no-time telkens weer aan de voet van de Kluisberg kon staan.
Eindhovuh 29 april 2020 22:07
Door de Spanjaarden vieren we in Brabant nog carnaval, daardoor zijn we harder geraakt door Corona. Ik zeg compensatie!
Ulrich A. Boschwitz 30 april 2020 06:24
Ik wil alleen aanstippen dat het talent voor een bepaalde sport niet gelijk over de verschillende volkeren verdeeld hoeft te zijn. Een volk dat bijvoorbeeld niet uitblinkt in lengte zal niet succesvol kunnen zijn in sporten waarvoor geldt dat een gedegen lengte een grote meerwaarde is zoals volleybal of basketbal.
El Chaba 30 april 2020 08:39
Ga je nou werkelijk serieus inhoudelijk reageren op iemand van wie algemeen bekend is dat het een zwakzinnige idioot is?
Horsie is back 30 april 2020 11:09
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ga je nou werkelijk serieus inhoudelijk reageren
> op iemand van wie algemeen bekend is dat het een
> zwakzinnige idioot is?

Ach, waarom niet, El Chaba? Tenslotte is hij nu even hofleverancier in het posten. Laten we hem zijn stief kwartiertje fame gunnen in de sfeer van Andy Warhol.
Maar er zijn grenzen, Nederlanders adviseren te gaan darten, terwijl juist nu Nederland zich overall het beste wielerland van de wereld mag noemen. grinning smiley
Clavan 30 april 2020 12:54
Ulrich A. Boschwitz Schreef:

> Met een zeer kwalijke rol voor de Nederlanders.


Je bedoelt de Trekboeren uit de tijd van de Zuidelijke Nederlanden a.k.a. Vlaanderen en de Noordelijke Nederlanden?

Proost drinking smiley
MarkV 30 april 2020 13:22
Er zaten ook veel Franse Hugenoten, Duitsers en Scandinaviërs tussen.
Andere Peter 30 april 2020 22:52
Gezien het feit dat vooral Carnavalsvierders geraakt werden, zou ik zeggen: dankbetalingen aan China.

Maar Spanje mag inderdaad wel herstelbetalingen uitvoeren voor dat hele Carnaval.

Zitten we nog wel met het probleem dat Indonesië onze spoorwegen heeft gefinancierd...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2020 22:54 door Andere Peter.
Eindhovuh 01 mei 2020 10:34
Dat is natuurlijk maar erg de vraag. Wat is er mis met bilaterale handel? spinning smiley sticking its tongue out
Frederik D. 01 mei 2020 12:18
Wellicht kostte Ons Indië ons meer dan het opleverde. Er zat bijvoorbeeld een enorm bestuursapparaat. En dat werkte niet gratis. De blanke mannen moesten hun inlandse concubines onderhouden. Ook toen was liefde niet gratis. En zo vloeide er wellicht meer Hollands belastinggeld weg dan dat er bij kwam. En misschien kon je als inlander beter onderdrukt worden door een blanke koloniaal dan door een inlandse vorst.
Horsie is back 01 mei 2020 12:41
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is natuurlijk maar erg de vraag. Wat is er mis
> met bilaterale handel? spinning smiley sticking its tongue out

Zijn jullie niet erg off-topic? Het ging dacht ik toch om iemand die dertig keer de Kluisberg op en af reed, zonder opwarming nog wel. smiling smiley
Luijt 01 mei 2020 13:31
Horsie = de pot.
El Chaba 01 mei 2020 15:47
Ik doelde vooral op morele verantwoordelijkheid, Nelis. Ik voel me dus moreel gezien nul verantwoordelijk voor de (wan)daden van mijn (groot)ouders, laat staan verdere voorvaderen. De grootvader van mijn moeder heeft als generaal van de KNIL in de jaren 20 op niets ontziende wijze huisgehouden in Indonesië op Atjeh. Zij heeft zich daarover altijd geschaamd. Ik nooit, waarom zou ik? Ik ben - en voel me - alleen verantwoordelijk voor mijn eigen daden.
Afgezien daarvan, gebeurden dergelijke wandaden en misdaden ook nog eens in een totaal andere tijd, zoals in mijn eerste reactie reeds betoogd.

Op financieel gebied laat ik het aan de internationale rechtsspraak over. Daar moet bepaald worden hoever in de tijd die financiële verantwoordelijk terug gaat. 100 jaar, 200 jaar, 500 jaar, 2000 jaar? Waar ligt de grens? En als er een grens is, hoe moet je die grens bepalen?
Als er geen grens is, dan stel ik bij deze Italië financieel verantwoordelijk voor het leed dat de Romeinen mijn Bataafse voorvaderen destijds hebben aangedaan.

Dat laatste voorbeeld is gechargeerd natuurlijk, maar begrijp je mijn punt? winking smiley
MarkV 01 mei 2020 16:34
Wanneer kunnen "wij" Europeanen herstelbetalingen verwachten van de Arabische wereld voor de meer dan een miljoen Europese slaven die zij buit hebben gemaakt?

[nl.wikipedia.org]

En de Ottomanen hebben ook nog wel wat goed te maken, wie belt meneer Erdogan?


Het wordt altijd zo eenzijdig belicht, vreselijk de zelfhatende "wij waren fout en moeten boeten" mentaliteit in het westen en de minstens zo foute Afrikanen en Islamitische wereld die er handig op in spelen.

edit.
Als we dan toch bezig zijn kunnen we gelijk met Trump meedoen en China aanklagen voor de financiële schade van de Corona crisis



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2020 16:44 door MarkV.
Frederik D. 01 mei 2020 18:50
Aan Mark

Wat willen wij?
Wij willen Istanboel terug.
Constantinopel. Byzantium.
De Aya Sofia.

Zwarte bladzijde

We zouden jaarlijks die zwarte dag uit de geschiedenis moeten herdenken. Pinksterzondag, 29 mei 1453. En inderdaad, ik wil excuses en herstelbetalingen van de Turken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2020 18:53 door Frederik D..
Sub Culture 02 mei 2020 09:58
Als die Turken niet excuseren, is tan boel?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen