Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Paris-Roubaix afgelast

Gepost door Anony 
Anony 09 oktober 2020 11:19
De 118e editie van Parijs-Roubaix gaat dit jaar dan toch niet door. Dat heeft de organisatie vrijdagmiddag bekendgemaakt. De door corona uitgestelde editie van Parijs-Roubaix zou normaal gezien op 25 oktober moeten plaatsvinden, maar op vraag van de Franse autoriteiten gaat de kasseiklassieker toch niet door.

“Op verzoek van de Préfet du Nord, Préfet des Hauts de France en naar aanleiding van de aankondiging van minister van Volksgezondheid Olivier Véran gisteren, die de regio Rijsel op maximale alertheid plaatste, is beslist dat de 118e editie van Parijs-Roubaix die gepland stond op 25 oktober niet door zal gaan. We zien jullie terug op 11 april 2021 op de kasseien van één van de grootste wielermonumenten ter wereld”, meldt organisator ASO.

Bron: Het Nieuwsblad
Anony 09 oktober 2020 11:19
Dju. Al had ik het wel wat zien aankomen.
Koppizoektwachtwoord 09 oktober 2020 11:20
Godver. Maar inderdaad, het verrast niet.
Sjorsoll 09 oktober 2020 11:27
Heisenberg 09 oktober 2020 11:27
Heel erg jammer. Wat overblijft op de kalender:

11.10 Gent-Wevelgem in Flanders Fields 1.UWT
11.10 Paris - Tours Elite 1.Pro
14.10 Scheldeprijs 1.Pro
18.10 Ronde van Vlaanderen - Tour des Flandres 1.UWT
20.10 - 08.11 La Vuelta ciclista a España 2.UWT
21.10 AG Driedaagse Brugge-De Panne 1.UWT

Als de Ronde en Vuelta maar doorgaan.
Erik S. 09 oktober 2020 11:38
Daar gaat nr 1 van 'De mooiste wielerdag ooit'...
arki 09 oktober 2020 11:42
Jammer, hopelijk kan het volgend jaar in april wel weer. We zijn er nog lang niet vanaf vrees ik.
El Chaba 09 oktober 2020 11:48
Je vergeet deze twee koersen nog:

12.10 Prueba Villafranca-Ordiziako Klasika 1.1
28.10 - 01.11 Giro Di Sardegna 2.1
Anony 09 oktober 2020 11:51
Zeer erg jammer voor de dames ook.
Heisenberg 09 oktober 2020 12:05
Een koers waar dit de 'top competitors' zijn, tel ik niet mee:

MACHADO Tiago
EL FARES Julien
HARDY Romain
DELAPLACE Anthony
WIPPERT Wouter
GONÇALVES José
MADRAZO Ángel
APPOLLONIO Davide
ANACONA Winner
FERNÁNDEZ Delio
Orakel 09 oktober 2020 12:07
Niet uit te sluiten dat er een alternatieve race komt, net als het WK.
Eindhovuh 09 oktober 2020 12:11
Is daar iets over gezegd?
Denk niet dat er ergens in Europa nu autoriteiten zitten te wachten op een nieuw evenement?
veluweracer 09 oktober 2020 12:41
arki Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jammer, hopelijk kan het volgend jaar in april
> wel weer. We zijn er nog lang niet vanaf vrees ik.

Na 19 komt 20 en de kans is groot dat daar 21 op volgt.
veluweracer 09 oktober 2020 12:42
Je kunt je maar beter verheugen op niets dit jaar.
Sjorsoll 09 oktober 2020 12:55
Verschil is dat het WK elk jaar ergens anders wordt gehouden. Parijs-Roubaix kán naar nergens anders dan Roubaix.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2020 12:56 door Sjorsoll.
El Chaba 09 oktober 2020 13:41
Mooi zo, kutkoers!
merijntje mortirolo 09 oktober 2020 15:05
Soms hè, nee wacht, best vaak hè, ben jij best een klapmongool.

Gilbert baalt ervan, want hij zou commentaar geven bij Eurosport, maar is ergens wel blij dat hij waarschijnlijk de volgende keer dus wél met rugnummer 1 mag starten.

(Zie ik op Eurosport).
Sub Culture 09 oktober 2020 15:21
Aaargh zonde..

Soit, uiteindelijk blij met alles qua koers dat we toch nog hebben gekregen de voorbije maanden.
Heisenberg 09 oktober 2020 16:30
Zeker. Als het zondag maar een zware Gent - Wevelgem wordt en/of volgende week Vlaanderen doorgaat. Ik kijk uit naar een strijd MvdP tegen WvA (en dat dan Naesen, Pedersen of Kristoff wint).
Cecchini 09 oktober 2020 16:56
De wielersport mag uiteindelijk niet klagen. Als je ziet wat er allemaal gereden is en wat er waarschijnlijk nog wel gereden wordt, dan mogen we ons als wielerliefhebbers in de handen knijpen. Volgens mij is de wielersport het er als sport dit jaar overall veruit het beste vanaf gekomen. Voetbal is een zielloze bezigheid geworden. Normaal ben ik een trouwe kijker, maar zonder publiek interesseert het me geen bal meer, en ik zet er de TV niet meer voor aan. US Open en Roland Garros heb ik dit jaar ook geheel aan mij voorbij laten gaan met die troosteloze lege tribunes. Formule 1 boeit me sowieso al niet, maar zover ik het kan beoordelen was daar dit jaar de fut ook helemaal uit. Het wielrennen vond ik qua beleving in het peloton, het publiek langs de kant van de weg, journalistieke interesse (zelfs Vive Velo en de Avondetappe waren paraat) zeer goed te pruimen en door het wegvallen van andere sporten en Corona moeheid kreeg het zelfs nog meer aandacht in de media dan andere jaren. Maar ik ben van mening, dat de Giro in mei, de Tour in juli (dat heerlijke zomergevoel) en de Ronde en Parijs Roubaix in april moeten worden gereden. Cecchini houdt namelijk wel van een beetje structuur in zijn leven. Zijn bioritme is er wel helemaal op ingesteld.
Eindhovuh 09 oktober 2020 17:47
Het is allemaal de schuld van Roglic!
El Chaba 09 oktober 2020 19:20
Haha, grotendeels eens hoor!
El Chaba 09 oktober 2020 19:21
Wat nou 'soms', of 'vaak'..?
Altijd!
valse trage 09 oktober 2020 19:48
Helemaal mee eens! Afgezien van enkele saaie Touretappes had ik eigenlijk bij de meeste koersen geen corona-weemoed gevoelens. Normaal ben ik ook een fanatieke tenniskijker, dit jaar compleet afgehaakt. Zouteloze bedoening. Er staan nu spelers in de top 50 waar ik nog nooit van heb gehoord...

Ik vind L-B-L en de Vlaamse koersen trouwens ook best bij het najaar passen! Er is toch al vaker voor gepleit (gepleitttt, gepleten, gepleidooit, ge..? whu...?) om een van die op mekaar lijkende kasseikoersen naar de herfst te verplaatsen?
valse trage 09 oktober 2020 19:50
Dat sowieso. Misselijke ondankbare vent is het ook. Van Aert weer een zekere overwinning misgelopen...
Eindhovuh 09 oktober 2020 19:59
Eens met Checchini.
En met Valse trage. De E3 prijs of Dwars door Vlaanderen in het eerste weekend van oktober zou uit kunnen groeien tot een klassiek iets.
Cecchini 09 oktober 2020 20:26
Waarom de profs nog wel in België terecht kunnen

Vorige week ging een streep voor de Amstel Gold Race in Nederland. Vrijdag werd Parijs-Roubaix in Frankrijk geschrapt. Maar de koersen in België houden vooralsnog moedig stand tegen het virus. Hoe zit dat?

door Rob Gollin Volkskrant

Leo van Vliet, koersdirecteur van de Amstel Gold Race, keek afgelopen zondag thuis op de tv naar Luik-Bastenaken-Luik. Dat deed pijn, bekent hij. ‘Ik zag Mathieu van der Poel en Tom Dumoulin sterk rijden. Dat waren precies de twee die ik er zo graag bij had gehad.’

Niemand is erbij, deze zaterdag. Van Vliet maakte vorige week woensdag bekend dat de betrokken gemeenten en de veiligheidsregio Zuid-Limburg geen vergunning voor de klassieker in het heuvelland verstrekten. Het kabinet had verordonneerd dat bij sportwedstrijden geen publiek meer aanwezig mocht zijn.

Dat de pil zo bitter smaakte, had niet alleen te maken met de annulering. Twee dagen later, de vrijdag voor Luik-Bastenaken-Luik, werd in Riemst de tijdrit in de BinckBank Tour verreden, op een steenworp afstand van Maastricht. Komende zondag gaat Gent-Wevelgem gewoon door, terwijl in beide landen de percentages aan virusbesmettingen en de tendens vergelijkbaar zijn – snel stijgend.

Vrijdag kwam het bericht dat België tussen Nederland en Noord-Frankrijk nog meer een vrijplaats voor het profpeloton maakt. Parijs-Roubaix, voorzien voor zondag 25 oktober, gaat niet door. Organisator ASO nam het besluit nadat het ministerie van volksgezondheid de regio rondom Lille wegens het hoge aantal besmettingen het stempel ‘uiterste waakzaamheid’ gaf. De ‘Hel van het Noorden’ zou ook voor het eerst een vrouweneditie krijgen.

Mathieu van der Poel reageerde teleurgesteld. ‘Parijs-Roubaix stond bij mij met stip aangeduid.’ Hij zet nu alles op de klassiekers die nog standhouden op de kalender, Gent-Wevelgem en volgende week zondag de Ronde van Vlaanderen.



Belgisch wielerhart
Is de verklaring dat het wielerhart in België harder klopt? Amstel Gold-directeur Van Vliet: ‘Ik heb er eerlijk gezegd niet precies zicht op. De regels zijn anders. In België zijn bijvoorbeeld mondkapjes al langer verplicht. Het is daar al heel normaal. We hebben hier nog van alles geprobeerd om de wedstrijd te laten doorgaan. Maar dit was de boodschap: niemand langs het parcours. Nul is nul. Daarmee was het klaar. Dat was wel frustrerend.’

Evenementenorganisator Golazo heeft ervaringen aan weerszijden van de grens. Vorige week moest de BinckBank Tour ijlings worden aangepast nadat de burgemeesters van Vlissingen, Terneuzen en Sittard-Geleen een streep zetten door de wedstrijd op hun grondgebied. In Vlaanderen kon Golazo wel terecht: Aalter was bereid om zowel als start- als aankomstplaats te fungeren, Riemst, eerder ingeschaald als startplaats voor de rit naar Sittard, vormde nu het decor voor de tijdrit.

Woordvoerder Gert Van Goolen weerspreekt de suggestie dat de passie voor het wielrennen ertoe leidt dat in Vlaanderen meer mogelijk is. ‘Ik vind dat nogal kort door de bocht. In Zeeland en Limburg houden ze net zoveel van wielrennen. Het wekt misschien ook de indruk dat we hier wat lakser, wat losser zijn. Dat is onjuist. Er zijn hier ook evenementen gesneuveld. Eén vraag moet primeren: is het veilig genoeg om het te laten doorgaan?’

Hoewel gemeenten en regionale besturen betalen voor start, doortocht en aankomst van de renners, hebben volgens de organisatie commerciële belangen geen rol gespeeld in de besluitvorming. Galazo beraadt zich nog over de financiële afwikkeling van de annuleringen in Nederland.

Als verklaring voor het verschil in benadering ziet Van Goolen vooral het recente Nederlandse besluit overal de aanwezigheid van publiek bij sportevenementen te verbieden. ‘Plotseling moest alles anders. De gemeenten zagen in die nieuwe situatie geen mogelijkheden meer.’

Preventie normaalste zaak
In België bestond volgens hem al langer gewenning aan preventie, zoals de verplichte mondkapjes en het alleen onder voorwaarden toelaten en indien noodzakelijk weren van toeschouwers bij wedstrijden. Renners riepen al voor de BinckBank Tour supporters via de sociale media op vooral thuis te blijven en de koers op tv te gaan volgen.

Van Goolen heeft een wat wrange nasmaak overgehouden aan de hectische dagen. Volgens hem was er sprake van eenzijdige besluitvorming. ‘Wij zijn geen partij die de risico’s opzoekt. Wij hebben zelf ook evenementen afgelast of verschoven. We hebben ervaring genoeg, we hebben ook suggesties gedaan om een veilig verloop te waarborgen. Met die input is niks gedaan. Je hebt vervolgens kunnen zien dat de drie ritten in België zonder problemen zijn verlopen. Overal kon voldoende afstand worden bewaard, vrijwel iedereen langs het parcours droeg mondkapjes. Dat maakt het alles bij elkaar wel een beetje zuur.’

Intussen maken de West-Vlaamse gemeenten Ieper en Wevelgem zich op voor de komst van het wielercircus komende zondag. Burgemeester Emmily Talpe van Ieper, voor het eerst startplaats, spreekt van een ‘coronaveilig jasje’. Zo is publiek niet welkom bij het rennersdorp en het vertrek onder de Menenpoort. Ook hier is opgeroepen thuis te blijven. Wie zich toch vertoont langs het parcours, moet een mondmasker op.

Talpe: ‘Natuurlijk is het een beperkte editie, de beleving zal met die maatregelen anders zijn, maar we merken dat het publiek enthousiast blijft en tevreden is dat de koers alsnog kan doorgaan.’ De attentiewaarde blijft volgens haar overeind. ‘De mooie beelden van onze regio zullen de mensen ook prikkelen om zelf al fietsend of al wandelend onze streek te komen ontdekken.’

Strenge maatregelen
Ambtenaar Mieke Devos, die als ‘dossierbeheerder’ namens het stadhuis in Wevelgem het overleg voert met de koersorganisatie is er ook van overtuigd dat aan alle eisen is voldaan. Gent-Wevelgem valt onder de vleugels van Flanders Classics, verantwoordelijk voor de Vlaamse voorjaarsklassiekers. Er is een samenwerking met de lokale wielervereniging, de Koninklijke Veloclub Het Vliegend Wiel.

Rondom de aankomst op de Vanackerestraat is zondag een waaier aan maatregelen van kracht. Er zijn drie van elkaar gescheiden zones gecreëerd waar in totaal 800 personen terecht kunnen. Zij moeten aan tafels zitten en krijgen mondkapjes aangereikt. Ze mogen zich niet naar de dranghekken begeven als de renners de eindstreep naderen. Het verloop is via een groot scherm te volgen. Twee horecagelegenheden in de buurt mogen hooguit 50 gasten verwelkomen.

Devos vindt het ‘beheersbare aantallen’. ‘We kunnen alleen niet instaan voor ieder individu dat komt afzakken en misschien zotte dingen gaat doen.’ De politie krijgt steun van stewards uit de gelederen van Het Vliegend Wiel voor het handhaven van het protocol.

Amstel Gold-directeur Leo van Vliet zal zondag weer voor de tv plaatsnemen. Hij beklemtoont dat hij niet bij de pakken neerzit. ‘We zijn al weer bezig met volgend jaar.’
Horsie is back 09 oktober 2020 20:43
Het Parijs-Roubaix op de weg mag dan nu afgelast zijn, Parijs-Roubaix voor de baansport wordt nu gehouden op een minder dan normaal comfortabele (her en der bumpy, maar niet zo erg als in LaPaz, waar BoP een niet nader te beschrijven blessure opliep), buitenbaan met een onorthodoxe lengte van 394m, waardoor er geen normale afstanden kunnen worden gereden, want de positie van de startmachine blijft gehandhaafd. Dus worden de afstanden zo goed en kwaad als dit kan bepaald door hele en halve ronden.

De 1 kilometer minus 15 meter werd vandaag gewonnen door een 18-jarige Belg, Noah Vandenbranden, die nu verder door het leven moet als de nieuwe Patrick. En waar gebeurt dit nu allemaal? Merijntje is ook hier weer onze rijstleider voor het Italiaanse Fiorenzuola d'Arda.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2020 20:44 door Horsie is back.
Andere Peter 10 oktober 2020 00:58
Parijs - Roubaix in Drenthe moet kunnen. Zowel qua besmettingsgraad als qua kasseien ;-)
merijntje mortirolo 10 oktober 2020 08:58
Fiorenzuola d'Arda? Klinkt als één mijner lievelings(mezzo)sopranen Fiorenza Cossotto. Nou ja, een beetje dan. In mijn gekke hoofd best wel.

Zij zingt de rol van Santuzza in een master-uitvoering van Cavalleria Rusticana gedirigeerd door Herbert von Karajan. Hierin zingt dan ook nog mijn all time lievelingstenor Carlo Bergonzi. "Tu qui, Santuzza?"
"Santuzza, credimi."
"Schiavo non sono di questa vana tua gelosia."

Zeer aangrijpend. Zou over mij en een bepaalde periode in mijn leven, zeg zo 2014-15, gaan. Iets met twee dames en jaloezie enzo. Dit is die leven.

Ergens las ik op het net: Von Karajan dirigeert Mascagni alsof het een grote als Verdi of Mozart was. Yes.

Over Mascagni gesproken: L'Amico Fritz is ook briljant.

Fiorenzuola d'Arda ligt daaro bij Piacenza en heeft een Velodromo, best handig als je er wilt wielrennen op de baan. Als je het intikt op googlemaps zie je de Velodromo di Fiorenzuola d'Arda al staan. Mooi plaatsje.

#HUP baankoers!
Andere Peter 10 oktober 2020 17:26
Overigens hoop ik dat ze nog de tegenwoordigheid van geest hebben om in april 2021 de Parijs-Roubaix-editie van 2020 te rijden. Dan in oktober 2021 de editie van 2021 en in 2022 alles normaal, met een doorlopende erelijst. Dat is echt in ieders belang.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2020 17:26 door Andere Peter.
Nelis! 10 oktober 2020 17:32
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Overigens hoop ik dat ze nog de tegenwoordigheid
> van geest hebben om in april 2021 de
> Parijs-Roubaix-editie van 2020 te rijden. Dan in
> oktober 2021 de editie van 2021 en in 2022 alles
> normaal, met een doorlopende erelijst. Dat is echt
> in ieders belang.

Is dit sarcasme? Of serieus? In beide gevallen begrijp ik het niet...
merijntje mortirolo 10 oktober 2020 17:37
Ik ben stoned, maar hier begrijp ik geen flikker van.

(Nee maar is niet dus).
Andere Peter 10 oktober 2020 17:44
Bloedserieus. Het is niet zo dat alle koersen van 2020 per se voor 1 januari klaar moeten zijn. Gewoon twee keer die koers rijden in 2021. De editie van 2020 en de editie van 2021. Kleine truc. Maar PR is een van de moneymakers in het wielrennen. Het is gewoon geld verdienen voor ploegen, zenders, organisatie en geldschieters. In april 2021 één dagje doen alsof het 2020 is, dat lijkt mij een kleine moeite. Jaarrekeningen, belastingaangiften, de Amerikaanse presidentsverkiezingen, er zijn heel veel uitslagen over 2020 die pas in die periode bekend worden.

Ach, voor mijn part noemen ze het 2021a en 2021b. Maar in 10 jaar rijd je PR 10x en we hebben er potdorie nog eentje tegoed. Geen concessies.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2020 22:01 door Andere Peter.
Andere Peter 10 oktober 2020 17:46
Nog niet stoned genoeg misschien. Neem nog iets wat de verbeeldingskracht verruimt, zodat je bij mij (=nuchter) in de buurt komt.
Frederik D. 10 oktober 2020 18:02
Maar de Vuelta in het najaar verteer je wel? Vast wel. Blijft een goede gouden greep om de Vuelta uit het voorjaar te plukken en in het najaar te houden. Maar misschien lenen enkele andere wedstrijden zich ook voor een herdatering? Verder niets mis met een ordelijk, overzichtelijke leven, hoor. smiling smiley
Horsie is back 10 oktober 2020 20:04
Misschien moeten we dan maar één groot schrikkeljaar ingelasten, zoals dat ooit ook met de extra dag eens per vier jaar gebeurde met 29 februari, maar dan uitgebreider. Dan ook maar twee keer de gang naar Down the Rabbit Hole of Pinkpop met nu wel een optreden van pensionado Mick Jaguar. We moeten in elk geval wel als dit maar enigszins mogelijk is en onder welke uitgeklede staat dan ook de OS inhalen, zodat we 3 jaar later in Parijs de wereldvrede kunnen tekenen. Ten minste als Quasimodo (the hunchback of Notre Dame) eindelijk mag trouwen met zijn Esmeralda. The Notre Dame fel verlicht in plaats van in lichterlaaie.
MarkV 10 oktober 2020 23:24
Van mij mogen ze en de Olympische Spelen volgend jaar worden ook gewoon de OS van 2020 genoemd, dus why not.
Toch denk ik niet dat ze het gaan doen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen