Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Slotcriterium Tour de France

Gepost door Andere Peter 
Andere Peter 20 september 2020 15:55
Profiel:


__________________________________________________________________________________________



Favorieten: ja
Horsie is back 20 september 2020 16:22
Rijdt een Murican in een taxi in Frankrijk naar Parijs. Dan zegt de Taxi Driver heel droogjes en pregnant op zijn Frans: Avenue des Champs-Élysées.
Denkt de inzittende: What the Fuck!: I've been riding here on front the Holy Cow number of seven times.

De moraal: I've made shoes for everyone, but I'm still running barefoot.
betuweracer 20 september 2020 16:33
Ik vind het nu al een kutkoers.
Curzio 20 september 2020 17:29
Vanuit het perspectief van Jumbo gezien is het toch ongunstig geweest dat die UCI commisaris het motortje uit de fiets van Roglic heeft gehaald. Maar ja, dat is achteraf praten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 17:29 door Curzio.
Slimmerd 20 september 2020 17:58
Van Aert moet midden in de Tour een trein hebben met Dumoulin en gele truidrager Roglic voor een sprint, maar Kristoff kan beter niet mee sprinten in Parijs om Pogacar veilig te houden.

Het is dat de NOS nog slechter is...
Andere Peter 20 september 2020 18:05
Haha, ja. Prachtig.

Overigens wel een schitterende passage onder het Louvre door, langs de driehoek.
Slimmerd 20 september 2020 18:25
37km

Schachmann, Van Avermaet, Perichon en Swift met 19"
Slimmerd 20 september 2020 18:52
Nog twee rondes, 15''
Slimmerd 20 september 2020 18:57
9km, 14''

Jumbo leidt het peloton
Slimmerd 20 september 2020 19:00
Laatste ronde, Swift vooraan al weg, 14''
Slimmerd 20 september 2020 19:00
NTT leidt nu het peloton in de jacht
Slimmerd 20 september 2020 19:02
8'', Kwiatkowski versnelt uit het peloton
Slimmerd 20 september 2020 19:03
4km, alleen Schachman nog met 4''
Slimmerd 20 september 2020 19:04
3.5km, peloton compleet
Slimmerd 20 september 2020 19:07
1. S. Bennett
2. M. Pedersen
3. Sagan
4. Kristoff
5. Viviani
6. Van Aert
7. Ewan
8. Hoftetter
9. Coquard
10. Walscheid



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2020 19:10 door Slimmerd.
Curzio 20 september 2020 19:16
Hij is er blij mee.
Sub Culture 20 september 2020 19:16
ton duk 20 september 2020 19:30
Orgineel interview Dumoulin: ik was in april bijna gestopt met wielrennen...
gr
Eqquipo 20 september 2020 19:55
Nou idd! En ook dat zijn waardes gisteren vergelijkbaar waren aan toen hij wereldkampioen werd op de tijdrit.
Curzio 20 september 2020 19:56
Dropt idd paar serieuze bommetjes daar.
Tjappie2 20 september 2020 20:10
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Orgineel interview Dumoulin: ik was in april bijna
> gestopt met wielrennen...
> gr

Iedereen was in april gestopt met wielrennen.
Luijt 20 september 2020 20:16
Luijt 20 september 2020 20:21
Ik heb niet kunnen kijken. Heeft Roglic die minuut nog teruggepakt?
Horsie is back 20 september 2020 20:21
Verschillen tussen Tom Dumoulin en Tadej Pogacar gisteren kwamen vooral tot stand tijdens de klim.
De cijfers voor alle segmenten Dumoulin vs Pogacar: -5s; +0s; -5s; +49s; +33s.
Gegeven het gewichtsnadeel van Tom Dumolulin inclusief de tijdritfiets, dat hoogstwaarschijnlijk zo'n 5 kg of meer bedraagt, is het niet gek, dat in een pure klim grotere verschillen ontstaan. Daarmee is het verschil beslist niet genivelleerd, maar deels goed verklaarbaar. Tom hoeft nog niet te wanhopen, maar net zoals Theo Bos zegt, een gevoelsmens als Tom moet eerst het echte gevoel terug zien te krijgen om dan pas te kijken wat het uiteindelijk (nog) oplevert. In wezen deed Pogacar het ook zo.
Horsie is back 20 september 2020 20:24
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb niet kunnen kijken. Heeft Roglic die
> minuut nog teruggepakt?

Neen, hij liet zich ook de das omdoen. Zijn zoontje was wel luidruchtig. Dat fenomeen ken jij ook wel, n'est-ce pas?
Kuiperberg 20 september 2020 21:33
Als Pogacar niet in die tweede waaier had gezeten, was hij mogelijk al veel eerder in de gele trui terecht gekomen. Zijn " zwakke" ploeg had dan de koers moeten dirigeren. Dat was veel gunstiger geweest voor Jumbo. Maar ja het is achteraf de koe in de kont kijken...
Tinuz 20 september 2020 22:25
Was niet slim om met die tijdritfiets zo'n klim op te rijden. Scheelt inclusief fietswissel makkelijk een minuut volgens mij.
Horsie is back 20 september 2020 22:49
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Was niet slim om met die tijdritfiets zo'n klim op
> te rijden. Scheelt inclusief fietswissel makkelijk
> een minuut volgens mij.

Tom Dumoulin is te verknocht aan de tijdritfiets en wil ook geen risico lopen. Je kunt bij de wissel ook 20-30 seconden verliezen.
Een fietswissel kost snel 10 tot 15 seconden effectief en de veel zwaardere tijdritfiets levert ook snel 15 seconden nadeel op basis van gewicht. Als je normaal al nauwelijks goed op een tijdritfiets kunt zitten dan al helemaal niet op een helling. Geldt uiteraard niet voor hem, maar er is geen aero voordeel of nauwelijks en je kunt alleen maar zittend effectief kracht vanuit de rug genereren, zoals Jan Ullrich en Fabian Cancellara (Ook dat nog!) zo perfect konden. Dus daarom zag Tom Dumoulin, denk ik, er vanaf de fiets te wisselen. Maar als hijzelf ook 4 tot 5 kg extra weegt wordt dat ook "bestraft", het is niet alleen de racefiets. Het voordeel op het vlakke verandert in een nadeel bergop. Maar hij mag en daarmee ook "wij" mogen al lang blij zijn, dat ie weer toprenner is. Alleen heeft de wereld niet stilgestaan tijdens zijn relatief lange "afwezigheid".
Tinuz 20 september 2020 22:58
Ik zet het vooral ook af tegen Van Aert die de slotklim ongeveer 40 seconden sneller omhoog reed dan Dumoulin en minstens 5 kg zwaarder is.
Slimmerd 20 september 2020 23:11
Zei je dat ook toen hij zo WK werd?
Tinuz 20 september 2020 23:14
Nee, toen niet. Die klim was ook ongeveer de helft korter. Dat was een klim van 3 km, volgens mij. Tegenover 6km La Planche.
Horsie is back 21 september 2020 00:06
Op de klim in Bergen 2017 was Primoz Roglic de sterkste met 10:06.87 en legde daar de basis voor zijn tweede plaats. Tom Dumoulin was tweede op 4,6 seconden, die op zijn beurt echter weer 10 seconden sneller was dan nr. 3 op dit segment, Rohan Dennis. Kijk je echter naar het voorafgaande 10 minuten durende segment (de vergelijking hinkt uiteraard, nettemin) dan verloor Tom Dumoulin in totaal zo'n 25 seconden op de klim. Maar Primoz was op het voorafgaande segment pas 21., dus daarmee valt de vergelijking wel in het water. Met de tijdritfiets verlies je gegarandeerd tijd, maar het hoeft niet persé dramatisch te zijn.

Misschien moeten we volgend jaar maar twee klimtijdritten organiseren, één met de normale racefiets en één met de tijdritfiets. Einduitslag gecombineerd.
Andere Peter 21 september 2020 09:30
Andere Peter 21 september 2020 09:34
Luister nu naar wat die mannen zelf (tevoren) over zoiets zeggen. Individuele afwegeing. De één gaat beter om met zo'n wissel dan de ander. Je bent er inde minuten daarvoor en de minuten daarna de hele tijd mee bezig. En fysiologisch is het een enorme ritmebreuk. Dumoulin heeft die verstoring liever niet (blijkt uit de uiteindelijke keuze). Daar meetpuntjes naast zetten, dat negeert die individuele verschillen. Het is heel logisch dat crosser van Aert zo'n wissel aantrekkelijker vindt dan Dumoulin, de man van één lang hoog tempo.
Andere Peter 21 september 2020 10:01
Clavan 21 september 2020 10:50
Ik ben weer terug. Heb ik nog iets gemist? drinking smiley

Prachtige omgeving daar in het Sallandse...
Clavan 21 september 2020 11:20
HUISZOEKING IN HOTEL TOURPLOEG ARKÉA-SAMSIC
MAANDAG 21 SEPTEMBER 2020 OM 09:15
Huiszoeking in hotel Tourploeg Arkéa-Samsic

De OCLAESP, een Franse eenheid die strijdt tegen misdrijven tegen de volksgezondheid en het milieu, heeft woensdag het hotel doorzocht waar de Tourploeg van Arkéa-Samsic verbleef. Naar het verluidt zou de huiszoeking zijn gericht op de kopman van de ploeg, Nairo Quintana.


Het was de Franse zondagskrant Le Journal du Dimanche die het nieuws dit weekend de wereld in bracht. De huiszoeking had woensdag plaatsgevonden in Megève, in de Haute-Savoie, in het hotel van Arkéa-Samsic. Emmanuel Hubert, de manager van de ploeg, bevestigde telefonisch de informatie, maar wilde er verder geen commentaar op geven.

Volgens informatie van L’Équipe was de actie niet gericht op het team en het personeel, maar op kopman Nairo Quintana. De kamers van de Colombiaanse renners (naast Nairo Quintana ook zijn broer Dayer en Winner Anacona) en van de masseurs zijn doorzocht. Ook de ploegauto’s werden doorgelicht.

Volgens de vooraanstaande Franse sportkrant werd de huiszoeking uitgevoerd zonder overleg met het Franse antidopingagentschap AFLD en maakte het deel uit van een vooronderzoek.
Cecchini 21 september 2020 11:32
Door Bert Wagendorp

Het afgelopen weekend verbleven mijn geliefde en ik in het gevaarlijk oranje Parijs, waar het virus – evenals in Amsterdam overigens – loert om elke straathoek. Wij hadden er graag een quarantaine voor over want, zoals de veelgehoorde zegswijze luidt: ‘Het virus is nog niet klaar met ons, maar wij zijn wel klaar met het virus.’ Bovendien kwam zondagavond de Tour de France aan op de Champs Elysées, en dat spektakel wilde ik wel weer eens live meemaken.

De Ronde van Frankrijk was dit jaar de Tour van de Ontkenning. Drie weken lang reisde het wielercircus als een potentiële besmettingshaard door de Franse dreven, alsof er niks aan de hand was. Langs de kant stonden duizenden mensen, ook alsof er niks aan de hand was. Om het gevaar te beteugelen de renners op het laatste moment nog te besmetten hadden wij zondag feestelijke mondkapjes omgedaan met de tekst ‘Tour de France’ erop, gratis uitgereikt door de eerste auto’s van de Tourkaravaan.

Het ging overigens niet louter om ontkenning, maar ook om érkenning. Namelijk dat de mens vermaak nodig heeft. Blaise Pascal, geen tanig klimmertje uit de ploeg AG2R La Mondiale maar een filosoof en wiskundige uit de zeventiende eeuw, schreef in zijn Pensées het volgende: ‘Wij zijn door onze zwakke en sterfelijke toestand van nature ongelukkig.’ Zo ellendig zelfs, ‘dat als we er goed over nadenken, niets ons kan troosten’.

Is het zo erg? Helemaal niets?

Toch wel. Afleiding en verstrooiing kunnen ons bestaan dragelijk maken, meende Pascal. ‘Het spel, de jacht, een fascinerend schouwspel’ helpen om de gedachten aan ‘dreigende gevaren, aan dood en aan ziekten die niet te vermijden zijn’ buiten de deur te houden.

Dat was ook de teneur van de woorden van Emmanuel Macron, afgelopen week vanaf het Tourpodium. Monsieur le president prees de Tour de hemel in, juist vanwege zijn waarde voor het moreel van het volk. Hij kent zijn Pascal.

Was die drie eeuwen later geboren, dan zou hij zeker fan van de Tour zijn geweest, die overigens dit jaar zijn geboortestad Clermont-Ferrand aandeed.

De Tour staat voor verstrooiing: ik heb zaterdagmiddag geen seconde aan virus of eindigheid gedacht. Ik concentreerde me volledig op de eindigheid van de tijdrit.

Zaterdagavond gingen wij naar de Opéra Garnier, het schitterende gebouw met het beroemde plafond van Chagall. Daar werd Mozart gespeeld. Voor 25 euro p.p. hadden we een loge gereserveerd, de Fransen begrijpen dat cultuur van iedereen moet zijn. De dirigent, Philippe Jordan, gedroeg zich alsof hij zojuist was losgelaten uit een maandenlange quarantaine. Hij besprong de bok als een druistige hinde, nadat hij eerst al zijn musici een hartelijke elleboog had gegeven. Hij popelde zo te zien ons amusement te bieden en de troost van de kunst. Het applaus was lang en enthousiast, er klonk bevrijding in door.

Zondagavond gingen we naar de Champs om de helden welkom te heten die zich met gevaar voor eigen leven drie weken lang hadden afgebeuld. Wellicht dat de renners het zich niet direct realiseerden (op de fietsende filosoof Guillaume Martin na), maar zij hebben ons al die tijd een grote dienst bewezen. Niet, zoals de meeste topsporters geneigd zijn te denken, door zo hard mogelijk te fietsen, lopen, schaatsen of zwemmen voor de overwinning, op zich tamelijk onbenullige activiteiten. Maar wel door ons afleiding van de ellende te bieden. Dat is hun rol in het leven, en die mag niet worden onderschat.
Tinuz 21 september 2020 11:48
Daar luister ik ook wel naar. Ik denk dat Dumoulin daarin een verkeerde keuze heeft gemaakt, dan wel dat hij een dergelijke onderneming beter had kunnen volbrengen. Als hij die problemen ervaart of meent te gaan ervaren dan zal hij ervoor moeten zorgen dat hij deze wisseldiscipline beter onder de knie krijgt c.q. meer vertrouwen heeft in zo'n wissel.
Curzio 21 september 2020 12:52
Eindhovuh 21 september 2020 13:14
Wat mij ook wel opviel, een Tourzege van Roglic boeit de gemiddelde Nederlander niet heel veel. Pogacar wordt het net zo veel gegund in mijn beleving. Dat zou bij Dumoulin wel wat anders zijn geweest. Ookal heeft het rijden van Jumbo natuurlijk voor een pak publiciteit gezorgd.
Sub Culture 21 september 2020 13:19
Snap eigenlijk niet waarom er niet 1 a 2 renners van Aert ietwat deftig konden afzetten voor de sprint gisteren.
Horsie is back 21 september 2020 13:21
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat mij ook wel opviel, een Tourzege van Roglic
> boeit de gemiddelde Nederlander niet heel veel.
> Pogacar wordt het net zo veel gegund in mijn
> beleving. Dat zou bij Dumoulin wel wat anders zijn
> geweest. Ookal heeft het rijden van Jumbo
> natuurlijk voor een pak publiciteit gezorgd.

Daar ben jij dan laat achter, Eindhovuh. In dit voortrekkersland is het verborgen nationalisme misschien wel het allerhoogste van deze planeet. Just saying.
tvm 21 september 2020 13:32
Klik hier om een mooie compilatie te zien.
Wanny 21 september 2020 13:44
Ik denk dat Roglic ook vrij onbekend is in Nederland. Niet zozeer alleen zijn naam, maar meer wie hij nu eigenlijk is.
Geldt ook voor Pogacar, maar die lijkt een wat spectaculairdere koersstijl te hebben. Daar heb je dan sneller een zwak voor.
Horsie is back 21 september 2020 13:49
Overal komen de analyses vrij. Maar te vaak wordt nog op deelanalyses geredeneerd, terwijl een TDF toch echt en dat zal nooit veranderen een gigantische tocht op een smal koord is op de grens van het menselijk prestatievermogen. Maar, Horsie, zegt Stargazer UB, dat is een sprint van onder de 10 seconden toch ook? Krek, maar bij een TDF is er sprake van een totale lichaamsprestatie. Blessures, stofwisselingstoornissen zelfs op micro niveau, gevoegd wat er op het mentale vlak kan misgaan, kunnen uiteindelijk any given day en vooral op die gevreesde dag hun tol eisen. En wat men altijd maar schijnt te vergeten, als je niet in het bezit bent van een toevalsgenerator, zoals from LA to LA, die nu over zijn eigen woorden struikelde om maar te beklemtonen, dat ie Pogacar misschien wel iets heeft zien doen, wat nog nooit is gepresteerd, je nog altijd te maken hebt met tegenstanders, die vaak nauwelijks iets voor je onderdoen en ook zelf onderhevig zijn aan allerlei fluctuaties van hun presteren en motivaties, ergo hoe zeker kun je ooit met een paar luttele seconden op zak zijn van je zaak. Cheetah geeuwt nog eens, want hij ziet in zijn startblokken gezeten, dat US nog niet al te ver weg is. Maar de krachten, die de Cheetah dadelijk gaat genereren, zouden UB in duizenden stukjes ineen doen knallen.

De moraal:

There's no success like failure, but failure is no success at all

of misschien toch ook

The hollow horn plays wasted words
Proven to warn that he not busy being born
in busy dying.
Curzio 21 september 2020 13:56
Dat heeft hij nochtans zelf uitgelegd. Gebrek aan ervaring hiermee en het ontbreken van Grondahl Jansen door pech.

Niet om er een Belgie-Nederland strijd van te maken, maar ik vind het verbazend dat het nauwelijks gaat over de extreem slechte lead-out van Lotto-Soudal de gehele Tour. Lijkt wel of er drie mannen zijn meegenomen om Caleb Ewan gezelschap te houden als hij in de bergen loste, maar die zich niet hoefden te bemoeien met de sprints. Bij elk ander team had Ewan hier toch minstens vier of vijf ritten moeten winnen. (Toen Frison een halve minuut op kop reed tijdens de vrijdagetappe was het commentaar: "sterk" ).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/09/2020 13:58 door Curzio.
Curzio 21 september 2020 13:58
ton duk 21 september 2020 17:03
Behalve het eind van de Tour is Parijs in mijn beleving altijd wel een aparte sprint door de brede laatste kilometers ..
Met deze versmallingen vond ik het eigenlijk niks....
gr
ton duk 21 september 2020 17:07
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat mij ook wel opviel, een Tourzege van Roglic
> boeit de gemiddelde Nederlander niet heel veel.


Zeeman probeerde van de week nog manmachtig te verdedigen dat WE de Tour gingen winnen
Nou bij mevr v Zetten in Tiel en bij Ton in Duktown leefde dat gevoel dus helemaal niet
gr
Andere Peter 21 september 2020 17:17
Je maakt het 100% oefenen en mentaal. Je negeert compleet dat de molen helemaal tot stilstand komt en weer opnieuw op gang moet komen. Da's niks voor Dumoulin.
Frederik D. 21 september 2020 19:01
De groot trek. De ossewa is ferfang door die tweewiel. Zoiets? Suikerbossie, ik wil je heb.
sarie marais
Frederik D. 21 september 2020 19:12
Maar wat als een klim toch best wel lang is?
Andere Peter 21 september 2020 20:39
Ik heb toch niet gezegd dat Dumoulin nooit van fiets moet wisselen? Per renner per parcours bekijken.

Laat die renner en zijn team dat zelf bepalen. Ga ervan uit dat ze per renner heus tot de beste keus komen. Of op zijn slechtst tot een niet-noemenswaardig nadeel. Achteraf als buitenstaander naar tijden gaan staren en concluderen dat het anders had gemoeten, heeft volgens mij geen enkele zin.
valse trage 21 september 2020 21:14
Het enige nadeel van Pogacar is zijn jongenshoofd zonder gelaatstrekken.
Ik kan me nog steeds niet voor de geest halen hoe hij er uit ziet.
valse trage 21 september 2020 21:16
Misschien hadden ze geen zin?
MarkV 22 september 2020 09:30
Ik vind het juist enorm chauvinistisch zijn als men massaal Roglic gek was geworden omdat hij toevallig betaald wordt door een Nederlandse supermarkt? Dat "de Nederlander" het de Sloveen Pogacar net zoveel (of meer) als de Sloveen Roglic zou gunnen is toch juist een argument TEGEN die stelling?

Dat het wel anders was geweest als het om Dumoulin ging, ja duh nogal wiedes. De gemiddelde Brit heeft ook meer met een Tourzege voor Froome/Thomas dan voor Bernal, de Duitser had meer met de Tourzege van Ullrich dan Riis en de gemiddelde Belg zag ook wel liever Boonen of pakweg Lampaert ofzo een kasseienkoers winnen dan Terpstra. Dat is volstrekt logisch.
Horsie is back 22 september 2020 21:01
MarkV Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het juist enorm chauvinistisch zijn als
> men massaal Roglic gek was geworden omdat hij
> toevallig betaald wordt door een Nederlandse
> supermarkt? Dat "de Nederlander" het de Sloveen
> Pogacar net zoveel (of meer) als de Sloveen Roglic
> zou gunnen is toch juist een argument TEGEN die
> stelling?
>
> Dat het wel anders was geweest als het om Dumoulin
> ging, ja duh nogal wiedes. De gemiddelde Brit
> heeft ook meer met een Tourzege voor Froome/Thomas
> dan voor Bernal, de Duitser had meer met de
> Tourzege van Ullrich dan Riis en de gemiddelde
> Belg zag ook wel liever Boonen of pakweg Lampaert
> ofzo een kasseienkoers winnen dan Terpstra. Dat is
> volstrekt logisch.

Ik snap je, maar denk jij, dat de renners onderling tegen elkaar gezegd zullen hebben: "Jongens, wat maakt het eindelijk uit; Primoz is toch niet één van ons Ollanders?". De karavaan trekt verder.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen