Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Greg Van Avermaet over “geen kopman” zijn, het WK-parcours en de tol van de Tour: “Dan zie je toch rare dingen”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 25 september 2020 17:44
Quote

Greg Van Avermaet over “geen kopman” zijn, het WK-parcours en de tol van de Tour: “Dan zie je toch rare dingen”

door Vincent Van Genechten



Wout van Aert is de uitgesproken kopman op het WK op de weg. Greg Van Avermaet staat daar een trapje onder. “Dat is logisch”, vertelde hij op een persmoment donderdagavond in het teamhotel van de Belgen. “Als je ziet hoe hij koerst de voorbije weken, dan heb ik geen enkel probleem met die rol.”

“Helemaal nieuw is het niet voor mij dat ik geen kopman ben”, aldus Greg Van Avermaet. “In mijn eerste WK’s bij de profs waren er ook andere jongens beter dan mij. Dan koers je in een andere rol. Ik heb daar geen problemen mee. Ik doe altijd wat de bondscoach van mij vraagt, hetzij als kopman, hetzij als helper of in een andere rol om een koers vroeg te openen.”

“Wout heeft bewezen dat hij bij de beste renners van de wereld hoort en ik sta daar net onder. En dan is het heel gemakkelijk voor mij om daar mee om te gaan. We moeten als Belgische ploeg koersen, als een team dat voluit gaat voor de regenboogtrui.”

Van Avermaet verkende het parcours donderdag met zijn landgenoten. “Het is een heel lastig parcours, maar dat had ik ook verwacht. Met de technologieën die nu voorhanden zijn, kan je vooraf al veel te weten komen over een omloop. Er waren geen geheimen meer. Er zijn 5.000 hoogtemeters, dan weet je dat het zwaar wordt. Alleen, het is anders dan Martigny. Het is een omloop waar de hellingen niet zo lang zijn en de hoogtemeters verdeeld zijn over het ganse parcours. Dat is een goede zaak voor de Belgen.”




Strade Bianche
Van Avermaet vergelijkt het parcours een beetje met de Strade Bianche. “Het is een typisch Italiaans parcours, maar dan zonder de grindwegen”, lachte hij. “Maar toch wel met heel pittige en nijdige hellingen waarbij toch wel de sterkste wereldkampioen zal worden.”

En het weer zal misschien ook wel een rol spelen. Er wordt regen voorspeld. “Op zo’n parcours zijn de weersomstandigheden ook bepalend. Met regen is het aangewezen om vooraan te rijden en dan is het voor ons als Belgen misschien net iets makkelijker om initiatief te nemen. Als het droog blijft, dan moet je goed samen rijden als ploeg, goed vooraan. Dat gebeurt altijd op een WK, maar hier zal het nog belangrijker zijn op die smalle wegen. Het is iets technischer dan de meeste WK’s. Wringen en ons positioneren ligt de Belgische renners wel (lacht). Dat zijn we gewoon in Vlaanderen en dat is ons voordeel ten opzichte van die echte klimmers.”

“Als het regent zal het niet zo koud zijn als in Yorkshire vorig jaar, maar ik zie dan hier toch ook niet te veel jongens finishen eerlijk gezegd, na zo’n lange koers op een technisch parcours en 5000 hoogtemeters. Ik denk dat je dan met een slagveld eindigt.”

België is misschien geen topfavoriet als land met minder sterke klimmers in vergelijking met Spanje of Italië of Frankrijk, met Wout van Aert heeft het wel een sterke troef en eigenlijk wel een topfavoriet in de rangen. Bovendien, als het parcours lijkt op dat van de Strade Bianche, hebben we met Van Aert en Benoot twee winnaars in de selectie.

“Dat is waar, maar het is altijd af te wachten hoe je uit de Tour komt. Wout zal starten en geviseerd worden. Dat kan je niet ontkennen. Elke andere bondscoach zal Wout op zijn lijstje van topfavorieten hebben staan, maar het is nog altijd een vraagteken hoe je uit die Tour komt. Ik heb al genoeg San Sebastian gereden. Dan zie je toch rare dingen. Jongens die je een week voordien in de Tour gemakkelijk bergop uit het wiel rijden, staan een week later plots voor je geparkeerd in de Clasica. Het is heel eigenaardig hoe je lichaam reageert op die week tussen de Tour en San Sebastian. Ik ben alleszins super gemotiveerd, mede ook omdat ik altijd een gevoel heb na de Tour.”


[www.nieuwsblad.be]

Op basis van de tijdrit van vandaag is de vorm van kopman Van Aert nog steeds uitstekend. Tel daarbij op dat Van Aert in een sterk team zit en dat er regen is voorspeld voor zondag dan ligt een goede afloop voor de Belgen dus zeker in de lijn der verwachtingen.
Brieske 25 september 2020 19:30
Zou me eigenlijk verbazen als Wout geen WK wordt. Beetje zoals bij Poeleke vorig jaar...

Groet
Wanny 25 september 2020 20:24
Van Aert zou ook een zeer verdiende wereldkampioen zijn. Een van de beste renners van het moment.

Hirschi zou ook een mooie winnaar zijn.
Curzio 25 september 2020 20:47
Hirschi mag voor mij nog even in de wacht.
Van Aert inderdaad kandidaat nummer 1 als je kijkt naar een terechte beloning van een al fantastisch seizoen.

Toch ga ik nog een keer mijn darkhorse De la Cruz pluggen.
Ulrich A. Boschwitz 25 september 2020 21:18
Oké Gregorius heeft zijn woordje gedaan maar wat zeggen ondertussen de Nederlanders?

Quote

Pieter Weening uit Harkema aan de start van het WK: "De vorm is goed"

25 sep 2020

39 jaar is hij en komende zondag staat hij 'gewoon' weer aan de start van het wereldkampioenschap wielrennen: Pieter Weening uit Harkema. Het WK is dit jaar in Imola, in Italië. We kijken met Weening vooruit op de koers.



Ha Pieter! Hoe staat het met de vorm?

"Wel goed! Ik heb wel wat toegewerkt naar deze tijd van het jaar. De Giro staat ook voor de deur. Anderhalve week geleden heb ik de Tirreno-Adriatico gereden. Daar merkte ik wel dat de conditie bergop er al aan zat te komen. Dus ik denk dat ik op het niveau sta waar ik moet staan."

Je had het al over de Giro. Is het WK dan een voorbereidingskoers voor jou?

"Het WK is natuurlijk ook een wedstrijd waar je goed wil zijn, maar het was ook wel fijn dat deze wedstrijd er even tussendoor komt. Anders had ik bijna drie weken geen wedstrijd tot de Giro. Het WK is een geweldige wedstrijd op zich, maar ook wel mooi om wat wedstrijdhardheid op te doen."

Het WK komt op een wat gek moment, als je naar voorgaande jaren kijkt. Maakt dat wat uit?

"Het is sowieso een heel gek jaar. De Tour is afgelopen weekend gefinisht, over een week begint de Giro al en de Giro is nog niet afgelopen of de Vuelta begint. Alle grote wedstrijden volgen elkaar op. Dat maakt dit ook een apart WK, want het is nog nooit voorgekomen dat het WK in het weekend na de Tour was. Het wordt denk ik wat een clash tussen de mannen die goed richting de Giro gaan en een paar die te Tour hebben gereden en daar fit uit zijn gekomen."

Wat wordt jouw rol op het WK?

"We hebben het er nog niet helemaal over gehad, maar Tom Dumoulin zal wel onze kopman worden. Het is al wat anders dan afgelopen jaar. Toen hadden we Mathieu van der Poel als echte kanshebber op winst. Dumoulin is wereldklasse, maar je moet ook reëel zijn: een wedstrijd naar je hand zetten, is altijd lastig. Ik denk dat nu Mollema is uitgevallen en Gesink niet meedoet, de ploeg wel wat minder is geworden.

Het is ook jammer dat Van der Poel niet aan de start staat trouwens, want je weet niet hoe een koers verloopt. Als het ook maar een klein beetje onder controle is, dan zou zo'n jongen eventueel nog de finale kunnen rijden. Maar hij vindt het zelf te zwaar, dat is jammer. We zullen zien of het ook heel zwaar wordt. Maar in ieder geval: wij zijn wat minder favoriet dan vorig jaar."

Vind je het zelf nog bijzonder dat je er weer bij bent?

"Het is altijd mooi dat de bondscoach mij nog goed genoeg acht om dit nog te doen. Hij mag acht man meenemen. Ik ben niet opgeroepen omdat er een paar jongens niet bij zijn, ik stond al op de lijst. Het is altijd mooi dat de bondscoach mijn kwaliteiten nog hoog inschat."

Wat voor koers wordt het, denk je?

"Het is lastig te zeggen, maar als je naar vorige WK's kijkt, dan wordt de koers vaak beslist in de laatste 40 of 50 kilometer. Dat is ook omdat het zo moeilijk is, als je 100 kilometer voor het eind aanvalt, houd je het niet vol. Daarom zal de eerste forcing gebeuren in de laatste 40 of 50 kilometer."

Pieter, bedankt en succes zondag!


[www.omropfryslan.nl]

Quote

Pascal Eenkhoorn rijdt het WK wielrennen in dienst van Tom Dumoulin

Pascal Eenkhoorn rijdt al zijn zevende wereldkampioenschap, maar voor het eerst staat de wielrenner uit Genemuiden zondag aan het vertrek als beroepsrenner. Niet als afmaker, maar als helper voor kopman Tom Dumoulin, normaal ook ploeggenoot bij Jumbo-Visma. ,,Het blijft bijzonder om het oranje aan te trekken.”

Roy Schriemer 25-09-20



Het telefoontje van bondscoach Koos Moerenhout voor zijn profdebuut op een WK had Eenkhoorn (23) niet direct zien aan komen. ,,Ik zie het als een bekroning voor de sterke periode van de afgelopen weken. Ik heb laten zien dat ik in orde ben, onder meer met ritwinst in de Settimana Coppi e Bartali. Ik weet niet of het iets met mijn sterke optreden op het NK op de VAM-berg had te maken, waar ik vierde werd. Dat zal allicht hebben geholpen.”

Op het NK maar zeker ook op vorige WK’s – waar hij als prof tussen de beloften mocht rijden – kreeg Eenkhoorn vaak een vrije rol. Nu gaat hij als helper van start. ,,Bij mijn eigen ploeg krijg ik de kans af te wisselen als afmaker in minder bezette wedstrijden en als helper in de grote koersen. Bij het WK zal ik in de beginfase mijn werk moeten doen. Bijvoorbeeld door mee te springen met een groep of kopman Tom Dumoulin te ondersteunen.’’

Vrijdag reed hij zij aan zij met Dylan van Baarle zijn rondjes over het Italiaanse parcours. In de Tour waren hun ploegen Jumbo-Visma en Team Ineos concurrenten, maar nu niet. ,,Je rijdt nooit tegen iemand, maar altijd voor iemand. Normaalgesproken zijn de belangen anders. Dat maakt zo’n WK juist bijzonder. Waar het in andere wedstrijden wel eens tot een praatje komt tussen mij en de jongens die normaal voor een ander team rijden, ga je nu samen op pad om een mooi resultaat uit de wacht te slepen.”


[www.destentor.nl]
Clavan 25 september 2020 22:33
Een Spanjaard wordt wk zondag.
Andere Peter 25 september 2020 23:15
Het is een omloop waar de hellingen niet zo lang zijn en de hoogtemeters verdeeld zijn over het ganse parcours. Dat is een goede zaak voor de Belgen.

Dat lijkt mij juist. Iets langer klimmen, dat kan het Belgische lichaam niet aan. Dat blijkt wel in de grote ronden. Sinds iets meer van de wereld meedoet dan een landje of 6, behalen de Belgen daarin geen succes meer. Mochten er hier lezers van onder de 50 zijn: goed om te weten dat Belgen wel iets wonnen toen er slechts tegenstand was uit Frankrijk, Italié, Spanje, Zwitserland en Nederland.
Horsie is back 26 september 2020 00:00
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is een omloop waar de hellingen niet zo
> lang zijn en de hoogtemeters verdeeld zijn over
> het ganse parcours. Dat is een goede zaak voor de
> Belgen.

>
> Dat lijkt mij juist. Iets langer klimmen, dat kan
> het Belgische lichaam niet aan. Dat blijkt wel in
> de grote ronden. Sinds iets meer van de wereld
> meedoet dan een landje of 6, behalen de Belgen
> daarin geen succes meer. Mochten er hier lezers
> van onder de 50 zijn: goed om te weten dat Belgen
> wel iets wonnen toen er slechts tegenstand was uit
> Frankrijk, Italié, Spanje, Zwitserland en
> Nederland.

Deze reactie moet natuurlijk in het licht worden gezien van een respons op Ulrich, anders had Horsie moeten ingrijpen. grinning smiley
Ulrich A. Boschwitz 26 september 2020 06:52


De sfeer is alvast uitstekend bij de Belgen na het zilver van Wout. Dat is een goed teken, ze zullen zondag voor elkaar door het vuur gaan. Nou ja voornamelijk voor kopman Wout dan natuurlijk. En het helpt natuurlijk ook dat het vertrouwen in Wout enorm zal zijn vanwege zijn puike prestaties. En met zijn présence weet Wout uiteraard ook zijn teammaats voor zich te winnen.
Clavan 26 september 2020 08:29
Waarom zijn al die Belgische rensters lesbisch?
Sjorsoll 26 september 2020 08:38
Dat is een voorwaarde om mee te doen.
De zwarte trui 26 september 2020 09:19
Toch fijn dat Greg na de Tour altijd "een gevoel" heeft. Goed, slecht of gewoon geil?
merijntje mortirolo 26 september 2020 09:27
Quote
Trollowitz
En met zijn présence weet Wout uiteraard ook zijn teammaats voor zich te winnen.

Wout weet iederéén voor zich te winnen. Kan me niet voorstellen dat er een koerscollega denkt: "Wat een prutser, eigenlijk, die Wout."

Zelfs qua wielerliefhebbers, nou ja misschien een enkeling uit het Kalimeraat, kan ik me niet voorstellen dat er iemand niet dol is op Wout.

Wout ademt meer koers dan Joris van den Berg. (Die ik overigens bij de tijdritten wél weer redelijk aangenaam commentaar vind geven. Door de chaos in/van (zoveel mensen in) de koers wordt hijzelf ook hyper, een tijdrit dwingt hem tot kalmer commentaar, lijkt het. Wat ik al zei: hij komt er wel. Duurde alleen wel heel lang voordat ze doorhadden (ook gij, Stef) dat Dennis matig reed en dus Küng brons zou pakken en Wout zilver. Ze vergeleken de tijd van Dennis iets te lang enkel met die van Ganna, beetje klungelig was dat).

(Alsnog is alle hulp bij het vinden van een werkende sporzastream welkom. Mij toch eens in VPN verdiepen, of zal ik godverdomme de KPN nóg meer geld betalen en een tv-abonnement erbij nemen? Nee, nooit. Ach fuck it.)

HUP Wout!
Eqquipo 26 september 2020 11:06
Wout voor Wout na. 't is wat. Maar helemaal mee eens, t zou een schitterende, fantastische wereldkampioen zijn.

Zelf hoop ik Alaphillipe. Vast irritante zenuwpees in koers en her en der theater. Maar altijd willen aanvallen. Courage. Parcours op zijn lijf geschreven.

En Valverde, de ultieme wielrenner. Zit er dan uiteindelijk teveel sleet op nu? 't zou mooi zijn mocht hij toch weer een straffe koers rijden en top 5 rijden. In 2003 al podium en nu nog een renner om in de gaten te houden. Ongelofelijk.

Afin, Roglic en Pogacar kwijtspelen gaat voor iedereen nog een fikse kluif zijn.

!Hup Boogerd!
veluweracer 26 september 2020 12:06
Het zou natuurlijk eeuwig jammer zijn mocht een onbetrouwbaar sujet als Valverde WK worden. Grotere anti-reclame voor de wielersport kun je niet maken.
El Chaba 26 september 2020 13:13
Waar ligt het Kalimeraat? In de buurt van Oss soms..? grinning smiley

[cycling.today]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2020 13:15 door El Chaba.
Eindhovuh 26 september 2020 13:19
Net over de grens bij Zundert.
Sub Culture 26 september 2020 14:27
Het kalimeraat werd eerder deze week geografisch toegekend aan Nederland door ondergetekende.

Na een prima medailleoogst in de tijdrit van de elite dames ging het op het prikbord vooral over Belgische mannelijke eliterenners.

Deels opgejut door het immer irrelevante sujet dat ook dit topic opende. Nota bene een Nederlander.
Zoveel frustratie en minderwaardigheidscomplexen verdient 'Kalimeraat', het mag dan een slechte term zijn.

Ik kom wel eens langs, beloofd.
Met een voedselpakket.
El Chaba 26 september 2020 14:43
Ik vond het woord 'kalimeraat' heel spitsvondig gevonden (grammaticaal een juiste zin, maar oh wat lelijk).
Maar ik weet nagenoeg zeker, dat Mortirolo daarmee niet België bedoelt. winking smiley
Luijt 27 september 2020 00:01
Nederland heeft weer eens een ouderwets kansloze ploeg.
Cyclad58 27 september 2020 10:09
Niet te somber. Tom Dumoulin kan ver komen als hij een goede dag heeft
Luijt 27 september 2020 11:10
Ja, over de afstand maak ik me geen zorgen Ad. Denk ook dat ie t wel kan halen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen