Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Korte poos thuis deed deugd voor Van Aert voor vertrek richting eerste WK: “Mee naar gynaecoloog gegaan, dat verzet de gedachten”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 24 september 2020 06:53
Quote

Korte poos thuis deed deugd voor Van Aert voor vertrek richting eerste WK: “Mee naar gynaecoloog gegaan, dat verzet de gedachten”

Bart Fieremans en Maxim Goethals 23 september 2020



En of twee daagjes thuis deugd deden voor Wout van Aert na zijn Tour. Maar woensdag vertrok de Belgische kopman vanop Zaventem alweer richting WK. In zijn bloedvorm pakt hij het helse tempo met de glimlach: “Ik heb mijn Tourkoffer wel niet volledig geleegd om tijd te sparen.”

Elke minuut dat Van Aert langer thuis kon zitten, pakte hij wel. Hij arriveerde woensdag als laatste van alle Belgische WK-renners in de luchthaven, een uur en kwart voor de vlucht naar Bologna zou opstijgen. De communicatieverantwoordelijke van Belgian Cycling maande de media tot spoed aan, zodat Van Aert kon inchecken. De vraag lag wat voor de hand: heeft Van Aert — die zondag nog meespurtte op de Champs-Élysées — thuis toch even de knop kunnen omdraaien?

“Ik ben pas maandag thuisgekomen, dan is woensdag heel snel om opnieuw te vertrekken», aldus Van Aert. “Iets sneller dan ik zin had om weer de valies te maken. Eigenlijk heb ik ze niet helemaal leeggemaakt, zo heb ik weer wat tijd bespaard.” De korte verpozing deed uiteraard deugd: “Ik genoot ervan om weer in het eigen bed en de zetel te liggen. En ik ben met Sarah op controle geweest bij de gynaecoloog, het was leuk dat ik daar bij kon zijn.”

Zijn zwangere vrouw bevalt normaliter in januari. Van Aert geeft toe dat dit vooruitzicht de gedachten verzet. En misschien helpt hij thuis wel de kinderkamer inrichten? “(lacht) Dat laat ik met plezier aan Sarah over. Maar mentaal is het inderdaad wel leuk om buiten de koers zoiets belangrijks te hebben. Als je pas uit de Tour komt, brengt je dat direct weer in de gewone wereld. De komst van de baby heeft me mentaal al veel opgebracht in de laatste maanden.”

Bij zijn vertrek naar Italië ligt de focus weer volledig op het wielrennen. De hoop leeft dat Van Aert in zijn huidige bloedvorm Team Belgium goud schenkt, nog een trapje hoger dus dan het tijdritzilver van Remco Evenepoel vorig jaar en het brons van Victor Campenaerts in 2018.




Met vrijdag de tijdrit en zondag de wegrit kan hij op twee paarden wedden. “In principe heb ik iets minder kans in de wegrit, omdat dan veel meer externe factoren een rol spelen. Maar mijn voorbereiding voor de wegrit is misschien beter dan voor de tijdrit. Voor een tijdrit heb je niet per se een hele Tour in de benen nodig, dat zagen we vorig jaar met Rohan Dennis die iedereen wegblies. Voor de wegrit zie ik het wel als een voordeel dat ik die Tourkilometers heb. De tijdrit vrijdag kan er ook voor zorgen dat ik op dreef blijf voor de wegrit.”

Wout van Aert beleeft deze week zijn eerste WK op de weg bij de profs. Na zijn fantastische resultaten in de laatste twee maanden kan hij ook wel overweg met de druk als kopman: “Ik ben iemand met veel ambitie en wil er altijd voor gaan. Als ik zou voelen dat ik niks kan betekenen, zou ik koersen veel minder leuk vinden. Dat ik op mijn eerste WK bij de profs als leider van de groep en een van de favorieten start, zorgt voor een uniek gevoel. Ik ben druk ook gewoon, maar ik hoef mezelf niet te veel druk op te leggen. Ik heb al een fantastisch seizoen. Dat gaat niet slecht worden als ik dit weekend ernaast pak.”

Maar een beetje snakt Van Aert toch ook al naar volgende maandag. Zondagavond al is de terugvlucht naar Eindhoven gepland, volgende week kan hij thuis toch iets langer uitpuffen.




[www.hln.be]

Dat de grootste favoriet voor de wegrit van zondag tevens de kopman is van de Belgische ploeg zal niemand verbazen. Belgen hebben namelijk regelmatig de grootste favoriet in huis gehad wat zich heeft vertaald in een recordoogst van 26 wereldtitels. Een dergelijke recordoogst komt voor zo'n klein landje niet zomaar tot stand. Er is in dat landje in de eerste plaats veel kennis aanwezig op het gebied van de wielersport. Maar met kennis alleen kom je er niet je hebt ook de atleten nodig die al die kennis weten te vertalen naar prestaties. Omdat België als klein land over weinig atleten beschikt zijn ze genoodzaakt er zuinig mee om te springen. Elke jongeling die voor de wielersport kiest krijgt daarom goede begeleiding. En het helpt natuurlijk ook nadrukkelijk dat die jongelingen vaak overlopen van het talent. Dat geluk moet je gewoon hebben en dat heeft België in hoge mate met een recordoogst dus als logisch gevolg.
Horsie is back 24 september 2020 09:56
Je kunt niet tegen een HIS zijn, maar "we" zijn toch eigenlijk veel meer geïnteresseerd in de dag, dat Ulrich eem muis zal baren. Het moeten er eigenlijk heel veul zijn, want ze zullen wel met zijn allen moeten stampen om de olifant in Ulrich's hoofd in rook te laten opgaan. En dan mag voor mijn part Ulrich blijven zingen: "Nu de rook rond mijn hoofd is verdwenen".










HIS = Human Interest Story
Koppizoektwachtwoord 24 september 2020 10:41
Ik ben vooral geïnteresseerd of zijn Sarah ook een potje kan fietsen. Dan weten we nu al wie er voor dat straks nog kleinere België vanaf 2040 een reeks grote rondes gaat winnen.
Andere Peter 24 september 2020 11:11
Graag het hele bericht in de titel plaatsen. Dat leest wel zo prettig. Die baby komt natuurlijk sneller, in pakweg november. Vreemd dat Wout zich in de tussenliggende dagen niet bekommerde om de kabinetsformatie die nu 500 dagen duurt. Om een idee te geven: 500 is iets meer dan de helft van het aantal Touretappes sinds een Belg het geel droeg in Parijs. Maar allicht was Wout druk met het schrijven van een liedje voor het Songfestival. België won de laatste 40 jaar dat festival één keer vaker dan een grote ronde. Hetzelfde geldt trouwens voor de Nobelprijs, dus Wout zal zich tussen tijdrit en wegrit wel op een leuk onderzoekje storten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2020 11:13 door Andere Peter.
Sub Culture 24 september 2020 11:13
François Englert won in 2013 nog de nobelprijs voor de fysica ;-)
Andere Peter 24 september 2020 11:16
Lezen als: België won de Nobelprijs in de laatste 40 jaar óók één keer vaker dan een grote ronde (ik zie achteraf dat je die slotzin ook iets anders kunt lezen) :-)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2020 11:17 door Andere Peter.
veluweracer 24 september 2020 12:29
Er is een groots literair autobiografisch werk van de hand van Van Aert verschenen. Dat is al genomineerd voor een Nobelprijs voor de Literatuur.
Curzio 24 september 2020 12:31
Ik had graag nog iets meer gelezen over het bezoek aan de gynaecoloog, maar het gebrek aan details wordt goedgemaakt door de prachtige foto's.
Jeanneman 24 september 2020 14:10
Ulrich schrijft de artikelen in de kleine Belgische kranten blijkbaar ook zelf.
Tinuz 24 september 2020 14:48
Maar nog altijd geen verklaring over dat lichte plukje haar op z'n hoofd.
Sub Culture 24 september 2020 14:55
Jawel, zijn mama heeft in een VLV-reportage toegelicht dat hij dat al van bij de geboorte heeft.

Een jeugdvriend van mij had dat ook, die is inmiddels overleden na een overdosis heroïne.

Rip Dieter Savels.
[www.standaard.be]
Tinuz 24 september 2020 15:06
Oh thanks. Zal wel een genetische vrijzinnigheid zijn dan.
Tinuz 24 september 2020 15:25
Artikel zit achter een betaalmuur, maar het was ongetwijfeld een tragisch voorval.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen