Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Doorzichtige move van Dumoulin

Gepost door Cecchini 
Cecchini 26 mei 2020 20:19
Tom Dumoulin zegt lidmaatschap MPCC op: “Parijs-Nice vond ik een farce”

Tom Dumoulin heeft zijn persoonlijke lidmaatschap bij de MPCC opgezegd. De kopman van Jumbo-Visma legt in een nieuwe aflevering van WielerFlits Update uit waarom hij zich teruggetrokken heeft als lid van de beweging voor een geloofwaardige wielersport.

“Ik vind het gedachtegoed van de MPCC heel mooi. Zij streven een schonere sport na en vinden de huidige dopingregels nog niet streng genoeg, vooral op het gebied van cortisonengebruik”, aldus Dumoulin. “Daar kan ik wel inkomen. Ze hebben strengere regels dan officieel. Team Sunweb was lid van de MPCC en ik was persoonlijk ook lid.”

“Maar ik vond het een farce rondom Parijs-Nice”, legt de Limburger uit. “Naar mijn mening had die koers niet verreden moeten worden. Toen was er al de corona-uitbraak, ook in Frankrijk. Er waren echt flinke problemen. Toen heeft de MPCC daar niets over gezegd. Hun motivatie is dat ze er voor de volksgezondheid zijn, maar het rijden van Parijs-Nice – wat gezondheidsrisico nummer één was op dat moment – was helemaal prima.”

Ketonen
“En vervolgens kwamen ze met het verhaal dat het gebruik van ketonen héél gevaarlijk is. Dat vond ik een heel hypocriete opstelling van de MPCC”, zegt hij. “Onze ploeg gebruikt ketonen, dus dan is het ook een beetje hypocriet van mezelf om lid te zijn van de MPCC. Die twee zaken samen hebben mij doen bewegen om mij af te melden.”

Jumbo-Visma (destijds nog LottoNL-Jumbo) was lid van de MPCC, maar stapte daar in 2015 uit nadat George Bennett volgens de ploeg ten onrechte uit de Giro d’Italia werd gehouden wegens een te lage cortisolwaarde. LottoNL-Jumbo stelde dat de MPCC-procedure rondom cortisolmetingen niet honderd procent waterdicht was.


En met deze vrienden heb je geen vijanden nodig

Lefevere en Bruyneel scharen zich achter Dumoulin

Tom Dumoulin vertelde in WielerFlits Update dat hij uit de MPCC, de Beweging voor Geloofwaardig Wielrennen, is gestapt. Dit heeft geleid tot flink wat rumoer binnen de wielersport. Zo scharen Patrick Lefevere en Johan Bruyneel zich achter Dumoulin, al gaan beide mannen er met gestrekt been in.

Dumoulin is een voorstander van het gedachtegoed van de MPCC. “Maar ik vond het doorgaan van Parijs-Nice een farce. Naar mijn mening had die koers niet verreden moeten worden. Toen was er al de corona-uitbraak, ook in Frankrijk. Er waren echt flinke problemen. Toen heeft de MPCC daar niets over gezegd”, zo vertelde de Nederlander.

“En vervolgens kwamen ze met het verhaal hoe gevaarlijk het gebruik van ketonen is. Dat vond ik een hele hypocriete opstelling. Bovendien gebruikt onze ploeg ketonen, dus dan is het ook een beetje hypocriet van mezelf om lid te zijn van de MPCC. Die twee zaken samen hebben mij doen bewegen om mij af te melden”, aldus Dumoulin.

“De MPCC is hypocriet en volledig voorbijgestreefd”
MPCC-voorzitter Roger Legeay reageerde in gesprek met Cyclingnews verrast en noemt de argumenten die Dumoulin aanhaalt onredelijk. Lefevere is het echter ook niet eens met de beweging. “De MPCC is hypocriet en het dient tot niks. Ze zijn volledig voorbijgestreefd”, maakt de teammanager van zijn hart geen moordkuil.

Zijn landgenoot Bruyneel – in het verleden de rechterhand van Lance Armstrong bij Discovery Channel – is op zijn zachts gezegd geen fan van Legeay. “De MPCC is het speeltje van Legeay. Hij was indertijd zelf een van de grootste hypocrieten en manipulators van de wielersport. Ik heb teveel van zijn meetings meegemaakt.”

MPCC, het speeltje van Legeay, indertijd zelf één van de grootste hypocrieten en manipulators van de wielersport. Heb teveel van zijn meetings meegemaakt jaren geleden, altijd zelfde litanie. #HypocrisieFrançaise

— Johan Bruyneel (@JohanBruyneel)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2020 08:34 door Cecchini.
Cecchini 26 mei 2020 20:22
Column
Peter Winnen

De hele wereld loopt over van goede bedoelingen, en dat is een goede zaak
Hoewel ik in mijn blauwe periode (eind jaren zeventig, begin jaren tachtig, zeg maar mijn adolescentie) nooit een fan was van de band, naar mijn smaak produceerden ze al te modieuze door flauwe elektronica gestutte deuntjes, flakkerde bij het lezen van het nieuwsbericht toch de naam op van het Liverpools ensemble: Orchestral Manoeuvres in the Dark.

Het nieuwsbericht: ‘Tom Dumoulin zegt lidmaatschap MPCC op’.

Al had Tom zijn lidmaatschap opgezegd ver voor, of juist na de coronacrisis –wanneer dat ook mag zijn, waarschijnlijk is het dat ook dan de jongens van Orchestral Manoeuvres in the Dark tevoorschijn waren gesprongen.

De MPCC. Omdat het met een ‘M’ begint denk je al gauw aan een motorclub. Maar met leer en benzine heeft het niks te makken. MPCC staat voor Mouvement Pour un Cyclisme Crédible. Het is een beweging, opgericht om een moreel zonnetje te brengen in de duistere wielergeschiedenis; een platform voor deelnemers die het onderling wantrouwen zat waren.

De leden van de MPCC conformeren zich aan nobele zelfkastijding: het strengste anti-dopingreglement is nog niet streng genoeg. Wat officieel geen doping is kan het toch zijn. De beweging zit, hoewel ze neigt naar sektarisme, vol goede bedoelingen. De beweging stelt de geestelijke en lichamelijke gezondheid van de renners centraal.

De hele wereld loopt over van goede bedoelingen, en dat is een goede zaak. Tom wil af van de goede bedoelingen van de MPCC. Ik snap dat. Ik wist overigens niet dat je als individu lid kon zijn van die club; ik meende dat het lidmaatschap alleen voor ploegen was. Niet dus.

De breuk met MPCC lichtte Tom toe in een videogesprek met Wielerflits.nl. Dat hij het niet kon verkroppen dat de MPCC niet ingreep toen er in Parijs-Nice nog gekoerst werd terwijl de corona-uitbraak een feit was. En dat zo, tegen het idealisme in, de gezondheid van wielrenners in gevaar werd gebracht. Ik herinner me de rechtstreekse uitzendingen van Parijs-Nice. Ik zag ze slalommen tussen de virussen door. Eng spannend was het. Maar de MPCC had niks kunnen uitrichten. De MPCC had geen bevoegdheid wat dan ook te kunnen uitrichten. De MPCC zat waarschijnlijk net zo gebiologeerd voor de tv als ik.

Tom Dumoulin was wel zo eerlijk om iets later in het videogesprek to the point te komen. De MPCC is tegen het gebruik van ketonen, maar in de nieuwe ploeg van Tom, Jumbo-Visma, bestaat er absoluut geen bezwaar tegen de inname van ketonen – mits wetenschappelijk begeleid. Ketonen, in principe gaat het om een (heel duur) maar waarschijnlijk erg profijtelijk voedingssupplement, niet verboden ook, maar het tart de ethische grenzen van MPCC.

Jumbo-Visma is allang geen lid meer van MPCC. Dat Tom ook afhaakt lijkt me een tribale consequentie.
Sub Culture 27 mei 2020 06:49
Als Lefevere en Bruyneel je steunen klopt er iets niet.
Maar goed wie ben ik om het standpunt van het Waaltje dat toevallig aan de verkeerde kant van de grens is geboren in twijfel te trekken?
Eqquipo 27 mei 2020 09:40
het Waaltje dat toevallig aan de verkeerde kant van de grens is geborengrinning smiley
Remko 27 mei 2020 10:24
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als Lefevere en Bruyneel je steunen klopt er iets
> niet.
> Maar goed wie ben ik om het standpunt van het
> Waaltje dat toevallig aan de verkeerde kant van de
> grens is geboren in twijfel te trekken?

# zegetrein
Meneer 60% 27 mei 2020 11:31
De argumenten van Dumoulin klinken heel fair. Het door laten gaan van Parijs-Nice was een farce. Wat ik over ketonen vind, weet ik niet zo goed. Maar dat TLJ er zo open over is, is in ieder geval goed.

Het is daarnaast een heel populaire drogredenering dat wanneer foute mensen het me je eens zijn, je mening per definitie ook fout is.
Eindhovuh 27 mei 2020 12:07
Sinds maart bakken ze er helemaal niets van!
Horsie is back 27 mei 2020 13:17
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sinds maart bakken ze er helemaal niets van!

Wacht maar af tot straks in de TDF. Dan krijgen de sterklimmers weer zevens van de hoofdmeester, althans, dat voorspelt Antoine Vayer. Zijn redenatie: deze tijden zonder nagenoeg nog dopingcontrole zet de (un-)usual suspects aan tot excessief dopinggebruik à la de voormalige DDR. Van detraining, U weet wel de toestand van de topper na vele weken inactiviteit, waarin hij door de eerzuchtige wielertoerist op zoek naar een plekje op de Straffe ranglijst voorbijgereden wordt, al dan niet volgens de ratio-analyse van ene Horsie.

De Slimmer Presteren Podcast zet vraagtekens bij het nut van hoogtestages, tenzij om in alle rust te kunnen trainen ver weg van de snelweg en om tot jezelf te komen.
Frederik D. 27 mei 2020 18:56
Dus Dumoulin, Kruijswijk en Roglic zitten vol ketonen?

Echter: NEDERLANDSE DOPINGAUTORITEIT: “GEBRUIK VAN KETONEN DOOR JUMBO-VISMA IS ONGEMAKKELIJK”
[www.wielerflits.nl]

Wie van jullie snoept uit de ketonenpot?
veluweracer 27 mei 2020 19:43
Van het ketose-dieet ga je uit je mond stinken. Dat is natuurlijk een bijwerking en niet het doel. Maar het komt er op neer dat je met dit dieet zonder een cent uit te geven je eigen 'armeluis-ketonen' in je eigen lijf kan fabriceren. Althans, dat doet je lever dan voor je.
Horsie is back 27 mei 2020 21:08
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus Dumoulin, Kruijswijk en Roglic zitten vol
> ketonen?
>
> Echter: NEDERLANDSE DOPINGAUTORITEIT: “GEBRUIK
> VAN KETONEN DOOR JUMBO-VISMA IS ONGEMAKKELIJK”
> [www.wielerflits.nl]
> ngautoriteit-gebruik-van-ketonen-door-jumbo-visma-
> is-ongemakkelijk/
>
> Wie van jullie snoept uit de ketonenpot?

Volgens het laatste onderzoeksbericht is van direct prestatiebevorderende werking blijkbaar geen sprake. Blijft over wel mogelijk nuttig bij herstel. Ergo: het is naar de huidige stand van zaken zeker geen wondermiddel en nog omgeven met onzekerheden over vooral de lange termijn gezondheidseffecten.
Een bewezen uitgesproken prestatiebevorderend effect zou de stok zijn, waarmee de dopingautoriteit zou toeslaan, nu blijft het bij het fronsen van de wenkbrauwen.

Of ik uit de ketonenpot snoep? Neeuh. Ga maar eens langs bij de gen-muizen, die twee keer zo grote spierballen hebben gekregen. Kijken of er nog met het armpje drukken gewonnen kan worden.
Horsie is back 27 mei 2020 21:12
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van het ketose-dieet ga je uit je mond stinken.
> Dat is natuurlijk een bijwerking en niet het doel.
> Maar het komt er op neer dat je met dit dieet
> zonder een cent uit te geven je eigen
> 'armeluis-ketonen' in je eigen lijf kan
> fabriceren. Althans, dat doet je lever dan voor
> je.

Het is niet de bedoeling of maar af te vallen. Je moet ook nog presteren.
Horsie is back 29 mei 2020 13:18
Nog een veel doorzichtiger move van Tom Dumoulin. Om op zijn minst één keer in zijn leven goed door elkaar te zijn geschud heeft hij een deelname à la Brad Wiggins aan Parijs-Roubaix op zijn bucket throw up list gezet. Op CW.
Frederik D. 29 mei 2020 14:45
Bucket list, ook zo'n cliché. smiling smiley
veluweracer 01 juni 2020 20:21
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Frederik D. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dus Dumoulin, Kruijswijk en Roglic zitten vol
> > ketonen?
> >
> > Echter: NEDERLANDSE DOPINGAUTORITEIT:
> “GEBRUIK
> > VAN KETONEN DOOR JUMBO-VISMA IS
> ONGEMAKKELIJK”
> >
> [www.wielerflits.nl]
>
> >
> ngautoriteit-gebruik-van-ketonen-door-jumbo-visma-
>
> > is-ongemakkelijk/
> >
> > Wie van jullie snoept uit de ketonenpot?
>
> Volgens het laatste onderzoeksbericht is van
> direct prestatiebevorderende werking blijkbaar
> geen sprake. Blijft over wel mogelijk
> nuttig bij herstel. Ergo: het is naar de huidige
> stand van zaken zeker geen wondermiddel en nog
> omgeven met onzekerheden over vooral de lange
> termijn gezondheidseffecten.
> Een bewezen uitgesproken prestatiebevorderend
> effect zou de stok zijn, waarmee de
> dopingautoriteit zou toeslaan, nu blijft het bij
> het fronsen van de wenkbrauwen.
>
> Of ik uit de ketonenpot snoep? Neeuh. Ga maar eens
> langs bij de gen-muizen, die twee keer zo grote
> spierballen hebben gekregen. Kijken of er nog met
> het armpje drukken gewonnen kan worden.

Heb je Joe Speedboot toevallig gelezen?
veluweracer 01 juni 2020 20:26
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Van het ketose-dieet ga je uit je mond stinken.
> > Dat is natuurlijk een bijwerking en niet het
> doel.
> > Maar het komt er op neer dat je met dit dieet
> > zonder een cent uit te geven je eigen
> > 'armeluis-ketonen' in je eigen lijf kan
> > fabriceren. Althans, dat doet je lever dan voor
> > je.
>
> Het is niet de bedoeling of maar af te vallen. Je
> moet ook nog presteren.

Ik denk dat die ketonen juist genomen worden om een al te hard interen op de vetreserves te voorkomen. Wat zou betekenen dat je daardoor met een vetpercentage van bijvoorbeeld 3% kunt starten.
Horsie is back 02 juni 2020 00:01
Normaal zou een vetreserve wel 100.000 kcal kunnen zijn, dus van interen is niet snel sprake, tenzij je natuurlijk 40 dagen op een steen in de woestijn gaat zitten. Met vetpercentages van 3% ben je volgens mij als wielrenner zeker niet meer te pruimen, niet meer vooruit te branden, heb je geen zin meer in en ben je niet ver af van een depressie. Om 1 kg vet permanent kwijt te raken heb je minstens 7000 tot 8000 kcal extra nodig.
Ketonen in het wielrennen hebben als opzet gemakkelijker te kunnen spelen met de beperkte hoeveelheid koolhydraten en ook nog in het herstelproces. "We" hebben allen kunnen zien hoe ene Mathieu in Yorkshire geen vet te kort kwam, want nog voor weken voorradig, maar vooral de snellere brandstof. Waardoor hij van de ene op het andere moment van een wielrenner een voetganger werd want verloor hij niet 1 minuut per kilometer op het vlakke?

Disclaimer: De mishap van Mathieu was wat complexer dan hier geschetst.
veluweracer 02 juni 2020 14:10
Yorkshire was een staaltje onprofessionaliteit van de bovenste plank. Welke slimme prof vergeet er nu te eten?
Horsie is back 02 juni 2020 19:54
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Yorkshire was een staaltje onprofessionaliteit van
> de bovenste plank. Welke slimme prof vergeet er nu
> te eten?

Volgens mij heeft Mathieu dit toch wel grotendeels weerlegd. Bedenk bovendien dat een wielrenner geen vliegtuig is dat je maar in de lucht hoeft bij te tanken om rond de wereld te kunnen vliegen.
Curzio 03 juni 2020 18:28
Een wielrenner valt stil, dus hij had een hongerklop, dus hij had te weinig gegeten, dus hij is dom.

Moet heerlijk zijn om zo zwart-wit te denken.
merijntje mortirolo 03 juni 2020 19:18
-
Zwarte-kousen-wit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen