Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Jos van Aert

Gepost door lodjan 
lodjan 26 augustus 2020 11:16
Vandaag viert Jos van Aert zijn 58e verjaardag. Van harte gefeliciteerd Jos!
Jos was profwielrenner van 1988 tot 1994. Jos van Aert is een oom van huidig wielerprof Wout van Aert. Jos is in de volle lijn een neef van Henk van Aert, vader van Wout. Hun vaders waren broers.
Jos van Aert reed als prof in de shirts van Hitachi, PDM, Festina en Collstrop. Bij die laatste ploeg reed Van Aert samen met Adrie van der Poel én Patrick Evenepoel. Wat die drie niet konden bevroeden in 1993 dat neef Wout, zoon Mathieu en zoon Remco 27 jaar later dé smaakmakers van het profpeloton zouden zijn. Van Aert reageerde kortgeleden verrast in BN De Stem als hij gewezen wordt op de toevalligheid. “Nu je het zegt, ik heb met Adrie gekoerst, ja. En ‘Pa Evenepoel’ heeft ook bij mij in de ploeg gezeten. Dat klopt.”
Van Aert schikte was tijdens zijn profbestaan een betrouwbaar en gewaardeerd helper, met een paar tot de verbeelding sprekende resultaten. Dertigste in het eindklassement van zijn eerste Giro, twee keer de Tour uitgereden. Zijn enige overwinning als prof boekte hij op 20 mei 1990 in de Ronde van Bavel. Eddy Planckaert en Herman Frison stonden naast hem op het erepodium. (WAF)
Horsie is back 26 augustus 2020 11:46
Waarom toeval, wonderen en zeldzame gebeurtenissen iedere dag voorkomen.
Lucho Herrera 26 augustus 2020 13:21
Leuk stukje over Jos van Aert!

Ik herinner vooral dat Jos van Aert dezelfde maat fiets had als kopman Erik Breukink. In de Tour van 1990 moest Breukink op de Tourmalet van fiets wisselen. Kreeg hij toen eerst de fiets van van Aert? Uiteindelijk verloor Breukink die dag een minuut of 4 op Greg Lemond. En daarmee ook de Tour.
veluweracer 26 augustus 2020 13:39
Heeft Wout echt geen koersende vader ooit gehad? Je kunt het je in het moderne wielrennen nog amper voorstellen dat een succesvolle coureur geen ook koersende vader heeft. Dat schijnt wel een voorwaarde voor succes te zijn.
Meneer 60% 26 augustus 2020 13:55
Heerlijk toeval. Klein detail: als hij de neef was van Wouts pa, was hij niet Wouts oom.
Horsie is back 26 augustus 2020 15:16
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heeft Wout echt geen koersende vader ooit gehad?
> Je kunt het je in het moderne wielrennen nog amper
> voorstellen dat een succesvolle coureur geen ook
> koersende vader heeft. Dat schijnt wel een
> voorwaarde voor succes te zijn.

Ik denk niet, dat de vierjarige die een hole-in-one sloeg veel gehad zal hebben aan papa, die het filmde.
Er bestaat echter wel een wetenschappelijk aantoonbaar effect in geval van succesvolle ouders, sibblings, Run MDC in the family.
Maar een Wet van Meden en Perzen is dat niet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen