Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Gilbert blikt vooruit naar druk wielernajaar: “Ik zal van begin tot eind supergoed moeten zijn”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 24 juni 2020 07:24
Quote

Gilbert blikt vooruit naar druk wielernajaar: “Ik zal van begin tot eind supergoed moeten zijn”

MCA/BA 23 juni 2020 18u47

Het programma van Philippe Gilbert (37) is bekend. Hij start deel twee van het seizoen in Italië, met uiteraard de Primavera, daarna gaat het richting Tour en de Vlaamse klassiekers. “Ik zal het overleven als ik Milaan-Sanremo niet win.”

“Als ik mag geloven wat ik lees, dan staat of valt mijn seizoen met Milaan-Sanremo”, zegt Gilbert. Maar dat is dus niet zo, benadrukt hij. “Mijn seizoen is niet gedaan na Sanremo. Niet als ik win, en niet als ik niet win. Ik heb meerdere doelen. En sowieso gaan de koers en het leven daarna door. Ik zal het dus overleven als ik Milaan-Sanremo niet win.”

Maar de Primavera blijft natuurlijk een speciaal geval: Gilbert kan er zijn vijfde en laatste Monument winnen, het orgelpunt van een straffe carrière. “Dat wordt niet simpel”, weet hij. Dit jaar is de opdracht misschien nog moeilijker. Gilbert is een rijpe dertiger en dat is aan zijn lichaam te merken: hij is niet meer geweldig explosief, en hij heeft kilometers nodig om op toerental te komen. Maar die tijd is er straks niet. Als hij op 8 augustus Milaan-Sanremo zal proberen te winnen, zal hij exact twee koersen in de benen hebben: de Strade Bianche en Milaan-Turijn.





“Dat is voor iedereen hetzelfde, natuurlijk”, zegt hij. “Maar ik denk wel dat de jonge gasten in het voordeel zijn. Hun motor slaat sneller aan. Ik heb zelf goed gewerkt, maar het wordt een hele uitdaging om klaar te zijn. In de Strade Bianche en Milaan-Turijn wil ik mijn conditie ‘finetunen’, en ik wil er de automatismen terugvinden van in groep te rijden. De laatste keer dat ik in een peloton reed, was in maart in Parijs-Nice, en toen was het peloton maar 110 man groot. Dat wordt weer wennen.”

Geen Lombardije
De Ronde van Lombardije, die een week na Sanremo volgt, rijdt hij niet. Gilbert: “Ik moest keuzes maken en dit was duidelijk. Lombardije is de laatste jaren te zwaar voor mij. Ik heb nog wel meegedaan, maar dat was om een andere kopman te helpen, Alaphilippe bijvoorbeeld. Nu hebben we niet meteen iemand in de ploeg die daar kan winnen.”

Via de Ronde van Wallonië trekt de Monegask naar de Tour. In de vlakke etappes gaat hij werken voor Caleb Ewan - “logisch, want hij is wellicht de snelste spurter ter wereld” - en in de geaccidenteerde ritten kan hij voor eigen succes gaan. “Er zijn veel mogelijkheden, denk ik.”

Daarna volgen de klassiekers. Ook daar moest Gilbert kiezen. In het weekend met de Amstel Gold Race en Gent-Wevelgem kiest hij voor die eerste. “Omdat het parcours me beter ligt en ik daar dus meer kans maak. Maar ook omdat ik in de Amstel ook geschiedenis kan schrijven. Ik kan een vijfde keer winnen (en daarmee op gelijke hoogte van recordhouder Jan Raas komen, red.). Dat zou ook historisch zijn.”




[www.hln.be]

Ik hoop zo dat de breedgeschouderde Gilbert MSR wint. Dan heeft hij namelijk alle 5 monumenten binnen net als de wielrenners Rik Van Looy, Eddy Merckx en Roger De Vlaeminck. In dat geval hebben dus in totaal 4 renners in hun carrière de 5 monumenten gewonnen. Alle renners die dat is gelukt hebben de Belgische nationaliteit maar dat zal niemand verbazen. Want om ze alle 5 te kunnen winnen moet je als renner immers zeer sterk en veelzijdig zijn. En dat zijn de Belgen nu eenmaal bij uitstek.
veluweracer 24 juni 2020 11:54
Er zit dus niets anders op voor Phil dan bij de performance manager aankloppen voor 'une preparé speciale '.
Luijt 24 juni 2020 14:24
De Belgen en de Groningers.

(Het zingt en het rijdt: Simca Marina)
Eqquipo 24 juni 2020 19:16
Fijne coureur, ik wens hem nog een paar knalprestaties toe bij Lotto.
Prikdude 25 juni 2020 14:26
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen