Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giro d'Italia - eerste rustdag

Gepost door Heisenberg 
Heisenberg 12 oktober 2020 09:49
Peiling
Er zijn 117 stemmen ontvangen.
Alle bezoekers mogen stemmen.
Wie gaat de Giro winnen?




De eerste week was uiteindelijk een behoorlijke teleurstelling. Drie sprints voor Démare, een tijdrit voor Ganna en een late uitval van Ulissi. De overige vier ritten gingen naar vaak zwak bezette kopgroepen (Caicedo, Ganna, Dowsett en Guerreiro).Door het wegvallen van Yates en Thomas zijn we al twee topfavorieten kwijt. De op papier sterkste ploeg verloor Lopez en Vlasov. Het resultaat is een open Giro, maar wel met ploegen die geen initiatief durven of kunnen nemen.

Kelderman staat er uitstekend voor. Zijn ploeg is ook het sterkst. Maar daar had de ploeg inmiddels wel wat meer mee mogen doen. Zowel in de etappes voor Matthews als voor Kelderman heeft de ploeg nauwelijks zijn best gedaan de koers hard te maken.

Gezien het profiel van de komende etappes denk ik dat we tot zaterdag (tijdrit) moeten wachten voor het echt spannend wordt. Eerst krijgen we nog twee ritzeges voor Démare en twee voor aanvallers.
Eindhovuh 12 oktober 2020 10:24
Dit is een wereldkans op een overwinning in een grote ronde voor alle genoemde renners hierboven. Die ga je niet vaak meer krijgen. Benieuwd wie zijn zenuwen de baas kan. Vermoedelijk Nibali dus(al maakt die nog niet echt indruk).
Luijt 12 oktober 2020 10:47
Mooi weekje voor Kruijswijk om zich in vorm te fietsen.
Cecchini 12 oktober 2020 11:08
Laten ze bij Sunweb niet dezelfde fout maken als Jumbo tijdens de Tour. De "reserve" kopman te snel uitspelen als knecht, en ook niet zo demonstratief uitstralen dat ze de beste ploeg zijn. God Hindley zou de Giro eens winnen, dat zou toch een mirakel zijn.
Fashionisto 12 oktober 2020 11:10
Het is tot nu toe de Giro van de lange gaap, en dat zou zomaar kunnen voortduren tot de rit naar Piancavallo op zondag. Alhoewel....etappes 10 en 12 zijn behoorlijk verraderlijk. Die eerstgenoemde heeft iets weg van een typische Tirreno-Adriatico etappe en, met het laatste arendsnest op tien kilometer van de meet, zie ik de klassementsrenners wel uit hun kot komen. Etappe 12 heeft dan veel weg van de vierde (?) rit in de Giro van 2015 naar La Spezia: Astana (voor Aru) trok hier toen alle registers openen in het middengebergte en maakte dat het klassement al in een vergevorderde plooi kwam te liggen. Kruijswijk en Hysjedal waren toen de slachtoffers, maar Contador hield stand. Goed, in deze Giro lijkt er geen ploeg te zijn die iets soortgelijks kan flikken. De twee ritten lijken in ieder geval meer op maat van Fuglsang, Nibali en Kelderman dan van Kruijswijk en Pozzovivo.
Meneer 60% 12 oktober 2020 11:43
Veel 'Captain Hindsights' gisteren hier over het rijden van Sunweb. Ze hadden eerder aan moeten vallen, verdorie.

Het is natuurlijk al best moeilijk om in zo'n zware regenetappe goed aan te voelen hoe sterk je jezelf voelt, laat staan hoe dat zich verhoudt tot de anderen. En (vroeg) aanvallen is gewoon een risico, zeker in het begin van zo'n ronde.

Landa liet zijn hele ploeg op kop rijden in de Tour omdat hij zich sterk voelde en werd toen het lachertje van de ronde. Het geeft ook druk en het put je ploeg uit. Prima dat Sunweb zich nog wat inhoudt.

Je moet elke seconde pakken die je kunt pakken, las ik. Yates dacht twee jaar geleden ook zo en reed zelfs voor de tussensprints. In de laatste vier dagen zakte hij er finaal doorheen. Dom met zijn krachten omgesprongen, was het oordeel.

Kelderman moet gewoon gedoseerd met zijn krachten omgaan. Niet te veel aarzelen, maar ook geen kamikaze. Tot nu toe gaat dat heel prima, vind ik. Hij lijkt scherp en is voor zijn doen behoorlijk assertief in zijn manier van rijden. Kan heel leuk worden.

Gouden kans om de Giro te winnen? Ach. Bij de meeste bookmakers staat hij op 3/1. 1 euro inzetten, 4 euro terug (3 euro winst dus). De bookies houden veel marge over, dus de kans dat hij wint wordt op kleiner dan 25% ingeschat. Fuglsang wordt iets hoger ingeschaald, Nibali lager. Hij hoort zeker bij de favorieten nu, maar de kans dat hij niet wint is nog altijd vele malen groter dan dat hij wel wint. Geen enkele reden voor zenuwen dus.

Hup Wilco
Orakel 12 oktober 2020 11:50
Er komt nu een week van overleven aan voor Kruijswijk met explosieve heuveltjes en weinig mogelijkheden om tijd te winnen. Fuglsang en Kelderman zouden het op een akkoordje kunnen gooien en Kruijswijk, Nibali en Majka lossen op de muurtjes om zo wat extra speling te krijgen richting de zware derde week. Doen ze dat niet, dan denk ik dat dat diesels Kruijswijk en Nibali (indien het gros gereden wordt) met de befaamde derde week de giro naar hun hand zetten.
Kelderman staat er uitstekend voor. De vraag is wel of hij niet veranderd is in een explosieve renner (waar hij voorheen in de tijdrit en lange beklimmingen ook prima mee kon). En kan Kelderman de zenuwen aan die vanzelf komen wanneer hij gezien wordt als Nederlands hoop op een nieuwe Girozege...?
Heisenberg 12 oktober 2020 13:54
Gisteren was er ook live al commentaar op Sunweb. Met 7 man in de groep roze trui in de laatste 10 km en kopmannen die in goede zijn. Dan mag/moet je meer doen dan rustig in de buik van de groep meerijden en het tempo door broertje Nibali laten bepalen.
predator 12 oktober 2020 14:23
Roglic was echt een uitgesproken favoriet Kelderman niet. Dus ik snap dat er niet meteen door Sunweb gas is gegeven. Maar nu duidelijk is dat Kelderman ok is, moet hij tijd pakken waar mogelijk. Want Nibali zal er nog wel een goede derde week in gooien.
Prikdude 12 oktober 2020 14:25
Vermoedelijk is het zelfs Nibali's eer te na om van zo'n stelletje aalmoesbedelaars een grote ronde af te pakken.

Als Kwelderman de Giro wint zullen er hier wel een paar dodo's zijn die hun pik de hele dag tegen hun paspoort aan wrijven, maar wereldwijd gaan wielerfans zich ophangen.

Een roman waarin de ouders (Yates en Thomas, red.) vroeg overlijden wordt enkel leesbaar als de weeskinderen geen mongeloïde, catatonische sloths zijn.
Meneer 60% 12 oktober 2020 14:42
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gisteren was er ook live al commentaar op Sunweb.
> Met 7 man in de groep roze trui in de laatste 10
> km en kopmannen die in goede zijn. Dan mag/moet je
> meer doen dan rustig in de buik van de groep
> meerijden en het tempo door broertje Nibali laten
> bepalen.

Misschien wel. Maar misschien voelde Kelderman zich wel helemaal niet zo sterk. Jezelf verkeerd inschatten kan in zo'n klim, zeker bij kutweer. Misschien had hij het gevoel dat Nibali en Fuglsang zich een stuk beter voelden en dat het opvoeren van het tempo met zijn ploeg hem in zijn eigen kont zou gaan bijten. Misschien reed de hele ploeg er op hangen en wurgen bij en waren ze blij dat het leven hadden. Om er maar effe een clichee-tje uit te gooien: het is geen Playstation-spel.
Cecchini 12 oktober 2020 14:59
Als ik de commentaren hier op de prik zo eens lees, dan zitten er hier veel masochisten tussen. De meesten vinden welke koers dan ook meestal stront vervelend. Sterkte allemaal.
Prikdude 12 oktober 2020 15:18
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2020 15:32 door Prikdude.
Frederik D. 12 oktober 2020 15:19
Ik schreef: elke seconde pakken. Maar ik ben er ook eentje van: maar dan wel met het koppie erbij, dus geen kamikaze. Niet aanvalluh !!!! Geen energie verspillen tijdens tussensprintjes. Pas op het einde als de benen het kunnen, gedoseerd aanvallen.
Ron de Renner 12 oktober 2020 15:24
- verkeerde topic -



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2020 15:27 door Ron de Renner.
ton duk 12 oktober 2020 15:30
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als ik de commentaren hier op de prik zo eens
> lees, dan zitten er hier veel masochisten tussen.
> De meesten vinden welke koers dan ook meestal
> stront vervelend. Sterkte allemaal.

Dank je maar ik vermaak me ,ondanks de omgeving, kostelijk bij deze Giro
gr
Luijt 12 oktober 2020 15:35
Ik ben dat ook wel met je eens. Deze tactiek van Sunweb zou zomaar eens de juiste kunnen zijn; de boosheid over het afwachtende rijden van gisteren zit m mogelijk ook in het feit dat we gisteren naar een koers hebben zitten te kijken die pas in de laatste anderhalve kilometer interessant werd. En dan ook nog zonder dat de beslissende aanval van Kelderman in beeld kwam (ja, pas toen hij z'n halve minuut op een aantal rijders al te pakken had).

Ik ben nota bene overgeschakeld naar die dertien-in-een-dozijn-kleikoers in België, die wel spannend was.
Luijt 12 oktober 2020 15:40
Gisteren was ik dat nog met je eens, vandaag niet meer.
Sunweb zat wel met meer man voorin, maar zo verschrikkelijk veel sterker dan de rest waren ze ook niet. En ik geloof er niets van dat ze veel kopmannen op grotere achterstand hadden gezet. Het profiel van die laatste berg hielp ook niet mee. Pas de laatste 3 km steil en daarvoor zelfs een afdaling.
Nibali heeft z'n ploeg voor no reason opgerookt gisteren.
En nu er pas zo laat (buiten beeld gvd) is gekoerst, is het verlies van Kruijswijk ook beperkt gebleven. Dat is dan fijne bijvangst.
Luijt 12 oktober 2020 15:43
Ja, dat met die pik weet ik nog niet, maar ik hoop wel dat Kwelderman wint.
JW 12 oktober 2020 15:45
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik schreef: elke seconde pakken. Maar ik ben er
> ook eentje van: maar dan wel met het koppie erbij,
> dus geen kamikaze. Niet aanvalluh !!!! Geen
> energie verspillen tijdens tussensprintjes. Pas op
> het einde als de benen het kunnen, gedoseerd
> aanvallen.

Klinkt prachtig. Is ook de meest toegepaste taktiek.
Elke grote ronde weer.
Het kijkvolk vermaak je er niet mee, maar dat is natuurlijk bijzaak....

Het gaat ook vaak mis. Dan bedenk je er te laat waar
je de tijd die je nu te kort komt hebt laten liggen.
Of dat de benen lang niet zo goed zijn als een paar dagen geleden.
Of dat Pogacar toch wel verrassend snel rijdt in de laatste tijdrit...
Of...

Dan liever aanvallen als de kans zich voordoet, met het risico strijdend ten onder te gaan.
MarkV 12 oktober 2020 16:37
Sunweb moet geen rekening houden met het verlies van Kruijswijk.

Maar wellicht is het juist gunstig dat ze Almeida nog deze week in het roze laten rijden (als de ronde niet voortijdig afgelast wordt tenminste..).
Meneer 60% 12 oktober 2020 17:19
MarkV Schreef:
-------------------------------------------------------
> (als de
> ronde niet voortijdig afgelast wordt tenminste..).

Wat zijn dan eigenlijk de regels? Is er een moment wanneer de tussenstand als eindstand de boeken in gaat? Zou daar over nagedacht zijn?
Heisenberg 12 oktober 2020 17:24
Misschien ja. Het is sport, zekerheid zal er nooit 100% zijn. Afwachten en niets doen is dan de makkelijkste keuze en daar zijn ze nu voor gegaan. Daar heb ik kritiek op, maar daar zullen ze bij Sunweb niet wakker van liggen.
Vlaflip76 12 oktober 2020 17:27
Mee eens
Hoop dat Wilco itt altijd nu wel kan standhouden
Wellicht krijgthij support van z’n toekomstige ploegmaten.
Stevie stelt voorlopig teleur maar is vaak later sterk - als er maar geen sneeuw is ...
Prikdude 12 oktober 2020 17:36
Zal wel over gesproken worden met de overheid en dan krijgen ze vast de tijd om nog een bergetappe/tijdrit te laten verrijden, maar de einstand is altijd de stand van de laatst verreden rit (als er geen rit meer op volgt).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2020 17:37 door Prikdude.
ton duk 12 oktober 2020 18:45
Remco zou al een kwartier voor hebben gestaan
gr
Curzio 12 oktober 2020 18:47
Kelderman heeft letterlijk gezegd dat hij zich heel sterk voelde.
Inigo 12 oktober 2020 19:19
Remco had op dag 1 in z’n overmoed al een harde valpartij gehad
Frederik D. 12 oktober 2020 19:24
Nee, dat kamikazegedoe ziet er fraai uit voor de populistische Vara-gastjes maar irriteert mij mateloos, Mijns inziens heeft Roglic in de Tour geen fout gemaakt. Pogacar was in de tijdrit een klasse apart en Roglic had geen goede dag. Soms is het zo eenvoudig. smiling smiley Maar ik ben altijd in voor intelligente tegenwerpingen.
diravi 12 oktober 2020 20:19
Ik zie Majka en Konrad nog wel iets proberen, dus nee.
JW 12 oktober 2020 21:05
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee, dat kamikazegedoe ziet er fraai uit voor de
> populistische Vara-gastjes maar irriteert mij
> mateloos, Mijns inziens heeft Roglic in de Tour
> geen fout gemaakt. Pogacar was in de tijdrit een
> klasse apart en Roglic had geen goede dag. Soms is
> het zo eenvoudig. smiling smiley Maar ik ben altijd in voor
> intelligente tegenwerpingen.

Over TJV is na de Tour al veel gezegd. Dat die verrassende afloop niet te voorzien was beaam ik.
Er zijn ook duidelijke voorbeelden te vinden die onderstrepen dat een renner in de leiderstrui nog in de laatste dagen de rondezege kan verspelen.
Door allerlei oorzaken (pech, uitputting, een sneeuwrand, noem maar op).
Hoe groter de voorsprong, hoe zekerder de zege, lijkt me geen gewaagde stelling.
In de voorbije Tour was TJV zeker dominant. Voor mij blijft het een vraag hoe en waar zij die dominantie meer in het voordeel van hun kopman hadden kunnen uitspelen. Niet door dagenlang stoer op kop tempo te rijden terwijl de noodzaak ontbrak, met alle concurrenten comfortabel in hun spoor.
In de waaieretappe hadden ze in elk geval meer voordeel kunnen halen (zoals je als sterke ploeg altijd en elke dag erop moet loeren of je de concurrentie zo veel mogelijk pijn kunt doen).
Contador was er een meester in om een hele ronde lang te loeren op zijn kans, en als die zich voordeed (en hij zich goed voelde) voor de aanval te kiezen.

Mooi voorbeeld van een gelegenheid om de kracht van je ploeg zo goed mogelijk te gebruiken in deze Giro vond ik de waaierrit. Die bood in elk geval de kans daartoe. Het waren met name DQS èn TJV die bijna meteen na de start (afgesproken ?) een waaier opzetten, en een aantal concurrenten stevig verrasten. Niet alle ploegen van favorieten die meezaten staken er even veel energie in, waardoor de concurrentie na lang achtervolgen toch weer kon aansluiten. In elk geval een verdienstelijke poging !

Of Sunweb met zijn optimale aanwezigheid gisteren in het stevig uitgedunde peloton meer had moeten doen kan ik niet beoordelen.
Maar ik mag toch hopen dat hun doelstelling tot de slotdag verder reikt dan de schade beperken. Zeker met de loodzware slotweek in gedachten ! En kamikaze-acties verlangt niemand van ze.
betuweracer 12 oktober 2020 23:11
Dat had Dhr. Duk vast als al verdisconteerd.

Best een fijne Giro. Is er nog een realistische zegekandidaat naast Fuglsang, Kelderman, Kruijswijk, Nibali en Majka?
Tjappie2 12 oktober 2020 23:45
Almeida als een soort Isidro Nozal.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen