Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Casartelli

Gepost door Frederik D. 
Frederik D. 18 juli 2020 08:28
Vandaag vijfentwintig jaar geleden overleed Fabio Casartelli in de Tour de France, Erik Breukink blikt terug:

Artikeltje

Vier wielrenners die in de Tour overleden. Casartelli is de laatste. Simpson is er één van de vier. Wie zijn de andere twee?

Had Casartelli geen kind? Hoe zou het met dat kind zijn?
Zorro 18 juli 2020 09:12
Fabio was bijna 25 jaar en had volgens mij een zoontje, Marco dacht ik.
Eqquipo 18 juli 2020 15:18
[sporza.be]

Hier Johan Museeuw aan het woord. Museeuw raakte bij diezelfde val ook zo'n betonblok en lag direct naast Casartelli. Afschuwelijke beelden, afschuwelijk verhaal.
Vanaf minuut 5:30
veluweracer 18 juli 2020 16:00
Ik heb Johan erover horen vertellen bij Sporza Retro. Ik heb nooit geweten dat hij er het dichtst van iedereen bij was.
Tjappie2 18 juli 2020 16:22
Vanaf '96 volgde ik dagelijks de Tour. In '95 keek ik incidenteel. De bewuste beelden heb ik later een aantal keer teruggezien. Tot het moment dat ik besloot dat ik ze niet meer hoefde te zien.

"Ik hoop niet dat je
Denkt 'wat een watje'
Omdat ik geen spatje
Bloed kan zien."




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2020 16:22 door Tjappie2.
Frederik D. 18 juli 2020 19:57
Ik hou ook niet van bloed en ook niet van echt geweld. Ik hoef die beelden ook niet meer te zien. Mijn herinnering aan 25 jaar geleden is mij nog te scherp.
Ridder Kale Knikker 18 juli 2020 21:53
Dat beeld zal ik nooit vergeten, ik heb ook geen behoefte om het terug te zien. Te veel leed, mijn tere zieltje kan daar slecht tegen. Zeker als ik aan zijn moedertje moet denken.

Maar naast de ongelooflijke tragiek is tijdens deze etappe ook mijn afkeer geboren voor Virenque die uitgebreid juichend de finish passeerde. Wat een weerzinwekkende moment, onbegrijpelijk!
En wat ik ook niet zal vergeten dat in de L'Equipe van de volgende dag in de uitslagenlijst (die ik toen trouw uitknipte om in mijn tourschrift te plakken achter de naam Casartelli het woord 'abandon' stond.
Frederik D. 18 juli 2020 22:04
Wel, ik heb ooit vernomen dat Virenque van niets wist toen hij juichend over de streep kwam. Of dat waar was? Maar ik vond Virenque sowieso niet prettig. Al kan dit natuurlijk wel liggen aan mijn benepen vooroordelen.
Eqquipo 18 juli 2020 22:07
De link in mijn post is precies Sporza Retro. Museeuw ziet ook beelden van zichzelf terug, huilend na de meet, die hij zelf nog niet had gezien.
Frederik D. 18 juli 2020 22:13
Over Marco Casartelli:
Link
Zou Marco net als wij naar wielrennen op TV kijken? En soms denken "Ooit zat mijn vader ook in zo'n peloton"? Ik hoef geen antwoord.
Sub Culture 18 juli 2020 22:51
Dat is allemaal wat opgeblazen destijds.
We spreken over 1995, digitale informatisering was er niet.
Virenque was niet op de hoogte, de juichende Franse toeschouwers waren niet op de hoogte..

De organisatie wist het wel al en die lieten de podiumceremonie doorgaan en Virenque juichen op het podium, dat is kwalijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2020 09:06 door Sub Culture.
Brieske 18 juli 2020 23:41
Francisco Cepeda, door toedoen van auto van de organistie.
Wie was de 4de?

Groet
Andere Peter 19 juli 2020 02:54
Eens. Virenque is een lul, maar dit is hem niet aan te rekenen. In het peloton was niet meer bekend dat dat er eentje zwaar was gevallen. Ze hebben hem slecht zien liggen en ze maakten zich zorgen, maar meer wisten ze niet. Ik herinner mij nog hoe Breukink na de finish live op tv van journalisten hoorden dat Casartelli was overleden.
Tjappie2 19 juli 2020 10:29
Ik meen dat er ooit een renner tijdens de rustdag in de Tour is verdronken. Denk dat dat in de jaren '50 of '60 was.
Tjappie2 19 juli 2020 10:32
Ridder Kale Knikker Schreef:
-------------------------------------------------------

> En wat ik ook niet zal vergeten dat in de L'Equipe
> van de volgende dag in de uitslagenlijst (die ik
> toen trouw uitknipte om in mijn tourschrift te
> plakken achter de naam Casartelli het woord
> 'abandon' stond.

Op Procyclingstats staat Michael Goolaerts bij Parijs-Roubaix 2018 ook 'gewoon' als "DNF". (hoewel dat technisch gezien natuurlijk wel juist is)
Andere Peter 20 juli 2020 18:24
Ook wel eens gehoord. Ik dacht eerder aan de jaren '20.
Andere Peter 20 juli 2020 18:28
Ik moest ook aan Ottavio Bottechhia denken. Geen koersdode hoor. Dus hij is niet het antwoord. Maar wel tweevoudig Tourwinnaar die minder dan 2 jaar na zijn laatste zege op dramatische en mysterieuze wijze overleed.

1927
Andere Peter 20 juli 2020 18:33
Bottecchia overleed dus als wielrenner, 5 dagen voor de start van de Tour. Misschien was hij in voorbereiding? Hij zat in Friuli, maar de reis naar de Tourstart was nog wel te maken. Zou degene die op 4 Tourdoden komt hem hebben meegeteld?
Frederik D. 20 juli 2020 18:48
Of zijn het er maar drie?

Cepeda

Wiki

Maar naast wielrenners die in de Tour overleden, zijn er uiteraard ook nog andere dodelijke ongelukken in de Tour te tellen. Mensen die de weg overstaken en dood werden gereden door een volgauto?
Andere Peter 20 juli 2020 19:04
Dat zijn er veel meer. Ik denk niet dat dit echt te tellen is. Tel je ook iemand mee die onderweg is naar de Tour?
Prikdude 20 juli 2020 20:00
Adolphe Helière. 3 seconden op Google (of liever: DuckDuckGo)
Prikdude 20 juli 2020 20:07
Nota bene. Toen dit plaats vond was ik 10 jaren oud en had ik net geleerd wat een schwalbe was in het voetbal en zag dit live. Bizar om zoveel jaren later te ontdekken dat Fabio hem zo slecht uitvoerde, dat hij er bij is komen te overlijden.
Tjappie2 20 juli 2020 21:25
Prikdude 20 juli 2020 22:04
Too late, ja, excuus.
Prikdude 20 juli 2020 22:09
Gezien een vervaagd gluren
Borduur ik stuurs naar
Wat dan misschien klaar
Een versaagd turen

Baart in staren
Naar ongewogen
Toentertijd paren
In absoluut onvermogen

Let's dance.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2020 22:13 door Prikdude.
Koppizoektwachtwoord 22 juli 2020 00:00
Dat moment (Breukink die na de finish voor de camera op de hoogte werd gebracht) was enorm aangrijpend, zelfs nu ik er weer aan terugdenk.
Jippie 22 juli 2020 18:43
Dat moment vergeet ik nooit meer. Zat live te kijken en toen de camera langs Fabio Casartelli reed wist ik meteen dat hij niet meer leefde. De wanhoop van Hennie Kuiper, toen zijn ploegleider zei genoeg. Nu is Marco al ouder dan zijn vader ooit geworden is. Zo triest.
valse trage 23 juli 2020 10:58
Die beelden staan me ook nog helder voor de geest. Ik fietste met tranen in de ogen naar de tennistraining, om bij terugkomst het afschuwelijke vermoeden bevestigd te horen worden...
valse trage 23 juli 2020 10:58
"Godverdomme..."
Frederik D. 24 juli 2020 12:20
Een zeer terechte vloek. (Adieu, Bond tegen het vloeken.)
Koppizoektwachtwoord 24 juli 2020 23:22
Juist door het zeer spaarzaam te gebruiken (zoals gentleman Breukink deed) wint het aan kracht. Zijn zwijgen daarna was al net zo indrukkend.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen