Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Jan Raas. Andere Tijden Sport 22u30 Ned1

Gepost door veluweracer 
veluweracer 16 augustus 2020 21:55
JAN RAAS
Geboren: 4-11-1952 (Heinkenszand)
Profdebuut: 1975
Gestopt: 1985

Belangrijkste resultaten:
Negen keer Tour de France, tien ritzeges, twee maal Parijs
Wereldkampioen (1979).
Drie nationale titels (1976, 1983, 1984)
Milaan-San Remo (1977), Ronde van Vlaanderen (1979, 1983) Parijs-Roubaix (1982), Amstel Gold Race (1977, 1978, 1979, 1980 en 1982)

Wielrenner Jan Raas blonk uit in klassiekers, waarvan hij er veertien won in zijn carrière. Hij had een sterke eindsprint, een onweerstaanbare demarrage in de slotkilometers, een tactisch inzicht en veel autoriteit. In het peloton was hij de dirigent, die vooral dankzij dat inzicht zichzelf en ploeggenoten aan overwinningen hielp. In 1979 werd hij in Valkenburg wereldkampioen op de weg. Met Gerrie Knetemann en Joop Zoetemelk deelt hij het Nederlands record Tour-etappe overwinningen: tien stuks. Driemaal was de Zeeuw uit ’s Heerenhoek Nederlands Kampioen op de weg.

In 1975 tekende Jan Raas, na succesvolle jaren bij de amateurs, een contract bij de Raleigh ploeg van Peter Post. In 1976 werd hij voor de eerste maal Nederlands kampioen. In 1977 vertrok Jan Raas bij de Raleigh ploeg vanwege conflict over zijn positie in de ploeg. Raas wilde een beschermde rol in de klassiekers, Post wenste hem die niet geven. Raas ging rijden voor Frisol-Gazelle en haalde zijn gram met overwinningen in Milaan-San Remo, zijn eerste van vijf Amstel Gold Races en een etappe in de Ronde van Frankrijk. Omdat Frisol als sponsor stopte keerde Raas in 1978 terug bij Raleigh.

In 1978 won Raas de proloog van de Tour de France in Leiden, die later door de Tourdirectie vanwege de regen geannuleerd zou worden. Een furieuze Raas won een dag later in St. Willebrord waarna hij toch nog de gele trui aan kon trekken. Hij won die Tour nog een etappe en zou in Parijs als 24e eindigen.

In 1983 kwam het opnieuw tot een breuk met Peter Post, waarbij Raas opstapte en voor zichzelf begon. Een groot deel van de renners (waaronder Joop Zoetemelk) ging met hem mee. In Kwantum Hallen werd een nieuwe sponsor gevonden. In 1985 zette Jan Raas een punt achter zijn actieve loopbaan. Een zware val in Milaan-San Remo tijdens de afdaling van de Cipressa een jaar eerder leverde hem een rugblessure op die uiteindelijk zorgde voor een voortijdig einde van zijn carrière.

Binnen twee maanden verruilde hij de fiets voor de ploegleiderswagen. Jan Raas leidde vanaf 1985 verscheidene wielerploegen: Kwantum, Superconfex, Buckler, WordPerfect, Novell en Rabobank. Vanaf het begin van Rabobank (1996) koos hij voor een rol op de achtergrond. Samen met Pieter Hubert en dokter Geert Leinders vormde hij het managementteam. De koersen liet hij over aan Theo de Rooy en Adri van Houwelingen. Toen de resultaten achterbleven bij de verwachtingen zette de sponsor eind 2003 Raas op een zijspoor.

Vandaag de dag woont Jan Raas in ‘s Heerenhoek, een katholieke enclave in het Zeeuwse Zuid-Beveland.
Eindhovuh 17 augustus 2020 08:37
Zou dit de belangrijkste man voor het Nederlandse wielren allertijden zijn?
Eerst als dominante veel bepalende renner, later aan de basis van het Raboplan.
Niet heel aaibaar en daarom minder credits bij het grote publiek?
Andere Peter 17 augustus 2020 10:04
Belangrijkste... hmmm, dat kan ook negatief zijn.

De vete met Post had nooit zo lang mogen duren. Tot diep in de jaren negentig zaten ze elkaar in de koers opzichtelijk dwars. Okee, dan heb je misschien een jaar ruzie. Maar ooit ga je een hap eten met elkaar. Het was allemaal wel heel veel rancune. Ook na zijn 50e.

Maar wat een formidabel renner. Onze beste ooit voor eendagskoersen. En zonder die val in MSR op zijn 31e was dat palmares langer geweest. Volkomen terecht dat ze in 's-Heerenhoek een straat naar hem vernoemen. Als ploegleider was in mijn ogen minder bijzonder. Dat hadden wel meer mensen gekund. Het NL wielerlandschap gaf in de tijd ruimte aan meerdere topploegen. Hij had het lef om om buiten Post om te denken, die credits verdient hij.
Eindhovuh 17 augustus 2020 10:17
Hij verdient ook veel credits voor het schrijven van het Raboplan waarmee het Nederlandse wielrennen uit het dal moest worden getrokken, ook in de breedte.
Ik vind Raas geen aimabele man maar wel iemand met veel verdiensten. Maar als het over grote mensen in de sport gaat, gaat het zelden over hem.
Luijt 17 augustus 2020 10:19
Mooie docu. Leuk dat ze Roger de Vlaminck en Hinault bereid hebben gevonden om mooie woorden over Raas te spreken. Vooral die grimmige hanekop van Hinault blijft leuk om naar te kijken.
Had wat mij betreft iets minder mogen gaan over zijn vete met de NOS.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2020 16:24 door Luijt.
Andere Peter 17 augustus 2020 10:52
Ik vind dat wel meevallen. Hij staat er niet slecht op. Maar inderdaad: als je je nooit eens lekker laat fêteren, dan word je wat minder vaak gefêteerd. En het hoeft niet als feestvarken hè? Zoetemelk en Kuiper lopen ook niet voorop in de polonaise, maar ze doen als aimabele opa's genoeg om anderen de kans te bieden aan te stippen hoe groot ze echt waren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2020 13:03 door Andere Peter.
Andere Peter 17 augustus 2020 10:57
Vete met Post, vete met NOS, vete met Rabobank... eye rolling smiley

Ach, in zekere zin is het slim wat Raas doet. Wegblijven uit praatprogramma's etc, dat maakt dat het meer over zijn prestaties gaat. Legende in tact.

Damn. Een avond lang VPRO Zomergasten met Jan Raas. En vooraf zeggen dat hij met iedereen mag afrekenen...Ondertitel: de ontwikkeling van het internationale wielrennen tussen 1975 en 2005. Leg nog eens uit waarom je niet voor klassementsrenners ging, Jan. Lijkt mij puntje van de stoel-tv.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2020 10:57 door Andere Peter.
Wanny 17 augustus 2020 11:24
Niet iedereen heeft ook de persoonlijkheid van Jan Janssen, die graag in de belangstelling staat en zich makkelijk uit. Zelfde voor Lubberding en Van Vliet, die zie je ook altijd als het over Raleigh en de Tour gaat.

Raas zit daar allemaal niet op te wachten en dan is het toch prima dat ie uit de publiciteit blijft.
Frederik D. 17 augustus 2020 12:58
Ik ben het helemaal met je eens. smiling smiley

Ten gunste van Raas wil ik nog opmerken dat hij een enorme rotervaring heeft gehad die hem zeer achterdochtig maakte.
Kuiperberg 17 augustus 2020 13:39
Blijft toch een hele prestatie van Raas om nu al 17 jaar volledig onzichtbaar buiten de publiciteit te leven. Wat dat betreft een echte Schorpioen, vergeet en vergeeft nooit the finger smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2020 13:39 door Kuiperberg.
Andere Peter 17 augustus 2020 14:16
Rotervaring? Het zal wel (er gaat in de verte een lichtje branden bij mij). Volgens mij heeft hij zijn hele werkzame leven zijn brood verdiend dankzij wielerpubliciteit. Zodanig dat hij met de VUT kon op zijn 51e.
Frederik D. 17 augustus 2020 15:00
Ik doel op:

- Het leek altijd of hij het met tegenzin deed. Er zijn mensen die de gijzeling van zijn gezin en het effect dat dat op hem had als oorzaak noemen. Maar toen was Raas al een aantal jaren ploegleider. -

Bron

Ik wil hier niet verder ingaan op die vreselijke ervaring. In elk geval, een vreselijke ervaring voor hem en zijn gezin.

En volgens mij hield hij best van wielrennen. Maar hij had zo zijn eigen ideeën.
veluweracer 17 augustus 2020 15:59
Kuiperberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Blijft toch een hele prestatie van Raas om nu al
> 17 jaar volledig onzichtbaar buiten de publiciteit
> te leven. Wat dat betreft een echte Schorpioen,
> vergeet en vergeeft nooit the finger smiley

En dat zoveel en zo vaak dat hij er vooral zichzelf mee in de weg zit. Vertel mij wat over de Schorpioen.
Frederik D. 17 augustus 2020 18:13
Ik schijn ook een schorpioen te zijn. Maar ik denk niet dat ik beantwoord aan het stereotype schorpioen. Bovendien werkt de echte, zichzelf serieus nemende astrologie heel anders dan de damesbladastrologie. En daarnaast is de echte astrologie ook klinkklare onzin.
Horsie is back 17 augustus 2020 20:18
Wat zei Pieter van den Hoogenband ook al weer in Sportzomer. Zijn grote idool was altijd Carl Lewis geweest, totdat hij hem in levende lijve ontmoette. Soit.
Dit naar aanleiding van waarschijnlijk toch het meest epische sportduel aller tijden, die nacht in 1991 in Tokyo.

Aldus een stier, die pretendeert wise als een serpent te zijn al zingende over een Runaway Horse from Emmy-Lou.
veluweracer 17 augustus 2020 21:15
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik schijn ook een schorpioen te zijn. Maar ik denk
> niet dat ik beantwoord aan het stereotype
> schorpioen. Bovendien werkt de echte, zichzelf
> serieus nemende astrologie heel anders dan de
> damesbladastrologie. En daarnaast is de echte
> astrologie ook klinkklare onzin.

Onderschat de invloed van de planeten rondom ons niet. Ze veroorzaken seizoenen en getijden en die hebben meer invloed op ons dan we denken.
Frederik D. 17 augustus 2020 21:18
Maar dit alles heeft niets met astrologie te maken.
Eddy Veen 17 augustus 2020 22:39
Kuiperberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Blijft toch een hele prestatie van Raas om nu al
> 17 jaar volledig onzichtbaar buiten de publiciteit
> te leven. Wat dat betreft een echte Schorpioen,
> vergeet en vergeeft nooit the finger smiley

Was hij een paar jaar geleden niet als gast van Hilaire Van der Schueren in de Tour?
merijntje mortirolo 18 augustus 2020 13:16
-
Ach ja. Ik ga niets over de persoon (?) veluweracer zeggen. Ik quote mijn mattie Johnny wel: "I'm not talking about astrology! I'm talking about astronomy."

(You big girl's blouse!).
Frederik D. 18 augustus 2020 14:06
Maar wat zeggen de sterren over Dumoulin en de Tour? Beloven Waterman en Tweeling in constellatie met Vissen en Kreeft een overwinning voor Dumoulin? Of kun je beter je koffiedrab wichelen? En zouden we niet Dumoulin alvast moeten inzegenen via reiki op afstand, tenminste als zijn aura dat toelaat? En zijn meridianen moeten prikkelen via stevige acupunctuur door middel van een spijkerbed? Hoeveel wielrenners doen trouwens aan alternatieve, al te naïeve geneesknudde?
valse trage 19 augustus 2020 10:31
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen