Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Fietsen en schaatsen in geelzwart: een fusie van wielrennen en schaatsen

Gepost door Cecchini 
Cecchini 23 oktober 2014 13:32
Vandaag wordt in Utrecht TeamLottoNL gepresenteerd, een fusie van de schaatsploeg van BrandLoyalty en de wielerploeg van Belkin. De route naar een unieke samenwerking. Door John Volkers / Volkskrant

het idee

De gedachte over TeamLottoNL komt van de sportmarketeer Patrick Wouters, van House of Sports. Hij was ooit de man achter Sanex en Rintje Ritsma, de commerciële schaatsploeg die in 1995 de hele gevestigde bondsstructuur van schaatsbond KNSB omver wierp. Al tien jaar broedde Wouters op zo'n aanpak voor een forser smaldeel van de Nederlandse sport. Hij besprak het regelmatig met Arjan Bos, de directeur van TVM dat tot dit voorjaar 28 jaar actief was in (eerst) wielrennen en schaatsen. In de derde week van juni, Belkin bleek te stoppen met de sponsoring van de voormalige Rabobankploeg en TVM was al gestopt, kwam het idee weer boven. 'Je moet vaak het juiste moment afwachten voor het brengen van een idee. In 1988 wilden Leo Visser en Yvonne van Gennip een professionele schaatsploeg beginnen. Zeven jaar later, bij Sanex en Ritsma, bleek het pas het goede moment', aldus bedenker Wouters.

de inspiratie

De oorspronkelijke gedachte over commerciële samenwerking door verschillende sporten is van Joop Alberda, van 1997 tot 2004 de technisch directeur van sportkoepel NOC*NSF. Hij werkte aan een model met de naam Team NL waaronder tal van de 28 olympische bonden (zelfs commerciële ploegen) hun teams zouden samenbrengen. Nationale-Nederlanden, nu sponsor van de KNVB, was de beoogde geldschieter. 'De bonden hebben het plan verscheurd', zegt Wouters. Hij was het niet vergeten. 'Dat plan van Alberda uit 2003 heeft bij mij het zaadje geplant. Maar ik wil voorzichtig beginnen. Laat dit pas geboren kind eerst even wat groeien. Dan kijken we verder.'

de naam

Het Nederlands team voor de Olympische Winterspelen van Sotsji had Team NL op de rug staan. Maurits Hendriks, chef de mission, sprak in de Russische stad ook niet meer van Nederland of het Nederlands Olympisch Team. Het was Team NL voor en Team NL na. De Lotto, met 50 miljoen euro de grootste geldverschaffer van de Nederlandse sport, voelde sterk voor deze naam. Daarom werd het al direct, zonder discussie, TeamLottoNL. Er was de lastige klip te omzeilen dat in het wielrennen al een Belgische ploeg met de naam Lotto-Belisol bestaat. Voor de schaatsploeg komt er de toevoeging 'Powered by BrandLoyalty' om de bestaande sponsor tevreden te stellen.

de gang van zaken

De Lotto, kampend met afnemende inzetten en dus uitkeringen aan de sport, wilde met sponsoring nadrukkelijker aan zijn naamsbekendheid werken. De eredivisie in het profvoetbal was het aanvankelijke doel, vertelde Gerard Dielessen, directeur van NOC*NSF en commissaris van De Lotto. Toen kwam Wouters met de schaatsers en wielrenners aanzetten. Op 30 juli volgde de intentieverklaring. Belangrijk was dat Robert van der Wallen, de baas van BrandLoyalty, van het eerste moment de voordelen zag voor zijn schaatsploeg die hij tot wielerstal kon promoveren.

de hobbels

Er waren veel vergaderingen nodig vanaf eind juli om tot de definitieve overeenkomst van 29 september te komen. Er zaten vier partijen aan tafel: BrandLoyalty, De Lotto, Jac Orie en Richard Plugge, teammanager van Belkin. De samensmelting vond plaats onder regie van Erik Romijn van House of Sports. De contracten van de schaatsploeg van Orie waren overzichtelijk. Die van de wielerstal zeer talrijk, omtrent dertig. Het lastigst was volgens Marco van Bilsen, marketingman van Brand, de paragraaf over wat te doen bij een dopinggeval. 'Als je aan NOC*NSF verbonden bent met De Lotto als sponsor, kun je je weinig permitteren. Dat kost extra stappen voor het proces van intentieverklaring naar het finale contract', aldus Van Bilsen die ook wijst op het verschil tussen een onderneming als zijn bedrijf en een organisatie als De Lotto.

het pak

Het schaatspak en de wieleroutfit worden vandaag in Vredenburg onthuld. 'Maar de geelzwarte modellen die over internet zijn gegaan, benaderen het definitieve ontwerp', aldus manager Ton van der Leeden van Brand. Van Bilsen zegt dat op de muts, de cap, van het schaatspak 'BrandLoyalty' komt te staan. De belettering van de auto's, de fietsen en de trainingspakken zijn volgens hem 'in een prima proces' tot stand gekomen.

de naschokken

Patrick Wouters ziet de uitbreiding met de drie grote olympische sporten 'als een stip aan de horizon'

In de zomer voelden drie belangrijke bonden zich gepasseerd, de gymnastiekunie (KNGU), de zwembond (KNZcool smiley en de Atletiekunie. Als de 'echte' olympische topsportbonden zouden juist zij gesteund moeten worden door De Lotto, het liefst onder de vlag van één gezamenlijke ploeg. De vergadering waarin de protestbrief geschreven zou worden, werd geschrapt, aldus Jaap Wals, directeur van de KNGU. 'Ons alternatief, is van de baan.' Patrick Wouters ziet de uitbreiding met de drie grote olympische sporten 'als een stip aan de horizon'.

de epiloog

De ploeg presenteert vandaag zijn schaatsers en vier van zijn wielrenners. Om het budget van 7 miljoen euro (2 van BrandLoyalty, 5 van De Lotto) op te krikken naar 10 miljoen wordt in Utrecht de naam van de derde sponsor onthuld. De Nederlandse sportwereld neemt aan dat het supermarktgigant Jumbo is. De kleur is alvast goed: geel.
Eindhovuh 23 oktober 2014 15:13
Geel zwart zijn voor een sportclub de mooiste kleuren.
Grobbel 23 oktober 2014 15:39
Ik vind het nieuwe tenue anders foeilelijk...
koos1 23 oktober 2014 15:40
veel geel in het shirt/ Mooi? tsja de meningen zullen verschiollen, later we het erop houde dat ze zullen opvallen in het peleton.

Moet Lotto nu volgendjaar in de tour met aangepaste shirts gaan rijden zoals ONCE in het verleden en Saxo dit jaar???



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2014 15:54 door koos1.
Crocmaz 23 oktober 2014 15:47
koos1 Schreef:
-------------------------------------------------------
> veel geel in het shirt. Moet Lotto dan volgendjaar
> in de tour met aangepaste shirts gaan rijden zoals
> ONCE in het verleden en Saxo dit jaar???

Yep. [nos.nl]
Goozzer 23 oktober 2014 15:59
Prachtig initiatief, natuurlijk, met vooral de sponsors (in de krappe markt) als grote winnaars. 10 miljoen euro voor deze gecombineerde wieler-schaatsploeg is bijzonder scherp naar mijn mening. Er klonken eerder al geluiden door dat er bij de wielerploeg nog wat in kas zat (dankzij Rabo) en dat lijkt me ook wel nodig om dit rond te krijgen. De vraag is wat je er voor koopt en hoe lang het houdbaar is, natuurlijk...
JW 23 oktober 2014 16:26
De financiële polsstok is inderdaad beperkt, en dat betekent ook onvermijdelijk een daaraan aangepast ambitieniveau. Dat zal iedereen zich moeten realiseren.

Maar het blijft in mijn ogen nog steeds een enorm mirakel dat het gelukt is op deze manier, met Nederlandse sponsors, de ploeg voort te zetten.
ton duk 23 oktober 2014 16:30
Ik verheug me al op de Jumbo-acties rond de ploeg...
gr Ton DUK
JW 23 oktober 2014 16:30
Echt mooi vind ik het ook niet, maar dat is misschien ook vooral een kwestie van persoonlijke smaak.
Voordeel is wel dat het goed herkenbaar is in het peloton.
Heisenberg 23 oktober 2014 17:33
malheur 23 oktober 2014 19:08
Ziet er helaas niet uit....
Rouleur 23 oktober 2014 21:01
Mooi of niet. Wel een Nederlands wt team. Het blanco en belkin shirt was ook even wennen.
Eindhovuh 23 oktober 2014 23:26
Ik vind t wielershirt wel mooi



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2014 11:41 door Eindhovuh.
Lucho Herrera 24 oktober 2014 00:06
Hoe gaan ze dit geel/zwart matchen met de typische Bianchi kleur? Ik vrees opnieuw voor een lelijke combi, net als dit jaar. Tenzij ze de Bianchi fietsen gewoon volledig zwart (eventueel met vleugje wit of geel) maken.
WindVlaag 24 oktober 2014 09:03
Waarschijnlijk zullen ze wel een stuk makkelijker te herkennen zijn als er een helikopteshot van een voorste groep wordt gemaakt. Het zal wel even wennen worden maar over een tijdje weten we niet beter.
Niels 24 oktober 2014 09:04
Wilde gok: ik vermoed dat ze in de Tour in het oranje zullen rijden
Quarantanove 24 oktober 2014 12:53
Waarschijnlijk zullen ze wel een stuk makkelijker te herkennen zijn als er een helikoptershot van achterin het peloton wordt gemaakt.
Als het koersen even kleurloos blijft als in de Blanco- en Belkinperiode hadden ze ook beter de kleurloze tricots gehandhaafd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2014 12:54 door Quarantanove.
Quarantanove 24 oktober 2014 12:58
Uniek is het natuurlijk helemaal niet. In de jaren zeventig was AHV de eerste marathonschaatsploeg die ook een kleine profwielerploeg op de been bracht met als blikvangers Jeen van de Berg en Dries van Wijhe.
Die laatste hadden ze natuurlijk bij de presentatie moeten betrekken.
malheur 24 oktober 2014 13:00
Ja, die vergissing zullen ze nooit meer te boven komen...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2014 13:01 door malheur.
Goozzer 24 oktober 2014 13:23
Nero e giallo. Opgenomen in Oss? Ik vond het al niks, maar als je zelfs die zooi gaat omzetten naar het Italiaans, ga je wel heel ver...


[www.youtube.com]



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2014 13:26 door Goozzer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen