Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Parijs-Tours

Gepost door lodjan 
lodjan 11 oktober 2020 09:20
Naast de Giro, Gent-Wevelgem en veldrijden, is er ook nog Parijs-Tours.

Startlijst:
[www.procyclingstats.com]

WF;
Laatste tien winnaars Parijs-Tours
2019:  Jelle Wallays
2018:  Søren Kragh Andersen
2017:  Matteo Trentin
2016:  Fernando Gaviria
2015:  Matteo Trentin
2014:  Jelle Wallays
2013:  John Degenkolb
2012:  Marco Marcato
2011:  Greg Van Avermaet
2010:  Óscar Freire

Vorig jaar

Zes koplopers wisten de openingsuren van de 113e editie van Parijs-Tours te kleuren: Mathijs Paasschens (Wallonie-Bruxelles), Andreas Stokbro (Riwal Readynez), Adam De Vos (Rally UHC), Tony Hurel (St. Michel-Auber93), Tom Dernies en Samuel Leroux (Natura4Ever-Roubaix Lille Métropole). Deze renners kregen maximaal vier minuten van het peloton, waar Groupama-FDJ en Cofidis de kop namen.

Het peloton werd al vrij snel uitgedund door een stevige zijwind, waardoor slechts vijftig renners overbleven in de eerste groep. Niet veel later werden de vroege vluchters alweer ingerekend. Onder meer Niki Terpstra, Oliver Naesen, Arnaud Démare en Bryan Coquard zaten mee van voren. Twee achtervolgende groepen volgden al snel op meer dan een halve minuut. Op zeventig kilometer van de finish zagen we een duo-aanval vanuit de eerste groep.

Wallays passeert de ontredderde Kragh Andersen – foto: Cor Vos

Søren Kragh Andersen, de winnaar van vorig jaar, besloot aan de boom te schudden en kreeg Boy van Poppel van Roompot-Charles met zich mee. Het verschil liep al snel op tot een vijftigtal seconden, ook al omdat er in de eerste groep niet vol werd doorgereden. Hierdoor wisten verschillende achtergebleven groepjes weer aan te sluiten, waardoor we een hergroepering kregen achter Kragh Andersen en Van Poppel.

Vooraan bleek de Deen over de beste benen te beschikken en op de Côte Goguenne nam Kragh Andersen afscheid van zijn medevluchter Van Poppel. De titelverdediger van Team Sunweb begon zo alleen aan de vijftig kilometer lange finale vol met gravelstroken en heuvels. Dit was het sein voor Jelle Wallays, in 2014 al winnaar van Parijs-Tours, om de jacht te openen op Kragh Andersen. Het was al snel duidelijk dat de hardrijder van Lotto Soudal over goede benen beschikte.

Wallays wist het verschil met de eenzame leider te verkleinen, maar had vervolgens het geluk dat de Deen op een bijzonder vervelend moment lek reed. Kragh Andersen moest tergend lang wachten op een nieuw wiel van de Mavic-wagen en moest lijdzaam toezien hoe Wallays hem voorbij reed en uit zicht raakte. Dit bleek een beslissend moment in de koers. Wallays reed vooruit en bleef ook vooruit op weg naar de finish in Tours.

Oliver Naesen komt te laat en finisht als derde – foto: Cor Vos

Wallays wist zijn voorsprong op een flink uitgedund peloton uit te breiden tot anderhalve minuut, begon zo met een voorgift van ruim een minuut aan de laatste tien kilometer en wist een achtervolgend groepje van zich af te houden. De Belg kwam solo binnen, had alle tijd om de overwinning te vieren op de Avenue de Grammont en deed dit dan ook op uitbundige wijze. Op een halve minuut van Wallays finishte Niki Terpstra als tweede, Oliver Naesen werd derde.

Uitslag Parijs-Tours 2019
1.  Jelle Wallays (Lotto Soudal) in 5u34m20s
2.  Niki Terpstra (Total Direct Energie) op 29s
3.  Oliver Naesen (AG2R La Mondiale) op 30s
4.  Arnaud Démare (Groupama-FDJ) op 36s
5.  Amaury Capiot (Sport Vlaanderen-Baloise) op 49s
Frederik D. 11 oktober 2020 09:59
En welke kanshebbers doen er dit jaar mee?

Parijs- Tours is alleen mooi als het echt herfst is, de hele dag regent en giet en de renners verkleumd binnen komen.
lodjan 11 oktober 2020 10:13
Favorieten volgens WielerFlits
**** Søren Kragh Andersen
*** Benoît Cosnefroy, Dries De Bondt
** Valentin Madouas, Markus Hoelgaard, Aimé De Gendt
* Loïc Vliegen, Casper Pedersen, Alexander Krieger, Warren Barguil
El Chaba 11 oktober 2020 10:13
Daarom heette het vroeger ook ‘De grote Herfstprijs‘.. winking smiley
lodjan 11 oktober 2020 10:19
Er is ook U23-koers.
Startlijst: [www.procyclingstats.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/10/2020 10:20 door lodjan.
lodjan 11 oktober 2020 10:29
#ParisTours
There's 6 in the lead:
Siskevicius
Reinders
Rikunov
Vermeulen
Martin
Artisti
Frederik D. 11 oktober 2020 10:43
Nu je het zegt. Klopt. En het was ergens op het einde van het seizoen. Maar nu is er nog van alles in het verschiet, tenminste als het virus geen roet gooit in de plannen. En ooit won Virenque Parijs-Tours. En Van der Poel, de vader van. En Joop Zoetemelk. En uiteraard Jan Raas. De overwinning van Van der Poel herinner ik me nog vanwege het enthousiasme van Mart Smeet, althans dat denk ik. Zei Mart Smeets toen "Adrianus van der Poel"? Voor het eerst?
lodjan 11 oktober 2020 10:53
Welke Martin? Sergio van Caja Rural.
merijntje mortirolo 11 oktober 2020 11:01
@Frederik Wat ik ooit de mooiste uitspraak van Smeets vond (misschien nog steeds wel vind): "Een zondag in de winter zonder Van der Poel ís geen zondag."

Was ooit in Studio Sport, halverwege jaren negentig, denk ik. Dat ik toen nog min of meer fan was van veldrijden speelt mee. Afgezien van zijn dyslexie (Miraboto, Tamaree etc) en overenthousiaste gebrabbel/geschreeuw, zijn voorliefde voor debiele Amerikaanse en Friese sporten en zijn irritante, arrogante kutkop, had Smeets heel af en toe wel wat leuks.
Eqquipo 11 oktober 2020 11:05
Belangrijke wedstrijd voor Arkea en Alpecin in de strijd om de ranglijst. Alpecin heeft de beste papieren. Maar mocht Mathieu wat tegenkomen en vandaag bijvoorbeeld goed vallen voor Arkea dan kan dat nog kantelen.
Frederik D. 11 oktober 2020 11:12
Die uitspraak kende ik niet. Maar al haat ik Smeets, toch inderdaad een mooie uitspraak. En dat haten, ach, dat valt ook wel mee. Af en toe heb ik zo mijn bedenkingen jegens Smeets. Dat wel. Maar anderzijds valt die soms ook wel weer mee. In elk geval, die Smeets had een soort liefde voor Van der Poel. Misschien omdat Van der Poel geen zeikerd was en altijd maar gewoon fietste en zijn best deed. En nu omdat Van der Poel met zijn fietsliefde een fietsdochter bezwangerde en een fietszoon verwekte. Zelfs twee fietszonen. Toch knap dat je als rasfietser meer kunstjes kan dan fietsen.
Luijt 11 oktober 2020 11:47
Parijs Tours is toch eigenlijk een volstrekt overbodige koers.
Curzio 11 oktober 2020 12:00
Nuance over Smeets is bijna net zo erg als Smeets zelf.
El Chaba 11 oktober 2020 12:09
Zou kunnen, maar dat deed hij sowieso vaker ook met andere renners. In plaats van hun roepnaam, hun doopnaam uitspreken. Bloedirritante gewoonte vond ik dat, zoals ik nagenoeg alles bloedirritant, maar ook kwalitatief slecht, aan Smeets vond (als wielercommentator althans)
lodjan 11 oktober 2020 12:41
lodjan 11 oktober 2020 12:45
U23. Let je op Anony:

12h40

En tête : Rune HERREGODTS (Home Solution-Soenens).

A 25", Antoine GRAND (Team Materiel-velo.com-VC Vaulx-en-Velin) et Jens VANOVERBERGHE (EFC-L&R-Vulsteke).

A 4'30", le peloton.
Eqquipo 11 oktober 2020 12:46
Wordt het ergens (al) uitgezonden?
lodjan 11 oktober 2020 12:50
Nee.

AG2R, Sunweb en UnoX trekken het eerste peloton. De ploegen van topfavorieten Cosnefroy en SKA.
Anony 11 oktober 2020 12:51
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> U23. Let je op Anony:
>
> 12h40
>
> En tête : Rune HERREGODTS (Home
> Solution-Soenens).
>
> A 25", Antoine GRAND (Team Materiel-velo.com-VC
> Vaulx-en-Velin) et Jens
> VANOVERBERGHE (EFC-L&R-Vulsteke).
>
> A 4'30", le peloton.

En nog 40 km. Veel succes, peloton.
Frederik D. 11 oktober 2020 13:05
Enig populisme is hem niet vreemd. Maar toch wil ik genuanceerd zijn. Hij is irritant, vaak toch wel onkundig maar ook weer liefdevol voor de wielrensport. Gemengde gevoelens dus bij mij. En ik erger me eraan dat hij her en der beschouwd wordt als de geweldige nestor van het wielercommentaar. Nou, dat hoeft ook weer niet.
Anony 11 oktober 2020 13:23
Nog een minuut op 15 km. Wordt lastig. C'mon Rune.
Anony 11 oktober 2020 13:38
Nog 4 kilometer en hij rijdt nog steeds op kop!
Anony 11 oktober 2020 13:49
Met 8 seconden de slotkilometer ingegaan en dan geen nieuws meer...
Anony 11 oktober 2020 13:50
MarkV 11 oktober 2020 13:56
Op de NOS, waarom ze dit flutkoersje uitzenden en allerlei veel grotere koersen niet mag Joost weten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/10/2020 13:56 door MarkV.
Horsie is back 11 oktober 2020 13:56
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die uitspraak kende ik niet. Maar al haat ik
> Smeets, toch inderdaad een mooie uitspraak. En dat
> haten, ach, dat valt ook wel mee. Af en toe heb ik
> zo mijn bedenkingen jegens Smeets. Dat wel. Maar
> anderzijds valt die soms ook wel weer mee. In elk
> geval, die Smeets had een soort liefde voor Van
> der Poel. Misschien omdat Van der Poel geen
> zeikerd was en altijd maar gewoon fietste en zijn
> best deed. En nu omdat Van der Poel met zijn
> fietsliefde een fietsdochter bezwangerde en een
> fietszoon verwekte. Zelfs twee fietszonen. Toch
> knap dat je als rasfietser meer kunstjes kan dan
> fietsen.

De activiteit (niet persoonlijk bedoeld al is je aversie jegens Smeets over de top natuurlijk) op deze zondagprik in oktober doet me overkomen als One More Cup of Coffee before the Road to Armageddon. Ga nog eens koffie halen want later op de middag moet er toch weer getraind worden.
MarcoV 11 oktober 2020 13:58
MarkV Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op de NOS, waarom ze dit flutkoersje uitzenden en
> allerlei veel grotere koersen niet mag Joost
> weten.

Geld. wel lief dat ze dan toch een koersje uitzenden.
Kragh Andersen DNF na een val.
MarcoV 11 oktober 2020 14:20
Mooie beelden ook hier, Cosnefroy imponeert met enkel Casper Pedersen nog in het wiel.
Anony 11 oktober 2020 14:49
Casper Pedersen vloert Cosnefroy in een sprint met twee.
Anony 11 oktober 2020 14:52
1. C. Pedersen
2. Cosnefroy
3. Nieuwenhuis
4. Madouas
5. Barguil
6. Vakoc
7. Bardet
Andere Peter 11 oktober 2020 16:51
Het voelt dit jaar anders, maar P-T is nu net zo'n beetje de enige koers die in zijn eigen tijdvak is gebleven. De laatste jaren steeds tussen 7 en 13 oktober gehouden.
Koppizoektwachtwoord 11 oktober 2020 17:12
Toch jammer dat de heren van de NOS niet doorhadden dat Nieuwenhuis knap derde werd en geen vierde.
Prikdude 11 oktober 2020 20:57
ton duk 11 oktober 2020 22:44
9e M Lammertink
Gr
Carlos Danger 12 oktober 2020 01:18
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen