Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Johan Derksen

Gepost door Frederik D. 
Frederik D. 22 juni 2020 18:49
Stel. Johan Derksen is een wielercommentator en -analyticus en heeft een apart wielerprogamma, stel met Boogerd en hadsikidee die enge Mart Smeets, Smart Meets. En stel, de heer Derksen maakt een al te flauwe maar misschien wel terechte grap over een donkere masseur van een renner. Moet Derksen worden verketterd? Of is het all in the game?

Hier zijn ook enkele Derksens. Ruwe bolsters, blanke pitten. Of zo men tegenwoordig wil, zwarte pitten of regenboogpitten. Moeten die zeer gewaardeerde prikkers worden geboycot? Nee, ik noem even geen namen. Maar zo'n ... kan er wat van. Enne, ik geniet ervan, al zeg ik ook: kijk uit dat het niet ontaardt in stompzinnig pestgedrag. smiling smiley

Was er maar koers. Vroeger, 22 juni, nog ruim een weekje en dan ... de Tour.
Ulrich A. Boschwitz 22 juni 2020 19:01
Quote

INTERVIEW DANIEL ABRAHAM GEBRU

Hij is zwart in de witte wielerwereld: ‘Let op je woorden. Het doet pijn’

In het peloton is Daniel Abraham Gebru een ongewone verschijning. Hij is paralympisch kampioen, maar koerst ook tegen wielerprofs. Hij is geboren in Eritrea, maar komt uit voor Nederland. ‘Ik wil bewust maken.’

Rob Gollin 19 juni 2020, 17:43

Daniel Abraham Gebru rijdt in een wielerwedstrijd in België op kop van het peloton. Niet te hard, een ploegmaat zit verderop in een kopgroep. Hij poogt op slinkse wijze het tempo van de achtervolging te drukken. Dan komt er een renner langszij. ‘Hé, klote-neger, wat ben jij nou aan het doen?’

Het incident dateert van enkele jaren geleden, maar aan tafel in de woonkamer van een flat in Amstelveen spuwen bij het ophalen van de herinnering de ogen van de in Eritrea geboren Abraham (35) nog altijd vuur. ‘Na de finish ben ik naar hem toegegaan. Ik zei: wie is hier een klote-neger? Jij!, riep hij. Ik heb een klap gegeven, een vuist in zijn gezicht. Omstanders hebben ons uit elkaar gehaald.’

Hij is niet uit op naming-and-shaming, maar nu in de sportwereld zwarte atleten stelling nemen tegen racisme kan hij naar zijn gevoel niet achterblijven, als een van de schaarse donkere renners in het witte wielerwereldje. ‘Ik heb geen wraakgevoelens, maar ik wil graag attenderen, bewust maken, vertellen dat het pijn doet.’

En dat doet het geregeld, ook nu. Vaak is het ronduit: zwarte of Zwarte Piet. Of versluierd, zoals toen hij een stuurfout maakte en de berm in reed: ‘Het zijn ook altijd dezelfden.’ Hij hoorde dit na een val, waarbij hij zijn huid open haalde: ‘Ik wist niet dat jullie van binnen ook gewoon wit zijn.’

Rotte appels
In één adem voegt hij eraan toe dat het beeld geschakeerd is. ‘Er was ook een renner destijds in België die meteen naast me kwam rijden en zei: laat die eikel toch, we kennen hem wel, trek het je niet aan.’ Diens naam noemt hij wel graag: het was Sebastian Langeveld. ‘Er zitten rotte appels tussen. Het kan racisme zijn, jaloezie, dommigheid, een gebrek aan opvoeding. Maar ik zie het graag positief. Ik schat dat zeker 85 procent respectvol is, en warmhartig.’

Abraham, die op zijn 15de in z’n eentje als vluchteling naar Nederland kwam, was in 2016 kort wereldnieuws. Als paralympiër won hij in Rio de Janeiro voor Nederland goud in de wegwedstrijd, nadat in de laatste meters een Australiër en een Oekraïner elkaar in de wielen reden en onderuit gingen. De beelden van hem als de breeduit lachende derde, werden in tal van landen uitgezonden.

Hij manifesteert zich zowel als sporter met beperkingen als renner in de reguliere wielrennerij. Als peuter brak hij zijn rechterenkel die tijdens de genezing zwaar ontstoken raakte. Zijn been bleef onderontwikkeld, de mobiliteit is minder. Het plaatst hem op de Paralympische Spelen in de categorie atleten met verminderde spierkracht en beperkingen in coördinatie.

De handicap speelt hem te midden van de profs vooral parten tijdens het sprinten. ‘Staand lukt het niet om vloeiend links en rechts met elkaar te combineren.’ Zijn specialiteit is de tijdrit. ‘Dan kun je tenminste blijven zitten.’

Sinds 2018 rijdt hij voor BEAT Cycling, de eerste commerciële ploeg in het baanwielrennen maar sinds twee jaar ook als continentale ploeg actief op de weg. Hij traint met renners als Theo Bos, Matthijs Büchli en Jan-Willem van Schip. Hij treft er een renner met dezelfde wortels: Nahom Desale (27) kwam in 2015 als vluchteling uit Eritrea naar Nederland.

Teammanager Geert Broekhuizen beklemtoont dat beiden vooral zijn gecontracteerd op basis van hun kwaliteiten. ‘Maar dat ze als vluchteling een verhaal hebben, past in ons streven rondom de ploeg een community te bouwen.’ Een samenwerking met NL Training, een instelling die taal- en inburgeringscursussen aanbiedt, brengt de fiets onder de aandacht van jonge migranten.

Bolletjestrui voor Teklehaimanot
Wielrennen is geen sport die veel donkere sporters aantrekt. Volgens Abraham maakt fietsen als sport in niet-blanke milieus nu eenmaal geen deel uit van opvoeding en cultuur. Het vraagt ook nog eens een behoorlijke investering. Een bal is goedkoper. In het internationaal profpeloton rijdt Kévin Reza, een Fransman, zijn ouders komen uit Guadeloupe. Nacer Bouhanni is een Franse sprinter van Algerijnse afkomst.

De Nederlandse Ceylin del Carmen Alvarado, geboren in de Dominicaanse Republiek, is wereldkampioen veldrijden bij de vrouwen. De Eritreeër Daniel Teklehaimanot veroverde in 2015 als eerste Afrikaan in de Tour de France na een etappe de bolletjestrui. Abraham: ‘Het was fantastisch. Het was zo’n prachtige combinatie, dat rood-wit van het shirt en de huid van Daniel.’

Soms komt naar buiten dat het schuurt. Team Sky schorste de Italiaan Gianni Moscon een half jaar nadat hij tijdens een race in 2017 Reza had beledigd. De NOS bood excuses aan nadat oud-renner Henk Lubberding als analist tijdens de Tour van 2013 meldde dat hij bij de start bijna omver was gereden door een ‘donker negertje’; het was Reza. ‘Het is al verbazingwekkend dat die op een fiets kunnen rijden.’ De onmiddellijke toevoeging dat hij het juist mooi vindt dat ‘kleurlingen in het peloton aanwezig kunnen zijn’ baatte niet meer. Abraham: ‘Onderschat niet wat zoiets teweeg brengt. Onderschat het nooit. Let op je woorden.’

Abrahams wielerloopbaan vertoont grote gaten. In Eritrea rijdt hij wedstrijden als nieuweling. ‘Je ziet daar net zoveel fietsen als hier. Het is de erfenis van het bestaan als Italiaanse kolonie. Het is jammer dat nergens anders in Afrika de fiets een transportmiddel is. Ze weten niet wat ze missen.’

Fietsen rond Almere
Hij is 14 als zijn ouders naar Ethiopië verhuizen, hij is 15 als ze worden opgepakt en teruggestuurd naar Asmara. Met hulp van buren in Addis Abeba komt hij via Kenia in Nederland terecht. Na een verblijf in drie asielzoekerscentra vindt hij zichzelf terug op een kamer in Lelystad met drie andere kinderen.

De mentor van de groep vraagt hem of graag een sport beoefent. Hij krijgt een mountainbike en meldt zich aan bij Flevorenners uit Almere. ‘Ik weet nog dat drie jongens me kwamen halen voor een training. Ik vond het geweldig. Het was een mooie ochtend in maart, we reden door het platteland, ik zag het prachtige groen en ik voelde me welkom. Ze hebben me ook weer thuisgebracht.’

Als junior gaat hij wedstrijden rijden, op een fiets van 450 gulden. Die laat hem vaak in de steek. Lekke banden, een ketting die eraf liep, een onwillige derailleur. Het is ook het begin van denigrerende opmerkingen. ‘Ik sprak nog bijna geen Nederlands, ik snapte het niet zo goed. Ik deed toch mijn best? Ik voelde wel dat het niet vriendelijk bedoeld was.’

Hij stopt. Hij is chagrijnig. Een verblijfsvergunning blijft maar uit. Het gaat niet goed met de opleiding tot machinebankwerker. Bovenal: hij heeft heimwee. Pas in 2007, als hij onder het generaal pardon valt, 7,5 jaar na aankomst in Nederland, weet hij zeker dat zijn toekomst hier ligt.

Het duurt dan nog drie jaar voordat hij zijn liefde hervindt. Hij vindt een baan bij de catering op Schiphol, waarin de wisselende diensten ruimte bieden voor trainingen op de fiets. ‘Ik werd steeds fanatieker.’ Hij vertrekt in het donker naar zijn werk, hij komt thuis in de schemering na alweer een omweg. Na een reeks mails waarin hij hengelde naar een ploeg, hapt Marco Polo Cycling in 2010 toe – de ploeg werft renners uit alle continenten.

NK tijdrijden
‘Ze waren onder de indruk van een test. De arts zei dat hij deze waarden nog nooit hadden gezien bij iemand die al jaren geen wedstrijd had gereden.’ Abrahams rijdt samen met Maleisiërs, Chinezen, Ethiopiërs, Zuid-Afrikanen. Na een kort intermezzo bij een andere ploeg, vist BEAT Cycling hem op, nadat hij in 2017 bij het Nederlands kampioenschap tijdrijden 15de wordt, Nederlands kampioen bij de elite zonder contract.

Hij is allengs over smadelijke uitlatingen in het peloton heen gegroeid, zegt hij. Hij wil niet dat het hem raakt. Hij zegt het ook tegen Nahom Desale. Negeer het. Laat ze. Laat hij het met zo’n houding juist niet in stand? ‘Het probleem van het wielrennen is dat het in volle koers gebeurt. Er is geen dood moment. Je kunt de boel niet even stilleggen, je hebt getuigen nodig. En intussen raak je je eigen concentratie en doel kwijt. ’

Het zal veranderen, denkt hij, als de internationale wielerfederatie UCI met een protocol tegen racisme komt, zodat een jury onmiddellijk kan optreden. ‘Nu kunnen nota bene al renners die afsnijden op een fietspad meteen uit koers worden genomen. Waarom zou je zoiets ook niet voor het maken van kwetsende opmerkingen kunnen regelen? Dan zou ik me wel meteen laten afzakken naar de jurywagen.’

De droom om ooit in de Tour de France of de Giro d’Italia te kunnen starten heeft hij opgegeven. Maar hij wil blijven presteren. Hij kijkt naar 2021, Tokio, de Paralympics. Eerder deze maand fietste hij als training 560 kilometer in één dag. Vanuit Amstelveen naar Gelderland, dan naar het noorden, door Flevoland weer terug. Hij vertrok om twee uur ’s nachts, hij was om half elf ’s avonds weer thuis. Hij zat op de tijdritfiets.

Bij hem aan de muur in de flat hangen medailles. Maar het goud uit Rio bewaart hij in een kastje. Daarin ligt ook een lintje, de zege leidde tot een benoeming tot Ridder in de Orde van de Oranje Nassau. Een brede lach. ‘Ik wil niet dat dit verkleurt.’

IN HET SPOOR VAN
MARSHALL WALTER TAYLOR
De Amerikaan Marshall Walter ‘Major’ Taylor (1878-1932) doorbrak als eerste donkere renner de raciale barrière in het wielrennen. In 1899 werd hij wereldkampioen sprint op de baan in Montreal. Het was de tweede zwarte sporter die zo’n status bereikte. De Canadese bokser George Dixon was hem in 1892 voorgegaan. Taylor werd geregeld racistisch bejegend. Organisatoren weigerden de ‘Worcester Whirlwind’ te contracteren. Hij was het doelwit van bedreigingen. Concurrenten scholden hem uit of brachten hem ten val. In 1897 was er zelfs een wurgpoging. Aan het begin van de 20ste eeuw ging Taylor wedstrijden rijden in Europa, in 1902 was hij ook in Nederland. Hij won 40 van de 57 races en verbrak wereldrecords. De Fransen gaven hem de bijnaam de ‘Vliegende Neger’. Hij trok zich op 32-jarige leeftijd terug uit het circuit. Hij kampte met financiële tegenslag en zijn gezondheid. Hij eindigde berooid in een YMCA in Chicago. Enkele maanden na een hartaanval stierf hij, 53 jaar.
Tinuz 22 juni 2020 20:07
Djogan Derksen was en is een flapdrol, maar veel liever Derksen dan het peloton aan cryptofascistische zelfbevredigende hypocriete narcistische poseurs in media, politiek, BN'ers/celebs, bedrijfsleven en andere instituties. Overigens heeft Derksen niks verkeerds gezegd ter zake.
Tinuz 22 juni 2020 20:11
Pics, or it didn't happen, Daniel Abraham Gebru. Slachtofferschap loont in deze verziekte maatschappij en daar wordt gretig misbruik van gemaakt.
Ga ter zake eerst maar eens bewustwording verspreiden in Afrika en bij Afrikanen. Veel meer werk aan de winkel dan hier.
lodjan 22 juni 2020 20:28
Wat is dit nu voor een reactieconfused smiley
Mensen zoals jij verzieken juist deze maatschappij.
pl0rk 22 juni 2020 20:35
Altijd leuk. De witte hetero mens die even uitlegt dat wat anderen voelen totaal niet uitmaakt. Derksen is een prima voorbeeld.

Hij is wat mij betreft nou ook niet direct een nazi ofzo maar als het voltallige NL elftal plus oud internationals zeggen dattie verkeerd bezig is zou je je kunnen afvragen of de kritiek op z'n uitspraken misschien toch wel terecht is. Ik weet het, veel te moeilijk voor de gemiddelde NL'r om dit te aanvaarden dus spuit maar weer los jongen(s).
Horsie is back 22 juni 2020 20:45
Johan Derksen doet Horsie nog het meest denken aan de Oom, die bij feesten al dan niet in kennelijke staat altijd seksistische grappen vertelt, waarbij iedereen dan hoopt, dat de bui snel overwaait. Want het is toch je oom, die als ie weer in zijn eentje, al dampende, een blues plaat draait tranen in zijn ogen krijgt en soms krassend meezingt met The Thrill is Gone.
Frederik D. 22 juni 2020 21:03
Nou nee, hoor.
Frederik D. 22 juni 2020 21:04
Lekker gek gemaakt door politiek correct onderbuiklinks.
Horsie is back 22 juni 2020 21:15
De grote vraag die beantwoord gaat worden is natuurlijk: Opende Frederik D. hier nu een Can of Worms of de doos van Pandora. Intussen zingt ZZ over the top Gimme All Your Lovin'.
Curzio 22 juni 2020 21:31
Een topic op het wielerprikbord met de titel 'Johan Derksen', laat dit dan alsjeblieft rock bottom zijn.
valse trage 22 juni 2020 21:33
Vanuit de eigen belevingswereld gezien hebben ze allemaal gelijk. De zwarte die roept dat hij gediscrimineerd wordt en zich een tweederangsburger voelt en de
Max Verstappen-loerende witte Tokkie die roept dat dat klotevolk maar moet oprotten naar waar ze vandaan komen ALS HET JULLIE HIER TOCH NIET BEVALT...

Ik heb eens een gedachtenexperiment gedaan: ik was lekker in een bos in de buurt aan het lopen. Fijn! Mijn bos, in mijn omgeving, waar mijn familie al generaties en generaties en generaties woont (misschien al van de tijd dat er nog Keltische stammen woonden). Ik OWN deze shit, dat gevoel had ik. Mijn land, mijn grond, mijn planten, mijn bloemetjes en bijtjes. Ik weet wat er leeft, welke vogels waar broeden...

Toen stelde ik me voor dat ik een zwarte was. Echt zo'n coole NEGER... Ik bleef door het bos lopen maar voelde me ineens een vreemde, en alsof door de omgeving zelf vijandig bejegend. Mensen keken me ineens raar aan. Wat is dat voor een figuur? Wat moet die hier? Toen begreep en voelde ik voor het eerst wat MY WHITE PRIVILEGE is. Probeer het maar eens! smiling smiley
Frederik D. 22 juni 2020 21:38
Alsof je me aanvoelt. ZZ Top, Jesus just left Chicago. Het beste nummer van ze.

Ik ben in mijn leven vaak voor Jezus uitgemaakt. Ik heb daar veel verdriet om. En ook heel veel leed. Dus ik start: Kick out Jezus. Wie doet er mee? Kick out Jezus. Oké, wellicht vind ik hiervoor medestanders. Maar als we consequent zijn en opperen voor Kick out Mohammed? Maar ja, dat is mijn speculatieve literaire verbeelding.

Maar ik voel me wel gekwetst. Vooral omdat ik me niet gekwetst mag voelen. Niemand komt op het idee dat ik me ook heeeeeeeeeeel errug gekwetst voel. Ook vanwege mijn voorouders, die arme, onderdrukte, miskende, onbekende proletariërs waren en niet de canon hebben gehaald.

Well, the blues , is a achin' old heart disease.
Frederik D. 22 juni 2020 21:42
Zo lust ik er nog wel een. Loop door de Congo en herhaal je experiment maar dan als witte. Of doe als ik, loop door de rijke wijk, Loosdrecht, waar ooit mijn voorouders in armoe en ziekte ploeterden en vroeg stierven.
Frederik D. 22 juni 2020 21:46
Je hoeft niet te reageren, hoor. Maar het gaat over leuterende sportprogramma's waarin domme flauwe grappen wel eens gebeuren. smiling smiley Als Veronica Inside van de treurbuis wordt gehaald, dan is de volgende stap om ook sites zoals deze wielersites op zwart te zetten. Want ja, iedereen kan zich door alles heel errug gekwetst voelen. Neem mij. Ik heb Neanderthalerbloed. Weet je hoe erg er wordt gesproken over Neanderthalers? Iedereen in Europa heeft wel Neanderthaler bloed. Het Neanderthal bestaat overigens niet. smiling smiley
valse trage 22 juni 2020 21:47
Nee, Frederik, dat is niet de omgekeerde weg. De omgekeerde weg zou zijn, dat een zwarte Congolees door het oerwoud van Congo loopt en zich moet inbeelden dat hij een witte is en zich dan moet afvragen of hij zich welkom voelt danwel niet. Maar dat is niet aan de orde. Het gaat om de gevoelens van mensen met een zwarte huidskleur die in Nederland wonen, de Nederlandse nationaliteit hebben en dus Nederlander zijn. Hoe voel jij je trouwens in de rijke wijk van Loosdrecht?
Frederik D. 22 juni 2020 21:52
Nee, het gaat om overdreven gevoelens. Niet om authentieke existentiële gevoelens. Er is in Nederland weinig racisme. Als er racisme is, stap dan naar justitie. Zwarte Piet heeft niets met racisme te maken.
valse trage 22 juni 2020 21:55
Wie zegt dat die gevoelens overdreven zijn? Heb jij die gevoelens gevoeld dan? Of bepaal jij zomaar dat die gevoelens overdreven zijn? Ik denk namelijk dat het JUIST gaat om authentieke existentiële gevoelens.
Luijt 22 juni 2020 21:57
Je kon er op wachten, ook hier...
Horsie is back 22 juni 2020 22:00
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb Neanderthalerbloed. Weet je hoe erg er wordt gesproken over Neanderthalers? Iedereen in Europa heeft wel Neanderthaler bloed. Het
> Neanderthal bestaat overigens niet. smiling smiley

Ik neem aan, dat je rood bloed hebt en er in rust ongeveer 4,5 tot 5 liter bloed per minuut wordt rondgepompt. Bij mij ooit 11,1 liter. Niet verder vertellen hoor.
Dat het bloed nog heel lang door je aderen mag stromen.
Maar je bedoelt natuurlijk DNA. Dit is nog uit de tijd van de vrije sex, die overigens nooit voorbij is gegaan. smiling smiley
Overigens, het oordeel over de Neanderthaler als de bruut is de laatste jaren behoorlijk bijgesteld.
lodjan 22 juni 2020 22:03
Nou, voor mij wel.
Dat type complotdenkers die overal wat achter zoeken en
zendmasten in de fik steken.
Die tokkies die achter populisten aan lopen.
De anti-vaccers, de anti-anderhalvemeters, extreem links en extreem rechts.
Die anonieme reageerders met nepnamen die op social media alles afkraken wat er in Nederland gebeurd, terwijl we het in NL zo goed hebben. Hoeveel landen zijn er in de wereld waar het beter gaat dan in NL? Mensen hebben altijd wat te zeiken.
Frederik D. 22 juni 2020 22:03
Ik denk dat het gaat om een soort massahysterie.
Frederik D. 22 juni 2020 22:04
Onderbuiklinks is ook populisme.
Frederik D. 22 juni 2020 22:07
- Overigens, het oordeel over de Neanderthaler als de bruut is de laatste jaren behoorlijk bijgesteld.-
Is ze geraden ook. Ik een lompe bruut? Wat voel ik me weer diep, diep gekwetst. smiling smiley Ik de fijnzinnigheid in eigen persoon.
Frederik D. 22 juni 2020 22:08
Sorry. Sla dit onderwerp dan over. Ik verplicht je tot niets. smiling smiley
lodjan 22 juni 2020 22:08
Dat ontken ik toch niet? Of zijn tokkies altijd rechts? Dan vervang dat woord door een ander beter de lading dekkende.
valse trage 22 juni 2020 22:09
Ik word er niet hysterisch van. Nog altijd mijn koelbloedige edelgermaanse zelve. Jij? Rustig?
Of toch al langzaam bang aan het worden voor de massahysterie van de zwartjoekels en
de politiek correcte Groenlinkse softies zoals de vele van mijn medestamgenoten?
Frederik D. 22 juni 2020 22:11
Het woord "tokkie" kan ook niet meer. Enorm discriminerend, dat getokkie. smiling smiley
Frederik D. 22 juni 2020 22:12
Hou op met je vooroordelen over mensen die kritisch kijken naar al hun medemensen.
valse trage 22 juni 2020 22:18
Enne jong? Gepikeerd? Het is jouw topic. Als jij ophoudt met je vooroordelen over de gevoelens van zwarte mensen.
Andere Peter 22 juni 2020 22:22
Slim ingestoken topic Frederik. Prima zo in komkommertijd.

Nee, ik denk dat wielrenners een medium niet zo snel zouden boycotten. De link tussen arbeidscontract (bestaansrecht werkgever) en media is in het wielrennen veel directer. Die wielrenner zou het aan tafel bij Derksen gaan uitleggen, met een petje op van de sponsor.

Ik sta aan de linksige kant van het debat, ik vind dat Halsema terecht die demonstratie liet doorgaan toen die eenmaal begonnen was. Het vrije woord is een verantwoord risicootje waard.

Maar ik vind Derksen hier hooguit schuldig aan een ongenuanceerde slechte grap. Ik zie niets racistisch aan die man. En ik volg hem al een jaar of 35. In dat programma (en voorheen in Derksens columns in VI) krijgen veel vaker witte heteromannen ervan langs. Homofobie is de mannen ook al eens verweten na vergelijkbare ongenuanceerdheid. Gelukkig heeft Gerard Joling wel waardering voor foute grappen. Dat is hier de scheidslijn. Derksen, dat is van dik hout zaagt men planken. Houd je daar niet van, kijk dan niet. Derksen mag zich wel iets bewuster tonen van de gevoeligheden van buitenstaanders die alleen een soundbite zien. Je kunt even zeggen dat je niet de bedoeling hebt gehad om te kwetsen. Hij heeft uitentreuren gezegd dat hij racisme verwerpt.

Ik vind die lichtgeraaktheid (aan beide kanten) juist dodelijk voor de goede zaak. Je mag wel eens iets zeggen over elkaars uiterlijk hoor. Zoals over vieze jaren-zeventig snorren.

Overigens ging Akwasie ook best ver over Zwarte Piet. Heel dom, van Zwarte Piet is vanzelf aan het uitsterven. We zitten midden in een proces van een generatie. Dat is een jaar of 10 geleden begonnen. Over een jaar of 10-15 is er geen Zwarte Piet meer. Het feest kan gewoon doorgaan, met kleine aanpassingen. Voor een ritueel is dat heel snel (we hebben nog steeds de heidense kerstboom). Dat proces duurt langer als de Akwasies van deze wereld zich zo boos maken. Dat roept alleen maar reactionaire weerstand op.

Er zat nooit een bedoeling achte Zwarte Piet om bevolkingsgroepen weg te zetten. In die zin is Zwarte Piet niet racistisch bedoeld. Maar het zijn wel de beelden die we passend vonden in 1880. En de wereld is geglobaliseerd. Onze beelden gaan via sociale media de wereld over. Google even op 'blackface' Verdiep je in die historie en besef dat de gelijkenis met Zwarte Piet het onmogelijk maakt voor 5 miljard wereldburgers om die twee niet als heel erg verwant aan elkaar te zien.

Het is logisch dat de VN, Russel Brand, Kim Kardashian en Jesse Jackson dan om een mening gevraagd worden. Nederland kan en zal dat niet meer kunnen negeren. Zwarte Piet zal dus worden ontdaan van alle stereotypen, waaronder zijn kleur. En dat is beter. Rutte begrijpt dat goed, maar beseft ook dat het proces versnellen contraproductief zal blijken.
valse trage 22 juni 2020 22:27
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nederland kan en zal dat niet
> meer kunnen negeren.

Shiiiit… sorry....
Horsie is back 22 juni 2020 22:33
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee, het gaat om overdreven gevoelens. Niet om
> authentieke existentiële gevoelens. Er is in
> Nederland weinig racisme. Als er racisme is, stap
> dan naar justitie. Zwarte Piet heeft niets met
> racisme te maken.

Zwarte Piet is wel een residu van ooit een racistischer getinte maatschappij. Dat de huidige generatie nu daar niet (meteen) meer racistische associaties bij heeft, wil nog niet zeggen, dat de oorsprong zuiver was. Nu veel meer gekleurde mensen deze uiting zien, komt het onbehagen uiteraard wel naar boven.
Iedereen heeft het altijd over voortschrijdend inzicht, behalve als het over het eigen gedrag gaat. Eigen gedrag eerst, nietwaar?

Oorspronkelijk was het elkaar een hand geven een ritueel om je ervan te vergewissen, dat de hand geen wapen bevatte. Dat ritueel is altijd gebleven, ook toen de existentiële noodzaak verdwenen was. Het coronabeestje zorgt nu voor een kink in de kabel. Geen handen schudden meer. Uit puur hygiënisch perspectief is het wellicht beter, dat het handen geven voor altijd achterwege blijft. Een knipoog kan nog wel.

Dat er her en der, aan beide kanten, ook overdreven wordt, is iets anders.
Albert Einstein, als wiskundige par excellence, zei niet voor niets, dat (vrij door Horsie) het gedrag van mensen een oneindige stupiditeit in zich bergt.
Curzio 22 juni 2020 22:34
In plaats van de bal naar anderen te kaatsen moet je misschien eens nagaan of dit topic echt op een wielerprikbord hoort. Wat is je doel hiermee precies?
Andere Peter 22 juni 2020 22:34
Slechte zin. Bedoelde: NL zal dat niet meer willen en kunnen negeren.
valse trage 22 juni 2020 22:47
Geweldig hoe we allemaal langs mekaar heen lullen. WIELRENNEN! WIELRENNEN! WIELRENNEN! VERLOS ONS IN GODSNAAM VAN ELKAAR!
Andere Peter 22 juni 2020 22:55
Och, slaventransport had ook een nobel en zuiver doel. De Afrikanen zouden beter bestand zijn tegen het zware werk op plantages dan de Indianen. En Thomas Jefferson is een held, maar hij had slaven. Hij blijft een held. Ik neem de man niet de maat aan zijn 18e eeuwse gewoonten met mijn mijn 21e eeuwse denkbeelden, maar toch is het wel goed dat slavernij afgeschaft is.

Je kunt soms met de beste bedoelingen verstrikt raken in foute beelden die foute associaties oproepen. Dat gebeurt bij Zwarte Piet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2020 22:59 door Andere Peter.
Horsie is back 22 juni 2020 22:55
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------

> Is ze geraden ook. Ik een lompe bruut? Wat voel ik me weer diep, diep gekwetst. smiling smiley Ik de fijnzinnigheid in eigen persoon.

Ik heb meteen op Google Afbeeldingen gekeken. Sta jij daar echt tussen dan? smiling smiley

VeronicaInside loopt op Twitter helemaal over. In iets van twee uur verdrievoudigd. Gelukkig gebeurt dat bij de Fin nooit, anders dan had ik nooit meer tijd om hier te komen.
Andere Peter 22 juni 2020 22:55
Geen zorgen, ik begreep je wel. Maar ik verkoos deze verduidelijking.
Frederik D. 22 juni 2020 23:08
O, het ligt weer aan een ander? Met jou, bevangen als je bent in je goedkope onderbuiklinkse sentimenten, valt niet te praten.
Frederik D. 22 juni 2020 23:09
Dingen kunnen zich los zingen van hun oorsprong. Zo ook Sinterklaas. En zo ook woorden.
Frederik D. 22 juni 2020 23:12
Mijn doel? Keuvelen over sportprogramma's. Maar dat had je in de opening al kunnen lezen. Het schijnt dat het nogal slecht gesteld is met de leesvaardigheid van jongeren. Waarschijnlijk dus ook van ouderen.
valse trage 22 juni 2020 23:14
Hou op met je vooroordelen over mensen die kritisch kijken naar al hun medemensen. grinning smiley
Frederik D. 22 juni 2020 23:14
Zoiets dus. Al vind ik Derksen naast zijn lompheid soms ook wel fijnzinnig. Hij is lekker rechtlijnig. En inderdaad, hij verzette zich onmiddellijk tegen de racistische spreekkoren.
Andere Peter 22 juni 2020 23:14
Precies. Zeker als er 150 jaar overheen gaat. Culturele traditie kan omslaan in anachronisme. Zeker als er plots andere culturele invloeden bijkomen.
valse trage 22 juni 2020 23:15
Frederik D. 22 juni 2020 23:16
Is mogelijk. Maar nieuwe tradities moeten organisch groeien en niet van bovenaf worden opgelegd.
Andere Peter 22 juni 2020 23:16
Andere Peter 22 juni 2020 23:18
Wie is eigenlijk de beste homoseksuele wielrenner uit de geschiedenis. Heeft iemand zin in een top-5?
Tjappie2 23 juni 2020 00:21
Ik dacht niet dat ik het ooit nog zou zeggen op dit wielerprikbord, maar ik ben te genuanceerd om me inhoudelijk in dit onderwerp te mengen. (da's ook maar een mening he...)
Horsie is back 23 juni 2020 00:22
Op 27 april jongstleden hadden we al het topic The cold turkey voor wielrenners. Kunnen we dit topic omdopen naar The cold turkey voor prikkende wielerliefhebbers?
Tjappie2 23 juni 2020 00:24
Philippa York op 1. Of is dat homoseksualiteit 2.0?
Andere Peter 23 juni 2020 00:43
Wat jij wil. Ik vind het vrij normaal dat bij gebrek aan wedstrijden de onderwerpen nog wat meer uitwaaieren. Corona en spanning over racisme: ze dringen door tot alle koffie-automaatpraatjes. Dus ook hier.
Andere Peter 23 juni 2020 00:54
Ik heb zojuist de uitzending van vanavond gezien. Ik vond dat heel knap de verschillende beelden die nu in de samenleving spelen naast elkaar werden gezet. Ik vind zowel Derksen als Natascha Harlequin sterk. Dries Boussatta voegde in mijn ogen weinig zinnigs toe (kom op hé, de kabel van 24 jaar geleden...).

Ik zit nog wel met een vraag. Ruud Gullit zegt tegen René van der Gijp: jij kunt dat niet voelen, want je bent wit. De eloquente en genuanceerde Natascha, die terecht vroeg om empathie en vroeg naar intentie, zegt dat ook. Je hoort het vaker (bv in de VS). Ik begrijp wat ze bedoelen. Ik wil het aannemen. Ik ben wit, ik kan dat niet voelen. Je miet zwart zijn om het hgelemaal te voelen.

Maar dat kan toch nooit het laatste woord niet zijn? Je moet dat toch juist van elkaar invoelen? Kan ik pas invoelen wat een oude man voelt als ik een oude man ben? Kan ik niet invoelen wat mijn zus voelt omdat ik geen vrouw ben? Kan ik mij niet inleven in Schindlers List omdat ik niet joods ben? Is het niet juist heel racistisch om te stellen dat alleen zwarte mensen kunnen voelen wat zwarte mensen voelen? Ik geloof wel dat ik het altijd iets anders zal voelen. Maar zeggen dat ik het niet kan voelen omdat ik wit ben... dat voelt niet goed voor mij.
Horsie is back 23 juni 2020 02:24
@ Andere Peter: Je vergeet de allerbelangrijkste:
Kan The Pope iets zinnigs zeggen over een activiteit, zoals heteroseksuele sex om me hiertoe te beperken, een activiteit, dat hij nooit bedrijft?

Om te beginnen: het brein is per definitie discriminatoir, sterker nog vooral vroeger stond het leven van de eigenaar op het spel als dat niet voldoende gebeurde. Om te kunnen navigeren moet je onderscheid kunnen maken tussen ver en dichtbij, hoog en laag, links en rechts, ja ja, koud en warm, maar ook kleur, in the Wildlife weten heel veel dieren intuïtief, dat de kleur rood doorgaans beter te vermijden is. Dus zodra er een persoon opduikt met een duidelijk verschil in huidskleur wordt dat per definitie onmiddellijk geregistreerd. Zodra je dag en nacht wordt omgeven door dezelfde mensen wordt het signaal steeds zwakker. De eerste keer, dat mijn meisje me zal aanraken, sta ik in vuur en vlam, de miljoenste keer merk ik het misschien niet eens (niet dat ik dat hoop overigens), maar dan wordt het net zoiets als jezelf terloops aanraken. Er gebeurt dan niks. Jezelf niet kunnen kietelen is dus een fenomeen, dat hieruit valt te verklaren. Des de donkerder een huidskleur is, des te sterker zal het signaal zijn, deels omdat er minder goed kan worden geoordeeld. Hoeveel mensen zeggen niet, dat alle Aziaten op elkaar lijken, wat absoluut niet waar is, natuurlijk. Een matig bruine teint van de huid wordt door witte mensen zelfs nagestreefd!

De vraag blijft natuurlijk, waar begint de uitsluiting. Niemand zal beweren, dat je een minder knap meisje uitsluit, omdat je je oog liever laat vallen op een iets mooier meisje. De reden is natuurlijk, dat je met zulke enge definities niet kunt leven, in weerwil van het feit, dat we (als brein) binnen een tiende seconde meisjes uitsluiten als potentiële partners. We hebben natuurlijk ook geen tijd om het allemaal heel precies uit te zoeken. Het leven is al zo kort.
Maar als je successievelijk alleen maar naar mooie vrouwen wilt kijken, begeef je jezelf al op een hellend vlak.

Racisme is dus van alle tijden in alle windrichtingen, maar soms waait de wind te sterk vanuit één hoek.
Dus ook vanuit puur analytisch perspectief kan er geen andere conclusie getrokken worden, dat er racisme in deze wereld bestaat.

Onze moderne beeldcultuur versnelt elke revolutie op een wijze, die we nog steeds niet goed genoeg kunnen doorgronden.
Archie Bunker met zijn Polak was ook racistisch, maar daar konden we nog wel om lachen, want het was soms ook een sentimentele oude man met gevoelens.

In eigener Sache:
De paarden associaties op dit forum tieren af en toe welig en deels ben ik daar ook zelf schuldig aan, soit, maar wat me meer pijn doet, soms, als ik weer een juweel van een bijdrage heb geleverd, is, dat ik geen kudo's krijg. grinning smiley
Eindhovuh 23 juni 2020 07:54
Bijna helemaal eens met AP! Het moet niet gekker worden.
Polarisatie is de ziekte van onze tijd en gaat heel veel schade toebrengen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2020 11:32 door Eindhovuh.
Curzio 23 juni 2020 08:19
Het doel lijkt me eerder om als een dolende reaguurder lekker te kunnen losgaan op andersdenkenden, iedereen in hokjes te stoppen en zelf triomfantelijk als kritisch-denkende grote gelijkhebber maar miskend door alles en iedereen die zich niet nóg verder in het rechtse spectrum bevindt te kunnen positioneren. Ondertussen ook dit prikbord, waar mensen komen die over wielrennen willen prikken, te polariseren. En nee, ik hoef niet te reageren, maar het stoort me enorm, dus ik reageer wel.
Frederik D. 23 juni 2020 09:14
???

Wat heb jij enorme vooroordelen. Het is dat het coronatijd is, anders zou ik je doorsturen naar één of andere specialist. smiling smiley
Frederik D. 23 juni 2020 09:16
Een voorname mening, hoor. Hou ik zeker van.
Frederik D. 23 juni 2020 09:21
Een monument voor de afgewezen meisjes. Weg met het standbeeld van Mata Hari, het meisje dat nooit werd afgewezen. Zelfs tijdens de executie werd ze nog bemind. "Zoiets moois, waarom moet juist ik haar omleggen?". Er was nog geen TV. Maar anders had Oprah zich ontfermd over die tien schutters (met al of geen losse flodders). En dan het standbeeld voor de afgewezen bleue studenten. Dat komt er nooit.
Frederik D. 23 juni 2020 09:22
Nee. Op zich een goed onderwerp. Al ligt het heeeeeel errug gevoelig. smiling smiley
Frederik D. 23 juni 2020 09:27
Veel heeft ook te maken met een cultuur van narcisme. Omstreeks 1985 of zo had je het boek : Culture of Narcism. Schrijver? Zoiets als Leach ??????

Boek
Super Grover 23 juni 2020 10:32
Aangezien je het al eerder over massahysterie had, probeer deze ook eens, van Douglas Murray: The Madness of Crowds: Gender, Race and Identity.
Curzio 23 juni 2020 11:18
De "vermoorde onschuld"-reactie, ook heel typisch.
Orakel 23 juni 2020 11:18
"Maar dat kan toch nooit het laatste woord niet zijn? Je moet dat toch juist van elkaar invoelen? Kan ik pas invoelen wat een oude man voelt als ik een oude man ben? Kan ik niet invoelen wat mijn zus voelt omdat ik geen vrouw ben? Kan ik mij niet inleven in Schindlers List omdat ik niet joods ben? Is het niet juist heel racistisch om te stellen dat alleen zwarte mensen kunnen voelen wat zwarte mensen voelen? Ik geloof wel dat ik het altijd iets anders zal voelen. Maar zeggen dat ik het niet kan voelen omdat ik wit ben... dat voelt niet goed voor mij."

Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar streef je niet te veel naar controle in deze? Misschien moet je accepteren dat sommige zaken wel voorstelbaar zijn, maar niet invoelbaar.

Ik denk overigens dat pesten, satire en grappen heel veel te maken hebben met compensatiedrang richting een groep die binnen de maatschappelijke hiërarchie hoger staat. Daarom kan een zwarte man meestal probleemloos neger zeggen tegen een andere zwarte man, maar mag ik dat als blanke niet. Derksen is een succesvolle blanke man en heeft niets te compenseren, daarom komen zijn opmerkingen veel harder aan bij de de groep gekleurden die in sociaal economisch opzicht lager in de hiërarchie staan. Racisme is vaak niets anders dan je dominantie benadrukken en hoge bomen vangen dan logischerwijs veel wind.
Frederik D. 23 juni 2020 11:18
Bedankt voor je bijdrage.

Het is zeer jammer dat men in Nederland blijft zeveren over Zwarte Piet. De echte problemen worden onder tafel geveegd zoals het politiegeweld, de agressieve spreekkoren in de stadions, het moeilijk vinden van een stageplek, het bedreigend nasissen van vrouwen, de mocromaffia ...
Frederik D. 23 juni 2020 11:25
Die grap ging over Akwasi, een rapper met veel boter op zijn hoofd. Hij zei op de dam:
"Als ik nog één Zwarte Piet zie trap ik hem persoonlijk in zijn gezicht".
Daarover moet men vallen. Niet over Derksens tegengas.
We willen juist van het geweld af maar Akwasi propageert geweld.
Frederik D. 23 juni 2020 11:27
Ik had een poll kunnen starten. Maar ik hou niet erg van oppervlakkige vragenlijstjes. Ik ga liever de diepte in via een soort van participerend vragend onderzoek. Ik bedank iedereen voor zijn bijdrages. Er is me wel iets duidelijk geworden.
veluweracer 23 juni 2020 11:29
Zolang Brussel de boel maar op scherp kan zetten en groepsvorming kan bewerkstelligen. Destabiliseren is een oude tactiek van de communisten.
merijntje mortirolo 23 juni 2020 11:47
-
Quote
Opa Frederik
Het is zeer jammer dat men in Nederland blijft zeveren over Zwarte Piet.

Men blijft zeveren, omdat hij blijft bestaan. Althans, omdat domme teringmongolen willen dat hij blijft 'bestaan.'

Een verzinsel dat per se moet blijven bestaan: dat kan alleen in een land waarin alles moet kunnen.

Nederland. Met zijn diepgewortelde racisme verwoord als cultureel erfgoed. Fuck off met je kankerZwarte Piet.

Ik word echt fucking boos van de debiliteit van de gemiddelde Nederlander. Zelfs mijn stamppotvretende stiefzoon (half Surinaams, kwart Indo, kwart Hollands, dus ja: zwart, met dreads tot op zijn reet, maar quarakter een Hollandse bouwvakker) is inmiddels om: hij was als kind Oost-Ind(ones)isch doof voor "Hee, kijk, daar loopt Zwarte Piet," 'want het is onschuldig en enkel grappig bedoeld,' en zag daarin geen racisme, maar inmiddels snaptie wel dat Zwarte Piet an sich natuurlijk vreselijk racistisch is.

En ja, in 'die tijd' ging dat zo en kon het, maar nú leven we, niet toen.

Ja, Zwarte Piet moet weg. Akwasi ook, maar dat is een andere discussie.

Johan Derksen is 'gewoon' een Waldorf-Statler-achtige ouwe 'grapjas.' Als men daarin racisme ziet, is men aan het overdrijven. Niet veel minder, ook niet veel meer. De grap kan racistisch zijn voor gevoelige kneusjes, dat maakt de brenger ervan nog geen racist.

Hier staat het principe van Theo Maassen: als je ergens grappen over maakt, betekent dat 'juist eigenlijk' dat je er tegen bent.

Kortom: fuck you all, Memphis, Davids, Akwasi, Gullit, Derksen en jullie hier.

Ik wil koers, godverdomme.

Ik raad jullie Derek (in plaats van Derksen) aan: just be nice.

#kusjes
valse trage 23 juni 2020 12:01
We zijn hier in Nederland allemaal gelijk toch? Ja, het is allemaal een gevolg van de individualisering. De focus op de ontwikkeling van het individu. Ieder individu is gelijk. Zeggen we als Nederlander, want we zijn erg ruimdenkend. Dan is het logisch dat een individu met een andere achtergrond zich vragen stelt bij de ‘witte’ Nederlandse geschiedenis, bij J.P. Coen, bij Zwarte Piet, bij het slavernijverleden.

Komt ‘wit’ Nederland daartegen in opstand, dan bevestigt dat alleen maar het gevoel dat we misschien toch niet zo gelijk zijn als we beweren. Het gaat er niet om of Akwasi een opruier en een schreeuwlelijk is, of dat Edgar Davids een lul is. Dat is (voor sommigen welkome) afleiding. Je moet je concentreren op die 17-jarige met een BLACK LIVES MATTER poster, die lieve oude vrouw uit de Bijlmer. Ze zeggen allemaal hetzelfde: ‘luister even naar ons verhaal’.

Nederland is nog altijd méér van ons blanken dan van mensen met een andere huidskleur. Dat gevoel probeerde ik duidelijk te maken in mijn eerste post. Is dat erg? Is dat slecht? Wat moeten we eraan doen?

Waarom hoor je altijd over meer kleur bij de politie, meer kleur in de politiek, meer kleur in (de top van het) bedrijfsleven, meer kleur op tv, meer kleur in de media, etc. etc. maar NOOIT over meer kleur op het platteland, meer kleur onder de boeren, meer kleur onder de boswachters, meer kleur bij de natuurbescherming? Omdat er verschillen zijn. We zijn allemaal gelijk, maar er zijn toch verschillen. Wij zijn gebonden aan deze grond. We zijn pas werkelijk gelijk als ik mijn dorpje uitfiets en een Antilliaan op de trekker zie zitten. Dat zie ik allemaal niet zo snel gebeuren tongue sticking out smiley

NB: Als Zwarte Piet datgene is wat mijn volk op de achterste benen brengt en kokend van woede maakt, dan heb ik er geen problemen mee dat alle roetmoppen, spleetogen en stinkpinda’s hier de boel kort en klein komen slaan.
valse trage 23 juni 2020 12:06
Clavan 23 juni 2020 12:09
Ik heb een hekel aan racisme. En aan negers.
valse trage 23 juni 2020 12:11
Frederik D. 23 juni 2020 12:23
Nou, dat doet Brussel dus niet. Brussel heeft helemaal geen masterplan.
Frederik D. 23 juni 2020 12:25
Boer zoekt vrouw. Ook donkere mevrouwen mogen zich aanmelden van Yvon. Maar blijkbaar halen ze hun neus op voor het platteland, voor onze boeren. smiling smiley
Frederik D. 23 juni 2020 12:25
En aan wielrenners en aan Clavans. smiling smiley
Frederik D. 23 juni 2020 12:34
Als Zwarte Piet wordt verboden (per wet?), dan blijft de naroepterm "zwarte piet" nog steeds bestaan. En als die term wordt verboden, dan verzint men wel "zwarte henkie" als naroepterm. Dus het officieel afschaffen van de sprookjesfiguur Zwarte Piet lost niets op. Schaf het christendom per wet af en ik zal nog steeds voor Jezus worden uitgemaakt. En voor Jezus worden uitgemaakt, is erger dan voor Zwarte Piet want Jezus werd gekruisigd. En nee, helaas, ik kan uit water geen wijn maken en ook geen bier voor de meer volkse (grapje !!!!) types onder ons. Mensen naroepen, dat hoort zo bij het achterlijke plebs. Misschien het plebs levenslang in quarantaine plaatsen? De AAPW, de Algemene AntiPlebsWet?
Orakel 23 juni 2020 12:37
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Als ik nog één Zwarte Piet zie trap ik hem persoonlijk in zijn gezicht".

Die opmerking van Akwasi heeft zelfs het NOS journaal gehaald, daar is ook veel ophef over geweest. Dus wat is nu je punt?
Horsie is back 23 juni 2020 12:47
Horsie als datafreak begint nu iets op te vallen. Zelden een topic gezien dat zo weinig gelezen wordt, maar daarentegen wel exorbitant veel reacties kent.
Recent zagen we nog eens precies het tegenovergestelde. Het openen van een can of worms dus. Een goudmijn.
De naam van het wielerprikbord dient omgedoopt te worden tot I'm liberal to a degree, but if you think..

Eén van de mooiste termen, vind ik indiscriminative behaviour.
Bijvoorbeeld, je hebt kinderen, die onvervaard contact kunnen anderen met anderen. Ze zijn indiscriminative. Hai Horsie. grinning smiley
Er zijn er daarentegen ook, die met hun ouders in een veilige omgeving zich toch nog eerst verschuilen achter de rok of de pantalon.

Racisme en discriminatie bestaat er in alle toonaarden (van het hebben van wratten tot aan een (te) donkere huidskleur), maar het wordt definitief verschrikkelijk, zodra je, zoals het in The States of Metropolis toch schering en inslag schijnt te zijn, als zwarte moet vrezen voor erger, zodra je staande wordt gehouden. Indiscriminative behaviour voor kinderen kan in potentie al gevaarlijk zijn, maar dan toch zeker. Daar is het allemaal mee begonnen en het duurt al eeuwig With God on Their Side.
Horsie is back 23 juni 2020 12:54
Cycling out of context zou dit topic kunnen heten. @Festinaboy twittert een geleend filmpje, waarin een klimmer een klimster inhaalt en gewild vol op de mond kust. smiling smiley
De zwarte trui 23 juni 2020 12:54
Wat een ophef. Om de verkeerde reden ook nog eens. Die man die met "Zwarte piet lives matter" op zijn shirt staat wordt eerst belachelijk gemaakt hoe die het in zijn hoofd heeft gehaald dat te doen. Vervolgens legt Derksen, terugkomend op zijn eerdere opmerking over Akwasi die zwarte piet gaat schoppen, de link door die tekst - niet door de kleur - met dezelfde Akwasi en maakt de 'slechte' grap. Maakte Theo Maassen niet soortgelijke 'slechte' grappen recent op tv?

Persoonlijk vond ik het veel kwalijker dat in diezelfde uitzending zowel Gijp als Derksen, als eerste reactie op de 'black lives matter' protesten, zeggen dat het wel meevalt met discriminatie in Nederland. Hoe kan je dat als witte man nou zeggen?

Benieuwd naar de EK uitzendingen van VI volgende zomer!

KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS, KOERS.

Lekker zo'n Sloveens podium. Fuck de UCI. Zou die Roglic wel getest worden voor ie terug in de Jumbo bubbel mag?

Beste homoseksuele wielrenner AP? Natuurlijk Juan Jesus Castillo de hangende spits van FC Knudde die zijn zadel met de punt omhoog wilde in 'Knudde naar Frankrijk'.
Frederik D. 23 juni 2020 13:25
Je discrimineert witte mannen. Maar je weet het niet. En hoe vaak is Derksen niet uitgemaakt voor "De snor"? In elk geval, als hij Gilette gebruikt, dan sporadisch. Of vroeger toen ik naar school liep met een roodharige. "Hey, rooie", "Hey vuurtoren". Het gaat dus niet om één enkele scheldterm maar om een scheldcultuur, die vooral voorkomt onder minder beschaafde mensen. Dat is het punt. Het toespitsen op de scheldterm "zwarte piet" en dan ook nog eens ageren tegen het traditionele Sinterklaasfeest getuigen van iets wat ik toch hypehijgerige bewustzijnsvernauwing wil noemen. Niet Zwarte Piet moet worden aangepakt maar de scheldcultuur, al vind ik de term "Jezus" voor mij eerder een geuzennaam dan een diskwalificatie maar probeer dat maar eens het scheldplebs wijs te maken. Een mooi vertelde gelijkenis mijnerzijds zal me wellicht het scheldwoord "Jezus in het kwadraat" opleveren.

Ook op dit prikbord wordt wel eens plebejisch pesterig gescholden, ook door onderbuiklinkse lieden, bijvoorbeeld heel soms richting mij. Misschien moet men zichzelf eens aanpakken? Ik opper maar wat. Als het mag van onderbuiklinks. Want onderbuiklinks streeft toch, zij het niet echt bewust, naar een soort gedachtendictatuur. En dat laatste zouden we echt niet moeten willen. Overigens ben ik zelf rationeel links. Maar dat is blijkbaar niet besteed aan de hypehijgerige, bewustzijnvernauwde onderbuiklinksers, de zogeheten cultuurbolsjewisten.

Desalniettemin, ik heb ook jouw commentaar met grote interesse tot mij genomen. Bedankt dat ook jij je zegje wilde doen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/06/2020 13:48 door Frederik D..
veluweracer 23 juni 2020 13:35
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nou, dat doet Brussel dus niet. Brussel heeft
> helemaal geen masterplan.

Het benadrukken van verschillen en het kwetsbaar houden van is niet planmatig van aanpak volgens jou? Frederikje, Frederikje toch.
Frederik D. 23 juni 2020 13:46
Nee, er is geen masterplan, geen Grote Samenzwering. Onze politici zijn bovendien voor zoiets te dommelijk.

Kritiek op de EU is prima, mits rationeel en niet vanuit de onderbuik.

Natuurlijk zijn moderne samenlevingen divers. Gelukkig maar. Iedereen behoort tot een minderheidsgroep. Zowel boze witte mannen als donkere dames en Jezussen-tegen-wil-en-dank. Maar geef elke boze witte man een mooie donkere dame die de blues zingt, even zal hij verzoend zijn met zijn bestaan. smiling smiley Dat laatste is een flauw grapje maar wat mij betreft een ode aan blueszangeressen. Liever Bessie Smith dan Gaga en Madonna tezamen.
Horsie is back 23 juni 2020 13:52
Pagina 139 is al weer bijna vol.

Met de oogjes toe, mijmerde Peter Winnen vanochtend nog. Dan denk ik via @Cecchini ook altijd indirect aan Down the Rabit Hole. Dit jaar geen toeschouwers.
merijntje mortirolo 23 juni 2020 14:07
Frederik D. 23 juni 2020 14:26
Je verholen oproep tot geweld lijkt mij geen bijval waardig. We willen toch van het geweld af?
merijntje mortirolo 23 juni 2020 15:59
-
Geen zin om het op youtube twitter op te zoeken, maar wasdanie tijdens het NK-Israël?

Dees? [www.tuttobiciweb.it]

Superschattig.

Edit: youtube-twitter



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/06/2020 16:00 door merijntje mortirolo.
Frederik D. 23 juni 2020 16:05
Nogal vrouwonvriendelijk. Je zult maar vrouw zijn en op dit prikbord belanden. Je identiteit wordt stevig gekwetst. Je voelt je er niet thuis. Vreselijk. Overigens, wist je dat de meeste Zwarte Pieten van vrouwelijke kunne zijn? Oproepen tot geweld tegen vrouwen ... Ik weet niet of ik daar zo voor ben. smiling smiley
Curzio 23 juni 2020 16:08
Ontzettend bedankt, ik pas m'n politieke voorkeur direct aan na dit stukje. Als je vanaf nu het woord links nou eens alleen probeert te gebruiken voor een renner die de tegengestelde richting van rechts instuurt, dan zijn we alweer een stuk opgeschoten en kan dit topic toch nog ergens goed voor zijn.
Clavan 23 juni 2020 16:26
Afgezien dat dit best een leuk topic is kan ik mij er niet toe zetten om hier serieus op in te gaan. Ik ben een beetje discussie moe geworden de laatste weken. Collega’s, vrienden, familie....iedereen heeft zoveel meningen tegenwoordig. Dat is natuurlijk niet erg. Maar het lijkt wel of iedereen alle wijsheden in pacht denkt te hebben. Zelfs een ‘ let’s agree to disagree’ gast er niet meer in. Maar goed...

Hup koers
Frederik D. 23 juni 2020 16:56
De term "onderbuiklinks" lijkt mij nog steeds prima. Een term die deel uitmaakt van mijn historische kritiek op het pretindustriële onderbuiklinksisme uit de jaren zeventig uit de vorige eeuw. Wist je dat er toen al werd geageerd tegen Zwarte Piet? Je kon niet zo gek bedenken of er was wel een actiegroep tegen zus, zo, dit en dat. Vaak onder leiding van bebaarde, slechtgewassen dictatoriale welzijnswerkers zonder echt diploma. Maar het geschiedsonderwijs is slecht en van je happerdesnap. Overigens, prima dat De Kom een nieuw venster wordt. Maar om nou Drees op te geven? Mijns inziens moet er meer geschiedsonderwijs komen en ook betere lessen in leesvaardigheid. En op de ouderwetse wijze zonder quasipedagogische fratsen. En weer met cijfers voor gedrag en vlijt. Net zoals toen mijn ouders nog jong waren. Eenvoudige arbeiderskinderen. Maar met alleen lagere school hebben ze zeer fatsoenlijk leren rekenen en schrijven.
Frederik D. 23 juni 2020 17:01
Eigenlijk gaat de Derksen-discussie over niets. Maar helaas, onderbuiklinks blaast het gebeuren op. Maar de coronadiscussie ging/gaat wel over iets. In elk geval, wielrennen is veel leuker. Dat klopt. En je hoeft niet altijd over alles een mening te hebben. Er zijn duizenden dingen waarvan ik weinig weet en waarover ik geen mening heb. De pannenkoeken van je vrouw. Sorry, daar weet ik niets van. En dus heb ik er ook geen oordeel over. smiling smiley
Horsie is back 23 juni 2020 17:36
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
> -
> Geen zin om het op youtube twitter op te
> zoeken, maar wasdanie tijdens het NK-Israël?
>
> Dees?
> [www.tuttobiciweb.it]
> 1886548/borraccia-bacio-della-vittoria-guy-sagiv-o
> mer-shapira-video-bacio-d-amore-tra-due-israeliani
> -baci-d-amore
>
> Superschattig.
>
> Edit: youtube-twitter

Goeddoeme, voor Merijntje blijft niks verborgen.
Horsie is back 23 juni 2020 18:01
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eigenlijk gaat de Derksen-discussie over niets.

Net zoals Jon Drummond maar bleef toeteren "I didn't move", nadat hij vanwege een valse start in de 1/4 finale 100 m WK 2003 Parijs moest vertrekken.
Het duurde vervolgens meer dan drie kwartier voordat de race (zonder Drummond) werd gelopen.
valse trage 23 juni 2020 19:09
Waar lees jij dat ik een verholen oproep plaats tot geweld? Je bent in deze hele thread je eigen doctrine en geniale inzichten tegen jezelf aan het oplullen.
Je strijdt tegen je eigen ingebeelde windmolens. Als je graag de plakker ''onderbuiklinks" op me plakt, be my fucking guest. Je mag van deze cultuurbolsjewiek denken wat je wil. We zijn allemaal vrij om te denken wat we willen.
Curzio 23 juni 2020 19:56
Ik begin het dankzij jou nu echt te snappen. Man, er gaat een wereld voor me open.
Curzio 23 juni 2020 19:58
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eigenlijk gaat de Derksen-discussie over niets.
> Maar helaas, onderbuiklinks blaast het gebeuren
> op.

Je meent het.
Frederik D. 23 juni 2020 21:22
Ik permitteer me toch echt de vrijheid om onderbuiklinks cultuurbolsjewisme onderbuiklinks cultuurbolsjewisme te noemen, ook al sta ik daarbij op de al te overgevoelige en al te lange teentjes van het onderbuiklinks cultuurbolsjewisme.
Frederik D. 23 juni 2020 21:25
Tja, je zou ook meer respect kunnen opbrengen voor mensen die eens niet-populistisch en niet-gemakzuchtig over bepaalde sociologische zaken nadenken. Zo maar een hint, hoor.
Frederik D. 23 juni 2020 21:29
Ja, het al te populistische onderbuiklinkse cultuurbolsjewisme blaast gaarne zaken tot buitenproportionele omvang op. Nog even, en Claudia de Breij wordt door die populisten tot minister van humor aangesteld, uiteraard zonder echte volksraadpleging.
Frederik D. 23 juni 2020 21:33
Ik kan nu wel mijn klein, piepklein onderzoekje naar het onderbuiklinkse cultuurbolsjewisme afronden. Het was geen groot en ook geen echt wetenschappelijk onderzoek. Maar het geeft wel enkele globale indicaties. Ik zit hier op een wielerprikbord. Men mag van mij hier weer lekker over het edele wielrennen keuvelen. Wel zo gezellig. smiling smiley
valse trage 23 juni 2020 21:46
Dat zég ik toch, Professor Zonnebloem! Dat mag je. Jij mag onderbuiklinks cultuurbolsjewisme onderbuiklinks cultuurbolsjewisme noemen.
Ben ik ook een onderbuiklinkse cultuurbolsjewist? Wie is er nog meer een onderbuiklinkse cultuurbolsjewist op dit forum. Namen en rugnummers graag!
Vlaflip76 23 juni 2020 22:15
Het is bekend .....

Frederik D heet eigenlijk Johan Derksen.

En hij is behoorlijk op z'n witte pik getrapt.

Vroeger vonden we dat de aarde plat was.
Iets minder vroeger dat vrouwen niet een eigen mening hadden.
Nog iets minder vroeger dat Zwarte Piet niet driscriminerend was.

Ooit zong een geweldig artiest the times are a changing. Hij had gelijk ....
Nu vinden we hem literair
Curzio 23 juni 2020 22:21
En al die kamerdebatten over dit onderwerp ondersteunen je punt.

Het is niet bijvoorbeeld een discussie die alleen maar leeft op sociale media en obscure internetfora, en die louter doorgaat doordat hij gevoed wordt ook al zit niemand erop te wachten, terwijl het in feite niks met werkelijke problemen te maken heeft noch met politieke standpunten. Welnee zeg, absoluut niet.
Horsie is back 23 juni 2020 22:54
Vlaflip76 Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Nog iets minder vroeger dat Zwarte Piet niet driscriminerend was.
>
> Ooit zong een geweldig artiest the times are a
> changing
. Hij had gelijk ....
> Nu vinden we hem literair

Hij had gelijk, maar kreeg het uiteindelijk niet. Dit album wordt niet geschraagd door dit epische nummer, maar door vier andere songs, die de problematiek van racisme pijnlijk precies uiteenzette. Ballad of Hollis Brown, Only a Pawn in their Game, The Lonesome Death of Hattie Carroll, en zeker ook With God on Our Side.
Later zou Dylan met My Back Pages hierop weer reflecteren met I'm younger than that now.

Het is te hopen, dat de 8:46, dat Murder Most Foul zijn gezicht liet zien, wel de verandering brengt, waarvan anno 1964 them dreamers nog droomden.
Horsie is back 23 juni 2020 22:58
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik kan nu wel mijn klein, piepklein onderzoekje
> naar het onderbuiklinkse cultuurbolsjewisme
> afronden. Het was geen groot en ook geen echt
> wetenschappelijk onderzoek. Maar het geeft wel
> enkele globale indicaties. Ik zit hier op een
> wielerprikbord. Men mag van mij hier weer lekker
> over het edele wielrennen keuvelen. Wel zo
> gezellig. smiling smiley

Je bedoelt toch niet de inhoud van dit topic? cool smiley Doe de doos dan maar gauw weer dicht.
merijntje mortirolo 23 juni 2020 23:12
-
I was so much older then.

Elke keer als ik mijn wijf lieve schatje afzet aan de Zimmermanweg zingt een stemmetje in mijn hoofd: I really did try to get close to you.

Of merijntje dan aan Horsie denkt of aan zijn wijf, laattie gemakshalve maar even in het midden.
Horsie is back 23 juni 2020 23:18
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
> -
> I was so much older then.
>
> Elke keer als ik mijn wijf lieve schatje
> afzet aan de Zimmermanweg zingt een stemmetje in
> mijn hoofd: I really did try to get close to you.
>
> Of merijntje dan aan Horsie denkt of aan zijn
> wijf, laattie gemakshalve maar even in het midden.

Bij U is het zeker ook Sooner or Later. smiling smiley
merijntje mortirolo 23 juni 2020 23:26
-
'Die drie' achter elkaar op Blonde on Blonde: zo ongeveer het mooiste dat Bawb ons biedt. Jij bent voornamelijk van 6, ik van 5 en nu hadden we het over 4.
Frederik D. 23 juni 2020 23:39
Probeer eerst goed te lezen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/06/2020 23:58 door Frederik D..
Frederik D. 23 juni 2020 23:41
Lastig volkje, hè, kritische intellectueeltjes. Je zou hen verbieden te bestaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2020 00:00 door Frederik D..
Koppizoektwachtwoord 23 juni 2020 23:53
Schaar mij er ook maar onder. I say it loud, I'm politiek correct and I'm proud.
Horsie is back 24 juni 2020 00:40
Soms denk je dat je iets gezien hebt dan blijkt het achteraf toch weer een fata morgana te zijn geweest. Een mirage of misschien wel een hallucinatie. Spooky action at a distance. Maar soms is het ook wel eens goed tot 1000 te tellen. Het kan zijn dat je dan al in slaap bent gevallen of dat je ineens kraakhelder bent.

Horsie is onnavolgbaar en wil het vooralsnog zo houden.
Andere Peter 24 juni 2020 02:17
Uiteraard. daarom heeft ingrijpen ook geen zin. Gewoon laten afsterven.
merijntje mortirolo 24 juni 2020 02:32
-
Yes, we doen alsof Frederiks edits enkel taalkundig waren en dromen straks over het meisje met de verdrietige ogen uit Biddinghuizen.
Andere Peter 24 juni 2020 02:36
Verbieden is de enige manier om Zwarte Piet te laten overleven. Het is als de VS tijdens de drooglegging: illegaliteit zal het gebruik aanjagen.

Sterft gewoon uit. En best wel snel ook. In de Randstad zijn de zwarte Pieten al in de minderheid. Rituelen zijn fucking hardnekkig.

Ik denk dat er een generatie (dus zeg 25-30 jaar overheen gaat. Je moet eerst af van de invloed van kutouders die zo nodig willen dat hun kids precies hetzelfde beeld zien als zij kregen toen ze 6 waren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2020 02:45 door Andere Peter.
Andere Peter 24 juni 2020 02:43
Juridisch is er niks. Het gaat inderdaad over niks. Maar juist daarom legt het de gevoeligheden zo goed bloot.
Tjappie2 24 juni 2020 03:03
Wat!? Zelfcensuur? Een volk dat voor tirannen zwicht...
Frederik D. 24 juni 2020 05:34
Klaas komt, Piet gaat

Waarom kutouders? En zijn Marokkaanse ouders die willen dat hun kind islamiet blijft, ook kutouders? En zeg jij ze dat? In de Randstad bedisselen angstige bestuurtjes hoe Zwarte Piet eruit moet zien, niet de ouders, hoor. Die worden niet meer gehoord. Ooit brak er in Midden-Amerika een oorlog uit vanwege een voetbalwedstrijd. Maar het kan altijd zotter. Een burgeroorlog vanwege een sprookjesfiguur. Een burgeroorlog geïnitieerd door een mislukte kunstenaar die dacht: goh, een halve eeuw geleden wilde iemand dat ook volwassenen in Sinterklaas gingen geloven, welnu, laat ik als wouldbe conceptueel kunstenaar proberen om Zwarte Piet per wet afgeschaft te krijgen. Mislukte kunstenaars, waar kennen we die van? Aha, was er ooit geen mislukt kunstenaar met de initialen A H? Aaaai, ze hadden AH beter als kunstenaar kunnen erkennen.

Grootveld
Frederik D. 24 juni 2020 05:40
Wacht even, ik zie duidelijk, scherp en helder dat Nederland thans wordt geterroriseerd door een opgehitste pc bende. En daarover moet ik maar zwijgen? Nederland, af en toe South Park tot de macht South Park. Afijn, alle sprookjesfiguren per wet verbieden. Een bom op de Efteling, een bom op die spin uit een warm land. Maar neen, die spin, daarvan moeten we afblijven (terecht overigens want het zijn fraaie verhalen).
Frederik D. 24 juni 2020 05:42
The Girl with the Faraway Eyes. Maar dat nummer mag ook niet meer. Want die dominee is vast voorganger in zo'n zuidelijke hallelujakerk. Praise the Lord. Ook een sprookjesfiguur. Maar die mag blijven. Behalve als "Lord" gezegd wordt tegen zo'n Akwasi. Valt rationeel niet meer te begrijpen. Het gaat enkel nog om de narcistische onderbuik.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2020 05:43 door Frederik D..
Frederik D. 24 juni 2020 05:44
Overgevoeligheden.
Orakel 24 juni 2020 10:32
Frederik D. je hebt wel wat weg van Dragostea din tei (dat irritante zomerhitje). Zelfs op plekken waar je het niet verwacht kwam je het tegen. Helaas is je argumentatie eerder kwantitatief sterk dan kwalitatief sterk. Ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat je iets te vaak naar Hans Teeuwen met de Meiden van Halal hebt gekeken. Op de scouting kan je dan natuurlijk iedereen onder de tafel lullen, maar op dit forum ligt de lat wel wat hoger.
Andere Peter 24 juni 2020 11:31
Ik zeg kutouders omdat ik bij een deel van die ouders vergaand naar binnen gekeerd conservatisme zie. Met oogkleppen op, ongevoelig voor wat beelden met anderskleurigen doen. Ongevoelig voor hoe ze in een ander land overkomen. Het niet willen zien van stereotypen. Als je er dan prat op gaat dat jouw kind recht heeft op een anachronistisch ritueel, dan ben je voor mij een kutouder.
veluweracer 24 juni 2020 12:00
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Frederik D. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eigenlijk gaat de Derksen-discussie over niets.
>
> Net zoals Jon Drummond maar bleef toeteren "I
> didn't move", nadat hij vanwege een valse start in
> de 1/4 finale 100 m WK 2003 Parijs moest
> vertrekken.
> Het duurde vervolgens meer dan drie kwartier
> voordat de race (zonder Drummond) werd gelopen.

Luister maar eens wat zijn oom Don. Tenminste als je van Ska reggae houdt.
Frederik D. 24 juni 2020 12:24
Je schat het merendeel van die ouders foutief in. Dat is jammer. Want volgens mij ben je eigenlijk heel redelijk. Het zijn ouders die gewoon zelf willen uitmaken hoe Sinterklaas gevierd moet worden. En dat mag. Echt waar. En is niet alle folklore anachronistisch? Laten we, ook al leven we in tijden van onredelijkheid, proberen redelijk te zijn. Gun die ouders hun feestje. En ja, ageer tegen buitenproportioneel politiegeweld, daadwerkelijke discriminaties en de stompzinnige scheldcultuur. Maar maak van een enkele wrakke mug geen kudde op hol geslagen olifanten.

Of die kunstenaar die tegen Zwarte Piet ageert, ooit van Grootveld heeft gehoord, weet ik niet. Maar ik sluit het niet uit. Sommige kunstenaars weten best wel iets van de geschiedenis van de kunst. En wat Grootveld betreft, die begreep dat kunst ludiek moest zijn. Geen groot kunstenaar, die Grootveld, maar als minor artist toch wel aardig. Zijn drijvende tuinen, ach, toch wel ontroerend. En wellicht ook schattig anachronistisch. Maar kunstwerken, neem ze niet te serieus. En grappen ook niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2020 12:26 door Frederik D..
Frederik D. 24 juni 2020 12:30
Aldus het onredelijk georakel van Orakel. Nogmaals, de Zwarte Piet van Sinterklaas heeft niets met racisme te maken. Wie anders beweert, vaart blind op zijn cultuurbolsjewistische onderbuik en verziekt de samenleving. Ik kan er echt niets anders van maken.
lodjan 24 juni 2020 12:38
Jij bent dus ook zo'n kutouder? Of waarschijnlijk zelfs een kutopa.
Orakel 24 juni 2020 12:40
Juist Frederik D. Je hebt al bijna 50 bijdragen geleverd in dit topic. Het is inmiddels duidelijk dat je hier niet bent voor een discussie, maar voor het uiten van je frustraties.
lodjan 24 juni 2020 12:46
Het heeft alles met racisme te maken, maar gelukkig voor de meeste mensen is het onbewust, onbedoeld racisme. Ze willen het gewoon niet zien.
Zelfs de mongolen van Merijntje bedoelen het niet slecht. Hoop ik. Niet iedereen beschikt over een goed inlevingsvermogen.
Horsie is back 24 juni 2020 12:46
Johan Derksen is nog nooit zo populair geweest, maar moet nu hard weg gaan lopen wil hij niet in de massa plat gedrukt worden.
Hij is door bijna iedereen al besproken. Willem Vissers schilde een appel met hem. Een recensent zag uiteindelijk alleen maar de eenzaamheid van een oude man. Weer een andere recensent zag, dat Johan telkens als ie tot inkeer leek te komen, hij toch weer in de verdediging schoot en op punten verloor van de advocate. Max Pam begon te mijmeren over de tijd en de geest, twee topics waarmee je eeuwig, nou ja, kunt bomen. Voelde Johan nu de tijdgeest aan of was hij toch maar een meeloper? Frederik D. deed aka quasi laconiek (het is ook zo oorverdovend stil op de prik) bij het openen van dit topic, terwijl Horsie voor een kwalificatie van dit topic al direct moest kiezen tussen een Can of Worms of de Doos van Pandora.

Komen ze volgend seizoen weer terug, nu ook Gijp dreigt af te haken?
Mij persoonlijk interesseert het geen biet, want ik keek toch al niet, zou de verdwijning van het programma daarentegen wel jammer vinden om deze reden, want je gunt iemand toch wel dat ie zijn alimentatie of iets dergelijks kan afbetalen. grinning smiley Heel gemeen, Horsie.

Het is, denk ik, ook wel tijd voor Helene Hendriks. je weet wel de vrouw, die je wel kunt nafluiten, maar meteen zegt: "Wat zing jij vals!"
Ik heb het hier wel eens hier geschreven, verval dus in herhaling. In het ziekenhuis zei een verpleegster, terwijl ze naast me een vredestichter behandelde, dat ik best wel vals zong. In die periode draaide ik op een laptop namelijk de opnamen van ARMS concerten (1983 New York) grijs. O.a. With a little help from my Friends.
Frederik D. 24 juni 2020 12:56
Je roept maar wat vanuit je onderbuik.

Af en toe voel ik me in dit topic een medicus die een zaaltje vol homeopaten toespreekt en deze homeo's Diets probeert te maken dat homeopathie echt niet werkt, zeker niet bij echte enge ziektes zoals bijvoorbeeld corona, en die onthaald wordt op ritueel Koeterwaals waar geen linguïstische worst van valt te maken. Homeopathie is een fanatiek geloofje. En ook de antizwartepietenhetze is een geloofje. Echter, ik als erfgenaam van de Verlichting mag gaarne de geloofjes fileren. En daarbij hoort ook Voltaires ironie. Maar historisch bewustzijn, dat is hier soms ver te zoeken. Wel wat techniekjes geleerd maar nooit geleerd analytisch te reflecteren.
Frederik D. 24 juni 2020 13:01
Nee, hoor. Ik ben een lulopa, die geen feesten viert, geen Sinterklaas, geen Kerst, geen Oud en Nieuw. Gewoon een ongelovige Jehovah Getuige die niet zeurt aan de deur. Ik leer het jonge volkje leukere dingetjes zoals enig inzicht in poëzie. smiling smiley Maar waarom persoonlijk worden?
Frederik D. 24 juni 2020 13:02
Men moet mensen niet bevestigen in hun overdreven overgevoeligheden.
Frederik D. 24 juni 2020 13:09
Derksen overleeft wel de storm. Hij is gewiekst genoeg. Ik vind dat Veronica Inside een programma om bij weg te dommelen. Maar Derksen zelf vind ik een alleszins redelijke man met het hart op de juiste plaats. Dat recensenten hem afbranden, ach, de waan van de dag laat ook hen niet onberoerd. Mevrouw de advocate won het zeker niet op punten. Maar wie liever zijn onderbuik raadpleegt dan het gezond verstand, komt uiteraard tot een andere "conclusie".

Je kunt de hetze tegen Derksen enigszins vergelijken met de hetze toentertijd tegen Buikhuisen. Nogal onsmakelijk. Maar achteraf zei men: die hetze, daaraan hadden we niet mee mogen doen.

En wat te denken van de hetze in de jaren vijftig tegen de Rock & Roll en de zwarte Rythm & Blues? Zeden ondermijnend. Devil's music. Me and the Devil, walking side by side, zong Robert Johnson. Foei. Bar en boos.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2020 13:16 door Frederik D..
Super Grover 24 juni 2020 14:33
In deze preek verwoord de dominee, denk ik, wat beter wat je bedoeld:

Dominee Gremdaat - Beledigen
Super Grover 24 juni 2020 14:35
Nog een keer de Dominee. Over Johan Derksen en zijn vorige storm, een paar jaar geleden.

Dominee Gremdaat: Johan Derksen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2020 14:36 door Super Grover.
Curzio 24 juni 2020 14:48
En andere keren heb je het gevoel Napoleon te zijn, toch?
Vlaflip76 24 juni 2020 15:09
Frederik D. Schreef:
--------------------------------------------------
> Nogmaals, de Zwarte Piet van Sinterklaas heeft
> niets met racisme te maken. Wie anders beweert,
> vaart blind op zijn cultuurbolsjewistische
> onderbuik en verziekt de samenleving. Ik kan er
> echt niets anders van maken.

Wat Frederikje nog niet begrijpt is dat het niet gaat of Frederikje racistische bedoelingen heeft wanneer hij Zwarte Piet verheerlijkt, maar hoe mensen uit een minder bevoordeeld milieu dat voelen wanneer hij dat doet.
Zolang dat kwartje niet valt bij Frederikje blijft racisme bestaan.
Frederik D. 24 juni 2020 15:33
En jij de Heiland zelve? Maar kun je echt niet argumenteren?
Frederik D. 24 juni 2020 15:40
Zo is het toevallig ook nog eens een keer. smiling smiley
Frederik D. 24 juni 2020 15:41
Ik verheerlijk niets. Ik pleit slechts voor redelijkheid. Maar helaas, die boodschap komt niet over bij onredelijk onderbuiklinks.
Tjappie2 24 juni 2020 16:03
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik pleit slechts voor
> redelijkheid. Maar helaas, die boodschap komt niet
> over bij onredelijk onderbuiklinks.

Hoewel ik had aangekondigd me niet in deze discussie te mengen (niets is zo veranderlijk als een mens) toch een vraag.
Stel iemand (ik bijvoorbeeld) merk vanwege persoonlijke ervaringen die ik met andere mensen heb dat bepaalde symbolen (bijvoorbeeld Zwarte Piet - slecht voorbeeld omdat discussies over deze figuur per definitie ontsporen - of in de VS standbeelden van generaals van de Confederatie) door hen als zeer pijnlijk worden ervaren. Is na een gesprek bij mezelf tot de conclusie komen dat ik van mening ben dat wanneer zaken hen oprecht kwetsen en dus (misschien) aangepast zouden kunnen(!) worden direct onredelijk onderbuiklinks? Want het standpunt: gekwetstheid = per definitie overdreven overgevoeligheid weiger ik te delen. Terwijl ik mijzelf toch echt wel rechts van het midden in het politieke spectrum zou positioneren.
Orakel 24 juni 2020 16:21
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2020 16:22 door Orakel.
Orakel 24 juni 2020 16:22
Wonderbaarlijk dat alle quotes van één persoon vandaan komen.

"Met jou, bevangen als je bent in je goedkope onderbuiklinkse sentimenten, valt niet te praten."
"Het is dat het coronatijd is, anders zou ik je doorsturen naar één of andere specialist."
"Misschien het plebs levenslang in quarantaine plaatsen?"
"Ik permitteer me toch echt de vrijheid om onderbuiklinks cultuurbolsjewisme te noemen."
"Een scheldcultuur, die vooral voorkomt onder minder beschaafde mensen."
"Want onderbuiklinks streeft toch, zij het niet echt bewust, naar een soort gedachtendictatuur."
"Maar dat is blijkbaar niet besteed aan de hypehijgerige, bewustzijnvernauwde onderbuiklinksers, de zogeheten cultuurbolsjewisten."
"Ok zie duidelijk, scherp en helder dat Nederland thans wordt geterroriseerd door een opgehitste pc bende."
"Wie anders beweert, vaart blind op zijn cultuurbolsjewistische onderbuik en verziekt de samenleving."
"Tja, je zou ook meer respect kunnen opbrengen voor"
"Wie liever zijn onderbuik raadpleegt dan het gezond verstand, komt uiteraard tot een andere 'conclusie'."
"Ook op dit prikbord wordt wel eens plebejisch pesterig gescholden, ook door onderbuiklinkse lieden, bijvoorbeeld heel soms richting mij. Misschien moet men zichzelf eens aanpakken?"


"En ja, ageer tegen de stompzinnige scheldcultuur."
"Ik pleit slechts voor redelijkheid."
"En je hoeft niet altijd over alles een mening te hebben."
Frederik D. 24 juni 2020 16:27
Een fraai staaltje cultuurbolsjewisme:
- Spuit elf maar JA ik ben boos dat Manon Uphoff de Libris gisteren niet gewonnen heeft. Allereerst omdat ze een fantastisch boek geschreven heeft, maar daarnaast ook omdat nu Witte Man van Bepaalde Leeftijd nummer 30282871726 de prijs heeft gewonnen en COME ON PEOPLE. -
Bron
Dat rare "come on people" in kapitalen al. Dat spreekt boekdelen. Nog even en Witte Mannen krijgen een schrijfverbod. "Ja, ik ben boos". Ja en? Wat moet ik daarmee?
Tjappie2 24 juni 2020 16:36
Wat jij daar mee moet? Niets lijkt me.

Misschien niet nodeloos over Twitter (toch al een open riool) struinen?
Iemand is boos, poneert dat. Prima toch?
Frederik D. 24 juni 2020 16:53
Ik erger me groen en geel aan Mickey Mouse. Maar moeten daarom alle Disney pretparken sluiten? Iedereen kan zich overal altijd enorm gekwetst voelen. Men dient ook te kunnen incasseren. Als er een standbeeld komt voor Harry Mulish, de schrijver die dweepte met het foute Cubaanse bewind, dan heb ik dat maar te aanvaarden.

Nu ligt de burgeroorlog in de VS wel wat moeilijker. Het was tenslotte ook een bevrijdingsoorlog. Maar je zou die omstreden beelden ook kunnen zien als enigszins bizarre getuigenissen van een verleden dat we ons dienen te herinneren, en niet als heiligenbeelden. En dan al die regenten op oude schilderijen? Ze hebben maar mooi mijn voorouders onderdrukt en uitgebuit. Maar moeten daarom al die schilderijen op de brandstapel? Nee. Die schilderijen behoren tot ons cultureel erfgoed, hoe ongemakkelijk ze soms ook zijn.

De farao's waren ook geen lieverdjes. Maar we gaan toch niet alle piramides afbreken? En wat te denken van de grote gotische kathedralen? In zekere zin symbolen van geestelijke onvrijheid en middeleeuwse standenmaatschappij. Maar laat maar staan. Zo lang ik maar mijn eigen visies mag hebben. Beeldenstormen maken meer stuk dan ons lief is.

Natuurlijk wil ik ook aandacht voor de geschiedenis van het gewone volk, van lijfeigenen, horigen, slaven, landlopers, hongerlijders en noem maar op. Maar de hedendaagse geschiedskunde geeft zulke aandacht en beschrijft ook de machtswellust en machtshonger van de opperklassen. Geschiedsschrijving is ook de geschiedsschrijving van de emancipatie van het gewone volk en dus ook van slaven en hun reilen en zeilen. Een historisch themapark gewijd aan de slavernij juich ik toe. Als het maar niet ontaardt in een Disney pretpark. smiling smiley En een historisch themapark gewijd aan de arme blueszangers op hun verrotte veranda's in de bloedhete zon terwijl de Mississippi dreigt te overstromen, zou ook mooi zijn.

When the Leevee Breaks

Ook bekend in een goede uitvoering van Led Zeppelin. Maar te ruig voor Horsie. smiling smiley

Ik sta iets links van het midden maar van het onderbuiklinkse cultuurbolsjewisme wil ik niets hebben. Dan liever nadenkende rechtse conservatieven. En een zeker conservatisme is echt niet fout. Ik zou toch gaarne onze democratie willen conserveren En zo ook onze ondernemingsgewijze productievorm, al hoeft nou ook weer niet alles geprivatiseerd worden. Staatskapitalisme werkt niet. Maar dat is weer een ander discussie en hopelijk redelijk debat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2020 16:56 door Frederik D..
Frederik D. 24 juni 2020 17:01
Sorry maar ik stuitte op die twitter op een ander, zeer serieus forum waar men zich verbaasde over die rare twitter. Maar verder, inderdaad een riool. Ik struin daarom twitter niet af. Maar soms stuit ik ongevraagd op rare twitters.
Frederik D. 24 juni 2020 17:03
Je doet aan suggestieve riooljournalistiek. Je plukt zinnen uit hun verband en probeert zo een nogal dommelijke hetze tegen me te voeren. Niet heel erg netjes en ook niet snugger. Maar verder zullen je pannenkoeken wel om te eten zijn.
Curzio 24 juni 2020 17:40
Jij wil blijkbaar nog steeds niet inzien dat je zo ongeveer de enige bent die hier wil "discussieren" over dit onderwerp (het lijkt meer tegen jezelf praten op dit moment).
Mijn punt is inmiddels gemaakt, dus ik zal je er verder niet meer bij lastig vallen.
Frederik D. 24 juni 2020 18:20
Net zoals sommige anderen alhier ben je niet echt bedreven in het opzetten van een argumentatie met kop en staart, besef je half bewust en dus ook half onbewust je tekortkomingen en van de weeromstuit zoek je je toevlucht in nogal niet ter zake kretologieën. Ik gun je veel genot in het volgen van wielerwedstrijden en ik zie uit naar je commentaar maar alsjeblieft trek geen broek aan die jou veel te groot is. Hou je bij je leest en laat het echte analytisch denken over aan mensen die dat wel kunnen. Hoe was je eten vanavond? Was het binnen te houden?
Horsie is back 24 juni 2020 18:32
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------

> When the Leevee Breaks[/url]
>
> Ook bekend in een goede uitvoering van Led Zeppelin. Maar te ruig voor Horsie. smiling smiley

Frederik D. zal wel effe uitmaken of dat te ruig voor Horsie is. Hihi.

Dylan's versie steekt met onderstaande paragraaf alleen al de oerversies en die van Led Zeppelin naar de kroon.

Some people on the road carrying everything that they own
Some people on the road carrying everything they own
Some people got barely enough skin to cover their bones

Over Johan Derksen wordt ook wel eens gezegd, dat hij van anderen empathie verwacht, die hij zelf in mindere mate heeft. Dat is om moeilijkheden vragen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2020 10:28 door Horsie is back.
Frederik D. 24 juni 2020 18:55
Meneer Derksen is verdomd empathisch maar alleen als het er echt toe doet. Meneer Derksen is niet van goedkoop, oppervlakkig jankerdejank. Maar goed, dat zal wel. Neem het toch maar van me aan. Maar terwijl jij meer van het "softere" werk bent, ben ik meer van het neer ruigere werk. Of schat ik ons, zowel jou als mijzelf, toch foutief in? Je zegt het maar. Doch, die zogeheten Americana, op de één of andere wijze verbindt dat ons, Denk ik. Misschien zit ik er naast. Dan sorry. Voor jou speciaal, één van mijn lievelingsmuziekjes:
Spencer family and co.
Curzio 24 juni 2020 19:30
Haha geweldig, ik lijst 'm in.

Heb jij eigenlijk het idee dat we een inhoudelijke discussie hebben gevoerd?
Horsie is back 24 juni 2020 19:38
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Meneer Derksen is verdomd empathisch maar alleen
> als het er echt toe doet. Meneer Derksen is niet
> van goedkoop, oppervlakkig jankerdejank. Maar
> goed, dat zal wel. Neem het toch maar van me aan.
> Maar terwijl jij meer van het "softere" werk bent,
> ben ik meer van het neer ruigere werk. Of schat ik
> ons, zowel jou als mijzelf, toch foutief in? Je
> zegt het maar. Doch, die zogeheten Americana, op
> de één of andere wijze verbindt dat ons, Denk
> ik. Misschien zit ik er naast. Dan sorry. Voor jou
> speciaal, één van mijn lievelingsmuziekjes:
> S
> pencer family and co.


Ik hoorde toch meteen Thunder on the Mountain, U weet wel, Modern Times, en dan ben je ook meteen bij Charlie Chaplin. Da's genieten, zelfs als je toch ook ziet hoe alles gedateerd is.
Frederik D. 24 juni 2020 20:36
Met sommigen wel, met anderen niet. Ik besef dat lang niet iedereen analytisch cultuurwetenschappelijk is onderlegd. Hoeft ook niet. Ik op mijn beurt weet nauwelijks iets af van automotoren. Maar ik ga automonteurs niet vertellen hoe ze het één en ander dienen te herstellen. En ik ga ook niet aan jouw blinde darm zitten te hannesen.
Prikdude 24 juni 2020 21:11
Sorry, maar ik stuitte op die drol, op een ander zeer deftig riool - waar men zich verbaasde over die drol. Maar verder inderdaad ook een riool. Ik struin daarom het riool niet af. Maar soms stuit ik ongevraagd op rare drollen.

Frederik Dragostea, de ongevraagde drollenjutter.

(Het was best een aardig topic en daarvoor dank, nu nog enkel je anus wijd open zetten voor de terug te verwachten bal, die je gekaatst hebt)
Frederik D. 24 juni 2020 21:18
Ik lees hier elders:
- Prikdude 24 juni 2020 21:04
De topictitel lezende, zie je toch een soort Jolly Jumper uit een waterbak vol versleten videobandjes slurpen.
En dat blijkt dus in functie van amazones, die nog nooit hun flamoes over kinderkopjes gevleid hebben.-
Ik zou haast zeggen: een hoog Johan Derksen-gehalte. Het is dat pc (politiek correct) Prikdude nog niet als zondebak heeft ontdekt, maar anders werd hij levend gevild en daarna gelyncht en in vier stukken gereten en voor de zwijnen geworpen als vleesafval. Zelf bespeur ik geen antifeministisch seksime. Slechts een liefderijke poging tot enige ontspannende humor. Maar de Ex Libris prijs gaat dit jaar niet naar hem. Dat zal hem leren. smiling smiley
Frederik D. 24 juni 2020 21:19
Mijn anus is nogal privaat. Dit ten ongenoegen van de paar fans die ik onlangs om me heen heb verzameld.
Prikdude 24 juni 2020 21:42
Quote
Fredrik Dragostea
Zelf bespeur ik geen antifeministisch seksime

Wie wel? Je platform kennen is ook een groot goed.
Clavan 24 juni 2020 22:33
Ik ga het morgen allemaal weer even nalezen. Voor nu schenk ik een Laphroaig in en ga van de warme zomeravond genieten.
Horsie is back 24 juni 2020 22:41
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ga het morgen allemaal weer even nalezen. Voor
> nu schenk ik een Laphroaig in en ga van de warme
> zomeravond genieten.

Wel alert blijven, want het ziet er naar uit, dat het grootste aantal individuele (inhoudelijke) reacties in een topic verbroken gaat worden. Hoogstwaarschijnlijk is dat trouwens al lang gebeurd. Zelfs Horsie ziet eerder het licht. Laatstgenoemde heeft daarentegen topics op zijn naam staan, waarbij hij de enige responder is.
Frederik D. 24 juni 2020 23:11
Als men een draadje opent, dan dient men het ook te onderhouden. Begin er anders dan niet aan. smiling smiley
Prikdude 24 juni 2020 23:36
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/06/2022 09:20 door Prikdude.
Horsie is back 25 juni 2020 00:24
Verongelijktheid, natuurlijk. Horsie die Prikdude er wel eens op attendeert, dat het WUR een echt MONUMENT, een standbeeld is en niet in het Riool geflikkerd kan worden. Watch your language, Horsie! Prikdude, die liever heeft, dat Horsie net zoals Smart Smeets, alle rugnummers en wetenswaardigheden van de wielrenners kan oplepelen. De suggestieve opmerking, dat alle (momentele) demonstraties vooral onvermijdelijke uitspattingen van maandenlang thuis zitten, zouden zijn, kan toch wel als een Derksiaanse opmerking worden betiteld.

Eerlijk is braaf, in polarisatie als zorgelijk onderwerp en een meer genuanceerde benadering van Genee (Judas Iskariot met wie aan zijn kant?) kan Horsie zich wel vinden, maar de eerste 7 woorden hadden ook aanleiding kunnen zijn te stoppen met lezen. Altijd het beest in de ogen blijven kijken.
Tjappie2 25 juni 2020 01:39
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> How I learned to Stop Worrying and Love this ....

'Gentlemen, you can't fight in here. This is the War Room!' dekt mogelijk de lading van dit topic wel aardig.
Andere Peter 25 juni 2020 02:38
Ik heb natuurlijk niet het merendeel kutouder genoemd.

Ik ben van menng dat de kutouders een hinderlijke blokkade vormen in een redelijk debat, als ze menen dat hun kind recht heeft op een zwarte Zwarte Piet. Argumenten als 'we zijn er toch allemaal mee opgegroeid'. Dat slaat alle werkelijke discussie, contact en empathie dood.
Prikdude 25 juni 2020 05:56
Frederik D. 25 juni 2020 10:42
Nee, juist niet, helemaal niet. Maar bestaat dat blad nog "Ouders van nu"?
Frederik D. 25 juni 2020 11:33
- in de nasleep van een racistische uitspraak van Derksen - Aldus nu.nl

Bron

Nee dus. Het was geen racistische uitspraak. Nu.nl laat het dus lelijk afweten als journalistiek. En dat geldt ook voor nogal wat andere media. Inzake de coronacrisis deden en doen de meer gangbare media hun best om de boel goed weer te geven. Wat dat betreft verdient ook nu.nl een pluimpje. Maar inzake de hetze tegen Zwarte Piet faalt nogal veel journalistiek. Dat komt omdat ze bang is voor racistisch te worden uitgemaakt. Zo werkt dat, psychoterreur. In feite is het grove smaad om Derksen racisme in de schoenen te schuiven. Moet je niet doen. Met zijn propaganda voor geweld vroeg de heer Akwasi om een sneer. En die kreeg hij dus. Als hij wit was geweest of pimpelpaars had hij ook een sneer gekregen. Heus, Derksen maakt geen onderscheid wat dat betreft.

Wat heeft dit alles met wielrennen te maken? Nou, me dunkt dat de sportjournalistiek zich niet moet laten ringeloren door cultuurbolsjewistische ideologietjes. Dus ook de wielerjournalistiek niet. We willen een onafhankelijke, naar objectiviteit strevende pers die hoor en zeker ook wederhoor toepast. Tenminste, ik wil dat als liberale, sociale democraat.
Slimmerd 25 juni 2020 11:34
In de categorie topics met teveel aandacht komt deze denk wel met stip de top-5 binnen...


Nog even wachten jongens, bijna weer koers!
Frederik D. 25 juni 2020 12:27
Op zich heel mooi, weer koers. Maar alsjeblieft, de epidemie is nog niet voorbij. Ga niet hutjemutje langs de kant staan en ga ook niet langs de kant schreeuwen. Toon je een verantwoordelijke burger en een verantwoordelijke wielerfan. En al was de lockdown geen pretje, toch had die wel enkele charmes, tenminste zolang het virus uit je buurt bleef.
Orakel 25 juni 2020 12:55
Wat houdt je tegen om zelf nog eens een paar maanden in lockdown te gaan Frederik? Daarmee doe je jezelf, maar meer nog de mensen in je omgeving, een ontzettend groot plezier mee.
Luijt 25 juni 2020 13:03
Ik zag Derksen laatst op een racefiets met een veel te groot verzet.
Horsie is back 25 juni 2020 13:10
Het verschijnsel van identificeren met negatieve rolmodellen wordt ook wel het Archie Bunker effect genoemd.
VI is een sitcom geworden, die niet meer zo in de tijdgeest past, dus zijn er teveel, die dat niet echt meer willen pruimen.
Johan Derksen is tegen wil en dank de vleesgeworden roeptoeter (lockerdown talk) van de natie geworden, maar heeft nog steeds wel een bang en barmhartig hartje. Krijgt de blues van de minder bedeelden, zodat Genee Johan kan uitluiden met "Wij gaan er uit met een gevoelige noot".
Johan stipt mooi aan, dat het homo zijn in de voetballerij een crime wordt gevonden, terwijl dat in het genre, waarin hij ook half leeft (muziek aka niet alleen maar quasi to the window of his weary eyes) een echt pré lijkt te zijn, maar vraagt zich vervolgens niet af hoe dit dan komt.

Diagnose van Horsie: Johan lijdt aan The Sin of love's false security, oftewel hij wil nog wel toegeven, dat hij foute grappen maakt (wie niet, leg neer die bal), maar niet, dat hij als oudere jongere nog steeds lijdt aan het premature ejaculation syndrome trait (PEST), een weinig bediscussieerd fenomeen.

Yolanthe haalt opgelucht adem en Helene dagdroomt al van het volgend VI seizoen.

Disclaimer: Horsie heeft te veel vrije tijd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2020 13:13 door Horsie is back.
Frederik D. 25 juni 2020 13:22
Want jij als onvervalste maar nogal valse cultuurbolsjewist kan er niet tegen dat je wordt tegengesproken? Ik zou zeggen: zoek een eng land op en meldt je daar als censor. Succes. Maar verder houden we het luchtig, toch? smiling smiley Hoe waren je pannenkoeken gister?
Orakel 25 juni 2020 13:24
Rustig maar Frederik. Ik prikte een beetje om je te testen (het is hier immers het prikbord).
Wat ik wilde testen is of je inderdaad zo'n voorstander bent van het vrije woord, of dat je gepikeerd (overgevoelig) zou reageren.
We zien wat er gebeurt: eigen mening eerst bolsjewisme.

"Ik bedank iedereen voor zijn bijdrages. Er is me wel iets duidelijk geworden."
Frederik D. 25 juni 2020 13:29
Niet teveel een knieval doen voor de honderdzoveelste holhoofdige hijgerige hype, Horsie. Hou je hoofd hoogijzig in deze hondse hoogtijdagen van hitte, hetze en hansworstige halliteraties. smiling smiley
Frederik D. 25 juni 2020 13:33
smiling smiley En jij dacht: die man moet aan de ketting? Ach, zolang hij maar geen voor- en achterblad voor zijn mond neemt.
Horsie is back 25 juni 2020 13:45
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet teveel een knieval doen voor de
> honderdzoveelste holhoofdige hijgerige hype,
> Horsie. Hou je hoofd hoogijzig in deze hondse
> hoogtijdagen van hitte, hetze en hansworstige
> halliteraties. smiling smiley

Horsie als anaeroob beest is niet zo snel hijgerig en doet alleen maar een knieval om anderen gemakkelijker af te kunnen laten stappen. Get it!
Prikdude 25 juni 2020 15:15
Al die curatoren die direct met de pik in de aanslag staan als De Hoerendochter van de Boerenzoon van Frans Hals plots toch niet vernietigd blijkt.

"Dus men is in staat bewegende kunst te veelvoudigen, maar blijft nikszeggende troep restaureren? En er is iets als The Interlace, maar men spendeert jaarlijks miljoenen om een ordinair legobouwwerk in een zandbak overeind te houden?" Rembrandt van Rijn recentelijk in een interview door reizend weekblad De Geslagen Tijd. Allemaal ten gronde, fakkels er in. De overdreven conserveernijd van de mens is van een dermate hautain groepsnarcisme, dat onze navaderen er provisorisch dood aan willen gaan.

On topic:
Frederik D. 25 juni 2020 15:36
Ik raad iedereen een bezoek aan het Afrika Museum te Nijmegen aan.
Site
Vooral de collectie Afrikaanse maskers is prachtig, niet alleen qua rituele symboliek maar ook zeer zeker qua esthetiek. Hoogwaardige esthetiek, die zo'n eeuw geleden onze modernisten, waaronder Picasso, inspireerde. Die maskers behoren niet alleen tot het Afrikaans erfgoed maar ook tot het Nederlands erfgoed daar ze verzameld zijn door missionarissen in "den vreemde". En voor wie iets wil weten van de vroegmoderne Afrikaanse poëzie, verwijs ik naar de zogeheten Négritude.
Voor een nogal oppervlakkige inleiding zie:
Wiki
En voor Césaire de iets betere site:
Wiki



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2020 16:09 door Frederik D..
De zwarte trui 25 juni 2020 17:17
Idd VI houdt van de KOERS! Stonden de VI genieën ook niet aan de wieg van dat PRACHTIGE en niet meer weg te denken Tour du Jour! MvdP heeft al menig lofzang mogen ontvangen van JD. En natuurlijk Jan (op de fiets) die hangend aan de auto op zijn muil gaat. Hopelijk volgend tv seizoen meer van dit moois.
Prikdude 25 juni 2020 17:40
Een museum is als ronddwalen in een miniscule fractie van het internet, waar niet jij maar een of andere omhooggevallen kunstsnob bepaalt waarop je kan klikken. Maar je kan zo'n masker pas waarderen als je er voor staat, hem ruikt. Er naakt mee rond loopt. Als dat laatste nou nog kon, maar nee, je kan er evenveel mee als dat je er op internet mee kan. Videootje van maken en aan iemand geven die er naakt mee wil rondlopen - of in de hens. Of teruggeven, ook een idee.

Zelf vind ik het heerlijk om een dag te verspillen in een museum, maar dat is subjectief. Is je wel eens opgevallen dat beeldende kunst bijna altijd of conceptueel en tiefuslelijk is óf heel estethisch maar nietszeggend? De Nachtwachtzaal in het Rijksmuseum, vernietigende saaihaaid.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2020 17:41 door Prikdude.
Frederik D. 25 juni 2020 18:04
Met conceptuele kunst heb ik vaak ook moeite want het handelt vaak om al te melige ideetjes, al te knullige uitvoering en om teveel achtergrondinfo om er nog iets van te snappen.

Teruggeven? Nee. Wel kunnen wij hen wat van onze westerse kunstwerken schenken. Onze depots barsten uit hun voegen. Onze musea zouden kunnen samenwerken met musea bijvoorbeeld in Afrika. Dat teruggeven is ook zo'n hype. Niet meteen aan toegeven. Iets anders is uiteraard kunstwerken die ooit uit Afrika of zo zijn gejat. Maar dat spreekt.

Het is toch wel jammer dat jij, op zich best een artistiek gevoelig exemplaar van de zoogdierensoort Homo sapiens, enige moeite hebt met "saaie" esthetiek. Je doet jezelf tekort.

Kijken is vergelijken, zeg ik vaak. Vergelijk eens de Nachtwacht met andere schuttersstukken. Zoek de subtiele verschillen. En dan blijkt de Nachtwacht wellicht een stuk minder saai dan je dacht.

En weet je wat ook kunst is? Hans Teeuwen over Derksen en Akwasi. Koop maar pepernoten in. Om je erfzonde weg te eten. smiling smiley

Fimpje

De varagastjes ondertussen kunnen het niet laten om op cultuurbolsjewistische wijze Johan Derksen nog eens op sneue wijze na te trappen:
De foute Vara



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2020 18:56 door Frederik D..
Sub Culture 25 juni 2020 23:54
Ik snap niks van dit topic.
Luijt 26 juni 2020 00:23
Teeuwen heeft maar 2 minuut 14 nodig om uit te leggen hoe het zit.
Frederik D. 26 juni 2020 04:31
Hoeft ook niet. Eigenlijk valt het idiote infantiele idee ook niet te snappen dat Zwarte Piet iets met racisme heeft uit te staan. Het idee dat de aarde plat is, valt beter te snappen. Of wat te denken van het geniale idee van Sylvana Simons dat er koloniale wiskunde is en dat men de wiskunde moet dekoloniseren. Ze weet niet eens dat één plus twee gelijk aan drie is.
Frederik D. 26 juni 2020 04:32
Maar zijn publiek is wellicht intelligenter. smiling smiley
Orakel 26 juni 2020 10:27
Ik denk niet dat Teeuwen een sterk betoog houdt met als kernpunt "hij (Akwasi) was begonnen". Als voorstander van het vrije woord boeit het helemaal niet wie begon. Driewkwart van Teeuwens betoog is afleiding en aankleding (goelag, etc).

Baudet en Sylvana Simons lijken op elkaar, Derksen en Akwasi lijken op elkaar. Het zijn controversiële figuren die vanuit hun subjectieve beleving bepaalde misstanden uitvergroot op de kaart zetten en opkomen voor hun eigen stam.

Dat gezeik over zwarte piet, daar kan iemand die 100% voor het vrije woord is toch geen probleem van maken? Dat is toch juist vrijheid van meningsuiting en een diverse samenleving die richting gelijkheid gaat? Maar nee, die mening moet de kop worden ingedrukt (want het is een belachelijke mening) en 'zij gaan hier toch niet de dienst uit maken'...

Kortom: wat Akwasi zegt = allemaal prima (zo lang hij geen pieten gaat schoppen).
Wat Derksen zegt = ook prima.
Zo gauw je één van de twee ophemelt en de ander afbrandt dan ben je eerder een extremist dan een vrije geest.
Horsie is back 26 juni 2020 12:09
Vanochtend "wakker gemaakt" door The Chicks. Verbaasd vraag ik, maar jullie heten toch seit eh und je the Dixie Chicks. "Nee, nee, nu niet meer, je mag drie keer raden, waarom". Jullie hebben je ooit als garbage buiten de deur laten zetten door Bushfire. Dat gaat toch niet weer gebeuren? March, March.

Nooit bij stil gestaan, dat de term Dixie verwees naar de zuidelijke Staten op het laatst nog altijd tegen de afschaffing van de slavernij.
Frederik D. 26 juni 2020 12:22
Mensen als Akwasi willen anderen verplichten om Sinterklaasfeest te vieren zonder Zwarte Piet. Dus Akwasi is een cultuurbolsjewist. Een stapje verder en meneer Akwasi pleit voor heropvoedingskampen voor mensen die Zwarte Piet willen behouden. Teeuwen nam grote sprongen maar inderdaad, achter het cultuurbolsjewisme van de Akwasi's dreigt de goelagarchipel. Maar ja, het historisch bewustzijn van de heer Akwasi is onderontwikkeld. Hij beseft niet op welk hellend vlak hij zich begeeft.

De BLM-beweging is een beweging tegen racisme en politiegeweld. Prachtig. Signaleer daadwerkelijk racisme en stel werkzame oplossingen voor. Breng het politiegeweld in kaart en stel werkzame oplossingen voor. Maar kaap in vredesnaam niet de BLM-beweging om je eigen blindfanatieke hobby bot te vieren. Gun mensen hun Zwarte Piet en gun iedereen een samenleving zonder discriminaties en geweld.

Goed, Zwarte Piet als scheldwoord bestaat. Maar Vuurtoren als scheldwoord bestaat ook. Schaf alle echte vuurtorens af en er wordt nog steeds Vuurtoren gescholden jegens roodharigen. Wil je wat aan de plebejische scheldcultuur doen, dan moet je geen vuurtorens afbreken, niet het christendom verbieden en geen folklore elimineren maar je moet dan het gescheld zelf aanpakken, bijvoorbeeld op scholen de pestkoppen straffen.

En nee, Akwasi's propaganda voor geweld heeft niets met woordkunst te maken. Voor woordkunst moet je bijvoorbeeld bij die Aimé Césaire zijn. En soms bij Lightnin' Hopkins, een beetje de poëet onder de blueszangers.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/06/2020 12:23 door Frederik D..
Horsie is back 26 juni 2020 12:24
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoeft ook niet. Eigenlijk valt het idiote
> infantiele idee ook niet te snappen dat Zwarte
> Piet iets met racisme heeft uit te staan. Het idee
> dat de aarde plat is, valt beter te snappen. Of
> wat te denken van het geniale idee van Sylvana
> Simons dat er koloniale wiskunde is en dat men de
> wiskunde moet dekoloniseren. Ze weet niet eens dat
> één plus twee gelijk aan drie is.

Dat van Sylvana Simons was me ontgaan. Horsie is niet altijd en overal BIJ. De uitspraak was overigens toch van Der Jan, de vleesgeworden Sportillusie? Verder, snap ik, net als Sub, niks van de rest.

De oorsprong van de wiskunde was toch de Babylonische wiskunde, niet te verwarren met de wiskunde uit Babeloniënbroek, waarin nummer 1 van grote betekenis werd. De oorsprong van de nul wordt toegeschreven aan het Oude Mesopotamië.
Frederik D. 26 juni 2020 12:29
Dixieland muziek ... Kan ook niet meer. Maar termen kunnen zich los zingen van hun oorsprong. Neem de term "geus".
Horsie is back 26 juni 2020 12:33
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dixieland muziek ... Kan ook niet meer. Maar
> termen kunnen zich los zingen van hun oorsprong.
> Neem de term "geus".

Goeddoeme, dixie verwijst ook al naar dix, oftewel het Frans voor 10. Je had het kunnen weten.
Frederik D. 26 juni 2020 12:37
Er is sprake van een nogal infantiele identiteitsideologie. Omdat de wiskunde nogal blank en manlijk lijkt, voelen sommigen zich niet thuis in de wiskunde. Vreemd. De blues is nogal zwart maar ik voel me er best in thuis. En als donkere vrouw ben je van harte welkom in de wiskunde maar je moet wel wat wiskunde in je mars hebben. De nul lijkt me afkomstig uit India. Uit India komen trouwens goede wiskundigen maar dat weet mevrouw Simons niet. En de eerste taalkunde komt ook uit het oude India, dat veel meer heeft opgeleverd dan zwevende goeroes. Identiteit ... Ach nee, die heb ik nauwelijks. Ik voel me zelfs nauwelijks verbonden met mezelf.
Frederik D. 26 juni 2020 12:42
Wiki over dixie

Van Dixieland naar Disneyland, een lange reis door de cultuur van de VS.
Horsie is back 26 juni 2020 13:04
Om over na te denken.

Bewegen, het nieuwe normaal. Maar wat als je een "non-responder" bent.
Frederik D. 26 juni 2020 13:52
Ik volg je nu niet.
Horsie is back 26 juni 2020 14:20
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik volg je nu niet.

De term is vooral bedoeld als aanmoediging voor meer bewegen (zitten wordt bijvoorbeeld ook al het nieuwe roken genoemd) om gezonder te kunnen leven. Maar er schijnen ook mensen rond te lopen, bij wie dat bewegen niet zo effectief werkt als bij anderen. In goed Nederlands noemt men dit en het kan uiteraard op vele vlakken worden gebruikt, non-responders. Je zou toch moeten snappen, dat uit al jouw bijdragen een soort grote gemene deler naar voren komt, die Dylan, zij het uiteraard in een hele andere context beschrijft als It looks like I'm moving, but I'm standing still.

Als muziekliefhebber luister ik overigens wel altijd graag naar Jewel's Standing Still.
Voorlopig niet voor commentaar bereikbaar, want Raleigh wacht buiten.
Frederik D. 26 juni 2020 18:50
Beste Wesley

Eigenlijk ben je een kanjer. Ken je dat woord, kanjer? Af en toe was Johan Derksen niet mals over je. Maar toch kies je voor Johan. Gewoon omdat die eerlijk is en eigenlijk iedereen het beste wenst.

Hoe heet die? O ja, Rafaël Van der Vaart. Of zoiets, Ik zag die man opbloeien toen die af was van die plestieke Meis. Over die Fabia Sabia Labia zwijg ik maar. Ik denk, beste Wesley, dat je af moet van die Yolanthe. Gewoon een secreet met veel te veel niet al te frisse secretie. Zoek een lekkere handbalster. Of beter een nog lekkerere wielrenster. Wij hier kunnen je best wel enkele lieve wielrensters aanraden die zeker geen gastendoekjes jatten van Granny Smith.
Cecchini 27 juni 2020 14:43
Cecchini 27 juni 2020 14:44
hielden ze zich keurig aan het schreeuwverbod
Frederik D. 27 juni 2020 15:43
Mogen ze dat blijven doen. Toch raar dat nogal wat sportsupporters gaan schreeuwen en schelden. Is dat dierlijk gedrag? Nou, mijn hond blaft de decibellen niet bij elkaar als hij gadeslaat hoe mijn gade en ik mens-erger-je-niet spelen. "Gadeslaat", is dat nou ook woordkunst?
Horsie is back 27 juni 2020 16:23
De oehoe op de vensterbank wordt steeds populairder. Maar goed dat ie zijn hoofd kan omdraaien.
Bij wie kijkt ie naar binnen als ie onderstaand rijtje ziet:

1967 The naked Ape
1981 The soccer Tribe
1989 Horsewatching (ligt op mijn nachtkastje) grinning smiley
1994 The human Animal

Ook the Simpsons zijn tot inkeer gekomen. smiling smiley
Frederik D. 27 juni 2020 16:40
Oeroeboeroe kijkt naar Eucalypta en haar knechtje, het uilskuiken Krakas Boomsma, die adverteerders opriep tot een boycot van VI. Laat Boomsma maar schuiven ... driehoog het raam uit. In het NRCH van vandaag fileert Youp van 't Hek onderbuiklinkse goeroe Boomsma. Afijn, laten wij dan maar Gilette boycotten. Leve de snorren. smiling smiley
Andere Peter 27 juni 2020 23:48
Ik verklaar de tekenaar schuldig aan buitengewoon ongrappig zijn.
Frederik D. 28 juni 2020 05:06
Extreme islamieten moordden de boel uit bij Charlie Hebdo. Je suis Charlie, zeiden de geschrokken mensen. Johan Derksen wordt ideologisch gelyncht, maar wie zegt: "Je suis Johan"?

Ook het zangeresje Anouk veroordeelde Johan Derksen. Maar ja, dat mens is dan ook een raciste. Ze vindt niets aan witte meneren. Minderwaardig wezen, hoor, zo'n Derksen.

Ondertussen hoor je niets over wat er nou echt racistisch is in Nederland. Je hoort alleen dat er racisme is. Hoe dan, waar dan ??????? Blijkbaar is er nauwelijks racisme. Want men zeurt, zanikt en zeikt maar door over Zwarte Piet. Knettergek. Maar men mag bij Rutte uithuilen. Maar is er geen lieve vrouwelijke minister bij wie Johan Derksen mag uithuilen? Er wordt met twee maten gemeten.

Ja maar, lieve jongens en lekkere meiden, als je als donker iemand uit de Randstad in Oost-Nederland op het platteland loopt, dan voel je pas dat heel Nederland zwaar racistisch is. Heb ik ergens gelezen. Ik denk: ??????? Schiet mij maar lek. Okay, de oude marxistische vervreemdingstheorie. Net zoals die oude welzijnswerker die op een dag een bezoek bracht aan een universiteit en zich zeer vervreemd voelde. Ja, al die boeken ... Daar was die te dom voor. Ja, al dat platteland en al die bomen, dat is wat anders dan een tram in Amsterdam. Ja, inderdaad. Maar wat dat nou met racisme heeft te maken ??????? Zelfs onze lieve Heere Jezus, God den Vader en de even fictieve Heilige Geest weten het niet. Is er geen chip die grote nonsense registreert en meteen de bezitter van zulke nonsense opblaast? Metaforisch bedoeld, hoor, want ik ben een groot woordkunstenaar, blablabla.

Maar Sylvana Simons kwam tenminste nog aan met een voorbeeld van racisme. Ja, prikkertjes van me, de wiskunde is koloniaal. De wiskunde is ... wit. We moeten haar dus zwart maken. Maar uh, kijk eens naar de VS. Hoeveel mensen met een Chinese achtergrond floreren daar niet in wis- en natuurkunde? Of tellen gele levens niet? Ik vraag maar.
Nelis! 28 juni 2020 07:55
Ik heb pas na enige tijd dit draadje durfen aan te klikken. Volkomen ontspoord topic, met wat interessante standpunten. Zoals wel vaker eens met Andere Peter, waarbij zelfs zijn betweterige toon meeviel dit keer (ja, een eigenschap waar hij zichzelf bewust van is, en dat waardeer ik wel aan hem).

Frederik D. daarentegen lijkt behoorlijk de weg kwijt. Ik zou mij zorgen maken alsik hem wqsd. Zijn commentaar op "lonks", alsof dat een ziekte is als de pest, is niet eens meer kinderachtig te noemen. Dat neemt gevaarlijke proporties aan. In andere tijden zouden we dat demoniseren noemen. Ik walg van dat soort gedrag. Reflecteer of zoek hulp, dit is niet gezond.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2020 07:57 door Nelis!.
Frederik D. 28 juni 2020 11:26
Jij hobbelt braaf en onnadenkend maar geheel afgaand op je troebele onderbuik achter het cultuurbolsjewisme van het onderbuiklinkse superpopulisme aan. Ik probeer het één en ander te duiden in historisch, sociologisch en psychologisch perspectief. Maar net zoals in de jaren dertig is intellectualisme verdacht. Je zou me dankbaar kunnen zijn. In elk geval, Zwarte Piet heeft niets met racisme te maken. Dit schijnt maar niet te willen doordringen tot de hetze voerende onderbuiklinkse populiostische cultuurbolsjewisten. Ik weet het, het liefst snoert jouw soort mensen mij de mond. Net de jaren dertig, hè. Oud rechts heeft zich thans vermomd als nieuw links.
Nelis! 28 juni 2020 12:03
En maar blaten, en maar blaten. Zo verstrikt in zijn eigen gelijk, zijn eigen standpunten als feitelijke waarheid aangenomen. Ik vind je zielig en gevaarlijk, daar laat ik het verder bij.
Frederik D. 28 juni 2020 12:55
Zwarte Piet heeft niets te maken met racisme maar het antizwartepietcultuurbolsjewisme heeft alles te maken met het willen opleggen van een geestelijke antidemocratische dictatuur. Moeilijk, hè, om verder te denken dan je politiek correcte neusje lang is. Verder dan dom gescheld kom je niet. Totaal geen tegenargumentatie. Slechts dom spelen op de man.
Horsie is back 28 juni 2020 14:55
Als commentaar op Frederik D. vanmiddag thuis maar even vier letters ingetikt om het oordeel van zangeresje Anouk te vernemen.
Frederik D. 28 juni 2020 18:51
Een ordinair scheldmens. Een schande dat ze Nederland ooit op het Songfestival mocht vertegenwoordigen. Laten we maar zeggen dat haar talent in de muziek zit, niet in het reflecterend denken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen