Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

7 vrijwel onbekende Nederlandse hellingen

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 03 juli 2020 11:56
[wielerverhaal.com]

Omdat we met WielerVerhaal sinds kort samenwerken met MyCols App vroegen we oprichter Xavier van Aubel eens welke zijn favoriete hellingen in het oervlakke Nederland zijn. Daar moest de Noord-Brabander niet lang over nadenken. Het resultaat is écht verrassend!

Örenberg: 600m à gem. 6,9% met piek 16%
De Örenberg is op mijn pad gekomen door mijn vader. Mijn ouders komen beide uit Limburg – Eijsden en Bruisterbosch – en zodoende leerde ik de streek van jongs af aan kennen. Dit was eigenlijk de 1e steile helling die ik opfietste. De weg was leuk en steil maar boven lag er dan een autogarage met een voor mij nog leukere en vreemdere naam ‘Bij d’r Mathieu’. In de eerste edities van de Amstel Gold Race was deze helling ook van de partij. Later is hij nog in het parcours van de Volta Limburg Classic opgenomen, maar het is niet zo’n bekende helling voor de gemiddelde toerfietser.

Korte Raarberg: 700m à gem. 7,6% met piek 12%
Een compleet onbekende berg in Meerssen, maar deze heb ik echt heel heel vaak gefietst omdat ik hier geregeld bij familie bleef slapen. Ik ging dan samen met mijn broer en neef rondjes fietsen over de Lange Raarberg en de Korte Raarberg. Vooral deze helling boezemde me als kind ontzag in: steil – althans dat leek hij – en je zag de top tussen de huizen niet, wat hem voor je gevoel alleen maar langer maakte. Als je uiteindelijk naar de statistieken kijkt, blijkt dat als kind alles groter en indrukwekkender is, maar zo ontstaan natuurlijk de mooie verhalen en herinneringen. Tijdens de NK’s in Meerssen was deze klim de afdaling, maar ik hoopte toen zo dat ze het rondje andersom zouden fietsen.

Oude Huls: 900m à gem. 9,3% met piek 12%
De Oude Huls in Simpelveld is weer een leuke onbekende helling. Niet te verwarren met de Hulsberg (of de St. Remigiusstraat), want de Oude Huls ligt hier parallel aan. Het asfalt van de Oude Huls is veel slechter. Je ziet van beneden aan de voet wat je te wachten staat, en dat is best pittig, maar boven op de top heb je wel weer een prachtig uitzicht. Een prima alternatief voor de Hulsberg, waar auto’s soms te vlot en te dicht langs de fietsers omhoog rijden.

Schilberg: 1km à gem. 7,2% met piek 16%
Tegenover de bekende Loorberg en langs de Piemert, die vroeger ook in de Amstel Gold Race en tijdens de Nederlandse kampioenschappen van 1999 en 2000 werden opgenomen, ligt de Schilberg. Deze helling in Slenaken – met start aan hotel Berg en Dal – is een stuk pittiger. Ook het einde van deze Schilberg is nog best lastig. Op de top kan je doorfietsen richting de Voerstreek. Ik heb de Schilberg ergens begin jaren ’90 pas ontdekt omdat hij in een lijst stond met daarin de zwaarste hellingen van Nederland. Ergens rond plaats 10 moet-ie gestaan hebben. Sindsdien echt een toppertje voor mij.

Epenerbaan: 1,8 km à gem. 5,2% met piek 10%
De Camerig in Vaals kent iedereen, waarna bijna iedereen in een sneltreinvaart afdaalt naar Vaals, of net een pauze neemt in het Hijgend Hert, met 260m het hoogst gelegen boscafe van Nederland. Maar het is net de klim terug omhoog richting het Vijlenerbos die zo enorm mooi is. Het leuke is dat wanneer je denkt dat je er bijna bent, die Epenerbaan verraderlijk steil wordt. En je kan hier ook eens wat langer omhoog fietsen.

Oude Holleweg: 900m à gem. 8,3% met piek 12%
De Oude Holleweg in de buurt van Nijmegen is verreweg de zwaarste helling van Nederland buiten Limburg. Bekende bergen zoals de Cauberg, Fromberg en Loorberg zijn kinderspel in vergelijking met deze helling. Beneden in het dorp start je bij het kerkje, waarna de helling leuk omhoog gaat. Pas als je naar rechts afslaat en je echt op de Oude Holleweg komt, voel je het pittigste deel. Je bent blij als je bij het hotel boven komt. Deze helling werd door Wout Poels in het verleden vaak gebruikt tijdens zijn trainingen.

Italiaanseweg (Rond Wageningen)
De Italiaanseweg in Doorwerth in de Veluwestreek is volgens sommigen 1 van de mooiste hellingen van Midden-Nederland. Prachtig smalle weg waar auto’s verboden zijn. Tussen de bomen en via 2 haarspeldbochten klim je naar het Kasteel Doorwerth. Volgens de overlevering heeft een kasteelheer hier destijds zijn eigen weg aangelegd en moest dat door de stijgingsgraad via 2 scherpe bochten. Op een gegeven moment kan je heerlijk achterom naar beneden kijken, en waan je je in het zuiden van Europa.

---

Ik kende ze niet allemaal nee. Leuk. Bij de link staan ook de profielen erbij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2020 11:57 door Eindhovuh.
Horsie is back 03 juli 2020 12:16
Oude Holleweg (in de buurt van Nijmegen, foei, Berg en Dal) is me goed bekend. In mijn prehistorie zelfs wel eens beklommen. Mijn Look wattage record bergop van 1300W, ik denk, één straat verder gevestigd.

Wie immer ohne Gewähr
Kuiperberg 03 juli 2020 16:06
Al deze bovengenoemde beklimmingen staan ook op site www.heuvelfietsen.nl met locatie, percentages en lengte. Sowieso een leuke site om de ranglijsten in Nederland van alle heuvels te bekijken. Succes ermee.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2020 16:08 door Kuiperberg.
Clavan 03 juli 2020 16:09
De venusheuvel van mijn buurvrouw is mij ook nog onbekend.
Frederik D. 03 juli 2020 17:15
Laat dat hellend vlak maar onontgonnen.
Brieske 03 juli 2020 22:14
Luijt 04 juli 2020 23:59
Ik ben in een kerkje naast het begin van de Oude Holleweg getrouwd, en daarna trouwens ook weer gescheiden. Waar dat laatste precies is gebeurd zou ik niet kunnen zeggen.
Luijt 05 juli 2020 00:01
Italiaanse weg: Je klimt niet naar kasteel Doorwerth. De klim begint niet ver van kasteel Doorwerth. Daar is mijn beste vriend getrouwd overigens.
Eindhovuh 05 juli 2020 13:27
merijntje mortirolo 05 juli 2020 18:02
-
Massimo zou zeggen dat je op de Motieweg in 2007 al een stuk op weg was.
valse trage 05 juli 2020 23:35
Xavier van Aubel, met zo'n naam kun je alleen uit de meest zuidelijke heuveldalen komen en ligt Valkenburg a/d Geul ten noorden van je geboortestreek. Aubel ligt nog een klein stukje onder de grens, in het land van Herve.

Ga na de heerlijke afdaling door het open veld vanuit Elkenrade niet onderaan naar links richting Fromberg (zoals in de AGR), maar naar rechts, dan paar honderd meter verderop linksaf draaien voor de kortpittige Vrakelberg (Kruishoeveweg op Google Maps).

De klim van Schin op Geul naar Walem. Mijn vaste afsluiter van een grote ronde heuvelland. Lekker nog één keer op de grote plaat naar boven rammen als de benen strakgetrokken tegen de kramp aanzitten en je de vermoeidheid al reeds in de hartspier begint te voelen.
Spaak 06 juli 2020 08:45
Vorige week was ik in Zeeland en met dat nog in het achterhoofd schoot mij nog een leuke helling te binnen: de duinovergang bij camping De Duinhoeve in Burgh-Haamstede.




Auto's mogen er niet overheen en het is maar een ministukje (ik denk in totaal nog geen 50 meter), maar volgens Google Maps wel met een percentage van 25%(!). Wellicht het steilste stukje van het land? Ik kan me in ieder geval niks heftigers voor de geest halen.

EDIT: hier nog wat tekst en uitleg, wordt hier gesproken van 23% - link



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2020 08:47 door Spaak.
Luijt 06 juli 2020 23:41
Dank vooral voor de laatste zin van je bijdrage. Zo lees ik ze graag.
Leon 07 juli 2020 09:12
Volgens mij stikt het in NL van de duinopgangen van 50 meter aan 25%...
valse trage 07 juli 2020 10:51
grinning smiley Vooral zwaar met wind tegen of als je versnellingsapparaat blokkeert.
valse trage 07 juli 2020 11:05
Graag gedaan! Toegegeven, deze herinnering behoort meer toe aan een romantisch verleden. Tegenwoordig is realistischer: Lekker nog één keer op de grote plaat naar boven rammen, om nog voor halfweg grandioos te ontploffen en vervolgens met gierende longen mijn vadsige uitgeputte karkas op het kleinste koffiemolentje naar de top te moeten takelen, alwaar aangekomen de sterretjes me voor de ogen dansen en het bloed de plaques uit de dichtgeslibde aderen bonkt als ik dankbaar het laatste lauwe restje zoete prut uit mijn bidon lurp (en me daarin verslik). Voor mijn geestesoog zweeft reeds de gigantische Magnum die ik ga kopen bij het tankstation op de Emmaberg...

On topic: de westkant van die helling, het weggetje vanuit Valkenburg omhoog naar Walem (Steenstraat volgens Google maps) is ook fraai, met prachtig uitzicht!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2020 11:21 door valse trage.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen