Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De toevallige overeenkomsten tussen Arjen Robben en Bauke Mollema

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 29 juni 2020 15:17
Een column van Marijn over Arjen en Bauke uit het pittoreske Groningen waar nuchterheid nooit uit de aard van de mensen is verdwenen en zal gaan verdwijnen. Waren we allemaal maar Groninger, dan zou deze aardbol er een stuk vriendelijker uit zien.

Quote



De toevallige overeenkomsten tussen Arjen Robben en Bauke Mollema

29 juni 2020

Weet u wie bij elkaar op school zaten? Arjen Robben en Bauke Mollema. Arjen kwam elke dag van de ene kant. ’s Ochtends meestal met de zuidwester tegen en ’s middags met wind mee ­terug. Bodywarmer aan, tas achterop en trappen. Tien kilometer langs het Boterdiep, door Noordwolde en Zuidwolde. Over de ­oude Noordzeebrug, toen nog met de witte bogen, reed hij de stad Groningen in.

Bauke kwam elf kilometer van de andere kant. Langs de Friesestraatweg, de wind heen en terug pal in de zij, reed hij kromgebogen over zijn ligstuur zo hard mogelijk van Zuidhorn door Nieuwklap en Slaperstil. Bij de twee bruggen die hij over moest, over het Aduaderdiep en het Reitdiep, ging hij op de trappers staan.

Pas voor het Kamerlingh Onnes aan de Eikenlaan kruisten hun wegen. En in de school, natuurlijk. Keken ze elkaar wel eens aan, bij het passeren in de gang? Ik denk het niet. Je kijkt niet naar jongens die twee klassen lager zitten. En Bauke, och, Bauke zat vast altijd in z’n eigen wereld, als hij door de gangen liep.

Witte slobberbroek en groene sokken
Hebben ze weleens op dezelfde stoel gezeten, bij scheikunde, Nederlands of Frans? Ik denk het wel. Hingen ze hun kleren aan hetzelfde haakje, voor de gymles? Wist Bauke dat die ene jongen uit de vierde een voetbaltalent van jewelste was? Ongetwijfeld. ­Arjen debuteerde in het eerste van FC Groningen toen hij ­zestien was. Dat heeft de hele school geweten.

Jaloezie zit niet in Baukes ­karakter, vermoed ik, maar het zal hem toen vast wel door het hoofd zijn geschoten dat het zo zonde was dat hij er niks van kon. Want profvoetballer worden was niet alleen Arjens droom. In een veel te groot groen shirt, een witte slobberbroek en groene sokken om twee stokjeskuiten voetbalde Bauke bij vv Zuidhorn.

Was hij twee jaar ouder geweest, of Arjen twee jaar jonger, dan hadden ze elkaar zeker ­getroffen in de competitie. Dan won Arjen, in een net zo slobberend rood vv Bedum-shirt dat toch nét iets eleganter zat, met 20-0. En scoorde hij zelf minstens achttien keer.

Maar terwijl Arjen als twaalf­jarige van zijn dorpsclub naar de jeugd van FC Groningen verkaste, zeiden de leiders van het elftal waarin Bauke speelde, dat hij maar beter kon gaan fietsen. Bij wijze van spreken dan.

De toegeknepen ogen van echte buitenmensen
In het jaar dat Arjen voor het eerst een doelpunt maakte in de eredivisie, was Bauke vijftien en kocht hij zijn eerste racefiets. Een Koga Miyata van staal, met de versnellingen nog op de buis. Hij ging lange tochten maken. Tachtig, honderd kilometer. Machtig vond hij dat. Vogels, water, ­molens. Wind. Terwijl Arjen al over PSV en verder droomde, had Bauke nog geen plan. Hij vond fietsen vooral leuk.

De flaporen. De door weer en wind wat toegeknepen ogen van echte buitenmensen. De jeugdliefdes die nog aan hun zijde zijn. Drie kinderen, twee zoons en een dochter, voor allebei. De overeenkomsten die ik graag wil zien, ze zijn natuurlijk toeval. De nuchterheid, die er altijd was en nooit is verdwenen, ondanks geld en roem.

Zouden ze weleens naar elkaar hebben geknikt, bij het schoolhek, als ze toevallig tegelijk naar binnen fietsten? Zo’n bijna ­onzichtbaar knikje, een neigen van wenkbrauwen meer, bijna niet waar te nemen als je geen Groninger bent en de heel kleine gebaren niet kent? Vermoedelijk niet.

Maar dat komt nog wel. Dat geloof ik zeker. Ergens in Groningen, als Bauke ook weer terug is. Ooit.

Journalist en voormalig profwielrenner Marijn de Vries fietst u elke maandag door het sportweekend.
Frederik D. 29 juni 2020 16:27
Weet je, er zijn alleen maar superrassen op de wereld. Neem de trotse Belgen, neem de nuchtere Groningers, de stoere Friezen, de onverzettelijke Fransen, de grondige Duitsers, de dappere bewoners van Oklahoma, de eerlijke Napolitanen en noem ze allemaal maar op. Of zouden we toch iets minder in volkeren moeten denken en iets meer in individuen? Of Mollema een Groninger is, ach, het zal wel, maar in de eerste plaats is Mollema, je raadt het al, Mollema en hij is best wel bewonderenswaardig, tenminste dat vind ik van wel.
Horsie is back 29 juni 2020 17:19
R U Kidding' Horsie: Frederik D.
Bij Dries van Agt mocht de teller op 49 blijven staan. Volgens sommige sociologen is de tellerstand van 149 eigenlijk al het summum. Bob Dylan geeft zijn antwoord in Talking World War III Blues. Maar wat zegt Frederik D. ? Moet ik Anouk, Yolanthe en Annemiek ook in de rij opnemen?

En als de storm weer gaat liggen, de rivier weer leeg stroomt, barstens vol twijfels staart wie-o-wie op een stuk wit vel papier:
I didn't mean to threat them so bad, they shoudn't take it so personally.
Horsie is back 29 juni 2020 17:20
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weet je, er zijn alleen maar superrassen op de
> wereld.

Vincent kon ze geweldig schilderen.
Sub Culture 29 juni 2020 17:38
Wat een dwaze column.
Dat verhaal over Mollema die kromgebogen op zijn fiets tegen de wind in beukte naar school reed is al tot in den treure herhaald.

Robben, a poor man's Hazard, gaat blijkbaar weer voetballen (lees: aanstellerig over de grond rollen).

Wat zijn de toevalligheden behalve dat ze op dezelfde school zaten in een of ander tochtgat?

Wijven moeten niet schrijven maar hun mond houden.
Frederik D. 29 juni 2020 18:25
???
Van Gogh schilderde dingen, mensen, bloemen, bomen in hun eigen eigenaardigheden. Alsjeblieft, ga voorzichtig om met de beeldende kunst.
Frederik D. 29 juni 2020 18:38
En ghij, Belg, wat wetet ge nou van ons wingewest Kreuningen? Ik bemoei me toch ook niet met jullie Zuid-Westhoek? Drie metertjes noordwaarts, twee metertjes oostwaarts? Belgisch verdriet. Verder niets. Zelfs niet goed genoeg voor een gemakzuchtige persiflage. Nog even, nog even en we mogen zelfs niets meer zeggen over gebelgde Belgen. Belgen, de nieuwe gediscrimineerde minderheid in Olland. Straks worden de Belgen nog afgeschaft net als de vuurtorens en onze dijken. Al die subcultuurtjes toch ... Enne, smiling smiley
Horsie is back 29 juni 2020 19:38
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> ???
> Van Gogh schilderde dingen, mensen, bloemen, bomen
> in hun eigen eigenaardigheden. Alsjeblieft, ga
> voorzichtig om met de beeldende kunst.

Hij schilderde hen, die het superras aardappelen moesten eten.
merijntje mortirolo 29 juni 2020 19:39
-
Alle gejaste piepers nog aan toe.
Horsie is back 29 juni 2020 19:44
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een dwaze column.
> Dat verhaal over Mollema die kromgebogen op zijn
> fiets tegen de wind in beukte naar school reed is
> al tot in den treure herhaald.

Was Mollema dan de zoon van Boudewijn de Groot?

> Robben, a poor man's Hazard, gaat blijkbaar weer voetballen (lees: aanstellerig over de grond rollen).

Gun Groningen zijn "verlosser".

> Wijven moeten niet schrijven maar hun mond houden.

Sub is weer helemaal terug.
Frederik D. 29 juni 2020 20:44
- De piepers benn gaar, Bauke, bidn.
- Ik bid nie veur piepers, guddumn.
- Vret dan maor un bruun snee miet Calvé pindakaas.

Filmpje

Niet helemaal nozel.

Maar Groningse humor?

Bie de Lidl
merijntje mortirolo 29 juni 2020 21:57
-
Je weet niet half hoe tof ik deze reactie vind. :hartjevoorjeouwebrombeer:

2020: Pé en Rinus, daar luister ik bijna elke dag naar.

(Bie de LIDL is uiteraard hoogverraad aan de SPAR. Komt vast door het rekloamecirkuuloatsieplan).

(Jaizkibel, let je op?) Tuurlijk niet.

#polonaisemag
#inhetkadervandebezuinigingen
#rockenroll
#haastikkebdankt
(die e staat er bewust niet)

#smokjes
De zwarte trui 29 juni 2020 22:36
Speciaal voor Sub: De grote plaat podcast met een PRATENDE Marijn!
Frederik D. 30 juni 2020 00:14
Ook heel mooi is de zondagavondblues samen met Lohues. Zo leerde ik Pé en Rinus kennen.
Luijt 30 juni 2020 23:10
Het is eigenlijk jammer dat je gemeld hebt dat je opa bent geworden. Misschien komt het daardoor dat ik het gevoel hebt dat je steeds meer opataal uitslaat.
Frederik D. 01 juli 2020 08:11
Nee, hoor, ik kan mijn rollen goed onderscheiden. Als het mag, wil ik wel een kleine uitleg geven. Opa's staan vaak een beetje naast de samenleving en gaan als hobby allerlei wereldraadsels oplossen: de ontcijfering van Lineair A, de instorting van WTC 7, de kromming van de aarde, de ontdekking van Ithaka ... Maar dat doe ik juist niet. Ik werp me niet op als amateur-expert op gebieden waarvan ik net iets te weinig weet. Nou ja, ik weet wel dat de aarde toch echt een bol is. Als ik echter toch een expertise heb, dan een beetje op het gebied van de geschiedenis van ideeën en sentimenten. Kan altijd beter, hoor. En daarbij dien ik me ook goed te verdiepen in wat echte experts op dat vlak ter berde brengen. Boeken lezen dus. En nee, ik ga het kind niets opdringen. Op het hoogst geef ik wat aan maar het kind mag zelf weten wat het ermee uitspookt. Van mij mag het gaan dwepen met de Hotel California Band en denken dat Jefferson Airplane niets heeft uit te staan met White Rabbit. smiling smiley

Waar is het witte konijn gebleven?

Ik denk dat ook jij het niet op de man moet gaan spelen. Mijn privépersoontje staat toch grotendeels buiten mijn pogingen tot cultureelsociologische analyse.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen