Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Haat tegen wielrenners en liefde voor de Tour

Gepost door Cecchini 
Cecchini 26 juni 2020 22:34
LAAT HET STOPPEN
Door Julien Althuisius Volkskrant

De amateurwielrenner is een cocktail van overdreven ernst, een gebrek aan zelfspot en misplaatst superioriteitsgevoel.

Niet alle moderne verschijnselen hoeven we goed te keuren. Er zijn zaken waar we ons tegen kunnen, nee móéten verzetten. Deze week keert Julien Althuisius zich tegen de amateurwielrenner.

Goed. Ik ga hier geen vrienden mee maken. Maar als ik vrienden wil maken, ga ik wel bij een wielrenclubje. Alleen wielren ik niet. Ik loop hard. (Het is niet echt hard lopen, eerder een soepel struikelen) Een gebrek aan fantasie en ingesleten routine maken dat ik elke keer dezelfde route loop. De woonwijk uit, de autoweg over, het station voorbij en dan over het fietspad richting het natuurgebied. Dat fietspad ligt langs een kanaaltje. En bij dat kanaaltje woont een familie eenden. Ik zag ze, eerst als paartjes en later als ouders van een dozijn donzige kuikens. Vaak als ik langsrende, drentelden die kuikens wat over het fietspad, hun moeders langs de kanten van de weg, woest kwakend tegen voorbijgangers die te dichtbij kwamen.

Op een zekere dag liep ik weer langs de eenden. De kuikens waren flink gegroeid sinds ik ze vorige keer zag. Enkelhoog waren ze nu, maar nog net zo donzig en aandoenlijk als eerder. De hele familie stond midden op het fietspad, hun geasfalteerde achtertuin. Met een grote boog ging ik om ze heen. Terwijl ik langs ze liep, draaiden de moedereenden met hun halzen en keken ze me na. Oprotten, makker. Een tiental meters verder rende ik weer het fietspad op en vervolgde ik mijn lijdensweg. Toen ik bij de splitsing aankwam, waar het fietspad haaks eindigt op een groter fietspad, werd ik bijna omver gereden door een groepje amateurwielrenners, die verschrikkelijk hard de bocht om kwamen zetten.

Ik mompelde de gebruikelijke verwensingen en vervolgde mijn rondje. Even later, op mijn weg terug, was ik de wielrenners alweer vergeten. Totdat ik langs de eendengezin kwam. Ze stonden weer met zijn allen op het fietspad, maar dit keer was het anders. De kuikens drentelden rond, als gewoonlijk. En de moeders kwaakten. Ze stonden niet langs de kant. Ze cirkelden om een van de kuikens heen, die levenloos en met geknakt nekje op het fietspad lag. Er was niemand in de buurt, maar de moedereenden kwaakten en kwaakten.

Amateurwielrenners wanen zichzelf om onverklaarbare redenen de koningen van de openbare ruimte. Samen met de hangjongeren waren ze de eersten die lak hadden aan de lockdownmaatregelen. Alsof hun belachelijke pakjes ze immuun maakten voor besmetting en wetgeving, bleven ze doodleuk schouder aan schouder in groepjes over de fietspaden racen, terwijl de rest van het land netjes binnenbleef. Het was ook wel enigszins te verwachten: de amateurwielrenner is een beetje een lul. Overdreven hard rijden, schreeuwen dat ze erlangs moeten, rakelings inhalen en daarna op een terras speciaalbier drinken. Met helm nog op en de benen wijd, zodat iedereen kan meegenieten van hun balzakken.

De amateurwielrenner is een cocktail van overdreven ernst, een gebrek aan zelfspot en misplaatst superioriteitsgevoel, opgediend in een te strak synthetisch tenue. Meestal zijn het beschaafde mannen, die waarschijnlijk hun afval scheiden en weinig vlees eten. Maar op het moment dat ze een paddestoel op hun hoofd zetten en het pakje van hun favoriete wielerploeg aantrekken veranderen ze in BMW-rijders. Zoals kinderen die op een pleintje voetballen doen alsof ze Memphis of Ziyech zijn, zo waant de amateurwielrenner zich in een ploegentijdrit in de Tour de France. (Hoe werkt dat? ‘Ik ben Cavendish!’ ‘Nee, ik!’ En dan heel hard wegfietsen?)

Er zijn ook lieve, goedbedoelende, normale amateurwielrenners. Mannen en vrouwen die gewoon van een lekker stukje fietsen houden, hun snelheid aanpassen als de omstandigheden daar om vragen en vriendelijk ‘dank je wel!’ roepen als je voor ze opzij gaat. Maar helaas geldt hier dat een grote groep het verpest voor een kleine minderheid. Het is spijtig. Ik heb goede vrienden en vriendinnen die amateurwielrenner zijn, gewaardeerde collega’s – leidinggevenden ook. En leidinggevenden van leidinggevenden. Deze column zal dus misschien niet zonder gevolgen blijven. Maar dat is dan maar zo.

Cecchini 26 juni 2020 22:41
Column
Bert Wagendorp

Zaterdag geen Tour in Nice, thuishaven van de zelfbegoocheling

Morgen, zaterdag, zou in Nice de Tour de France van start zijn gegaan. Nice, een mooier decor voor het begin van drie weken zomerdromen bestaat niet. Nice, het heldere licht op de Boulevard des Anglais. De stranden langs de Middellandse Zee, die je voor deze keer de Méditerranée mag noemen. Nice met de prachtige villa’s van voorbije rijkdom en de haven vol patserboten van de moderne. Alles is illusie, de Tour ook, maar in Nice heeft de zelfbegoocheling een thuishaven gevonden. Nice verzoent je met de gedachte dat niets is wat het lijkt en dat dat, vooral tijdens de drie Tourweken, ook helemaal niet erg is.

Maar ja, afgelast. Misschien komt de Tour eind augustus naar Nice. Maar eind augustus is geen eind juni. Juni is belofte, eind augustus voel je de weemoed van de herfst aankomen. In Nice schijnt in de vroege herfst het verval al door het bladgoud.

Er is voor zover ik weet nog geen onderzoek naar gedaan, maar iedereen kan ook op zijn klompen aanvoelen welke gevolgen het ontbreken van sport voor de samenleving heeft. Sport vertegenwoordigt de lichtheid van het bestaan. Het spel is ernstig, maar het blijft een spel. Wij zijn spelende mensen en wanneer spelen, of kijken naar spel, ons onmogelijk wordt gemaakt raken we iets essentieels kwijt. De dooddoener ‘sport is de belangrijkste bijzaak in het leven’ is onzin. Het is veel meer dan dat.

En dan heb ik het nog niet eens over ‘verbinding’. Niets verbindt ons zo als sport. Met Tour, EK en Spelen was het de lange zomer van de verbinding geworden. Nu dat allemaal niet doorgaat, gaan we van de weeromstuit op zoek naar wat ons scheidt.

Zelfs het lichtvoetige programma Veronica Inside viel, bij gebrek aan voetballuchtigheid, ten prooi aan diepe ernst. Gijp is gestopt met lachen. Je ziet het ook in de kranten. De sportpagina’s, gewoonlijk een plek om even op adem te komen, hebben bij gebrek aan actuele sport en om in barre tijden maar niet van frivoliteit te worden beschuldigd, een doodserieus masker opgezet. Mensen die hun vrije tijd gewoonlijk besteden aan voetbal of de Giro, zijn uit pure verveling geobsedeerde viruswaanzinnigen geworden. Talkshows zijn veranderd in dagelijkse rouwdiensten – alleen de vrolijke voorganger Beau weet zich daaraan op miraculeuze wijze te onttrekken.

Niets tegen ernst overigens, maar zonder de relativerende pseudo-serieusheid van de sport sleurt hij je de diepte van het getob in. Bij gebrek aan een fijne EK-wedstrijd kan ik zomaar gaan zitten somberen over Mona Keijzer die CDA-leider wil worden en over wat het zegt over dit land dat we dat onzalige idee nog serieus nemen ook. Een lekker potje tennis op Wimbledon had me voor die zwaarmoedige gedachten behoed. Sport is een ontsnappingsroute uit de loodzware werkelijkheid. Het bevrijdt ons uit de soms ondraaglijke zwaarte van het bestaan.

De Franse romancier en Tourfanaat Antoine Blondin bracht dat gevoel van vrijheid ooit adequaat onder woorden. ‘Eigenlijk geloof ik dat er maar drie bevoorrechte plekken zijn waar een volwassene zijn vrijheid kan ervaren; een taxi, als de chauffeur het gordijntje laat zakken, de wc, als je de deur achter je op het slot hebt gedaan, en de Tour de France (...).’

Vanaf 1 juli mogen van het kabinet weer sportwedstrijden worden georganiseerd. Je zult zien hoe het land daarvan opklaart.

Aerts 26 juni 2020 23:39
Julien heeft helaas gelijk.
Tjappie2 27 juni 2020 00:50
Artikel niet helemaal gelezen, maar amateurwielrenners zijn de duivel. Tuig dat door Akwasi in het gezicht moet worden geschopt. Period.
Horsie is back 27 juni 2020 02:48
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Artikel niet helemaal gelezen, maar
> amateurwielrenners zijn de duivel. Tuig dat door
> Akwasi in het gezicht moet worden geschopt.
> Period.

Tjappie 2 is weer helemaal terug. Eigenlijk is het niks, dat Akwasi er met de haren wordt bijgesleept. Zelf ben ik ook niet schoon, want dacht ik vanmorgen niet Bernie Johan Ecclestone? Maar als amateurwielrenners de duivel zijn, is Akwasi daarmee dan ook niet een duiveluitdrijver? Ik ril nog na van The Exorcist.

Dit leidt weer tot de keuze: I'd rather be a hammer than a nail or vice-versa.

Ik moet bij dit soort topics altijd terugdenken aan de roerige wielerjaren voor de eeuwwisseling. Ineens kwamen de trimmers als paddenstoelen uit de grond. Zeg maar een ratjesplaag. Zo reden ze massaal de auto's bij de tweede klim van de befaamde Zevenheuvelenweg in de wielen, zodanig, dat de regionale krant er schande van sprak. Die klim was soms ook mijn werkterrein, want ooit was ik voornamelijk een Senkrechtstarter. Maar op zekere dag kwam er een fietspad ter linker zijde, maar aangezien, dat meer leek op de wenteltrap van Escher verloor ik onmiddellijk de zin hier nog verder te trainen.
Frederik D. 27 juni 2020 07:49
Dan is die "woordkunstenaar" (ook in te huren voor bruiloften en partijen) Akwasi nog ergens goed voor. smiling smiley

- Geacht bruidspaar, jullie hebben elkaar al ruim een jaar tegen elkaar achterste getrapt, het komt er nu op aan dat jullie jullie ouders in het gezicht trappen en wel (schuim uit de mond) nu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! -

Leuke woordkunst, hoor, zeker ook voor kinderen. Jantje trapt Pietje in elkaar omdat Pietje met zwarte viltstift zijn gezicht heeft versmeerd. Pietje halfdood en Jantje zegt vrolijk: ik mocht hem in elkaar trappen van die Akwasi, toch mamma?

Nou, wie weet verschijnt straks de minister zelf wel op dit prikbord omdat de agressieveling Akwasi onder handen wordt genomen. "Landgenoten, beste wielrijderijprikkers, ontzie Akwasi want als hij A zegt, bedoelt die niet-A, woordkunst, heh, en wie nog doorgaat met zijn Witte Boosheid over Akwasi, zal uit ons mooie land worden verbannen want vrijheid van meningsuiting hoort niet bij ons .... "
Zorro 27 juni 2020 08:37
Mooie foto Cecchine, het is echter geen Nice maar Villefrance-sur-mer, vlakbij Nice dat dan weer wel.
Regelmatig vertoef ik in deze contreien, Monaco, Menton, Venti, San Remo, tijdens mij verblijf aan schoonfamilie.
Dan pak ik mijn velo en rijdt via de Pogio richting Menton en verder of het binnenland in van deze prachtige streek.

[www.google.nl]
Curzio 27 juni 2020 09:19
Het houdt niet op, niet vanzelf.
Cecchini 27 juni 2020 09:46
Zeg Frederik D. ga aub verder in de door jezelf begonnen topic waarin je met jezelf over dat wat mij betreft uitgemolken onderwerp een brede maatschappelijke discussie bent gestart.
Frederik D. 27 juni 2020 10:06
Wij als maatschappij zijn nog lang niet af van die weinig snuggere antizwartepietenagressie, die veler hersentjes spoelt. Maar ik zal me in normale wielerdraadjes onthouden van sociaalkritisch commentaar, tenminste zolang het niet over de samenleving gaat. Al met al pleit ik toch voor een onafhankelijke sportjournalistiek, die zich niet gek laten maken door de dagwaantjes en die netjes aan bronvermelding doet. smiling smiley
Pyama 27 juni 2020 11:08
Iemand die Cavendish noemt in een artikel haha
Eindhovuh 27 juni 2020 12:34
Het is daar inderdaad prachtig. Vooral al je meer dan 5km uit de kust bent, weg van de drukte.

Ontopic, veel medewielrennende amateurs zijn levensgevaarlijk. Maar niet de meerderheid.
Hoe groter de groep hoe groter het gevaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/06/2020 12:34 door Eindhovuh.
valse trage 27 juni 2020 13:16
grinning smiley Cavendish noemt ie inderdaad. De enige originele humor in dit artikel. Ik dacht meteen: komt dat artikel uit 2010 ofzo? Uiteraard erg herkenbaar, maar
waarom krijgt onze Prikdude niet betaald en kan dit stukje van deze Pfannenkoek (met z'n enurrrrme kaknaam) zó in de Volkskrant?

Evengoed bedankt voor het plaatsen, Cecchinello!
valse trage 27 juni 2020 13:20
Eens, dat is over het algemeen zo. En hoe groter de groep, hoe agressiever ze vaak zijn tegen andere weggebruikers.
Kreeg afgelopen week weer eens "klootzak!" vanuit zo'n bende naar m'n hoofd geslingerd omdat ik rustig in m'n eentje zonder helm aan het peddelen was...
Dom is het natuurlijk wel, zonder helm fietsen, maar ik moet het nog altijd zelf weten. Stelletje cultuurbolsjewisten zijn het.
Horsie is back 27 juni 2020 14:34
valse trage Schreef:
-------------------------------------------------------
> grinning smiley Cavendish noemt ie inderdaad. De enige
> originele humor in dit artikel. Ik dacht meteen:
> komt dat artikel uit 2010 ofzo? Uiteraard erg
> herkenbaar, maar
> waarom krijgt onze Prikdude niet betaald en kan
> dit stukje van deze Pfannenkoek (met z'n enurrrrme
> kaknaam) zó in de Volkskrant?
>
> Evengoed bedankt voor het plaatsen, Cecchinello!

Nou, hij heeft voor zover ik dat weet, zijn leven wel verbeterd. Maar was hij niet degene, die in een baan koppelkoers naar beneden stuurde om een renner uit te schakelen en waarover ons aller Thijs van over zijn nek ging?
Surplace op souplesse 27 juni 2020 14:57
Als je de amateurbeëlzebubs ergens niet op kan betrappen is dat ze op of om kijken...

Horsie is back 27 juni 2020 23:13
Chris Froome zou niet meer zeker zijn van deelname aan de Tour. Dat moet toch niet kunnen. Gaat hij toch nog snel verkassen. Bron: CW.
Slimmerd 27 juni 2020 23:47
1-8 zullen we het weten
Eqquipo 28 juni 2020 02:27
Wandelaars / hardlopers die op het fietspad, op het asfalt blijven lopen, vaak ook nog naast elkaar. Ongelofelijk kut. En dan ook nog een grote muil geven als je er, noodgedwongen, dicht langs moet.
De schrijver van dit stukje is er net zo één. Nota bene voor eenden wel door het gras willen lopen, met een grote boog er omheen , maar voor een groep fietsers op het fietspad blijft hij op het asfalt doorlopen.
Frederik D. 28 juni 2020 05:23
Van Charlie en nog een krant

De eenden moeten leren om niet parmantig en pedant over paden die van ons zijn, te paraderen. Ik ga toch ook niet door hun sloten fietsen? Al die ontketende eenden ...

Le Canard ,,,

Weer wat anders dan die Franse Wielerrevue.
Luijt 29 juni 2020 07:41
Het gaat al mis waar hij (of zij) ze "amateurwielrenners" noemt.
Luijt 29 juni 2020 07:50
Wandelaars werden in de lock down tijd vaak ook boos als je op het fietspad te dicht langs ze fietste. Het fietspad.
Horsie is back 29 juni 2020 12:31
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het gaat al mis waar hij (of zij) ze
> "amateurwielrenners" noemt.

Trimmers is het niet, Luijt?
valse trage 29 juni 2020 20:27
Zojuist werd ik op het zandweggetje achter het huis haast omver gesjeesd door een groepje GRAVELLERS.
Godverdegodver... IN LIMBURG!!!
valse trage 29 juni 2020 20:29
Horsie is back 30 juni 2020 13:09
In de VK zelfs drie ingezonden brieven. Prikkers?

Maar ook iemand, die dank je wel zegt tegen een mede weggebruiker, nadat hem (Gentleman Tom) op de St. Pietersberg voorrang werd verleend.

Op de Arenberg knepen de zandhagedissen even verbaasd met hun ogen: Euhh, was dat niet Mathieu van der Poel. Hij deed het met 358 W wel rustig aan.
Even later kregen ze een appje van hun Strava correspondent: "Geen zorgen, mensen, met 491W trapt Mathieu weer als vanouds".

Ook gelezen, dat Peter Winnen nu pas durft te schrijven over de Godenliefde. Winnaars sterven jonger, althans bij de Oosterburen. In de popcultuur was heel lang 27 jaar een omineuze hindernis, die een popster koste was es wolle, voorbij moest zien te komen. Wie niet, trouwens?

En dan kwam ook Sylvana voorbij, maar vooral Amber (persoonlijk alert), want het is zo intrigerend aangenaam naar haar te kijken.

Nagekomen:
De 3 uur recon training van Parijs-Roubaix is behalve op Strava ook deels op Cycling Weekly te lezen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2020 13:12 door Horsie is back.
Clavan 30 juni 2020 13:55
Hadden ze wel een mok bengelen aan hun zadel? Anders zijn het nep hipsters
merijntje mortirolo 30 juni 2020 22:16
-
Quote
Ros Beiaard
In de popcultuur was heel lang 27 jaar een omineuze hindernis, die een popster koste was es wolle, voorbij moest zien te komen. Wie niet, trouwens?

Enkelen (Kurt en Amy) verdenk ik ervan die hindernis juist expres een hindernis te hebben laten zijn.

Maar dat terzijde.

Voor Knollemans: ik hoor iemand zingen over drinking white rum in a Portugal Bar.

How did I meet you?
A messenger sent me in a tropical storm.

Mooi nummer.

#suikerklontjes!
Horsie is back 30 juni 2020 22:30
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
> -
>
Quote
Ros Beiaard
> In de popcultuur was heel lang 27 jaar een
> omineuze hindernis, die een popster koste was es
> wolle, voorbij moest zien te komen. Wie
> niet, trouwens?
>
>
> Enkelen (Kurt en Amy) verdenk ik ervan die
> hindernis juist expres een hindernis te hebben
> laten zijn.
>
> Maar dat terzijde.
>
> Voor Knollemans: ik hoor iemand zingen over
> drinking white rum in a Portugal Bar.
>
> How did I meet you?
> A messenger sent me in a tropical storm.
>
> Mooi nummer.
>
> #suikerklontjes!

U ontpopt zich langzamerhand wel als een responder. Maar zeg eens braaf: van een knollemans kun je toch geen volbloed sprintpaard maken?
Sara en Sad-eyed zijn erg persoonlijk, alhoewel Ballad in PlainD alles overtreft en een song blijft die in mainstream termen vrijwel niemand kent.
Luijt 30 juni 2020 23:15
Dat is al beter.
valse trage 30 juni 2020 23:47
Bestaat dat echt? Nope, zó hip zijn ze hier gelukkig ook weer niet.
Horsie is back 01 juli 2020 14:15
Meanwhile brult de Vlaamse Leeuw dat ie destijds ook bij dat elite banket aanschoof, net zoals "iedereen".
Clavan 02 juli 2020 09:17
Zeker. LtD gebruikt het ook. Meestal om z’n snot op te vangen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen