Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mathieu van der Poel toch nog naar WK? Bondscoach ziet mogelijkheden: “Parcours waarop hij ver kan komen”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 10 september 2020 20:07
Quote

Mathieu van der Poel toch nog naar WK? Bondscoach ziet mogelijkheden: “Parcours waarop hij ver kan komen”



Nederlands bondscoach Koos Moerenhout wilde woensdag niet speculeren over een mogelijke deelname van Mathieu van der Poel aan de wereldtitelstrijd in en rond het Italiaanse Imola. De verplaatsing van het WK van Zwitserland, waar vooral de klimmers in het voordeel leken, naar de heuvelachtige regio van Emilia-Romagna kan de Nederlandse kampioen aanspreken. “Het is een parcours waarop hij ver kan komen”, denkt Moerenhout, terug in Nederland na een verkenning.

“Ik zeg niet dat het op zijn lijf geschreven is. Het is lastiger dan vorig jaar. Ik heb Mathieu mijn ervaringen doorgegeven, Het is nu aan hem om die te interpreteren”, zei Moerenhout, die zijn selectie begin volgende week wil bekendmaken. De wegrace van de WK is op zondag 27 september.

Van der Poel leek vorig jaar onder barre omstandigheden in Yorkshire bij zijn WK-debuut op weg naar de wereldtitel, maar een inzinking in de slotronde deed hem ver terugvallen. Op het oorspronkelijke parcours, in Zwitserland, waar coronamaatregelen de WK onmogelijk maakten, zag hij weinig kansen. Maar in Italië, waar Van der Poel momenteel in Tirreno-Adriatico uitkomt, ligt dat wellicht anders. “Ik durf daar geen uitspraak over te doen”, aldus Moerenhout. “Het moet ook passen in zijn planning, met zijn activiteiten op de weg, op de mountainbike en in het veld. Mathieu heeft in ieder geval niet bij voorbaat nee gezegd.”




Slopend parcours

Moerenhout noemde het parcours op en nabij het racecircuit “slopend” met in een rondje van een kleine 29 kilometer twee klimmetjes van ieder 2,7 kilometer. “Dat lijkt niet zo veel, maar het is echt lastig. Daar komt bij dat, wanneer je het circuit verlaat er een stuk van 4 kilometer ligt dat niet steil is maar wel stiekem omhoog loopt. Ook na het laatste klimmetje liggen nog een paar ‘heuveltjes’. Het is een parcours waarop overal de beslissing kan vallen.” De ronde moet negen keer worden afgelegd.

Moerenhout houdt telefonisch contact met andere kandidaten, zoals Tom Dumoulin en Bauke Mollema, al wil hij zelf geen namen noemen. “Er is in ieder geval geen renner die bij voorbaat heeft afgezegd.”


[www.nieuwsblad.be]

Ik denk niet dat Mathieu gaat. Mathieu verliest namelijk niet graag van Van Aert.
Eqquipo 10 september 2020 20:22
De klim van gisteren in TA beziend en de zwaarte van dit WK beschouwend, deed mij eerder naar 'niet gaan' neigen dan naar wél gaan. Terwijl ik eigenlijk van de stroming ben "VdP altijd meenemen, echte kampioenschapsrenner."
In dienst van Tom of Bauke, mochten die op punt uit de tour komen, of als renner om mee te schuiven op 60km van de meet dan weer wel. Beetje zoals Van Avermaet heeft aangegeven zichzelf te willen wegcijferen voor Wout.

Maar of VdPoel trek heeft in zo'n rol om voor een 6de plek van Tom of Bauke te rijden?
Nelis! 10 september 2020 20:23
Mathieu hoeft ook bijna nooit te verliezen van Van Aert. Maar als ik nu naar de prestaties van Van der Poel kijk in de Tirreno, dan ben ik nog niet echt onder de indruk. Het parcours van het WK zou dan aanzienlijk minder zwaar moeten zijn.
Anony 10 september 2020 20:24
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> De klim van gisteren in TA beziend en de zwaarte
> van dit WK beschouwend, deed mij eerder naar 'niet
> gaan' neigen dan naar wél gaan. Terwijl ik
> eigenlijk van de stroming ben "VdP altijd
> meenemen, echte kampioenschapsrenner."
> In dienst van Tom of Bauke, mochten die op punt
> uit de tour komen, of als renner om mee te
> schuiven op 60km van de meet dan weer wel. Beetje
> zoals Van Avermaet heeft aangegeven zichzelf te
> willen wegcijferen voor Wout.

>
> Maar of VdPoel trek heeft in zo'n rol om voor een
> 6de plek van Tom of Bauke te rijden?


Dat was Stuyven.
Nelis! 10 september 2020 20:25
Heeft Van der Poel eigenlijk ooit in dienst voor een ander gereden? En dan bedoel ik niet die rondjes in het veld waarin hij probeerde een tempo te ontwikkelen waarbij zijn broer hem kon volgen ;-)
Eqquipo 10 september 2020 20:30
Oei, dan ben ik abuis. Dat is een ander verhaal natuurlijk.
Slimmerd 10 september 2020 20:31
En de bondscoach van België zegt dan weer dat Van 6echt een goede dag moet hebben om op dit parkoers mee te strijden. Benieuwd welke bondscoach ernaast zit.
Eqquipo 10 september 2020 20:34
Schaduwkopman dan. (Via HLN)

"Greg Van Avermaet twijfelt nog wat hij precies gaat doen. "Ik moet het nog eens bespreken met mijn coach Max Testa en daarna ook met Rik. Áls ik ga, dan eerder in de rol van schaduwkopman. Omdat ik op dit moment niet op hetzelfde niveau zit als Van Aert."
tvm 10 september 2020 20:35
Geinig. Bondscoach NL ziet mogelijkheden op dit parcours. Terwijl zojuist bekend is geworden dat alleen een topdag van Van Aert voor desbetreffende genoeg gaat zijn om überhaupt voorin te kunnen overleven, laat staan winnen (zie deze link).

En dan te bedenken dat deze Wout alles en iedereen aan flarden rijdt als het bergop gaat. En ondertussen moet Matje in de Tirreno al lossen (en dat zeg ik met respect) terwijl renners als Masnada, Konrad en Brambilla er aan blijven hangen...

Wat klopt hier niet..?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2020 20:36 door tvm.
Ulrich A. Boschwitz 10 september 2020 20:41
tvm Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat klopt hier niet..?

Wout zit nu eenmaal graag in de underdog rol.
betuweracer 10 september 2020 20:47
Een moddervos dit niet graag verliest van een klodderknol? Je zou om meer een account aanmaken

#hupveluweracer, een saillante prikker die te weinig waardering krijgt.

Overigens hoop ik van harte dat Valverde wereldkampioen wordt. Dat zou de kroon op zijn carrière zijn.
Wanny 10 september 2020 21:18
Je zou toch zeggen dat Wout zijn vorm ook wel weer een keertje minder zal gaan worden.
Meneer 60% 10 september 2020 21:51
Benieuwd naar de Nederlandse ploeg. Zouden Giro-renners als Kelderman en Kruijswijk mee gaan doen? Giro begint een week later, toch?

Normaal gesproken prima parcours voor de Nederlanders, maar het houdt nu niet over met de vorm van de klimmers.
veluweracer 11 september 2020 01:55
MvdP kan nog best een uitdaging gebruiken dit seizoen. De driekleur bracht hem toch weer wat glans na zijn ietwat teleurstellende Italiaanse vijfluik en voor deze uitnodiging voor de WK selectie bedanken lijkt me dan ook helemaal geen luxe die deze beloftevolle en alom bejubelde renner zich kan veroorloven. Niet starten om te trainen voor de Waalse Pijl een paar dagen later lijkt me alvast een slecht excuus.
Curzio 11 september 2020 07:00
Gaan, sowieso. Ideale bliksemafleider.
Sub Culture 11 september 2020 08:03
Curzio 11 september 2020 08:20
Curzio 11 september 2020 08:21
Maar nu serieus: voor Dumoulin en Mollema.
Wanny 11 september 2020 08:31
Je moet renners hebben die weleens een koers winnen.

Kruijswijk, Oomen en Kelderman winnen nooit.

VDP is wel een echte winnaar. En Mollema pakt ook elk jaar wel zijn overwinningen mee en is altijd goed net na de Tour.
Dus dat zijn de kopmannen.

Dan heb je kans dat het parcours te zwaar is voor VDP en ie halverwege afstapt. Maar door die kleine kans dat ie wel wint zou ik hem altijd verkiezen boven renners waarvan je zeker weet dat ze nooit iets winnen.
Luijt 11 september 2020 09:11
Mijn moeder wilde vroeger liever niet dat ik de brug bij Heteren over ging. Dan kwam je in de Betuwe met al die klei en iets kleinere mensen.
Luijt 11 september 2020 09:30
MvdP dit jaar en vorig jaar is wel een verschilletje.
Op dat NK waar niemand van naam aan mee deed na valt het tot nu toe toch wel een beetje tegen.
Remko 11 september 2020 10:51
Verwachtingsniveau is na vorig jaar inderdaad onrealistisch hoog. Hij is duidelijk minder nu én er wordt nog veel meer op zijn wiel gereden. Hoe aantrekkelijk zijn rijstijl ook is, hij zal deze m.i. moeten aanpassen. Of naar een andere ploeg natuurlijk.
Overigens, zou me niet verbazen als hij straks wel ‘gewoon’ de RVV en/of PR gaat winnen.
Eddy Veen 11 september 2020 11:01
In de AGR die hij won zat Wout van Aert op grote achterstand naar adem te happen. Het kan verkeren.
Wanny 11 september 2020 11:11
Het is ook niet zo dat de andere kandidaten voor de Nederlandse ploeg de stenen uit de straat rijden. Eigenlijk is Eenkhoorn de enige die positief is opgevallen.
Meneer 60% 11 september 2020 11:11
Remko Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verwachtingsniveau is na vorig jaar inderdaad
> onrealistisch hoog. Hij is duidelijk minder nu én
> er wordt nog veel meer op zijn wiel gereden. Hoe
> aantrekkelijk zijn rijstijl ook is, hij zal deze
> m.i. moeten aanpassen. Of naar een andere ploeg
> natuurlijk.
> Overigens, zou me niet verbazen als hij straks wel
> ‘gewoon’ de RVV en/of PR gaat winnen.

Laten we wel zijn: de koersen waarin hij vorig jaar zo indrukwekkend was, zijn dit jaar nog niet of nauwelijks aan bod geweest. Dat waren toen ook geen koersen waarbij langer dan een minuut of vijf achter elkaar geklommen moest worden. Tot nu blijft mijn gevoel dat Van der Poel een type Sagan is. Goede punch, fenomenaal herstelvermogen, maar niet iemand die uitblinkt in langdurige gelijkmatige inspanningen rondom het omslagpunt.

Pas na onder andere Vlaanderen en Roubaix kunnen we de balans echt opmaken.

Ik denk ook dat dit WK te zwaar is voor hem. Maar het is niet zo dat we door hem mee te nemen een heel sterk iemand thuis zullen moeten laten, dus neem maar mee als hij wil.

Wie verder? Zeg het maar. Dumoulin en Mollema als kopmannen. VDP, Kelderman, Kruijswijk, Gesink, Poels??, Tolhoek, Van Baarle. Of anders Oomen, Bouwman. Of zit ik dan te veel in de klimmershoek te denken? In bijvoorbeeld Terpstra of Langeveld heb ik ook niet heel veel vertrouwen op dit parcours, tenzij ze echt in topvorm zijn, maar dat zie ik niet gebeuren. Voor Eekhof is dit echt te zwaar, toch? Kan Eenkhoorn dit aan?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2020 11:12 door Meneer 60%.
Horsie is back 11 september 2020 11:54
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> MvdP dit jaar en vorig jaar is wel een
> verschilletje.
> Op dat NK waar niemand van naam aan mee deed na
> valt het tot nu toe toch wel een beetje tegen.

De Wet van de Remmende Voorsprong.
Of zijn DNA-based food werkt niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2020 11:56 door Horsie is back.
Horsie is back 11 september 2020 11:58
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Remko Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Verwachtingsniveau is na vorig jaar inderdaad
> > onrealistisch hoog. Hij is duidelijk minder nu
> én
> > er wordt nog veel meer op zijn wiel gereden.
> Hoe
> > aantrekkelijk zijn rijstijl ook is, hij zal
> deze
> > m.i. moeten aanpassen. Of naar een andere ploeg
> > natuurlijk.
> > Overigens, zou me niet verbazen als hij straks
> wel
> > ‘gewoon’ de RVV en/of PR gaat winnen.
>
> Laten we wel zijn: de koersen waarin hij vorig
> jaar zo indrukwekkend was, zijn dit jaar nog niet
> of nauwelijks aan bod geweest. Dat waren toen ook
> geen koersen waarbij langer dan een minuut of vijf
> achter elkaar geklommen moest worden. Tot nu
> blijft mijn gevoel dat Van der Poel een type Sagan
> is. Goede punch, fenomenaal herstelvermogen, maar
> niet iemand die uitblinkt in langdurige
> gelijkmatige inspanningen rondom het omslagpunt.

NP 390W loog er anders niet om.
Eqquipo 11 september 2020 21:01
Poels altijd thuis laten. Liever een DNS dan een DNF zoals OS en de WK's erna.
Curzio 11 september 2020 22:29
Herstel: Dumoulin en Kelderman. Kruijswijk voor de controle. VdPoel met een aanval op 60 km om de concurrentie uit het kot te lokken.
Tinuz 12 september 2020 03:02
Het Nederlandse wielrennen zit momenteel toch wel in een klein crisisje, als je het mij vraagt.
Van Jakobsen-Groenewegen via Dumoulin, Kruijswijk, Poels, Terpstra, Mollema naar VDP.
Lichtpuntjes Eenkhoorn en Eekhoff.
El Chaba 12 september 2020 13:32
Olav Kooij, David Dekker..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2020 13:32 door El Chaba.
Horsie is back 12 september 2020 13:38
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het Nederlandse wielrennen zit momenteel toch wel
> in een klein crisisje, als je het mij vraagt.
> Van Jakobsen-Groenewegen via Dumoulin, Kruijswijk,
> Poels, Terpstra, Mollema naar VDP.
> Lichtpuntjes Eenkhoorn en Eekhoff.

U bedoelt dat ze allen verpleegd moeten worden, terwijl de Florence Nightingale's allen de Giro Rosa rijden.
Tinuz 12 september 2020 13:52
Beloftevol, inderdaad.
Tinuz 12 september 2020 13:55
Onvoorstelbaar veel lichamelijk en ook geestelijk malheur momenteel, als je er even bij stiltaat.
Andere Peter 12 september 2020 16:44
Ze zijn (muv VDP, maar ik vind het nogal wat om over zijn vorm dramatisch te doen) gevallen. Je stuurt op incidenten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2020 16:45 door Andere Peter.
ton duk 12 september 2020 20:08
en Kelderman en Oomen staan resp 6e en 11e in T-A...
gr
Ulrich A. Boschwitz 13 september 2020 07:18


Als Mathieu wel gaat dan gaat hij zich denk ik sterk maken voor het selecteren van Sam omdat die twee bevriend zijn. Ik weet eigenlijk niet waarop hun vriendschap gebaseerd is. Maar Sam is een intellectueel die graag worstelt met filosofische vragen en misschien doet Mathieu dat ook graag. Mathieu is ook geen domme jongen want in Vlaanderen voltooide hij een opleiding die qua niveau vergelijkbaar is met het Nederlandse VWO. En natuurlijk kan Nederland niet om Tom heen dus dan heb je er al drie. Dylan en Robert als pure knechten mee lijkt mij logisch en dan zit je al op vijf. Steven is geen eendagscoureur maar op een zwaar parcours met veel hoogtemeters heb je meer aan een klimmer die over veel inhoud beschikt dan aan een eendagscoureur die de hoogtemeters een stuk moeilijker verteert. Nog twee renners te gaan. Wilco is een wat bleue jongen die nooit wat wint maar hij doet het nu goed in TA dus ja waarom niet hé. De laatste renner die ik mee zou nemen is dan toch Wout. Ik weet dat hij zelden levert op WK's en nu nog niet geheel fit is. Maar als hij op 27 september nu eens wel zijn dag heeft dan is er voor Nederland geen betere te vinden dan hij. En de alternatieven voor Wout bijvoorbeeld Pieter, Antwan of Pascal zullen zelfs als ze hun beste vorm te pakken hebben toch nooit een medaille pakken.

Oeps, een snelle check deed mij leren dat Steven het WK niet gaat rijden. Bron: [www.wielerflits.nl]
Antwan reed een goed WK in Innsbruck op een zwaar parcours dus dan hij maar in plaats van Steven.
Curzio 13 september 2020 09:26
Zowaar, een alleszins normaal bericht.
Nelis! 13 september 2020 10:47
Ondanks dat Wout een Nederlander is, rijdt hij voor België.
Tinuz 13 september 2020 13:15
Zo is het ook weer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen