Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Lotto Soudal bevestigt komst van 2 Belgische toptalenten: “We hadden nood aan klimmers”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 22 september 2020 05:52
Quote

Lotto Soudal bevestigt komst van 2 Belgische toptalenten: “We hadden nood aan klimmers”

September 21, 2020

Opnieuw trekken twee jonge talenten naar Lotto Soudal. Het gaat om Xandres Vervloesem (20) en Sylvain Moniquet (22). Beide Belgen tekenden een overeenkomst voor 2 seizoenen. Allebei blonken ze uit in de zopas afgelopen Ronde de l’Isard, een rittenkoers in de Franse Pyreneeën. In de slotrit van gisteren verloor Moniquet zijn gele leiderstrui aan zijn toekomstige ploegmaat Vervloesem. 4 jaar na Bjorg Lambrecht slaagde opnieuw een Lotto-Soudalrenner erin het algemene klassement te winnen.



“Eerlijk, ik ben aangenaam verrast”, aldus Xandres Vervloesem. “Van in mijn juniorestijd wist ik wel dat ik een zekere aanleg had voor het klimwerk, maar als belofte was dit hier pas mijn 2e echte wedstrijd in het hooggebergte. Ik heb misschien de droom van Sylvain aan duigen gereden, maar dat is sport. Sylvain maakt op dit ogenblik deel uit van Groupama-FDJ Continental Team, een andere ploeg dus. Samen met mijn huidige ploegmaat Henri Vandenabeele hebben we geprobeerd Moniquet te isoleren en we zijn daar ook in geslaagd.”

“Volgend jaar zullen Sylvain en ik wel samenwerken. Nu nog niet. Deze prestigieuze beloftenrittenkoers winnen geeft wel een stevige boost aan mijn zelfvertrouwen en het is ook een mooie binnenkomer bij mijn nieuwe ploeg. Lotto Soudal wilde me al eerder, nog voor de Ronde de l’Isard, op basis van mijn labo-testresultaten. Nu is dat er in de wedstrijd ook uitgekomen.”

Als junior werd Vervloesem eindwinnaar van de Ain Bugey Valromey Tour en werd hij 4e in zowel Giro della Lunigiana als de Oberösterreich Juniorenrundfahrt. In die laatste etappewedstrijd won hij ook het bergklassement. In zijn 1e jaar als belofte kon hij zich door nierproblemen niet bewijzen en in 2020 kwam hij door de coronapandemie amper aan koersen toe.

Triptique Ardennais
Ook Sylvain Moniquet is een klimmer. Afgelopen week blonk hij uit in de Ronde de l’Isard op de Port de Balès, Hospice de France, Col du Chioula, Ax-3-Domaines en Col de Latrape. 3 dagen droeg hij de gele leiderstrui. “Ik wilde echt winnen, maar kende gewoon een slechte dag in die laatste rit. Niets aan te doen. Met Xandres als winnaar kan ik me ook wel verzoenen. We kennen mekaar van in de nationale ploeg”, aldus Sylvain Moniquet.

Eerder dit seizoen werd Moniquet 8e in het eindklassement van de Tour de Savoie Mont Blanc. Vorig jaar won hij de Triptique Ardennais en werd hij 6e in de eindstand van de Vredeskoers. “Na mijn 3e jaar als U23 had ik de kans om over te stappen naar een UCI Pro Team, maar ik verkoos een jaartje langer te wachten, hopende dat een WorldTeam interesse zou vertonen en dat is de afgelopen weken gebeurd. Ik ben klaar voor deze nieuwe stap en ben bereid te werken voor de grote kanonnen in de ploeg. Mijn tijd komt later nog wel.”

Vruchten plukken
“We zijn in onze eigen talentenvijver gedoken”, besluit Lotto Soudal General Manager John Lelangue. “Het is een bewuste keuze van ons om de ploeg te verjongen en te mikken op zowel klassiekers als rondewerk. We hadden ook nood aan wat klimmers. Met Harm Vanhoucke, Viktor Verschaeve, Filippo Conca, Sylvain Moniquet en Xandres Vervloesem willen we scoren op middellange termijn. Eerder contracteerden we ook al Sébastien Grignard. Het is echt fijn om te zien hoe goed ons Development Team, onder leiding van Kurt Van de Wouwer, functioneert. Nu plukken we daar de vruchten van.”


[wielerverhaal.com]

Het kleine België brengt de laatste tijd opvallend veel klimtalent voort. Dat vind ik een gunstige ontwikkeling omdat in veel koersen op het hoogste niveau het klimwerk een belangrijk onderdeel is. Wanneer ik een blik werp op de toekomst verwacht ik dat die er voor het kleine België dan ook zeer rooskleurig uitziet. Natuurlijk vanwege de aanwezigheid van Evenepoel die ongetwijfeld het grote ronde werk zal gaan domineren. Maar ook vanwege de kwantiteit want Evenepoel is niet de enige Belg die over uitzonderlijke klimmersbenen beschikt. In de klassiekers was België altijd al het meest dominante land. Maar het lijkt er nu dus sterk op dat het daar niet bij blijft en dat die dominantie zich gaat uitbreiden over meer dan die klassiekers alleen.
Andere Peter 22 september 2020 10:00
Leuk, dit is helemaal in. Erg retro. Zo'n bericht van 10-15 jaar geleden herhalen, waarvan je dan vaststelt dat er helemaal niets van terechtgekomen is. Graag meer van dit.
Luijt 22 september 2020 10:18
Ik verbaas me er al jaren over dat die Belgen al honderd jaar geen deuk in een pakkie boter fietsen in welke grote ronde dan ook.
Ja, natuurlijk heeft die Van Aert fantastisch gesleurd, maar ik heb het nu (zoals wel vaker, ik weet het) over het AK.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/09/2020 21:05 door Luijt.
Andere Peter 22 september 2020 10:48
Je moet terug tot Van Impe voor Tourwinst, hè. Dat is 45 jaar geleden op het moment dat Evenepoel aan zijn raid begint. Daarna begint het gelazer met Daniël Willems en Johan Demuynck die het zouden gaan maken. Pollentier (bekend van het peertje), Demuynck (gestart als helper van de oude Gimondi) en Maertens (in een zwak bezette Vuelta) pakken eind jaren zeventig nog een toevallige rondewinst. Maar na 1978 is het niks. En aan ereplaatsen is het ook al niet veel soeps.

De globalisering van het wielrennen heeft de Belgen uit de eindklassementen weggedrukt.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/09/2020 10:51 door Andere Peter.
Wanny 22 september 2020 10:59
Maar nu plukken ze de toekomstige rondewinnaars weer uit de Belgische boomgaard alsof het niks is. Wonderlijk volkje.
Horsie is back 22 september 2020 11:57
De Belgen roken de jonge twijgen één voor één op, omdat zij op die leeftijd nog een zogenaamde gunstiger ratio gewicht/vermogen hebben voor het klimmen. In de niet verre toekomst zullen we dan ook nog jongere twijgjes kortstondig zien opbloeien, die dan heel snel zullen uitdoven, omdat het lichaam zich niet eeuwig laat piepelen.

Geheel in de stijl van Zwitserloot tot Zwetselaar geb. Bosch witz.
veluweracer 22 september 2020 12:33
Ik lees net in een artikel in de Gelderlander over Jumbo ploegleider Arthur van Dongen dat deze in Dongen woont. Dat is een mooi voorbeeld van dat Brabantse simplisme. Zo van 'ge witte niet waar ge wilt wone Attuur?'
Museeuw 22 september 2020 12:55
Geen idee waar Lotto soudal mee bezig is. Vervloesem rijdt dus één goede uitslag en krijgt direct een contract. Het is zeker een talent, maar dit lijkt me wat opportunistisch.
Leon 22 september 2020 13:22
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo van 'ge witte niet waar ge wilt wone Attuur?'

Is dat een poging tot Veluws?
Leon 22 september 2020 13:25
Museeuw Schreef:
-------------------------------------------------------
> Geen idee waar Lotto soudal mee bezig is.
> Vervloesem rijdt dus één goede uitslag en krijgt
> direct een contract. Het is zeker een talent, maar
> dit lijkt me wat opportunistisch.

Valt mee: het contract was al voorgelegd voordat Vervloesem in de Isard startte. Op basis van z'n "vermogenspotentieel".
De 2 betere klimmers Vandenabbeele en Van Gils mogen nog een jaartje wachten blijkbaar.

Maar dat Evenepoel over een paar jaar met een volledig Belgische groep klimknechten naar de Tour kan is niet uit te sluiten.
El Chaba 22 september 2020 16:13
Ach, het is wat AP zegt. Deze trol slingert met de regelmatig van de klok al 10-15 jaar dit soort berichten op het prikboord.
Je weet wel die zogenaamde onuitputtelijke talentenpoel.. grinning smiley
Maar er is in al dit tijd nog nóóit ook maar één grote ronde winnaar uit voortgekomen.

En trollen moet je natuurlijk sowieso nooit serieus nemen, dat is inherent aan het woord 'trol'. Alleen wel jammer dat de de huidige beheerders nog steeds niet begrijpen wat 'een forum modereren' betekent.
#heimweenaarjwcrabbendam
veluweracer 22 september 2020 17:16
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zo van 'ge witte niet waar ge wilt wone
> Attuur?'
>
> Is dat een poging tot Veluws?

Ik had beter 'waar' kunnen vervangen door 'waa' en 'wilt' door 'wil'. Dan was het wel duidelijk geweest dat dit Brabants was.
veluweracer 22 september 2020 17:20
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Museeuw Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Geen idee waar Lotto soudal mee bezig is.
> > Vervloesem rijdt dus één goede uitslag en
> krijgt
> > direct een contract. Het is zeker een talent,
> maar
> > dit lijkt me wat opportunistisch.
>
> Valt mee: het contract was al voorgelegd voordat
> Vervloesem in de Isard startte. Op basis van z'n
> "vermogenspotentieel".
> De 2 betere klimmers Vandenabbeele en Van Gils
> mogen nog een jaartje wachten blijkbaar.
>
> Maar dat Evenepoel over een paar jaar met een
> volledig Belgische groep klimknechten naar de Tour
> kan is niet uit te sluiten.

Een hoog "Vermogenspotentieel" betekent in België het hebben van een lage hematocrietwaarde. De renner is dan nog opvoerbaar.
Leon 22 september 2020 17:27
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Ik had beter 'waar' kunnen vervangen door 'waa' en
> 'wilt' door 'wil'. Dan was het wel duidelijk
> geweest dat dit Brabants was.

Oei nee, dat taalgevoel van jou is best droevig, je komt zeker uit het westen (van de veluwe)

Ik weet niet eens wat je precies voor zin wil vormen, maar het zou zoiets moeten zijn als

Witte nie waor ge wult woane, Artuur?
Leon 22 september 2020 17:39
Het zou goed voor je bloeddruk zijn als je door dat commentaar van de Bosheks door zou lezen en op het artikel zelf reageert ;-)

Ik vind het gehalte aan jonge Belgische klimmers nu wel echt significant hoger dan een jaar of 5 geleden. Dat komt omdat ze daar nu net zo mee bezig zijn als hier in NL 10 jaar terug. Als je die beloftenkoersen zou volgen dan weet je dat er achter Evenepoel nog wel een stuk of 10-15 goede jonge klimmers rondrijden. Daarvan zal ongetwijfeld zoals vaak een deel wel weer zich over de kop rijden a la Vervaeke & co, of erger zoals Bjorg L, maar een deel zal ook wel doorbreken lijkt me.
Daarnaast loopt de interesse voor het wielrennen in heel veel landen terug, maar niet in Belgie. Ik denk dat het dus best wel te verwachten is dat B over een jaar of 5 een stuk meer in het rondewerk zal winnen dan nu.
veluweracer 23 september 2020 11:59
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Ik had beter 'waar' kunnen vervangen door 'waa'
> en
> > 'wilt' door 'wil'. Dan was het wel duidelijk
> > geweest dat dit Brabants was.
>
> Oei nee, dat taalgevoel van jou is best droevig,
> je komt zeker uit het westen (van de veluwe)
>
> Ik weet niet eens wat je precies voor zin wil
> vormen, maar het zou zoiets moeten zijn als
>
> Witte nie waor ge wult woane, Artuur?

Dat is duidelijk "Achterhoeks". Ik geloof toch dat ik iets meer sjoege heb van accenten.
tvm 23 september 2020 19:04
Ulrich A. Boschwitz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lotto Soudal bevestigt komst
> van 2 Belgische toptalenten

Een pleonasme, welke Belg is immers geen toptalent?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen