Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

107th Tour de France (2.UWT) Stage 20 » Lurec› La Planche des Belles Filles (36.2k)

Gepost door Orakel 
Orakel 19 september 2020 10:49
Vandaag wordt de Tour beslist. De langverwachte tijdrit naar La Planche des Belles Filles staat op het programma.
De eerste vijftien kilometer zijn nagenoeg vlak. Na 14,5 kilometer volgt de eerste tijdsopname.
Het tweede tussenpunt ligt na 30,3 kilometer, aan de voet van de slotklim.

Vertrek: 13 u
Aankomst: 18 u

Het profiel is als volgt:


De finale bevat de hoge stijgingspercentages:


Algemeen klassement:
1 ROGLIČ Primož Team Jumbo-Visma 83:29:41
2 POGAČAR Tadej UAE-Team Emirates 0:57
3 LÓPEZ Miguel Ángel Astana Pro Team 1:27
4 PORTE Richie Trek - Segafredo 3:06
5 LANDA Mikel Bahrain - McLaren 3:28
6 MAS Enric Movistar Team 4:19
7 YATES Adam Mitchelton-Scott 5:55
8 URÁN Rigoberto EF Pro Cycling 6:05
9 DUMOULIN Tom Team Jumbo-Visma 7:24
10 VALVERDE Alejandro Movistar Team 12:12

De favorieten voor uw pooltje:
*** Primoz Roglic
** Wout van Aert, Tom Dumoulin
* Richie Porte, Tadej Pogacar, Michal Kwiatkowski, Damiano Caruso, Daniel Martinez
Eqquipo 19 september 2020 11:05
16.36 uur Wout van Aert (Jumbo-Visma)

16.52 uur Guillaume Martin (Cofidis)
16.54 uur Damiano Caruso (Bahrain McLaren)

Starttijden top-10
16.56 uur Alejandro Valverde (Movistar)
16.58 uur Tom Dumoulin (Jumbo-Visma)
17.00 uur Rigoberto Urán (EF Pro Cycling)
17.02 uur Adam Yates (Mitchelton-Scott)
17.04 uur Enric Mas (Movistar)
17.06 uur Mikel Landa (Bahrain McLaren)
17.08 uur Richie Porte (Trek-Segafredo)
17.10 uur Miguel Ángel López (Astana)
17.12 uur Tadej Pogačar (UAE Emirates)
17.14 uur Primož Roglič (Jumbo-Visma)


AK nr 11 en 12 (die nog voor top 10 rijden)

11 Damiano Caruso (Bahrain McLaren) 00:12:31
12 Guillaume Martin (Cofidis) 00: 13:16



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2020 11:30 door Eqquipo.
Sub Culture 19 september 2020 11:24
Het lijkt me reëel dat de top 10 onveranderd blijft na vandaag.
Orakel 19 september 2020 11:34
Nummer 11 wipt over nummer 10.
Slimmerd 19 september 2020 11:37
Denk dat Landa daar anders over denkt..
Horsie is back 19 september 2020 11:56
De jaarlijkse Hedgehog voorspellingen (not @Orakel) kunnen natuurlijk niet achterblijven.
Roglic 55:27 en Pogacar 56:15. De strijd om de gele trui, nietwaar. Over Wout van Aert en Tom Dumoulin wordt niet gerept.

Oom Antoine kan er maar niet over uit, dat de Ketonen niet zijn te betalen van zijn pensioentje. Merde!

Claudio Imhof, nummer 16 van het EK tijdrijden rijdt in het op 400m hoogte gekregen Grenchen zomaar 52,116km in het uur.

Voor de liefhebbers: via twitter van Guido Vroemen zijn de files te bekijken.

PS: Het is niet bekend of Tom Dumoulin bij Max Verstappen advies heeft gevraagd over de bandenwissel.
Meneer 60% 19 september 2020 12:45
Eigenlijk opvallend weining tijdrijders in deze Tour. Op basis van normale capaciteiten zou je zeggen dat het Jumbo-trio Van Aert, Roglic en Dumoulin het uit gaan maken. Maar in zo'n laatste tijdrit in de Tour is er altijd een verrassing.
De zwarte trui 19 september 2020 14:28
Netjes dat er vandaag 3 tussentijden zijn. Aan het begin van de klim en ook nog een halverwege de klim. Ik kijk al uit naar de analyse van het prikpaard.

La planche 1x opgereden als slot van 'Les trois Ballons' na 200+ km, dat viel me toen vies tegen. Gelukkig was dat pre Strava en is er geen (tijd)bewijs meer van anders dan een (digitale) diploma.

Tourwinst is duidelijk maar:
Kan Porte over MAL?
Hoeveel plekken stijgt Dumoulin?
Hoeveel plekken zakt Landa?
Wie wisselt er?
Wie pakt de bergtrui?

Best een leuke tijdrit.
Horsie is back 19 september 2020 14:35
Er is nogal wat geharrewar over de lengte van de klim. Hebben de La Plache Filles geprotesteerd? Blijf uit onze buurt. Finsh ligt eerder dan normaal. Formeel is het 5,9 km à 8,5%, waarbij Fabio Aru in 2017 nog steeds de beste tijd van 16:12 heeft en Chris Froome in 2012 met 16:23 de Fransen hevige schrik aanjoeg. Strava geeft 5,82km met 9% aan met Thibaut Pinot en de beste tijd met 16:57. Stef Clement orakelt over Bardet met als beste tijd 15:20, waarbij Aru destijds nog eens 24 seconden sneller was.

Fazit: Als Zeno the schildpad met voorsprong begint is hij altijd als eerste halverwege.
Horsie is back 19 september 2020 14:37
Neen, het prikpaard laat de algehele analyse over aan anderen. Op het web is een website, die alle tussentijden in relatie tot elkaar zet.
Bovendien, er moet nog getraind worden.
De zwarte trui 19 september 2020 14:46
25% is de timelimit toch? Dan is Bennett save met zijn 1 uur 5 min en 55 sec als Roglic zich aan de voorspellingen houdt. Een klimtijd van 20 en een halve minuut voor de groene trui (17.25 per uur)! 1 uur 9 min en 18 sec is het zwaard van Damocles, maar dat wel zal blijven hangen aangezien huidig nr laatst Reza hier nog 2 min onder blijft.
De zwarte trui 19 september 2020 14:50
Cavagna de eerste die (ruim) onder het uur duikt 57:54
Orakel 19 september 2020 14:57
Maar Horsie, niemand duidt het beter den jij.
De zwarte trui 19 september 2020 15:09
Cavagna kent de voorspellingen duidelijk niet. Hij denkt dat er slechts 45 seconden tot 1 minuut sneller gereden gaat worden.
Eqquipo 19 september 2020 15:50
De Marchi heeft 60'01 nodig.

De La Cruz de 2de die onder het uur rijdt. 58'35
Curzio 19 september 2020 16:02
Fikse verschillen vooralsnog.
De zwarte trui 19 september 2020 16:10
Hirschi zit mooier op zijn gewone fiets dan op de tijdritfiets, beetje te gebocheld. Komt ook niet echt vooruit / wil niet / last van valpartij.
Frederik D. 19 september 2020 16:12
Buit al binnen en zijn klassement dondert er niet toe.
Andere Peter 19 september 2020 16:29
Thanx. Dat is een veel fijnere manier van noteren als ze tijden rond het uur rijden. Liever 60:01 in vergelijking tot 57:15 dan 1:00:01.
Curzio 19 september 2020 16:36
Niemand komt eigenlijk in de buurt van de tussentijden op het vlakke van Cavagna. Men speculeert over een windverandering.
Curzio 19 september 2020 16:55
Op het eerste tussenpunt, na 14,5 km, is Van Aert 3e. Maar dat is wel al op 39 seconden.
Curzio 19 september 2020 17:01
Dumoulin vertrokken. Als je de verschillen zo ziet, dan moet 2 of zelfs 3 plaatsen stijgen in het AK mogelijk zijn, mits hij natuurlijk een goede tijdrit rijdt.
Inigo 19 september 2020 17:12
Wel een motor bij G. Martin maar niet Dumoulin? Zucht
Eqquipo 19 september 2020 17:13
Caruso 5de tijd bij punt 1.
Curzio 19 september 2020 17:15
12 seconden achterstand voor Dumoulin bij punt 1. Lijkt me goed!
Curzio 19 september 2020 17:18
Van Aert pakt tijd terug op Cavagna bij tussenpunt 2, nu 33 seconden achter. Dus dat kan wel eens de nieuwe beste tijd gaan worden bovenaan.
Curzio 19 september 2020 17:20
Martinez rijdt een goede klim. Op de tijdritfiets. 3e eindtijd voorlopig, op 1:19. Bij tussenpunt 2 nog 1:54 achter, dus dan heb je het over ruim 30 seconden terugpakken op de klim.
Curzio 19 september 2020 17:22
Jammerlijk inderdaad. Na de start nog geen enkel beeld gehad van Dumoulin. We krijgen nu wel Caruso in beeld (?).
Curzio 19 september 2020 17:22
In de eerste 14,5 km verliezen zowel Yates als Mas 1 minuut op Dumoulin.
Curzio 19 september 2020 17:30
Pogacar op 16 seconden van Cavagna bij tussenpunt 1, dus 5" van Dumoulin, knap maar misschien neemt de jongeling hier wel een risico.
Curzio 19 september 2020 17:31
Van Aert heeft, buiten beeld, duidelijk wel van fiets gewisseld en heeft nog een km te gaan voordat hij de beste tijd op de streep gaat noteren.
Andere Peter 19 september 2020 17:32
Pogacar wint na 40% van de tijdrit 23% van zijn achterstand op Roglic terug.
Curzio 19 september 2020 17:32
Pogacar is daar 13 seconden sneller dan Roglic, die door sommigen ook wel 'de rekenmeester' wordt genoemd.
Andere Peter 19 september 2020 17:33
Hij moet dat doen, hè? Druk zetten. Alles of niets. Prima zo.
Curzio 19 september 2020 17:33
Zie ook de indeling van Van Aert. Pakt na het eerste tussenpunt veel tijd terug op Cavagna, een minuut ongeveer over de rest van de rit.
Curzio 19 september 2020 17:36
Afgaande op het beeld ziet het er heel goed uit bij Pogacar.
Andere Peter 19 september 2020 17:37
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2020 17:38 door Andere Peter.
Andere Peter 19 september 2020 17:38
Dumoulin rijdt het snelste rond nu. Dan Pogacar, dan Rogic, dan Van Aert, dan Cavagna
Eqquipo 19 september 2020 17:38
Caruso 2de tussentijd, todat Tom voorbij komt. Dumoulin 1ste daar
Andere Peter 19 september 2020 17:39
Eens. Maar wel leuk om even aan te stippen, ook om te zien hoe dat evolueert.
Sub Culture 19 september 2020 17:39
Wow Dumoulin, die gaat de concurrentie platwalsen thumbs up
Curzio 19 september 2020 17:39
Dumoulin gaat door op de tijdritfiets, lijkt mij een [edit: gewaagde] keuze.

Wel aan de voet van de Planches 51 seconden sneller dan Van Aert en 18 seconden sneller dan Cavanga.
Het lijkt mij dat hij de etappe gaat winnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2020 17:42 door Curzio.
Anony 19 september 2020 17:42
Heerlijk spannende ontknoping.
veluweracer 19 september 2020 17:43
Van Aert leek me nog even geen zin te hebben in een interview. Kon helaas niet goed verstaan wat hij zei.
Andere Peter 19 september 2020 17:43
Na 58% van de tijdrit heeft Pogacar 49% van zijn achterstand op Roglic in het AK goedgemaakt.
Eqquipo 19 september 2020 17:43
Valverde verliest al 3,5 minuut op Caruso. Geen top 10 derhalve voor Alejandro
Andere Peter 19 september 2020 17:43
En ik snap dat die klim een ander ding is.
Curzio 19 september 2020 17:44
Dumoulin verliest nu tijd op Van Aert...
Inigo 19 september 2020 17:48
Gewaagd wel ja. Maar voor een iets zwaardere renner als Dumoulin maakt het relatief natuurlijk minder uit om naar de lichtere fiets te gaan. Horsie kan het vast in een lang vaag verhaal berekenen
Curzio 19 september 2020 17:49
27 seconden voorsprong van Dumoulin op Van Aert bij het laatste tussenpunt. Zou net genoeg moeten zijn?
Curzio 19 september 2020 17:50
Porte wisselt wel.
Ik neem aan Roglic en Pogacar ook.
Roglic/Pogacar lijkt wat status quo, ik vermoed ook dat Roglic wat heeft overgehouden voor de klim.
veluweracer 19 september 2020 17:50
Geweldig dat de NOS geen 'persona non grata' van Merijn Zeeman maakt.
Andere Peter 19 september 2020 17:52
Mooi dat Dumoulin zijn egen weg kiest. Wel of niet wisselen is een zeer individuele afweging.
Curzio 19 september 2020 17:53
Pogacar maar op 1 seconden van Dumoulin bij het tweede tussenpunt? Oei oei oei, wat is die aan het doen!?
veluweracer 19 september 2020 17:53
De wissel van Pogacar verliep vlekkeloos.
Curzio 19 september 2020 17:56
Dumoulin heeft 40 seconden verloren op Van Aert bergop. Dan is het voor Pogacar lijkt me. En de Tour misschien ook wel. Roglic nu wisselend, gaat wat minder vlot dan bij Pogacar maar geen ramp.
Sub Culture 19 september 2020 17:56
Nu al een van de spannendste tijdritten die ik ooit zag, heerlijk!
Eqquipo 19 september 2020 17:58
Wit Bollen en Ge.. het zal toch niet?!
Curzio 19 september 2020 17:58
Het kantelt helemaal!
Inigo 19 september 2020 17:58
Zeer veel zenuwen bij de jumbo mechanieker
Andere Peter 19 september 2020 17:59
Roglic moet nog 4,5 km klimmen en heeft in het AK nog maar 10 sec ove van zijn 57 sec op Pogacar
veluweracer 19 september 2020 17:59
Minder goede wissel voor Roglic.
Andere Peter 19 september 2020 17:59
Directe vergelijking geeft nu nog maar 2 sec voor Roglic over tov Pogacar
veluweracer 19 september 2020 18:00
Ik wenste wat spektakel vooraf maar dit is meer dan goed voor me is.
Andere Peter 19 september 2020 18:00
Klopt dit? Met 4 km te gaan geeft de directe vergelijking dat Pogacar Roglic voorbij is in het AK
Inigo 19 september 2020 18:01
Die actie op Peyresourde gaat Roglic nog lang spijten
Andere Peter 19 september 2020 18:01
Maar de vergelijkingstijd verspringt teveel om geheel te vertrouwen
Curzio 19 september 2020 18:01
Hij wint hem. Pogacar. Ongelofelijk.
Andere Peter 19 september 2020 18:02
Pogacar gaat de Tour winnen...
Anony 19 september 2020 18:04
Wat een gekke ontknoping. Objectief wel fijn dat het zo spannend is. Maar wel zonde voor Jumbo en al dat werk.
Inigo 19 september 2020 18:04
En de jumbo trein heeft het hem geen enkele keer moeilijk gemaakt, behalve met de waaiers
veluweracer 19 september 2020 18:04
Dit is toch werkelijk ongelooflijk.
Curzio 19 september 2020 18:05
Roglic ook absoluut geen goede tijdrit. Maar Pogacar vernedert hier iedereen.
Eindhovuh 19 september 2020 18:07
Loon van de angst. Niet doorgezet toen het kon, alleen controleren.
Pogacar fantastisch.
Sub Culture 19 september 2020 18:07
Die blikken van Dumoulin en van Aert, prachtig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2020 18:07 door Sub Culture.
Curzio 19 september 2020 18:09
1'22 gepakt op Dumoulin in 6 km klimmen. Zulke verschillen hebben we de hele Tour niet gezien.
Inigo 19 september 2020 18:10
Eens, te defensief en vooral in Pyreneeën. Vind deze verschillen wel bizar hoog ineens.....
Tool 19 september 2020 18:11
Roglic niet eens slecht, maar Pogacar fenomenaal
Eindhovuh 19 september 2020 18:11
Orakel 19 september 2020 18:11
Gianetti zal tevreden zijn.
Eindhovuh 19 september 2020 18:12
Tuurlijk wel. 5de is niet goed genoeg.
Curzio 19 september 2020 18:13
Toch wel slecht hoor. Voor de drager van het geel die bekend staat als een goed tijdrijder? Langzamer dan Porte en Van Aert.
Maar daar ligt het maar deels aan.
Andere Peter 19 september 2020 18:14
Vond ik ook. Razend knappe tv, topwerk van regisseur. Inzoomen op de ogen. Magnifieke details! Doet denken aan de traan van Maxima.
Heisenberg 19 september 2020 18:15
Roglic matig, maar Pogacar buitenaards.
veluweracer 19 september 2020 18:15
Wat een vreselijke slechte film heb ik zitten kijken.
Curzio 19 september 2020 18:15
Klopt, leuk, maar ook niet meer dan dat.
Inigo 19 september 2020 18:15
Mooie beelden inderdaad, hoe dramatisch ook
Frederik D. 19 september 2020 18:16
Wat een dag, wat een Pogacar. En wat een hoop zure druiven voor Jumbo.
Tinuz 19 september 2020 18:16
Opmerkelijk. Dit moet ik even laten bezinken allemaal.
Andere Peter 19 september 2020 18:16
Fabelachtige sport. Niks tactiek. Gewoon de beste wint. Jumbo uitstekend, Pogacar de beste. Het is niet close, hè? Zonder die waaierrit wint hij de Tour met ik meen 2:20.
Curzio 19 september 2020 18:16
Pogacar ziet er uit alsof hij net is opgewarmd.
Andere Peter 19 september 2020 18:18
Scherp en snel gezien van Wuyts, hij wees op die helm van Roglic. Daar was al vroeg iets niet pluis.
Tool 19 september 2020 18:18
Hoop dat Jumbo/Roglic hier van leren. Achteraf te defensief gereden, Pogacar een keer weg laten rijden(dat alleen had de einduitslag niet veranderd).
Volgende keer zelf een keer durven aan te vallen ipv blind vertrouwen in je tijdrit
Inigo 19 september 2020 18:18
Toch vind ik het verschil opmerkelijk. Twee dagen geleden op dat gravel was Roglic sterker. Op de Loze verloor hij een beetje.
Orakel 19 september 2020 18:18
Ik zal vast een azijnzeiker zijn, maar we zijn vandaag nog maar eens voor de gek gehouden.
Andere Peter 19 september 2020 18:19
Ha, het retrospectieve playstationnen is begonnen.
JW 19 september 2020 18:20
Met de kennis van nu: toch wel een kleine verschuiving smoking smiley
Andere Peter 19 september 2020 18:20
Rit: Pogacar
Geel: Pogacar
Bollen: Pogacar
Wit: Pogacar
Groen: Bennett
Superstrijdlust: Hirschi
Koppizoektwachtwoord 19 september 2020 18:20
Wat een onverwachte ontknoping. Spectaculair, dramatisch, historisch.
Zo sneu voor Jumbo. Wat ging er fout?
Sub Culture 19 september 2020 18:21
Primoz mag morgen werken voor Wout.
Andere Peter 19 september 2020 18:21
Ongekend contrast inderdaad. Begrijpelijk. Maar hoe expliciet in beeld zeg.
Curzio 19 september 2020 18:21
Het is wel een ander type inspanning. Blijft desondanks zeer opmerkelijk natuurlijk.
Andere Peter 19 september 2020 18:21
Hahaha, top. Kan ik waarderen.

Die malloot-interviewer op de VRT vraagt serieus wat er nu zwaarder weegt bij Van Aert: Tevredenheid over zijn eigen tijdrit of de teleurstelling van het Tourverlies. Daarna nog 4 vragen over hoe fraai Van Aert zelf klom.

Alsof je op de sterfdag van je vrouw lekker hebt zitten poepen en iemand vraagt: wat bepaalt nu je stemming? Het verlies van je vrouw of het lekkere poepen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2020 18:24 door Andere Peter.
veluweracer 19 september 2020 18:22
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Scherp en snel gezien van Wuyts, hij wees op die
> helm van Roglic. Daar was al vroeg iets niet
> pluis.

Stond schijnbaar erg hoog op het hoofd inderdaad. Dat heeft wat wind gevangen.
D.R.E. 19 september 2020 18:22
Contrast? Roglic ver onder zijn niveau. Bezweken onder de druk
Curzio 19 september 2020 18:25
Jumbo had alle reden om er vanuit te gaan dat 57 seconden voor Roglic hier genoeg zou moeten zijn. Achteraf kan je wel zeggen dat iedereen Pogacar heeft onderschat, maar ja, dat is echt alleen maar met de retrospectoscoop. Als je ziet met wat voor ondersteuning deze jongen de Tour wint en hoe hij hier zijn slag slaat, dan is het uiteindelijk gewoon een klasseverschil.
Inigo 19 september 2020 18:26
Zoek anders mijn poste van tijdens die etappes eens op
Andere Peter 19 september 2020 18:27
1968 Jan Janssen
1989 Greg Lemond
2020 Tadej Pogacar
Sub Culture 19 september 2020 18:27
Poepen op de sterfdag met je vrouw, dan zet je je wel heel snel over haar overlijden heen (de Vlaamse betekenis van poepen indachtig)
Anony 19 september 2020 18:27
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die malloot-interviewer op de VRT vraagt serieus
> wat er nu zwaarder weegt bij Van Aert:
> Tevredenheid over zijn eigen tijdrit of de
> teleurstelling van het Tourverlies. Daarna nog 4
> vragen over hoe fraai Van Aert zelf klom.
>
> Alsof je op de sterfdag van je vrouw lekker hebt
> zitten poepen en iemand vraagt: wat bepaalt nu je
> stemming? Het verlies van je vrouw of het lekkere
> poepen?

Ik kan Berteele goed hebben, maar dat was inderdaad een draak van een interview.
Sub Culture 19 september 2020 18:29
Berteele en Vandegoor twee absolute non-figuren die veel te veel airplay hebben gekregen tijdens de tv-uitzendingen.
En dan zat de ergste van allemaal, Frank Hoste, er nog niet eens bij.
Vortax 19 september 2020 18:29
Prachtige sport! Pogacar de verdiende winnaar. Roglic rijdt hier gewoon een oké tijdrit. Niets mis mee. Alleen Pogacar was werkelijk fenomenaal.
Andere Peter 19 september 2020 18:29
Volledig eens. Geen ploeg rijdt ooit een perfecte Tour. Maar dit is niet op tactiek beslist. Gewoon op klasseverschil. Wie meer sportliefhebber is dan supporter ziet daar de troost en de schoonheid van.
Andere Peter 19 september 2020 18:34
Dan snap je het punt niet.

Er is altijd een een wat-als-droomscenarios dat beter zal uitpakken, beter zou hebben uitgepakt. Dat van de honderden prikkers een een paar zoiets tevoren roepen, wat in de koers niet aantoonbaar weerlegd kan worden, boeit daarbij niet.

Ook in de Pyreneën was Pogacar daarnaast gewoon beter dan Roglic. Klasse was bepalend.
Inigo 19 september 2020 18:34
Mooie 3e plaats voor Porte, overigens.
Andere Peter 19 september 2020 18:35
Pyama 19 september 2020 18:37
Verdiende uitslag voor eigenlijk iedereen in de top 10. Mas mooi 5e voor het onzichtbare Movistar. Dit wordt steeds beter.
Andere Peter 19 september 2020 18:40
Pogacar heeft aan de voet van de slotklim 36 sec voor op Roglic
Pogacar heeft aan de voet 1:56 voor op Roglic

Dus 1:20 verschil in die klim.
Andere Peter 19 september 2020 18:42
Renaat begint bij Roglic ook al met een compleet verkeerde vraag: ik stel vast dat je de 3e man van je ploeg bent...? En hij ziet dat als het 'most astonishing fact' van de dag???

Manmanman... dit vraagt om niets meer dan HOE VOEL JE JE?

Het is niet moeilijk hoor. Je moet alleen niet bij de hand willen doen met je eigen vaststellinkjes in zo'n flashinterview.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2020 19:23 door Andere Peter.
Wanny 19 september 2020 18:43
Wellicht wordt Roglic wel ziek. Rijdt toch flink minder dan ie zou moeten kunnen. Zou toch van Porte moeten winnen.
Wanny 19 september 2020 18:44
Dumoulin staat erbij alsof ie Pogacar niet helemaal vertrouwd.
Andere Peter 19 september 2020 18:44
Ze snappen het echt niet. Nu ook bij Dumoulin gaan zeuren over zijn goede eigen prestatie... Als eerste vraag en daarna weer als laatste vraag. Het klassementsrennen is geen individuele sport! En juist daarom is de 'paradox' (prima term van Prudhomme) zo fraai: het beste individu klopt de beste ploeg.

Realistische reacties van Van Aert, Dumoulin, Roglic overigens



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2020 18:49 door Andere Peter.
Inigo 19 september 2020 18:45
Als het blijkbaar toen al zo duidelijk was dat Pogacar zo veel beter was, waarom dan niet eens proberen dat team het eens lastig te maken. Is 0 keer geprobeerd. Dat is een defensieve tactiek geweest, en tuurlijk zeker te verantwoorden. Het risico op dit scenario is daar wel mee genomen. Eigen schuld dikke bult
Andere Peter 19 september 2020 18:46
Hoogte. Langdurige inspanning.
Andere Peter 19 september 2020 18:48
En als je Prudhomme 50 seconden voor je microfoon hebt dan vraag je op dit moment uiteraard naar...

Evenepoel

eye rolling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2020 18:48 door Andere Peter.
Eindhovuh 19 september 2020 18:51
Precies. Ik heb dat toen ook aantal keer gezegd.
Beetje flauw post van AP.
Inigo 19 september 2020 18:51
Haha, serieus. VDB2
Wanny 19 september 2020 18:54
Pogacar heeft mooi de hele Tour kunnen meeprofiteren van TJV. Op die waaierrit na.

Beetje net als Janssen en Lemond. Zonder ploeg de Tour winnen in de laatste tijdrit.
Horsie is back 19 september 2020 18:56
De BestBikeSplit algoritmes zaten er bij Roglic verschrikkelijk naast: -2:24 is 4,33%. In geval van Pogacar slechts +0:20, dus maar 0,6%. Het lek is nu boven: een intern oftewel een stagiair had aan de knoppen gezeten. Op staande voet ontslagen.

In topsport is het soms jong tegen oud. Quantumsprongen maken is doorgaans het domein van jongeren. Ook hier moest de oude vedette het veld ruimen.
Op procycling zie ik toch dat Roglic absoluut geen super tijdrijder is, nooit geweest ook. Alles is relatief. Het koffiemolentje, dat Roglic reed deed pijn aan de ogen. In het moderne wielrennen is de laatste decennia het accent in alle disciplinen komen te liggen op kracht en niet zozeer op uithoudingsvermogen. Niet alleen in het baanwielrennen. Vermogen is altijd kracht x snelheid, maar ze zijn niet tegen elkaar uitwisselbaar. Het zoeken is dus naar de ideale verhouding binnen de daarvoor bestaande grenzen. Roglich kwam daar vandaag absoluut niet aan toe. Mentale factor kan natuurlijk een rol gespeeld hebben.

Het wielrennen is natuurlijk zodanig geëvolueerd, dat de ene helft van het peloton voor de andere helft rijdt. De verschillen zijn ook nog nooit zo hoog geweest, al helemaal als je bedenkt, dat de etappes toch vrij kort zijn. Op en in galop. Marathon sessies van vroeger van 7 uur en langer zijn absoluut een zeldzaamheid.

Strikt genomen was vandaag ook de enige niet team pursuit race.
Blijft nu over hoe Onkel Antoine er over denkt.

Tom Dumoulin verrast wel degelijk want met de tijdritfiets naar boven rijden is toch nadeliger. Menigeen zou het niet eens kunnen.
Inigo 19 september 2020 18:58
Eens. Zonder de druk van de gele trui gevoeld te hebben. Perfect gepiloteerd door de bergen en nog 40sec gratis van z’n vriend op de Peyresourde. Moet wel opmerken dat het voor Jumbo ook wel moeilijk was om het anders te doen omdat Dumoulin net te ver stond in het klassement en Kruijswijk er niet bij was.
Sta wel nog steeds te kijken van die tijdrit van Pogacar. Dumoulin gelijk op het vlakkere gedeelte, vlak bij een type als Cavagna en ook nog eens op een Colnago tijdrit fiets en zonder “supersonisch” jumbo pak...
Tinuz 19 september 2020 18:59
De heren van de VRT vallen nu inderdaad wel wat door de mand.
Frederik D. 19 september 2020 19:02
Precies. Prachtige strijd in deze voorlaatste rit. Wat een klasbak, die Pogacar. Jammer voor Roglic, alle lof voor Pogacar. En al met al toch een zeer fraaie Tour. En zo zegt mijn vrouw, zou die Pogacar toch geen doping hebben gebruikt? Maar zij is chauvinistisch dan ik. smiling smiley
Andere Peter 19 september 2020 19:03
Het probleem hiermee is dat je aanneemt dat het dus wel beter zou zijn geweest. Dat hoeft helemaal niet. Op bijna alle beslismomenten was Pogacar beter dan Roglic.

Komt nog bij dat het niet gek was dat ze toen vooral naar Bernal keken. Dat het niet gek was om te veronderstellen dat ze op koers lagen.
Tinuz 19 september 2020 19:03
Vroeger reed men met gemak 400 km op een dag. En nu begint men al te jammeren als de teller boven de 200 uitkomt.
Vergeleken met toen kunnen we nu welhaast spreken van een verkapte Tour de Blitz.
Graag uw analyse.
Andere Peter 19 september 2020 19:05
Ik vond Wuyts en De Cauwer uitstekend hoor. Die interviews hadden serieus beter kunnen worden gedaan door een willekeurige 8-jarige.
Eqquipo 19 september 2020 19:06
Kan er nog iets met die wegfiets aan de hand geweest zijn? Te zachte band, lichtje aanslepend wiel? Want de klimtijd is wel echt ondermaats voor Roglic.
Sub Culture 19 september 2020 19:06
Mijn vriendin vroeg mij hetzelfde over WvA een paar dagen terug.
Maar zij is minder chauvinistisch dan ik.
Andere Peter 19 september 2020 19:10
In de Avondetappe vanavond de reünie van Tomas Dekker en Michael Boogerd. Nice timing.
Eqquipo 19 september 2020 19:11
Mas, Bilbao, Martinez, Landa, Soler, Barguil, Porte, Van Aert, Carapaz en uiteraard Pogacar allemaal sneller op de klim van Roglic.
Eqquipo 19 september 2020 19:12
Echt? So, die had ik nog lang niet samen in een programme verwacht. Vertelde Boogerd enige tijd terug niet dat hij TD nooit meer had gesproken sindsdien (maar wel geprobeerd oid)
Andere Peter 19 september 2020 19:13
Ik vermoed dat hij ''mentaal'' wel een seconde of 30 extra verloor in de laatste 3 km, toen eenmaal duidelijk was dat Pogacar vóór lag. Dan ga je alle pijn voelen, hè? Bij Pogacar het omgekeerde effect: die voelde helemaal geen pijn meer. Helemaal verdoofd door de endorfine. Het is maar een veronderstelling.
Frederik D. 19 september 2020 19:14
Moesten zij samen niet ooit de teleurstelling delen dat hun ploeggenoot Rasmussen, die het geel had, uit de Tour werd gezet door hun ploegleiding?
Horsie is back 19 september 2020 19:15
De klimtijden zijn veelzeggend. Nieuw record voor Tadej Pogacar met volgens de Fin met inbegrip van de racefietswissel, dus extra verlies. Aan de andere kant was dit natuurlijk geen volledige etappe, zoals meestal. Dus 475 Watt pantalon voor 16:11, heel goed maar nog steeds niet vergelijkbaar met de EPO tijden. Ritchie Porte heeft misschien wel de beste indruk van allen gemaakt, alhoewel Wout van Aert er niet ver vandaan zat. Primoz Roglic slechts 11. met pakweg 80 seconden achterstand, net één seconde voor Tom Dumoulin met tijdritfiets, dus een betere prestatie. Het is al vaker gezegd, Primoz Roglic met de inzinking op het slechts denkbare moment. Als je naar het koersverloop kijkt ontkom je niet aan de indruk, dat het er voor Primoz Roglic vanaf het begin niet inzat. Weliswaar hield hij het lang tegen, forcerend wellicht, om daarna de helling met het koffiemolentje niet meer goed genoeg aan te kunnen. Primoz Roglic staat bekend als de rekenmeester, maar de leerling zonder zakjapanner won.

Disclaimer: Het is natuurlijk étalon, maar altijd minstens één keer pantalon willen schrijven. Bij deze dus.
Andere Peter 19 september 2020 19:17
De stemmetjes in mijn hersenen zeggen het zelfs over Joop Zoetemelk en Eddy Merckx. Maar die stemmetjes zijn achterdochtiger dan mijn naïeve ik. Nou ja de meeste van die stemmetjes dan. En sommige van die stemmetjes zijn lastig peilbaar vanwege een gespleten persoonlijkheid.
Frederik D. 19 september 2020 19:18
Van Aert was super in deze Tour. Aan hem lag het niet dat Roglic verloor maar toch nog mooi tweede werd. Herkansing in Spanje voor Roglic, tezamen met Van Aert en met Dumoulin?
Andere Peter 19 september 2020 19:20
Precies, de timing kan niet beter. Ik verwacht overigens dat ze door de adrenaline van deze dag wel voldoende afleiding hebben en tot een normaal gesprek komen.
Horsie is back 19 september 2020 19:21
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vermoed dat hij ''mentaal'' wel een seconde of
> 30 extra verloor in de laatste 3 km, toen eenmaal
> duidelijk was dat Pogacar vóór lag. Dan ga je
> alle pijn voelen, hè? Bij Pogacar het omgekeerde
> effect: die voelde helemaal geen pijn meer.
> Helemaal verdoofd door de endorfine. Het is maar
> een veronderstelling.

Inderdaad, een veronderstelling.
Horsie is back 19 september 2020 19:23
En Lance zag dat het goed was.
Frederik D. 19 september 2020 19:25
De tot dopingploeg gedoopte Raboploeg. Eigenlijk zou Rasmussen ook moeten aanschuiven. Afijn, is er ooit een docu over gemaakt over die ploeg die zou winnen maar niet won?
Inigo 19 september 2020 19:26
Paar weken geleden nog interessant interview tussen Schotte en Rasmussen. Blijft een vreemde vogel die Rasmussen.
Frederik D. 19 september 2020 19:27
Zouden ketonen meer zoden aan de dijk zetten in een jong lichaam dan in een ouder lichaam?
Eqquipo 19 september 2020 19:28
Die deelden wel meer. Bloedbroeders en neukmaatjes met dames op de hotelkamer.
Frederik D. 19 september 2020 19:28
Want?

Ik vergeet nooit zijn fietswissel in een eerdere tour.
Frederik D. 19 september 2020 19:29
Deksels, die Dekker, die dekte me wat dames op zijn dekbed.
Slimmerd 19 september 2020 19:38
Mas voor mij verrassend sterk inderdaad, met Valverde naar de Vuelta of andere seizoensdoelen nog?
Andere Peter 19 september 2020 19:38
Andere Tijden Sport gaat er vanuit dat doorgaans pas na ca 20 jaar de mooie en eerlijke verhalen boven komen. Het zit eraan te komen, denk ik.
Curzio 19 september 2020 19:38
Ik moet er nog steeds van bijkomen. Lijkt totaal niet op Schleck vs Evans, want dat was verwacht. Het lijkt meer op Froome in de Giro van 2018. Je ziet het maar je gelooft het bijna niet.
Andere Peter 19 september 2020 19:41
En Lemond/Fignon. Vanwege het onverwachte.
Frederik D. 19 september 2020 19:46
Interviewers moeten het volk behagen alsof het volk uit louter malloten bestaat.
Andere Peter 19 september 2020 19:52
In de voorbeschouwingen lazen we veronderstellingen dat in de top-10, top-9 misschien wel alles hetzelfde zou blijven. Kreeg bijval. Ik vond dat ook best realistisch. Nu de stofwolken optrekken, stellen we vast:

1 --> 2
2 --> 1
3 --> 6
4 --> 3
5 --> 4
6 --> 5
7 --> 9
8 --> 8
9 --> 7
10 -> 12
11 -> 10
12 -> 11

Iedereen haalt iemand in of wordt door iemand ingehaald.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2020 19:53 door Andere Peter.
Curzio 19 september 2020 19:56
Frederik D. 19 september 2020 19:56
Dumoulin de grootste stijger.
Frederik D. 19 september 2020 19:59
Drie Jumbo's in de top vijf vandaag. Toch wel klasse, die ploeg.
Wanny 19 september 2020 20:03
Meer Janssen-Van Springel. De vermeend betere tijdrijder dik geklopt.

Lemond-Fignon was redelijk gelijk qua verwachtingen.
Curzio 19 september 2020 20:03
Hoe fris die Pogacar is in de aankomstzone (komt bijna slippend tot stilstand) is wel onwerkelijk moet ik zeggen.
Wanny 19 september 2020 20:04
Zonder knechtenwerk was Dumoulin hier toch wel top 4 geëindigd lijkt me.
Eqquipo 19 september 2020 20:08
Stage 20 in een grote ronde voor Pogacar:

- 2019 (als 1ste jaars prof) via ritwinst van plek 5 naar plek 3 in het AK in de Vuelta.
- 2020 via ritwinst van plek 2 naar 1.

Die verteert een grote ronde 'wel aardig'.
Eqquipo 19 september 2020 20:09
Met iets meer forceren op dagen dat het niet lekker liep, of langer aanklampen was hij ook met knechtenwerk 4de geworden denk ik.
Andere Peter 19 september 2020 20:11
Dat was bij Lemond/Fignon die ochtend absoluut niet de algemene verwachting.
Andere Peter 19 september 2020 20:16
En opnieuw: het probleem daarmee is dat alles in het voordeel van de aanname uitgelegd wordt.

Dumoulin gaf zelf aan er nog niet aan toe te zijn zich te meten met de besten. Hij leek daarna ook verlost van een last. Je kunt met net zoveel gemak beweren dat hij alleen dankzij die actie uiteindelijk een prima Tour heeft gereden.

Ook kan bijna iedereen in de top-10 wel wijzen op 'iets' wat tot een andere uitslag zou hebben geleid áls.
Koppizoektwachtwoord 19 september 2020 20:16
Zeg dat!
Als sportliefhebber zie ik heus de 'schoonheid' van dit drama maar ik voel me toch een beetje als na Ajax-Tottenham, die laatste seconde (zonder Ajaxsupporter te zijn). En ik voel mee met jongens als Gesink en Dumoulin. Drie weken je kloten afdraaien, en in één uur dat je kopman het zonder hulp moet doen gaat het zo verschrikkelijk mis.
Andere Peter 19 september 2020 20:28
Verval Colombianen in de slotweek, tussen zaterdag voor de Alpen en zaterdag na de Alpen:

3 --> geïmplodeerd en uitgevallen
4 --> 8
5 --> 17
6 --> 6 (maar tussendoor 3e gestaan)

16 --> uitgevallen
20 --> 24 (nooit in de buurt van een rittenkaap)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2020 20:38 door Andere Peter.
Eqquipo 19 september 2020 20:37
Ik denk dat zijn actie een enorme opsteker voor de ploeg in deze Tour is geweest. De rolverdeling duidelijk, Tom die zich met overgave schikte in die rol en als sterke superknecht op die manier veel kon betekenen voor Roglic. Alles perfect uitgevoerd, tot de dreun van vandaag. Maar dat had niemand binnen de ploeg voorzien, of kunnen voorzien. Waar het mij om gaat is dat hij in het AK onder zijn huidige niveau / vormpeil stond/staat. Omdat hij in tegenstellling tot de rest vd top 10 de afgelopen 2 weken geen noodzaak had om tot het gaatje te gaan. Sterker nog, iets minder diep gaan kon juist nuttig zijn voor de ploeg voor de dag erop. Niks mis mee.

Paar dagen terug schreef ik al dat er vandaag pas meer over het echte vormpeil van Dumoulin van de voorbije 1,5week duidelijk zou worden, omdat hij zich vandaag weer voor het eerst vol zou geven. Zijn wattages op het vlakke waren uitstekend meldde hij na afloop, op de klim liep het iets teveel terug, maar het resultaat mag er, voor hem persoonlijk, wezen. Ik kijk alvast uit naar het WK van Tom.
Andere Peter 19 september 2020 20:43
Ik geloof best dat zijn waarden in de eerste week prima waren (al hoorden we dat van bijna alle renners die daarna wegzaketen). Maar ik denk dat gebrek aan wedstrijdritme maakte dat hij zijn kracht niet volledig kon tonen. Juist dat is topvorm. Ik vind het niet gek dat hij daar een paar weken voor nodig had. Ik denk dat hij vooral dat voelde toen hij zich offerde.
Horsie is back 19 september 2020 20:45
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> In de voorbeschouwingen lazen we
> veronderstellingen dat in de top-10, top-9
> misschien wel alles hetzelfde zou blijven. Kreeg
> bijval. Ik vond dat ook best realistisch. Nu de
> stofwolken optrekken, stellen we vast:
>
> 1 --> 2
> 2 --> 1
> 3 --> 6
> 4 --> 3
> 5 --> 4
> 6 --> 5
> 7 --> 9
> 8 --> 8
> 9 --> 7
> 10 -> 12
> 11 -> 10
> 12 -> 11
>
> Iedereen haalt iemand in of wordt door iemand
> ingehaald.

In een slottijdrit kan niemand onder iemand's moeder's rok meeliften, dus dan staan ineens de individuele kwaliteiten centraal.
Fcdh 19 september 2020 20:58
Zo wat een ontknoping die denk ik niemand aan zag komen en kan me niet heugen wanneer ik zo'n verrassende omwenteling voor het laatst gezien heb?
Zuur voor TJV en in de eerste plaats Roglic zelf en een dikke streep door de rekening van Zeeman en Plugge. Met de generatie Pogacar, Bernal en Evenepoel verwacht ik de komende jaren weinig kansen meer of de wetenschap moet nog wat zien in het omturnen van v.Aert?

Na vanmiddag vraag ik me serieus af wat de wetenschappelijke analyse van de ploeg gaan vertellen over de prestaties van Dumoulin, v.Aert en Roglic in vergelijking met die van Pogacar op het vlakke gedeelte tot de voet van de klim? Dumoulin behoord tot de grotere wattage trappers van het peloton, rijdt in een special pak en zijn aerodynamische houding is ongeëvenaard (rare schouderpartij) en dan houdt een schokschouderende Pogacar die veel minder vlak op zijn fiets zit en in een pak van de organisatie rondrijdt gelijke tred? Dan legt de wetenschap het uiteindelijk toch af of is dit het befaamde vermoeidheidseffect na 3 weken koers?
Ben serieus niet op zoek naar insinuaties maar kan de wetenschappelijke post van o.a. Horsie vaak wel waarderen dus zou hier graag een wetenschappelijke les/verklaring voor zien. Zelfde zie je ook bij een Evenepoel klein zeer licht mannetje die wel heel earodynamisch op de fiets ziet maar rijdt ook iedereen naar huis in een tijdrit op een vlak parkoers.
Eqquipo 19 september 2020 21:26
Alan Peiper voor de camera bij Sporza

[sporza.be]

En bij de NOS, waar dan net Pogacar voorbij komt.

[nos.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2020 21:30 door Eqquipo.
JW 19 september 2020 21:31
"Zuur voor TJV en in de eerste plaats Roglic zelf en een dikke streep door de rekening van Zeeman en Plugge. Met de generatie Pogacar, Bernal en Evenepoel verwacht ik de komende jaren weinig kansen meer of de wetenschap moet nog wat zien in het omturnen van v.Aert?"

De kennis van nu maakt duidelijk dat 1 minuut voorsprong voor een afsluitende tijdrit niet meer "geruststellend" is.
Dat stelt ook de hele afgelopen Tour in een ander daglicht.
TJV was zó dominant, maar achteraf gezien leverde het te weinig op.
Wat ik me afvraag is: Hoe had de ploeg zijn overmacht anders kunnen gebruiken om alle concurrenten op grotere achterstand te krijgen ? Ze hebben dat m.i. niet echt geprobeerd omdat (volgens de beschikbare "ervaringskennis"winking smiley de bereikte voorsprong groot genoeg was. En natuurlijk ook omdat Roglic vandaag duidelijk een mindere dag had.
In de Tour de l'Ain en de eerste dagen van de Dauphinee was TJV ook oppermachtig, maar bleef een aantal concurrenten van Roglic toch vrij dicht in de buurt.
Nu lukte het wèl om de meeste concurrenten (deels door malheur) op grotere achterstand te zetten, maar het was nog te weinig.

Als TJV bijeen blijft en volgend jaar een nieuwe aanval op de eindzege wil doen zal, met dit soort belagers, de aandacht erop gericht moeten zijn om de sterkte van de ploeg beter te gebruiken.
Horsie is back 19 september 2020 21:44
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zeg dat!
> Als sportliefhebber zie ik heus de 'schoonheid'
> van dit drama maar ik voel me toch een beetje als
> na Ajax-Tottenham, die laatste seconde (zonder
> Ajaxsupporter te zijn). En ik voel mee met jongens
> als Gesink en Dumoulin. Drie weken je kloten
> afdraaien, en in één uur dat je kopman het
> zonder hulp moet doen gaat het zo verschrikkelijk
> mis.

Waar zou de uitdrukking It ain't over until vandaan komen? Omdat dit maar heel af en toe gebeurt?
Niet, dat ik er rekening mee had gehouden. Echt niet, maar tijdens de tijdrit was de tendens te negatief om voldoende vertrouwen te blijven houden in Roglic. Het is nog altijd zo in de topsport, dat het eindresultaat bestaat uit minnen en plussen. Bij Roglic bleef het minnen regenen, dus daarom moest het ook op de berg misgaan. Roglic kan kostbare seconden hebben verloren in de aanloop (misschien ook geforceerd) met zijn potsierlijke sponsorhelm en wat minder wellicht zijn sponsor tijdritpak (aldus Bert Blocken, hoogleraar aerodynamica, maar Roglic zelf wil hiervan niets weten). Het is niet de eerste keer dat dit verwijt wordt gegeven in een grote ronde naar aanleiding van tijdritpakken. Gele (en andere kleuren) truidragers zijn de lijfeigenen van sponsoren.
Inigo 19 september 2020 21:54
Nog even de feiten: Pogacar rijdt het vlakkere deel even snel als Dumoulin en sneller dan Van Aert. Op de klim loopt hij vervolgens op beide dik uit (meer dan een minuut). Tja.
tvm 19 september 2020 21:57
Je kunt misschien stellen dat het tijdsverlies van Pogacar in de waaierrit zijn redding is geweest en de sleutel naar het geel.

Totaal onbevangen doorpakken onder de vleugels van de Jumbotrein. Geen moment de koers hoeven dragen, ook mentaal niet.
Roglic had alles te verliezen, al het werk van oud-girowinnaar Dumoulin, de potentiële groene trui van van Aert opgeofferd.
Een tijdrit, wat het sterkste wapen is van Pogacar, op het eind.
Orakel 19 september 2020 22:34
Die rit ging TJV voor de sprint, in plaats van (veel) extra tijd pakken met Tom en Wout als grote motoren.
Luijt 19 september 2020 22:38
Mooi wielerdagje
Luijt 19 september 2020 22:41
Eqquipo 19 september 2020 22:46
Daar heb je wel een punt idd!
Eddy Veen 19 september 2020 23:22
De grootste teleurstelling voor mij was deze Tour dat Dumoulin in etappe 8 ging werken voor Roglic.
Eddy Veen 19 september 2020 23:27
Ik weet nu al wie volgend jaar de Tour wint: Remco Evenepoel.
Frederik D. 19 september 2020 23:52
Mooie samenvatting.
Horsie is back 20 september 2020 00:13
Waarom toeval. wonderen en zeldzame gebeurtenissen iedere dag voorkomen, oftewel Het onwaarschijnlijkheidsprincipe? Déjà-vu? Klöpp.
De 57 seconden voorsprong konden natuurlijk nooit geruststellend worden genoemd. Tijdens de tijdrit kon je pas zien hoe het eventueel zou kunnen verlopen en daar werd al vrij vlot duidelijk, dat Primoz Roglic niet in allerbeste doen was. Hoog beentempo, uitstekend bij stevige stijgingspercentages, maar op het vlakke en tegenwoordig zelfs bij matige stijgingspercentages kun je maar beter zo groot mogelijk rijden. Derhalve is Roglic nooit de ultieme tijdrijder geweest. Hij had ook op 40 seconden kunnen stranden (kijk eens naar Ritchie Porte), maar dan nog altijd 17 seconden overhouden. Acht kilometer voor tijd had hij 31 seconden verloren en kon met een goede klim nog altijd winnen, maar in plaats hiervan verloor hij daarna pakweg 10 seconden per kilometer. Dit is in topsporttermen de absolute inzinking.

Primoz is de rekenmeester: Met 57 seconden voorsprong kon hij dus elke minuut afgerond een seconde verliezen. In geval hij ook over één bepaalde minuut of minuten sneller kon rijden werd ook de algemene situatie uiteraard gunstiger. Usain Bolt liep zijn 9,58s ook niet elke 10 meter segment het snelste ooit.

Dus elke minuut 1,67% langzamer kon net.
Hieronder dus hoe het er in werkelijkheid aan toe ging als je uitgaat van de eindtijd en tussentijden en in between.
Cumulatief 1,26%, 1,70%, 1,51% (opleving), 2,77% en 3,49%. In between echter 1,26%, 3,17%, 1,26%. 8,06% en 8,77%.

Strikt genomen was hij op basis van deze berekening een kwartiertje nog de Patron.

Tom Dumoulin verloor in de klim op een tijdritfiets ook massief (8,58% en 8,27%) op Roglic na ervoor on par te zijn gebleven. Maar dat betekende een behoorlijk gewichtsverlies naast teveel aan eigen gewicht. Klein voordeel zonder wissel en zelf bergop ook niet gelijkwaardig. Een prima opstap voor volgend jaar, maar wie weet dat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 01:22 door Horsie is back.
Eqquipo 20 september 2020 00:38
6,9 watt/kg voor Pogacar hoor ik.
predator 20 september 2020 00:38
Eens met JW. Bij de Dauphine zag je het eigenlijk ook gebeuren. Als het kan moet je de concurrentie platdrukken. Er is te verdedigend gereden, dat had al met Bernal fout kunnen gaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 00:39 door predator.
Andere Peter 20 september 2020 00:53
Te aanvallend rijden had evengoed fout fout kunnen gaan. Dn was de kritiek hier niet mals geweest. Pogacar was over de hele Tour beter dan Roglic, die waarschijnlijk nooit volledig op het nivo van voor zijn DL-val kwam.
Sjorsoll 20 september 2020 00:53
Edit: verkeerde plek om te antwoorden.

Als ik dan toch op je mag antwoorden: hoe voorspel je toeval op het juiste moment en in de juiste situatie? Met die kennis zou ik inmiddels miljonair zijn.
Ik heb trouwens wel 50 euro aan Tadej overgehouden, ook leuk. Op naar de 50 miljoen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 00:57 door Sjorsoll.
Sjorsoll 20 september 2020 00:54
Ik ben al dertig, maar dit is voor mij de spannendste Tour ontknoping- en tijdrit ooit.
Ik vond het zielig voor Roglic, zoals hij daar zat. Maar de beste heeft gewonnen en dat is voor de neutrale kijker een feest. Deze tijdrit, wat een feest.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 01:14 door Sjorsoll.
De zwarte trui 20 september 2020 01:10
De trein is dood! Lang leve de trein. Hoe een saaie Tour legendarisch werd.

De wielrenner Tadej, hoorde ik nog net op de radio. Een zender die nooit iets over de Tour te melden had. Ik wist genoeg. Helaas daardoor de sensatie gemist bij het terug kijken. Ik kende de uitkomst immers al.

Roglic zijn zadel moest terug na keuring voor de start. Speelde dát nog mee? Of was het gewoon choken wat de benen deed blokkeren? Dumoulin zal zijn lesje wel geleerd hebben wat betreft fiets wisselen. Waar staan alle klimtijden Horsie? Als het kan met een vinkje voor een uitgevoerde fietswissel.

Nu Patrick L aan het terugkijken. Hij had het al bij het inrijden gezien. Geen budget, zoals de sjeik wel, voor Pogacar. En natuurlijk hij was te braaf om Wout in te lijven.

Mooie relativering van Thomas Dekker bij de avondetappe, van Bernal zeiden we ook dat hij er 5 zou gaan winnen.

Fijne boks tussen Valverde en Dumoulin voor de start. Alejandro wist al wat hem te wachten stond.

Ik zou niet weten hoe Pogacar hier een minuut sneller heeft gereden dan ik? Wat suggereert Dumoulin in zijn interview na de finish? De nieuwe realiteit van Pogy en Remco komt hard aan. Of was het een dejavu met zijn eigen Vuelta verlies?

Geel, wit en bollen op 21 jaar. Dat mag de boeken in!
Cecchini 20 september 2020 01:27
Erg toch, dat je op zo'n historische dag als deze met die kleurloze Mas op de proppen komt. Deed ie eigenlijk mee deze Tour zou ik bijna zeggen. Hoe zielig Spaans nationalist kun je zijn.
Cecchini 20 september 2020 01:29
Telt waaierrijden soms niet mee. Eén van de meest beslissende onderdelen van de wielersport. De waaierslag missen is geen pech, maar gebrek aan klasse. Hij heeft wel 40 sec. op de Peyresoude kado gekregen.. Was een mazzeltje.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 01:30 door Cecchini.
Nelis! 20 september 2020 06:56
Pogacar wint verdiend de Tour, daar valt niks tegen in te brengen. Zijn ploeg natuurlijk niet, die hebben natuurlijk amper wat gedaan. Het enige moment dat ze echt wat voor Pogacar hadden kunnen betekenen (namelijk in de waaieretappe) waren ze ook afwezig. Achteraf kan je zeggen dat juist het tijdverlies in die etappe misschien mede beslissend is geweest voor de tourwinst van Pogacar. Dat zorgde er namelijk voor dat Pogacar pas op de laatste dag in het geel komt te rijden, waardoor zijn ploeg geen enkele verantwoordelijkheid heeft hoeven dragen en dus niet onder vuur is komen te liggen.

Overigens heb ik wel genoten van deze prachtige tijdrit, zelden zo'n spanning in een tijdrit meegemaakt op alle fronten. Etappewinst, bollen, geel, podium, positie in top 10, wel of niet in top 10, geweldig!
Curzio 20 september 2020 08:12
Dat vind ik dan ook weer teveel met de bril van achteraf. Tot gistermorgen vonden we Roglic uiteindelijk toch de betere, hij zette in de laatste twee bergetappes de puntjes op de i. Met de tijdrit erbij kan je zeggen dat Pogacar de verdiende winnaar is, maar het is niet zo dat hij eigenlijk altijd al de betere was deze ronde. (Je kan jouw opmerking op twee manieren interpreteren, vandaar mijn punt.)
Curzio 20 september 2020 08:13
Absoluut, en hij gaf gewoon op z'n Roglic antwoord achteraf en nam direct het initiatief om Pogacar te feliciteren, knap.
Curzio 20 september 2020 08:20
Dat Pogacar gisteren z'n ploeg bedankte was onzin, maar Polanc en vooral De la Cruz zaten er vaak nog lang bij vooraan hoor. De la Cruz deed een paar dagen terug ook nog de aanzet op de slotklim om het open te breken (waarbij Dumoulin o.a. lostte).
ton duk 20 september 2020 08:29
Pogacar die Dumoulin op 1,20 rijdt en dat was bij Evenepoel dus ruim 2 minuten (of meer) geweest....

Jammer voor Roglic , in alles de goede wielrenner en persoon
Goed voor TJV (nu omschakelen naar de Nederlandse Tourwinnaar NA het Evenepoel-tijdperk )
Mooie 7e plek Dumoulin
en hup BOL voor vandaag ...

Ik vond het een kuttour maar dat zal weinigen verbazen
gr
Sub Culture 20 september 2020 08:42
Wel eerlijk blijven hé, AP.
Prudhomme had het over jeugdige onbezonnenheid die het had gewonnen van structuur en begon zelf over het feit dat er volgend jaar mss een nog jongere winnaar kan zijn van de Tour, waarmee hij duidelijk hintte naar Evenepoel.
Waar Renaat uiteindelijk gretig op inpikte.

Het zal aan je karige kennis van de Franse taal gelegen hebben.
Inigo 20 september 2020 08:57
Dumoulin en T. Martin krijgen overigens nog een flinke boete omdat het regenboogje op de arm niet helemaal goed stond. Kan iemand de UCI opheffen?
tvm 20 september 2020 09:33
@ horsie,

Zelden heb ik met zoveel interesse jouw posts zitten lezen. Normaliter haakte ik af omdat het dan te technisch werd. Maar nu laaf ik me aan ieder detail wat betreft de titanenstrijd.

Je schrijft:
"Hoog beentempo, uitstekend bij stevige stijgingspercentages, maar op het vlakke en tegenwoordig zelfs bij matige stijgingspercentages kun je maar beter zo groot mogelijk rijden. Derhalve is Roglic nooit de ultieme tijdrijder geweest."

Hoe zit dat precies? Armstrong reed destijds ook met het befaamde koffiemolentje omhoog (nu leek het beentempo van elke renner al gauw hoog in vergelijking met der Jan). Dus maakt beentempo uit?

Het gaat toch enkel en alleen om het aantal watt/kg, ongeacht welk beentempo? Of kun je stellen dat er per gewicht van een renner, beenlengte gecombineerd met het stijgingspercentage een ultiem beentempo bestaat om zo hard mogelijk te trappen?



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 09:40 door tvm.
Heisenberg 20 september 2020 09:44
Als Jumbo-fanboy doet de nederlaag van gister me toch weinig. Niets mis met Roglic, maar het is toch een renner die weinig emotie oproept. Het gevoel van de Giro-decepties van 2016 en 2018 was heel anders.

Pogacar verschrikkelijk sterk. Je kan het hem niet misgunnen, wat een prestatie. Met dit soort talenten (Pogacar, Evenepoel en straks vast ook Pidcock) blijft er weinig over voor de rest. Ze zijn op ieder terrein extreem goed.

Hopelijk betekent deze klap van Pogacar het einde van het treintjes rijden bergop. Je kan goed defensief koersen met de sterkste ploeg, maar daar heb je weinig aan als er renners rondrijden die je zo hard kunnen pakken bij een zwak moment.
Eqquipo 20 september 2020 09:57
Nee nee, juist goed die boete! Als je dit overlaat aan de sponsoren dan is het snel gedaan met dit prachtige symbool in het wielrennen.
Inigo 20 september 2020 10:05
Onzin. Het is in dit geval muggenzifterij. Als traditie zo belangrijk is liever een boete voor teams als Movistar en UAE voor het verpesten van kampioenstruien.
tvm 20 september 2020 10:09
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als Jumbo-fanboy doet de nederlaag van gister me
> toch weinig. Niets mis met Roglic, maar het is
> toch een renner die weinig emotie oproept. Het
> gevoel van de Giro-decepties van 2016 en 2018 was
> heel anders.
>

Dan ben je vermoedelijk geen Jumbo-fanboy, maar fan van Nederlandse renners.
Andere Peter 20 september 2020 10:40
Ik volg jou, omdat ik je vertrouw en omdat je Frans beter is. De hint naar Evenepoel heb ik gemist. Prudhomme gebruikte het woord paradox en dat vond ik zeer treffend. Ik interpreteerde die paradox als: de controle van een sterke ploeg versus het ongeleide projectiel van een jeugdig individu. Paradox is een fraaie en zeer passende term, want een paradox is een schijnbare tegenstelling. Het lijkt een tegenstelling, maar dat is het niet. Je denkt; de beste ploeg zal wel winnen, maar wielrennen is vaak ook gewoon: het beste individu zal winnen.
Andere Peter 20 september 2020 10:42
Andere Peter 20 september 2020 10:45
Eens hoor. Ik bedoel het ook als koekje van eigen deeg. Elke klassementsrenner die niet wint eindigt een Tour met het gevoel van: wat als ik daar dit of dat...Het is uitgesloten dat je ooit in een hele ronde 3 weken lang alle je kansen op tijdwinst op elk individu 100% benut.
Andere Peter 20 september 2020 10:46
El Chaba 20 september 2020 12:03
Zeker niet nee, aangezien Fignon natuurlijk ook een uitstekende tijdrijder was. In de eerste lange, vlakke tijdrit van 71 km (!) had Fignon 57" verloren op Lemond, dus niemand had verwacht dat Fignon op slechts 24,5 km zelfs een seconde meer zou verliezen.

Voor wie al die uitslagen in die Tour - en ook alle andere Tours - nog eens wil napluizen, is er deze fantastische site: [web.archive.org]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 12:05 door El Chaba.
El Chaba 20 september 2020 12:07
El Chaba 20 september 2020 12:12
Andere Peter 20 september 2020 12:28
Ik vond 2016 overigens een vergelijkbare onverwachte deceptie: Clinton/Trump. Ook een onpeilbaar individu dat won van de beste ploeg die alles onder controle meende te hebben.
El Chaba 20 september 2020 12:54
Qua deceptie wel, maar gisteren vond ik onverwachter dan jouw voorbeeld. Er waren op dat moment al veel andere tekenen in de westerse democratieën, die er op wezen dat 'het volk' genoeg begon te krijgen van het politieke establishment. Niet lang daarvoor had je tenslotte ook al de redelijk onverwachte uitslag van het Brexit referendum vanwege die zelfde reden en de V.S. - met haar twee partijen stelsel - was toen bij uitstek geschikt voor een politieke omwenteling. Dus ik was serieus niet heel erg verbaasd dat Trump won.
Helaas, dat wel natuurlijk.
Frederik D. 20 september 2020 12:57
Clinton verloor deels door haar hooghartigheid. Vergelijk haar opmerking: The deplorable ones. Haar man noch Obama zou zo'n opmerking hebben geplaatst.
Andere Peter 20 september 2020 13:28
Dat was een faux-pas (overigens niet publiekelijk geuit). Van een verder formidabel politica (als senator) en uitstekend bestuurder (als minister). Ze won de verkiezingen met 3 miljoen stemmen verschil, ze behaalde meer stemmen dan een kandidaat ooit haalde.

Ze verloor door teveel antipathie tegen haar, doordat ze teveel als insider werd gezien. Dat zijn ook de verschillen met Biden nu. (tegen hem is weinig antipathie, Trump is nu de zittende president die verantwoordelijk is voor bv het wanstaltige coronabeleid in de VS). De campagne van Clinton rekende erop te kunnen vertrouwen op een firewall in de Noordelijke Midwest (Pennsylvania, Michigan, Wisconsin).en daar ging het mis met een handjevol stemmers, vooral onder onopgeleide witte mannen die uit twee kwaden kozen voor het onbekende. Dat vertrouwen op die firewall (Clinton voerde daar weinig campagne), is een beetje zoals Jumbo erop vertrouwde dat Roglic geen minuut zou verliezen in de tijdrit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 13:29 door Andere Peter.
JW 20 september 2020 13:51
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
.....
> Hopelijk betekent deze klap van Pogacar het einde
> van het treintjes rijden bergop. Je kan goed
> defensief koersen met de sterkste ploeg, maar daar
> heb je weinig aan als er renners rondrijden die je
> zo hard kunnen pakken bij een zwak moment.

Eens.
Als je met je sterke trein niet alle concurrenten eraf kunt rijden en de kopman niet zo sterk is dat hij in de laatste kilometers dat zelf kan doen (en dat is al twee maanden de handicap van JumboVisma) dan werkt het "sterke-trein-bergop" niet. Dan bestaat het risico dat je je concurrenten in de race houdt, of - sterker nog - soms aan boni-seconden helpt !
Die sterke ploeg kan natuurlijk ook een hoofdrol spelen bij:
- een ploegentijdrit (die was er dit jaar niet);
- waaieretappes (de enige keer dat Pogacar echt tijd verloor)
- spelen met meer kopmannen (van te voren was dat ook de opzet, met Kruijswijk en Dumoulin).

De ploegentijdrit mag van mij wegblijven. De rest kan de koers alleen maar mooier maken.
Zeker als de volgende Tour weer zo'n prachtig parkoers als afgelopen jaar oplevert ! Want daar mankeerde wel heel weinig aan !
Horsie is back 20 september 2020 14:05
tvm Schreef:
-------------------------------------------------------
> @ horsie,
>
> Zelden heb ik met zoveel interesse jouw posts
> zitten lezen. Normaliter haakte ik af omdat het
> dan te technisch werd. Maar nu laaf ik me aan
> ieder detail wat betreft de titanenstrijd.
>
> Je schrijft:
> "Hoog beentempo, uitstekend bij stevige
> stijgingspercentages, maar op het vlakke en
> tegenwoordig zelfs bij matige stijgingspercentages
> kun je maar beter zo groot mogelijk rijden.
> Derhalve is Roglic nooit de ultieme tijdrijder
> geweest."
>
> Hoe zit dat precies? Armstrong reed destijds ook
> met het befaamde koffiemolentje omhoog (nu leek
> het beentempo van elke renner al gauw hoog in
> vergelijking met der Jan). Dus maakt beentempo
> uit?

> Het gaat toch enkel en alleen om het aantal
> watt/kg, ongeacht welk beentempo? Of kun je
> stellen dat er per gewicht van een renner,
> beenlengte gecombineerd met het
> stijgingspercentage een ultiem beentempo bestaat
> om zo hard mogelijk te trappen?

Sinds de uitvinding van de dérailleur is (het belang) de relatie tussen verzet en snelheid, verzet en vermogen nog steeds afhankelijk van de trapkracht. Heb je die in mindere mate dan je tegenstander dan zul je minder hard kunnen rijden, tenzij aerodynamische voordelen je het wel mogelijk maken. Bij Armstrong speelde mee, dat hij ook flink sleutelde aan de component van de energietoelevering. Maar evident is altijd, dat je de meest ideale combinatie afhankelijk van omstandigheden inclusief jezelf moet kunnen omarmen. Tadei Pogacar reed in zijn jeugdige (over-)moed op puur grogme, zonder zich af te laten leiden door externe impressies zoals een bikecomputer. Hij was hier op het moment van zijn leven tot nu toe, met zijn duifje nog ver weg, op zijn allerbest. Primoz Roglic nu even alleen gelaten door zijn geweldige Jumbo troep begon toch te veel in het luchtledige te trappen. Alles is relatief. Alle bespiegelingen van Aero goeroe Bert ten spijt verloor Primoz Roglic het toch primair op de klim. Dat hij met een te klein verzet op het vlakke in tegenstelling ook tot bijvoorbeeld aero Tom Dumoulin geen potten wist te breken was daarentoe, op het terrein waar hij "alleen maar" hoefde te consolideren, faalde hij jammerlijk. Kortom hij kwam trapkracht ergo vermogen tekort. De ratio W/kg wordt omdat beiden praktisch even zwaar wegen door het verschil in individuele trapkracht beslist en dat was gisteren wel heel pijnlijk duidelijk. Achteraf is iedereen sluw, maar evident moet toch worden geconcludeerd, dat gedurende deze Tour Roglic+Jumbo aan kop gingen voor Pogacar.

Er bestaat wel een relatie tussen trapfrequentie en energieverbruik, maar met ideale trapfrequenties kom je een berg nauwelijks op.

Overigens op twitter van Guido Vroemen stond een fraai screenshot van de BikeBestSplit weergave van de rit van Primoz Roglic, waarin was ingetekend hoe het tijdsverschil gedurende de tijdrit tussen Rpglic en Pogacar verliep. Een schuine weg naar het dal.

Dus Guido Vroemen had het met het BikeBestSplit algoritme, waarin hij uiteraard zelf de variabelen moest invullen maar voor de helft gelijk.
Hoe dramatisch het verlies van Roglic ook is, uiteindelijk is het maar één voetafdruk van 36 cm per seconde van BigFoot.

En als je dan bedenkt welke variabelen een heel kleine of grotere rol hebben gespeeld: gewicht race/fiets/lichaam; aero helm/tijdritpak; rolweerstand bij keuze banden,windinvloeden, gearing, verkenning parkoers, fietswissel, invloeden motor/auto's, dagvorm, mentale toestand, momentum.

Ze zeggen dan ook dat the Great Designer vast een wiskundige moet zijn geweest. grinning smiley

Baanwielrenners hebben een vast verzet, waardoor zeker op bepaalde baannummers hun keuze nog belangrijker wordt. Daarom zijn ze ook zo veel op het krachthonk te vinden om ook het gewichtje heffen met ondersteuning te praktizeren en bovenbenen te kweken, waardoor de pantalons moeilijk zijn aan te slepen.
Horsie is back 20 september 2020 14:16
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben al dertig, maar dit is voor mij de
> spannendste Tour ontknoping- en tijdrit ooit.
> Ik vond het zielig voor Roglic, zoals hij daar
> zat. Maar de beste heeft gewonnen en dat is voor
> de neutrale kijker een feest. Deze tijdrit, wat
> een feest.

In wezen was Parijs exact 3,9 km te ver. Spannend was het op dat moment al lang niet meer, want bij Roglic was bezig met een regelrechte koerskrach. Alleen in tekenfilms kun je in de lucht stilstaan. Weet je wat spannend was? De eindsprint bij het WK veldrijden voor vrouwen, waar op het laatste rechte stuk nog een wisseling van posities plaatsvond.
Horsie is back 20 september 2020 14:18
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Clinton verloor deels door haar hooghartigheid.
> Vergelijk haar opmerking: The deplorable ones.
> Haar man noch Obama zou zo'n opmerking hebben
> geplaatst.

Wellicht, maar The Donald heeft zulke opmerkingen al duizenden keer gebruikt. Hyperinflatie.
El Chaba 20 september 2020 14:22
Klopt, maar het probleem is dat zijn achterban daar grotendeels niet van in de war raakt. Ook door de steun van 'zijn' media, die het ontkennen, vergoeilijken, verdraaien, etc. wat hij heeft gezegd. En het medialandschap is daar net zo 'verzuild' als in Nederland in de jaren zestig.
Horsie is back 20 september 2020 14:37
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> De trein is dood! Lang leve de trein. Hoe een
> saaie Tour legendarisch werd.
>
> De wielrenner Tadej, hoorde ik nog net op de
> radio. Een zender die nooit iets over de Tour te
> melden had. Ik wist genoeg. Helaas daardoor de
> sensatie gemist bij het terug kijken. Ik kende de
> uitkomst immers al.
>
> Roglic zijn zadel moest terug na keuring voor de
> start. Speelde dát nog mee? Of was het gewoon
> choken wat de benen deed blokkeren? Dumoulin zal
> zijn lesje wel geleerd hebben wat betreft fiets
> wisselen. Waar staan alle klimtijden Horsie? Als
> het kan met een vinkje voor een uitgevoerde
> fietswissel.
>
> Nu Patrick L aan het terugkijken. Hij had het al
> bij het inrijden gezien. Geen budget, zoals de
> sjeik wel, voor Pogacar. En natuurlijk hij was te
> braaf om Wout in te lijven.
>
> Mooie relativering van Thomas Dekker bij de
> avondetappe, van Bernal zeiden we ook dat hij er 5
> zou gaan winnen.
>
> Fijne boks tussen Valverde en Dumoulin voor de
> start. Alejandro wist al wat hem te wachten
> stond.
>
> Ik zou niet weten hoe Pogacar hier een minuut
> sneller heeft gereden dan ik? Wat suggereert
> Dumoulin in zijn interview na de finish? De nieuwe
> realiteit van Pogy en Remco komt hard aan. Of was
> het een dejavu met zijn eigen Vuelta verlies?
>
> Geel, wit en bollen op 21 jaar. Dat mag de boeken
> in!

Op de datamijn op twitter bij @velofacts.

Pogacar en Evenepoel zijn fenomenen, die bij het huidige wielrennen passen. In het tijdsgewricht van Merckx zouden zij veel minder goed gedijen, denk ik toch.

Overigens heeft d'en Eddy in L'Equipe een waarschuwingspijl afgeschoten met zijn woorden: "Lets not be hasty with Remco Evenepoel". En daarmee zal hij vast niet bedoeld hebben de revalidatie die hem (not Eddy) te wachten staat.

Overigens jong, niemand heeft zeker gezien, dat the next Usain Bolt (nog jonger dan Tedaj), zoals die door sommige hyperbole Amuricans wordt genoemd, ook in de open lucht over Bubka is gewipt. En dan breekt Horsie ook nog eens een lans voor ons eigen Femke ..Bol, die kwam, zag en overwon door als een hinde over de horden te springen. En dan zijn we weer terug bij de gazelle van Bromèrta, Felix.

Alhoewel, Pogacar zou de PC op de springplank van de ballerina's (not Elton John's Tiny Dancer) hebben gepiepeld. Het zijn maar geruchten. cool smiley
Horsie is back 20 september 2020 14:45
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pogacar die Dumoulin op 1,20 rijdt en dat was bij
> Evenepoel dus ruim 2 minuten (of meer)
> geweest....
>
> Jammer voor Roglic , in alles de goede wielrenner
> en persoon
> Goed voor TJV (nu omschakelen naar de Nederlandse
> Tourwinnaar NA het Evenepoel-tijdperk )
> Mooie 7e plek Dumoulin
> en hup BOL voor vandaag ...
>
> Ik vond het een kuttour maar dat zal weinigen
> verbazen
> gr

What the duck, Duk? Kop op. Als zelfs Rini Wagtmans volgend jaar Tom Dumoulin als winnaar ziet?
Andere Peter 20 september 2020 14:51
Het is erger zelfs. Omdat er aan de top ook geen echt contact meer is tussen de zuilen, ze dwarsbomen elkaar. Dat dreigt te leiden tot onbestuurbaarheid, iets wat in de Verzuiling van NL niet plaatsvond. Verschil is dat het in VS gaat om twee zuilen, waarvan er altijd een in de meerderheid is. In NL waren er vier zuilen, die elkaar altijd nodig hadden en van wie er niet één een meerderheid kon halen.

En de waarheid dringt niet meer door tot de rechtse zuil in de VS. Totale afkeer van wetenschap. In veel landen waar dit plaats vond is de democratie omgeslagen in dictatuur. En/of er kwam een burgeroorlog. Ik zeg niet dat di gebeurt, want in de VS is gelukkig nog een veiligheidsnet van sterke instituties. Het Hooggerechtshof is er daar eentje van. Zaterdag was vooral een drama omdat de 87-jarige heldin RBG ons 46 dagen te vroeg ontviel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 14:57 door Andere Peter.
Horsie is back 20 september 2020 15:09
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Klopt, maar het probleem is dat zijn achterban
> daar grotendeels niet van in de war raakt. Ook
> door de steun van 'zijn' media, die het ontkennen,
> vergoeilijken, verdraaien, etc. wat hij heeft
> gezegd. En het medialandschap is daar net zo
> 'verzuild' als in Nederland in de jaren zestig.

Klopt. Had Columbus maar op een heftruck gereden, dan was dit alles niet gebeurd. cool smiley
El Chaba 20 september 2020 15:26
Klopt, zei ik ook al in mijn eerdere post. In landen met een twee partijen stelsel is de kans veel groter dat het dan een keer 'mis' gaat. Dat is het voordeel van een land als Nederland inderdaad, dat je daar altijd coalities moet aan gaan c.q compromissen moet sluiten met meerdere partijen.
Al mag het kiesstelsel wat mij betreft in Nederland wat minder pluriform zijn. Een kiesdrempel van bijvoorbeeld 5% zou ik geen slecht idee vinden en dan blijven er nog genoeg partijen over om het democratische gehalte te waarborgen. En het zou de bestuurbaarheid zeker ten goede komen.
Andere Peter 20 september 2020 15:43
Ik zou hem iets lager leggen. Op 2% ofzo (dus 3 zetels). Of misschien 4 zetels. Daar kun je wat mee. Een stempercentage van 2%-5% is te groot om te negeren. Beter opnemen in het bestel. Maar de huidige kiesdrempel (die hebben we wel) van 1 zetel is mij ook te laag.
Heisenberg 20 september 2020 18:20
Fanboy natuurlijk overtrokken. Maar wel de ploeg waarvan ik het hardst hoop dat ze winnen. Als G. Bennett tegen Poels strijdt, mag de Nieuw-Zeelander van mij winnen.
Orakel 20 september 2020 20:22
Error



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 20:23 door Orakel.
Orakel 20 september 2020 20:23
“Ik heb mijn waardes teruggekeken, dat waren wereldkampioenschap waardige waardes. Ik was heel erg goed”, oordeelt hij. “Daarom was ik ook des te verbaasder dat Pogacar nog 1.20 minuut sneller reed. Dat niveau haal ik nooit. Ik kan misschien nog ergens een procent winnen, maar geen vijf procent.”
Aldus Tom Dumoulin...
Curzio 20 september 2020 20:43
Volgens mij is het tijdsverschil tussen de twee nu 2,5%. Als Dumoulin nog 1% wint dan is het verschil nog 1,5%. Waarbij de omstandigheden van deze tijdrit zich nooit meer exact zullen herhalen.
Maar het is natuurlijk waar dat als de concurrenten van Dumoulin net zo goed of beter zijn in het tijdrijden dan hij, dat zijn belangrijkste wapen dan wegvalt.
Horsie is back 20 september 2020 21:39
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> “Ik heb mijn waardes teruggekeken, dat waren
> wereldkampioenschap waardige waardes. Ik was heel
> erg goed”, oordeelt hij. “Daarom was ik ook
> des te verbaasder dat Pogacar nog 1.20 minuut
> sneller reed. Dat niveau haal ik nooit. Ik kan
> misschien nog ergens een procent winnen, maar geen
> vijf procent.”
> Aldus Tom Dumoulin...

In het vlakke deel was hij wel degelijk 1 seconde sneller. Als Tom had willen winnen had hij daarna tientallen Watts meer moeten leveren in de klim. Met meer spiergewicht kun je wel de hoeveelheid extra benodigde arbeid (even) conpenseren, maar niet als het langer gaat duren. Antoine Vayer becijfert bijvoorbeeld ook, dat Wout van Aert, puur op basis van kracht, beter presteerde dan Tadej Pogacar. (485W étalon versus 475W étalon). Ook een interessante vergelijking sinds 1994 gebaseerd op de rapporten van de Radarpolitie. En wie komt daar toch als allerbeste uit de bus? Zoals ik wel eens heb beweerd, ene Ulle, in 1997, toen de tovenaarsleerling eindelijk zelf eens mocht fietsen.

Evident is wel, in elk geval voor mij, dat de huidige generatie in wezen met wat plussen en minnen de beste is van de eenentwintigste eeuw. De EPO warriors zijn nog ongenaakbaar en als Piraat Marco echt loaded was stond er nooit geen maat op hem, gezegend ook door zijn lage gewicht. Wielrennen is een multi-factoriële business, maar puur bergop is het vooral een natuurkundige exercitie en extreme specialisatie op basis van anthropometrie.

Wout van Aert is een betere versie van Miguel Indurain omdat hij veel beter kan sprinten.

De Fin bijna in tears, omdat hij niet wist wat "stoppen" betekende in het interview met Tom Dumoulin.
Eqquipo 20 september 2020 23:22
De tijdrit van Dumoulin en Van Aert bekijken toch wel opvallend dat ze die zo verschillend indeelden, om met vergelijkbare tijd aan de streep te komen.
Wout die op het vlakke / golvende deel 50 sec toegeeft op Tom.
Tom die dan in de klim 40sec op Wout toegeeft.

Ik zou op bouw / lichaamsgewicht afgaande juist het tegenovergestelde verwachten. Wout heeft dus op de klim fiks veel meer moeten douwen dan Dumoulin. En op het vlakke dan dus aanzienlijk minder vermogen/kg geleverd, tenzij Wout op aerodynamisch vlak helemaal verkeerd op zijn tijdritfiets zit..
Inigo 21 september 2020 08:49
Niet alle concurrenten natuurlijk, zie bijv Lopez of Landa
Andere Peter 21 september 2020 09:55
Het is ook niet vanzelfsprekend dat Pogacar de komende 10 jaar al zijn tijdritten op ditzelfde niveau blijft rijden. Denk bv aan Bernal.
Andere Peter 21 september 2020 10:00
Volgens mij was Indurain niet zo'n slechte sprinter. Alleen, hij deed het nooit. Het was nooit nodig. Hij schonk zeges. Misschien overschat ik hem, maar ik heb mij ook altijd afgevraagd hoe Indurain het zou doen in Parijs-Roubaix, met dat lange lijf.


Hier wint Indurain een sprintje van Ludwig, Museeuw en Fondriest:

[nl.wikipedia.org]
Horsie is back 21 september 2020 11:43
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> De tijdrit van Dumoulin en Van Aert bekijken toch
> wel opvallend dat ze die zo verschillend
> indeelden, om met vergelijkbare tijd aan de streep
> te komen.
> Wout die op het vlakke / golvende deel 50 sec
> toegeeft op Tom.
> Tom die dan in de klim 40sec op Wout toegeeft.
>
> Ik zou op bouw / lichaamsgewicht afgaande juist
> het tegenovergestelde verwachten. Wout heeft dus
> op de klim fiks veel meer moeten douwen dan
> Dumoulin. En op het vlakke dan dus aanzienlijk
> minder vermogen/kg geleverd, tenzij Wout op
> aerodynamisch vlak helemaal verkeerd op zijn
> tijdritfiets zit..

Je kunt deze vergelijking niet oplossen omdat er te veel onbekende variabelen zijn.
Bovendien leiden hele kleine afwijkingen ook tot relatief grotere uitkomsten en niet alleen bij het weer als chaotisch fenomeen.
Een uur lang 10 m/s rijden levert een afstand van 36 km op. Een tiende meter (vinger lang) per seconde minder snel rijden betekent liefst 360 m achterstand.
Tom Dumoulin reed in de vergelijking met Wout van Aert de segmenten dus -27s; +3s; -27s; +24s en +16s.
Het gebruik van de veel zwaardere tijdritfiets en de wissel zelf vertroebelen dus een en ander, niettemin niets uitzonderlijks aan de hand.
Beiden hebben conform hun kunnen op dat moment gepresteerd.
Horsie is back 21 september 2020 11:53
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij was Indurain niet zo'n slechte sprinter.

Kijk, als je Filippo Ganna's snelste 125 m segment tijdens zijn 4km WR achtervolging omrekent in een 200 m tijd (11,546s zonder af te duiken van een drie hoog verdieping, dan kun je ook niet zeggen, dat ie met een beetje training ons aller Harrie Arnoldus schrik aanjaagt. Wielrenners kunnen intrinsiek ook hard rijden en dus ook sprinten, maar binnen deze niche zijn er flagrante verschillen. Als ik tegen Usain Bolt gelopen zou hebben met een 100m in 12 seconden, dan ga ik toch ook niet pochen, hé, AP, guess what, maar een paar secondjes achterstand op deze Stargazer.
Clavan 21 september 2020 12:01
Wat ben ik blij dat Dumoulin besloten heeft te kraken en niet voor het klassement te gaan. Het is wel sneu voor Roglic en JumboVisma maar stel je voor dat het Tom was geweest. Dan was het echt een nationaal trauma geweest.
JW 21 september 2020 13:00
Als Tom wèl voor het klassement had kunnen gaan, dan denk ik niet dat hij Roglic voorbij was gegaan in het klassement.
TJV was oppermachtig en regeerde de koers, alles ging helemaal naar wens voor de ploegleiding. De positie verdedigen stond voorop.
Tactische spelletjes met twee kopmannen, om de afstand met de concurrentie te vergroten past niet in dit machtsdenken.

Als ze komende jaren onverhoopt nog weer in dezelfde luxe situatie belanden, zullen ze het ongetwijfeld anders proberen.
Je zult elke etappe, elke meter, van het parkoers erop uit moeten zijn tijd te winnen. Hoe meer hoe beter.
Als dat het gevolg is van deze sensationele ontknoping zal het leiden tot aanvallender koersgedrag.
Curzio 21 september 2020 13:12
Mja, vind je? Dumoulin gedijt waarschijnlijk ook het best bij een defensieve koerswijze. Als je echt met twee kopmannen start, die ook allebei zelf er voor willen gaan, dan kan ik me nog voorstellen dat ze eens op deze manier spelen. Maar bijvoorbeeld de afgelopen Tour, ik geloof nooit dat Dumoulin zelf de gemoedsgesteldheid en wil heeft gehad om een aanvalsplan van ver tot een goed einde te brengen.
De winnaarsmentaliteit door muren heen van een Nibali, Valverde, Contador of Froome heeft hij niet en dat kan je ook niet forceren.
Clavan 21 september 2020 13:16
Grootste fout is natuurlijk van Roglic zelf om niet met Pogacar mee te springen terwijl hij, zoals hij zelf bevestigde, wel mee kon. En ze hadden vooraf nog gezegd dat Pogacar de grootste concurrent was(samen met Bernal).
Je moet altijd concurrenten direct uitschakelen en nooit weer terug in de wedstrijd laten komen.
Sky was dit nooit overkomen.
JW 21 september 2020 14:15
Als je ploeg zo duidelijk dominant is zul je dat linksom of rechtsom moeten uitbuiten. Vertrouwen op een vrij beperkte voorsprong voor de afsluitende tijdrit of de laatste bergetappes kan verkeerd uitpakken. Ik herinner me ook nog heel goed die valpartij van Menchov op dat afsluitende Girotijdritje. Toen ging het net goed.

Vraag is ook wat het meedoen van Kruijswijk als schaduwkopman kan schelen. Heeft traditioneel een sterke derde week, en was er vorig jaar dichtbij. Zonder die modderstromen had hij tot de laatste meters kunnen strijden voor geel (en toen was Ineos nog echt sterk).
Andere Peter 21 september 2020 16:42
Je doet de aanname dat hij op dat moment makkelijk even zonder risico meekon. Die aanname is op niets gebaseerd. Had zomaar kunnen imploderen en dan had je ze hier eens moeten lezen...
Clavan 21 september 2020 19:04
Ik doe de aanname omdat hij zelf zei dat ie meekon maar bleef zitten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen