Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Voigt uurrecord alweer kwijt?

Gepost door Ron Meijers 
Ron Meijers 22 oktober 2014 19:46
De Duitser Jens Voigt kan mogelijk maar kort genieten van zijn werelduurrecord; de Oostenrijker Matthias Brändle (IAM Cycling) doet op 30 oktober in het Zwitserse Aigle een aanval op het kersverse record. Ook Voigt reed zijn record in Zwitersland, maar dan in Grenchen.

De 24-jarige Oostenrijker is drievoudig nationaal kampioen tijdrijden. Op het WK tijdrijden in het Spaanse Ponferrada werd Brändle 35ste, op 3'39" van winnaar Bradley Wiggins, die volgend jaar het werelduurrecord gaat aanvallen.
Eindhovuh 22 oktober 2014 21:49
Goede renner, lijkt me goed als ieder seizoen een aantal man ervoor gaat.
Mooi onderdeel.
Leon 22 oktober 2014 22:28
Haha, leuk! NU is natuurlijk HET moment om een poging te wagen. Gezien de tijdrijderscapaciteiten van Voigt schat ik zo'n 200-300 profrenners in staat om zonder veel voorbereiding dat record te breken. En hulde voor Brändle dat hij de eerste is die in dat gat springt.
Velodroom 22 oktober 2014 22:33
Het is natuurlijk mooi dat hij het als sub-topper aandurft, al presteerde hij heel goed in de Tour of Britain
Het helpt natuurlijk, dat het record nog niet volwassen is.

Het blijft niettemin moeilijk inschatten of het WK Tijdrijden echt een goede graadmeter was.
Zou Wiggins echter "maar" goed zijn voor 54km/h, dan wordt het hieraan gekoppeld al heel erg moeilijk om het record te verbeteren.
Jens Voigt heeft overigens een heel goede voorbereiding gehad.

Daarna is het de beurt aan sub-sub-topper Maas van Beek (Ik ga voor 52) in LaPaz.
Maas kan maar beter voor 60 gaan; op de allerlaatste dag van het jaar.
Blue 22 oktober 2014 23:46
Die Matthias Brändl gaat falen hoor, zie eerder die Maas van Beek het record pakken
Goozzer 23 oktober 2014 00:10
Eens, unieke kans en hulde voor Brändle dat hij die moeite even neemt...
Velodroom 23 oktober 2014 00:21
Voigt als terloopse tijdrijder in zijn nadagen vergelijken met de Voigt die aan de start stond voor zijn werelduurrecord lijkt me niet aan de orde.
Ooit won hij trouwens tijdritten.
Voigt heeft zichzelf overtroffen en er zijn zeker geen 200, laat staan 300 profrenners in staat om zonder veel voorbereiding dat record te breken.
Als Wiggins op 55km/h ingeschaald kan worden, wat nog te bezien staat, dan kunnen alleen de top-50 van het laatste WK tijdrijden dat record breken.
Of zouden bij ongelimiteerde deelname 200-300 profrenners sneller of net zo snel geweest zijn als nu de 50ste tijd, oftewel 92,5% van die van Wiggins?
diravi 23 oktober 2014 07:36
Als het hem lukt rijdt de recordhouder volgend jaar dus gewoon in het peloton. Slim van Brändle.
Meneer 60% 23 oktober 2014 10:17
Ik denk zeker dat bij ongelimiteerde deelname 200 renners de tijd van de nummer 50 hadden kunnen rijden op het WK tijdrijden. Denk aan alle renners die zich nu op de wegwedstrijd richtte. Aan alle nummers drie, vier etc. van hun land. Aan iedereen die zijn seizoen al had beeindigd. Dat is echt een enorme groep. Alleen in Nederland, geen top-tijdritland, hadden behalve Dumoulin ook Boom, Kelderman, Clement, Langeveld, Terpstra, Westra en misschien ook wel renners als Van Emden, De Kort, Keizer, Tjallingii, Gesink, Van Baarle, Flens die tijd kunnen rijden als ze hadden kunnen en mogen starten en echt gemotiveerd waren geweest. En dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel een aantal.

Maar ik schat Wiggins niet op 55 km in. Dus daarom denk ik die 200 renners die het uurrecord kunnen breken wat overtrokken is.

Raar dat niet meer renners dit proberen. Je kans op de geschiedenisboeken. Blijkbaar leeft dat toch niet zo in het peloton.
Velodroom 23 oktober 2014 14:12
Maas is al weer jaloers op de super aerodynamische fiets van Brändle. smiling smiley
Wanneer gaat Maas eens aan de slag? Afgezien van zijn niche (achter derny's) is het laatste wapenfeit virtueel (2010) het over 2km dik verliezen van twee tienermeisjes.
Roger de Wael 23 oktober 2014 14:30
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Haha, leuk! NU is natuurlijk HET moment om een
> poging te wagen. Gezien de tijdrijderscapaciteiten
> van Voigt schat ik zo'n 200-300 profrenners in
> staat om zonder veel voorbereiding dat record te
> breken. En hulde voor Brändle dat hij de eerste
> is die in dat gat springt.


HET moment is natuurlijk komende zondag.
Start om 02:01. Ik weet zeker dat er genoeg profrenners zijn die het record zouden breken voor 03:01...
Velodroom 30 oktober 2014 20:36
Het vraagteken kan er dus af. Matthias Brändle is de nieuwe werelduurrecordhouder met 51,850km, net een ronde van 250m verder dan Graeme Obree, die in 1993 de cyclus in gang zette van 7 werelduurrecords op rij. Obree heroverde een jaar later overigens het werelduurrecord met 52,713km. Brändle staat qua afstand nu 7e in de rij van werelduurrecords.

Het grote verschil tussen Voigt en Brändle werd uiteindelijk de pacing. Terwijl Voigt tijdens zijn race er 500m bijsprokkelde, verloor Brändle 300m.
In de eindafrekening was Brändle uiteraard de overwinnaar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen