Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mathieu van der Poel wil BinckBank Tour winnen: “Op WK zou ik niet met de besten zijn boven gekomen”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 28 september 2020 18:49
Quote

Mathieu van der Poel wil BinckBank Tour winnen: “Op WK zou ik niet met de besten zijn boven gekomen”

Vandaag om 17:16 door hc, wic



Geen WK wielrennen afgelopen zondag voor Mathieu van der Poel, die zijn pijlen heel bewust op de BinckBank Tour gericht heeft. Van dinsdag tot zaterdag hoopt de Nederlandse kampioen daar de beste te zijn. “Het is altijd moeilijk om niet naar het WK te gaan, maar nu kon ik mijn trainingen afwerken zoals ik wou.” Van der Poel gaf ook aan dat hij zijn veldritseizoen normaal gezien op zondag 13 december in Antwerpen zal aanvatten.

Voor Van der Poel is het nog maar zijn eerste deelname aan de BinckBank Tour. “Nu past het redelijk goed in de planning”, vertelde hij op een persmoment maandag. “Het was kiezen tussen de Waalse klassiekers en de Binckbank. Ik denk dat het een betere voorbereiding is op het Vlaamse werk. Het is uiteindelijk een meerdaagse wedstrijd.”

De Nederlander geldt meteen als topfavoriet. “Toch wel”, grijnst hij als hem gevraagd wordt of hij daar zelf ook zo over denkt. “Als ploeg mikken we altijd in de eerste plaats op een ritzege. Veel hangt af van de tijdrit in Vlissingen. Mits een goede tijdrit kan ik meedoen voor het eindklassement. Het weer kan een rol spelen, maar die tijdrit zal wel doorslaggevend zijn. Ik ben dus verplicht een goede chrono te rijden.”

Geen evidentie voor Van der Poel, die wel stevig getraind heeft op zijn tijdrijden. “Ik hoop dat ik naar mijn topvorm toegroei. Na de Tirreno ben ik doorgereisd naar Livigno op trainingsstage, waar ik mijn tijdritfiets mee had. In de Tirreno was het de eerste keer in een lange periode. Dat ging toen niet zo vlot. Maar nu voelde ik me wel goed op training. Ik hoop dat dit zich vertaalt.”

“Voor mij is Merlier één van de snelste sprinters ter wereld”

Zullen ook een rol spelen in de Belgisch-Nederlandse UCI WorldTour-rittenkoers: tussensprints. Op vrijdag is er met de Gouden Kilometer zelfs een driedubbele bonificatiesprint in volle situatie. “Daar zal de koerssituatie een beetje een rol zal spelen. Ik vind het ook leuk om mee te werken in de sprinttrein”, zei Van der Poel, die ook een bloemetje gooide naar onze landgenoot Tim Merlier. “Voor mij is hij één van de snelste sprinters van de wereld. Zelf gelooft hij er nog het minst in.”




Terwijl Van der Poel zich voorbereidde op de BinckBank Tour, pufte de rest van het peloton op het WK in Imola. Maar spijt heeft de kopman van Alpecin-Fenix niet. “Ik denk dat ik een goede beslissing heb genomen door niet naar het WK te gaan. Ik heb redelijk snel de knop omgedraaid. Ik was niet met de besten boven gekomen. Dus was het de juiste beslissing. Het is altijd moeilijk om niet naar het WK te gaan, maar ik kon mijn trainingen afwerken zoals ik wou. Daarvoor was ik zelf niet goed genoeg. Nu denk ik wel dat ik op honderd procent ben.”

De Bondt: “Hoop Mathieu goed te kunnen helpen in de twee laatste etappes”

Bij Alpecin-Fenix zal Van der Poel de steun krijgen van onze landgenoot Dries De Bondt, die zich vorige week in Anzegem tot Belgisch kampioen kroonde en in de BinckBank Tour voor het eerst met de driekleur zal rijden. “Ik ben het gewoon altijd anoniem in het peloton rond te rijden, maar dat zal nu niet meer lukken”, grijnsde die. “Het doet me enorm veel plezier dat er veel tegenstanders mij de titel gunnen. En dat ze me niet beschouwen als iemand die tijdens deze speciale wedstrijd op een diefje de titel heeft gestolen. Zo wordt er ook in het peloton naar gekeken. Dat apprecieer ik enorm.”




De Bondt lichtte meteen een tipje van de sluier van het strijdplan van Alpecin-Fenix. “In de Binckbank probeer ik zo diep mogelijk mee te gaan in de laatste twee ritten. De eerste twee dagen trekken we de kaart van Merlier. Kan ik me daarin sparen, dan kan ik de laatste dagen diep meegaan. Dan hebben we misschien twee pionnen om te spelen.” Niet dat hij denkt dat Alpecin-Fenix een vrijgeleide zal krijgen. “Ik denk dat onze ploeg geviseerd zal worden met de Nederlandse en de Belgische driekleur”, verwees hij naar de Nederlandse titel van Van der Poel. “Ik denk dat we met de topfavoriet aan de start staan. Ik zal een beetje de bliksemafleider zijn.”

[www.nieuwsblad.be]

Inderdaad, Mathieu zou op het wereldkampioenschap van gisteren geen enkele kans gemaakt hebben op een medaille. Daarvoor mist hij gewoon het talent van het bergop rijden waarover Van Aert wel beschikt. Volgend jaar als het WK in België wordt gehouden vindt Mathieu een parcours dat wel goed bij zijn mogelijkheden past omdat daar veel minder hoogtemeters in aanwezig zijn. Met wat geluk zou deze Vlaams-Frans-Nederlandse renner dan zomaar een bronzen plak kunnen winnen. Wel een slag om de arm houden natuurlijk omdat hij voor een Nederlands paspoort heeft gekozen zit hij namelijk niet in een sterk team.
Curzio 28 september 2020 19:28
Een van je betere weer, chapeau. smileys with beer
merijntje mortirolo 28 september 2020 19:34
Die laatste zin, je weet dattie komt, maar nooit precies hoe, is vandaag weer een waar pareltje.
Curzio 28 september 2020 19:41
Plus die bronzen plak. smiling bouncing smiley
Anony 28 september 2020 20:10
Ik vraag me toch af of Ulrich, die uiteraard een Nederlander is, bij het schrijven van deze ongein toch ergens een beetje zijn hart voelt bloeden. Op voorwaarde dat-ie een hart heeft, natuurlijk.
Tinuz 28 september 2020 20:22
Komt wel goed met Red-White and Blue Bull Mathieu.
El Chaba 28 september 2020 20:28
Trollen zijn gestoord, daar is iets goed mis in hun bovenkamer, welhaast iets narcistisch of zelfs sociopatisch.
Dus nee, ik denk het niet.
Eqquipo 28 september 2020 20:54
Jammer geen Wellens dit jaar (logisch wellicht met WP), kleurde jaar in jaar uit de Eneco / BinckBank tour. Atractieve manier van koersen. Wel mooi dat Gilbert meedoet, die heeft duidelijk zin in koersen. Zondag direct door naar LBL.

Goed dat VdP het tijdrijden ook wat aandacht geeft, je zou in hem een aardig tijdrijder verwachten.
merijntje mortirolo 28 september 2020 20:57
Je hebt groot gelijk.

De uitsmijter bestond vandaag uit twee zinnen.
betuweracer 28 september 2020 22:55
Een WK overslaan om de Binck Bank Ronde te kunnen winnen. Mathieu is zo een jongen die een afspraakje met het lekkerste mokkel uit de klas cancelt omdat hij zijn karbonkel van een stiefzus wil palen.

Eekhoff, Teunissen, Van Baarle, Eenkhoorn, Bol, Langeveld en Terpstra is trouwens nog best een aardig team, maar of ze voor egoïst Van der Poel willen gaan rijden is een ander verhaal.
Ulrich A. Boschwitz 29 september 2020 05:59
betuweracer Schreef:
-------------------------------------------------------

> Eekhoff, Teunissen, Van Baarle, Eenkhoorn, Bol,
> Langeveld en Terpstra is trouwens nog best een
> aardig team

Mwoah, Terpsta en Langeveld zijn al oud en over hun top heen, de enige Vlaamse helling die Bol overkomt is de Nokereberg en Teunissen haakt standaard af op het moment dat er echt gekoerst wordt bleek op het WK in Yorkshire en De Omloop van dit seizoen. De jonkies Eekhoff en Eenkhoorn moeten zeker nog een stap zetten om competitief te zijn wat natuurlijk kan gebeuren maar die stap kan net zo goed uitblijven.
Sub Culture 29 september 2020 07:19
Het is nu ook weer niet de bedoeling dat je effectief inhoudelijk gaat reageren hé.
merijntje mortirolo 29 september 2020 08:15
Curzio 29 september 2020 09:26
Je moet zo'n jongen een beetje vertrouwen geven, dat betaalt zich gelijk terug.
Wanny 29 september 2020 10:23
Ben wel benieuwd hoe Mathieu in de Vlaamse klassiekers voor de dag gaat komen, ten opzichte van de jongens die de Tour hebben gereden. Wout zal toch ook wel een keer over zijn vormpiek heen zijn en Mathieu heeft zijn topvorm nog niet gehad dit jaar.
Prikdude 29 september 2020 11:41
Als Wout tekenen van vermoeidheid zou kunnen tonen hadden we die al gezien. Die brommert lekker de winter in. Een duracelkonijn dat aan Gilbert van 9 jaar terug doet denken.
valse trage 29 september 2020 11:58
grinning smiley Het is nochtans een vrij sterke inhoudelijke reactie.
veluweracer 29 september 2020 12:03
Opgerookt en uitgeknepen als een citroen in zijn jeugd. Daar is de basis gelegd voor het latere falen. De eieren over meer dan één mandje verdelen is commercieel gezien misschien aantrekkelijk maar voor multitasken schijnt de mens niet gemaakt te zijn.
Wanny 29 september 2020 12:11
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als Wout tekenen van vermoeidheid zou kunnen tonen
> hadden we die al gezien. Die brommert lekker de
> winter in. Een duracelkonijn dat aan Gilbert van 9
> jaar terug doet denken.

Laten we hopen dat Wout wel schoon rijdt.
Luijt 29 september 2020 12:48
Hee Ulli, want vond jij nou van die Roglic?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen