Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

84th La Flèche Wallonne (1.UWT) One day race » Herve › Mur de Huy (202k)

Gepost door Clavan 
Clavan 30 september 2020 10:08




De Waalse Pijl serveert een parcours van 202 kilometer met tien hellingen en in totaal 2.935 hoogtemeters. Het komt aan op het slotcircuit dat driemaal genomen wordt. De finish ligt, zoals vertrouwd, op de Muur van Hoei: 1,3 kilometer à 9,6%.

In het slotcircuit heeft de Côte de Cherave (1,3 kilometer à 8,1%) plaatsgemaakt voor de Côte de chemin des Gueuses (1,8 kilometer aan 6,5%). Die klim ligt 11,5 kilometer voor de top van de Muur van Hoei, waar de Cherave 5,5 kilometer ervoor lag. De finale is dus iets eenvoudiger geworden.

De start is in Herve, iets ten oosten van Luik. Via de Côte de Trasenster koersen de renners naar het 32 kilometer lange circuit. Dat staat tweemaal in zijn geheel op het menu en eenmaal deels. In dat deel zitten dan wel alle beklimmingen.

Vlak na het opdraaien van de lokale ronde beklimmen de coureurs voor het eerst de Côte d’Ereffe (2,1 kilometer à 5%) om al snel weer af te dalen naar de vallei van de Hoyoux. Amper beneden draaien ze de Chemin des Gueuses op en beklimmen de bosachtige weg van 1,8 kilometer met een gemiddelde stijging van 6,5%. Vooral het begin is erg steil.

In zo’n 5 kilometer daalt de route naar Hoei. Door het stadje gaat het naar de voet van de gevreesde Muur. De weg naar de top stijgt in 1,3 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 9,6%. De eerste 400 meter is misleidend – want: prima te doen -, maar direct daarna gaat het 400 meter lang met 11% omhoog en daarna 100 meter met 17%. Vervolgens wil het stijgingspercentage 300 meter lang maar niet onder de 14% zakken. Pas in de laatste 100 meter is het leed geleden met een stijging van 6%.

Alejandro Valverde was jarenlang de alleenheerser in de Waalse Pijl, maar twee jaar geleden vond er een wisseling van de wacht plaats. Julian Alaphilippe won de race sindsdien, afgelopen keer door Jakob Fuglsang in de sprint te kloppen. Diego Ulissi werd op eerbiedige afstand derde.

De Waalse Pijl start om 11.25 uur en de race finisht naar verwachting rond 16.30 uur.

Favorieten Waalse Pijl 2020
*** Marc Hirschi, Adam Yates, Tadej Pogacar
** Wout Poels, Tim Wellens, Michal Kwiatkowski, Sepp Kuss
* Dylan Teuns, Tom Dumoulin, Sergio Higuita, Iván Sosa, Alexis Vuillermoz

PCS startlijst heren
PCS startlijst vrouwen

Route vrouwen:




Bron: Touretappe

P.s. Puck liet om 06:45 haar benen al zien op de sociale. Dus die zal wel starten.
Anony 30 september 2020 11:35
Bij de eerste en tweede rij favorieten telkens een renner die niet start. Lekker.
Slimmerd 30 september 2020 12:13
1. Anna van der Breggen
2. Ludwig
3. Vollering
Horsie is back 30 september 2020 12:14
Anna wint voor de 6e keer met Cecilie Uttrup-Ludwig (U weet Full Gas) als goede tweede, en dat zal Luijt deugd doen Demi Vollering als derde.
lodjan 30 september 2020 12:15
2007 Marianne Vos
2008 Marianne Vos
2009 Marianne Vos
2010 Emma Pooley
2011 Marianne Vos
2012 Evelyn Stevens
2013 Marianne Vos
2014 Pauline Ferrand Prevot
2015 Anna van der Breggen
2016 Anna van der Breggen
2017 Anna van der Breggen
2018 Anna van der Breggen
2019 Anna van der Breggen
2020 Anna van der Breggen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/09/2020 12:22 door lodjan.
Anony 30 september 2020 12:21
Wie weet, zonder die fietswissel in volle finale voor Cecilie... Het was toch vrij close vandaag.
Slimmerd 30 september 2020 12:35
Leve het stayeren en de plakbidon (Eekhoff werd voor minder een WK-titel afgenomen)
ton duk 30 september 2020 12:36
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> dat zal Luijt deugd doen Demi Vollering als
> derde.

Mij ook
Met respect is het HOL-vrouwenpeloton vooral (zeer) oud en al bezig met stoppen
Vollering en Wiebes zijn de toekomst die me minder goudgeplaveid lijkt
Gr
ton duk 30 september 2020 12:38
Plakbidon teruggeven/gooien was dan weer wel orgineel?
Gr
Frederik D. 30 september 2020 13:00
Nu.nl:
- In 2021, in haar afscheidsjaar als wielrenner, hoopt Van der Breggen de Waalse Pijl voor de zevende keer te winnen. Waarschijnlijk wordt die dan gewoon weer in april verreden, nadat de koers dit jaar werd uitgesteld door de coronacrisis.-

Waarschijnlijk? Het wachten en het smachten is naar en op een goed werkzaam en veilig vaccin. Maar ik vraag me af of dat vaccin er al is in het voorjaar van 2021. Ook virologe Marion Koopmans, qua virologie en zo geleerder dan ik, vraagt zich dat ook af.

Wielerliefhebbers dienen rekening te houden met nog een relatief lange tijd van diverse soorten lockdowns. En alsjeblieft, hou je aan de maatregelen. Dan kunnen we de tweede golf van besmettingen indammen en misschien ruimtes creëren voor sportwedstrijden.

Mooie prestatie van Anna, mademoiselle Flêche Wallonne.
Cecchini 30 september 2020 13:03
Horsie is back 30 september 2020 14:07
Vanmiddag, vanavond, morgenochtend zullen we de Mur du Huy tijden aka wattages bij de mannen wel weer tegenkomen. Geweldig, want sinds een paar decennia is de Muur de laatste hindernis van een dan tot dan toe foutloze barrage tussen tientallen renners. Heel vroeguh finishten de winnaars langzamer dan de vrouwen vandaag in een soort team pursuit, waarbij Anna van der Breggen heel lang het kruit droog hield. Denk zelf de snelste klim ooit bij de vrouwen. Julian Alaphlippe laat het vandaag afweten, maar gaat dan toch Alejandro Valverde weer zijn neus in andermans zaken steken?
Slimmerd 30 september 2020 14:08
91km, 6'00 voor een kansloos viertal
Slimmerd 30 september 2020 14:18
Valverde kijkt ook slechts toe natuurlijk
Clavan 30 september 2020 14:46


Dit duo klinkt best aangenaam op de Staatspropaganda omroep........ met alle respect natuurlijk.
valse trage 30 september 2020 15:26
grinning smiley 't is een onverwacht duo maar best te pruimen thumbs up
betuweracer 30 september 2020 15:29
25 teams aan de start. 22 teams die vrijwel zeker geklopt gaan zijn als ze zo naar de laatste Mur rijden. En op de vroege vluchters en nu De Marchi en Schelling chasse patenterend na, heeft geen van die 22, ok 16, teams er ook maar iets aan gedaan om een stokje te steken voor dat scenario. En dat nog eens met de wetenschap dat UAE, Ineos en Sunweb hier niet met wereldploegen aan de start staan.

Een beetje zoals o.a. Spanje, Italië en Nederland afgelopen zondag het al na lieten in Imola. Zitten er echt alleen maar oliebollen in die ploegleiderswagens?
valse trage 30 september 2020 15:34
Ik heb het effe gemist, maar wat is er met onze nieuwe nationale dramaqueen Dumoulin aan de hand?
Niet goed? Pech? Sparen voor zondag? Toch op hoogtestage? Relatieproblemen?

U leest het allemaal in de nieuwe Story!
valse trage 30 september 2020 15:43
Hee die lange gele Waal blijkt 'nen 'Ollander te zijn!
Sub Culture 30 september 2020 15:51
Curzio 30 september 2020 15:55
Peppie en Kokki?
Anony 30 september 2020 16:03
Knappe koers hoor Vansevenant!
valse trage 30 september 2020 16:04
Haha, nee. Dat zou ook kunnen, maar ik bedoel Paasschens (goed geschreven?). Goed gereden op dit parcours met zo'n kolos van een lijf.
Clavan 30 september 2020 16:06
Hij fietst alsof hij snel een pakketje moet ophalen op Zaventem
Eindhovuh 30 september 2020 16:07
Die doet het erg knap ja.
Knalt er goed in.
Eindhovuh 30 september 2020 16:08
Zit pas paar km te kijken, maar doe Jumbo wel mee?
valse trage 30 september 2020 16:08
Kokki moet wel een beetje aan zijn conditie gaan werken, want ik hoor 'm snuiven tot in de woonkamer.
Curzio 30 september 2020 16:09
AG2R bereidt de sprint voor.
Heisenberg 30 september 2020 16:17
Pas na een val haalt Uran hem bij.
Curzio 30 september 2020 16:18
P&K willen doen geloven dat Vansevenant zonder val een kans maakte.
Heisenberg 30 september 2020 16:21
Martens op weg naar mooie 26e plaats.
Eindhovuh 30 september 2020 16:24
Laten de Nederlanders zich toch weer foppen. Zonde ze waren er zo dichtbij. Maar goed, je kan niet alles winnen.
Anony 30 september 2020 16:35
Dju, met Cosnefroy had ik een leuke slag geslagen in de VSS. Hirschi doet dan weer het omgekeerde. Straf seizoen voor de Zwitser.
Curzio 30 september 2020 17:05
Helaas heeft Paul dit niet gehaald, hij is blijven steken op een 107e stek. De eer van de beste ploeg in tijden van quarantaine werd gered door Lennard Hofstede, die net buiten de top-30 viel.
Curzio 30 september 2020 17:05
Zou wel jammer zijn als deze absolute zaadkoers nu de laatste voorjaarsklassieker blijkt.
lodjan 30 september 2020 17:50
Toch een aardje naar zijn vadertje?
lodjan 30 september 2020 17:52
Wat fixeert iedereen zich toch op landgenoten! Ik snap dat niet.
ton duk 30 september 2020 17:59
ouderwets duk-lodjanflauw.
gr
ton duk 30 september 2020 18:08
De SD van de NPO ook wel een bietje...
gr
Frederik D. 30 september 2020 18:12
Ik dus eigenlijk ook niet. smiling smiley Kruijswijk is even interessant als Yates in de Giro.
El Chaba 30 september 2020 18:30
lodjan 30 september 2020 18:41
Ze hebben er kijk op, want Mauri zegt het zelf ook: [www.wielerflits.nl].
Curzio 30 september 2020 18:58
Hij denkt dus dat hij na 190 km aanval net zo snel de muur op had kunnen rijden als Fraile en Vuillermoz die de hele dag niks hebben gedaan. Oke, zelfvertrouwen is ook een kwaliteit natuurlijk.
Ulrich A. Boschwitz 30 september 2020 19:22
Quote

Sterke Mauri Vansevenant (21) rijdt 190 kilometer in de aanval en duikt dan het decor in: “Ik had de benen om het af te maken”

JSU/ABD 30 september 2020



Aangename kennismaking met Mauri Vansevenant. De 21-jarige neoprof van Deceuninck-Quick.Step reed bijna 200 kilometer in het offensief in de Waalse Pijl. Hij leek ook alleen aan de slotklim van de Muur van Hoei te beginnen, tot hij op 4 kilometer van de streep het decors indook. “Jammer dat ik de controle over mijn fiets verloor.”

“Ik voelde me zeer goed. Ik had de benen om het te kunnen afmaken”, reageerde Vansevenant bij VTM Nieuws. “Jammer dat ik de controle over mijn fiets verloor. Door die val heb ik veel tijd kwijtgespeeld. Ik weet niet of ik het zonder die val zou gehaald hebben, maar ik zou er dicht bij geweest zijn.”

Tijdens de afdaling richting de voet van de slotklim van de Muur van Hoei ging Vansevenant uit de bocht, recht het struikgewas in. Een stevige val, maar de neoprof kon wel verder. “Wat er precies gebeurde? Ik ging iets te snel in die bocht door de adrenaline. Ik begon ook à bloc te zitten, voelde mijn fiets weggaan en belandde recht in de doornstruiken. Ik kon weer vertrekken, ja. Maar de koers was verloren.”

“Ik voelde me super vandaag. Ik had de benen om het verschil te maken en zat ook in een kopgroep waarin de verstandhouding goed was. Toen we een mooie voorsprong bij mekaar reden, wist ik dat we mee konden doen voor de overwinning.” De teleurstelling overheerste na de finish bij Vansevenant. Toch voorspelt deze prestatie veel goeds. “Ik moet hier vrede mee nemen. Er komen nog kansen.”


[www.hln.be]

Leuk hoor al dat jonge wielertalent dat aan het ontbolsteren is. Slovenië heeft Pogacar, Zwitserland heeft Hirschi en Vlaanderen heeft Evenepoel, Vansevenant, Philipsen en Van Wilder. Erg jammer dat Nederland in dit rijtje ontbreekt omdat ik dat land ook veel gun. Opvallend is dat ook omdat Nederland meer inwoners heeft dan Slovenië, Zwitserland en Vlaanderen tezamen. Met zo ontzettend veel inwoners mag je toch wel verwachten dat er dan ook iets speciaals doorbreekt? Maar dat is helaas dus niet het geval. Schort het soms aan de opleiding?
Eqquipo 30 september 2020 19:25
Ook zo'n "pappig" kopske.
Eqquipo 30 september 2020 19:26
dubbel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/09/2020 19:27 door Eqquipo.
Eqquipo 30 september 2020 19:27
Daniel Martin doet zichzelf flink tekort vandaag. Draait als 35-40ste de Muur op. Zal de snelste beklimming van iedereen gereden hebben
El Chaba 30 september 2020 19:30
Klopt, maar dat is het nadeel als je - voor veel geld - tekent voor een ploeg, waarvan je weet, dat die je in dit soort koersen nagenoeg niet kan ondersteunen.
Cyclad58 30 september 2020 19:37
Prachtig gedaan van Marc Hirschi.
Helaas zelfoverschatting bij Vansevenant.
Hij had nog maar 26 seconden toen hij viel en 30 seconden had echt niet volstaan, lang niet zelf. Geeft niet, de jongen gelooft in zichzelf en hij heeft laten zien dat hij wel wat kan.

Verder een tegenvallende uitslag van Dylan Teuns, ooit benoemd tot kroonprins van de Waalse Pijl. Met zijn vorm zit het nog steeds niet goed.
Tom Dumoulin leek wat te trainen vandaag. Hij gaat vlammen zondag, toch? smileys with beer
ton duk 30 september 2020 19:53
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vansevenant.
> Hij had nog maar 26 seconden toen hij viel en 30
> seconden had echt niet volstaan, lang niet zelf.

Zou die tijdsbepaling wel geklopt hebben ?
Twas toch een vrij overtuigende valpartij die toch al gauw meer tijd kost ...en Uran moest 'm zelfs nog inhalen ?
gr
Eqquipo 30 september 2020 20:01
Ja, daar heb je wel een punt. Toch zuur voor hem. Eerste keer in vorm na de Coronabreak, waardeloze DL en Tour achter de rug en dan door verkeerde positie podium (winst?) mislopen.
Eqquipo 30 september 2020 20:03
Misschien in LBL nog eens lekker op z;n plaat gaan spinning smiley sticking its tongue out
Clavan 30 september 2020 20:40
Vlamingen zijn altijd snel geweest in uit het struikgewas komen.
cire 30 september 2020 20:48
Hoe is het met Wuyts na die val?
Carlos Danger 01 oktober 2020 00:22
Wuyts heeft 'zijn handen vol' aan Wout en Remco.
Sjorsoll 01 oktober 2020 02:04
Wat Carlos zegt. Wuyts heeft die val niet eens gezien.
Eqquipo 01 oktober 2020 08:53
Wat met Laurens de PLus. Komt als 133ste over de streep. Moest hij net als Dumoulin verplicht starten van de ploeg?
Luijt 01 oktober 2020 11:34
Hahahaha. Ja, Ul, zo had ik er nog naar gekeken. Zo bezien ook onbegrijpelijk dat er zo weinig Aziaten voorop rijden. Daar zijn er echt heel veel van.
El Chaba 01 oktober 2020 12:02
Louis Paul Boon heeft er een mooie schelmenroman over geschreven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/10/2020 12:03 door El Chaba.
betuweracer 01 oktober 2020 12:23
Stoma van de koersliefde.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen