Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Utrecht moet organisatie Vuelta-start teruggeven, hoop is op 2022 gericht

Gepost door Cecchini 
Cecchini 30 april 2020 13:53
De start van de Vuelta in Utrecht, met etappes in Den Bosch en Breda, is definitief van de baan. Dinsdagavond deelde projectdirecteur Martijn van Hulsteijn van organisatiecomité La Vuelta Holanda dat telefonisch mee aan de Vuelta-directie. Uitstel is mogelijk geen afstel: er wordt gemikt op een verplaatsing naar 2022.



De start van de Spaanse wielerronde in Nederland stond aanvankelijk gepland voor 14, 15 en 16 augustus. Maar door de verplaatsing van de Tour de France van juli naar september, vanwege de coronamaatregelen, ging de wielerkalender op de schop en schoof de Vuelta door naar een nog onbekende datum in het najaar. ‘Drie etappes verplaatsen, op drie dagen, door 34 gemeenten met start- en finishplaatsen bleek een brug te ver’, aldus Van Hulsteijn.

Bovendien is in die periode de Jaarbeurs niet beschikbaar als locatie voor start, finish, organisatie, deelnemers en media. ‘Dat is zo’n cruciale verbinding dat we toen eigenlijk al meteen wisten dat het ophield. ‘De organisatie ging nog wel serieus op zoek naar alternatieve locaties. Van Hulsteijn: ‘Maar het zou ook betekenen dat je in vier maanden tijd het parcours moet aanpassen. Los van alle kosten die daarmee gemoeid zijn, is dat organisatorisch en technisch te complex.’

Koersdirecteur Javier Guillén liet namens de Vuelta in een verklaring weten ‘diep onder de indruk’ zijn geraakt door de organisatie in Nederland. ‘Wij zijn dan ook teleurgesteld dat het vanwege deze vervelende omstandigheden niet door kan gaan.’ De Vuelta-start van volgend jaar is al vergeven aan het Spaanse Burgos. Afgesproken is nu om te kijken of 2022 haalbaar is voor Utrecht.

Het annuleren van het evenement levert volgens Van Hulsteijn geen al te grote kostenposten op, mits het evenement naar 2022 wordt verplaatst. ‘Veel zaken, zoals het ontwikkelen van een website, een huisstijl en een mobiliteitsplan, zijn geen weggegooid geld als de Vuelta-start op een later moment alsnog wordt gehouden.’ Aan het afhuren van de Jaarbeurs waren geen kosten verbonden, omdat met het evenementencomplex een partnership was afgesloten. De fee van 3,25 miljoen euro, waarvan het eerste gedeelte al was betaald aan de Vuelta, wordt teruggestort vanwege overmacht.

De Vuelta-start vindt nu plaats in Baskenland, met een etappe van Irun naar Eibar. De drie ritten in Nederland worden niet vervangen, waardoor de ronde niet uit 21 maar uit 18 etappes zal bestaan. Of Van Hulsteijn gaat kijken, moet hij nog zien. ‘We weten überhaupt nog geen datum voor de start. En het is ook maar de vraag of het hele evenement doorgaat vanwege corona. Ik heb in elk geval een soort open uitnodiging van de organisatie. We zijn altijd welkom. Ook in Baskenland.’

Bron Volkskrant
Cecchini 30 april 2020 13:53
De Internationale Wielerunie UCI moet nog met een hervormde kalender komen, maar zoek niet naar de Ronde van het Baskenland en de Clásica San Sebastián. Organisator Ciclistas Euskadi heeft in een persbericht namelijk laten weten zich definitief te richten op 2021. “De gezondheidsrisico’s zijn te groot”, zo klinkt het.

De Ronde van het Baskenland stond aanvankelijk op het programma van 6-11 april, maar de organisatie moest de ronde al uitstellen na ingrijpende coronamaatregelen van de Spaanse overheid. De UCI kreeg vervolgens de taak om een nieuwe plek te zoeken op de koerskalender. Er werd al snel gedacht aan begin augustus, maar dit gaat nu definitief niet door.

“Er zijn duizenden mensen die afkomen op de Ronde van het Baskenland en de Clásica San Sebastián. We willen absoluut geen nieuwe corona-uitbraak en verspreiding veroorzaken. Verder is dit niet het moment om gemeenten en overheidsinstanties om hulp te vragen. Het is tijd om wat voor de samenleving terug te doen en het geld te investeren in zaken als ziektebestrijding.”

“We geloven nu even niet in massa-evenementen”
Het zijn de woorden van organisator Julián Eraso. “Het is uiteraard een pijnlijke beslissing, aangezien we echt naar nieuwe data hebben gezocht. We hebben contact gehad met de UCI en het was mogelijk om de Ronde van het Baskenland begin augustus te organiseren, gevolgd door de Clásica San Sebastián. We geloven alleen nu even niet in massa-evenementen.”

“We willen iedereen bedanken en we richten ons nu volledig op 2021.” Ciclistas Euskadi hoeft volgend jaar waarschijnlijk weinig te sleutelen aan het parcours van de Ronde van het Baskenland, na afspraken met de betrokken gemeenten en steden om de geplande etappes van dit jaar volgend seizoen te organiseren.

Bron Wielerflits
Sub Culture 30 april 2020 16:11
Utrecht, Nederlands Brabant, valt daar eigenlijk iets te zien?
veluweracer 30 april 2020 18:03
In die provincies is het het makkelijkst om begrotingen met creatief rekenwerk sluitend te maken. Je weet wel, potje hier, subsidietje daar.
Prikdude 30 april 2020 19:56
Utrecht. In 2012 en 2013 waren er prikkers te zien. Prikkers die kotsten over de reling van de gracht en terwijl het Griekse zuur nog stelactieten op hun gehemelte aan het vormen was, naar antropologiestudentes krijsten dat ze beter neukten dan Rinaldo Nocentini.

Of prikkers die over andere prikkers, gelegen in hostelbedden, heen kotsten met de boodschap dat het leven nooit mooier zou worden.

Of prikkers die door Utteregs tuig waren onder gespuugd, omdat ze de vraag 'hey sukkel, gaat ie lekker?' vanaf een aftandse stoeprand in een nog aftandsere staat beantwoordden met 'lekkerder nadat ik eindelijk wat familieleden zie van de mooie jonkvrouwen de me een hemelse squirtbukkake gaven heden avond' en uiteindelijk in een taxi rolden waarin ze door de chauffeur met een mes bedreigd werden omdat ze bekenden deze rit best wel enkel in natura te willen kunnen betalen.

En dan was er ook nog een prikker die een clownspruik opzette, in gesprek raakte met een sinistere zwerver en letterlijk nooit meer terug gezien is.

In de schaarse studententijd die ik er doorbracht zelfde taferelen. Er is bijzonder weinig te zien, maar voor de goede verstaander wel iets te beleven.
Andere Peter 30 april 2020 22:41
De enige logische beslissing. Was al een tijdje onontkoombaar. Zelfs als nog dit jaar alle evenementenlampen op groen komen te staan, wordt zo'n verplaatsing door alle omstandigheden nog een stuk absurdistischer dan het eigenlijk toch al is.

Netjes dat die Spanjaarden de fee gewoon terugbetalen.

Goeie kans dat dit lukt voor 2022. En dat het leuker is.
Andere Peter 30 april 2020 22:45
valse trage 30 april 2020 23:04
Die ME een hemelse squirtbukkake gaven... eye rolling smiley Wacht even...




(ondertussen liggen de groenten te rotten op de velden wegens gebrek aan Poolse arbeiders)
Prikdude 01 mei 2020 00:05
veluweracer 01 mei 2020 02:02
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Utrecht. In 2012 en 2013 waren er prikkers te
> zien. Prikkers die kotsten over de reling van de
> gracht en terwijl het Griekse zuur nog
> stelactieten op hun gehemelte aan het vormen was,
> naar antropologiestudentes krijsten dat ze beter
> neukten dan Rinaldo Nocentini.
>
> Of prikkers die over andere prikkers, gelegen in
> hostelbedden, heen kotsten met de boodschap dat
> het leven nooit mooier zou worden.
>
> Of prikkers die door Utteregs tuig waren onder
> gespuugd, omdat ze de vraag 'hey sukkel, gaat ie
> lekker?' vanaf een aftandse stoeprand in een nog
> aftandsere staat beantwoordden met 'lekkerder
> nadat ik eindelijk wat familieleden zie van de
> mooie jonkvrouwen de me een hemelse squirtbukkake
> gaven heden avond' en uiteindelijk in een taxi
> rolden waarin ze door de chauffeur met een mes
> bedreigd werden omdat ze bekenden deze rit best
> wel enkel in natura te willen kunnen betalen.
>
> En dan was er ook nog een prikker die een
> clownspruik opzette, in gesprek raakte met een
> sinistere zwerver en letterlijk nooit meer terug
> gezien is.
>
> In de schaarse studententijd die ik er doorbracht
> zelfde taferelen. Er is bijzonder weinig te zien,
> maar voor de goede verstaander wel iets te
> beleven.

Was dit het relaas van een droom van je gevuld met kots, sperma en mannen of heeft dit echt allemaal plaats gevonden?
Frederik D. 01 mei 2020 08:54
Ik wis nie dat je kwaod werd.

Uteregs liedje
Frederik D. 01 mei 2020 09:04
Geld voor uitkeringstrekkers is er niet, wel voor dure sporters.
Luijt 01 mei 2020 13:38
Ik zou het dit jaar maar ff helemaal laten zitten, die grote rondes. Eerst een vaccin.
Eindhovuh 01 mei 2020 19:43
Breda, de parel van het zuiden.
Absolute topstad.
Of als je van het volslagen lelijke niets houdt, is er Tilburg. Keuzes genoeg!
valse trage 02 mei 2020 13:39
Haha, mooi jochie!

(aachterlijke glaodiool)
Frederik D. 02 mei 2020 20:32
Breda? Beneden de grote rivieren is er toch slechts carnaval, kermis, Corry Konings en andere wansmaak?
Eindhovuh 03 mei 2020 07:58
Als ik u was zou ik inderdaad wegblijven.
Frederik D. 03 mei 2020 09:11
Contra het papendom

Dus het is beneden de grote rivieren inderdaad erg. Corry Konings, kermis, carnaval, hossen, zuipen, joelen, blèren, de Acht van Chaam, rare dialecten, brabomaffia .... Het is dat er al een soort hek is, namelijk de grote rivieren. Anders zou ik zeggen: een hek tussen de zeven echte provinciën en de wingewesten en uiteraard geen stemrecht, actief noch passief, voor de inheemse inwoners van de intens trieste wingewesten. Ook niet mogen stemmen voor de top 2000. De Hotel California Band dondert meteen uit de top tien.
Eindhovuh 03 mei 2020 10:59
wysiwyg.

Ps mag ik vragen in wel bruisend gehucht u zichzelf ophoudt?
Frederik D. 03 mei 2020 11:26
Frederik D. 03 mei 2020 11:48
Je afkeer van Tilburg lijkt mij groter dan mijn afkeer van het zuiden des lands. smiling smiley
Eindhovuh 03 mei 2020 13:05
Haha dan was je dus toch niet helemaal serieus, leuk! smileys with beer
Eindhovuh 03 mei 2020 13:06
Maar in tegenstelling tot wat ik uit jouw opmerkingen kan opmaken ken ik tilburg wel goed.
En ik gun tilburgers hun tilburg.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen