Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Moerenhout verkent WK-parcours

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 12 juli 2020 07:15
Quote

Bondscoach Moerenhout verkent WK-parcours: ‘Te zwaar voor VDP? Bij Mathieu dat nooit zeggen’

Bondscoach Koos Moerenhout verkende deze week, zelf op de fiets en ook vanuit de auto, het WK-parcours in het Zwitserse Aigle en Martigny. Een week na de Tour de France op 27 september barst de strijd om de regenboogtrui los. Moerenhout over de dilemma’s die in coronatijd alleen maar groter zijn geworden. ,,Mentaal is het zwaar in deze onzekere tijden.’’

Daniel Dwarswaard 10-07-20, 22:36

Zeg het maar. Wie wordt wereldkampioen?
Koos Moerenhout: ,,Ha, als ik dát wist. In elk geval een goede klimmer. De eerste 110 kilometer stellen niets voor, gewoon vlak. Maar daarna komen er zeven omlopen van bijna twintig kilometer. Met een klim van ruim vier kilometer lang en een gemiddeld stijgingspercentage van tien procent. Ik heb die klim twee keer zelf gefietst en ik kan je zeggen: de profielen op de plaatjes liegen niet. Veel bochten, geen loper. Echt zwaar, nergens een moment om op adem te komen. De afdaling is juist heel snel, met maar één haarspeldbocht. Een spectaculair rondje. Namen? Het past bij een type als Vincenzo Nibali.’’


Wie wordt of worden de Nederlandse kopman(nen)?
,,Het maffe aan de huidige situatie is natuurlijk dat er nog geen meter is gefietst. Maar natuurlijk heb ik wel een plan en een uitgangspunt in mijn hoofd. Met Tom Dumoulin en Bauke Mollema als belangrijke pijlers van de ploeg. Maar we hebben natuurlijk een brede groep met goede klimmers met ook Steven Kruijswijk, Wilco Kelderman, Wout Poels en Sam Oomen. Het is simpelweg te vroeg om nu al een duidelijke hiërarchie te benoemen.’’

Is het parcours te zwaar voor Mathieu van der Poel?
,,Nou, bij Mathieu moet je dat nooit zeggen, haha. Dat is levensgevaarlijk. Wat wel zo is: het parcours vorig jaar in Yorkshire was op zijn lijf geschreven, dat is nu in Zwitserland niet het geval. Een andere rol voor hem? In dienst van de ploeg? Daar moet ik echt nog over nadenken. Het veld ligt nog wel open. Ik bedoel: er is niemand die op voorhand niet wil rijden. Ik heb de jongens de afgelopen periode niet gestalkt, maar wel contact met ze onderhouden. Iedereen is goed omgegaan met de gekke tijd door het coronavirus.’’

Toch blijft het afwachten hoe iedereen straks presteert.
,,Daarom zeg ik ook: er is nog geen meter gekoerst. Nog meer dan normaal gaat het mentale aspect een rol spelen. We maken maanden mee die niemand ooit heeft meegemaakt. Eerst geen wedstrijden en dus ook geen doelen. Nu in isolement toeleven naar topprestaties. Dat vraagt veel van een mens, dus ook van een sporter. En nog altijd sluimert de onzekerheid. Het kan zomaar dat de wieleragenda nog een keer op de schop moet.’’

Voor de bondscoach is het ook gek.
,,Ik ben blij dat ik afgelopen week twee dagen op verkenning kon. Dan kun je écht ergens naar toeleven. Hotels, infrastructuur bekijken. Het parcours zelf dus. In het echt zie je altijd meer dan je op een beeldscherm ziet. Pas anderhalve week weten we zeker dat het WK in Zwitserland is. Althans, zeker weten doen we niets meer. Eerder was er sprake van dat het WK naar Qatar zou verhuizen in november. Dan ga je dus van een klimkoers naar een sprintkoers, in een andere periode ook nog.’’

Het WK is nu aansluitend op de Tour, de wegrit precies een week later. Welke invloed heeft dat?
,,Normaal gesproken stonden de Olympische Spelen van Tokio direct na de Tour op het programma. Dan heb je te maken met tijdsverschil, een lange reis en een ander klimaat. Nu is de overgang minder heftig omdat die factoren nu geen rol spelen. Maar het blijft dus afwachten hoe renners uit die eerste weken koers komen na deze coronacrisis. Sommige renners vinden het fijn om heel veel koerskilometers in de benen te hebben. Ik moet wat dat betreft denken aan Mollema. Bauke is een week na de Tour altijd goed in de klassieker San Sebastián. Aan dat scenario denk ik stiekem wel…’’

Wanneer maak je de ploeg bekend?
,,Uiterlijk 10 september moet de lijst bij de UCI liggen. Juist, dat is tíjdens de Tour. Ik weet nog niet of ik die volle tijd benut. Misschien kies ik ervoor om de selectie al voor de Tour te maken, zodat iedereen duidelijkheid heeft. Aan de andere kant wil je ook kijken hoe renners het in de Ronde van Frankrijk doen. Dat is nog een dilemma.’’


AD

Omdat het WK op de weg van dit jaar volgens de planning een week na de TDF verreden wordt denkt Koos in ieder geval aan Mollema. Want een Mollema met de Tour in de benen rijdt volgens Koos ook altijd sterk in de koers San Sebastián. Bijvoorbeeld vorig seizoen toen werd Bauke er vijfde. Een knappe prestatie hoor maar winnen kon hij er niet. Sterker nog hij werd daar toen erg opzichtig vernederd door de pas 19 jarige renner Remco Evenepoel. Koos mag wel hopen op Mollema natuurlijk maar met een renner als Remco in het peloton is het dus echt niet realistisch om van Bauke een zege te verwachten. Te meer omdat de kopman van Belgische ploeg op het WK uitstekend wordt omringd door bijvoorbeeld de superklimmer Laurentius. Helaas voor de Nederlanders zal dus ook na het WK van 2020 Joop de laatste Nederlandse winnaar (1985!) zijn.
Bummetje 12 juli 2020 12:12
Bauke Mollema wereldkampioen. Laat die woorden even bezinken... Mooier kan toch gewoon niet?
Brieske 12 juli 2020 12:43
Is hij al he, samen met een of andere blonde krullenbol...

Groet
veluweracer 12 juli 2020 14:44
Alsof het om MvdP draait. Moerenhout moet hem alleen meenemen als hij wil knechten. In het geval hijvan plan us de show te gaan stelen dan kan hij hem beter thuis laten. Zo'n MvdP die dan plotseling toch alle stalorders aan zijn laars lapt en voor eigen winst meent te moeten gaan. Pas op met hem.
Eindhovuh 12 juli 2020 14:44
Ik ga voor Dumoulin, die dan eindelijk weereens pijnvrij en topfit is.
Eindhovuh 12 juli 2020 14:45
Precies! Laten we alle keren dat MvdP het karretje van zijn teamgenoten in de poep reed omdat hij voor eigen succes ging niet vergeten!!
veluweracer 12 juli 2020 15:23
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Precies! Laten we alle keren dat MvdP het karretje
> van zijn teamgenoten in de poep reed omdat hij
> voor eigen succes ging niet vergeten!!

Dat deed hij op alle WK's waar hij geen hongerklop kreeg.
veluweracer 12 juli 2020 15:25
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ga voor Dumoulin, die dan eindelijk weereens
> pijnvrij en topfit is.

En hij klaagt en zeurt echt aanzienlijk minder dan voorheen. Dat belooft wat.
Bummetje 12 juli 2020 17:23
Achja dat is waar ook! Stel je dan eens voor: Bauke een heel jaar in de regenboogtrui... Mooier kan toch niet?
Luijt 12 juli 2020 18:17
MvdP is een winnaar. Voor veel Nederlanders is dat moeilijk. Ik hoop dat ie altijd voor eigen kans gaat. Dat is namelijk de enige manier om te winnen. En fuck de stalorders.
(Jezus, ik lijk Ducrot wel).
Prikdude 12 juli 2020 19:16
Vai Nibali. Dat hij in de rij van Merckx-Hinault-Gimondi moge komen.

Mollema wereldkampioen? Je zou voor minder spontaan een druiper krijgen. Ik lonk al naar m'n polsen en scheermesjes. Als Mollema wereldkampioen wordt weet je dat minstens 90% van het peleton die dag levensmoe is geweest, ALS en Ebola opliep in de voorbereiding en de finale op een afloper reed. Nibali, Froome, Porte, Gesink, Mas, Ben Swift, Simon Clarke, Attila Valter. Wereldkampioenen, geen regenboogherpes.
Tjappie2 12 juli 2020 20:09
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vai Nibali. Dat hij in de rij van
> Merckx-Hinault-Gimondi moge komen.

Amen!
Tinuz 12 juli 2020 20:17
Mollema verdient wel een beetje meer ruspect, mijns aanvoelens. Bijvoorbeeld zijn overwinning vorig jaar in Lombardije was geen kattepis. Daarmee heeft hij een hoop virussen weggespoeld.

Voorts zet ik mijn WK geld op VDP als er geen gekke dingen meer gebeuren.
Prikdude 12 juli 2020 20:20
Tinuz 12 juli 2020 20:22
Eqquipo 12 juli 2020 20:23
Ja, laten we anti-wielrenner Poels maar weer opstellen. Die rijdt altijd zo lekker op kampioenschappen. ManMan.
Eqquipo 12 juli 2020 20:49
Natuurlijk moet VdPoel mee. Al is het maar voor een aanval op een onverwacht moment waar andere landen op moeten reageren. Al is het maar om Dumoulin en Mollema meer in de luwte te zetten in de aanloop naar het WK. Al is het maar om dat VdPoel zich in tegenstelling tot Bauke en Tom die zich leegrijden in de Tour zich wel gericht kan voorbereiden. Al is het maar om dat Greg Olympisch kampioen werd met een trits klimmers achter hem. Al is het maar omdat de klim 4 km is en daarna 16km dalen+vlak. Al is maar dat het andere landen dwingt om vroeg de koers zwaar te maken. Maar vooral natuurlijk omdat VdPoel een ongelofelijke winnaar, sportman en kampioen is die niet mag ontbreken op een WK.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2020 23:14 door Eqquipo.
Prikdude 12 juli 2020 21:37
Koos moet Poels een dag van te voren oproepen en meedelen dat hij voor de Denen rijdt.
Frederik D. 13 juli 2020 06:07
Vdpoel is een goede knecht. Dat is alles. Dat hij toevallig ooit een klassieker won, was te toevallig om hem als kopman te zien.
Andere Peter 17 juli 2020 03:01
MvdP in topvorm kan deze klim volgens mij prima aan. Maar wie topvorm zal hebben, zal dit toch vormen in de laatste week van de Tour?
Prikdude 17 juli 2020 17:33
Als in: zonder hongerklop komt hij de eerste passage zonder van de fiets te moeten wel boven?

Als bliksemafleider mee prima en Koos moet hem dan opdragen hoe dan ook met de vroege vlucht mee te zijn. Daar kan hij op dit parcours voor zichzelf en de ploeg het meeste uithalen.
Andere Peter 18 juli 2020 01:44
Als je iets met Mollema, Kruijswijk of Dumoulin wil, dan zal het ook vanuit een vrij vroege vlucht moeten zijn. Maar wel eens hoor.
Prikdude 18 juli 2020 08:04
Ik wil alleen iets met Gesink. Hem anaal tutoyeren, geniaal masturberen en vooral verticaal in een regenboogklofje passen. Dat plebs waarover jij pruttelt is mij schier onbekend.

Heaven knows I'm miserable now.
lodjan 18 juli 2020 10:20
Eens!

I was happy in the haze of a drunken hour,
but heaven knows I'm miserable now.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen