Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

107th Tour de France (2.UWT) Stage 6 » Le Teil › Mont Aigoual (191k)

Gepost door Clavan 
Clavan 02 september 2020 21:31




Donderdag 3 september - Tijdens de 6e etappe van de Tour de France gaan de renners op weg naar het Centraal Massief. De start is in Le Teil en de finish 191 kilometer later op Mont Aigoual.

Le Teil is een klein stadje met zo’n 8.000 inwoners aan de westoever van de Rhône. Na de start trekt het peloton de Ardèche in, wat ongetwijfeld een geliefde streek van Marianne Vos is. In de Ronde van de Ardèche van 2019 hield ze huis door maar liefst vijf van de zeven ritten en ook het eindklassement te winnen.

De mannen hebben in de Ardèche geen vlakke maar ook zeker geen bergachtige wegen voor de wielen. Glooiend, zo kun je het parcours gedurende het grootse deel van de dag het beste omschrijven. In het laatste uur verandert dat. Na 165,5 kilometer komt het peloton door Le Vigan en vervolgens beklimmen de renners een soort drietrapsraket naar de finish. In totaal betekent dat dik 34 kilometer (vrijwel alleen maar) omhoog fietsen.

Eerst de Col des Mourèzes, een klim van 6 kilometer à 4,8%. Via een paar vlakke kilometers bereiken ze het zwaarste gedeelte van de dag. In Mandagout gaat de weg omhoog en stijgingspercentages in de dubbele cijfers zijn geen uitzondering. De Col de la Lusette stijgt in 11,7 kilometer met een gemiddelde van 7,3%. Op de top krijgen de eerste drie renners 8, 5 en 2 bonificatieseconden.

Vanaf de Lusette, die voor het eerst in de Tour zit, is het nog 14 kilometer naar de finish op de Mont Aigoual. Dat begint met een korte afdaling en met nog 8,3 kilometer te gaan, is het alleen nog maar klimmen geblazen. Niet tegen ondoenlijke stijgingspercentages overigens, want het gemiddelde van 4% stelt niet zo gek veel voor. Het is afwachten in hoeverre de Lusette het peloton uit elkaar heeft geslagen.

De Mont Aigoual is bekend uit De Renner van Tim Krabbé. In het misschien wel beroemdste wielerboek beschrijft de auteur hoe hij meedoet aan de Ronde van Mont Aigoual.

De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden. Daarnaast zijn er, zoals gezegd, 8, 5 en 2 seconden te winnen op de top van de Col de la Lusette.

De 6e etappe van de Tour start om 12.00 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.00 uur.


Uitslag 5e etappe Tour de France 2020
1. Wout van Aert (Bel)
2. Cees Bol (Ned) z.t.
3. Sam Bennett (Ier) z.t.
4. Peter Sagan (Slw) z.t.
5. Jasper Stuyven (Bel) z.t.
6. Luka Mezgec (Slo) z.t.
7. Brian Coquard (Fra) z.t.
8. Caleb Ewan (Aus) z.t.
9. Clement Venturini (Fra) z.t.
10. Hugo Hofstetter (Fra) z.t.

Klassement na 5e etappe
1. Adam Yates (Gcool smiley
2. Primoz Roglic (Slo) + 0.03
3. Tadej Pogacar (Slo) + 0.07
4. Guillaume Martin (Fra) + 0.09
5. Egan Bernal (Col) + 0.13
6. Tom Dumoulin (Ned) z.t.
7. Nairo Quintana (Col) z.t.
8. Esteban Chaves (Col) z.t.
9. Miguel Ángel López (Col) z.t.
10. Romain Bardet (Fra) z.t.

11. Bauke Mollema (Ned) z.t.
12. Mikel Landa (Spa) z.t.
13. Thibaut Pinot (Fra) z.t.
16. Julian Alaphilippe (Fra) + 0.16
17. Emanuel Buchmann (Dui) + 0.22
20. Richard Carapaz (Ecu) + 0.41
21. Sergio Higuita (Col) z.t.
23. Davide Formolo (Ita) + 1.10

WF:
Voorbeschouwing

Voorspelling data nerds
Eqquipo 02 september 2020 21:55
Op het oog gave aankomst. Met een paar steile kilometers richting de top van La Lusette waar het verschil gemaakt kan worden, plus de boni's op de top. En dan? Op de macht doorrijden / wachten, gaan renners elkaar daar vinden vooraan, of juist vlak achter de koplopers? Verschillende scenario's, maar ook verschillende tactieken voor ploegen zijn mogelijk. Daar was tot nu toe in de Tour nauwelijks sprake van.

Aigoual. Tsja, die schaker hee.
Curzio 03 september 2020 07:32
Ik neem aan dat sommige klassementsmannen (Lopez, G. Martin, Pogacar) toch wel oorlog willen maken op de col de la Lusette. Het is een rit die zich ervoor leent om iemand vooruit te sturen voor dat laatste stuk, ik noem een Luis Leon, een Pierre Roger en een Davide.
Kuiperberg 03 september 2020 09:01
Al met al een lange slopende klim, met een steil middengedeelte. Benieuwd naar de Col de la Lusette. Hoop toch wat strijd te zien tussen de favorieten.
Sven Ake Nilsson 03 september 2020 09:03
Waarschijnlijk weer wachten, wachten, wachten tot de laatste kilometers.
Clavan 03 september 2020 10:01
Beeldbuis: NPO 1 (13.10 u), Sporza (13.30 u), Eurosport 1 (11.55 u)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2020 10:02 door Clavan.
Curzio 03 september 2020 10:05
In de laatste kilometers kan juist weinig gebeuren. Er zijn denk ik twee aannemelijke scenario's: er gebeurt niks in het klassement, ook niet in de laatste kilometers, of er wordt oorlog gemaakt onder de klassementsmannen op de Col de la Lusette. In beide gevallen kan er wel of niet een vluchtgroep doorheen spelen.
valse trage 03 september 2020 10:07
Ik denk dat het vandaag op het steile gedeelte gaat ontploffen. Echt weer een etappe voor Roglic. Met de allersterksten over de top en daarna in volle vaart door. Richie Porte kon vandaag ook wel eens verrassen. Roglic, Pinot, Porte, Quintana, Yates, Landa en Pogacar in groepje 1. Roglic wint weer. Dumoulin met de schokschouderende Mollema en Bardet, en een uitgebluste Bernal in het wiel rijdt de laatste 10km alles uit de kast om de schade te beperken... zoiets.
Slimmerd 03 september 2020 10:19
En daarvoor nog een vluchter of vijf (al hoop ik uiteraard van niet)
Prikdude 03 september 2020 10:55
Clavan 03 september 2020 11:02
Uit de Volkskrant : Daan Kool 2-9-2020
Volkskrant


Voor de lezende wielerfanaat is het een berg van mythische proporties
In de wielerwereld is de Aigoual geen bekende col. Behalve in Nederland. Door het boek De Renner heeft de Touraankomst van vandaag naam gemaakt.

Een weerstation op Mont Aigoual.Beeld Gamma-Rapho via Getty Images
‘Wat voor klim het is? Dat stukje vanaf hier naar boven?’ Christian Faure (70) wijst naar de kronkelende weg achter hem die naar de top van het Aigoualmassief voert. Samen met zijn 63-jarige kompaan Pierre Bouché heeft Faure zich vanochtend in het strakke lycra gehesen om het laatste deel van de etappe naar Mont Aigoual te rijden, een dag voordat het peloton hier langskomt. Maar van de berg waar die rit eindigt zijn de twee grijze mannen niet onder de indruk. ‘Het stelt niet zoveel voor. De Tourrenners lachen hierom. ‘Pour eux, c’est la promenade’.

Aan de voet van de berg, in het gehucht L’Espérou, weten ze van alles over de Mont Aigoual te vertellen. Dat het een perfecte plek is om paddenstoelen te plukken bijvoorbeeld. Dat je vanaf het weerstation op de top bij helder weer een-derde van Frankrijk kunt zien liggen, soms zelfs de Mont Blanc. Dat het er kan spoken; de hagelstormen en zomerbuien (‘zoals in de Tropen’) zijn berucht. ’s Winters kun je er skiën, al is dat door de klimaatverandering steeds minder vaak het geval.

In de wielersport kan de Aigoual met de beste wil van de wereld geen bekende col worden genoemd. ‘Dit is niet de Alpe d’Huez, de Tourmalet of de Ventoux’, zegt Denis Boissière, voorzitter van de plaatselijke wielerclub. ‘Er komen hier wel veel fietsers uit de regio, maar het is geen nationaal bekende berg.’ De Tour deed de Mont Aigoual slechts één keer eerder aan en finishte er, tot vandaag, nog nooit.

Voor Nederlandse wielerfans, met name voor mannen van een zekere leeftijd, is Mont Aigoual niettemin een berg van mythische proporties. Heilige grond haast. Die status heeft de col niet te danken aan een wielerwedstrijd maar aan een boek. De 42 jaar geleden verschenen roman De Renner van Tim Krabbé heeft ervoor gezorgd dat iedere lezende wielerfanaat weet waar de Mont Aigoual ligt.

Het verhaal achter het boek - ‘een everseller’, aldus de auteur - is genoegzaam bekend. Eind jaren zeventig besluit de schrijvende schaakgrootmeester Tim Krabbé op zijn negenentwintigste nog alles op alles te zetten om een zo goed mogelijke amateurwielrenner te worden. Hij vestigt zich een aantal maanden per jaar in Anduze, een plaatsje in de Cevennen dat hij kent omdat de ouders van zijn toenmalige vriendin er een huis hebben, en gaat er regionale wedstrijden rijden. Over één van de koersen schrijft hij De Renner. Die koers was de Ronde van de Mont Aigoual.

De invloed van het boek op de manier waarop in Nederland over wielrennen wordt gedacht en geschreven is moeilijk te overschatten. Krabbé gaf woorden aan de binnenwereld van een wielrenner in koers. ‘Tim Krabbé heeft HET gevoeld. Hij heeft HET meegemaakt’, zei wijlen Gerrie Knetemann. Iedere lezende wielerliefhebber kent de openingsalinea, die tot bijna vervelens toe wordt geciteerd.

Volgens schrijver en columnist Bert Wagendorp, die als sportverslaggever zes keer de Tour volgde, heeft De Renner het wielrennen opengebroken voor een ander soort beoefenaars. ‘Er zijn nu renners die eerst hun studie geschiedenis hebben afgemaakt. Dat hoorde je vroeger echt nooit. Er loopt een rechte lijn van De Renner naar Bauke Mollema.’

Oud-wielrenner Laurens ten Dam, die als de andere helft van het duo ‘Lau en Bau’ furore maakte in de bergritten in de Tour, beaamt dat. ‘Vroeger was wielrennen toch meer iets voor, een beetje oneerbiedig gezegd, onverstaanbare boerenjongens uit Sint-Willebrord. Dat is totaal veranderd. Ik geef vrijdag nota bene een clinic aan advocaten en bankiers op de Zuidas. Dat wielrennen in die wereld bon-ton is, daar heeft De Renner aan bijgedragen.’

Niet bijster bijzonder
De Aigoual mag dan één van de bekendste wielerbergen uit de literatuur zijn, paradoxaal genoeg is het eigenlijk geen bijster bijzondere col. Sterker nog, voor profs is het ‘een heel makkelijke berg’, zegt Krabbé aan de telefoon. ‘Daar rijden ze in de Tour op het buitenblad overheen’, denkt ook Ten Dam, die onlangs een documentaire over De Renner maakte.

Voor de aankomst op de Aigoual moet het Tourpeloton over de Cap de Coste (‘Onmenselijk’, aldus Faure en Bouché) en de Col de la Lusette (‘Een vieze voorklim’, volgens Ten Dam). Zelfs de grote Bernard Hinault, zo wil althans het verhaal, moest daar eens afstappen. Volgens Bouché had hij niet genoeg versnellingen op zijn fiets. Al gaat er volgens Ten Dam, die de anekdote op een terras in de Cevennen ter oren kreeg, ook een andere versie rond. ‘Ik hoorde dat Hinault de avond daarvoor zwaar aan de zuip was geweest.’

Maar de wielerkoers die Krabbé beschrijft - destijds een aanzienlijke amateurwedstrijd die werd georganiseerd onder auspiciën van de Parti Communiste - heette nu eenmaal niet de Ronde van de Col de la Lusette of de Ronde van de Cap de Coste, maar de Ronde van de Mont Aigoual En dus werd die berg een bedevaartsoord voor Nederlandse amateurfietsers.

Krabbé ontvangt nog elk jaar ansichtkaarten van mensen die de Aigoual op de fiets hebben beklommen. Op de app Strava, waar duursporters hun parcoursen en rondetijden delen, vermelden fanatieke fietsers hun behaalde resultaten in ‘the tour from Tim Krabbés novel The Rider’ delen. Van 2003 tot 2011 werd in de regio de ‘Ronde van Tim Krabbé’ georganiseerd, een koers voor fanatieke recreanten. ‘De rit naar Mont Aigoual was de koninginnenrit’, vertelt de naamgever.

‘De Renner? Le Coureur?’ Nee, de burgemeester van Val d’Aigoual heeft er nog nooit van gehoord. De naam Tim Krabbé zegt hem ook niets. Net als de locoburgemeester en de vicevoorzitter van de Departementsraad heeft hij geen idee dat er een boek over de in zijn gemeente gelegen berg is geschreven. Gedrieën bespreken de plaatselijke notabelen de laatste voorbereidingen voor de etappe-aankomst, met een kopje koffie op het terras. Niet-wielrenners.

Omdat Krabbé ‘wist hoe slecht Fransen vertalen’, eiste hij een proefvertaling van de Franse versie van De Renner. Daar stond ‘zulke ontzettende onzin in’ dat het niet is doorgegaan. Dientengevolge is het boek in tien talen vertaald, maar niet in het Frans. De bewoners van de streek waar het is gesitueerd hebben geen idee van het bestaan van de roman.

Maar nu een Nederlandse verslaggever over het boek vertelt, vallen er wel een aantal puzzelstukjes in elkaar. Het raadsel waarom al die buitenlandse fietstoeristen die bij het weerstation op de top van de Mont-Aigoual aankomen een stempel met de naam van de berg willen hebben, is wat de locoburgemeester betreft opgelost.
Orakel 03 september 2020 11:05
Welk team heeft belang om achter die vluchters aan te gaan? Ineos wil niet, Jumbo wil niet, Mitchelton wil niet.... Wie zou dat wel willen?
Eindhovuh 03 september 2020 11:14
Deceunick als het gister echt een foutje was.
valse trage 03 september 2020 11:37
Wie? Die stapt vandaag af.
valse trage 03 september 2020 11:38
Zeer goed mogelijk. In dat geval wint Bilbao of Lutsenko.
Luijt 03 september 2020 11:45
Dank voor het plaatsen Clavan. Goed dat er weer aandacht is voor dat prachtige boek.

Dit soort zinnen bijvoorbeeld:

"Ik bezichtig mijn polsen die rechtuit voor me liggen als latten naar het stuur. Ze zijn zo bruin geworden, in de plooien bijna zwart. De haartjes liggen in natte banen naast elkaar in de rijrichting. Ik vind mijn polsen ontzettend mooi.’
Eqquipo 03 september 2020 11:47
Bij een blik op Strava naar de Col de la Lusette duikt de naam Remmert Wielinga op. 2de tijd aldaar. Goh, dat is van even geleden dat ik die naam nog eens in mijn hoofd had. 42 jaar oud en al 13 jaar prof af (zijn korte Itera periode niet meerekenend.)

Naar zijn profiel kijkend leeft hij nog als een prof vanuit Monaco. Dit jaar 18.632km op de teller terwijl daar ook nog 1,5maand lockdown met 0km rijden bij zit.
Dagelijks KOMmen rijdend op klimmen en klimmetjes. Op klimmen tot 30minuten haalt hij een gemiddeld gemeten vermogen van 400-414Watt. Zonder dat ik veel van die materie weet, lijken mij dat voor een klimmerstype bjina profwaardige-waardes.

Hoe kijkt de paardenman daar eventueel tegenaan?

Zie evt.
[www.strava.com]
[www.strava.com]
valse trage 03 september 2020 11:50
Dus al die ingedutte Franse barethoofden hebben zich al die jaren nooit afgevraagd waarom er iedere zomer hordes hyperenthousiaste Hollandse schaak-schaats-wielren-boomers rondtoeren? Hehehe, mooi.
Eqquipo 03 september 2020 11:50
Ook uit de VK van vandaag, door Wagendorp.

"Ik hoop dat Bauke Mollema, de grootste lezer van het profpeloton, de etappe wint - en op het podium even een klein boekje in de lucht steekt."

Een fraai imaginair beeld
Luijt 03 september 2020 11:52
Ik hoop altijd dat Bauke wint, en vandaag helemaal.
Clavan 03 september 2020 11:54
Wat mij dan ook triggert is hoe Wielinga in Gods naam in Monaco kan resideren?
Eqquipo 03 september 2020 11:57
Slimmerd 03 september 2020 11:59
Toevallig kwam hij zondag ter sprake in de podcast van Live Slow Ride Fast... Thomas Dekker vertelde nog dat hij hem ooit tegenkwam in Madrid in het hotel van Fuentes. Verder vertelde ze inderdaad ook over zijn KOM-jacht daar in de regio.
Eqquipo 03 september 2020 12:07
"Ik verwacht een grote groep aanvallers. Mijn benen voelen goed aan."
Thomas De Gendt (Lotto-Soudal)
Clavan 03 september 2020 12:07
Goed geregeld dan. Er zijn types die dan voor Zeeland kiezen.
Slimmerd 03 september 2020 12:11
Glijdt ook meteen mee met de eerste aanvallers
Slimmerd 03 september 2020 12:14
Roche, Cavagna, Van Avermaet en Jesus Herrada vormen het eerste kopgroepje
Slimmerd 03 september 2020 12:14
Maar het peloton laat nog niet begaan (gelukkig)
Slimmerd 03 september 2020 12:16
Powless heeft de sprong nog gemaakt en ook Valgren Andersen lijkt de aansluiting te maken
Andere Peter 03 september 2020 12:17
Ik snap de verwachting van klassemenstontploffing niet. Dan maak je de kans op teleurstelling voor jezelf wel heel groot.

Volgens mij heeft zo'n beetje iedereen belang bij het voorop laten van een vluchtgroep.

Yates - > wordt bedreigd door bonificatieseconden
Roglic -> heeft zijn rit, en zijn bevestiging als nr in de ploeg; heeft wellicht liever nog niet het geel
De andere klassementsrenners -> beseffen dat Roglic vermoedelijk zou uitlopen

Alleen van Alaphilippe kan ik mij voorstellen dat zijn ploeg een vluchtgroep terughaalt met het oog op etappewinst
Slimmerd 03 september 2020 12:17
Lutsenko maakt met Oss de oversteek, acht man op kop nu.

GvA op 3'17 de beste in het AK



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2020 12:19 door Slimmerd.
Eqquipo 03 september 2020 12:19
Ook zonder de boni's is het een interessante, a-typische aankomst met meerdere scenario's mogelijk voor de klassementsrenners.
Slimmerd 03 september 2020 12:23
Van Avermaet, Lutsenko, Herrada, Roche, Powless, Oss,Boasson Hagen en Cavagna strijden nog altijd voor elke seconde. In het peloton valt het (nog) niet stil voorlopig.

13"
Andere Peter 03 september 2020 12:25
Zeker mogelijk. Ik zie nog niet wie de lont in het kruitvat gaat steken.
Eqquipo 03 september 2020 12:29
Nee misschien wel niet. Alaphilippe met een meerijdende Pinot wellicht? Dat was vorig jaar een mooi koppel in de Tour in de rit die De Gendt won
Slimmerd 03 september 2020 12:30
Peloton gaat nu breeduit en dus schiet het verschil nu naar de minuut
Eqquipo 03 september 2020 12:31
Peloton kwam tot op 7 sec. Inschttattingsfoutje van De Gendt, die toen het weer bijna 20sec was er toch nog naar toe probeerde te rijden.
Prikdude 03 september 2020 12:32
The Joker, Uncle Sam en Kiefer Sutherland gaan een lange middag tegemoet?
JW 03 september 2020 12:34
Voorsprong 1'.
Kopgroep van de dag lijkt gevormd. Sterk genoeg om een stuk weg te rijden.
Er zullen ploegen moeten gaan samenwerken om het verschil binnen de perken te houden.
Maar ik vraag me af wie zich daartoe geroepen voelt.
Eqquipo 03 september 2020 12:37
Movistar is dit jaar nog niet van zins de Tour mee te kleuren. Deden geen enkele poging mee te springen.
En wat met het ploegenklassement?
El Chaba 03 september 2020 12:40
Gelukkig zit De Gendt er niet bij.
Slimmerd 03 september 2020 12:41
Van Avermaet inmiddels virtueel in het geel, in het peloton nog geen ploeg die de handschoen op wilt pakken
Slimmerd 03 september 2020 12:43
Mitchelton doet nu wat het 'moet' doen en ook wat nieuwe ploeggenoten van Yates laten zich vooraan het peloton zien.
JW 03 september 2020 12:44
JW 03 september 2020 12:50
Zelfs als de kopgroep uitloopt naar een half uur zie ik hier nog geen mogelijke Tourwinnaar bij.
Daarvoor duurt de Tour nog veel te lang.
Ze zullen wel ver weg moeten lopen om kans te maken op dagwinst of zelfs een (tijdelijke) gele trui.
Horsie is back 03 september 2020 13:02
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij een blik op Strava naar de Col de la Lusette
> duikt de naam Remmert Wielinga op. 2de tijd
> aldaar. Goh, dat is van even geleden dat ik die
> naam nog eens in mijn hoofd had. 42 jaar oud en al
> 13 jaar prof af (zijn korte Itera periode niet
> meerekenend.)
>
> Naar zijn profiel kijkend leeft hij nog als een
> prof vanuit Monaco. Dit jaar 18.632km op de teller
> terwijl daar ook nog 1,5maand lockdown met 0km
> rijden bij zit.
> Dagelijks KOMmen rijdend op klimmen en klimmetjes.
> Op klimmen tot 30minuten haalt hij een gemiddeld
> gemeten vermogen van 400-414Watt. Zonder dat ik
> veel van die materie weet, lijken mij dat voor een
> klimmerstype bjina profwaardige-waardes.
>
> Hoe kijkt de paardenman daar eventueel tegenaan?
>
> Zie evt.
> [www.strava.com]
> [www.strava.com]

Het ziet er naar uit dat hier sprake is van een goed doorvoede one-trick pony.
Vooropgesteld dat Remmert Wielinga inderdaad 66 kg zou wegen (minder dan in zijn proftijd) dan komt ie uit op ruim 6w/kg voor ruim 20 minuten. Er moet uiteraard wel rekening worden gehouden met het gegeven, dat ie met een lunchride bezig was met NP 253W en dat is toch nog wel iets anders dan de NP 396 van Mathieu van der Poel's VAM afternoon ride van dezelfde duur. Remmert Wielinga zal ongetwijfeld nog heel goed in shape zijn, maar dat is nog altijd iets anders of hij nu nog à la Alejandro Valverde zware bergetappe's van 6 uur ook echt aan zou kunnen. In dezelfde "file" zie je bijvoorbeeld hoe Remmert Wielinga op de Col de la Madone via Gorbio met 267W, maar in tijd bemeten virtueel meer dan de helft achterliep op ene Roglic.

Bergop rijden is meedogenloos. Een petje helpt tegen de zon, een bidon te veel wordt al bestraft en je zult hoe dan ook druk op de pedalen moeten blijven houden, zoals dat in het baanwielrennen ook moet wil je geen snelheid (remember not Sir Chris Hoy) verliezen. Bergop val je al snel om. Op de cõte d'Azur heb je daar geen last van, zoals de eeuweling Robert Marchand bewees. Dacht Horsie toch echt, dat ie nog aan het inrijden was voor zijn WUR.

De moderne recordhouders van het WUR trappen een vol uur 6W/kg tot afgerond 6,2W/kg. De schone grens wordt gesteld op 6,4W/kg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2020 19:43 door Horsie is back.
Horsie is back 03 september 2020 13:05
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> The Joker, Uncle Sam en Kiefer Sutherland gaan een
> lange middag tegemoet?

Don't look now, zei zijn vader toch? cool smiley
El Chaba 03 september 2020 13:09
Jesus Herrada kan dit wel goed aan, gezien het feit dat het maar één klim is en hij is bovendien in goede vorm. Had Spaans kampioen kunnen, zonder mechanische pech in de laatste kilometer.
Horsie is back 03 september 2020 13:21
Pipsqueak, the wiener dog (not for consumption) walked during the pandemic home 10,000 miles. Parijs is inderdaad nog ver.
Andere Peter 03 september 2020 13:24
Het idee van zo'n type Tourwinnaar is dan ook dat je het in dit stadium niet doorziet. Vraag maar aan Roger Walkowiak. Cavagna lijkt mij een schitterende historische naam voor de komende 50 jaar legendevorming.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2020 13:25 door Andere Peter.
Slimmerd 03 september 2020 13:27
El Chaba 03 september 2020 13:32
Ik denk dan eerder aan Oscar Pereiro Sio (veel recenter), al was dat natuurlijk wel na diskwalificatie van Floyd Landis.
Eqquipo 03 september 2020 13:59
De kopgroep blijft flink doortrappen. Een langgerekt peloton volgt op 6:32
JW 03 september 2020 14:15
Ik denk dat de voorsprong aan de voet van de eerste col nog een stukje groter moet zijn om kans op dagwinst te maken.

Clement ontvouwde plausibele scenario's voor de top teams:
- JumboVisma wil de gele trui pas veel later in de Tour (niet te vroeg te veel energie besteden aan de verdediging);
- Michelton wil graag het geel houden en daarom de koplopers beperkt vooraan houden (geen bonificatiesconden voor Roglic c.a.);
- Ineos ziet graag dat het sterke JV al vroeg veel energie moet steken in verdediging van het geel, en dus mag Roglic vandaag seconden en geel pakken;

Maar er doen nog wat teams mee... Als de koplopers tijdig worden achterhaald kan b.v. ook Alaphilippe het geel terug veroveren.

En dan ben ik ook nog wel benieuwd of mannen als Herrada, Powless, Oss op de Aigoual nog van belang kunnen zijn voor hun kopmannen.
Slimmerd 03 september 2020 14:16
Eqquipo 03 september 2020 14:22
Hoe ook, na het defilé van gister is het vandaag flink pezen.
Eqquipo 03 september 2020 14:28
Nog 80km te rijden. 5"38
Anony 03 september 2020 14:32
Hoop dat Greg het niet in de verkeerde rit probeert. Maar hij strijdt, dat is altijd mooi.
Curzio 03 september 2020 14:32
Nu wat teruggelopen naar 5:36. Mitchelton doet goed z'n best en de Grenadiers zitten op het vinketouw.
Andere Peter 03 september 2020 14:34
Ja, daar dacht ik ook aan, maar ik sloeg hem bewust over. Omdat Landis toen nadrukkelijk pokerde, met die 35 minuten voorsprong in dat kutweer. Het was niet echt een verrassing dat Pereiro-Sio een taaie zou worden. Was de jaren daarvoor al 9e en 8e in de Tour. Als je zo iemand 35 minuten geeft, dan is dat geen verrassing meer te noemen.
Curzio 03 september 2020 14:35
Eqquipo 03 september 2020 14:41
70km geen wijziging. 5"38

Tussensprint zit eraan te komen.
JW 03 september 2020 14:48
Om kans te maken in de finale moet je m.i. een betere klimmer zijn.
Bovendien slagen ze er niet in ver genoeg weg te lopen.
Hij lijkt me kansloos.
Slimmerd 03 september 2020 14:48
64km, 5'34

EBH won zojuist de tussensprint voor Oss en GvA
Slimmerd 03 september 2020 14:52
Kluge uit het peloton weggereden om 9e te worden bij de tussensprint.

Vanuit het peloton is de 10e plek voor Bennett, die loopt weer een punt of 3 uit op Sagan
Eqquipo 03 september 2020 14:58
De vorm van het peloton beziend, is het tempo daar de laatste 20-30km teruggelopen.
Lucho Herrera 03 september 2020 15:00
Er stond heel recent een interview met Remmert Wielinga in het Eindhovens Dagblad. Leeft inderdaad nog als een prof. Hij heeft een Russische vrouw die het financieel goed voor elkaar heeft. Remmert verdient een beetje geld met schrijven van trainingsschema’s voor rijke Russen in Monaco. En daarnaast fietst hij dus als een bezetene. Hij probeert op Strava te wedijveren met de beste profs. Die Strava records zijn echt zijn hoofdddoel. Het is en blijft een vreemde vogel.
Eqquipo 03 september 2020 15:05
De 8 vooraan draaien al vanaf het begin goed rond. Nu nadert eerste helling van 3de categorie, eens zien of ze nog samen blijven.
Slimmerd 03 september 2020 15:15
We beginnen aan het klimwerk van de etappe.

45km, 5'08
Curzio 03 september 2020 15:17
De Jumbo's naar het front!
Curzio 03 september 2020 15:18
Het sprinten van Sagan doet pijn aan de ogen. Kan nauwelijks een paar trappen lang op de pedalen staan.
Eqquipo 03 september 2020 15:19
Idd! Zelfs zo;n tussensprintje kansloos achter enkele anderen.
Curzio 03 september 2020 15:19
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij lijkt me kansloos.

En daarnaast denk ik ook niet dat hij de etappe vandaag wint.
Eqquipo 03 september 2020 15:21
Kopgroep samen over de top. Roche rijdt makkelijk.

Peloron op de top 4"12 achterstand. Plukje sprinters laat lopen.
Slimmerd 03 september 2020 15:23
Valpartijtje van Mas in de afdaling.

39km, 4'10
Slimmerd 03 september 2020 15:33
Ineos laat zich nu ook helemaal op kop zien van de kopgroep.

2e klimmetje van de dag.

32.5km, 3'34
Curzio 03 september 2020 15:35
Alle pessimistische voorbeschouwingen ten spijt maken de klassementsploegen er werk van vooralsnog.
Eqquipo 03 september 2020 15:38
Lutsenko verricht veel werk bij de koplopers.
Kuiperberg 03 september 2020 15:40
Blijkbaar is Ineos toch iets van plan en voelt Bernal zich prima. Benieuwd of het ontbrandt op de Col de la Lusette.
Curzio 03 september 2020 15:40
Amador werk gedaan. Van Baarle nu?

3"22 nog voor de kanslozen.
Slimmerd 03 september 2020 15:41
Of ze kunnen echt niet anders, of ze willen iets gaan doen met Carapaz/Bernal

Nog 29km
Eqquipo 03 september 2020 15:41
Zo hard rijdt Ineos nu toch niet (?)
Eindhovuh 03 september 2020 15:44
Maar wel het mannetje op de jetsetfeestjes in Monaco en dat is ook wat waard!
Slimmerd 03 september 2020 15:47
Het peloton neemt de passage van de 2e col 2'42 na de koplopers
Eindhovuh 03 september 2020 15:47
Dit gaat Ineos nog wel even volhouden.
Slimmerd 03 september 2020 15:48
Lusette voor de kopgroep, Oss kan niet meer volgen
Slimmerd 03 september 2020 15:48
Boasson Hagen is de volgende die er af moet
Slimmerd 03 september 2020 15:53
Aanval van Powless, waar Roche snel op reageert
Slimmerd 03 september 2020 15:54
Lutsenko sluit ook aan, daarachter moet GvA de strijd leveren
Slimmerd 03 september 2020 15:55
22km.

Van Avermaet sluit aan bij de drie, Herrada op luttele secondes
Slimmerd 03 september 2020 15:57
Het wattageklimmen van Ineos, helaas..

Voorsprong weer naar de 3 minuten voor de voorste vier
Slimmerd 03 september 2020 15:58
Herrada weet er weer een vijftal van te maken vooraan
Eqquipo 03 september 2020 15:58
Peloton nog steeds 70-80 man groot.
Curzio 03 september 2020 15:58
Van Baarle wiegt het peloton weer wat in slaap. Veel vlakke stukken in de klim, ongunstig voor aanvallers. Lutsenko lijkt nu in de kopgroep te controleren en is mogelijk in afwachting van Lopez?
Slimmerd 03 september 2020 15:59
Aru met een versnelling van het peloton
Slimmerd 03 september 2020 16:02
Lutsenko versnelt vooraan, zorgt dat Herrada weer wat breekt en nu wel echt lijkt te lossen
Slimmerd 03 september 2020 16:04
19km

2'54 voor Roche, Lutsenko, Van Avermaet en Powless
Slimmerd 03 september 2020 16:05
Aru tot op 2'17 gekomen
Curzio 03 september 2020 16:06
Aru heeft al 45 seconden op het peloton. Waar blijft de witte man?
Eqquipo 03 september 2020 16:07
Het peloton mindert nog maar wat vaart.
Slimmerd 03 september 2020 16:08
Powless versnelt weer, Lutsenko goed mee.
Van Avermaet en Roche hebben het nu lastig , Roche al tot achter Herrada
Slimmerd 03 september 2020 16:09
Herrada klimt weer tot bij Van Avermaet, Lutsenko en Powless daar wel een stukje voor nu.

Nog 17km
Eindhovuh 03 september 2020 16:09
Het is weer een typische Ineos etappe. Waardeloos.
Slimmerd 03 september 2020 16:10
Versnelling Lutsenko, die is nu alleen op 4km van de top van de Lusette
Slimmerd 03 september 2020 16:13
Lutsenko
Herrada, Powless 18"
Aru 2'17
Groep gele trui 3'05

Nog 16.5km
Slimmerd 03 september 2020 16:14
Herrada laat Powless ook achter
Slimmerd 03 september 2020 16:17
Higuita lost op het tempo van Kwiatkowski
Slimmerd 03 september 2020 16:19
14km

Lutsenko
Herrada 26"
Aru 2'44
Groep gele trui 3'09
Curzio 03 september 2020 16:21
Zit de winnaar vooraan? Het lijkt er wel op, slotklim ook op z'n geblokte lijf geschreven.
Slimmerd 03 september 2020 16:21
Lutsenko over de top van de Lusette, Herrada volgt op 23"
Slimmerd 03 september 2020 16:28
Pogacar langs de kant met lekke band
ikgeluk 03 september 2020 16:30
Wat denken ze bij Ineos? Wat was het plan? Langzamer naar boven rijden dan Lutsenko..Saaie bedoeling.
Slimmerd 03 september 2020 16:31
6km

Lutsenko
Herrada 25"
Powless en Van Avermaet 1'38
Groep gele trui 3'15



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2020 16:32 door Slimmerd.
Luijt 03 september 2020 16:33
Wat een spanning!
Curzio 03 september 2020 16:34
Testen hoe langzaam ze op kop kunnen rijden zonder dat iemand anders wat doet.
Slimmerd 03 september 2020 16:35
4km

Lutsenko
Herrada 42"
GvA, Powless 1'52
Groep geel 3'20
Curzio 03 september 2020 16:35
Dumoulin gaat zo aanvallen op de grote plaat, dan piep je wel anders.
Slimmerd 03 september 2020 16:37
Tempo is zo matig dat Higuita weer terug is
Curzio 03 september 2020 16:38
Lutsenko loopt nog steeds uit op iedereen. Wint hij de Tour?
Ron de Renner 03 september 2020 16:39
Ik denk dat diegenen die kopwerk hebben gedaan ook niet zo veel harder kunnen. Van Baarle, Amador en Castroviejo maakten de vorige dagen immers niet zo'n beste indruk. De vraag is dan wel waarom al dat voorwerk als je niet Kwiatkowski gaat inzetten.
Slimmerd 03 september 2020 16:42
1. Lutsenko
2. Herrada 55"
3. Van Avermaet 2'15
4. Powless 2'17
5. Alaphilippe 2'52
6. Mollema 2'53
7. Kwiatkowski
8. Bernal
9. Carapaz
10. Yates



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2020 16:47 door Slimmerd.
ikgeluk 03 september 2020 16:43
Als de 3 man die vooraan het peloton rijden zo zwak zijn is het ook weer zwak dat geen enkele ploeg denkt het beter te kunnen en juist Ineos een beetje pijn te kunnen doen. .
Curzio 03 september 2020 16:48
Precies. Van twee ploegen hoefde er hier niks: Ineos en Jumbo. Het zijn de uitdagers die vandaag in het geweer hadden moeten komen.
Anony 03 september 2020 16:49
Lutsenko antwoordt op Engelse vragen in het Italiaans. Dit voelt heerlijk jaren negentig aan.
valse trage 03 september 2020 16:55
Haha, inderdaad, toen Italiaans nog de taal van het peloton was.
valse trage 03 september 2020 16:57
Bohh... Lutsenko voor Herrada in een verlaten niemandsland... Heb echt het idee dat ik naar de Vuelta zit te kijken.
En dan ook nog een saaie Vuelta.
Bummetje 03 september 2020 17:02
Deze etappe was weer veel te erg gehyped van tevoren en kon alleen maar tegenvallen. Toch denk ik dat zelfs wanneer de etappe niet gehyped zou zijn, hij alsnog zou zijn tegen gevallen.
Sven Ake Nilsson 03 september 2020 17:02
valse trage Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bohh... Lutsenko voor Herrada in een verlaten
> niemandsland... Heb echt het idee dat ik naar de
> Vuelta zit te kijken.
> En dan ook nog een saaie Vuelta.


Dat idee had ik met dat observatorium ook. Dat het nu september is, zal het dat gevoel ook wel versterken
Eindhovuh 03 september 2020 17:05
Conclusie is wel dat het verschil in spektakel tussen de Tour en de Giro niet in het parcours zit.
aartstyle 03 september 2020 17:09
De hele tour gaat tegenvallen. Ik hoop dat Alaphilippe de tour wint. Ineos (bernal) kan nog niet beter dus die gaan bluffen alsof ze iets van plan zijn, maar doen niets. Jumbo weigert daarvan te profiteren en willen alleen controleren. Tel daarbij op het gezeik over regen, gevaarlijke afdalingen, hoestende mensen en de uci neemt ons niet serieus en ik ben ff klaar met de dumoulin en Gesinks van deze wereld. Ga dan lekker op je swift of tacx zitten en lekker virtueel fietsen en op je metertje kijken. Aankomend weekend gaan ze ook niet aanvallen want finish na een afdaling. Reken er maar op dat Alaphilippe daar gebruik van gaat maken en zich als een baksteen naar beneden gooit en nog het geel pakt. Hopelijk wint hij dan nog de tour ook, eventueel doordat er niet verder gefietst wordt wegens Corona.
Tot zover een gefrustreerde noob, dus neem het niet te serieus ????.
Tinuz 03 september 2020 17:12
Zaterdag gaat Jumbo vlammen.
Volgens de uiterst kritische Prikdude is deze eerste Tourweek training en begint de Tour zaterdag.
tvm 03 september 2020 18:11
Waartoe zou Boasson Hagen hebben aangevallen? Om sterker te worden voor later deze ronde en zo een rit te winnen?
lodjan 03 september 2020 18:14
Eneos had twee doelen; lekker rustig tempo voor Bernal en hun toekomstig ploegmaat helpen het geel te behouden.
Kuiperberg 03 september 2020 18:46
Nou, dat was niets veel soeps. Het is ploegentactiek wat de boventoon voert. Langzamerhand zijn alleen de eendagswedstrijden nog aantrekkelijk.
JW 03 september 2020 19:36
De Lusette was best een geschikte klim voor wat aanvalswerk, maar achteraf bezien had die Aigoual-klim beter kunnen worden weggelaten.
Daar had een aanvaller gemakkelijk weer zijn bereikte voorsprong verspeeld.

Een groep sterke renners die met voorsprong boven komt op de Lusette, en goed samenwerkt op de Aigoual tegen een verbrokkeld groepje achtervolgers had hier wellicht ook goede zaken kunnen doen. Het was wat voor JV geweest, maar die willen vroeg in de gele trui liever vermijden.

Morgen maar een waaierrit waar de JV-toppers wat achterstand oplopen. Dat zou deze Tour meteen een stuk boeiender mken !
valse trage 03 september 2020 20:09
Ja, dat observatorium maakte het helemaal af inderdaad. Een soort parallel universum-gevoel.
Ik kan er niet aan wennen. Aan twintig-twintig. Elke koers hoort op z'n vaste plek in het jaar.
Maandag start [Michael Boogerd aan] de Tirreno [Michael Boogerd uit].
What?!
valse trage 03 september 2020 20:14
Begrijpelijke frustratie.
valse trage 03 september 2020 20:18
Ik had vantevoren precies dat door jou genoemde scenario verwacht, maar zelfs Andere Peter troeft me tegenwoordig af op koersinzicht eye rolling smiley grinning smiley
Tinuz 03 september 2020 21:01
De laatste week lijkt erg zwaar.
In een traditionele Tour hadden we nu een proloog en 5 masssasprints becommentarieerd.
asterisk 03 september 2020 21:13
Zou het geen idee zijn om wat eerder in de Tour een (vrij korte) tijdrit te plannen. Dan weet je zeker dat er in ieder geval wat verschillen zijn, waardoor sommige renners misschien eerder geneigd en genoodzaakt zullen zijn om aan te vallen.

Nu zijn de meeste renners nog bang dat ze met een aanval meer te verliezen hebben dan te winnen, als je al een minuut achter staat grijp je eerder elke kans aan om het te proberen.
Prikdude 03 september 2020 21:35
Die uiterst kritische en toch wel zeikerd heeft toch nergens overdreven? Dit was eigenlijk een klim van 35 kilometer. In een vergeten verleden was dit een zeker blok geweest waarop de bijl der onverbiddelijkheid vele kopjes kleiner hakte. Voormalig serieus hemelbestormer Aru werd als dolle hond los gelaten, slechts om de weg te verkennen. Je hoorde de goegemeente hardop binnenpretten. Fabio, stuur je een kaartje als je boven bent? Peuteren in een neus zonder snot.
Curzio 03 september 2020 21:39
'Vroeger' was het idee dat een tijdrit juist in het nadeel van aanvallers is. Die arme klimmers moesten beschermd worden tegen de Wigginsen, Froomes, Dumoulins en nu Roglicen van deze wereld.
Tinuz 03 september 2020 21:46
Zo was het. Daar doe ik niks aan af.
Ongeveer een uur geleden keek ik nog eens goed naar de profielen van de laatste week. Dan begrijp ik beter waarom men voorlopig tranquilo doet.
Horsie is back 03 september 2020 21:48
De tijd dat een Kannibaal slechts 10 trappen hoefde te doen om de helft van zijn tegenstanders kwijt te spelen zijn echt voorbij.
Eqquipo 03 september 2020 21:56
Was dat Engels?eye rolling smiley
valse trage 03 september 2020 22:49
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
.
> Voormalig serieus hemelbestormer Aru werd als
> dolle hond los gelaten, slechts om de weg te
> verkennen. Je hoorde de goegemeente hardop
> binnenpretten. Fabio, stuur je een kaartje als
> je boven bent?
Peuteren in een neus zonder
> snot.

Daar zeg je inderdaad wat. Hoe kan het verkeren.
In een paar jaar tijd gedegradeerd tot een wielerkarikatuur.
valse trage 03 september 2020 22:54
Volgend jaar pas weer inderdaad.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen