Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Filippo Ganna

Gepost door Meneer 60% 
Meneer 60% 05 oktober 2020 11:39
Mooie tijdrijder. En steengoed in dat onderdeel. Maar van iemand die alleen kan tijdrijden gaan de harten van wielerfans zelden sneller kloppen. En behalve in tijdritten heeft hij nog maar weinig bewezen. Daarom de vraag: gaat hij ooit meer kunnen dan alleen tijdrijden. Te lang/zwaar om klassementsrenner te zijn, lijkt me. Machtsprinter als Kittel of Van Aert? Kasseienrijder? Of gaat dit altijd een pure tijdrijder blijven? Een Chris Boardman?
veluweracer 05 oktober 2020 11:55
Een Campenaerts is het. Eens kijken of de ploegen in de rij staan voor dit one-skill-wonder nu NTT er de brui aan geeft.
ton duk 05 oktober 2020 12:03
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooie tijdrijder. En steengoed in dat onderdeel.
> Maar van iemand die alleen kan tijdrijden gaan de
> harten van wielerfans zelden sneller kloppen

De mijne op zich wel



Een Chris
> Boardman?

Boardman zou gisteren toch het Roze zijn kwijt geraakt ?
gr
El Chaba 05 oktober 2020 12:19
Was ooit - geloof ik - iets van zesde in een bergetappe in San Juan, dus wie weet.
Slimmerd 05 oktober 2020 12:27
Schijnt aardige baanwielrenner te zijn en in de jeugd volgens mij podium PR gereden
Eddy Veen 05 oktober 2020 13:38
Hij heeft geluk dat Evenepoel n de kreukels ligt, zoals de meeste andere wielrenners met ambitie.
Eindhovuh 05 oktober 2020 13:43
Precies, het feit dat hij gister in de eerste groep van 50+ man meekon zegt dat hij meer kan dan alleen maar tijdrijden. Hoeveel meer zal gaan blijken.
Maar met 24 is hij nog jong dus we zullen zien hoe hij zich gaat ontwikkelen. Hij heeft al best een paar keer aardig meegereden in een rit in lijn (5de in coppa sabatini, inderdaad ook in San Juan en Gran Piemonte.)
Als hij zo goed blijft in tijdrijden hoeft hij in de bergen en heuvels ook geen wereldtop te worden om mooie klassementen te rijden in kleinere rondjes.
El Chaba 05 oktober 2020 13:46
Ik denk niet dat Van Evenepoel van Ganna had gewonnen, zeker niet op een afstand van 15 km.
Eindhovuh 05 oktober 2020 13:53
Met zo'n gevaarlijke afdaling... spinning smiley sticking its tongue out
El Chaba 05 oktober 2020 14:04
Haha, ook nog ja..
Eddy Veen 05 oktober 2020 14:06
Dat werd in Alkmaar ook (niet) gedacht: [www.procyclingstats.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2020 14:07 door Eddy Veen.
MarkV 05 oktober 2020 14:11
Boardman was ook weer niet de slechtste klimmer aller tijden. Hij werd nog een keer 2e in de Dauphiné en in de Tour heeft hij bv op een vergelijkbare aankomst met gisteren (iets lastiger nog) deze uitslag gereden:

[www.procyclingstats.com]
Horsie is back 05 oktober 2020 14:26
Ik ervaar hier watt out of the order sentimenten. Eerst Roglic, nu Ganna. Gelukkig is 736wHorsie veilig. grinning smiley

Alhoewel, onder de verkeerde boom. Excusez-moi.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2020 14:28 door Horsie is back.
Eindhovuh 05 oktober 2020 14:56
Schijnt een aardige baanwielrenner te zijn? Lijkt me een beetje een understatement? Of was dat juist de grap?
4-voudig wereldkampioen achtervolging. (voorgangs als Küng, Phinney, Wiggins, McGee en Boardman).
veluweracer 05 oktober 2020 16:09
Campenaerts is ook niet bang om in de aanval te gaan. smiling smiley
Sub Culture 05 oktober 2020 21:35
valt wel mee(r) hoor.
Meneer 60% 06 oktober 2020 10:07
Ik vind het zelf ook een prachtige renner qua stijl en uitstraling. Heb vaak een zwak voor lange renners, misschien door mijn eigen 2,00. En zijn tijden op de baan zijn zo abnormaal goed, dat ik denk dat hij meer moet kunnen dan alleen tijdritten winnen. Maar ik ben benieuwd welke kant dat dan op gaat.

Het lijkt me ook iemand die sprinttreinen behoorlijk in de problemen kan brengen met een aanval op een dikke kilometer van de streep. Zou mooi zijn als dat weer eens wat vaker lukt. Maar of hij bij Ineos de vrijheid krijgt om dat te doen, vraag ik me af.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2020 10:08 door Meneer 60%.
Curzio 06 oktober 2020 12:51
Qua tijdritstijl vind ik het juist niet zo mooi. Vergeleken met Dennis of Dumoulin bijvoorbeeld. Ganna is veel schokkeriger, oogt allemaal nogal wild. Maar, zo zou JdC toevoegen, 't gaat vooruit.
merijntje mortirolo 06 oktober 2020 13:14
Mijn zoon, met wie ik het WK TT keek, was eventjes een klein beetje verliefd op Ganna (ik niet, doe mij maar Garzelli), maar toennie zijn hand zo debiel patriottisch op de borst hielde tijdens het volkslied zei mijn nazaat: "Wat een mongool. Nee, ik moet hem toch maar niet." Gelukkig maar.)

Ik mag hem wel, die Ganna, maar pure tijdrijders verliezen het qua koersbeleving wat mij betreft van pure klimmers en van 'allrounders.'

Misschien winnen ze nog net van pure sprinters. Behalve van Cipollini, natuurlijk.
Horsie is back 06 oktober 2020 13:50
Filippo Ganna is de ultieme boreling van de nog steeds voortschrijdende aerorevolutie, die onder gestandaardiseerde omstandigheden, dus een wielerbaan, het allerbeste floreert. Hij combineert met een bovengemiddelde lengte, hoog vermogen en supra aerodynamische positie en extra aanpassingen, zoals zijn aero bars, de allerbeste perspectieven op de baan. In de buitenwereld moet hij daarom per definitie het een en ander prijsgeven. Zijn lengte garandeert hem op de baan extra voordeel, doordat zijn lichaamszwaartepunt hoger ligt en hij dus in de bochten meer voordeel heeft vanwege het zogenaamde cutting the corner effect, een bijna bij iedereen onbekend fenomeen, want hoeveel rijden er op de baan en hebben voldoende interesse in de natuurkundige aspecten van het rondje rijden en most of all La Roue Sa Tourne, nog ver weg van Galileï?

De schokkerige stijl wordt veroorzaakt doordat het perfect aerodynamisch willen rijden uiteraard bemoeilijkt wordt door de heersende omstandigheden buiten, die feitelijk nooit kunnen wedijveren met de gestandaardiseerde omstandigheden binnen. Maar buiten wordt ook een groter verzet gereden. De 250m baan blijft altijd hetzelfde en kent geen afwijkende bochten zoals buiten of andere onregelmatigheden. De ruim vier minuten race op de 4 km individuele achtervolging verloopt bijna geheel automatisch, zoals je kunt afleiden uit de kilometer tijden tijdens zijn WR 4km in Berlijn (66,072s/58,705s/58,570s/58,587s), een gemiddelde van 61,06km/h oftewel een 200m tijd van 11,79s zonder banking. In Nederland zijn er geen hordes wielrenners, die alleen al een 200m met aanloop in die tijd zonder de hulp van de banking zouden kunnen rijden.

Het vermogen over 4 minuten, becijferd op 607 Watt (Mind you, der Töff von Ittgen grimlacht nu) is buitengewoon, maar ook weer niet supersonisch.
Als ronderenner zal hij echter eeuwig kansloos blijven.
Curzio 06 oktober 2020 13:56
De schokkerige stijl wordt veroorzaakt doordat het perfect aerodynamisch willen rijden uiteraard bemoeilijkt wordt door de heersende omstandigheden buiten

Die snap ik niet direct. Bedoel je dat zijn manier van fietsen op de baan vloeiend is en dat hij die exacte manier van fietsen hanteert op de weg?
Horsie is back 06 oktober 2020 14:26
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> De schokkerige stijl wordt veroorzaakt doordat
> het perfect aerodynamisch willen rijden uiteraard
> bemoeilijkt wordt door de heersende omstandigheden
> buiten

>
> Die snap ik niet direct. Bedoel je dat zijn manier
> van fietsen op de baan vloeiend is en dat hij die
> exacte manier van fietsen hanteert op de weg?

Nog even een youtube filmpje bekeken, maar ook indoor is hij geen Wiggins in termen van soepelheid. Buiten rijdt hij een groter verzet en is het natuurlijk pushen en niet zozeer perfect vloeiend ronddraaien. Hij is ook lang. De omstandigheden zijn buiten steeds anders, qua traject en wind. Als het verzet merkbaar groter wordt betekent dit ook meer torque dus wordt het ook moeilijker het "dode punt" soepeler te overwinnen.
Curzio 06 oktober 2020 14:39
Bedankt voor de moeite. We zijn het denk ik eens dat hij vooral hard gaat maar niet de mooiste tijdritstijl heeft.
Meneer 60% 07 oktober 2020 17:34
Well, that escalated quickly

We weten na vandaag in ieder geval wel dat hij meer kan dan tijdrijden en dat hij niet als een Boardman de wielergeschiedenis in zal gaan (niet dat het slecht is om zo de wielergeschiedenis in te gaan, velen zouden er voor tekenen). Heel benieuwd wat hij nog meer kan.

Ik hoorde dat hij 1,95 bij 76 kilo is. Is maar een handvol kilotjes zwaarder dan onze Tom en evenzwaar als die lange uit Pamplona ooit.
Horsie is back 07 oktober 2020 17:49
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Well, that escalated quickly
>
> We weten na vandaag in ieder geval wel dat hij
> meer kan dan tijdrijden en dat hij niet als een
> Boardman de wielergeschiedenis in zal gaan (niet
> dat het slecht is om zo de wielergeschiedenis in
> te gaan, velen zouden er voor tekenen). Heel
> benieuwd wat hij nog meer kan.
>
> Ik hoorde dat hij 1,95 bij 76 kilo is. Is maar een
> handvol kilotjes zwaarder dan onze Tom en
> evenzwaar als die lange uit Pamplona ooit.

Die 6 kilootjes of ietsje meer betekenen toch richting 10% meer arbeid bergop en als het echt steil wordt des te meer. Met meer spiermassa kan dat in absolute zin een tijd gecompenseerd worden, maar je legt het bij enige tijdsduur altijd af, tenzij je natuurlijk in de lucht wordt bijgetankt.
De zwarte trui 08 oktober 2020 00:25
Op wielerflits zegt Ganna zelf dat ie 82 kilo weegt. Chapeau!
Luijt 08 oktober 2020 12:53
En Bontempi dan? Of reken je die niet tot de pure sprinters?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen