Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

103e Giro d'Italia 8e etappe Giovinazzo › Vieste (200k)

Gepost door Cecchini 
Cecchini 09 oktober 2020 20:19
Vertrek 11.25 uur Verwachte aankomst 16.30 uur



Vieste (Gargano)



Algemeen Klassement
1 ALMEIDA João Deceuninck - Quick Step 24:48:29
2 BILBAO Pello Bahrain - McLaren 0:43
3 KELDERMAN Wilco Team Sunweb 0:48
4 VANHOUCKE Harm Lotto Soudal 0:59
5 NIBALI Vincenzo Trek - Segafredo 1:01
6 POZZOVIVO Domenico NTT Pro Cycling 1:05
7 FUGLSANG Jakob Astana Pro Team 1:19
8 KRUIJSWIJK Steven Team Jumbo-Visma 1:21
9 KONRAD Patrick BORA - hansgrohe 1:26
10 MAJKA Rafał BORA - hansgrohe 1:32


Slimmerd 10 oktober 2020 08:27
DNS Bennett (polsbreuk)
DNS Gallopin (polsbreuk)
DNS Affini (gebroken hand)
ton duk 10 oktober 2020 09:11
merijntje mortirolo 10 oktober 2020 09:42
Van Vieste weet ik niet veel, behalve dat het in de provincie Foggia ligt (waar volgens mij Bryan Roy ooit nog voetbalde en waar mijn ooit-liefde Rosita vandaan kwam (naar wie ik in 2001 reisde van Lecce naar haar woonplaats Urbino (via Pesaro, Urbino hep geen treinstation))), maar Gargano deed mij denken aan de Tarentella di Gargano. Een dans uit, u raadt het al, Gargano.

De Tarantella is een (Zuid-)Italiaanse dans (op licht opzwepende muziek) waarbij paren heerlijk (nou ja, das relatief: ik háát dansen, dus weinig heerlijks aan voor mij) losgaand om elkaar heen dansen, hoogstwaarschijnlijk vernoemd naar, daar istie weer, de stad Taranto. Dat gaat via de spin tarantula, waarvan de naam schijnt te komen van wolfspinnen die daaro leefden. De mythe wil dat vrouwen na een beet van zo een beest wild rondspringend een soort van dans deden. Zo ontstond de Tarantella. Ik geloof daar geen flikker van. Die dans komt 'gewoon' uit Taranto, of heeft daar als eerst de naam gekregen. Zoiets.

Tarantella di Gargano

Die gekke uitstulping aan de Oostkust kust waar Vieste ligt heet voluit Promontorio (voorgebergte) di Gargano. Die luie Italianen vergeten dat eerste stukkie uiteraard graag. Weten we dat ook weer. De regio wordt wel Lo sperone d'Italia genoemd, sperone is dat gedeelte van de paardrijdlaarzen waarmee je Horsie keihard op zijn lazer de sporen geeft. Weet niet of daar een Nederlandse term voor is.

Rosita zat in het theatergezelschap I Commedianti di Urbino, al kon ze voor geen meter acteren, maar ze was zo mooi dat dat geen reet uitmaakte. Dat gezelschap leerde ik in 2001 kennen, omdat ik bij wijze van afstudeerstage een Middeleeuws Theatergezelschap organiseerde in Groningen stad en provincie. (Daar kreeg ik een negen voor. Hoe dan?) Godklere toen ik haar zag was ik subiet verliefd (kwas net een half jaar daarvoor getrouwd en mijn zoon was twee maanden oud. Dit is die leven).

Het roomwitte rotsstadje (die term kwam ik ergens tegen onder een foto) Vieste is een populaire badplaats, naar het schijnt. Met name vanwege de prachtige kust en het supermooie en vooral schone zwemwater. De plaats heeft meerdere malen de Blauwe Vlag gekregen, een internationaal eco-label voor stranden. Tsjek die foto's op google-afbeeldingen!

Giovinazzo ken ik ook niet, maar lijkt me een redelijk typisch Pugliees havenplaatsje. Ook mooi dus.

[mooiweerfietsermodus] Worden weer prachtige helikopterbeelden vandaag! [/mooiweerfietsermodus]

HUP koers!

Eenmaal aangekomen in Urbino negeerde Rosita mij volkomen, trouwens. Daar had ze volkomen gelijk in. Wat een mongool was ik toen! (Al).
El Chaba 10 oktober 2020 09:43
merijntje mortirolo 10 oktober 2020 09:43
Eerste Coronageval in deze Giro toch?
El Chaba 10 oktober 2020 09:49
Yates en jij, dat zijn er toch twee?
El Chaba 10 oktober 2020 09:51
Een tien met een griffel voor je zelfkennis! thumbs up
Nelis! 10 oktober 2020 10:28
Cecchini bedankt voor de opening en Merijntje bedankt voor weer een erg lezenswaardig stukje :-)
Frederik D. 10 oktober 2020 10:44
Simon Yates test positief op coronavirus en verlaat Giro d'Italia
Simon Yates gaat niet meer van start in de Giro d'Italia. De renner van Mitchelton-SCOTT is positief getest op het coronavirus, zo meldt zijn ploeg zaterdag.
Aldus nu.nl
Maar ga je nou van milde corona slechter of beter rijden?
Wanneer raakte Yates besmet?
Eindhovuh 10 oktober 2020 11:00
Zelfs al heb je amper klachten kan het natuurlijk best zo zijn dat je geen topprestatie kan leveren met dat virus onder de leden.
Wat dan wel gek is, is dat dit vast niet de eerste keer is dat hij gecontroleerd is de afgelopen week.
Luijt 10 oktober 2020 11:01
Dank, ik krijg weer zin om toch te gaan kijken vanmiddag. Ai, Rosita, caramba!
Slimmerd 10 oktober 2020 11:54
Frederik D. 10 oktober 2020 12:18
Ik weet niet hoe lang het duurt voordat het virus als het eenmaal in een lichaam zit, ontdekt kan worden. Eén dag? Twee dagen? En is het afhankelijk van het individu? Vermenigvuldigt het virus zich in een afgetraind lichaam langzamer?

Blijft jammer dat we nu Yates missen. Hopelijk zien we hem snel terug in een andere wedstrijd. Maar terecht dat hij de Giro verlaat. Zo zijn de regels. En wij willen toch dat het coronavirus ingedamd wordt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2020 12:20 door Frederik D..
Curzio 10 oktober 2020 13:15
Een dag of 4 is gebruikelijk tussen besmetting en positief testen.
Horsie is back 10 oktober 2020 13:49
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Simon Yates test positief op coronavirus en
> verlaat Giro d'Italia
> Simon Yates gaat niet meer van start in de Giro
> d'Italia. De renner van Mitchelton-SCOTT is
> positief getest op het coronavirus, zo meldt zijn
> ploeg zaterdag.
> Aldus nu.nl
> Maar ga je nou van milde corona slechter of beter
> rijden?
> Wanneer raakte Yates besmet?

We zullen het nooit weten, want dan had hij door moeten rijden. Maar dat is eenmaal een gepasseerd station.
Ernstig ziek zijn van Corona na een week of zo betekent natuurlijk (hoge) koorts en ademhalingsproblemen. Een topsporter is natuurlijk dan meteen gezien. Dit doet me denken aan de dutchwoman Anne Terpstra, die zostraks met grote verwachtingen aan de start stond van het WK Mountainbike in Oostenrijk. Maar na een half uur tweette haar trainer, Guido Vroemen al dat het niet naar wens ging, want ademhalingsproblemen. Niet veel later stopte ze dan ook. Ik heb de gegevens niet opgezocht, maar aan de tv-beelden te oordelen gaat het hier toch om een bergetappe (op hoogte?), wat in het voordeel zou moeten zijn van de pluisgewichten. Maar Horsie moet ook weer denken aan die horzel van weleer, ene Walnut, die helemaal IDOLAAT was van PFP, zonet weer haar wereldtitel prolongerend.

Apropos, er is ook nog altijd een kans op een vals-positieve uitslag, maar ik neem aan, dat dit bij Simon Yates is uitgesloten door meerdere testen.
Frederik D. 10 oktober 2020 14:22
Frederik D. 10 oktober 2020 14:23
Dat neem ik ook aan.
Slimmerd 10 oktober 2020 14:47
Wakker blijven allemaal hè...

En vergeet niet te genieten van een top-6 bestaande uit Ravanelli, Brändle, Rosskopf, Holmes, Dowsett en Puccio.

Nog 64km
El Chaba 10 oktober 2020 14:54
Orakel 10 oktober 2020 14:55
Moeten die ploegen nog eens hun mond open trekken over het verdienmodel. Er ligt een prachtig parcours en het is een weekenddag met redelijk veel exposure. Gaan ze uitgerekend vandaag een rustdag pakken. Kijkers zappen massaal weg.
merijntje mortirolo 10 oktober 2020 15:02
Yes. Ikzelf ook geregeld.

Die kust is mooi hoor, maar er gebeurt geen fuck. Ik zap heen en weer tussen Eurosport via Tiz in Firefox (bewust geen adblocker geïnstalleerd) en allerlei 'dingen' in Chrome.

Ligt niet alleen aan de renners, natuurlijk, de parcourssamenstellers zijn meer/eerder schuldig.

Morgen beter.

HUP koers!
merijntje mortirolo 10 oktober 2020 15:06
Kut, nu ligt Tiz eruit. tIz ineens stil.

Mis ik wat? smiling bouncing smiley
Slimmerd 10 oktober 2020 15:13
JW 10 oktober 2020 15:20
Tiz is toch vrij selectief...

(nou ja, bij mij doet hij het nu ook niet)
Jan Blok 10 oktober 2020 15:23
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2020 15:27 door Jan Blok.
Jan Blok 10 oktober 2020 15:25
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2020 15:26 door Jan Blok.
Jan Blok 10 oktober 2020 15:25
Kostelijk stukje Merijn. Schrijven kan je wel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2020 15:26 door Jan Blok.
JW 10 oktober 2020 15:25
Er zijn dwazen die op zo'n dag krijsen "twee koersen voor de prijs van één ! "

Eigenlijk interesseert me niks wie vandaag gaat winnen.
En de sprint van het peloton is ook vrij onbelangrijk.
merijntje mortirolo 10 oktober 2020 15:32
Ik zei vanmiddag tegen iemand: "Zoals het er nu naar uitziet wint Brändle of Puccio. Er rijdt een groepje van zes tien minuten voor het peloton uit. Ze moeten nog 100k. ZZZZ."

En als het dan straks een van die andere vier blijkt: boeiend.

Ik kijk vanavond de samenvatting wel, want Tiz geeft geen kick meer.
JW 10 oktober 2020 15:42
Je mist heel weinig, nog steeds. Volgens mijn nu ingeschakelde cyclingstream.
Nog 38 km, 10'55".

Gisteren was prachtig, en morgen wordt waarschijnlijk ook wel weer interessant. Tijd voor een andere drager van de leiderstrui. DQS nu wel weer genoeg op kop zien rijden.
Curzio 10 oktober 2020 15:42
Er zijn volgens mij maar weinig liefhebbers van andere sporten die zo over hun 'eigen' sport zeiken, als wielerliefhebbers. smiling smiley

50% van de voetbalwedstrijden is niet om aan te gluren, wat zeg ik, minstens driekwart, ook in de Champions-League. Wat ik van Formule 1 begrijp is dat er af en toe eens een wedstrijd is waar het niet al na de start beslist is. Bij tennis zitten ze al 10 jaar naar drie man te kijken die alle belangrijke toernooien winnen. Afijn, misschien is sport wel niet zo boeiend als we graag willen. Maar het doodt wel lekker de tijd.
merijntje mortirolo 10 oktober 2020 15:50
Daar waar ik het meest van houd zeik ik natuurlijk ook het meest over: koers, Italië en Italianen, mijn wijf, mijn kinderen. (De uitzondering op deze regel is mijn eigen leven, daar zeik wel veel over, maar dit wil niet zeggen etc).

Komt nog eens bij dat ik over dingen waarvan ik niet houd minder praat. Behalve over mijn eigen leven dan (zie terug).
merijntje mortirolo 10 oktober 2020 15:51
Ik heb ook weer beeld, gelukkig.
Curzio 10 oktober 2020 15:53
Plausibel verhaal.
Clavan 10 oktober 2020 16:09
was sich liebt das neckt sich
De zwarte trui 10 oktober 2020 16:26
Weinig animo voor de koers. Dowsett voor de Israëliërs
merijntje mortirolo 10 oktober 2020 16:29
Merci.

Wellicht morgen weer zoiets, ben al een paar dagen bezig met deze ongein, wie weet houd ik het een Giro lang vol.

Arme mensen hier.
Fcdh 10 oktober 2020 16:30
Mooie overwinning met een mooie solo maar voor de rest een rustdag voor het peloton.
Curzio 10 oktober 2020 16:47
Curzio 10 oktober 2020 16:51
Matthews achtste en Démare nergens te bekennen?
Luijt 10 oktober 2020 17:05
Hoewel mosterd na de maaltijd, maar ik sluit me daar graag bij aan: plausibel verhaal Merino!
Andere Peter 10 oktober 2020 17:12
Ik dacht dat een dag of 6 het gemiddelde was bij covid-19. Daar gaan meen ik de modellen van het RIVM vanuit. Er is kans dat zijn immuunsysteem al aan het strijden was tegen de corona en dat hij daardoor minder macht had.

Ik heb wel eens begrepen dat bij mensen
Andere Peter 10 oktober 2020 17:15
Dan wel vals-positief in combinatie met symptomen. Als daar koorts bij is dan kun je sowieso beter stoppen.

Zonder enige twijfel is (ook buiten coronatijd) een verkoudheid slecht om te hebben tijdens een grote ronde. De energie die er naartoe gaat, is energie die niet naar het wedstrijdherstelvermogen gaat.
Inigo 10 oktober 2020 21:44
Is dit de eerste zege voor de Israëliërs in een grote ronde?
Horsie is back 10 oktober 2020 22:01
Heb ik het nu goed begrepen, dat de enige opwinding van de dag werd veroorzaakt door een 3-potig zachtaardig mormel, dat ook even zijn 10 seconden fame zocht. En Alex Dowsett streepte zijn naam door op de lange, omineuze lijst. De renner, die ook dacht Brad Wiggins naar de kroon te kunnen steken. Morgen komt de kompaan van Luijt weer in actie. Kijken, Horsie!
lodjan 10 oktober 2020 22:19
Dit is de eerste zege voor de Israëliërs in een grote ronde.
Pyama 10 oktober 2020 22:46
Wat een losers daar bij Eurosport.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen