Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vrijwel onbekende Belgische hellingen

Gepost door Luijt 
Luijt 07 juli 2020 13:36
Col de Haussire, vanuit La Roche en Ardenne ergens een onbeduidend , maar wel zeer stijl straatje omhoog.
Mij tot dit weekend volstrekt onbekend.

En bovenaan treft men een bordje met de volgende tekst aan:
1ère Cote de Belgique Cotacol 1ère Difficulté

Gelet op mijn huidige vorm niets van gemerkt. Wat een vermogen trapte ik weg. Kataklop kataklop kataklop
Sub Culture 07 juli 2020 14:19
Lesley-Anne Poppe.
Eindhovuh 07 juli 2020 16:27
Dat zijn toch een beetje nep heuvels...
Poggio 07 juli 2020 17:09
Sub Culture 07 juli 2020 18:40
ton duk 07 juli 2020 18:56
Frederik D. 07 juli 2020 19:16
En dan de klim in Cochem over de kasseitjes.

Een leuk nietszeggend onderwerpje.
Eqquipo 07 juli 2020 20:56
Ik las in een flits toch echt Belgische instellingen
Horsie is back 07 juli 2020 22:33
Wel jammer dat de UCI net de zoektocht naar mechanische doping heeft opgegeven. grinning smiley
valse trage 07 juli 2020 23:07
[www.climbbybike.com]

De kaart geeft niet aan welk weggetje het dan precies is. Is het dat weggetje dat op de N89 uitkomt?
Die zit dan vast in de fameuze Vélomédiane Criquelion smiling smiley

Ik ben een paar jaar terug een weekend in het nabijgelegen Hodister (Holy Ster!) geweest. Zuipen met de jongens en meiden van het 'huis'.
Mijn dronken wielrennersoog zag mooie beklimmingen vanuit alle richtingen (m.n. vanuit Rendeux). Verder ben ik niet zo goed thuis in Wallonië, buiten de bekende hellingen van L-B-L natuurlijk.
Luijt 08 juli 2020 00:42
Dank voor de verbetering. Het was idd geen chique straatje.
Luijt 08 juli 2020 10:17
Ja, komt op de N89 uit. En Holy Ster en Rendeux komen mij sinds dit weekend ook bekend voor. Wij zopen in het naastgelegen Jupille.
valse trage 08 juli 2020 22:53
Ah, de Ardennen... de Franstalige versie van hertengeweien, schnitzels, knapperend haard- of openluchtvuur en zwaar bier.
Nomath 09 juli 2020 00:51
De Atlas Cotocol heeft 3 Haussire varianten. De klim met de meeste punten is de Haussire-Sud-Ouest, die start op de Rue Saint-Quolin in La Roche. Hij is 4,3 km lang. De eerste 3 km afgezien van de een steil drempeltje zijn tamelijk gemoedelijk, maar de laatste 1300 meters zijn meer dan 10%.
In mijn Fiche de Route van de Velomediane Claude Criquilion 2007 staat dat we na 74 km eerst de Cote de Gohette (1 km - 11,3%) opreden, daarna de Cote du Parc a Gibier (0,3 km - 15,2%) en daarna het bovenste stuk van de Haussire (1,3 km - 11,0%). Van de top van de Haussire op het gemak over de Cote du Samree (3,7 km - 4%). Samen 10 km.
In 2007 zat dus niet de integrale Haussire in de Criquilion.
Ulrich A. Boschwitz 09 juli 2020 05:40
Quote

De Muur van Hoei die (bijna) niemand kent: anderhalve kilometer klimmen met pieken tot 18%

De komende maanden zal Hoei opnieuw erg in trek zijn bij wielertoeristen. Veel liefhebbers maken immers graag een ritje vanuit Limburg of het Leuvense richting het pittoreske stadje aan de samenvloeiing van de Maas, Hoyoux en Mehaigne. Uiteraard is de moordend steile Muur van Hoei hierbij het hoogtepunt van de rit. Enkele kilometers verder ligt er echter nog een muur die (bijna) niemand kent.



De Thier de Huy heeft een vreselijk wegdek en even vreselijke stijgingspercentages, maar is wel een must voor wie dan toch met de fiets in Hoei is geraakt. De Thier de Huy heeft een lengte van 1,5 kilometer en een gemiddeld stijgingspercentage van 10,3%, met pieken tot 18%. In totaal overbrug je 152 hoogtemeters. Veel liefhebbers noemen deze helling zwaarder dan de Muur. Dat blijkt trouwens ook uit de ranking van ‘Climbfinder’, waar deze Thier op de 12e plaats staat van alle hellingen in ons land. De Muur van Hoei staat pas 47e.

Komende van de Chaussée des Forges gaat het meteen heel steil omhoog. De start van de beklimming is ook niet gemakkelijk te vinden, want het is maar een smal straatje, dat meer lijkt op een lange oprit dan op een legendarische klim. De eerste halve kilometer van de Thier is moordend met percentages tussen 12 en 18%. Als je naar de zijkant van de weg kijkt, geloof je jouw ogen niet. Deze weg loopt precies recht naar boven. De volgende halve kilometer vlakt de helling iets af naar 10-12% en de laatste 500 meter wordt het steeds vlakker.

KOM voor Louis Vervaeke
Dat deze Thier niet bekend is bij het grote publiek heeft niet zozeer te maken met de zwaarte. In principe zou deze muur immers een even spectaculaire finish zijn voor de Waalse Pijl als de grote broer enkele kilometers verderop. Het probleem is de ligging, in de buitenwijk van Hoei. Dit is niet echt aantrekkelijk voor de supporter en de uitstraling van de wedstrijd. Ook het wegdek op de Thier is rampzalig en verdient het niet om een klassieker te ontvangen. Bovendien zijn de mogelijkheden wat betreft podia en supporters beperkt.

Daardoor is de Thier eerder iets voor de toeristen. De KOM is in handen van klimmer Louis Vervaeke met een tijd van 4’26, 10 seconden beter Tom Paquot, die uitkomt voor Wallonie-Bruxelles. Heel wat klimmers vergeten vaak om deze steile bult er na de Muur nog bij te nemen en laten zo helaas ook heel wat hoogtemeters liggen. Dit verborgen juweeltje heeft echter alles om een vaste waarde te worden bij ritjes in deze regio.

Niet vergeten dus, als u straks de Muur van Hoei opzoekt!


[wielerverhaal.com]
Eqquipo 09 juli 2020 08:45
Nog zwaarder wordt het met de Thier de Coo. Verlaten weggetje omhoog door het bos, zeer steil. Als je de uitloper neemt stijgt het nog even door op een slechte weg en naar ik meen te herinneren een hachelijke afdaling er achteraan. Start vanuit Coo vanaf de N633 (Z) O waarts afslaan de Thier op.
Nomath 09 juli 2020 11:28
Het boek met de beschrijving van de 1000 hellingen van Belgie heet de Encyclopedie Cotacol. De zwaarte van de hellingen wordt uitgedrukt in Cotacol-punten. De uitleg van hoe die berekend worden vergt ruim 4 pagina’s. De formule weegt zowel de locale gradienten (kwadratisch) als de lengte en de onregelmatigheid en ook de kwaliteit van het wegdek. Dat laatste betekent dat de punten tijdsgebonden zijn, maar bij mijn weten is de Encyclopedie maar één keer uitgegeven (1990).

De zwaarste helling is dus de Haussire Sud-Ouest met 363 punten. Daarna komen de Stockeu (340 p), de Baraque Michel Nord vanuit Jalhay (336 p) en de Thier de Coo (322 p).
De zwarte trui 09 juli 2020 11:44
Baraque Michel op 3?! Kan geen goed lijstje zijn. Lengte van de klim weegt te zwaar mee in Catacol punten
Eindhovuh 09 juli 2020 12:07
Blijft wel altijd discussie, lengte t.o.v. steilte.
Ik vind Climbfinder wel goed. [climbfinder.com]
Alhoewel je dan ook houdt dat de Iseran 47,4 km á 4,1 % hoger staat dan bv de Mont du Chat 13,6km á 9,3% of de Col de la Bonnette van 23,3 á 6,8%.
Tja.
Eindhovuh 09 juli 2020 12:14
Bij Climfinder staat Baraque Michel overigens als 29ste van België qua zwaarte.


1. de Haussire 4km 6.9% 356 punten

2.Stockeu 2.3km 9.9% 247 punten

3. Thier de Coo 2.6km 8.3% 230 punten

4. Col de Haussire South 3.8km 7.2% 220 punten.

5. Chemins de Renardmont 1.8km 9.9% 210 punten

6. Côte de Malchamps 5.5km 5.8% 209 punten

7. Côte des Sept Meuses East 1.6km 10.9% 208 punten
&
Les Enclaves 1.1km 13.4% 208 punten.
Nomath 09 juli 2020 12:35
Baraque Michel Nord is niet de bekende route vanuit Jalhay die max 7% is, maar de route die begint op de weg van Goé naar Eupen, bij Bethane. Op Google Maps heet die weg de Rue de Hestreux. Na ongeveer 1 km krijg je daar ca. 500 meter met meer dan 10% (max 13%).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/07/2020 14:53 door Nomath.
De zwarte trui 09 juli 2020 17:23
Ah, dat verklaart een en ander. Dat is dan idd een vrijwel onbekende Belgische helling!

[edit]En staat van het wegdek zorgt voor extra catacol punten.[/edit]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/07/2020 21:13 door De zwarte trui.
Museeuw 09 juli 2020 19:50
Rue de Hestreux. Alsof je in Mordor fietst.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen