Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wout heeft er zin in

Gepost door Luijt 
Luijt 09 oktober 2020 09:36
Van Wielerflits.nl:

Na het WK in Imola bleef Wout van Aert een paar dagen van de fiets. Maar ondertussen heeft hij er alweer een pittige trainingsweek opzitten in functie van het laatste luikje van zijn wegseizoen: Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen en – als de Franse autoriteiten meewillen – Parijs-Roubaix. “Dat mijn seizoen al geslaagd is? Klopt, maar daarom ben ik niet minder ambitieus.”

Hoe lang ben je van de fiets gebleven?
“Amper een paar dagen. De afgelopen week heb ik alweer stevig getraind. Al moet ik bekennen dat het tijdens de eerste trainingsdag na die korte break niet van harte was. Ik had het vooral mentaal lastig om de draad opnieuw op te pikken. In combinatie met dat typisch Belgische weer, natuurlijk. Vijf, zes uur op de fiets mezelf weer pijn moeten doen… Het was ook lang geleden, door die vele opeenvolging van wedstrijden. Het bezorgde me paar lastige dagen.”

Je hebt niet overwogen om warmere oorden op te zoeken?
“Jawel. Girona speelde in mijn hoofd. Maar ik ben de voorbije maanden al zoveel van huis weggeweest. Het was ook aangenaam om eindelijk weer wat tijd met familie door te brengen en om gewoon eens thuis te zijn. Wat de decompressie betreft, was het kwestie van even door te bijten. Zodra je dan voelt dat de benen weer goed zijn, krijg je opnieuw moraal. Ondertussen voel ik me opnieuw prima; ik ben klaar voor de klassiekers die er aankomen.”

Je keek op tv ongetwijfeld naar Luik-Bastenaken-Luik. Wat heb je geleerd?
(lacht) “Dat ik die koers ook kan winnen. Ik zag dezelfde namen voorin als die waarmee ik een week eerder rondreed op het wereldkampioenschap. Dus ik heb geleerd dat ik daar in de toekomst ooit aan de start moet staan.”

Met andere woorden, je keek met een dubbel gevoel?
“Ach, dat komt wel in je op tijdens de wedstrijd, zeker als die dan met een sprint eindigt. Maar het is een keuze waar goed over nagedacht is. Het hoofddoel van de klassiekers is de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. In functie daarvan hebben we gekeken wat nodig was om de batterijen opnieuw op te laden. Vooral de explosiviteit moest opnieuw aangescherpt worden.”

“Ik ben al een lange periode op een hoog niveau aan het presteren. Ik had inderdaad nog in Luik en de Brabantse Pijl kunnen starten, maar dan was het daarna ongetwijfeld bergaf gegaan richting de Ronde en Roubaix. Terwijl ik nu gekozen heb voor een break om dan op te bouwen naar een laatste mini-piek. Tenminste, dat is het idee. Afwachten hoe mijn lichaam daar op reageert. Maar op training gaat het in elk geval goed. Als ik me daar op baseer, mag ik vertrouwen hebben.”

Zie je Gent-Wevelgem als laatste voorbereiding op de Ronde en Roubaix?
“Nee! Ik hoop daar al het gevoel van de afgelopen weken terug te vinden en er voor winst te kunnen meedoen. Ik verwacht trouwens een wedstrijd in zware omstandigheden. De wind zal zijn rol spelen in de Moeren, waar het sowieso altijd oorlog is. En door de wat hertekende hellingenzone (met drie keer de Kemmelberg in plaats van twee, red) denk ik dat het een lange finale wordt.”

“Ik denk dat de kans dat, in vergelijking met andere edities, een kleinere groep naar Wevelgem rijdt, groot is. En met de wind in de rug in de finale, hebben aanvallers meer kans om vooruit te blijven. Gent-Wevelgem wordt in elk geval een goede waardemeter.”

Wie zie jij in deze drie wedstrijden als je voornaamste tegenstanders?
“Automatisch kom ik uit bij Mathieu van der Poel en Julian Alaphilippe, al is de wereldkampioen er alleen bij in de Ronde. En de usual suspects, hé. Oliver Naesen leek mij in orde in de slotrit van de BinckBank Tour. En het is me opgevallen dat de mannen die de Tour reden, daar goed zijn uitgekomen. Al krijgen we nu wel een ander type koersen. Wind, kasseien, korte hellingen… De Brabantse Pijl kwam nog het dichtst in de buurt. Eén naam? Van der Poel.”

Jij hebt één voordeel: niets moét. Jouw seizoen is al geslaagd.
“Ja, ik start met iets minder druk daardoor. Maar ik blijf wel ambitieus. Ik heb al vaker gezegd dat ik ooit de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix op mijn palmares wil. Dan moet je geen enkele kans laten schieten, vind ik. Ik ben dan ook honderd procent gefocust. Het klopt dat ik mijn seizoen niet meer moet redden, maar het zou wel een leuke bonus zijn die er nog kan bijkomen.”

“Modder in Parijs-Roubaix? Geen schrik van, maar het moét niet”

Van Aert zag gisteren ook een tweet van Benjamin Declercq passeren, met een foto vanuit de Hel. “Ik zag amper nog kasseien, alleen maar modder. Dat belooft. In november vorig jaar, toen we met de ploeg wat materiaal zijn gaan testen, reed ik er ook in winterse omstandigheden. De stroken waren toen ook niet opgekuist. Dat schrikt me niet af, maar ik heb toen wel beseft dat wegfietsen niet gemaakt zijn om daarover te rijden. Voor mij is een droge Parijs-Roubaix ook prima. Maar het klopt wel dat ik met die omstandigheden misschien iets beter kom kan dan vele anderen.”
Anony 09 oktober 2020 09:38
Heel benieuwd of de hoogvorm nog aanwezig is.
Zal ook nodig zijn om de Van der Poels van deze wereld te kunnen kloppen.
Luijt 09 oktober 2020 09:38
Eindelijk VdP en Wout weer eens tegen elkaar binnenkort. Iets om naar uit te zien. Vooral ook omdat VdP inmiddels weer aardig op niveau is.
Wanny 09 oktober 2020 09:43
Wel sympathiek dat ie buiten VDP en Alahilippe alleen Oliver Naesen als favoriet noemt. Zal wel een trainingsmaat zijn, want ik zou dan toch eerder Pedersen of Bettiol noemen.
MarkV 09 oktober 2020 09:51
Eqquipo 09 oktober 2020 09:56
Idd! Daar zat ik ook mee in gedachten. Bij de Brabantse Pijl ook al, was natuurlijk prachtig geweest als Alaphilippe, Van Aert en Van der Poel daar met 3 vooruit kwamen te zitten.

Oveirgens vond ik Mathieu, ondanks zijn veronderstelde en bewierrookte herstelvermogen, de voorbije woensdag iets minder sterk overkomen dan zaterdag waar hij op de muur verschrikkelijk huishield. Daar was op de Moskesstraat (volgend jaar in WK) veel minder sprake van. Het was steeds volgen, niet zelf initiatief nemen.
Zou de inspanning Luik direct na de demonstratie in de BinckBank tour daar wellicht debet aan zijn?

Een modder editie in PR en dan Mathieu en Wout samen vooruit. t Zou schoon zijn.
Eqquipo 09 oktober 2020 09:57
Je moet wel starten om tot de favorieten gerekend te kunnen worden.
Wanny 09 oktober 2020 10:06
Hirschi start niet? Lijkt me inderdaad nogal veel gevraagd, want die jongen rijdt al 2 maanden de stenen uit de straat.
PePe 09 oktober 2020 11:06
Wout kan in ieder geval Parijs Roubaix van zijn lijstje afstrepen... die is geannuleerd.
Eqquipo 09 oktober 2020 11:52
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je moet wel starten om tot de favorieten gerekend
> te kunnen worden.

De koers moet wel verreden worden om favorieten te kunnen benoemen. sad smiley
ton duk 09 oktober 2020 12:46
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hirschi start niet? Lijkt me inderdaad nogal veel
> gevraagd, want die jongen rijdt al 2 maanden de
> stenen uit de straat.

en wat in die koers niet de bedoeling is...de stenen hebben monumentale waarde
gr
El Chaba 09 oktober 2020 13:43
Hirschi heeft zijn seizoen al beëindigd afgelopen maandag: [www.wielerflits.nl]
veluweracer 09 oktober 2020 14:53
Terwijl hij best nog in de Vuelta had kunnen starten. Na een paar dagen ben je toch wel hersteld van een paar klassiekers lijkt me. Een paar etappes uitzoeken en daarin zijn slag proberen te slaan. Deze topvorm zou ik nog wat doortrekken.
Sub Culture 09 oktober 2020 15:22
Zijn seizoen was al geslaagd nog voor de Tour begon.
Toch lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hij de Ronde van Vlaanderen zou winnen.
MarkV 09 oktober 2020 15:46
Had voor ik het postte nog gekeken op pcs, daar stond hij wel op en nog steeds, maar die site is ook niet meer wat het geweest is.
merijntje mortirolo 09 oktober 2020 18:38
Mij niet, al denk ik dat VDP het doet. Vóór Van Aert en Alaphilippe.

Van 'die drie' mag elk winnen wat mij betreft (met een lichte voorkeur voor WVA). Als de koers maar mooi is.

Iemand info over het parcours? Zelfde als vorig jaar?

Op de officiële website staat dit:
Op zondag 18 oktober staat de Ronde van Vlaanderen op het programma. Gezien de huidige gezondheidstoestand in België roepen we als organisatie op om de wedstrijd thuis te volgen. Daarom werd er ook beslist om geen parcoursinformatie vrij te geven.

[www.rondevanvlaanderen.be]
Luijt 09 oktober 2020 18:52
Idem, maar dan met grote voorkeur voor VdP, maar Van Aert of de zwenker is ook mooi.
El Chaba 09 oktober 2020 19:23
Waarom? Zeker weten kan natuurlijk nooit, zeker niet wieleruitslagen voorspellen, maar onwaarschijnlijk, dat hij wint..?
Verklaar je nader, hij lijkt me toch echt één van de topfavorieten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2020 19:23 door El Chaba.
valse trage 09 oktober 2020 19:51
Jezelf vantevoren indekken, typisch Belgisch trekje.
Horsie is back 09 oktober 2020 20:47
Heb begrepen, dat Mathieu 6 veldritten doet. Kan me feitelijk niet meer voorstellen, dat Mathieu en Wout in de winter hun degens weer kruisen. Anyone?
veluweracer 09 oktober 2020 21:20
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb begrepen, dat Mathieu 6 veldritten doet. Kan
> me feitelijk niet meer voorstellen, dat Mathieu en
> Wout in de winter hun degens weer kruisen. Anyone?

En is dat dan omdat je je die twee gewoonweg niet meer al pompend op de pedalen of hollend en springend in de stinkende Vlaamse slijk voor de geest kan halen of denk je dat het edele modderkloscrossen niet meer in hun voorbereiding op het voorjaar past?
Horsie is back 09 oktober 2020 21:31
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Heb begrepen, dat Mathieu 6 veldritten doet.
> Kan me feitelijk niet meer voorstellen, dat Mathieu
> en Wout in de winter hun degens weer kruisen.
> Anyone?
>
> En is dat dan omdat je je die twee gewoonweg niet meer al pompend op de pedalen of hollend en springend in de stinkende Vlaamse slijk voor de
> geest kan halen of denk je dat het edele modderkloscrossen niet meer in hun voorbereiding op het voorjaar past?

Ik neig naar het eerste deel van je antwoord.
merijntje mortirolo 10 oktober 2020 08:58
Op het WK misschien?

Maarruh: who gives a fuck? Stomme gerag in de bagger.

Ik ben benieuwder naar Fiorenzuola d'Arda: is dat een beetje een lekker wijf? En kan ze een beetje zingen?
veluweracer 10 oktober 2020 17:06
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Horsie is back Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Heb begrepen, dat Mathieu 6 veldritten doet.
> > Kan me feitelijk niet meer voorstellen, dat
> Mathieu
> > en Wout in de winter hun degens weer kruisen.
> > Anyone?
> >
> > En is dat dan omdat je je die twee gewoonweg
> niet meer al pompend op de pedalen of hollend en
> springend in de stinkende Vlaamse slijk voor de
> > geest kan halen of denk je dat het edele
> modderkloscrossen niet meer in hun voorbereiding
> op het voorjaar past?
>
> Ik neig naar het eerste deel van je antwoord.

Het is dat ze allebei nog zielsveel van de cross houden maar ik geloof ook dat de motivatie om de duels aan te gaan ook steeds minder zal worden bij die twee omdat het belang van de weg nu ook vermoedelijk zwaarder gaat wegen omdat ze beiden bevestigd hebben op de weg in elke koers waar ze starten voor winst te rijden. Het zal zoals by Stybar gaan. Die rijdt soms nog één crossje voor de lol.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2020 17:07 door veluweracer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen